Sanotaan näin, että minulla ei ole mitään valittamista kyseisestä operaatiosta( Femto-Lasik, ja silloin ei vaihtoehtoja ollut) tai lopputuloksesta.
Menin ilmaiseen kartoitukseen ja sitten olinkin jo leikkauspöydällä( aika varattiin minulta enempää kyselemättä seuraavalle viikolle jos ajan oikein muistan) enkä oikein ehtinyt miettiä mitä tapahtuu. Minulle tarjottiin pakollisena kaihitutkimuksia, joita piti suorittaa kuukauden välein. Kävin ensimmäisessä ja sitten kävinkin toisaalla varmistamassa mistä on kyse. Mitään kaihiin viittaavaa ei silmissäni työterveyssilmälääkäri nähnyt( viisitoista vuotta sitten tällaisiakin palveluja sai vielä työnantajan tarjoamana) ja jätin yksinkertaisesti vastaamatta em. firman tiedusteluihin miksi toimin vastoin hoito-ohjetta. Minulla ei ole myöskään valittamista kyseisestä naisesta muuten kuin, että toimintamallit nyt eivät päivänvaloa tahdo kestää. Se on totta, että selittelyllä hän ajoi itsensä pahemmin nurkkaan mutta totuus on ettei kaihitutkimuksiin( pienimuotoista glaukoomatutkimustahan suoritetaan jokaisella silmälääkärikäynnillä ilman lisäkustannusta) ole mitään oikeaa toimivaa mallia. Tuputtaminen ja ylisuurien laskujen tuottaminen taas on moraalitonta.
Suurin osa hänen kollegoistaan taisi siirtyä Turun Pilkkeeseen mainetahran poistamiseksi sen sijaan, että olisivat jatkaneet vanhalla nimellä.
Kaihista vielä täytyy sanoa sen verran, että Silmälääkäreillä lääkäri(, joka oli luotaantyöntävän oloinen, joten vaihdoin firmaa. Haluan, että minusta välitetään asiakkaana/ potilaana, eikä nähdä pelkkänä tasemerkintänä) mainitsi näköongelmani johtuvan alkavasta kaihista vaivaavassa silmässä ja Pilkkeellä taas eivät nähneet mitään vastaavaa.
Pilkkeellä ei koskaan kylläkään kerrottu miksi näköni oli vioittunut mutta päätin kokeilla tikulla jäätä ja suorituttaa leikkaus toivoen, että se korjaa ongelmat. Osin korjasi, osin ei. Nyt entisen yhden silmälasiparin sijaan joudun käyttämään kahta mutta sentään näen oikealla silmällä jotain. Minulle ei tarjottu vaihtoehtoa suorittaa vain oikean silmän linssinvaihto kun se ei tulisi toimimaan toivotulla tavalla linssien ollessa siinä tapauksessa eri mekanismilla toimivia, tjmv.
linssit ovat kosentrisia moniteholinssejä ja valokoimasta valittiin lähinnä edof-tyylinen( virallisesti enhanced monofocal IOL) linssi( Rayone EMV Toric, 6 mm linssi, 12 mm asetteineen. Linssi on ei-diffraktiivinen) linssi sen sijaan, että se olisi ollut multifocal.
Keskustelun aikana ilmaisin halukkuuden nähdä hyvin suurimman osan aikaa mutta olen valmis käyttämään lukulaseja. Jälkikäteen olisin ehkä valinnut toisin kun nyt ei tahdo kännykän käyttö onnistua ilman laseja mutta oikeasti tällaisen päätöksen tekeminen on hemmetin vaikeaa. En tiedä mitä diffraktiivisella linssillä olisi kärsinyt kun tietenkään ei ole omakohtaista kokemusta ja jokaisen kokemus on erilainen mutta ongelmat kuvattiin linssivalintaa tehdessä suullisesti.
Multifocalilla tulee enemmän normaaleja diffraktiivisen linssin ongelmia mutta esimerkiksi em. Rayone väittää heidän linssinsä diffraktiivinen profiilin olevan niin hyvän ettei käyttäjä siitä välttämättä kärsi( meillä on vuosien varrella firmassa yritetty minimoida linssiheijasteita ja muita ongelmia normaalilinsseissä sekä diffraktiivisissa linsseissä erilaisin keinoin vaihtelevasti onnistuen). EOL:lla sanotaan mm. kontrastiherkkyyden parantuvan ja laajempaa ns. optimaalista näkökykyä koko etäisyyskentän yli kun taas diffraktiivisissa on suoritusongelmia keskietäisyyksillä( eyewiki 2024). Tuota keskietäisyysongelmaa on yritetty korjata uudenlaisilla refraktiivisilla multifocal-linsseillä( mm. ReZoomilla viisi eri vyöhykettä), mutta koska ne kaikki perustuvat pupillin kokoon, on toimivuus niin valaistusolosuhteista kuin 'käyttäjästä' kiinni.