Uskoisin että tässä on ehkä lievää väärinkäsitystä olemassa.
Kun henkilö ostaa jonkun tuotteen kaupasta niin kauppa itse ei pidä toista tuotetta varastossa takuussa määriteltyä aikaa. Kun tuote tulee takuuseen kauppa kertoo mitä tuotteen tekijä tai tukkuri on kaupalle kertonut (esim. miten tuote pitäisi pakata, miten mahdolliset viat pitäisi dokumentoida jne).
Kun tukkuri / valmistaja saa tuotteen se päättää tuleeko korvaavaa tuotetta, rahaa vai yhtään mitään. Eli kauppias itse ei toimi kuin välikätenä.
Jos valmistaja/tukkuri esim. toteaa että tuotteen mukana pitäisi tulla alkuperäinen pakkaus tai kaikki osat (esim. sekä ratti ETTÄ polkimet) niin ei kauppias asialle mitään paitsi kertoa asiakkaalle miten pitäisi toimia.
Tosin JOS kauppias toteaa että ainoa keino on maksaa paljon lisää rahaa uudesta tuotteesta (vanhaa tuotetta ei saa toimivana takaisin, rahoja ei palauteta, vanha tuote on lähetetty maahantuojalle/valmistajalle jne) tai lähteä pois ilman mitään korvausta vaikka tuote oli viallinen ja takuu voimassa silloin kannattaa kääntyä
kuluttaja-asiamiehen puoleen.