Silmälasit

Agio

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Kävipä niin, että pitäisi silmälasit hommata, kun ei oikein enää kauas näe. Itse en ole ikinä näihin sen enempää perehtynyt, niin mistä nykyään kannattaa hommata lasit? Jokaisella liikkeellä tuntuu olevan kokoajan jokin alennus meneillään ja lopullista hintaa ei tunnu näkevän mistään, jos ei paikanpäälle vaivaudu. Onko laseissakin sama homma, niin kuin kaikessa muussakin, että netistä saa halvimmalla?
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Netistä saattaa (saakin) halvemmalla mutta näissä olen pitäytynyt liikkeessä ilmaisen säätöpalvelun takia. Pää kun harvemmin ihmisellä on aivan symmetrinen niin niitä tarvii vähän väännellä ja käännellä ja sitä jos itse tekee niin tulee hulluksi (ikinä ei oo hyvä ja sitten vääntelee niin kauan, että metalli viruu).

Hintaa joo et näe mistään. Aina saa kahdet yksien hinnalla ja pokat on ilmaiset. No ne pokat on sitten räppilankaa ja ne ilmaiset lasit on sellaiset pullopohjat, että ei niitä kehtaa pitää.

Hyvät pokat + pari kertaa ohennetut ja normi päällysteet on siinä 300-400€ luokassa Instrulla. Ennen joulua oli kaikki -50% niin oli kiva. Nyt varmaan kehykset tai linssit saa -50% eli siitä tulee just toi joku 300+/-.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
968
Specsaverilla ilmainen tarkistus(yleensä aina tarjous) ja sitten vaan netistä sen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Kannattaa varmaan tutkailla niitä ilmaisia näöntarkastuksia. Reseptinhän niiden on pakko antaa mukaan, joku laki kait velvoittaa.
Tuossa ^^ pari näkökantaa miten ne rillit sitten hankkii.
Piilareista en muista koska aikaa, mutta reseptihommilla nekin menee - jos sellaiset haluaa. Kannattaa kyllä kääntyä ihan ammattilaisen puoleen, eikä alkaa ihan heti netistä tilailemaan:beye:
 

Agio

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Silmalasiresepti tosiaan löytyykin jo. Pitääpä vähän tutkailla tarjontaa. Ihan älyttömiä noista ei viitsisi maksaa, kun varsinaisesti noita en töissä tai tässä ser-jätteen edessä tarvitse. Joskus vaan huomannnut, että kaukana olevia tekstejä ei tahdo nähdä. Optikon mukaan aika miedot korjaukset tarvitsee. Itselle nämä ihan hepreaa, mutta näin on reseptissä:

OD
sf -0,5
cyl -0,75 ax 30
OS
sf -0,5
cyl -0,25 ax 55
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Hiukan näyttäisi hajataittoa olevan.

Tosiaan jos on ihan hepreaa nii kannattaa niihin vähän sijoittaa.

Itse taas kun on 24/7 päässä ja ser jätettä ei näe ilman nii tarvii olla kunnon vekottimet :)
 

Agio

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Tuollaisilla vahvuuksilla ei juurikaan huomaa onko lasit päässä vai ei.
Autolla ajaessa toki hyvä olla.
Optikkokin sanoi, että lähinnä tuosta hajataitosta varmaan johtuu, että ei näe tekstejä kunnolla. Ikävä vaan esim. töissä, kun on palavereja. Ei näe aina powerpointtien pikkupränttejä, jos istuu liian kaukana valkokankaasta. Ja kyllä sen eron siinä tutkimuksen aikana ainakin huomasi. Ilman laseja on näkö jotain 0.6 - 0.7 luokkkaa, noilla korjauksilla 1.2. Pääpointti kumminkin koko hommassa on, kun hain kouluun ja siellä nakövaatimus 1.0 molemmilla silmillä erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
itsellä tällaiset https://lindberg.com/showroom/men/spirit

Saa itse valita sankojen ja linssin mallin, sillasta 2 eri kokoa, paljon värivaihtoehtoja. 3 eri pinnoitevaihtoehtoa oli linsseihin. Ei logoja missään, ovat titaania niin huomaamattoman painoiset ja kestävät. Kalliit olisivat olleet ellei olisi ollut -40%, muistaakseni jotain 400euroa maksoin.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
474
Se on sitten vielä muuten semmonen homma, että vaikka ei aina tarvisi laseja niin kun niitä alkaa käyttää niin voi olla vaikeaa olla ilman.

Itse menisin esim Instruun tai Specsaversille ja kysyisin, että mitä maksaa.

Noilla vahvuuksilla ei tarvi kuin 1x ohennus mutta pinnoteet kannattaa katsoa tarkkaan. NS. Kova linssi kestää pidempään ilman naarmuja. Tärkeintä on tietysti muistaa, että niitä laseja ei rassata millään liinoilla vaan astianpesuaine ja vesi on ainoa oikea vaihtoehto.

Hajataitto on siitä vittumainen, että maksaa piilareissa ihan vitusti jos haluaa niille korjatun. Eli lasit on ainoa rahallisesti järkevä vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Se on sitten vielä muuten semmonen homma, että vaikka ei aina tarvisi laseja niin kun niitä alkaa käyttää niin voi olla vaikeaa olla ilman.
Eikä oo:cool: Itse hankin lasit aikoinaan sen takia että autolla ajaessa teiden nimet alkoi näyttämään ihmeen vaikeasti luettavilta, ja pimeässä ajo oli epämielyttävää, joten päätelmä oli mennä optikolle.
Rillejä käytän vaan ajaessa, muuten en tarvi koska -0,45 eikä muuta. Kesällä taas aurinkolasit voimakkuuksilla joten kukaan ei huomaa siitäkään mitään, koska aina ja iankaiken olen käyttänyt aurinkolaseja.
Muuten sitten rillit sujahtaa koteloon kun en aja (tai no kaupassa kioskilla tms, ei jaksa), aika harva edes tietää että käytän laseja ja jotkut saattaa kysyä että millos oot lasit hankkinut? - no onhan ne nyt jonkun vuoden ollut...
Muuten omasta mielestä ne on vaan tiellä enkä vieläkään ole tottunut käyttämään. Piilaritkin toki on, silloin kun jaksaa säätää niiden kanssa, eli harvoin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
91
Mulla molemmat silmät -1,50 sekä pieni hajataitto. Lasit alle satasen helpostikin. Monesti tarjouksissa se halvin paketti ei välttämättä kuitenkaan ole sopivin. Kovapinnoite + heijastuksen esto on otettu joka tuo lisähintaa, ohennus ei välttämätön vielä tuossa vahvuudessa, varsinkaan muovikehyksessä. Instrussa nyt kehyksiä isolla alennuksella, joulua ennen oli kehyksiä eurolla saatavilla. Nissenillä oli kahdet lasit yhden hinnalla jne. erilaisia tarjouksia löytyy melkein aina. Myyjä voi auttaa myös kehysten naamaan sopivuudella eli tuokin miten istuu nenän päällä. Sankojen taivutukset + muu huolto kuuluu usein hintaan.
Heh, edellinen Nissenin tajous, kahdet lasit vähimmillään 79 valikoidusta kehysvalikoimasta. Marssin kauppaan ja loppuhinta yli 200 e koska kehys 129 e ja toiset ilmaiseksi ja kahdet pinnoitetut linssit molempiin kehyksiin 2 x noin 40 e lol.
Zenniltä on nyt tulossa yhdet lasit, katsotaan millaista laatua sieltä lopulta tulee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
20
Ennen ostelin kalliilla Silmäasemalta, mutta nekin hajoaa jos päälle istuu. Hintaa tuli 300-500€, tosin siihen hintaan sai aurinkolasit "kaupan päälle".

Edelliset lasit tilasin Zennilta, hintaa tuli joku 30€ kun laittoi vähän prameempaa kehystä ja pinnoitetta. Ihan hyvät, hajosivat nekin vain kun jätin sohvalle.

Nykyiset lasit ostin Specsaversilta, ilmaisen optikon innoittamana, kun sai mieleiset parissa päivässä hintaan 79€. Niillä oli vaihtoehtona joko pinnoitetut ja heijastamattomat linssit tai kahdet lasit ilman erityistemppuja. Otin mieluummin yhdet koska kehysten valitsemisen tuska.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
91
Raportoidaan oikein onnistunut ostos Zenniltä.
5.1.2017 tilattu ja maksettu PP
8.1 lähetetty Hong Kongista
17.1 noudettavissa kirjattuna kirjeenä Postista
Mukana myös sinivihreä muovikotelo + liina

Hintaa tuli
Kehys 29,95
Stadardi linssi 0
Heijastuksen esto 4,95
P&P 9,95
-----------------
44,85 jenkkidollaria

Kiinteähintainen toimitusmaksu, kannattaa samantien tilata vaikka kahdet lasit. Itse lasit tuntuvat olevan oikealla vahvuudella, sankoja voisi vähäsen taivutella paremman istuvuuden vuoksi muttei ole iso haitta nytkään. Seuraavaksi voisi harkita aurinko- tai ajolaseja, keltalinssiset vahvuuksilla on tosi kalliita Suomen liikkeissä. Zennin kehysvalikoima on tosin aika ruma kautta linjan, vaikea löytää mitään kivan näköistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 594
Optikkokin sanoi, että lähinnä tuosta hajataitosta varmaan johtuu, että ei näe tekstejä kunnolla. Ikävä vaan esim. töissä, kun on palavereja. Ei näe aina powerpointtien pikkupränttejä, jos istuu liian kaukana valkokankaasta. Ja kyllä sen eron siinä tutkimuksen aikana ainakin huomasi. Ilman laseja on näkö jotain 0.6 - 0.7 luokkkaa, noilla korjauksilla 1.2. Pääpointti kumminkin koko hommassa on, kun hain kouluun ja siellä nakövaatimus 1.0 molemmilla silmillä erikseen.
Index

Hanki esim. kirja tuolta ja treenaa näkö kuntoon, kun kerta noin pienestä kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 794
Itsellä kummassakin silmässä -7.25. Ihan turha haaveillakkaan, että sais hyvät lasit alle 400€ Suomen kivijalkakaupoista. Pitää ottaa kaikki ohennukset ja herkut. Muutenhan nuo olis helvetin paksut pullonpohjat.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Huvikseni katsoisin paljon tulisi tuollaiset lasit maksamaan niin mistä pirusta nyt tiedän minkätyylin linssit itsellä on? Jotku monitehot nykyset ovat kun ilman laseja käytännössä sokea mutta kahta vaihtoehtoa tuolla on noillekkin.

Zennistä siis.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Siis jos on sun ekat lasit ylipäänsä niin en lähtis netistä osteleen...

Specsaversilta yleensä saa lasit ja aurinkolasit samaan hintaan. Aurinkolasit ei tarvi ohennuksia niin ne on iha ilmaset
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Joo ei ole ensimmäiset, lähinnä varalle oisin ostamassa.
Taisin minä tuon hiffata mutta hieman huvittaa, Kv:n kun laittoi niin sanoo että on epätavallinen, tarkista se. Ei mulla silmät ny niin kaukana toisistaan ole :D
 
Viimeksi muokattu:

Agio

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
63
Päivitetään sen verran, että Specsaversilta päädyin ostamaan lasit. Titaaniset kehykset ja pinnoitukset linsseihin. Ohennuksia en ottanut, kun sanoivat siellä, että noilla voimakkuuksilla ihan turha ohennella. Noin 200e jäi maksamaan. Oli kyllä yhtä perkelettä noiden kehyksien valinta. Myyjä vaan naureskeli, että reilu 1000 erillaista kehystä on valikoimissa. Ei kun valkkaamaan...
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Ennen joulua tuli ostettua Nisseniltä uudet lasit. -1 molemmissa silmissä ja pienin määrä hajataittoa mitä voi olla. Tommosiin ainakin ihan turha ottaa mitään ohennuksia.
Ennen joulua Nissenin tarjous oli että itselle kahdet lasit ja jollekin muulle 79e lahjakortti. Näöntarkastus kuului hintaan. Itse olin lahjakortin saajana vielä (tai lunastin sen itselleni puoleen hintaan). 79e kehyksistä valitsin jotkut vanhojen tapaiset ja heijastamattomat+kovat linssit 45e päälle hintaa.
Laseille luvattiin 2-3 viikkoa, mutta onneksi ne tulivat jo viikossa.

Nissenillä ainakin huomasin että superhalpojen 20e kehysten valikoimassa on ehkä neljät kehykset. yhdet lasten, yhdet naisten ja parit unisex-muovi-hipster-lasit.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Kirjoittanut itse ei ainakaan vielä tarvitse silmälaseja. Tänään kumminkin, kuolettaessani aikaa paikallisessa kirjastossa luin lääkäri liiton-lehteä *. Siinä silmään pistävä tapaus oli sellainen, jossa ratkottiin ongelmaa "Vuosikymmeniä silmälaseja tarvinnut potilas huomasi eräänä aamuna näkevänsä kaiken ilman".

Kyseinen henkilö oli muistaakseni 40 vuotta tarvinnut silmälaseja. Kun hän käväisi optikolla, hänet pistettiin suoraan päivystykseen.

Tuomio oli lopulta sellainen, että hänen silmäkalvonsa (?) olivat tulehtuneet, johon syy löytyi puhjenneesta 2.tyypin diabeteksesta. Kun haimavaje tyydytettiin lisäinsuliinilla, likinäkö palasi ennalleen.

Sellainen tarina. Minä en tiedä, mitenkä silmälaseja käyttäviä ihmisiä on ohjeistettu asian kanssa. Sehän voi olla heillä "yleistietoutta", itselleni kumminkin aivan uusi ulottuvuus. Mitenkähän tämä teoriassa mahtoikaan mennä (se tulehdus). Muodostuiko tulehdusnesteestä jonkinlainen kalvo (ikään kuin piilolinssi) vaiko aiheuttiko tämä silmien turvotus "siristävän tilan"? Tämä jäi minulta epäselväksi, kun sitten soi kesken luvun puhelin enkä saannut myöhemmin enää keskittymistä, sen salin rapinan keskellä.

*Edit:3.4.2017 muutettu alkuperäisestä, kirjoitetusta "lääkäri-lehdestä". Koska tuo lehti jätti sangen monta ajatusta, josko sittenkin löytyi lehti joka olisi tarpeeksi analyyttinen.
Vaikuttaisipa tosin näin äkkisesti olevan liiton oma sisäpiiri kyseinen lehti. Harmi, olisin voinnut sen tilata, jos lehdistä voi valita. Siispä korvatulpat mukaan ja kirjastoon :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 815
Sellainen tarina. Minä en tiedä, mitenkä silmälaseja käyttäviä ihmisiä on ohjeistettu asian kanssa. Sehän voi olla heillä "yleistietoutta", itselleni kumminkin aivan uusi ulottuvuus. Mitenkähän tämä teoriassa mahtoikaan mennä (se tulehdus). Muodostuiko tulehdusnesteestä jonkinlainen kalvo (ikään kuin piilolinssi) vaiko aiheuttiko tämä silmien turvotus "siristävän tilan"? Tämä jäi minulta epäselväksi, kun sitten soi kesken luvun puhelin enkä saannut myöhemmin enää keskittymistä, sen salin rapinan keskellä.
Sotkee osmoottista tasapainoa jotenkin, en osaa tarkemmin selittää tuota.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 091
Kellään kokemuksia itsestään tummuvista lisensseistä, pystyykö tuollaisia käyttämään läpi päivän? Käsitin, että autossa ei toimi, mutta toisaalta minulla on juuri autossa vahvuuksilla olevat aurinkolasit joita taas muuten ei muista tai jaksa kanniskella ympäriinsä ja sitten joutuu siristelemään silmiään...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
143
Oli -10 ja -11.50 näkö, kunnes kävin laserissa korjaamassa.
En kadu sekunttiakaan päätöstäni. Noi linssit piti jostain Sveitisistä tilata custom työnä ja maksoivat 300e/linssi, koska piti jostain erikoismuovista kuulemma höylätä, että saatiin tarpeeksi ohuet. En kuiteskaan mitään pullonpohjia halunnut. En ole täysin varma pitikö tämä paikkaansa, vai oliko vain rahastuskikka.
Nyt on sitten silmälääkärin mukaan "hävittäjäpilotin näkö".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
35
Mulla oli tummuvat linssit ruskealla sävyllä joskus yli viisi vuotta sitten. Hyvin ainakin silloin toimivat ja mielellään niitä käytti, mutta en seuraaviin laseihin nähnyt tarpeelliseksi ottaa. Aika nopeasti ne muistaakseni tummuivat ja sitten kirkastuivat eli ei tarvinnut ottaa niitä pois valoisuuden muuttuessa. En tiedä kuinka paljon kehitys on sitten kehittynyt viidessä vuodessa.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 250
Kellään kokemuksia itsestään tummuvista lisensseistä, pystyykö tuollaisia käyttämään läpi päivän? Käsitin, että autossa ei toimi, mutta toisaalta minulla on juuri autossa vahvuuksilla olevat aurinkolasit joita taas muuten ei muista tai jaksa kanniskella ympäriinsä ja sitten joutuu siristelemään silmiään...
Ei ole mitään estettä miksei niitä voisi koko päivää käyttää, kun uv-säteilyn mukaanhan se linssi tarvittaessa tummuu. Kyllä ne autonkin sisällä tummuvat, mutta eivät niin paljoa, kuin ulkoilmassa. Näin ainakin omat kokemukseni ovat.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Voisi 5-vuotiaat lasit vaihtaa uusiin. Taitaa edelleen Specsavers olla pääsääntöisesti halvin? Tarvetta vain kovalle linssille ja heijastuksen poistolle. Voisi taas ostaa yhdet kalliimmat ja yhdet peruslasit.
 
Viimeksi muokattu:

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 407
Minulla oli -5,75 ja -6,25. Lasit menivät uusimiskuntoon, ja uudet kaksiteholasit olisivat maksaneet liki 900€.
Kävin Smile -silmäleikkauksessa
Enää ei ole laseja (paitsi halvat lukulasit) ja kaikki on hyvin.
Suosittelen.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 378
Minulla oli -5,75 ja -6,25. Lasit menivät uusimiskuntoon, ja uudet kaksiteholasit olisivat maksaneet liki 900€.
Kävin Smile -silmäleikkauksessa
Enää ei ole laseja (paitsi halvat lukulasit) ja kaikki on hyvin.
Suosittelen.
Varmaan itsekin tulisi käytyä laserissa, jos tuollaisia lukemia olisi. Itse pystyn elämään vaikka ilman laseja, mutta varmaan säästävät monelta päänsäryltä.
Silmäasemalla kehyksiä eurolla ja linssit alkaen 39e. Kovan pinnan lisähinta 40 €.
Specsaversilta saisi 29e kehyksiä sisältäen linssit. Saan vielä työterveyden puolesta kalliimpien kehyksien hinnasta -35%. Kova, heijastuksen esto ja hylkivä pinta 70e.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
123
Muistakaa sitten että laaseriin mentäessä olisi parempi olla reilu 30v, jossei muuten niin ainakin sen takia ettei operaation jälkeen tarvis ainakaan heti käyttää rillejä :)

Ps. mistä muuten saisi edullisesti silmälasit ? Muovi ihan ok julkisilla paikoilla mutta mieluummin kotona käyttäisin tosiaan lasista tehtyjä. Näkö -1.50.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 407
Muistakaa sitten että laaseriin mentäessä olisi parempi olla reilu 30v, jossei muuten niin ainakin sen takia ettei operaation jälkeen tarvis ainakaan heti käyttää rillejä :)

Ps. mistä muuten saisi edullisesti silmälasit ? Muovi ihan ok julkisilla paikoilla mutta mieluummin kotona käyttäisin tosiaan lasista tehtyjä. Näkö -1.50.
Täällä ihan asiallisia kommentteja muovi- ja lasilinsseistä.
Muovilinssit ja lasilinssit - Piilolinssioptikko.net
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Muistakaa sitten että laaseriin mentäessä olisi parempi olla reilu 30v, jossei muuten niin ainakin sen takia ettei operaation jälkeen tarvis ainakaan heti käyttää rillejä :)

Ps. mistä muuten saisi edullisesti silmälasit ? Muovi ihan ok julkisilla paikoilla mutta mieluummin kotona käyttäisin tosiaan lasista tehtyjä. Näkö -1.50.
Mihin noilla voimakkuuksilla tarvitsee kotona lasilinssejä? Ainoa etu on se merkittävästi parempi lämmön kestävyys, siis jos ei ota edes heijastuksenestokäsittelyä. Vaikka olisi oikea puukiuas, niin näet varmasti ilman lasejakin riittävän hyvin saunassa laittaa puita?

Jos löydät jotain hyvän (ja kohtuuhintaisten) lasilinssivalmistajan, niin kerro toki ihmeessä että kuka niitä vielä tekee. Saattaa joitain oikeasti isojen voimakkuuksien käyttäjää houkuttaa esim. mökkilinssit saunanlämmitykseen. Tosin moiset ei-heijastuksenestokäsitellyt linssit ei paljon muussa käytössä sitten kuin saunan lämmitys ole kovin kätevät.

Huhu kertoi, että Tallinnasta sai lasilinssejä vielä puolisen vuosikymmentä sirren.

Täällä ihan asiallisia kommentteja muovi- ja lasilinsseistä.
Muovilinssit ja lasilinssit - Piilolinssioptikko.net
Tämä on hyvä linkki, vaikkakin hieman vanha.

Oleellinen tiivistys: alle 10 diopterian kanssa ei ole käytännössä mitään muita etuja kuin oleellisesti parempi lämmönkestävyys. Ja isoillakin voimakkuuksilla kannattaa ennemmin etsiä kehykset, joissa on pieni pyöreähkö linssi. Pienestä linssistä saa reunoiltaan selvästi ohuemman kuin isosta.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
123
Kävin lukemassa ja nimim. piilolinssioptikko kirjoitti tämmöistä:

"itse asiassa moniteholinsseissä muovimateriaalista saadaan uusimmilla hiontatekniikoilla laajemmalla katselualueella olevat linssit. Näin voisi sanoa että tällöin optinen laatu on kokonaisuudessaan parempi muovissa."


En todellakaan usko. Koska vaikka kuinka puhdistaisin mun muovilinssejä, niin näen silti paljon terävämmin lähelle ilman niitä. Myös muita kyseenalaisti muovin käytön optiikaassa.

edit: siis koskeekohan tuo kirjoitus vain monitehoja ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
253
Vuosi sitten ostin hieman tyyriimmät lasit Silmälasiasemalta ohennuksineen päivineen. Kovapinnat jne. Käytännössä ero peruslaseihin oli mitätön. Minulla oli oikeassa silmässä miinusta 3.75, joten myymälän täti valitteli, että ei voi kauheasti ohentaa sen kokoluokan laseihin. Heijastamaton pinnoite oli mielestäni yhtä tyhjän kanssa myös. Naarmuja tuli edelleen aivan samaan tapaan kuin peruslasien kanssa aiemmin.

Joten näillä tiedoilla marssin Nissenille hankkimaan taas peruslaseja. Valkkasin 79€ lasit joiden perushintaan sisältyi linssit ja toiset lasit ilmaiseksi. Saman setin olen myös aiemmin tilannut vuonna 2015. Optikko testasi näön ja mentiin kassalle viimeistelemään tilausta.

Optikko ilmoitti, että eivät voi myydä ohentamatonta linssiä, koska lasissa on niin paljon miinusta. Ei kuulemma sovi sankoihin. Hinta siis pomppasi kaksinkertaiseksi + sama hintakorotus ilmaisiin aurinkolaseihin -10%. Yli toista sataa siis verrattuna alkuperäiseen 79 hintaan peruslaseista. Haistoin palaneen käryä, koska minulle on aiemmin myyty peruslasit samalla reseptilllä. Myyjän asenne oli, että kauppoja jatketaan olankohtautuksella kalliimmalla paketilla. Sanoin ei kiitos ja astelin ulos liikkeestä. Noin 20m päässä käytävällä oli Specsaversin liike. Menin sinne ja etsin vastaavan kokoiset ja muotoiset kehykset ja annoin vahvuudet. Ei mitään ongelmaa. Peruslinssi myytiin, vaikka kovasti yritti vääntää kalliimpaa pakettia. Mutta ei ollut mitään "tehtaan järjestelmän antamaa raja-arvoa", joka oli estänyt peruslinssin myynnin.

Hintaa tuli 59€ laseille + toiset identtiset lasit kaupan päälle. Meinasin talssia Nissenille kertomaan, että muutamassa minuutissa kaupat onnistui kilpailijalla peruspaketilla, mutta en viitsinyt. Pakko myöntää, että Nissenin toiminnassa oli hieman kusetuksen makua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Vuosi sitten ostin hieman tyyriimmät lasit Silmälasiasemalta ohennuksineen päivineen. Kovapinnat jne. Käytännössä ero peruslaseihin oli mitätön. Minulla oli oikeassa silmässä miinusta 3.75, joten myymälän täti valitteli, että ei voi kauheasti ohentaa sen kokoluokan laseihin. Heijastamaton pinnoite oli mielestäni yhtä tyhjän kanssa myös. Naarmuja tuli edelleen aivan samaan tapaan kuin peruslasien kanssa aiemmin.

Joten näillä tiedoilla marssin Nissenille hankkimaan taas peruslaseja. Valkkasin 79€ lasit joiden perushintaan sisältyi linssit ja toiset lasit ilmaiseksi. Saman setin olen myös aiemmin tilannut vuonna 2015. Optikko testasi näön ja mentiin kassalle viimeistelemään tilausta.

Optikko ilmoitti, että eivät voi myydä ohentamatonta linssiä, koska lasissa on niin paljon miinusta. Ei kuulemma sovi sankoihin. Hinta siis pomppasi kaksinkertaiseksi + sama hintakorotus ilmaisiin aurinkolaseihin -10%. Yli toista sataa siis verrattuna alkuperäiseen 79 hintaan peruslaseista. Haistoin palaneen käryä, koska minulle on aiemmin myyty peruslasit samalla reseptilllä. Myyjän asenne oli, että kauppoja jatketaan olankohtautuksella kalliimmalla paketilla. Sanoin ei kiitos ja astelin ulos liikkeestä. Noin 20m päässä käytävällä oli Specsaversin liike. Menin sinne ja etsin vastaavan kokoiset ja muotoiset kehykset ja annoin vahvuudet. Ei mitään ongelmaa. Peruslinssi myytiin, vaikka kovasti yritti vääntää kalliimpaa pakettia. Mutta ei ollut mitään "tehtaan järjestelmän antamaa raja-arvoa", joka oli estänyt peruslinssin myynnin.

Hintaa tuli 59€ laseille + toiset identtiset lasit kaupan päälle. Meinasin talssia Nissenille kertomaan, että muutamassa minuutissa kaupat onnistui kilpailijalla peruspaketilla, mutta en viitsinyt. Pakko myöntää, että Nissenin toiminnassa oli hieman kusetuksen makua.
Kovapinta on kyllä melkein välttämätön, tai sitten pitää olla todella varovainen jopa siinä varovaisessa lasien pesussa. Onneksi noissa halpalaseissakin on yleensä tämä nykyään hintaan sisällytettynä.

Ja jos ei huomaa eroa heijastuksenestopinnoitteen ja pinnoittamattoman välillä, niin on joko melko sokea tai harrastaa itsepetosta. Sen pinnoitteen (tai sen puutteen) kun näkee jopa muiden ihmisten laseista. (Ja pinnoittamattomista linsseistä näkee katsoa oman olkansa ylitse...)

Mutta Nissenin myyjä silti yritti vedettää... Sitä perustason CR-39 -linssiä (taitekerroin 1,5) saa kyllä ihan kaikissa mielekkäissä voimakkuuksissa (aina sinne –10 ”pahemmalle” puolelle), mutta siitä tulee kyllä melko nopeasti melkoinen pullonpohja (jos siis valitsit ohuet kehykset, tai kehykset joissa on suuret linssit, tai kehykset joissa silmäsi ei ole linssin keskellä). Lisäksi se on tietyiltä optisilta ominaisuuksiltaan (kuten dispersio, eli se kuinka punainen ja sininen valo taittuvat erilailla sen linssin läpi) edelleen se paras silmälasimateriaali (huolimatta siitä, että se alunperin kehitettiin toisen maailmansodan aikaisten pommikoneiden lasikuituisten polttoainetankkien seinämämateriaaliksi).

Jos siinä kehyksessäsi ei ole mitenkään poikkeavan isot linssit (tai ohuet reunat), niin CR-39 on luultavasti se paras materiaali vielä ainakin tuossa –3 kohdalla. Toki tuo sinun –3,75 jos siinä on vielä hajataitot päälle, voi olla ennemin jotain –4 ja risat... (Ja, toki jos sinulla on vielä hajataittoa juuri sopivasti kohti linssin kaukaisinta nurkkaa, niin silloin ne ”ohennetut”* linssit ovat selvästi nätimmän näköiset – vähemmän hirvittävät pullonpohjat.)

* Että vihaan tätä sanaa. Kyseessä ei ole mikään ohennus vaan eri linssimateriaali. Ja ne kaikki ”ohennetut” materiaalit ovat optisesti muilta ominaisuuksiltaan kompromisseja. Erityisesti se ”ensimmäinen ohennus” eli polykarbonaattilinssi (taitekerroin 1,59 tai 1,6). Linssin reuna-alueen avulla tosin voi siksi kätevästi tunnistaa onko valkoisen valon lähde LED, hehkulamppu vai loisteputki... ;-) näkee koko spektrin...
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
253
Kovapinta on kyllä melkein välttämätön, tai sitten pitää olla todella varovainen jopa siinä varovaisessa lasien pesussa. Onneksi noissa halpalaseissakin on yleensä tämä nykyään hintaan sisällytettynä.

Ja jos ei huomaa eroa heijastuksenestopinnoitteen ja pinnoittamattoman välillä, niin on joko melko sokea tai harrastaa itsepetosta. Sen pinnoitteen (tai sen puutteen) kun näkee jopa muiden ihmisten laseista. (Ja pinnoittamattomista linsseistä näkee katsoa oman olkansa ylitse...)

Mutta Nissenin myyjä silti yritti vedettää... Sitä perustason CR-39 -linssiä (taitekerroin 1,5) saa kyllä ihan kaikissa mielekkäissä voimakkuuksissa (aina sinne –10 ”pahemmalle” puolelle), mutta siitä tulee kyllä melko nopeasti melkoinen pullonpohja (jos siis valitsit ohuet kehykset, tai kehykset joissa on suuret linssit, tai kehykset joissa silmäsi ei ole linssin keskellä). Lisäksi se on tietyiltä optisilta ominaisuuksiltaan (kuten dispersio, eli se kuinka punainen ja sininen valo taittuvat erilailla sen linssin läpi) edelleen se paras silmälasimateriaali (huolimatta siitä, että se alunperin kehitettiin toisen maailmansodan aikaisten pommikoneiden lasikuituisten polttoainetankkien seinämämateriaaliksi).

Jos siinä kehyksessäsi ei ole mitenkään poikkeavan isot linssit (tai ohuet reunat), niin CR-39 on luultavasti se paras materiaali vielä ainakin tuossa –3 kohdalla. Toki tuo sinun –3,75 jos siinä on vielä hajataitot päälle, voi olla ennemin jotain –4 ja risat... (Ja, toki jos sinulla on vielä hajataittoa juuri sopivasti kohti linssin kaukaisinta nurkkaa, niin silloin ne ”ohennetut”* linssit ovat selvästi nätimmän näköiset – vähemmän hirvittävät pullonpohjat.)

* Että vihaan tätä sanaa. Kyseessä ei ole mikään ohennus vaan eri linssimateriaali. Ja ne kaikki ”ohennetut” materiaalit ovat optisesti muilta ominaisuuksiltaan kompromisseja. Erityisesti se ”ensimmäinen ohennus” eli polykarbonaattilinssi (taitekerroin 1,59 tai 1,6). Linssin reuna-alueen avulla tosin voi siksi kätevästi tunnistaa onko valkoisen valon lähde LED, hehkulamppu vai loisteputki... ;-) näkee koko spektrin...
Sillä pinnoitteella tai sen puuttumisella ei ollut mitään tekemistä vedätysepäilyn kanssa. Vaan sillä, että Nissenillä eivät suostuneet myymään minulle kuin kalliimpaa ohuempaa linssiä, kun taas kilpailija ongelmitta pystyi tarjoamaan peruslinssin. Mitä tulee muihin silmälasien ominaisuuksiin, niin 31 vuotta on käyttökokemusta ja kyllä niillä peruslinsseillä pärjää aivan hyvin. Olen toki käyttänyt Instrumentariumin premium lasejakin useampaan otteeseen kaikilla herkuilla, mutta en näe mitään syytä järjettömään hintaeroon verrattuna peruslinsseihin. Paskaa tarttuu samaan tapaan likaa hylkiviin laseihin ja ajaessa lähinnä tuulilasi aiheuttaa enemmän heijastuksillaan päänvaivaa kuin silmälasit. Edelleen kovapintaiset lasit naarmuuntuu myös melko helposti.

Mitä tulee tapaus Nisseniin, niin toki yritin etsiä toisia kehyksiä, jotka Nissenin järjestelmä olisi hyväksynyt, mutta ei vain käynyt toisellakaan yrittämällä. Väkisin tarjosivat kalliimpaa pakettia. Siis kieltäytyivät myymästä halvinta peruslinssiä. Melko erikoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Sillä pinnoitteella tai sen puuttumisella ei ollut mitään tekemistä vedätysepäilyn kanssa.
Ei toki ollut, mutta kunhan ajattelin hieman kritisoida aiheetonta kritiikkiäsi pinnoitteita kohtaan.

Edelleen kovapintaiset lasit naarmuuntuu myös melko helposti.
En tiedä mitä laseillasi teet, mutta itse olen vain tasan kerran onnistunut naarmuttamaan kovapinnoitetta. Ja, se vaati sen pinnoitteen kokonaan läpäisevän iskun. Konekiväärin hylsy päätti pompata kasvoille ja sitten linssiä päin. Sentin mittainen syvä naarmu sisäpintaan.. ns. läheltä piti -tilanne myös silmien kannalta.

Sittemmin edes ns. urheilulasini eivät ole naarmuuntuneet vaikka ovat saaneet osumia erinäisistä pelivälineistä (mm. jalkapalloa puskiessa hiekkakentällä).. ja näilläkin laseilla on ikää se kuusi vuotta.

Heijastuksenestopinnoitteet puolestaan porsivat järjestään parissa vuodessa, kun se neljännesaaltokalvo menee ja säröytyy. Kirkkaista valolähteistä näkee tuon jälkeen diffraktiokuvioita..

Mitä tulee tapaus Nisseniin, niin toki yritin etsiä toisia kehyksiä, jotka Nissenin järjestelmä olisi hyväksynyt, mutta ei vain käynyt toisellakaan yrittämällä. Väkisin tarjosivat kalliimpaa pakettia. Siis kieltäytyivät myymästä halvinta peruslinssiä. Melko erikoista.
Kieltämättä erikoista. Ainakin nelisen vuotta sitten Sellon Nissenistä sai haettua ne hinnat alkaen -lasit vaikka voimakkuutta oli hieman vielä tuota enemmän. Yrittivät toki myydä lisäpinnoitteita, mutta kun sanoi ei niin ymmärsivät ja myivät ne lasit suosiolla. Eikä ollut mitään kehysrajoitteitakaan, tosin valitsin harkitusti pienehköt linssit ja paksuhkon muovikehyksen.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Monitehokysymys. Pitää vaan luovuttaa ja ostaa itselleen kypsän ihmisen lasit. Muuten homma on hallussa, kävin 3 liikkeessä ja speksiltä sain selkeesti halvimman tarjouksen ja hyvät sangatkin löytyi. Näöntarkastus huomenna, mutta se yksi suuri kysymys: Moniteholaseissa näyttää olevan näkökentän osalta 4 eri kalleusluokan linssiä, joissa linssin ulkoalareunan vääristävän alueen koko vaihtelee. Mikä niistä 4 eri vaihtoehdosta kannattaa ottaa? Olin itse premiun linssin eli toiseksi halvimman kannalla, mutta yksi kaveri suositteli kalleinta. Miten olette kokeneet tämän alueen? Oma näkö +2.5 ja lukulaseja en ilman laseja tarvitse, mutta niiden kanssa ei näe esim kelloa enää helpostii. Samantapaiset optiot oli myös nissenillä, joten niistäkin kokemukset varmaan käy. Linssivaihtoehdot | Specsavers Optikko
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
864
Siirretääs tämä viesti "Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?" -ketjusta tänne, lienee osuvampi topic.

Mulla on iän myötä hämäränäkö huonontunut, ja silmälasien käytön myötä pimeällä ajaminen on ikävää koska tuntuu että liki kaikki vastaantuleva valo häikäisee. Linssivalmistajat kehuu kovin omia tuoteitaan mainostaen että ne poistaisi häikäisyä, onko kenelläkään käytännön kokemusta miten nuo reaalielämässä toimii? Ainakin Rodenstock Road, Essilor RoadPilot II ja ZEISS DriveSafe pitäisi ongelmaa poistaa, joku muukin saksalainen firma vastaava mainosti jokunen vuosi sitten, mutten tähän hätään sitä löytänyt.

Yksityiskohdat – ZEISS DriveSafe-linssit
Essilor RoadPilot Ajolasit
Driving spectacles
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Mistä halvalla kohtuulliset lasit urheiluun? Ei ole kuin noin aivan vähän lievää likinäköä(-1.0 tai -1.5), mutta tuntuu, että se tekee syvyyden hahmottamisen melko hankalaksi, varsinkin pallopeleissä yms, joissa vaaditaan tarkkuutta.

Lukulaseja tuntuu olevan pilvin pimein, mutta tuollaisia geneerisiä "kaukolaseja" ei tunnu löytyvän oikein mistään.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Mistä halvalla kohtuulliset lasit urheiluun? Ei ole kuin noin aivan vähän lievää likinäköä(-1.0 tai -1.5), mutta tuntuu, että se tekee syvyyden hahmottamisen melko hankalaksi, varsinkin pallopeleissä yms, joissa vaaditaan tarkkuutta.

Lukulaseja tuntuu olevan pilvin pimein, mutta tuollaisia geneerisiä "kaukolaseja" ei tunnu löytyvän oikein mistään.
Ootko harkinnut piilareita, ne ovat urheilussa kertaluokkaa mukavammat kuin lasit?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Ootko harkinnut piilareita, ne ovat urheilussa kertaluokkaa mukavammat kuin lasit?
Olen harkinnut, olen vain ollut liian laiska ottamaan asiasta lisää selvää. Paljon noista tulee kustannuksia, mistä noita kannattaisi hankkia, kertakäyttöiset vai jotkut muut, käykö sama linssimääräys, onko jotain muuta mitä noiden hankkimisessa/käytössä pitäisi ottaa huomioon?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Olen harkinnut, olen vain ollut liian laiska ottamaan asiasta lisää selvää. Paljon noista tulee kustannuksia, mistä noita kannattaisi hankkia, kertakäyttöiset vai jotkut muut, käykö sama linssimääräys, onko jotain muuta mitä noiden hankkimisessa/käytössä pitäisi ottaa huomioon?
Kertakäyttöpiilarit maksaa ehkä euron per pari ja kestää sen päivän. Ehkä kannattaisi käydä optikolla kokeilemassa, alkuun ovat vähän kinkkisiä laittaa silmään. Kertakäyttöiset taitavat kaikki olla samalla kaarevuudella, joten ainoastaan vahvuus tarvitsee tietää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Olen harkinnut, olen vain ollut liian laiska ottamaan asiasta lisää selvää. Paljon noista tulee kustannuksia, mistä noita kannattaisi hankkia, kertakäyttöiset vai jotkut muut, käykö sama linssimääräys, onko jotain muuta mitä noiden hankkimisessa/käytössä pitäisi ottaa huomioon?
Optikoillahan on noita ilmaisia näöntarkastuksia, sinne vaan zoomattavaksi ja kokeilemaan linssejä, opastavat kyllä. Saat niihin oman reseptin. Niin ja jonkun pakkauksen saa ilmaiseksi koekäyttöön.
Kertakäyttölinssit on vähän hankalia imo. laittaa silmiin kun ovat niin lötköjä.

Olikos nyt viikon vai kuukauden käytettävät (siis aika minkä kestää) helpommat käyttää, aamulla päähän ja illalla muistaa ottaa pois. Netistähän noita saa tilattua halvemmalla mitä liikkeissä.

Ite kokeilin jossain vaiheessa mutta ei sitten ollut mun juttu kuitenkaan, ja tästä nyt muutama vuosi aikaa mennyt. -0,45 niin pärjään hyvin ilmankin. Autolla ajaessa toki lasit päässä.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Piilarit kertakäyttöset on about euron pari, kk-linssit hiukan riippuen myös voimakkuuksista sekä siitä mitkä linssit sulla on.100-130€ 6kk plus nesteet päälle noin 50-60€ eli 150-200€ 6kk. Lisäksi on parin vkon linssejä jne.
Kaarevuuksia on erilaisia, optikon duuni katsoo sulle sopiva kaarevuus, voimakkuus jne.
Voimakkuudet menee 0,25 välein, isommissa voimakkuuksissa 0,50. Mitään -0,45 tms. voimakkuuksia ei ole.

Kysy kerron vastauksen..
 
Viimeksi muokattu:

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Mistä halvalla kohtuulliset lasit urheiluun? Ei ole kuin noin aivan vähän lievää likinäköä(-1.0 tai -1.5), mutta tuntuu, että se tekee syvyyden hahmottamisen melko hankalaksi, varsinkin pallopeleissä yms, joissa vaaditaan tarkkuutta.

Lukulaseja tuntuu olevan pilvin pimein, mutta tuollaisia geneerisiä "kaukolaseja" ei tunnu löytyvän oikein mistään.
Älä osta halpoja tai netistä, sä et ikinä tiedä miten ne istuu kasvoille. Piilarit on hyvät urheiluun, pieni opettelu miten piilarit silmiin ja se on siinä. Ei oo paha rasti.
Mistä päin Suomee oot?
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 822
Itse en suosittele piilareita kenellekään. Yhden päivän kokeilin, ja niin laittaminen kuin pois ottaminen oli pelkkää tuskaa ja ahdistusta. Meinasi iskeä suoranainen paniikki päälle kun en meinannut saada niitä illalla pois silmistä, ja tuli tökittyä silmät punaisiksi. Myös se tieto, ettei niitä saa pois päästä kuin steriileissä oloissa ja pitää läträtä nesteiden kanssa yms..eih..ei nun juttu. Normaalit lasit huomattavasti vaivattomammat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 311
Viestejä
4 193 998
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom