Sinä hyödyt siitä, mitä Jimm's tietää! / Jimm's PC:n oma ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimm's
  • Aloitettu Aloitettu
Tila
Keskustelu on suljettu.
Monitorit ovat sen verran isoja että taitavat kulkea järjestään laivalla. Ja yllättäen jenkkimarkkina saattaa olla korkeammalla prioriteetilla. Tuolla on vielä lähi-idän hiekkalaatikolla pientä draamaa joka vie laivoja Afrikan Turneelle kun ei nappaa väistellä ohjuksia joka saattaa lisätä toimitusaikaa helposti viikkotolkulla. Eli eipä ole suuri ihme että on kuukausien eroja milloin tulee saataville.

Eipä tuo Afrikan kiertäminen lisää matka-aikaa kuin 10 päivää joten ei se tuota viivettä selitä. Lisäksi näitä samaisia monitoreja on jo nähty esim. Saksan markkinoilla joten yksinkertaisimpana selityksenä pohjola on vain niin paljon vähäpätöisempi markkina-alue että meidän palvelemisella ei ole niin kiire.
 
Näyttää ruuhkat hellittäneen; eilen iltapäivällä tilaus sisään ja äsken tuli viesti postituksesta. :thumbsup: Ihan ilman pikatoimitusta, kun ei tällä kiire ole.

Kiitokset jälleen Jimm'ssin tiimille, jatkakaa samaan malliin! :kippis:
 
Jatkan Charunin kanssa kehujen linjalla.

Oma tilaus viime torstaina sisällä yhdentoista aikoihin ja hieman yhden jälkeen iltapäivällä tuli seurantakoodi ja seuraavana päivänä paketti käsissä. Myös "normaali" tilaus.
 
Liittyen nyt tuohon mun emolevyrumbaan Jimmssin kanssa, asiaan ei olla saatu ratkaisua ja emolevy lähtenyt taas palautumaan heille päin.

En ole vieläkään täysin varma mistä tuo johtuu ettei mulla toiminut ja jimssin rma-poppoolla toimii, mutta pidän nyt ilmaantuneiden tietojen valossa mahdollisena että ongelma johtui tuosta vanhasta näytönohjaimesta ja emolevyn biossissa mahdollisesti pois päältä olevasta yhteensopivuustoiminnosta. En kuitenkaan ole sitä mieltä että KKV:n pykälä takuunalaisen tuotteen turhasta vianetsinnästä johtuvasta laskutuksesta täyttyy.
Kiinnostaisi mitä Jimms on tuosta mieltä, siihen en ole selvää vastausta saanut.

"Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää." T: Kilpailu- ja kuluttavirasto.

Onneksi nyt ei ole kyse kalliimmasta tuotteesta, mutta periaatteen takia ei kiinnostaisi alistua maksamaan omasta omaisuudestani yhtään mitään perusteettomasti. Harmittaa myös kun aikaisemmin hyvänä pitämäni putiikin kanssa asiointi on tälläistä.

Pitää varmaan tuonne KKV:n kuluttajaneuvontaan olla yhteydessä ja kysyä mitä mieltä he ovat.
 
Noniin, nyt tuli kuukausi kuluneeksi RTX 4080 SUPER julkaisusta eikä vieläkään mitään tietoa koska tulee lisää tuotteita mitä saatiin rahastetuksi.

On se mukavan helppoa tuo kaupankäynti nykyään kun rahat kelpaa heti ja tuotteet voi sitten lähettää kun jos sattuu huvittamaan :smoke:
 
Jos tuo mättää siksi että biosissa on vipu väärin niin se kyllä valitettavasti on sun oma moka. Tällöin ihan perusteltua vähintään postikulut pistää sinun piikkiin. Jos haluaa valmista niin ostaa valmiiksi kasattua. Itse kasatessa on osattava tämmöiset vianselvitykset tai sitten maksaa niistä.
 
Jos tuo mättää siksi että biosissa on vipu väärin niin se kyllä valitettavasti on sun oma moka. Tällöin ihan perusteltua vähintään postikulut pistää sinun piikkiin. Jos haluaa valmista niin ostaa valmiiksi kasattua. Itse kasatessa on osattava tämmöiset vianselvitykset tai sitten maksaa niistä.
Eikö siinä ollut se ongelma että ei pääse biossiin vaihtamaan asetusta kun ei tule kuvaa?
 
