Itse kun viimeksi autoa vuokrasin niin osui kohdalle yksilö, jossa oli polttoainemittarissa jotain vikaa. Näytti täydellä tankillakin vain 3/4. Missään ei ollut mitään mainintaa asiasta. Menin sitten samantien takaisin sanomaan tiskille että autossa ei ole tankki täynnä. "Joo siinä mittarissa on jotain vikaa". Kun tuo oli vuokraamon henkilökunnalla tiedossa, niin miksei sitä voi merkitä auton tietoihin tai laittaa kojelautaan huomautusta asiasta?
Näin sanotaan asiakkaalle, joka tulee tästä yleisestä pulmasta puhumaan, jos kuitenkaan ei ole muuta ongelmaa eli polttoainetta ilmeisesti kului normaalisti. Joko tiskin kesähessulle on kerrottu että niin kuuluu sanoa, tai sitten ei haluta alkaa ajoneuvotekniikan luennolle. Oikeastihan autossa ei 99% tapauksista ole silti mitään vikaa.
Moderneissa autoissa on usein sellainen hienous, että polttoainemittarin tankkianturoinnin dataa ei näytetä suoraan mittaristoon. Tähän on montakin syytä, kuten parempi tarkkuus normaalikäytössä, kaltevan pinnan vaikutuksen esto, tasaisempi mittarinäyttämä läpi koko säiliön käytön.
Systeemi myös muistaa tason ja osaa arvata, tankattiinko kun auto oli pysähdyksissä, mitä tietoa käytetään ajotietokoneen laskelmissa apuna. Koska mittarin tarkkuus on rajallinen, auto saatetaan jättää nopeastikin rinteeseen, se voi kallistua lumen sulaessa, upota pehmeään nurmikkoon ihan ongelmitta vähän matkaa, valua eri kohtaan katua kun pablot pysäköivät ilman käsijarrua ja puskevat toisiaan pois tieltä, ja autoja ajetaan jopa lautoille, olisi kiusallista jos systeemi tulkitsisi, että auto on tankattu kun sitä ei ole. Siispä anturin näyttämän pitää nousta kohtuullisen paljon - ainakin muutamia litroja mutta mielellään kymmenkunta - ja/tai yli tietyn monista rajatasoista, jotta auto tulkitaan tankatuksi(ehkä myös erikseen täyteen tankatuksi tai osin tankatuksi) ja mittarin neulan annetaan nousta. Muuten mittarin neula vain pysyy paikallaan tai laskee suodatetun datan mukaan. Tämä ei ole ongelma normaalissa käytössä, ja yleensä mittari sekä vaikuttaa tarkemmalta että on tarkempi kuin perinteinen omia oikkujaan vetelevä sinnepäin-mittari.
Auton vuokraus ei ole normaalia käyttöä. On yleistä, että useampikin perättäinen asiakas saattaa ajaa vain kymmeniä kilometrejä ja tankata vain esimerkiksi 2-5 litraa polttoainetta ennen kuin tankki on täysi. Tällöin mittari vaan laskee ja laskee, kunnes sitten yhdellä tankkauksella hyppääkin täyteen. Siksi asiakas voi luulla, että autossa on vikaa ja mittari näyttää liian vähän. Samoin tämän takia henkilökunta ei ihmettele, jos tankki näyttääkin olevan vain kolmessa vartissa vaikka sen tiedetään tai uskotaan olevan täynnä.
Toki tästä voisi laittaa vaikka tarran kojelautaan tai mainita asiakkaalle. Näin on ollutkin, kun olen autoa vuokrannut, mitä en tosin tee kovin usein.