Mikä näissä Civilizationeissa oikein on se juttu joka niin paljon ihmisiä kiehtoo? Mitä itse olen nopeasti jotain osaa kokeillut, niin vaikutti lähinnä joltain tietokoneella pelattavalta lautapeliltä.
Hyvä kysymys, nykyään Civit valloittaa faneja pelkästään maineellaan, mutta viimeisen 10 vuoden aikana on otettu takapakkia. Näitä pitää pelata läpi yks tai kaks kertaa, että alkaa ymmärtää mitä kannattaisi tehdä milloinkin. Alla omia mietintöjä.
1. Feedback loopit & rytmitys
"Vielä yksi vuoro..." taitaa olla se suurin asia, eli pelin rytmitys on erittäin hyvä. Peli etenee ja pelaajalla on hauskaa.
2. Mielekkäät pelaajan tekemät valinnat
Edelliseen liittyen pelissä on hauskasti kaksi eri tasoa, abstrakti & hidas teknologian tutkiminen joka avaa uusia rakennuksia, sotilaita, jne. Toinen taso on nopeasti toimiva konkreettinen pelilauta jossa yksiköt liikkuvat tutkimusmatkailevat tai taistelevat.
3. Tehokkuuden maksimointi/mikromanagerointi
Edelliseen liittyen myös helposti ymmärrettäviä pieniä päätöksiä tehdään usein ja pääresursseja on vain kolme:
raha, tiede, kulttuuri. Kansan tyytyväisyys ja luonnonvarojen vaihtelu on toinen taso ja se luo luonnollisia liittolaisuuksia kansojen välille.
4. Aihe
Oman sivilisaation vieminen pyörän keksimisestä radiomastojen aikaan on hienoa! Samaan tunnelmaan ei päässyt esim. Civ4:n kehuttu fantasiamodi joka oli emopeliä monipuolisempi & pelaamisen puolesta "parempi", jonkun Suuren Velhon syntyminen juuri omaan valtioon ylivertaisen tieteen & kulttuurin takia ei tunnu samalta kuin Leonardo DaVincin. Vaihtoehtohistoria pistää myös hymyilyttämään, oikein resurssirikkaalla alueella rauhassa eläen voi helpolla vaikeustasolla saada käyttöön ydinaseet kun toisella puolen maailmaa porukka elelee vielä linnoissa.
5. Tylsä loppupeli
Pelisarjan ratkaisematon perisynti. Normaali Civ5 peli kesti muistaakseni n. 350 vuoroa (8-20 tuntia), joista viimeiset 50 vuoroa naputellaan vain next turn, kun oma ylivoima on selvä ja odotellaan vain että kaupungit rakentaa avaruusalusta.
Kaikissa Civeissä suosikkitaktiikkani on ollut keskittyä tieteeseen ja mikromanageroida menemään. Sellaiseen pelityyliin sopi
Against the Storm citybuilder-genren peli, joka täyttää kohdat 1, 2, 3, ja ratkaisi kohdan 5.