Jos tuo mättää siksi että biosissa on vipu väärin niin se kyllä valitettavasti on sun oma moka. Tällöin ihan perusteltua vähintään postikulut pistää sinun piikkiin. Jos haluaa valmista niin ostaa valmiiksi kasattua. Itse kasatessa on osattava tämmöiset vianselvitykset tai sitten maksaa niistä.
Jimmssin työntekijän postaus :D noeivaan, luitko noita aiempia keskusteluja asiasta?
Ja tarjouduinkin jo postikulut maksamaan muttei kelvannut, on 50€ kyllä ihan liikaa tuosta.
 
Noniin, nyt tuli kuukausi kuluneeksi RTX 4080 SUPER julkaisusta eikä vieläkään mitään tietoa koska tulee lisää tuotteita mitä saatiin rahastetuksi.

On se mukavan helppoa tuo kaupankäynti nykyään kun rahat kelpaa heti ja tuotteet voi sitten lähettää kun jos sattuu huvittamaan :smoke:
Ei taida heikko saatavuus olla kaupan vika ja maksutavankin voi oletettavasti itse valita :hmm:
 
Liittyen nyt tuohon mun emolevyrumbaan Jimmssin kanssa, asiaan ei olla saatu ratkaisua ja emolevy lähtenyt taas palautumaan heille päin.

En ole vieläkään täysin varma mistä tuo johtuu ettei mulla toiminut ja jimssin rma-poppoolla toimii, mutta pidän nyt ilmaantuneiden tietojen valossa mahdollisena että ongelma johtui tuosta vanhasta näytönohjaimesta ja emolevyn biossissa mahdollisesti pois päältä olevasta yhteensopivuustoiminnosta. En kuitenkaan ole sitä mieltä että KKV:n pykälä takuunalaisen tuotteen turhasta vianetsinnästä johtuvasta laskutuksesta täyttyy.
Kiinnostaisi mitä Jimms on tuosta mieltä, siihen en ole selvää vastausta saanut.

"Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää." T: Kilpailu- ja kuluttavirasto.

Onneksi nyt ei ole kyse kalliimmasta tuotteesta, mutta periaatteen takia ei kiinnostaisi alistua maksamaan omasta omaisuudestani yhtään mitään perusteettomasti. Harmittaa myös kun aikaisemmin hyvänä pitämäni putiikin kanssa asiointi on tälläistä.

Pitää varmaan tuonne KKV:n kuluttajaneuvontaan olla yhteydessä ja kysyä mitä mieltä he ovat.
Pahoittelu että tähän on jäänyt vastaamatta. Meidän näkemyksemme mukaan kuitenkin veloitamme ehtojemme mukaisesti turhasta työstä aiheutuneet kulut. Jos tuotteessa ei asiakkaan mainitsemaan vikaa ole, tai vika on asiakkaan itse aiheuttama, niin tällöin veloitamme kulut.
Eli näkisimme että tässä tuote on toimitettu takuukorjaukseen turhaan.
 
Noniin, nyt tuli kuukausi kuluneeksi RTX 4080 SUPER julkaisusta eikä vieläkään mitään tietoa koska tulee lisää tuotteita mitä saatiin rahastetuksi.

On se mukavan helppoa tuo kaupankäynti nykyään kun rahat kelpaa heti ja tuotteet voi sitten lähettää kun jos sattuu huvittamaan :smoke:
Moikka, valitettavasti näiden 4080 Superien saatavuus ollut kyllä äärimmäisen heikko. Ilmeisesti kysyntä päässyt yllättämään.. Ainakin kirjoitushetkellä olisi muutama kappale varastossa tätä Noctuan mallia:
 
Moikka, valitettavasti näiden 4080 Superien saatavuus ollut kyllä äärimmäisen heikko. Ilmeisesti kysyntä päässyt yllättämään.. Ainakin kirjoitushetkellä olisi muutama kappale varastossa tätä Noctuan mallia:
Jos lähtee samaan hintaan kuin ostamani Asus GeForce RTX 4080 SUPER TUF Gaming niin vaihdetaan toki samointein :smoke:
 
Meidän näkemyksemme mukaan kuitenkin veloitamme ehtojemme mukaisesti turhasta työstä aiheutuneet kulut. Jos tuotteessa ei asiakkaan mainitsemaan vikaa ole, tai vika on asiakkaan itse aiheuttama, niin tällöin veloitamme kulut.
Nämä ehdot vaikuttaa olevan laittomat.

Otetaanpa pohjalle kkv:n lausunto. Lihavointi ja alleviivaus minun.

Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää.


Se että te ette sitä vikaa löydä, ei todista etteikö asiakkaalla olisi ollut syytä toimittaa tuote teille arvioitavaksi. Joten miettikääpä uudestaan tuon lausunnon valossa millä perusteella asiakas toimitti laitteen selvästi turhaan.

Eli näkisimme että tässä tuote on toimitettu takuukorjaukseen turhaan

Eli siis ei riitä että on toimitettu turhaan, vaan pitää olla selvästi turhaan.


Vai menasitteko vain jättää huomioimatta KKV:n näkemyksen?
 
Nämä ehdot vaikuttaa olevan laittomat.

Otetaanpa pohjalle kkv:n lausunto. Lihavointi ja alleviivaus minun.

Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää.


Se että te ette sitä vikaa löydä, ei todista etteikö asiakkaalla olisi ollut syytä toimittaa tuote teille arvioitavaksi. Joten miettikääpä uudestaan tuon lausunnon valossa millä perusteella asiakas toimitti laitteen selvästi turhaan.



Eli siis ei riitä että on toimitettu turhaan, vaan pitää olla selvästi turhaan.


Vai menasitteko vain jättää huomioimatta KKV:n näkemyksen?
Niimpä. Ehkä kaikille laki ei olekkaan sama.
Katsotaan nyt mitä mieltä KKV on.
 
Niimpä. Ehkä kaikille laki ei olekkaan sama.
Katsotaan nyt mitä mieltä KKV on.
Itsellä aiheutti myös aikoinaan oman hiiren kanssa pientä päänvaivaa tuo mahdollinen "turhaan toimitus takuukorjaukseen", kun vika esiintyi satunnaisesti ja hiiren arvo olisi ollut suunnilleen sama, kuin se lasku itselle jos ei olisikaan silloin löytynyt mitään vikaa ja olisi joutunut maksamaan :) Onneksi silloin vinkattiin, että kannattaa olla suoraan tuotteen valmistajaan yhteydessä ja itsellä hoitui sitä kautta. Muuten olisin itsekin alunperin Jimms kautta takuun hoitanut, mutta tuon riskin takia ei viitsinyt lähteä kokeilemaan.
 
Jimms ei ole yksin joka osin "pelottelee" tarkistusmaksuilla jos huolto onkin "turha" tai vikaa ei todeta tai se todetaan, että ei kuulu takuuseen. Gigantin huolto esimerkiksi hyvinkin voimallisesti kertoi siitä kun olin jättämässä laitetta huoltoon.
 
Niimpä. Ehkä kaikille laki ei olekkaan sama.
Katsotaan nyt mitä mieltä KKV on.
Tietojemme mukaan emolevyssä on käytetty GTX 660 näytönohjainta. Ongelma juurisyy on ilmeisesti se, ettei näytönohjaimessa ole UEFI yhteensopivaa firmwarea. Tämän päivän emolevyissä oletuksena UEFI ja mikäli näytönohjaimen firmware ei tue UEFI niin käynnistyksessä tulee virheilmoitus riippuen näytöstä. Kuvaa ei siis välttämättä tule. Vanhassa kokoonpanossa varmasti toimii, kun siellä ei ole UEFI vaan CSM/legacy. Komponentin asentajalla vaaditaan ymmärrystä aiheesta ja ikävä kyllä jos linjaus olisi se, että asentajalta vaaditaan tietämystä, jos itse asentaa. Meillä myyjänä ei ole aina tietoja mihin ympäristöön tuotteita ostetaan ja takuukelpoisuudet yleisellä tasolla tarkistetaan, että kaikki toimii ja testit menevät läpi priorisoituna asiakkaan vikakuvaus. Tarkistuksen suhteen käytämme huomattavan paljon aikaa ja jos vikaa ei saada esille niin kantamme on silloin, että palvelusta veloitetaan erikseen sisältäen toimituskulut, mitkä olemme maksaneet edestakaisin
 
Jimms ei ole yksin joka osin "pelottelee" tarkistusmaksuilla jos huolto onkin "turha" tai vikaa ei todeta tai se todetaan, että ei kuulu takuuseen. Gigantin huolto esimerkiksi hyvinkin voimallisesti kertoi siitä kun olin jättämässä laitetta huoltoon.

Kyllähän tämä on tosiaan kaikilla tai lähes kaikilla käytäntönä. Olisihan se yrityksen kannalta kestämätön tilanne jos tätäkään "pelotetta" ei olisi. Asiakas voisi käytännössä käyttää tätä ilmaisena vianselvityspalveluna. Varsinkin kun kone koostuu lähes kymmenestä eri komponentista.
 
No ei kyllä itselläkään olisi tullut mieleen että slottiin sopiva GPU voi olla yhteensopimaton jonkun emon kanssa. Useampi kone tullut kuitenkin kasattua. Mielestäni ei ole ollenkaan selkeää keskivertoasiakkaalle tämä, ja jos asiakas vianselvityksensä on vielä Jimmssin suuntaan tiedottanut niin eikö tässä kohtaa Jimssin pitäisi osata kertoa että tuosta voi olla kyse? Ja jos Jimms ei tätä tajunnut miten voi olettaa että asiakkaan olisi pitänyt tajuta? Eri asia tietty jos lankku tuodaan paikan päälle ja sanotaan vaan että rikki on.

Sen verran näistä takuuongelmista kuullut etten enää suosittele Jimssiä. Jos ei voi sen verran tulla asiakkaalle vastaan että epäselvässä tilanteessa ei veloita tarkastusmaksua niin eihän tuonne kukaan uskalla lähettää laitetta takuuseen (varsinkin kun tuotteen arvo voi olla pienempi kuin tarkastusmaksu). Tämäkö on tarkoitus?
 
Onhan toi nyt ihan selkeästi asiakkaan virhe, eikä niitä kuluja sillon kuulu heittää myyjän niskaan.
Järjetöntähän se olisi, että myyjän pitää ilmaiseksi tehdä tunteja töitä ja ottaa monet postimaksut tappiota sen takia, ettei asiakas osaa käyttää tilaamansa tuotetta (jossa ei ole ollut missään vaiheessa mitään vikaa).
 
Viimeksi muokattu:
Onhan toi nyt ihan selkeästi asiakkaan virhe, eikä niitä kuluja sillon kuulu heittää myyjän niskaan.
Jos asiakas on kertonut testeistään ja raudastaan, eikä jimms ole osannut osoittaa viaksi uefi puutetta, niin miten asiakkaan pitäisi ymmärtää tästä olevan kyse?

Joo, asiakas lähetti turhaan, mutta en olisi niin varma että tässä tilanteessa selvästi turhaan kynnys ylittyisi.
 
Jos asiakas on kertonut testeistään ja raudastaan, eikä jimms ole osannut osoittaa viaksi uefi puutetta, niin miten asiakkaan pitäisi ymmärtää tästä olevan kyse?
Tietääkseni sitä näyttistä ei ole ostettu Jimmssiltä, joten ei heillä ole velvollisuutta toimia minään teknisenä tukena antiikkisen raudan suhteen. Mitä seuraavaksi? Tilataan väärän socketin cpu ja porataan kuinka tulee takuumaksut kun sitä lähetellään edes takaisin turhan takia?
 
Tietääkseni sitä näyttistä ei ole ostettu Jimmssiltä, joten ei heillä ole velvollisuutta toimia minään teknisenä tukena antiikkisen raudan suhteen. Mitä seuraavaksi? Tilataan väärän socketin cpu ja porataan kuinka tulee takuumaksut kun sitä lähetellään edes takaisin turhan takia?
Näytönohjain oli fyysisesti yhteensopiva. Pcie on taaksepäin yhteen sopiva, joten vaatii normaalia enemmän tietoa ymmärtää ettei osat olekkaan yhteensopivat, enkä olisi niin varma että monikaan kokenut kasaaja tätä tietäisi.

On olkiukkoilua rinnastaa väärän prossun laittamiseen, kun se ei edes sovi fyysisesti kantaan.

Ja lisään edellisen viestini ninjaeditin
Joo, asiakas lähetti turhaan, mutta en olisi niin varma että tässä tilanteessa selvästi turhaan kynnys ylittyisi
 
Näytönohjain oli fyysisesti yhteensopiva. Pcie on taaksepäin yhteen sopiva, joten vaatii normaalia enemmän tietoa ymmärtää ettei osat olekkaan yhteensopivat.

On olkiukkoilua rinnastaa väärän prossun laittamiseen, kun se ei edes sovi fyysisesti kantaan.

Ja lisään edellisen viestini ninjaeditin

Niin ja mitä sitten kun nyt puhutaan yli kymmenen vuotta vanhasta raudasta!
 
Jos jatketaan jossittelua niin tämän ongelman olisi mahdollisesti pystynyt välttämään jos Jimmsin takuuhuollon asiantuntijat olisivat kysyneet tarkentavia kysymyksiä asiakkaalta ennen lähetystä takuuseen - oletettavasti he ovat olleet tietoisia tästä laajasta muutoksesta joka tuli "vasta" Windows 11:n julkaisin aikoihin. Esim. kysytty millä näytönohjaimella emolevyä ja jos kyseessä oli hyvin vanha kuten nyt niin takuuhuolto olisi voinut ohjeistaa testaamaan uudemmalla ennen kuin lähettää emolevyä huoltoon.

Tämä suhteellisen poikkeava muutos tuli "vasta" Windows 11:n julkaisun aikaan sen laitevaatimusten vuoksi - siihen asti kuluttajamyynnissä olevissa emolevyissä oli CSM yhteensopivuuden vuoksi päällä. Käytännössä ennen Windows 11:n julkaisua ostettu emolevy voisi toimia suoraan vanhan näytönohjaimen kanssa, mutta saman mallinen uudempi emolevy ei.
 
Jos asiakas on kertonut testeistään ja raudastaan, eikä jimms ole osannut osoittaa viaksi uefi puutetta, niin miten asiakkaan pitäisi ymmärtää tästä olevan kyse?
No tässä tapauksessahan se UEFI puute on siinä näytönohjaimessa, joten onko Jimmsillä velvollisuus tuntea kaikki maailman näytönohjainmallit ja niiden ominaisuudet vaikka eivät ole kyseistä näytönohjainta myyneet.

Tokihan pikaisella Google haulla olisi selvinnyt että Nvidia näytönohjaimet saivat UEFI tuen vasta GTX 700 sarjasta lähtien, mutta ei sen selvittäminen minusta emolevyn myyjän vastuulle kuulu jos itse emolevy toimii oikein.
 
Viimeksi muokattu:
No tässä tapauksessahan se UEFI puute on siinä näytönohjaimessa
Tai legacy puute emossa
joten onko Jimmsillä velvollisuus tuntea kaikki maailman näytönohjain mallit ja niiden ominaisuudet vaikka eivät ole kyseistä näytönohjainta myyneet.
Ei, mutta en myöskään katsoisi asiakkaan lähettäneen selvästi turhaan. Asiakashan ymmärtääkseni testasi laajasti vian löytämiseksi.

Jos kkv sivulla ei lukisi selvästi turhaan, vaan pelkästään turhaan, niin olisin samaa mieltä jimsin kanssa. Kysymys on ainoastaan noista kahdesta sanasta ja niiden tulkinnasta.
 
Näytönohjaimen ikä riittää aika hyvin karkeaan arviointiin, että onko UEFI vai ei. Ja joo, ei kuulu vastuulle, mutta olisiko siinä mennyt kovin kauan aikaa ja rahaa? Parhaimmillaan emolevyä ei tarvitse lähettää takuuseen mikä olisi varmasti paras vaihtoehto ostajalle ja myyjälle.

Tokihan pikaisella Google haulla olisi selvinnyt että Nvidia näytönohjaimet saivat UEFI tuen vasta GTX 700 sarjasta lähtien, mutta ei sen selvittäminen minusta emolevyn myyjän vastuulle kuulu jos itse emolevy toimii oikein.

Ainakin MSI:n GTX 760 kortissa erillinen UEFI-bios piti flashata itse: itse tein tämän koska olin silloin saanut päähäni käyttää Windows 8.1:n mukana tulevaa SSD:n oman salauksen käyttöä Bitlockerissa (joka myöhemmin paljastui olevan susi usean eri SSD-valmistajan levyillä).
 
Tietojemme mukaan emolevyssä on käytetty GTX 660 näytönohjainta. Ongelma juurisyy on ilmeisesti se, ettei näytönohjaimessa ole UEFI yhteensopivaa firmwarea. Tämän päivän emolevyissä oletuksena UEFI ja mikäli näytönohjaimen firmware ei tue UEFI niin käynnistyksessä tulee virheilmoitus riippuen näytöstä. Kuvaa ei siis välttämättä tule. Vanhassa kokoonpanossa varmasti toimii, kun siellä ei ole UEFI vaan CSM/legacy. Komponentin asentajalla vaaditaan ymmärrystä aiheesta ja ikävä kyllä jos linjaus olisi se, että asentajalta vaaditaan tietämystä, jos itse asentaa. Meillä myyjänä ei ole aina tietoja mihin ympäristöön tuotteita ostetaan ja takuukelpoisuudet yleisellä tasolla tarkistetaan, että kaikki toimii ja testit menevät läpi priorisoituna asiakkaan vikakuvaus. Tarkistuksen suhteen käytämme huomattavan paljon aikaa ja jos vikaa ei saada esille niin kantamme on silloin, että palvelusta veloitetaan erikseen sisältäen toimituskulut, mitkä olemme maksaneet edestakaisin
Juu sillä ohjaimella on kokeiltu. On tässä tullut jokusen konetta kasattua aikojen saatossa ja jotain "tietämystä" asiaan liittyen löytyykin (vaikka toki ite sanonkin) muttei kyllä tullut mieleenkään vielä siinä vaiheessa että ongelma tuosta johtuisi, niinkuin aiemmin olenkin maininnut, kyseinen "antiikkinen" näytönohjain on antanut toisesta (uudesta, eli ei mitään CSM sopivuuksia ole muuteltu) B550 emolevystä kuvaa, mikä ei yhtään vahvistanut olettamusta että ongelma olisi näytönohjaimen yhteensopivuudessa tai tarkemmin kun ollut se CSM-yhteensopivuustila biossista oletuksena ilmeisestikin pois päältä.

Toinen b550 emolevy minkä kanssa on toiminut oli Asus tuf gaming b550m-plus wifi, mistä on noin pari vuotta aikaa, joku viisaampi ehkä osaa jo sanoa onko tuossa sitten oletuksena CSM yhteensopivuustila päällä vai onko tuo asetus muuttunut jossain bios-revision kohdalla, mutta itsellä ainakaan ei harmillisesti ole kristallipalloa.

Niin ja kun kaverin emolla vielä muita komponentteja kokeilin (b450) minkä jälkeen tilasin uuden b450 lankun (asus prime b450m-a v2) millä myös postasi ongelmitta, millä kohtuudella tässä vaiheessa voisi antaa asiakkaan enää olettaa että ongelma johtuisi näytönohjaimesta?

Selitin myös ensimmäisessä yhteydenotossa aika perusteellisesti millä komponenteilla olen yrittänyt tätä saada toimimaan ja millä tavoin niin silloinhan myöskään teidän työntekijät ei taida ymmärtää mitään tietokoneista? Kun ei heti kättelyssä osattu sanoa mistä näinkin selvä ongelma johtuu.

Eli kyllä on kiistatonta että olen lähettänyt emolevyn teille takaisin turhaan, mutta tuosta SELVÄSTI TURHAAN kohdasta ollaan sitten näköjään eri mieltä.
 
Jos jatketaan jossittelua niin tämän ongelman olisi mahdollisesti pystynyt välttämään jos Jimmsin takuuhuollon asiantuntijat olisivat kysyneet tarkentavia kysymyksiä asiakkaalta ennen lähetystä takuuseen - oletettavasti he ovat olleet tietoisia tästä laajasta muutoksesta joka tuli "vasta" Windows 11:n julkaisin aikoihin. Esim. kysytty millä näytönohjaimella emolevyä ja jos kyseessä oli hyvin vanha kuten nyt niin takuuhuolto olisi voinut ohjeistaa testaamaan uudemmalla ennen kuin lähettää emolevyä huoltoon.

Tämä suhteellisen poikkeava muutos tuli "vasta" Windows 11:n julkaisun aikaan sen laitevaatimusten vuoksi - siihen asti kuluttajamyynnissä olevissa emolevyissä oli CSM yhteensopivuuden vuoksi päällä. Käytännössä ennen Windows 11:n julkaisua ostettu emolevy voisi toimia suoraan vanhan näytönohjaimen kanssa, mutta saman mallinen uudempi emolevy ei.
Juu ja parastahan tässä on että ensimmäisessä meilissä jimssille tähän asiaan liittyen kerroin suunnilleen kaiken sen mitä olen tännekkin kertonut (vähän tiivistetymmin toki) mutta siitä selkeästi ilmenee mm. tuo gtx 660 näytönohjain. On mun mielestä huvittaa että nyt mua syytetään tietämättömyydestä vaikka eivät ne sielläkään sen paremmin näköjään tienneet, tai sitten eivät vaan vaivautuneet tutkimaan asiaa siinä vaiheessa yhtään sen tarkemmin.
 
Juu sillä ohjaimella on kokeiltu. On tässä tullut jokusen konetta kasattua aikojen saatossa ja jotain "tietämystä" asiaan liittyen löytyykin (vaikka toki ite sanonkin) muttei kyllä tullut mieleenkään vielä siinä vaiheessa että ongelma tuosta johtuisi, niinkuin aiemmin olenkin maininnut, kyseinen "antiikkinen" näytönohjain on antanut toisesta (uudesta, eli ei mitään CSM sopivuuksia ole muuteltu) B550 emolevystä kuvaa, mikä ei yhtään vahvistanut olettamusta että ongelma olisi näytönohjaimen yhteensopivuudessa tai tarkemmin kun ollut se CSM-yhteensopivuustila biossista oletuksena ilmeisestikin pois päältä.

Toinen b550 emolevy minkä kanssa on toiminut oli Asus tuf gaming b550m-plus wifi, mistä on noin pari vuotta aikaa, joku viisaampi ehkä osaa jo sanoa onko tuossa sitten oletuksena CSM yhteensopivuustila päällä vai onko tuo asetus muuttunut jossain bios-revision kohdalla, mutta itsellä ainakaan ei harmillisesti ole kristallipalloa.

Niin ja kun kaverin emolla vielä muita komponentteja kokeilin (b450) minkä jälkeen tilasin uuden b450 lankun (asus prime b450m-a v2) millä myös postasi ongelmitta, millä kohtuudella tässä vaiheessa voisi antaa asiakkaan enää olettaa että ongelma johtuisi näytönohjaimesta?

Selitin myös ensimmäisessä yhteydenotossa aika perusteellisesti millä komponenteilla olen yrittänyt tätä saada toimimaan ja millä tavoin niin silloinhan myöskään teidän työntekijät ei taida ymmärtää mitään tietokoneista? Kun ei heti kättelyssä osattu sanoa mistä näinkin selvä ongelma johtuu.

Eli kyllä on kiistatonta että olen lähettänyt emolevyn teille takaisin turhaan, mutta tuosta SELVÄSTI TURHAAN kohdasta ollaan sitten näköjään eri mieltä.
Tapaus on nyt käsitelty asiakkaan kanssa ja päädytty kummallekin sopivaan ratkaisuun.
 
Jimmsiltä soittivat. Nyt saatiin asia kuntoon ja pääsee hyvin mielin viikonlopun viettoon :)
Vähän oli vaikeuksia mutta oli tää nyt kuitenkin aika monimutkanen keissi niin itsekkin ehkä vähän tuli liikaa otettua lämpöä. Propsit kuitenkin jimmsille kun loppujen lopulta saatiin hoidettua :thumbsup:
(En saanut mitään lahjuksia :D )
 
Jimmsiltä soittivat. Nyt saatiin asia kuntoon ja pääsee hyvin mielin viikonlopun viettoon :)
Vähän oli vaikeuksia mutta oli tää nyt kuitenkin aika monimutkanen keissi niin itsekkin ehkä vähän tuli liikaa otettua lämpöä. Propsit kuitenkin jimmsille kun loppujen lopulta saatiin hoidettua :thumbsup:
(En saanut mitään lahjuksia :D )
Itselläni oli keissi, jossa huomasin että emosta jumiutui BIOS:ssa täysin kaikki tuulettimien nopeuden näytöt jne.
Arvot näyttivät täysin mitä sattuu, esim. 65-tuhatta, miinusarvoja jne.

Windows ei löytänyt koko piiriä (siis sitä joka kertoo jännitteet, tuularien nopeudet jne).
Kokeilin kaikki mahdolliset, virtalähteestä näyttikseen jne.
En löytänyt vikaa. Joten pistin emon Jimmsille takuuseen. Ei vikaa.
No, maksoin sen maksun mukisematta. Jatkoin sitten tutkimuksia ja syylliseksi paljastui viallinen NVME-asema (ei ostettu Jimmsiltä btw)...
Käyttis asentui normaalisti ja toimikin ihan normaalisti, siksi en osannut edes ajatella sitä. En ole koskaan vuosikymmenien tietokoneurani aikana kuullut vastaavaa ongelmaa.

Se nyt ei tietenkään merkitse mitään, aina löytää uusia juttuja.
Jouduin tappelemaan siitä NV2:sen takuusta sen kanssa, mistä sen ostin. Koska he eivät löytäneet vikaa...
Kuten sanoin, asema toimi enemmän tai vähemmän normaalisti. Vei enemmän virtaa, enkä saanut ulkoisella NVME-telakalla formatoitua asemaa.
Se kuitenkin onnistui, kun laitoin aseman kiinni koneeseen suoraan emolle.
Anyway, he sanoivat, että haluanko että lähettävät aseman maahantuojalle. Sanoin kyllä ja pyysin liittämään mukaan tekemäni täydellisen selvityksen, miksi olin sitä mieltä että asemassa on vikaa.

No, sieltä vika havaittiin nopeasti ja tilalle tuli uusi...

Tästä voidaan mielestäni myös huomata, että nämä asiat eivät ole aina niin helppoja ja yksinkertaisia.

Minä nyt kuitenkin maksoin "oppirahani", enkä ole alkanut sitä ottamaan sen kummemmin esille.

Tosiasia on, että vika ei ollut emossa. Miten helposti minun sitten olisi pitänyt se huomata....

Mutta joo, halusin vain heittää oman kokemukseni muidenkin nähtäväksi...

Toivottavasti siitä on jollekin apua/hyötyä...
 
Eihän nämä yksinkertaisia asioita ole. Esim win11 voi toimia eri tavalla kuin win10 samalla raudalla. Kuka näitä tietää, en usko että edes ammattilaiset varmaksi.
Kuitenkin jos liikettä kiinnostaa pitää hyvä maine niin asiakasta avustamalla / kuuntelemalla näissä tilanteissa yleensä selviää. Jos vastaus on luokkaa "et tienny asiaa X/Y, anna 50€ vianselvityksestä" niin ei tuo hyvää asiakaspalvelua ole. Olettaen että asiakas on antanut hyvät vianetsintätiedot (ei todellakaan varmaa) niin koko takuutapaus olisi voitu välttää sanomalla "Koita eri GPU:ta, emon BIOS voi vaikuttaa asiaan". Ja jos tämä vaatii 50€ vianselvitystä niin tämä ei ehkä olekaan mikään itsestäänselvä asia mikä olisi kuluttajan pitänyt ymmärtää?
MUOKS. painotan vielä tässä että JOS Jimms on saanut hyvät tiedot asiakkaan vianetsinnästä. Mikäli näin ei ole ja on sanottu "MOBO rikki" niin ei voi kyllä Jimssiä syyttää diagnoosimaksusta.
 
Viimeksi muokattu:
Nämä tosiaan aina vähän haastavia, kun muuttujia sen verran monta, jos käytössä vielä uudempaa ja vanhempaa komponenttia.
 
Muikkarina myös tänne, että Facebookin puolella käynnissä Street Fighter 6 - teemainen kisa, jossa lahjakkaimmat taiteilijat palkitaan Cooler Masterin teemaan sopivilla tuotepalkinnoilla :tup:
 
Katselin että aikaisemmin joku jo kysyikin noista uusista oledeista (msi mpg271qrx) mikä itseänikin kiinnostaa. Entäs tuo alienwaren samantyyppinen (aw2725df) onko siitä mitään tietoa? Ja itsekkin mietin että mikäköhän noissa kestää jos tulossa msi vasta toukokuun lopussa/kesäkuussa, ainakin itse ja varmasti moni muukin tilaamassa heti kun tulisi noita, senverran hyvän olosia nuo uudet oledit mitä arvosteluja ja mielipiteitä nähnyt, olisi kiva saada tuollainen käsiin joten jos jotain inffoa saisi olisi kiva
 
Katselin että aikaisemmin joku jo kysyikin noista uusista oledeista (msi mpg271qrx) mikä itseänikin kiinnostaa. Entäs tuo alienwaren samantyyppinen (aw2725df) onko siitä mitään tietoa? Ja itsekkin mietin että mikäköhän noissa kestää jos tulossa msi vasta toukokuun lopussa/kesäkuussa, ainakin itse ja varmasti moni muukin tilaamassa heti kun tulisi noita, senverran hyvän olosia nuo uudet oledit mitä arvosteluja ja mielipiteitä nähnyt, olisi kiva saada tuollainen käsiin joten jos jotain inffoa saisi olisi kiva
Se Alienwarehan on yli vuoden vanha malli joka on jo poistunut myynnistä.

EDIT: Sekasin menee näiden mallinimien kanssa....
 
Viimeksi muokattu:
Tila
Keskustelu on suljettu.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 198
Viestejä
4 504 638
Jäsenet
74 338
Uusin jäsen
Viliz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom