DIY Serriserveri 36c/72t, 512Gb RAM

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja V31751
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on taas kamppeet kotelon sisäpuolella 😎 Johtohelvetin siistimistä enää oikeastaan sitten tiedossa ja sitten vaan kovaa ajoa! On tota johtookin aivan liikaa setvittäväks ja kotelossa ei pahemmin läpivientejä oo, että ruma tulee varmaan 😂 Pari Samsungin muistikampaa pitää kaiketi ostaa ja myydä nuo Hynixit pois, jollen saa takuuvaihtoa ruinattua niille 😅

IMG20250208173948.jpg

IMG20250208174006.jpg

IMG20250208174020.jpg

Noista muisteista, olen siis lukenut että tietyt muistit eivät toimi muiden kanssa, mutta toimivat yksinään? Mikä nopeudet ja päälatenssit näissä on?

Käsittääkseni eri nopeuksiset muistit toimivat hitaimman nopeudella automaattisesti aina kaikill alustoilla, mutta jos latenssit ja jännitteet esimerkiksi eivät täsmää, eivät sekalaiset muistit välttämättä toimi. Serverimuistit yleensä ovat alhaisten nopeuksien takia hyvin luotettavia. Ja tuollaisilla emoilla yleensä ei saa noita manuaalisesti säädettyä.

Itse kanssa on tässä to-do listalla lga 3647 kone. Aina välillä katselen olisko paremman pään skylaket tarpeeksi edullisia. Noiden hinnat on vähän hitaammin kehittyneet kuin olin alunperin ajattelun. Nää serveri-skenen vehkeet ovat pikku hiljaa muuttuneet siitä mitä muinoin. Todella harmi että AMD pitää serverit ja työasemaraudan edelleen niin erillään.

Noista muisteista, olen siis lukenut että tietyt muistit eivät toimi muiden kanssa, mutta toimivat yksinään? Mikä nopeudet ja päälatenssit näissä on?

Käsittääkseni eri nopeuksiset muistit toimivat hitaimman nopeudella automaattisesti aina kaikill alustoilla, mutta jos latenssit ja jännitteet esimerkiksi eivät täsmää, eivät sekalaiset muistit välttämättä toimi. Serverimuistit yleensä ovat alhaisten nopeuksien takia hyvin luotettavia. Ja tuollaisilla emoilla yleensä ei saa noita manuaalisesti säädettyä.

Itse kanssa on tässä to-do listalla lga 3647 kone. Aina välillä katselen olisko paremman pään skylaket tarpeeksi edullisia. Noiden hinnat on vähän hitaammin kehittyneet kuin olin alunperin ajattelun. Nää serveri-skenen vehkeet ovat pikku hiljaa muuttuneet siitä mitä muinoin. Todella harmi että AMD pitää serverit ja työasemaraudan edelleen niin erillään.

Itekin tuota "uutta" 3647 kantaa kattelin, kun Huananzhi siihen julkaisi uuden emon, mutta kaikki osat olis maksanut vähintään tuplat mitä tähän niin päädyin ostaan tätä vanhaa kantaa. Kuvat järjestyksessä Hynix kampa, Samsung, Kingston :thumbsup:

hynix.jpg

kingston.png

samsung.png

Ja tuollaisilla emoilla yleensä ei saa noita manuaalisesti säädettyä.
En oo varmaan koskaan nähnyt näin laajaa BIOS:sta missään emolevyssä 😂 Aika varovasti saa varmasti sorkkia, kun mitään takeita ei ole, että väärien jälkeen palautuisi oletuksille tai saako CMOS patterilla nollattua. En uskalla ihan hirveästi muutella vielä mitään ennen ku oon ostanut jonkun ohjelmointityökalun, että saa ehkä sillä viimeistään ajettua uuden BIOSin, jos meneekin rikki. Mitä netistä lukenut niin monilla mennyt väärillä muistiasetuksilla jotkut kiinaemolevyt sellaiseen kuntoon, että eivät ole saaneet enää koskaan boottaamaan uudestaan.. 😅

IMG20250208201846.jpg

IMG20250208201852.jpg

IMG20250208201906.jpg

IMG20250208201951.jpg

IMG20250208202012.jpg

IMG20250208202037.jpg

IMG20250208202044.jpg

IMG20250208202055.jpg

IMG20250208202108.jpg

Statistiikka

Viestiketjuista
267 535