Lukee ken jaksaa. Pahoittelut pitkästä viestistä.
Itse kävin Lasik leikkauksessa viime perjantaina Helsingissä Pasilassa Silmäsairaala Pilkkeessä. Kirurgina toimi Sam Leino eikä mitään pahaa sanottavaa koko prosessissa. Pienehkö paikka eikä tila kuvaa sanaa sairaala (ainakaan miten minä kuvittelen sairaalan), mutta tämä ei itseäni häirinnyt. Toimistotalon alakerrassa tila, jossa vastaanotto ja pieni odotusaula, ehkä 5-6 huonetta ja leikkaussali. Lääkärinhuone/tutkimushuone sitten näyttikin samalta kuin olisi ollut sairaalassa, leikkaussali myös ihan tiptop kunnossa.
25.8.2025 (ilmainen) Kävin esitutkimuksessa siis puhutaan 5-10min pikavisiitistä, jossa katsottiin sarveiskalvon paksuus ja juttelin hoitajan kanssa. En osannut kysellä mitään sen tarkempia.
4.9.2025 (199e+25e) Kävin tarkemmassa esitutkimuksessa, jossa lääkäri tutki silmiä eri laitteilla ja katsottiin arvot kuntoon. Edelleen olisin voinut kysellä asioita, mutta ei minulla ollut mitään kysyttävää. Kertoi että jotkut kyselevät tyyliin laserin aallonpituuksia, no minua ei sellaiset kiinnosta. Samalla kertoi kirurgin nimen, joten kerkesin katsomaan netistä etukäteen hänestä tietoa eli minun tapauksessa menin vain heidän sivuille katsomaan esittelyn joka riitti minulle.
5.9.2025 (1990e+25e) 9:45 Saapuminen paikalle ja heti tarjottiin rauhoittavaa lääkettä jännitykseen. Katottiin vielä silmät, että voidaan operoida. Siinä odotellessa tuli erillaista tippaa silmään hoitajilta. Seuraavaksi kirurgin juttusille, jossa hän vielä tarkasti silmät, selitti koko prosessin vaihe vaiheelta ja antoi mahdollisuuden kysellä. No kuten joku ehkä arvasi jo ei minulla ollut mitään kysyttävää. Seuraavaksi leikkaussaliin ja pöydälle makaamaan. Koko leikkauksen ajan kirurgi ja hoitaja kertoivat mitä tekevät seuraavaksi ja miltä minusta saattaa tuntua. Operaatio kesti maksimissaan 5 minuuttia per silmä ja 10:23 katsoin seuraavan kerran kelloa, kun minut saateltiin hämärään huoneeseen lepäämään ja nauttimaan leikkauksen jälkeisistä tarjottavista. Joku puolisen tuntia siinä makoilin ja kirurgi tuli vielä varmistamaan ihan vain suullisesti, että onhan kaikki hyvin. Kassan kautta kotiin. Nukuin 3h päikkärit kotona ja pelasin varmaan 12h poe 2 sen jälkeen. Ei mitään ongelmaa pelata, kun tunnin välein herätyskello muistutti laittaa tippoja silmiin.
7.10.2025 varattu 1kk tarkastus joka tulee maksamaan muistaakseni 179e + tuo 25e toimistomaksu ja 6kk päästä vielä joku 79e + 25e käynti. Jälkitarkastukset, kun käy niin lupaavat 2 vuoden takuun työlle. Koko paskan hinta tulee muistaakseni maksamaan kaikkinensa 2514e, jos nuo jälkitarkastukset käy.
Perjantaina heti leikkauksen jälkeen valot olivat aika kirkkaat, mutta ei läheskään niin pahat kuin kuvittelin. Sumuisuutta oli näössä ja illalla koiralenkillä katuvalot loistivat tavallista kirkkaammin. Lauantaina sumuisuus oli jo lähes kokonaan poissa ja pelasin tietokoneella koko päivän, kuten myös sunnuntaina

kunhan muistaa räpytellä silmiä ja laittaa tippoja tunnin välein, niin hyvin pärjää.
No sitten niihin tuloksiin. Hajataittoa lähdin korjaamaan ja voin sanoa, että kaukonäkö parani selvästi sekä lukemisessa rivit ei enää harota ja tuplaannu. Mitään valoarkuutta ei ole, mutta esim autojen valot tai vaikka liikennevalot tuntuvat ainakin vielä kirkkaamilta, kuin ennen.