Sid Meier’s Civilization VII (11.2.2025) (PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu
PotatoMcWhiskey 0/10 arvio ja vartin räntti tästä pelistä.





Sama tyyppi julkaisi samaan aikaan myös vastakkaisen videon: Civ 7 is a MASTERPIECE - 10/10 - Civilization 7 Review
En ole kerenny kattomaan vielä kumpaakaan, mutta ihan hauska idea tehdä kaksi arvostelua. Dark Souls 2 tulee ekana mieleen josta sais tehtyä 0/10 verrattuna muihin Dark Soulseihin, mutta 10/10 kun vertaa muihin samantyyppisiin peleihin.

EDIT: Jaahas, forumin sivunumerot tekivät tepposet ja tuosta oltiinkin jo sanottu.
 
Piti se hankkia aikaisempi aloitus ja kokeilun vuoksi vielä Founders edition. Fanaticalilta hieman edullisemmin (~115€) kuin suoraan steamista, pitää vain toivoa että avaimen saa heti julkaisun aikaan. Huomenna pidettävä vapaapäivä ja ehkä lapset saa yksin toimeutua kouluun :geek: (Tai ehkä nyt kuitenkin ne hoidan kouluun ensin)
 
Näköjään päässyt pelaamaan Early Accessiä jo parin tunnin ajan alkuperäisestä aikataulsuta poiketen.
 
1738819898439.png


Töistä päästy, olut auki, tästä se lähtee.
Tosin sen verran väsyttää, että katsellaan vähän matkaa...heh heh :D
Onneksi pitkä vapaa viikonloppu.
 
1738820156140.png


Katsotaan miten tämä pyörii high asetuksilla
3440 x 1440... muuten osat edelleen samat kuin allekirjoituksessa. Vai joutuuko sitä kohta uusien osien ostoksille :D
 
1738861301787.png


Jos joku pääsee niin pitkälle että näkee koko kartan niin kiinnostaisi kuulla miltä ne tuntuvat. Minimapissa ainankin näyttävät todella tyhmiltä ja arvattavilta.
 



Sama tyyppi julkaisi samaan aikaan myös vastakkaisen videon: Civ 7 is a MASTERPIECE - 10/10 - Civilization 7 Review
En ole kerenny kattomaan vielä kumpaakaan, mutta ihan hauska idea tehdä kaksi arvostelua. Dark Souls 2 tulee ekana mieleen josta sais tehtyä 0/10 verrattuna muihin Dark Soulseihin, mutta 10/10 kun vertaa muihin samantyyppisiin peleihin.

EDIT: Jaahas, forumin sivunumerot tekivät tepposet ja tuosta oltiinkin jo sanottu.


Laskelmoivaa "kaikki hakee oman mielipiteensä mukaista videota, joten parempi tehdä kumpikin" ja saada maksimaalisesti katselukertoja.

Taidan kallistua itsekin pelin hankkimiseen kunhan virallinen julkaisu tulee riippuen vähän mitä täällä foorumilla ihmiset on mieltä early accessin aikana.

Itse asiassa kyllähän Firaxis semmoisen tekikin, Civ vitosen jälkeen, Civilization: Beyond earth. Puhuivat että on kuin uusi versio Alpha Centaurista, muttei ihan niin hyvä. Syystä tai toisesta jäi siihenkin tutustumatta. Kyl mulle maistuu hyvin vanhatkin pelit, jos peli itsessään toimii, joten kyllä varmaan noista molemmat voisi maistua nykyäänkin. Melkein kyllä pitäisi joskus testata. Mutta nykyään on niin paljon pelattavaa, ja aikaa niin vähän!

Ainiin jo tuon ehdin itsekin unohtaa, taisin sekoittaa pelit puheissani keskenään. 10h näyttää steamin kello.
 
1738861301787.png


Jos joku pääsee niin pitkälle että näkee koko kartan niin kiinnostaisi kuulla miltä ne tuntuvat. Minimapissa ainankin näyttävät todella tyhmiltä ja arvattavilta.
Siis eikö tässä generoida karta sillon kun valitset että minkä tyyppinen ?
 
Viimeksi muokattu:
Siis eikö tässä generoida karta sillon kun valitset että minkä tyyppinen ?

Toki, kartat generoidaan tuollaisissa tasaisesti jaetuissa suikaleissa ja mantereet ovat melkoisia neliöitä. Näin pelaamatta vaikuttaa sellaiselta asialta joka itsellä ainankin voisi olla sellainen asia jonka takia tätä ei tulisi pelattua.
 
1738861301787.png


Jos joku pääsee niin pitkälle että näkee koko kartan niin kiinnostaisi kuulla miltä ne tuntuvat. Minimapissa ainankin näyttävät todella tyhmiltä ja arvattavilta.


Mitä täällä tapahtuu. On vuosi 2025 ja eivätkä devaajat osaa enää tehdä satunnaiskarttoja!?? Nöyryyttävän huonoa settiä. Oisivat tehneet vaikka käsin jonku 20 karttaa jotka riittäis hyvin siihen asti että sais satunnaisgeneraation valmiiksi.

Ottaisko joku screenshotin kartasta sitten kun on pelannut läpi, että näkee onko kartat todella tuota luokkaa.
 
Mitä täällä tapahtuu. On vuosi 2025 ja eivätkä devaajat osaa enää tehdä satunnaiskarttoja!?? Nöyryyttävän huonoa settiä. Oisivat tehneet vaikka käsin jonku 20 karttaa jotka riittäis hyvin siihen asti että sais satunnaisgeneraation valmiiksi.

Ottaisko joku screenshotin kartasta sitten kun on pelannut läpi, että näkee onko kartat todella tuota luokkaa.
On siellä myös satunnaisgeneroidut kartat vaihtoehtona (shuffle).
 
Mitä täällä tapahtuu. On vuosi 2025 ja eivätkä devaajat osaa enää tehdä satunnaiskarttoja!?? Nöyryyttävän huonoa settiä. Oisivat tehneet vaikka käsin jonku 20 karttaa jotka riittäis hyvin siihen asti että sais satunnaisgeneraation valmiiksi.

Ottaisko joku screenshotin kartasta sitten kun on pelannut läpi, että näkee onko kartat todella tuota luokkaa.
No eihän se homma ole noin yksinkertainen. Pelimekaniikka explorer kaudella sanelee täysin että karttojen pitää olla tietynlaisia.

Hyvä uutinen on se että Firaxis on jo sanonut että karttoja sekä distant lands mekaniikkaa katsotaan uusiksi. Monestakin syystä.
Uskoisin siis että vaikka small islands kartta voi tehdä paluun sitten. Distant lands mekaniikka on umpiouto tällä hetkellä, kun ne exploration ajassa tavattavat uudet civit ei ”näe” sitä mekaniikka ollenkaan ilmeisesti. Sen vaan alkumantereen civeille.

On siellä myös satunnaisgeneroidut kartat vaihtoehtona (shuffle).
Ei ole shuffle täysin satunnaisesti generoitu. Kts yllä.
 
On siellä myös satunnaisgeneroidut kartat vaihtoehtona (shuffle).
Eikö nuo ole esimerkkejä satunnaisgeneroiduista kartoista? Suorat rantaviivat pistää pahasti silmään.
No eihän se homma ole noin yksinkertainen. Pelimekaniikka explorer kaudella sanelee täysin että karttojen pitää olla tietynlaisia.

Hyvä uutinen on se että Firaxis on jo sanonut että karttoja sekä distant lands mekaniikkaa katsotaan uusiksi. Monestakin syystä.
Uskoisin siis että vaikka small islands kartta voi tehdä paluun sitten. Distant lands mekaniikka on umpiouto tällä hetkellä, kun ne exploration ajassa tavattavat uudet civit ei ”näe” sitä mekaniikka ollenkaan ilmeisesti. Sen vaan alkumantereen civeille.


Ei ole shuffle täysin satunnaisesti generoitu. Kts yllä.
Jaa, tässäkö on uusia pelimekaniikkoja tai aikakausia tutkimiseen? Sehän on pelin parasta antia ja voi olla ihan kiinnostavaa. Nuo tikkusuorat rantaviivat pistää pahasti silmään ja tekee jopa vihaiseksi. :D
 
Pelikö tosissaan loppuu ennenkuin helikopterit ja hävittäjät ovat mukana?

Helppo arvata että DLC:nä myydään sitten seuraava aikakausi + ilmastonmuutos jutut sun muut mitkä oli jo kutosessa mukana. Eli sama venata jotakin kokoelmatarjousta muutaman vuoden päästä. Pelata kutosta sillä välin jos Civiä tekee mieli....
 
Eikö nuo ole esimerkkejä satunnaisgeneroiduista kartoista? Suorat rantaviivat pistää pahasti silmään.

Jaa, tässäkö on uusia pelimekaniikkoja tai aikakausia tutkimiseen? Sehän on pelin parasta antia ja voi olla ihan kiinnostavaa. Nuo tikkusuorat rantaviivat pistää pahasti silmään ja tekee jopa vihaiseksi. :D

Tässä snippi omasta shuffle-kartasta pelin loppupuolella:

1738955277703.png


Ensimmäinen pelikerta saatu päätökseen reilussa 13 tunnissa. Lähellä oli economy-voitto, mutta AI pyyhki ohi loppusuoralla tiedevoitolla. Maistuu kyllä todella hyvin itselle tämä civi! :kippis:

Pelikö tosissaan loppuu ennenkuin helikopterit ja hävittäjät ovat mukana?

Helppo arvata että DLC:nä myydään sitten seuraava aikakausi + ilmastonmuutos jutut sun muut mitkä oli jo kutosessa mukana. Eli sama venata jotakin kokoelmatarjousta muutaman vuoden päästä. Pelata kutosta sillä välin jos Civiä tekee mieli....

Hävittäjät löytyy kyllä:

1738955457341.png
 
Ostin founder's editionin ja koitin kahtena päivänä. Molemmilla kerroilla tunnin pelailun jälkeen päänsärky ja henkisesti pahoinpidelty olo. UI ihan horroria allekirjoittaneelle, jota varmaan ultrawide monitori vain pahensi. Onneksi steam suostui rahojen palautukseen. Ei auta kun odotella ja toivoa tuntuvia päivityksiä ennen kuin uskallan koittaa uudestaan.

Edittiä... pelihän oli oikein nätti ja äänimaailmakin oli jees. Potentiaalia varmastikin on jos vaan tuunaavat mieleiseen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin founder's editionin ja koitin kahtena päivänä. Molemmilla kerroilla tunnin pelailun jälkeen päänsärky ja henkisesti pahoinpidelty olo. UI ihan horroria allekirjoittaneelle, jota varmaan ultrawide monitori vain pahensi. Onneksi steam suostui rahojen palautukseen. Ei auta kun odotella ja toivoa tuntuvia päivityksiä ennen kuin uskallan koittaa uudestaan.

Edittiä... pelihän oli oikein nätti ja äänimaailmakin oli jees. Potentiaalia varmastikin on jos vaan tuunaavat mieleiseen suuntaan.
Itse ultrawidemonitorilla pelailen, miten sinulla nyt noin iski?
 
Itse ultrawidemonitorilla pelailen, miten sinulla nyt noin iski?
En tiedä. Sen verran etäällä se oikean alanurkan pallura ettei ottanut silmään riittävästi. Sit kun sitä klikkasi niin saattoi avautua pikkunen valintaboksi toiseen reunaan että varmasti sai silmäjumppailla riittävästi. Sitten kaikki tekstit inforuuduilla kovin pitkinä riveinä jolloin huonona lukijana rasittui aivot ja silmät, muutaman lauseen infon voisi supistaa pieneen ikkunaan, samasta syystä miksi lehdissä teksti on kapeina palstoina, eli ei tarvitse silmiä liikuttaa saatika päätä kääntää.

Sit muutenkin ei erottunut riittävän selkeästi mikä ukkeli on aktiivisena. Ja jos liikutti ensin 1/2 siirroista niin UI ei pitänyt sitä yksikköä aktiivisena niin, että näkisi instanttina että 1/2 jäljellä, vaan piti klikata ukkelia uudestaan että sen näki. Infoikkunoissa ja esim diplomatiaruuduissa ei riittävän yksiselittäistä tietoa edes kun oli se tutorial mikälie päällä. Piti googleen turvautua.

Jossain vaiheessa huomasin sattumalta että scouttini oli lähes kuollut eikä peli ollut vaivautunut näyttämään, että joku oli sitä miekalla tökkinyt.

Pieniä asioita siis mutta niitä oli itselleni ihan liikaa.

Edit. Esim tässä civ 5:n tapa esittää tietoa. Paljon asiaa mutta erittäin miellyttävä lukea.
Screenshot_20250208_155503_Chrome.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jossain vaiheessa huomasin sattumalta että scouttini oli lähes kuollut eikä peli ollut vaivautunut näyttämään, että joku oli sitä miekalla tökkinyt.

Sama upea ominaisuus ollut ainakin vitosesta asti, eli jos laitat yksikön "heal up until healthy" tilaan ja joku hyökkää sen kimppuun niin mitään ilmoitusta ei tule ennen kuin yksikkö on kuollut tai täysin terve.

UI on omaan silmään ihan ok nyt kun on tajunnut minkäkin takana kaikki on.

Mutta graafinen ilme on taaksepäinmenoa vitoseen verrattuna. Pakko pitää resurssi-ikoneita päällä, jotta näkee minkälaista maastoa mikäkin tile on. Liian hyvin blendaantuu eri maasto ja ympäristötyypit yhteen eikä erikoisresursseistakaan aina saa ihan selvää. Vitosessa oli todella selkeä ulkoasu tämän suhteen. Mutta kai tuohon silmä tottuu

Huonosti pyörii myös, 120-150fps 7800 XT:llä 1440x3440 ja näkymän siirrelty ei todellakaan ole smoothia. 165hz näyttö ja freesync on päällä. Jokin ei selvästi toimi, kun töksähtely on selkeää
 
Sama upea ominaisuus ollut ainakin vitosesta asti, eli jos laitat yksikön "heal up until healthy" tilaan ja joku hyökkää sen kimppuun niin mitään ilmoitusta ei tule ennen kuin yksikkö on kuollut tai täysin terve.
Mulla ei ollut scoutti edes mitään jumittamassa vaan siirtelin joka vuoro. Mutta tuo nyt oli lienee vain pieniä uuden pelin bugeja yms, mutta tuli mainittua yhtenä muiden joukossa 🙂
 
Steamissa ennakkoon pelaan päässeet ei kyllä kamalan hyviä arvosteluja ole antaneet. Itse jopa tätä odotin ihan innoissani mut kyllä taidan jättää nyt ostamatta ja odottelen mihin suuntaan peli menee...
 
Sieltä ensimmäinen voitto ja tiedevoitolla! Yli 2000 tiedettä tuli lopussa. :kippis:

25 tuntia peliä takana ja tänne maistuu edelleen tämä civi oikein hyvin.

1739101124901.png
 
Äkkisltään kuvittelisin, että civit saavat vähän hyötyä vr:stä ja haittoja enemmän.
Yksi parhaista VR kokemuksista itselle on ollut Final Assault, joka on VR RTS. Siinä on jotain erityistä kun voi pelata strategiapeliä ikäänkuin irl lautapeliä VR:ssä.

Tässä civissä huolettaa tosin se, että VR versio ei ole PCVR vaan Questin natiivi, eli tehoa on käytettävissä aika vähän.
 
Steamissa ennakkoon pelaan päässeet ei kyllä kamalan hyviä arvosteluja ole antaneet. Itse jopa tätä odotin ihan innoissani mut kyllä taidan jättää nyt ostamatta ja odottelen mihin suuntaan peli menee...
Arvosteluista jäi vähän sellainen kuva että jään toistaiseksi pelaamaan kutosta. Sitten kun tulee ensimmäinen DLC tai isompi päivitys, niin uudelleen harkintaan.
 
Nyt on jumissa peli, eli uskonto valittu aiemmin ja nyt pitäisi valita lisää uskomuksia, mutta ei tule valintaikkunaa ja mitään ei saa valittua. Näitä ei ole mahdollista edes ohittaa. En löydä myöskään ongelman raportointia itse pelistä, eli mitä kautta tällainen bugi pitäisi ilmoittaa?

Kutosessa oli myös joskus tilanne, että ei pystynyt etenemän pelissä, kun joku yksikkö oli jumissa jossain nurkassa.

edit: Oli myös sellainen kiva bugi VII että kulta meni miinukselle, mutta se korjautui seuraavalle vuorolle, tosin kulta lähti nollista. Se nyt ei kuitenkaan palljon peliä haitannut

Edit 2: Ongelma löytyikin bug trackeristä. Eli sen pystyi valitsemaan kun etsi oman uskonnon ja vieritti alas.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on jumissa peli, eli uskonto valittu aiemmin ja nyt pitäisi valita lisää uskomuksia, mutta ei tule valintaikkunaa ja mitään ei saa valittua. Näitä ei ole mahdollista edes ohittaa. En löydä myöskään ongelman raportointia itse pelistä, eli mitä kautta tällainen bugi pitäisi ilmoittaa?

Kutosessa oli myös joskus tilanne, että ei pystynyt etenemän pelissä, kun joku yksikkö oli jumissa jossain nurkassa.

edit: Oli myös sellainen kiva bugi VII että kulta meni miinukselle, mutta se korjautui seuraavalle vuorolle, tosin kulta lähti nollista. Se nyt ei kuitenkaan palljon peliä haitannut

Edit 2: Ongelma löytyikin bug trackeristä. Eli sen pystyi valitsemaan kun etsi oman uskonnon ja vieritti alas.
Eikös tuo kulta miinukselle ole ihan tarkoituksellinen juttu, joka ollut jokaisessa civilizationissa. Aiheuttaa kapinahenkeä ja jossain tapauksissa yksikköjen tuhoutumista ilman ennakkovaroitusta. Käytännössä tapahtuu jos ensin vedät menot tappiin asti ja sitten tulot syystä tai toisesta tippuu.

Näköjään VR tuki tulossa:


Fuck yeah vaikka mainos näyttää sellaiselta, jossa teinit leikkii lasten leluilla ihan innoissaan lauantai aamun piirrettyjen välissä, mutta voisi olla hiton kova ja tulisi samalla kevyttä liikuntaa.

Civ 7 ilmeisesti tulossa content patch joka kuukausi. Saa nähdä mikä on rahastusmalli.

Ps. Testannut muutaman tunnin Humankindia ja tuntuu oikeasti huonolta civ kloonilta. Jos tuota jaksaisi pelata 20h, niin varmaan eri tilanne, mutta en tiedä viitsiikö hampaat irvessä vääntää.
 
Tuo ei ole pcvr steam versio vaan oma Metan rahoittama eklusiivinen versio civ 7:sta ja toimii ainoastaan Quest 3 & 3S laseissa. Vaikea sanoa onko tuolla civ 7 pc version kanssa mitään yhteistä.

Kerrankin Meta tajuaa tehdä jotain oikein (ainakin suunnitelmana). Jos on onnistunut tekele, niin omat Indexit saa väistyä. Näyttää tosiaan äkkiseltään karsitulta versiolta.
 
Maaliskuussa tulee DLC-paketti ja syyskuussa toinen DLC-paketti. Kyllä niille jonkinlainen hinta tulee, koska kalliimman version ennakkotilanneet saavat toisen tai molemmat ilmaiseksi.

Onko nuo lisäosat sitten erikseen ostettavissa vai tuleeko bundlena, en tiedä.

Tecumseh/Shawnee Pack
Crossroads of the World Collection Pack 1-7
Right to Rule Collection Pack 1-7
Leader Persona 1-4
Right to Rule Cosmetic Bonus
Crossroads of the World Cosmetic Bonus
Deluxe Cosmetic Pack
Founders Cosmetic Pack
 
Maaliskuussa tulee DLC-paketti ja syyskuussa toinen DLC-paketti. Kyllä niille jonkinlainen hinta tulee, koska kalliimman version ennakkotilanneet saavat toisen tai molemmat ilmaiseksi.

Onko nuo lisäosat sitten erikseen ostettavissa vai tuleeko bundlena, en tiedä.

Tecumseh/Shawnee Pack
Crossroads of the World Collection Pack 1-7
Right to Rule Collection Pack 1-7
Leader Persona 1-4
Right to Rule Cosmetic Bonus
Crossroads of the World Cosmetic Bonus
Deluxe Cosmetic Pack
Founders Cosmetic Pack

Kaikki viittaa siihen, että tällä pelillä tulee olemaan hintaa oli ostettu versio mikä tahansa. Sen verran vakuuttavasti sanottu, että kyseenalaistan aikaisemmin kuulemani kerran kuukaudessa uutta content (tai ehkä puhunut eri asiasta ja viitannut esim. patchiin, jossa tulee jotain contenttia ilmaiseksi).

Toki DLC:t/content packit on ollut aina toista ääripäätä kuin hevoselle armori. Veikkaan myös, että edellisen version kanssa tehty strategia ostaa kaikki kerralla -80% tms. ei tule enää onnistumaan ainakaan samassa aikataulussa.
 
Kaivoin tiedot täältä: About possible DLC monetization plans

Voi olla väärää informaatiota ja nämä kaikki on kerätty eri tiedonhippusista mikä on voinut muuttua.

Mulle peruspeli on sen verran hintava että jään odottamaan mihin peli kehittyy. Pakettitarjouksia tuskin tulee pitkään aikaan. Veikkaisin että vasta ensi vuonna voi jotain alennusta toivoa...
 
Peli menossa Civ 6:sta, en ole kauhean kokenut pelaaja, kolmosta ja nelosta tuli pelattua jonkin verran, vitosta varmaan muutama kierros, ja kutosta olisiko toinen tai kolmas peli menossa. Tykkään kyllä disctricteistä, muutenkaan en osaa sanoa että pelissä olisi mitään pielessä, mutta hommaa vaivaa sama asia joka itsellä on kenties kaikissa Civeissä ollut ongelmana: alkupeli on hauskaa, oma sivilisaatio kehittyy hienosti, mutta sitten kun peli etenee kenties jonnekin lähelle puoliväliä, kaikki maat on vallattu ja öljy keksitään, niin pitäisi osata veivata jonkinlainen "iso ponnistus", jolla pyrkisi voittoon. Käytännössä tämä on aika usein tarkoittanut, että pitää ruveta sotimaan, ensin valloittaa oma manner, jonka jälkeen tulee vielä toinen ponnistus, jossa isketään toiselle mantereelle.

Toki tämä "iso ponnistus" on sinänsä ihan hieno juttu, että pelissä pitää ruveta tekemään muutakin, kuin vain rakentaa kaupungit täyteen. Mutta koen projektin harmillisen työlääksi, liekö se sitten kokemuksen puutetta. En oikein tiedä miten kampeaisin itseni voittoon, muutoin kuin aloittamalla sodan. Onko Civ 7:ssa tämän asian suhteen uutta? Muuttaako ne "erat" vai mitkä siinä nyt on, tätä asiaa oleellisesti, ja mihin suuntaan?
 
Peli menossa Civ 6:sta, en ole kauhean kokenut pelaaja, kolmosta ja nelosta tuli pelattua jonkin verran, vitosta varmaan muutama kierros, ja kutosta olisiko toinen tai kolmas peli menossa. Tykkään kyllä disctricteistä, muutenkaan en osaa sanoa että pelissä olisi mitään pielessä, mutta hommaa vaivaa sama asia joka itsellä on kenties kaikissa Civeissä ollut ongelmana: alkupeli on hauskaa, oma sivilisaatio kehittyy hienosti, mutta sitten kun peli etenee kenties jonnekin lähelle puoliväliä, kaikki maat on vallattu ja öljy keksitään, niin pitäisi osata veivata jonkinlainen "iso ponnistus", jolla pyrkisi voittoon. Käytännössä tämä on aika usein tarkoittanut, että pitää ruveta sotimaan, ensin valloittaa oma manner, jonka jälkeen tulee vielä toinen ponnistus, jossa isketään toiselle mantereelle.

Toki tämä "iso ponnistus" on sinänsä ihan hieno juttu, että pelissä pitää ruveta tekemään muutakin, kuin vain rakentaa kaupungit täyteen. Mutta koen projektin harmillisen työlääksi, liekö se sitten kokemuksen puutetta. En oikein tiedä miten kampeaisin itseni voittoon, muutoin kuin aloittamalla sodan. Onko Civ 7:ssa tämän asian suhteen uutta? Muuttaako ne "erat" vai mitkä siinä nyt on, tätä asiaa oleellisesti, ja mihin suuntaan?
Minulle jokaisessa osassa on ollut helpointa tiedevoitto. Alkupään peleissä sotilaallinen voitto oli helpompaa, kutosessa diplomaattinenkin onnistui hyvin. Keskityn yleensä tieteeseen, apuna kulttuuri ja tuotanto. Se pitää myös sotavoimat tarvittaessa vahvoina.

Sodat vievät ikävästi resursseja, siksi en halua sotia. Jos joku hyökkää, saatan napata kaupungin tai pari.

Seiskassa olen vasta alussa. Yksi kaupunkivaltio tuhottu ja toinen kohta. Molemmat hyökkäsivät ensin, joten suojelen väkeäni. Tapaamiini sivilisaatioihin on vielä hyvät välit.
 
Mulla oli kauan yksi ja sama strategia. Ensi alkuun hyvä jalansija omalle mantereelle, myöhemmin sen valtaaminen kokonaan tai melkein itselle tai vähintään pahimman ja vaarallisimman kilpailijan neutralointi. Yleensä sotaa tuli käytyä kahdessa vaiheessa, ensin alkurähinät ja sitten paremman aseistuksen myötä uusi kierros. Sitten modernin ajan tullessa valtasin koko maailman miinus yksi tai kaksi kaupunkia. Lopulta tiedevoitto viimeisellä hetkellä ennen pelin päättymistä. Tällä tavalla sai maksimoitua loppupisteet, mutta pelin loppuaika oli kyllä pitkäveteistä odottelua. Viimeistään kutosessa alkoi sodankäynti olla jo sen verran työlästä, että ihan yhtä innokkaasti melkein koko maailmaa ei jaksanut alkaa vallata, mutta pahimmat ja ärsyttävimmät kilpailijat sentään piti alistaa ajankuluksi tiedevoiton mahdolliseksi tulemista odotellessa enkä enää yrittänytkään venyttää peliä loppuun asti. Niin fakkiutunut olin näihin systeemeihin, että jäänyt kokonaan kulttuurivoitto ym. uudemmat voittotavat opettelematta. Seiskassa varmaan pakko yrittää omaksua uudempia lähestymistapoja pelin voittamiseen.
 
Mikä näissä Civilizationeissa oikein on se juttu joka niin paljon ihmisiä kiehtoo? Mitä itse olen nopeasti jotain osaa kokeillut, niin vaikutti lähinnä joltain tietokoneella pelattavalta lautapeliltä.
 
Mulla oli kauan yksi ja sama strategia. Ensi alkuun hyvä jalansija omalle mantereelle, myöhemmin sen valtaaminen kokonaan tai melkein itselle tai vähintään pahimman ja vaarallisimman kilpailijan neutralointi. Yleensä sotaa tuli käytyä kahdessa vaiheessa, ensin alkurähinät ja sitten paremman aseistuksen myötä uusi kierros. Sitten modernin ajan tullessa valtasin koko maailman miinus yksi tai kaksi kaupunkia. Lopulta tiedevoitto viimeisellä hetkellä ennen pelin päättymistä. Tällä tavalla sai maksimoitua loppupisteet, mutta pelin loppuaika oli kyllä pitkäveteistä odottelua. Viimeistään kutosessa alkoi sodankäynti olla jo sen verran työlästä, että ihan yhtä innokkaasti melkein koko maailmaa ei jaksanut alkaa vallata, mutta pahimmat ja ärsyttävimmät kilpailijat sentään piti alistaa ajankuluksi tiedevoiton mahdolliseksi tulemista odotellessa enkä enää yrittänytkään venyttää peliä loppuun asti. Niin fakkiutunut olin näihin systeemeihin, että jäänyt kokonaan kulttuurivoitto ym. uudemmat voittotavat opettelematta. Seiskassa varmaan pakko yrittää omaksua uudempia lähestymistapoja pelin voittamiseen.
Olen seurannut tuota keskustelua Steamissa ja minusta uusi pelimekaniikka ei ole maailmanloppu jos se toimii. Civilizationin yleinen ongelma on että peli on alussa vaikea mutta helpottuu koko ajan ja on lopussa pelkkää kliksuttelua. Senhän pitäisi olla toisin päin eli vaikeusasteen pitäisi nousta loppua kohden.
 
Mikä näissä Civilizationeissa oikein on se juttu joka niin paljon ihmisiä kiehtoo? Mitä itse olen nopeasti jotain osaa kokeillut, niin vaikutti lähinnä joltain tietokoneella pelattavalta lautapeliltä.
Hyvä kysymys, nykyään Civit valloittaa faneja pelkästään maineellaan, mutta viimeisen 10 vuoden aikana on otettu takapakkia. Näitä pitää pelata läpi yks tai kaks kertaa, että alkaa ymmärtää mitä kannattaisi tehdä milloinkin. Alla omia mietintöjä.

1. Feedback loopit & rytmitys
"Vielä yksi vuoro..." taitaa olla se suurin asia, eli pelin rytmitys on erittäin hyvä. Peli etenee ja pelaajalla on hauskaa.

2. Mielekkäät pelaajan tekemät valinnat
Edelliseen liittyen pelissä on hauskasti kaksi eri tasoa, abstrakti & hidas teknologian tutkiminen joka avaa uusia rakennuksia, sotilaita, jne. Toinen taso on nopeasti toimiva konkreettinen pelilauta jossa yksiköt liikkuvat tutkimusmatkailevat tai taistelevat.

3. Tehokkuuden maksimointi/mikromanagerointi
Edelliseen liittyen myös helposti ymmärrettäviä pieniä päätöksiä tehdään usein ja pääresursseja on vain kolme: raha, tiede, kulttuuri. Kansan tyytyväisyys ja luonnonvarojen vaihtelu on toinen taso ja se luo luonnollisia liittolaisuuksia kansojen välille.

4. Aihe
Oman sivilisaation vieminen pyörän keksimisestä radiomastojen aikaan on hienoa! Samaan tunnelmaan ei päässyt esim. Civ4:n kehuttu fantasiamodi joka oli emopeliä monipuolisempi & pelaamisen puolesta "parempi", jonkun Suuren Velhon syntyminen juuri omaan valtioon ylivertaisen tieteen & kulttuurin takia ei tunnu samalta kuin Leonardo DaVincin. Vaihtoehtohistoria pistää myös hymyilyttämään, oikein resurssirikkaalla alueella rauhassa eläen voi helpolla vaikeustasolla saada käyttöön ydinaseet kun toisella puolen maailmaa porukka elelee vielä linnoissa.

5. Tylsä loppupeli
Pelisarjan ratkaisematon perisynti. Normaali Civ5 peli kesti muistaakseni n. 350 vuoroa (8-20 tuntia), joista viimeiset 50 vuoroa naputellaan vain next turn, kun oma ylivoima on selvä ja odotellaan vain että kaupungit rakentaa avaruusalusta.

Kaikissa Civeissä suosikkitaktiikkani on ollut keskittyä tieteeseen ja mikromanageroida menemään. Sellaiseen pelityyliin sopi Against the Storm citybuilder-genren peli, joka täyttää kohdat 1, 2, 3, ja ratkaisi kohdan 5.
 
Tuo tylsä loppupeli on kyl ollut ongelma pitkään ja itellä ainakin on nelosesta asti jo mennyt siihen, että pääasiassa pelit pelaan niillä nopeimmilla nopeusasteilla. Tämä toki sit vähentää sotimisen merkitystä kun yksiköt voi tehdä nopeampaa ku niitä pystyy liikuttamaan. Nelosen jälkeen vihollisten sodankäyntikin on ollut aika hepposta kun ei voi vain doomstackata tavaraa. Nytkin pelasin kutosen äskön läpi niin, että rajasin vain kulttuuri, tiede ja sotavoitot mahdolliseksi ja pyrin vain ja ainoastaan kahteen jälkimmäiseen noista. Silti voitin kulttuurivoiton vaikka oli ehkä yks kulttuuri district alueella. Vihollisia ei tuntunut kiinnostavan minkää voiton saavuttaminen eikä ne kokenut minua oikeen uhkana vaikka voitto lähestyi. Kovin vaikeat vaikeusasteet ei huvita kun vihut alkaa saada semmosia bonuksia mitkä omasta mielestä rikkoo sit peliä (kaupunkeja suunnilleen jäätikölle yms.).

Paradoxin peleissä on ollut hyviä tasapainotusmekanismeja sen suhteen, että jos olet voimakas, niin sit muut alkaa aktiivisemmin lyödä kapuloita rattaisiin.

Mitään realistisia nää civit ei tosiaan ole, ehkä juurikin lautapelin jatkeita, mutta toisaalta ite oon pelannut näitä kauemmin ku oon pelannut kunnon lautapelejä joten *shrug*.

Toisaalta itelle nämä civit on ollut jo pitkään sellasia, että ne pysyyy kuitenkin ihan pelattavina pitkään, joten uuden pelin osalta voi hyvin odotella sitä paria isoa lisuripakettia ennen ku lähtee kokeilemaan, muutenki pelit muuttuu niissä aika paljon eikä pelkästään tule vain lisäsisältöä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 755
Viestejä
4 630 210
Jäsenet
76 090
Uusin jäsen
XTRanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom