Suomessa bottipuhelut eivät ainakaan vielä ole iso ongelma.
www.is.fi
"...
Robotti ei saa soittaa ilman lupaa
Tietosuojavaltuutettu selvittää nyt, onko yritys rikkonut sähköisen viestinnän tietosuojalakia. Toisin kuin perinteinen puhelinmarkkinointi, robottipuhelut katsotaan sähköiseksi suoramarkkinoinniksi, jota koskevat eri säädökset.
– Perinteisessä puhelinmarkkinoinnissa voi soittaa suurin piirtein kenelle tahansa, kunhan kuluttaja ei ole tehnyt esimerkiksi suoramarkkinointikieltoa. Robottipuhelut puolestaan ovat sallittuja vain, jos niihin on kuluttajalta ennakkosuostumus, Kivimäki selittää.
Jos tietosuojavaltuutettu katsoo että suostumusta ei ole annettu, kuluttaja-asiamies astuu kuvaan.
– Kuluttajansuojalaissa lähdetään siitä, että luvatta tehtyä sähköistä suoramarkkinointia pidetään aggressiivisena menettelynä: se on häirintää, joka on kielletty.
Kivimäki korostaa, että kuluttajansuojalain mukaan puhelun alussa pitää myös esimerkiksi kertoa, kuka soittaa ja mistä, sekä tehdä selväksi puhelun kaupallinen tarkoitus.
– Myös kohderyhmä pitää ottaa huomioon. Jos kyseessä on esimerkiksi ikäihminen, jolla on iän tai sairauden vuoksi heikentynyt ymmärrys, robotinkin pitäisi osata ottaa se huomioon. Siksikin on vaikeaa laatia ja ylläpitää soittorobottia, joka vastaisi kaikkiin kuluttajalainsäädännön vaatimuksiin. ... "