Silmien laserleikkaus

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
En huomannut tästä vielä ketjua. Tarkoituksena keskustella laserleikkauksista, kokemuksista jne.

Itse kävin Oulun Mehiläisessä joulukuun alkupuoliskolla 2015 Femtolasik-leikkauksessa koska en halunnut suorittaa inttiä lasit naamalla. Intti alko tammikuun alussa. Leikkausaika sattui aika sopivasti, samana päivänä milloin soitin oli ainoa aika esitutkimukseen ennen tammikuuta. Kävin tutkimuksessa ja seuraavana(vai olikohan sitä seuraavana) päivänä oli leikkaus joka kesti kymmenisen minuuttia. Leikkaus oli kivuton ja ainoastaan pientä epämukavaa tunnetta oli siinä vaiheessa kun leikkaava laite painettiin silmää vasten ja laite alko tekeen hommaansa. Pari tuntia leikkauksesta ahkeran tippojen käytön jälkeen näkö alkoi jo olla suht terävää eikä ne tuntuneet mitenkään roskaisilta tai muutenkaan omituisilta.

Leikkauksenjälkeisenä aamuna näkö oli sumea ja hieman sitä säikähdin mutta päivän/päivien kuluessa näkö alkoi tarkkenemaan ja muutaman viikon jälkeen oli jo vähintään yhtä hyvä kuin ennen lasien kanssa. Tippoja käyttelin helmi-maaliskuuhun asti ja sen jälkeen lopetin kokonaan. Käytin sen jälkeen vain erittäin harvoin jos silmä(t) oli päässy kuivamaan pahasti jostain syystä.

Näkö ennen leikkausta oli -6(+-0,25) luokkaa eli erittäin huono. Intin näkötestissä hieman kuivilla silmillä ja pienehköllä hajataitolla Visusarvona 1,2 eli aika hyvä. Ei näkö siitä ole paljoa parantunut enää (ei ole tuon jälkeen testejä ollu mutta arviolta ei oo parantunu juurikaan) mutta erittäin tyytyväinen olen ollut enkä ole hetkeäkään katunut.

Leikkaus maksoi n.2500€. Suosittelen mikäli rahaa löytyy eikä ole mitään syytä miksei leikkausta voisi suorittaa :tup:

Laittakaas muutkin kokemuksia taikka kysymyksiä niin vastaillaan mahollisuuksien mukaan :tup:

Suurin haaste koko operaatiossa oli alussa silmien hieromis"kielto" ja niiden varominen muutenkin :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
199
Mieti minkä määrän serriä, kaljaa ja einareita olisit saanut tuolla rahalla. Lasit maksaa specsaverilla ehkä 30 euroa ja niillä pärjää kaksi vuotta ja ovat hyvän näköisetkin. Toki voi ostaa pelkät kehykset ja laittaa lasit niihin jos on pinnallinen :btooth:
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Mieti minkä määrän serriä, kaljaa ja einareita olisit saanut tuolla rahalla. Lasit maksaa specsaverilla ehkä 30 euroa ja niillä pärjää kaksi vuotta ja ovat hyvän näköisetkin. Toki voi ostaa pelkät kehykset ja laittaa lasit niihin jos on pinnallinen :btooth:
Ei ollu kyse rahasta vaan mukavuudesta
 

jermu1982

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
993
ite kävin kans jotain kymmenisen vuotta sitten leikkauttamassa. tais jotain kolmisen tonnia maksaa ja en oo päivääkään katunu! ehkä hämäränäkö on hieman huonontunut mutta muuten oon tosi tyytyväinen leikkaukseen :)
 

Topsu7

Bwoah
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
207
Kävin Femtolasik-operaatiossa Lappeenrannan Silmäasemalla tämän vuoden huhtikuussa. Lasit ehti olla 7 vuotta ja vitutti päivittäin monesta syystä. Näkö ei nyt erityisen huono ollut, mutta nyt on helvetin hyvä ja ilman laseja!

Operaatio jännitti kyllä niin pirusti ja koko homma eteni niin nopeasti että vähän hirvitti. Kyselin kyllä varmasti samoja asioita monta kertaa. Ennakkotutkimus oli siis samana aamuna ennen operaatiota, ja kello 12 taisin olla jo kotona. Leikkauksen aikana ei olo ollut epämukava enkä ottanut mitään rauhoittavaa lääkettäkään. Läppien leikkaaminen sujui nopeasti, mutta itse sarveiskalvon laseroinnin aikana kone pysähtyi kun en katsonut vihreää pistettä. En nähnyt koko hiton pistettä kun näkö vain sumentui. Lääkäri osasi onneksi ohjeistaa ihan pirun hyvin.

Tippoja käytin sen kuukauden ajan, ei niitä ole tarvinnut. Hauskana yksityiskohtana klinikka antoi minulle seuraavana vuorossa olleen naisasiakkaan reseptin, jonka apteekin virkailija sitten koppavana huomasi. Siinä sitten Stevie Wonderina ravasin takaisin klinikalle perkele.

Myönnän että välillä tuntuu kuin silmät kuivuisi helposti, mutta toisaalta ne eivät ole enää lasien suojassa. Suht nuori kun olen, niin "kallis" hinta ei harmita pätkääkään. Onhan tuo näönparannus aikamoinen taikatemppu, että kyllähän siitä vähän kehtaa maksaakin.
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Silmien kuivuuden huomaa viimeistään sitten kun alkaa tulemaan hajataittoa/sumenemista. Tai itellä ainaki tulee
 

Topsu7

Bwoah
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
207
Silmien kuivuuden huomaa viimeistään sitten kun alkaa tulemaan hajataittoa/sumenemista. Tai itellä ainaki tulee
Aamuisin tuon ainakin huomaa. Tipat vaan on menneet vanhaksi.

Eikö intin olosuhteet käyneet silmiin? Tunkkaisen teltan kaminailma varmaan helli niitä tammikuussa :D
 

DädiFinn

Слава Україно!
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 202
Aamuisin tuon ainakin huomaa. Tipat vaan on menneet vanhaksi.

Eikö intin olosuhteet käyneet silmiin? Tunkkaisen teltan kaminailma varmaan helli niitä tammikuussa :D
Parina ekana kuukautena oli tosiaan vähän kuivasilmäisyyttä mutta pakkasten heltyessä helpotti
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 293
Kyllä tuo leikkaus kiinnostaa näin vanhempanakin vielä ja vaikka tuota taittovirhettä ei niin hirveästi olekkaan, siinä -0,75 - -1. Silmälasit ei vaan ole mun juttu vaikka niitä on joutunut käyttämään parikyt vuotta.
Smile-leikkausta olen ajatellut (koska toissä rakennustyömaila, pöly jne). Hinnatkin on muutamassa vuodessa pudonnut mukavasti.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 489
Itse miettinyt monesti, kun laseja tullut käytettyä yläasteelta lähtien. Tietty koska olen hiton muotitietoinen SER-osaaja, kuten me muutkin täällä, olen osannut onneksi valita lasit jotka vaan sopii. Ainoa mikä tässä hieman mietityttää, et alkaa tulemaan ns. ikänäköä. Ennen oli -2.5/-2.0 ja nyt kun kävin katselemassa, niin eiköhän se ollut jo -1.75 / -1.5. Ihmettelinkin kun ilman laseja näkyy niin paljon paremmin. Mites tuo laseri tosiaan suhtautuu ikänäköön? Jos kävisin nyt korjaamassa silmäni, niin tuleeko mulle plussaa nopeammin myöhemmällä iällä vai?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 481
Laser ei korjaa ikänäköä. Eli lukulasit sitten tarttee jos joskus alkaa ikänäköä tulla.

Itsellä taisi olla ne viimeisimmät lasit -5.5 ja niillä juuri ja juuri näin toisella silmällä sen verran että riitti vielä ajokorttiin. Lasik leikkaus joka onnistui ilmeisen hyvin koska vieläkin näkee todella hyvin. Muistaakseni laserointi tehtiin -0.25 ylikorjauksella molempiin silmiin ja lääkärin mukaan sillä saadaan tavoite joka oli 0. Itse se laserointi ei kestä kovin montaa sekuntia. Jos vaatii enemmän korjausta, niin kuluu kait vähän enemmän sekunteja. Läppä tehtiin höylällä ja siinä yhdessä vaiheessa kesti jonkun sekunnin sellainen epämiellyttävä tunne. Muistaakseni sai jonkun diapamin ja särkylääkkeen (ennen laseria), mutta en huomannut niistä mitään tehoa, eli oli kait aika miedot. Toimenpide tehtiin 2011 ja oon ollut silloin 28 vuotias. Muistaakseni maksoi 2500€ + muutamat tutkimukset. Piilolasien voimakkuus oli -6.25 ja -6.5 eli erittäin huono näkö oli ennen leikkausta. Silti onnistui hyvin, en ole käyttänyt tippoja enää moniin vuosiin. Varmaan se yksi iso paketillinen riitti ja sitten hukkasin jo koko reseptin :) Laser oli jo aiemminkin mietinnässä, mutta en ollut tohtinut mennä. Säästyi siis ainakin yksien lasien hinta ja noin suurella miinuksella linssit taitaisi olla jo paksut. Aika paksut oli jo ne -5.5 lasitkin jotka oli jotain 10 vuotta samat. Sangat oli pitänyt jo uusia ja sen suojapinnotteen rapsuttelin pois, kun oli irtoillut jo osittain. Oli ikävä pestä niitä lasia kerran päivässä puhtaaksi. Lisäksi ne aina huurtui ja ilman lasia olin ihan täysin sokea. Esim armeijassa uimahallissa olin aivan hukassa koska ei nähnyt yhtään mitään uintitesteissä :D Onneksi ei joutunut sentään uintikouluun vaikka en osannutkaan uida kunnolla :) Lasit sain 6 luokalla.
 

Topsu7

Bwoah
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
207
Heh, vielä maaliskuun jälkeenkin uudet silmät osaa yllättää. Nyt kun on ollut kirkkaita talviöitä, niin eilisiltana huomasin kuinka upealta tähtitaivas näyttääkään! Silmälasithan pienensi kaikkea, ja tähdetkin näkyivät linssien läpi vääristyneinä. Nyt ne näkyvät paljon selvempinä ja näen niitä enemmän!

En ole huomannut minkäänlaista huononemista hämäränäössäkään onneksi. Toinen upea juttu on, että pystyy pälyilemään sivuilleen ja näkemään päätä kääntämättä.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Leikkautin silmät Femtolasikilla joskus 2007 tai 2008, muistaakseni tekniikka oli silloin ihan tuore. Taisi olla tarjoushinta tampereen Mehiläisessä 4500e. Leikkaus oli ohi sekunneissa ( :D ) ja palvelu tosi asiantuntevaa ja ystävällistä. Toipuminen oli nopeaa, ei ollu mitään 'komplikaatioita', ainoa harmitus oli silmätippojen pitkäaikainen käyttö, mulla tuntu varmaan 6kk ajoittain kuivilta (kutisevat, karheat) silmät, joten oftagelin käyttö oli päivittäistä. Se oftagel jätti silmiin muutamaksi minuutiksi annostelun jälkeen rasvaisen, sumean kalvon joten ei tehny mieli esim. autolla ajella heti tippojen laiton jälkeen. Johtui varmaan siitä että vietän paljon aikaa koneellisesti ilmastoidussa tilassa, joten muutenkin vähän kuivumisongelmia iholla/silmillä/huulilla.

Näkö on mulle jo ammatin kautta aivan helvetin tärkeä, merikapteenina joudun joka toinen vuosi käymään merimieslääkärintarkastuksessa jossa näkö aina testataan. Ja jos näkö on huono, peruuntuu lupa harjoittaa ammattia. Ja ilokseni voin sanoa, että näkö ei ole heikentynyt vielä yhtään leikkauksen jälkeen. Heinäkuussa kävin viimeksi lukemassa alarivin :) Odotan että milloin alkaa tulla ikänäköä, alkaa olla se ihanainen keski-ikä nyt päällänsä että yleensä tässä ikää ruetaan niitä ensimmäisiä lukulaseja hakemaan. Mulla ei vielä onneksi.

Eijjole kyllä yhtään ikävä sitä munienpuristelua ja hermoilua siitä että saako bluffattua sen saatanan silmätaulun läpi ja pysyy luvat kuosissa :D

Siinä leikkauksesta lähtiessä lääkärin kanssa vielä morjenstelin ja juttelin, hän vielä kertoi että silloisella tekniikalla mun simmuissa riittäisi "kalvoissa paksuus" noin kymmeneen uusintaleikkaukseen jos näkö joskus vielä heikkenee. Arveli että tekniikka kehittyy niin nopsaan, että muutaman vuoden perästä luku ois parikymmentä. Ja jos näkö heikkenee, niin todellakin aion mennä. Vaikka nyt on jo sen verran ikää, että on ylittyny toi merimiesten "saa olla silmälasit, kunhan ei kauheen vahvat" kynnys.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 070
Mulle tuli epiteelieroosio. Keski todella pitkään parantua. Leikkaustulos ei ollut kohdallaan, +0,5, vittumaista kun ei näe lähelle, mutta korjata ei kannata sarveiskalvon heikkouden takia.

Kuulemma sellaisiakin komplikaatioita on, että ajokortti jää pysyvästi leikkauspöydälle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
105
Leikkautin silmät huhtikuussa ja tekniikkana toimi smile. Vaikka operaatio oli todella kallis meikäläiselle, niin mielestäni pidemmälle aikavälille todella kannattava operaatio. Nuorena sai silmät kuntoon niin nyt päästään sinne nelikymppiseksi toivottavasti ilman mitään silmälaseja naamalla.
Ekat kuukaudet oli pientä ongelmaa kuivuuden kanssa, mutta niistä päästiin silmätipoilla. Lähtötilanne ei ollut todellakaan huima sellasta -2.0 luokkaa molemmat silmät.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 148
Omasta leikkauksesta on nyt noin neljä-viisi vuotta ja menetelmä oli muistaakseni femto. Lasit oli nenällä noin parikymmentä vuotta ja varsinkin mopoillessa häiritsi melkoisesti. Leikkaus meni ok. Tarkistuksen jälkeen näki hieman utuisessa säässä kävellä baariin yhdelle bisselle (piti huuhdella tarjottu samppakaljan maku suusta). iltapäivästä näki jo hyvin. Tippoja käytin lääkärin määräyksen mukaan sen puoli vuotta?

Hämäränäkö omasta mielestäni on pysynyt samana kuin ennen leikkausta. Ainoastaan jos luen esim kirjaa ja nostan katseeni johonkin kauemmaksi, tarkennukseen menee tovi kauemmin? Tuulisella säällä tuntuu viima aluksi myös silmissä. Mutta silmät eivät kuivu. Ja rälläköidessä täytyy nykyään käyttää suojalaseja :cool:. Tämän opin vasta parin kerran jälkeen...

Mutta ehdottomasti oli kyllä hintansa väärtti. Ei kaduta. :kahvi:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
105
Harkitse tarkasti ja käy silmälääkärien kanssa operaatiota lävitse. Takuuthan noissa löytyy aika hyvin jos esimerkiksi vuoden päästä alkaa jälleen huononemaan näkö, niin leikataan takuuseen. Itse mietin asiaa varmaan sen 2-3 vuotta ennen kuin uskaltauduin :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 009
Harkitse tarkasti ja käy silmälääkärien kanssa operaatiota lävitse. Takuuthan noissa löytyy aika hyvin jos esimerkiksi vuoden päästä alkaa jälleen huononemaan näkö, niin leikataan takuuseen. Itse mietin asiaa varmaan sen 2-3 vuotta ennen kuin uskaltauduin :D
Mitäs niitä sokeita silmiä enää takuuseen silpoo....? :beye:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
105
No ei siitä leikkauksesta sokeaksi voi tulla kyllä, ainakaan Suomessa.
Jos puhumme kaukonäön leikkauksista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 203
Kävin 2008 alussa. Varmaan parhaita asioita elämässä mihin voi rahaa käyttää. Kerralla kuntoon ja sitten voi ainakin seuraavat 10-20 vuotta unohtaa että huononäköisyyttä on edes olemassa. Sillä on myös mukava keulia kun tulee silmälasit puheeksi jossain palaverissa rillipäiden kanssa. Toki sitten varmaan jossain kohtaa tulee eteen että jokin osa näköä heikkenee ja pitää selvittää että onko saumoja sitä korjata uudella leikkauksella.

Itse leikkaus oli äärimmäisen helppo ja nopea jo vuonna 2008. Leikkauksen jälkeen minulla oli muutama päivä sumussa kulkemista ja useita viikkoja kuivia silmiä ja muuta paskaa, mutta nämä ehkä ovat jo kehittyneet viime vuosina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 157
Löytyykö muita joilla leikkaus on jäänyt tekemättä jostain syystä? Kävin viikko sitten esitutkimuksessa, tarkoitus oli leikata silmät jotta pääsisi laseista eroon (näkö nyt n. -4). Osoittautui että minun tapauksessa sarveiskalvo oli jotenkin liian epätasainen ja kaareva. Ilmeisestikin liian riskaapelia ja lääkäri ilmoitti ettei suostu tästä syystä leikkaamaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 009
"Näkemisiin ja jos ei nähdä niin törmäillään..." :beye:
-Tollasta huumoria meillä oli aikoinaan HYKS:in silmäklinikalla kun olin siellä muutaman kerran potilaana. :vihellys:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Löytyykö muita joilla leikkaus on jäänyt tekemättä jostain syystä? Kävin viikko sitten esitutkimuksessa, tarkoitus oli leikata silmät jotta pääsisi laseista eroon (näkö nyt n. -4). Osoittautui että minun tapauksessa sarveiskalvo oli jotenkin liian epätasainen ja kaareva. Ilmeisestikin liian riskaapelia ja lääkäri ilmoitti ettei suostu tästä syystä leikkaamaan.
Yhdellä tuttavalla sanottiin Suomessa jotain saman tyylistä. Tallinnassa ei aiheuttanut mitään ongelmia. Kannattaahan sitä sitten tietysti itse miettiä kannattaako riskiä ottaa tuollaisessa tilanteessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 157
Yhdellä tuttavalla sanottiin Suomessa jotain saman tyylistä. Tallinnassa ei aiheuttanut mitään ongelmia. Kannattaahan sitä sitten tietysti itse miettiä kannattaako riskiä ottaa tuollaisessa tilanteessa.
Lähtökohtaisesti ajatus on että en halua alkaa ottamaan juurikaan turhia riskejä tässä hommassa. Vuoden päähän sovittiin kontrollikäynti jossa lekuri tarkastaa onko kyseessä joku etenevä juttu vai onko ne sarveiskalvot aina olleet sellaiset kuin nyt olivat.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 009
Yhdellä tuttavalla sanottiin Suomessa jotain saman tyylistä. Tallinnassa ei aiheuttanut mitään ongelmia. Kannattaahan sitä sitten tietysti itse miettiä kannattaako riskiä ottaa tuollaisessa tilanteessa.
Ja sitten kun Tallinnassa tehty leikkaus epäonnistuu niin Suomen sairaanhoitolaitos auttaa ja hoitaa sokeutunutta potilasta. :facepalm:
Kyllähän ne rahasta silpoo kenet tahansa kuka vaan hulluna maksaa...! :beye:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
18
Tänään kävin jättämässä about -10 vahvuiset lasini Silmäsairaalaan. Lasit ehti olla yli 20 vuotta ja piilareita käytin melkein 15 vuotta. Piilareilla mentiin suurin osa ajasta, koska lasit olivat kolminkertaisesti ohennettunakin niin raskaat, että painoivat nenänvarteen pysyvästi punaiset jäljet. Lisäksi vitutti olla koko ajan hinkkaamassa linssejä kun tuntui että vaikka olisi juuri putsannut niin silti on jotain likaa näkökentässä. Ja vielä se, että laseilla näkökenttä rajoittui suoraan eteen, piti rappusia alas mennessäkin kävellä melkein leuka rinnassa että näki mihin meni. Viikko ennen leikkausta oli ihan tuskaa kun ei saanut pitää piilolinssejä, ei siis ollut mitenkään haikeaa nakata laseja veks ja astella sumussa leikkaussaliin. Sieltä asteltiin sitten muutaman minuutin jälkeen vähän vähemmän sumuisissa tunnelmissa lepohuoneeseen toipumaan. Olin todella yllättynyt siitä miten nopea ja helppo toimenpide tuo onkaan. Ja aika liukuhihnalta niitä näemmä nykyään tehdään, lepohuoneen tuoleissa vaihtui porukka koko ajan, alkupäästä kotiutettiin ja eikun seuraava sisään... On hyvät katteet laserilla, varmaan maksanut itsensä takaisin jo moninkertaisesti. :lol:

Nyt noin kuusi tuntia leikkauksen jälkeen näkö on terävämpi kuin piilareillakaan ikinä, ja silmät tuntuvat kuivumista lukuunottamatta melko normaaleilta. Mahtaa aamulla olla hämmentävää kun ei tarvitsekaan hapuilla yöpöydältä silmälaseja, kuinkahan monta kertaa niitä meinaa automaatiolla kopeloida sieltä ja sitten vasta tajuta että näkee ilmankin... :D
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 207
Esitutkimuksessa käyty tänään ja ens keskiviikkona laseroitavaksi Oulun Laser Porukseen. Operoiva lääkäri oli just sellanen kun pitääkin - rauhallinen ja selitti tarkoin mitä tehdään ja miksi. Targettina olis dominoiva silmä nollille ampumahommia helpottamaan ja vasempaan jäis vähän likitaittoa antamaan pikkusen lykkäystä ensimmäisiin lukulaseihin. Vielä ei jännitä - kattoo mikä on fiilis ens tiistai-iltana =)
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 293
Voi nenä sentään kun iski tajuntaan tänään semmoinen asia kun perjantaina pitäisi olla tuo operaatio ja ensi viikko pitäisi viihtyä hitsausmaski päässä missä on ilmansuodatus. Tuo kun puhaltaa otsalta alaspäin. Ja jos silmat kuivuu enemmän leikkauksen jälkeen niin saa varmaan olla virittelemässä automaattitippoja ;D. Ellei lekuri kiellä koko toimintaa jolloin pitäisi löytää toinen hitsari.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Silmät ovat leikkauksen jälkeen sen verran herkät, että melkein suosiolla jättäisin moiset viritykset väliin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 324
Voi nenä sentään kun iski tajuntaan tänään semmoinen asia kun perjantaina pitäisi olla tuo operaatio ja ensi viikko pitäisi viihtyä hitsausmaski päässä missä on ilmansuodatus. Tuo kun puhaltaa otsalta alaspäin. Ja jos silmat kuivuu enemmän leikkauksen jälkeen niin saa varmaan olla virittelemässä automaattitippoja ;D. Ellei lekuri kiellä koko toimintaa jolloin pitäisi löytää toinen hitsari.
Etsi toinen hitsari, älä ihmeessä vielä hitsaa!
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 293
Ei menny ihan kuin strömsöössä. No, leikkaus meni mutta koko päivä oli suurta vastustusta alkaen siitä että herää 1t ennen herätyskelloa ja ei saa unta. Junaan iskee ajolankavika mutta onneksi otin vuoron mikä olisi ollut 1t stadissa ennen aikaa joten 30min myöhästyminen ei haittaa. Lekuri toteaa sarveiskalvot aika ohkaiseksi mutta oneksi korjaus on alle -1 jolloin sen voi tehdä mutta ei smileyllä kuten halusin vaan lasikilla. Ei kuulema suositele smileytä alle 1,5 korjauksiin. Sitten ehdotti kun tuota ikää on 40+ niin jätetään vasen silmä korjaamatta ettei tarvitse hankkia heti lukulaseja vuoden kahden päästä. Pikakokeilu laseilla kertoi että ei prkl, jos tehdään tuolein niin pitäisi olla aina jompikumpi silmä kiinni sen verran tuli näkövirheitä molemmat silmät auki. No siis molemmat silmät tarkoitus nollille ja itse operaatiossa ei mitään ongelmia. Ekaa kertaa rupesikin jännittämään vasta kun kävi makaamaan operaatioalustalle. Ilkeintä oli se luomen aukipitäjä ja läpän teossa liikkuva kirkasvalo. Toipumishuoneessa maksutontarjoilu pikku naposteltavaa josta tietenkin suomalaiseen tapaan tyhjentää niin paljon kuin kehtaa (no onhan sitä oikeasti maksettu leikkauksen hinnassa). Mikä kyllä kostautui junassa kotimatkalla, ehkä muutama tuli otettuu liikaa farzerin sininen konfekteja.
Ja kaiken lisäksi 50m ennen kotia rupesi satamaan vettä.
5t operaation jälkeen alkaa olemaan näkö aika hyvä, pientä sumeutta paikoitellen. Lähinäkö lievästi huonompi nyt, samaa luokkaa mitä oli lasien kanssa.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 293
Itsellä tuota kuivumista ei pahemmin jostain syystä tunnu varsinkaan oikeassa silmässä, vasemmassa roskan tunnetta jonkin verran mutta ei paljoa. Silti tulee varmuudeksi tungettua tippoja. Aamulla oli ikävä ylläri, ylä- ja alaluomien ripset oli liimautunut toisiinsa, vasen taas enemmän kuin oikea.
Mutta jestas miten hyvin näkee kauas, laseilla ikinä päässyt saman näkökykyyn.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Sitten ehdotti kun tuota ikää on 40+ niin jätetään vasen silmä korjaamatta ettei tarvitse hankkia heti lukulaseja vuoden kahden päästä. Pikakokeilu laseilla kertoi että ei prkl, jos tehdään tuolein niin pitäisi olla aina jompikumpi silmä kiinni sen verran tuli näkövirheitä molemmat silmät auki. No siis molemmat silmät tarkoitus nollille. Lähinäkö lievästi huonompi nyt, samaa luokkaa mitä oli lasien kanssa.
Kyseessä monovisionäkö jossa primääri nollaan ja toiseen jätetään miinusta. Paljonko toiseen olisi jätetty miinusta? Minulle tehtiin 0/-0.7 monovisio ja hyvin toimii ei huomaa mitään kummallista eikä lukulaseja.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
18
Viisi päivää leikkauksen jälkeen näkö on mainio. Ongelmana on silmien kuivuminen, tippoja kuluu edelleen monta kertaa päivässä, välillä puolen tunnin väleinkin. Ja aamuisin herätessä silmät on kuivemmat kuin autiomaa. Samoin edelleen on valonarkuutta ja ulos mennessä tuuli käy silmiin, mutta onneksi kaikki oireet alkavat jo mennä parempaan suuntaan.

Nyt odotan sitä, että jossain kohtaa pääsee kunnolla luontoon vaeltamaan / retkeilemään. Ei ole tullut lähdettyä kun piilareiden kanssa säheltäminen alkeellisissa olosuhteissa ei houkuttanut ja -10 laseilla rämpiminen epätasaisessa maastossa houkutteli vielä vähemmän näkökentän rajoittumisen vuoksi. Ja itseni tuntien olisin kuitenkin onnistunut koheltamaan lasit rikki tai tiputtamaan ne johonkin jokeen, ja siinä sitä sitten oltaisiin oltu puolisokeana jossain erämaassa. Nyt uskaltaa ehkä lähteäkin johonkin takapihan metsää kauemmas. :tup:
 

Focus0

System Specialist
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
2 053
Diabeteksen takia on kahdesti vasenta silmää laseroitu sekä kerran oikeaa silmää. Näössä ei ole onneksi mitään vikaa(Vielä) vaan nämä operoinnit ovat olleet ennalta ehkäiseviä hoitoja.
Itseltäni silmät ovat alle viikossa palautuneet ennalleen hoitojen jälkeen. pari päivää silmät arastelee ja sen jälkeen pari päivää tuntuivat kuivilta.
Ei taida kuitenkaan nämä hoidot olla verrattavissa leikkaukseen o_O
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 643
Kyseessä monovisionäkö jossa primääri nollaan ja toiseen jätetään miinusta. Paljonko toiseen olisi jätetty miinusta? Minulle tehtiin 0/-0.7 monovisio ja hyvin toimii ei huomaa mitään kummallista eikä lukulaseja.
Tuo on niin yksilöllistä. Toisella toimii ja toisella ei. Mä kokeilin aikanaan eri tehoisilla piilareilla vastaavaa ja ei tullut mitään, merisairas olo jatkuvasti. Lisäksi tuon hyöty on kuitenkin aika pieni, ikänäkö tulee monovisionista huolimatta eteen.

Itse tein niin, että pyysin 30+ ikäisenä leikkaamaan vähän vajaan (-0,25) korjauksen, että ei mene varmasti plussan puolelle. Kk leikkauksen jälkeen lekuri meinas, että osui ihan targettiin - mikä sinällään on vaikea uskoa, kun näkö on ihan saatanan hyvä laseihin verrattuna.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 680
Maksaako nuo lääkäritalot varonsa suomeen? Eli onko finderissa tulos -100000€? ;)
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 293
-0,75 olisi jäänyt vasempaan.
Kuivuminen ei vieläkäkään pahemmin ongelma, tunnin parin välein tulee laitettua tippoja. Isoin ongelma tällä hetkellä on lähinäön focus. Tuohon noin 30-70cm väliin kestää jokunen hetki että näkee paremmin. Toivottavasti katoaa kun aivot ohjelmoi itsensä uusiksi.
Käyttämäni talo taitaa maksaa veronsa suomeen, no ainankin väittää olevansa kokonaan suomalainen optikko ja silmälääkäripalveluja tarjoava yritys.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 207
Maksaako nuo lääkäritalot varonsa suomeen? Eli onko finderissa tulos -100000€? ;)
Laser Poruksen isoin omistaja taitaa olla Mehiläinen ja sillähän on taustaa hyvin tehdystä verosuunnittelusta. Mutta vaikuttaako tämä leikkauksen lopputulokseen jollakin tavalla?
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 680
Laser Poruksen isoin omistaja taitaa olla Mehiläinen ja sillähän on taustaa hyvin tehdystä verosuunnittelusta. Mutta vaikuttaako tämä leikkauksen lopputulokseen jollakin tavalla?
No kannattaa ainakin kysyä että jos tekee tappiota vuodesta toiseen että miten se takuu jos koko firma kippaa.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 207
Verosuunnittelusta riippumatta kotona laseroinnin jäljiltä. Kotiutuskontrollissa olis saanu jo ajokortin ilman laseja ja paranee koko ajan. Pientä roskan tunnetta on, mutta muuten tosi bueno olo nyt neljä ja puoli tuntia myöhemmin.

Se läpän leikkaava laseri oli luisuotsalle vähän kivulias. Vaati kohtuu paljon painetta, että saivat sen instrumentin riittävän liki silmää. Ei nyt sentään mustelmia poskipäässä =) Muutenhan se oli melkein miellyttävä kokemus.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 293
Noi geelitipat on IMO aivan hanurista. Aamulla ensin ei näe kunnolla lähelle ennen tippoja ja noiden oftagel-tippojen jälkeen ei taas nää yhtään paremmin seuraavaan 10min tms. Ja taas kun laittaa ennen nukkumaan meno niin eikö sitä ole jäänyt silmäripsiin ja aamulla kuivanut niihin kiinni.
Ekaa kertaa eilen tuli tarve hieroa silmää mutta viime hetkellä sai pysäytettyä sormen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
95
Ite aattelin kanssa tota laasseria nyt kun tuli hukattua rillit pääsiäispäissään. Mihin kannattaa mennä tutkittavaksi ja mahdolliseen laseriin asun Turun ja Tamperen, hinta tietenkin ja yleiset kokemukset ratkaisee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 419
Viestejä
4 148 014
Jäsenet
70 251
Uusin jäsen
jaakos

Hinta.fi

Ylös Bottom