DIY SERrin korjausta ja tuhoamista

Minkäverran tuo levy oli vaurioitunut tuon kiinnittämisen jälkeen?
Entä miten käy, jos alueella on muita pikkuosoa (esim noita konkkia)?
 
Mua olisi kiinnostanut enemmän että miten tekisit saman sillä sun dremelillä.

Dremelillä ei voi liittää komponentteja takaisin paikoilleen, mutta ymmärrän. YouTubessa joskus olen nähnyt sellaisen pätkän, jossa tyyppi leikkasi 8 -pinnisen bios -piirisarjatyyppisen osan jalat piirisarjan juuresta poikki Dremelillä.


Tuossa kans aika kekseliäs pätkä. Tuommoset kuparijohteet jos tinaa kiinni jalkoihin, niin periaatteessa myös dremelillä voi kohtalaisen turvallisesti sahata piirisarjan laidalta jalat poikki.
 
Tässä tämä koe nyt sitten on. Pinnin irroitus vanhasta koviakokeneesta, ja muutoin vaurioituneesta AMD A10-6700 suorittimesta onnistui öpaut täydellisesti, eikä minkäänlaista vauriota aiheutunut. Irrotin pinnin samasta kohdasta kuin mikä irtosi vain huonouttaan Ryzen 7 3800X suorittimesta.

Sitten ongelma oli saada pinni takaisin paikoilleen AMD A10-6700. Lopulta hieman magneettinen hammaslääkärin työväline toimi senverran, että pinni roikkui instrumentin kärjestä ja laskin sen paikoilleen ja painoin kevyesti päältä samalla, kun lämmitin liekkityylillä. Liekitys kesti n. 3x liian kauan, mutta pinni jäi lopulta hyvin kiinni, kuten kuvasta näkyy, mutta kulma otti lämpöä senverran, että piirilevy mustui, vaikka päällä oli folio suojaamassa sitä. Lisäksi korjattavan pinnin ympäriltä irtosi 5 -pinniä ilmeisesti siksi, että piirilevyn ja kontaktipadin välissäoleva liima hapertui kuumuuden vuoksi, vaikka mitään käryä irronneitten pinnien ympärillä ei näy. Salaliittoteorioita voidaankin ruokkia senverran, että ostin tämän AMD A10-6700 suorittimen ns. rikkinäisenä, joten en tiedä onko kiinalainen kauppias liimannut pikaliimalla nuo irronneet pinnit vain saadakseen sen näyttämään kopiammalta, kun onhan tuo outoa että noin irtoavat, kun tuo korjattu pinni kuitenkin näyttää pysyvän paikoillaan ihan kivasti. Onhan tuossa vielä kolme kulmaa joilla harjoitella, mutta näillänäkymin liekkiä ei kannata suunnata kulman suunnasta, vaan keskeltäpäin kohti kulmaa, jolloin liekki ei osu reunoihin. Kovin kuuma toi kaasukeino, joten pienikin ylilämmitys aiheuttaa tuollaista vaurioitumista sitten. Että tämmöstä SER -praktiisia tälläkertaa.
 

Liitteet

  • Tue Apr 21 22-42-01.jpg
    Tue Apr 21 22-42-01.jpg
    66,3 KB · Luettu: 199
  • Tue Apr 21 22-43-32.jpg
    Tue Apr 21 22-43-32.jpg
    42,6 KB · Luettu: 242
  • DSCN9551.JPG
    DSCN9551.JPG
    2,1 MB · Luettu: 255
  • DSCN9553.JPG
    DSCN9553.JPG
    2,2 MB · Luettu: 271
  • DSCN9567.JPG
    DSCN9567.JPG
    2,1 MB · Luettu: 249
Vielä toinen butaanikaasuliekilläkorjausharjoitus. Se onnistui. Tälläkertaa suuntasin liekin suorittimen keskeltäpäin kohti kulmassa olevaa pinniä, jota pidin keraamisilla pinseteillä kiinni. Pinni niinikään irto lähes heti lämpöä saatuaan, eikä tälläkään kertaa irroitusvaiheessa ilmennyt mitään ongelmaa.

Kuvista näkee tilanteen, jossa irroitin pinnin ja pidin sitä keraamiskärkisillä pinseteillä. Seuraavassa kuvassa on tilanne, jossa onnistuin liittämään pinnin takaisin, mutta se olikin vinossa, joten päätin jatkaa harjoitusta ja koettaa onnistuuko pinnin suoristaminen. Liekitin lisää ja sain kuin sainkin pinnin suoraan. Reunassanäkyvä smödö on itseasiassa maalia. Tälläkertaa reunat, taikka kulma eivät vaurioituneet. Onneksi tässä harjoitusprossussa oli reunat ja kulmat muutenkin ruvella, joten pääsi näkemään tarkemmin miten lämpö vaikuttaa. Lisäksi tälläkertaa liitetyn pinnin vieressäolevat pinnit eivät irtaannu, joka varmentui kivasti painamalla kevyesti peukalolla pinnin päälle ja tekemällä muutaman päältähieromispainallusliikkeen, jolloin voi huomata onko ne kiinni, vaiko ei.

Kovin lyhyt aika tuossa on käytettävissä jos liekillä pelaa. Tina sulaa lähes heti, eikä lämmittää saa yhtään liikaa, tai alkaa tapahtua rakennemuutoksia alustassa.

Tuon AMD RYZEN2 7 3800X korjaaminen on tosin vieläkin herkempää, sillä ko. suorittimessa on pienemmät pinnit, ja vähemmän tinaa alla, eikä hommassa saisi ollenkaan mokata, koska kyseessä on lähes brand new prosessori.

Testailin vielä myöhemmin liekitystaktiikkaa keskeltä laitaanpäi, mutta sama ongelma ilmeni, että alkoi irtoilla pinnit. Ei siis kestä sellaista kuumuutta. Seikka saletti. Liekillä en suosittele pinnin kiinnittämistä, mutta näyttäis olevan ensisijaisesti oikein oiva keino irroittaa vanha pinni, jos haluaa romuprossusta ottaa pinnejä irti.
 

Liitteet

  • DSCN9568.JPG
    DSCN9568.JPG
    2,1 MB · Luettu: 177
  • DSCN9569.JPG
    DSCN9569.JPG
    2,2 MB · Luettu: 177
  • DSCN9571.JPG
    DSCN9571.JPG
    2,2 MB · Luettu: 154
  • DSCN9573.JPG
    DSCN9573.JPG
    2,3 MB · Luettu: 150
Viimeksi muokattu:
Tässä tämä koe nyt sitten on. Pinnin irroitus vanhasta koviakokeneesta, ja muutoin vaurioituneesta AMD A10-6700 suorittimesta onnistui öpaut täydellisesti, eikä minkäänlaista vauriota aiheutunut. Irrotin pinnin samasta kohdasta kuin mikä irtosi vain huonouttaan Ryzen 7 3800X suorittimesta.

Sitten ongelma oli saada pinni takaisin paikoilleen AMD A10-6700. Lopulta hieman magneettinen hammaslääkärin työväline toimi senverran, että pinni roikkui instrumentin kärjestä ja laskin sen paikoilleen ja painoin kevyesti päältä samalla, kun lämmitin liekkityylillä. Liekitys kesti n. 3x liian kauan, mutta pinni jäi lopulta hyvin kiinni, kuten kuvasta näkyy, mutta kulma otti lämpöä senverran, että piirilevy mustui, vaikka päällä oli folio suojaamassa sitä. Lisäksi korjattavan pinnin ympäriltä irtosi 5 -pinniä ilmeisesti siksi, että piirilevyn ja kontaktipadin välissäoleva liima hapertui kuumuuden vuoksi, vaikka mitään käryä irronneitten pinnien ympärillä ei näy. Salaliittoteorioita voidaankin ruokkia senverran, että ostin tämän AMD A10-6700 suorittimen ns. rikkinäisenä, joten en tiedä onko kiinalainen kauppias liimannut pikaliimalla nuo irronneet pinnit vain saadakseen sen näyttämään kopiammalta, kun onhan tuo outoa että noin irtoavat, kun tuo korjattu pinni kuitenkin näyttää pysyvän paikoillaan ihan kivasti. Onhan tuossa vielä kolme kulmaa joilla harjoitella, mutta näillänäkymin liekkiä ei kannata suunnata kulman suunnasta, vaan keskeltäpäin kohti kulmaa, jolloin liekki ei osu reunoihin. Kovin kuuma toi kaasukeino, joten pienikin ylilämmitys aiheuttaa tuollaista vaurioitumista sitten. Että tämmöstä SER -praktiisia tälläkertaa.
Entä, jos pistäisit koko paskan keittolevylle ja esilämmität sen n 200-250 asteeseen.
Tuommoisen tinailussa on se ongelma, että lämpö johtuu tuonne prossuun ja sitä pinniä pitää kuumentaa "ihan pirusti". Kun se prossu on esilämmitetty, niin se pinni pitäisi asettua paljon pienemmällä hehkutuksella.

Jos se prossu on esilämmitetty, niin pinsetit, esitinattu pinni ja pikku tökkäys "kuivalla" kolvinkärellä sulattaa tinan mukavasti..
 
Aika paljonhan sitä tulee "korjailtua" kaikenlaista, ja viimeaikoina oli muutama mieleenjäävä tapaus. Emolevyn socketin katkenneen pinnin jatkon juottaminen oli aika hankalaa, jos joku nyt sattuu sellaista joskus kokeilemaan.

Toinen oli johtimien juottaminen kontaktiliuskoihin, aina kun sai muutaman juotettua, niin toiset muutamat sillävälin irtosivat.
Tuli hankittua sähköliimaa, ja kokeilen sillä ensi kerralla josko onnistuisi paremmin.
Tuotakaan ei olisi tarvinnut tehdä ollenkaan, jos vain olisi sopivia reunaliittimiä.

Wellerin kolvin ostin myös, ja on kyllä paljon parempi mitä vanha mikälie kolvi.

Millähän liimalla kontaktiliuskat kannattaisi liimata emolle, jos sattuvat irtoamaan?
 
Eivät huoli FX:ää takuuseen, mutta tuossa muutama maukas kuva tietotekniikkatuhoasentajalabrastani, jossa otan selvää minkälaisesta suorittimesta on kyse, ja onnistuin löytämään tietoa, jota en muuten olisi mistään saanut. Eli piirisarjapuolella pintaliitoskomponenttien päälläoleva kova ja läpinäkyvä epoksilakka, jonka olemassaoloa en edes tiennyt ennen "flame destruction deliddaamista". Lisäksi huomasin, että pinnien irroittaminen liekittämällä aiheutti tinan sulamista myös piirisarjapuolella, jossa tuon lakan allaolevien komponenttien tina oli lähtenyt johtumaan komponenttien päälle, ja muodostanut oikosulkuja. Lisäksi löysin piirisarjan ja lämpökilven välistä tuollaista ilmeisen edistynyttä lämmönjohtoainetta, joka muistuttaa lähinnä jonkinlaista kovanlaista alumiinivahaa, joka ei liukene edes kynsilakanpoistoaineella. Piirilevykään ei ole loputtoman kestävää, ja kiehuu kuplille melko nopeasti, joten siinäkin vois olla kehitysvaraa, että valmistais suorittimen keraamiselle alustalle, ja käyttäis molybdeenijohteita. Nyt voin myös myydä yhden pinnin kerrallaan vaikkapa yhden euron kappalehintaan, kiitos! ;)
 

Liitteet

  • DSCN9361.JPG
    DSCN9361.JPG
    2,1 MB · Luettu: 318
  • DSCN9336.JPG
    DSCN9336.JPG
    2,2 MB · Luettu: 334
  • DSCN9346.JPG
    DSCN9346.JPG
    2,2 MB · Luettu: 343
  • DSCN9374.JPG
    DSCN9374.JPG
    2,2 MB · Luettu: 340
  • DSCN9367.JPG
    DSCN9367.JPG
    2,3 MB · Luettu: 324
Huomautus - jätetään nämä psykoosiviittaukset pois asiallisesta keskustelusta
Jaahas. Keskeytetääs prossujen keittäminen ja psykoosit. Sisällöntuotto ollut vähän kohmeista kun aloitin taas RC-harrastuksen niin on mennyt melkoisesti aikaa siihen :joy:

Nyt tuli otettua vaihteeksi ihan korjaushommana GTX 1080 (kiitos @IsoLuumu vinkistä) eli en ostanut itselleni vaan tarjouduin ensin katsomaan jos sen saa korjattua ja ellei lähde toimimaan niin sitten voisin ostaa itselleni.

Kortti tuli viime torstaina ja heti sitä vilkuilin löytämättä mitään hälyyttävää (Reikä PCB:ssä, komponentteja kranaattimaisesti posahtanut tms.) niin siirsin sitä kunnes saan pari muuta korttia korjattua. Näistä lisää myöhemmin.

Eilen sain sitten tehtyä aikaa että tätä pääsin tutkimaan. Kortti haisee palaneelle mutta mitään ei näy. Vähän mittailuja ja buuttauksia eikä mitään. Kohta olikin 3h mennyt harakoille ja vitutus kiipesi potenssiin 2. Eli aika lopettaa. Tänään ajattelin katsoa sitä uudelleen. Päätin että jos se haisee palaneelle, vaikuttaa palaneelle ja maistuu palaneelle niin joku saatana siellä on palanut. Tunnin tiirailun jälkeen alkoikin jotain siintää horisontissa.

IMG_20200430_162632.jpg



No mutta! Siellähän se jo pilkistääkin. Vähän laihialaista zoomia eli silmät PCB:hen kiinni.

IMG_20200430_162643.jpg



Zoomit kaakkoon ja pirun kovaa silmien siristelyä :interested:
No siinähän se palanut paska onkin. Alkaa tulemaan varmaan vanhaksi kun en heti huomannut kirjaimellisesti 1mm x 0,5mm x0,5mm kokoisen komponentin palojälkeä joka kuitenkin kattoi n. 10% koko osan pinta-alasta :rofl2:

2020-4-30 16-25-52.jpg



Eipä siinä. Ei mitään käryä että mikä mahtaa olla. Luultavimmin vastus tms ferriitti bead. Mittailin fyysisesti tönärillä että omasta kortista löytyy vastaava osa ja vastaavasta paikkaa (Itsellä FE ja korjattava on strix). Ei kun irroittamaan, vaikka tietenkin dremelillä olisi homma onnistunut varmasti oikein kivasti ja näppäristi niin päätin käyttää reflow asemaa. Lämmöt taas tuttuun ja turvalliseen 420 (Hyvää synttäriä Aatu!) asteeseen, irroitus meni helposti mutta uudelleenkolvaus olikin sitten inan hankalampaa. Onneksi reflow asemasta löytyy lämmönsäädön lisäksi ilmanpaineen säätö niin ei tuo pölyhiukkanen lennellyt pitkin pöytää. Lopputulos oli yllättävän hyvä vaikka ei vieläkään sitä mikroskooppia ole tullut hommattua.

2020-4-30 17-19-58.jpg



Nopsaan kortin kokeilu ja sormi dien päälle. Lämmöt nousee niin että näpissä tuntuu ja sehän saatana postaa :cigar: Virrat pois, fluxin putsaus, uudet tahnat ja kortin kasaus. Kortti koneeseen ja ei voi olla kuin tyytyväinen. Kaikki pelittää hienosti, Firestrikessä 15 307 pojoa ja furmarkissa lämmöt 69c 5min ajelun jälkeen. Paskoilla tahnoilla ihan jees tulos :tup: Nyt pitäisi vain miettiä että mitä tästä pyytäisi. Olisiko 50-60€ liikaa? :nb:

Myöhemmin sitten lisää noista kahdesta kortista joilla ei ollut ihan yhtä mukava loppu :sori:
 
Jaahas. Keskeytetääs prossujen keittäminen ja psykoosit. Sisällöntuotto ollut vähän kohmeista kun aloitin taas RC-harrastuksen niin on mennyt melkoisesti aikaa siihen :joy:

Nyt tuli otettua vaihteeksi ihan korjaushommana GTX 1080 (kiitos @IsoLuumu vinkistä) eli en ostanut itselleni vaan tarjouduin ensin katsomaan jos sen saa korjattua ja ellei lähde toimimaan niin sitten voisin ostaa itselleni.

Kortti tuli viime torstaina ja heti sitä vilkuilin löytämättä mitään hälyyttävää (Reikä PCB:ssä, komponentteja kranaattimaisesti posahtanut tms.) niin siirsin sitä kunnes saan pari muuta korttia korjattua. Näistä lisää myöhemmin.

Eilen sain sitten tehtyä aikaa että tätä pääsin tutkimaan. Kortti haisee palaneelle mutta mitään ei näy. Vähän mittailuja ja buuttauksia eikä mitään. Kohta olikin 3h mennyt harakoille ja vitutus kiipesi potenssiin 2. Eli aika lopettaa. Tänään ajattelin katsoa sitä uudelleen. Päätin että jos se haisee palaneelle, vaikuttaa palaneelle ja maistuu palaneelle niin joku saatana siellä on palanut. Tunnin tiirailun jälkeen alkoikin jotain siintää horisontissa.

IMG_20200430_162632.jpg



No mutta! Siellähän se jo pilkistääkin. Vähän laihialaista zoomia eli silmät PCB:hen kiinni.

IMG_20200430_162643.jpg



Zoomit kaakkoon ja pirun kovaa silmien siristelyä :interested:
No siinähän se palanut paska onkin. Alkaa tulemaan varmaan vanhaksi kun en heti huomannut kirjaimellisesti 1mm x 0,5mm x0,5mm kokoisen komponentin palojälkeä joka kuitenkin kattoi n. 10% koko osan pinta-alasta :rofl2:

2020-4-30 16-25-52.jpg



Eipä siinä. Ei mitään käryä että mikä mahtaa olla. Luultavimmin vastus tms ferriitti bead. Mittailin fyysisesti tönärillä että omasta kortista löytyy vastaava osa ja vastaavasta paikkaa (Itsellä FE ja korjattava on strix). Ei kun irroittamaan, vaikka tietenkin dremelillä olisi homma onnistunut varmasti oikein kivasti ja näppäristi niin päätin käyttää reflow asemaa. Lämmöt taas tuttuun ja turvalliseen 420 (Hyvää synttäriä Aatu!) asteeseen, irroitus meni helposti mutta uudelleenkolvaus olikin sitten inan hankalampaa. Onneksi reflow asemasta löytyy lämmönsäädön lisäksi ilmanpaineen säätö niin ei tuo pölyhiukkanen lennellyt pitkin pöytää. Lopputulos oli yllättävän hyvä vaikka ei vieläkään sitä mikroskooppia ole tullut hommattua.

2020-4-30 17-19-58.jpg



Nopsaan kortin kokeilu ja sormi dien päälle. Lämmöt nousee niin että näpissä tuntuu ja sehän saatana postaa :cigar: Virrat pois, fluxin putsaus, uudet tahnat ja kortin kasaus. Kortti koneeseen ja ei voi olla kuin tyytyväinen. Kaikki pelittää hienosti, Firestrikessä 15 307 pojoa ja furmarkissa lämmöt 69c 5min ajelun jälkeen. Paskoilla tahnoilla ihan jees tulos :tup: Nyt pitäisi vain miettiä että mitä tästä pyytäisi. Olisiko 50-60€ liikaa? :nb:

Myöhemmin sitten lisää noista kahdesta kortista joilla ei ollut ihan yhtä mukava loppu :sori:
50-60e ei todellakaan ole liikaa korjatusta 1080 GTX:stä, jos se kerran toimii. Lupaan maksaa oitis satasen, mutta eiköhän tuosta enempikin saa. :)
 
50-60e ei todellakaan ole liikaa korjatusta 1080 GTX:stä, jos se kerran toimii. Lupaan maksaa oitis satasen, jos joku muu ei korota. :)

Tämä ei siis ole myynnissä vaan mietin että mitä tuolta kortin omistajalta kehtaa pyytää korjauksesta :joy:
 
Tämä ei siis ole myynnissä vaan mietin että mitä tuolta kortin omistajalta kehtaa pyytää korjauksesta :joy:
No ei tuo satanen siltikään liikaa ole. Omaa aikaa on kuitenkin käytetty ja ei sitä missään liikkeessä satasella olisi korjattu. Käytettynä noista pyydetään vielä mansikoita, mutta verkonpainona kortilla ei paljon arvoa olisi ollut (ts. satanen on edelleen alakanttiin/asevelihinta). :)
 
Jaahas. Keskeytetääs prossujen keittäminen ja psykoosit. Sisällöntuotto ollut vähän kohmeista kun aloitin taas RC-harrastuksen niin on mennyt melkoisesti aikaa siihen :joy:

Nyt tuli otettua vaihteeksi ihan korjaushommana GTX 1080 (kiitos @IsoLuumu vinkistä) eli en ostanut itselleni vaan tarjouduin ensin katsomaan jos sen saa korjattua ja ellei lähde toimimaan niin sitten voisin ostaa itselleni.

Kortti tuli viime torstaina ja heti sitä vilkuilin löytämättä mitään hälyyttävää (Reikä PCB:ssä, komponentteja kranaattimaisesti posahtanut tms.) niin siirsin sitä kunnes saan pari muuta korttia korjattua. Näistä lisää myöhemmin.

Eilen sain sitten tehtyä aikaa että tätä pääsin tutkimaan. Kortti haisee palaneelle mutta mitään ei näy. Vähän mittailuja ja buuttauksia eikä mitään. Kohta olikin 3h mennyt harakoille ja vitutus kiipesi potenssiin 2. Eli aika lopettaa. Tänään ajattelin katsoa sitä uudelleen. Päätin että jos se haisee palaneelle, vaikuttaa palaneelle ja maistuu palaneelle niin joku saatana siellä on palanut. Tunnin tiirailun jälkeen alkoikin jotain siintää horisontissa.

IMG_20200430_162632.jpg



No mutta! Siellähän se jo pilkistääkin. Vähän laihialaista zoomia eli silmät PCB:hen kiinni.

IMG_20200430_162643.jpg



Zoomit kaakkoon ja pirun kovaa silmien siristelyä :interested:
No siinähän se palanut paska onkin. Alkaa tulemaan varmaan vanhaksi kun en heti huomannut kirjaimellisesti 1mm x 0,5mm x0,5mm kokoisen komponentin palojälkeä joka kuitenkin kattoi n. 10% koko osan pinta-alasta :rofl2:

2020-4-30 16-25-52.jpg



Eipä siinä. Ei mitään käryä että mikä mahtaa olla. Luultavimmin vastus tms ferriitti bead. Mittailin fyysisesti tönärillä että omasta kortista löytyy vastaava osa ja vastaavasta paikkaa (Itsellä FE ja korjattava on strix). Ei kun irroittamaan, vaikka tietenkin dremelillä olisi homma onnistunut varmasti oikein kivasti ja näppäristi niin päätin käyttää reflow asemaa. Lämmöt taas tuttuun ja turvalliseen 420 (Hyvää synttäriä Aatu!) asteeseen, irroitus meni helposti mutta uudelleenkolvaus olikin sitten inan hankalampaa. Onneksi reflow asemasta löytyy lämmönsäädön lisäksi ilmanpaineen säätö niin ei tuo pölyhiukkanen lennellyt pitkin pöytää. Lopputulos oli yllättävän hyvä vaikka ei vieläkään sitä mikroskooppia ole tullut hommattua.

2020-4-30 17-19-58.jpg



Nopsaan kortin kokeilu ja sormi dien päälle. Lämmöt nousee niin että näpissä tuntuu ja sehän saatana postaa :cigar: Virrat pois, fluxin putsaus, uudet tahnat ja kortin kasaus. Kortti koneeseen ja ei voi olla kuin tyytyväinen. Kaikki pelittää hienosti, Firestrikessä 15 307 pojoa ja furmarkissa lämmöt 69c 5min ajelun jälkeen. Paskoilla tahnoilla ihan jees tulos :tup: Nyt pitäisi vain miettiä että mitä tästä pyytäisi. Olisiko 50-60€ liikaa? :nb:

Myöhemmin sitten lisää noista kahdesta kortista joilla ei ollut ihan yhtä mukava loppu :sori:

Huhhuh, on kyllä taidot kohdillaan! Aika pitkään sai kuvia tiirailla ennen kuin löytyi se palanut kohta.
 
No ei tuo satanen siltikään liikaa ole. Omaa aikaa on kuitenkin käytetty ja ei sitä missään liikkeessä satasella olisi korjattu. Käytettynä noista pyydetään vielä mansikoita, mutta verkonpainona kortilla ei paljon arvoa olisi ollut (ts. satanen on edelleen alakanttiin/asevelihinta). :)
Vähän riippunee, minkälaisen takuun uskaltaa tuollaiselle myöntää..
 
Vähän riippunee, minkälaisen takuun uskaltaa tuollaiselle myöntää..

Yleensä olen omille myymille tavaroille antanut 2-4 viikkoa mutta alkanut tuo mietityttämään että miten niitä sitten taas ostajat käyttää. Joku päivä tulee vielä vastaan sellainen joka kellittää kortin paskaksi niin että jäähy sulaa ja vetoaa takuuseen :sori:

Mutta kuukauden ajattelin itse antaa tuolle.
 
Joskus tinannu tuommoisen vastaavan komponentin R9 290 pintaan sillai, että ensin vanhat tinat pois levyltä tinasukalla, ja sitte nuppineula tinalla kiinni komponentin toiseen päätyyn. Sitte piirilevylle toisen padin päälle sopiva määrä tinaa. Sitten voi nostaa nuppineulasta pidellen sen niin, että voi lämmittää komponenttia ja padia niin, että se sulahtaa kiinni. Sitte lämmittää nuppineula irti toisesta päädystä ja lisätä samalla sopiva määrä tinaa. Onnistui kotikolvilla.
 
Joskus tinannu tuommoisen vastaavan komponentin R9 290 pintaan sillai, että ensin vanhat tinat pois levyltä tinasukalla, ja sitte nuppineula tinalla kiinni komponentin toiseen päätyyn. Sitte piirilevylle toisen padin päälle sopiva määrä tinaa. Sitten voi nostaa nuppineulasta pidellen sen niin, että voi lämmittää komponenttia ja padia niin, että se sulahtaa kiinni. Sitte lämmittää nuppineula irti toisesta päädystä ja lisätä samalla sopiva määrä tinaa. Onnistui kotikolvilla.

Eli pystyit tinaamaan puoli milliä kertaa millin smd:n kiinni kahteen noin 0,5x0,25mm pädiin mutta et saa prossupinniä tinattua?
Vähän vain ihmetyttää :whistling:
 
Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Lämpö ei riittänyt prossunpinniin, vaikka se toimi kortin pintaliitoskomponenttiin, enkä muutenkaan viitsinyt yrittää pinninkorjaamista itse.
 
Hyvä idea videointi - voi hidastuksesta katsoa mistä kipinöitä lentää!
 

Liitteet

  • Screenshot_20200501-184347_YouTube.jpg
    Screenshot_20200501-184347_YouTube.jpg
    1,4 MB · Luettu: 219
Hyvä idea videointi - voi hidastuksesta katsoa mistä kipinöitä lentää!

Tuo oli jo kolmas shuntti ja sen kyllä huomasi jo ekasta että mikä posahti :rofl2: Ajattelin että tulisi kiva video vapuksi kun ei ole paukkuserpentiiniäkään kotona :joy:
 
Kiinnostaisko alottajaa Rosewillin mekaaninen näppäimistö ruskeilla kytkimillä? Alempana ketjua aiheesta. Muutama kytkin ei toimi eikä itsellä riitä taidot korjaamaan. Tampereen seudulla on ja ilmaiseksi saa hakea pois :)

 
Kiinnostaisko alottajaa Rosewillin mekaaninen näppäimistö ruskeilla kytkimillä? Alempana ketjua aiheesta. Muutama kytkin ei toimi eikä itsellä riitä taidot korjaamaan. Tampereen seudulla on ja ilmaiseksi saa hakea pois :)


Kyllähän tuo voisi kiinnostaa jos on vielä tallella kun seuraavan kerran tulee asiaa sinne suuntaan :tup:
 
F3F.jpg


Osaisko joku kertoa mitä nämä pintaliitoskomponentit on ja mihin vaikuttaa, onnistuin paskomaan nuo kolme kun laitoin prossun väärinpäin korkkaustyökaluun niin jokasesta kolmesta puolet lähti kävelemään pöydälle. :facepalm: Kyseessä siis 4770k ja tällä hetkellä koneessa kiinni ja tätäkin tekstiä sillä kirjotan, kaikki näyttäs toimivan kuitenkin. Muistiakaan ei ole hukassa.
 
F3F.jpg


Osaisko joku kertoa mitä nämä pintaliitoskomponentit on ja mihin vaikuttaa, onnistuin paskomaan nuo kolme kun laitoin prossun väärinpäin korkkaustyökaluun niin jokasesta kolmesta puolet lähti kävelemään pöydälle. :facepalm: Kyseessä siis 4770k ja tällä hetkellä koneessa kiinni ja tätäkin tekstiä sillä kirjotan, kaikki näyttäs toimivan kuitenkin. Muistiakaan ei ole hukassa.
Ne on kondensaattoreita ja stabiloi jotain jännitelinjoja. Jos kaikki toimii, niin en olisi kovin huolissaan.
 
Löytyi yksi vika, hwinfo näyttää että prosessori kuluttaa enää vain 1-1,5w :D Eli se meni näköjään pimeeksi.
nimetön.png
 
Tuommosia pystyy tinaamaan takas paikoilleen. Nuppineulan ku tinaa ensin uuden konkan toiseen päätyyn kiinni, niin voi siitä nostella paikoilleen, ja levyn puolelle laittaa toiseen päätyyn vähän tinaa, johon laskee nuppineulallavarustetun osan paikoilleen, lämmittää niin, että pysyy, ja sitte lämmittää vielä neulan irti, ja laittaa neulapäätyyn hieman tinaa. Kondensaattoreita tosiaan. Tuommosia on varmaanki useissa laitteissa, joten ota jostai tyysti hajonneesta samanmoisesta. Rikkinäisiä löytyi ainakin ennen eBaysta kelpohintaan.
 
Prosessorit on pohjaltaan ihan älyttömän lämpöä pois siirtäviä, paksut kuparoinnit tuossa piirilevyssä. Ihan millä tahansa kolvilla noita ei juota kovin helposti edes esilämmityksen kanssa.
 
Tuommosia pystyy tinaamaan takas paikoilleen. Nuppineulan ku tinaa ensin uuden konkan toiseen päätyyn kiinni, niin voi siitä nostella paikoilleen, ja levyn puolelle laittaa toiseen päätyyn vähän tinaa, johon laskee nuppineulallavarustetun osan paikoilleen, lämmittää niin, että pysyy, ja sitte lämmittää vielä neulan irti, ja laittaa neulapäätyyn hieman tinaa. Kondensaattoreita tosiaan. Tuommosia on varmaanki useissa laitteissa, joten ota jostai tyysti hajonneesta samanmoisesta. Rikkinäisiä löytyi ainakin ennen eBaysta kelpohintaan.
Ei maksa vaivaa, itselle riittää että toimii ja sehän toimii, virrankulutus nyt ei niin hirveen tärkeä info ole että jaksaisi alkaa säätämään enää serrin kanssa.
 
Onkos täällä jotain näytönohjain experttejä paikalla. Kiinnostaisiko jotakin jotain näistä enemmän tietävää kurkata muutamaa kappaletta.
Olisi Gtx 1080 jossa joku konkka? huutaa käynnistyksen jälkeen jonka jälkeen sammuttaa koneen ja alkaa taas alusta.
Gtx 1660ti joka pysyy käynnissä, mutta kuvaa ei tule
ja GTX 780 joka tarjoaa komeita artifakteja.

Josko jostain näistä vielä saisi kapistuksen. x)
 
Mitäänhän en asiasta tiedä, mutta Gtx 1660ti, ja GTX 780 korteissa kantsis ehkä toteuttaa biosien palautus tehdasvakioks, eli tilata valmistajan tuotetuesta bios -tiedostot, tai jostai mistä löytyy, ja flashata suoraa piirisarjalle. Toimii monesti. Joskus noi artifaktit aiheutuu siitä, että on jotai komponentinsisältämiä mömmöjä höyrystyny pinnien välii, esim. GPU -piirisarjan alle, ja tapahtuu ummehtumist, lämpenemist ja muuta sensellaista siellä sitte, kuten myös mahollisesti jonkinasteista oikosulkua, joten se on puhistettava vaikeasti, että saa toimimaan. Mutta jos kortissa ei vikaa ole, niin puhdistus ja BIOSin palautujs kantsii toteuttaa. Kantsii koittaa biosin palautusta tehdasvakioo myös tuolla Gtx 1080 kortilla. Jos alkaa sillä toimia, niin hyvä. Turha sitä biosia on sitte uudestaan päivittää, jos pelit toimii ilman päivittämistäkin.
 
Löytyisi Asus Z10PE-D8 WS, jossa on toinen CPU socket sökönä. Yksi pinni puuttuu kokonaan ja toinen on poikki. Harmittavasti se on tietenkin CPU1 eikä CPU2, jolloin emolevyä voisi käytää ilman toista. Löytyisiköhän täältä osaava kaveria, joka voisi vaihtaa CPU2 socketin CPU1:hun tai vaihtaa CPU1:n (varaosa varmaan Kiinasta?) pelkästään. Katsoin, ettei itseltä löydy osaamista ja välineistöä.

Yritin myös virallisia teitä, mutta Asuksen huolto vaatii alkuperäisen jälleenmyyjän kautta menemistä ja ei ole tietoa, kuka oli alkuperäinen jälleenmyyjä. Kolmannen osapuolen huollon hinta oli enemmän kuin vastaava emolevy.
IMG_1355.jpeg
 
Löytyisikö keneltäkään ylimääräistä X79 Asus Sabertooth virransyötön jäähyä?
 
Herätellääs ketjua kun muutot on ohi ja työt luistaa niin että jää vähän aikaa muullekin puuhastelulle.

Kaikkea on nyt jonkin aikaa tullut korjattua työnantajalle omalla ajalla niin päätin laittaa toiminimen pystyyn että rahan liikuttelu olisi muille helpompaa kun pystyy laskuttamaan mukavasti :joy:
Firma olisi tarkoitus laittaa pystyyn 2023 Q1:llä ja sivutoimisena kun ei tällä perhettä pyöritä :rofl2:

Työhuone siirtyy alakerrasta yläkertaan nykyisen vierashuoneen tilalle ja vierashuone menee alakertaan. Ja tietenkin täytyy työkalut päivittää niin ostin Eleshopista SM-4TP stereomikroskoopin jota olen kuolannut jo vuosia ja kolvin päivitin JBC:n CD-2BQF asemaan.
Tällä hetkellä ne ovat surullisesti lattialla kun en ole jaksanut raahautua ikeaan hakemaan pöytälevyjä yms. tylsää. Mutta ehkäpä sitten tammikuussa :joy:

031E6167-B71A-43A8-8C4E-F27DBD5399C2.jpeg


Ajattelin myös jatkaa rikkinäisen serrin metsästystä niin saisi blogi täytettä :tup:
 
Kun tilailin mikroskooppia pienessä kiireessä niin en tietenkään muistanut tilata valoa sille. No ajattelin että mikään ei ole niin hyvä ettei sitä pienellä paskartelulla saisi pilattua. Kun mikroskooppi tuli niin testailuihin käytin jotain lidlin suht isoa rengasvaloa mutta sehän oli melko kömpelö.

1671958183165.png



Aikani sitä tutkiessa huomasin että valon pcb on kolmessa osassa ja sitähän saa pätkittyä pienemmäksi niin paljon kuin haluaa. No tuumasta toimeen ja hieman kolvailua med sommittelu kuumaliimalla niin tällainen siitä tuli.

44765F4F-DA13-4C89-986B-E3339838E295.jpeg

0D730C61-F26D-463B-84D8-684706BC2D5F.jpeg



Nyt on himmennettävä ja valkoiset ja lämpimät ledit saa erikseen päälle/pois. Kuvanlaatu on suoraan okulaareista aivan loistava ja erittäin tarkka mutta puhelimella koitin kuvaa niin menee suht pehmeäksi ja kuvanlaatu aivan järkyttävä. Mutta tuosta saa käsityksen suurennoksesta ja voin vain ihmetellä miten olen ennen pärjännyt ilman tätä.

0E22EFDA-F32C-41C0-B9A7-242822A9EEF1.jpeg

DD3653B5-7A7E-41D5-BC22-169E4F7E1AC6.jpeg



Valoa tuosta virityksestä ainakin irtoaa tarpeeksi mutta oikean valon laitan tilaukseen samalla kun tilaan kameran tälle joskus.

32B56463-CE7E-4726-BAC4-C6AD8E3AF319.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Olisi hauskaa jos sarja saisi jatkoa ja ei haittaa vaikka muutakin korjaillaan kuin atk-osia. Jatka hyvää työtä!
 
Olisi hauskaa jos sarja saisi jatkoa ja ei haittaa vaikka muutakin korjaillaan kuin atk-osia. Jatka hyvää työtä!

Rikkinäisen serrin metsästys ei ole tuottanut hedelmää enempää kuin yhden 2018 Macbook Pron verran ja se on vielä sen verran kesken etten ole hirveästi alkua pidemmälle päässyt mutta siitä tulee varmasti juttua. Lisäksi yhden kaverin on pitänyt jo vuoden verran lähetellä vaikka ja mitä korjattavaksi mutta ei ole vielä näkynyt:rofl2:

Eli kyllä sitä tulee ja kunhan saisin työhuoneenkin vielä kokonaan valmiiksi niin olisi mukavempi tehdä :joy:
 
Rikkinäisen serrin metsästys ei ole tuottanut hedelmää enempää kuin yhden 2018 Macbook Pron verran ja se on vielä sen verran kesken etten ole hirveästi alkua pidemmälle päässyt mutta siitä tulee varmasti juttua. Lisäksi yhden kaverin on pitänyt jo vuoden verran lähetellä vaikka ja mitä korjattavaksi mutta ei ole vielä näkynyt:rofl2:

Eli kyllä sitä tulee ja kunhan saisin työhuoneenkin vielä kokonaan valmiiksi niin olisi mukavempi tehdä :joy:
Seuraavan kerran kun asioit jossain autokorjaamossa, niin ilmaise, että olisit kiinnostunut kokeilemaan korjaamaan heidän serriin menossa olevia bokseja. Niissä korjauksissa liikkuu raha.

Tässä kylässä yksikin korjaaja ottaa useamman satasen (50% uuden hinnasta) 30-45 min työstä vaikka ohjeet löytyy Youtubestakin.
 
Seuraavan kerran kun asioit jossain autokorjaamossa, niin ilmaise, että olisit kiinnostunut kokeilemaan korjaamaan heidän serriin menossa olevia bokseja. Niissä korjauksissa liikkuu raha.

Tässä kylässä yksikin korjaaja ottaa useamman satasen (50% uuden hinnasta) 30-45 min työstä vaikka ohjeet löytyy Youtubestakin.

Juu työkaverilta korjasin mittariston kun korjaamo olisi ottanut 300€ ja ilmeisesti ainakin ABS boksit ovat melko helposti korjattavia mutta melko kalliita korjauttaa. Katsoo kun Y-tunnus on pystyssä niin voisi alkaa noita mainostamaankin vähän enempi :tup:
 
Kaveri jolta korjasin mittariston antoi palkaksi mereen pudonneen Samsungin S20 FE:n. Siinähän ei nyt suurta ongelmaa olisi muutoin mutta siitä oli aikaisemmin vaihdettu näyttö ja nytkkipaja joka sen vaihtoi oli käyttänyt muutaman euron oikeiden tiivisteiden sijaan liimaa. Liimallakin saa ihan ok tuloksen mutta tuo oli laitettu niin perseelleen että takakannen ja rungon välissä oli kynnen mentävä aukko melkein joka puolella ja vesi oli todella suurena yllätyksenä päässyt puhelimen sisään ja sen seurauksena kamerat tippuivat pois pelistä.

Puhelin auki ja mikroskoopilla zoomailemaan.
Hapettumien kohdilla näkyy melkoisesti suolaa niin ei epäilystäkään etteikö olisi ollut meressä uimassa :joy:

236F6737-8404-4815-A2B0-6E7A0F80086A.jpeg

25789BE0-2A0C-4D0D-9C54-71919A0D55D8.jpeg

A12906A9-4270-47BB-BCFE-B0EDCFCB5EED.jpeg

B96CAB3F-02B0-470F-B653-23B1D64D1330.jpeg



Töhötin päälle ja IC irti kun sen alla näytti olevan myös hapettumaa melkoisesti. Pieni putsaus ja piiri takaisin.

BD94E2AC-DCC5-4945-97DD-F231002EFEDD.jpeg



Pieni testi ja ei vieläkään eloa kameroissa. Jatketaan siis hakemista. Ylä nurkkaan päästyäni päätin testailla konkkien ja filttereiden kolvauksia ja kappas. Kaksi pienintä heilui toisesta päästä. Kolvi käteen ja irroittamaan niitä.

E42F45A6-BF0D-4796-A772-259186D3348A.jpeg



Pädithän ne siellä olivat hapettuneet niin pahasti että komponentit roikkuivat vain toisesta päästä kiinni. Melkoista pädien putsausta ja toinen olikin syöpynyt niin että siitä oli jäljellä vain 1/4 koko pinta-alasta. Ja kun vertaa normaaliin neulaan niin voidaan jo alkaa puhumaan mikrojuottamisesta :joy:Kiinni ne kuitenkin sain :tup:
A38F6C15-92E3-4524-9073-F8E7D91A1230.jpeg

19951832-682F-471F-91DE-2F24B0203628.jpeg



Seuraavaksi taas emo kiinni ja kamerat napsuttelee paikoilleen. Tässä kohtaa puhelin maannut pöydällä yli viikon ja työaikaa kertynyt pari tuntia :nb:
:kippis:

B6CCDBE7-0613-4E77-AD28-FF8BB481BB67.jpeg

64F1D378-9FC6-4DC7-B705-9804A605A21B.jpeg


Täytyy katsoa mitä seuraavaksi saisi päätökseen Joku T300 RS ratti tuossa olisi joka ei vaan toimi ja sitten olisi hieman enempi industrial tavaraa sähköyhtiön Netcontrollin muodossa :think:
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisiko @Markkedi tai jotakuta muuta inno3D:n RTX2060 tutkittavaksi? Tuli tuollainen kaverilta, ainut mitä tiedän on se että oli pelatessa sammunut eikä sen jälkeen ollut kone herännyt. Itse mittasin virtaliittimestä että oikarissa on. Kortissa ei päällepäin näkynyt mitään jälkiä missään.
 
Kiinnostaisiko @Markkedi tai jotakuta muuta inno3D:n RTX2060 tutkittavaksi? Tuli tuollainen kaverilta, ainut mitä tiedän on se että oli pelatessa sammunut eikä sen jälkeen ollut kone herännyt. Itse mittasin virtaliittimestä että oikarissa on. Kortissa ei päällepäin näkynyt mitään jälkiä missään.

Kyllähän tuo pöydälle tutkittavaksi sopii. Laitan YV
 
Tänään asiakas toi iPhone Xr:n josta piti saada tiedot talteen ja se ei kuulemma onnistu kun näyttö on rikki. Näytön vaihdettuani huomasin että puhelin kuumenee ihan pirusti ja vähän ajan päästä ylikuumenemissuojat menee päälle ja kaikki toiminta loppuu.

Lämpökameralla vilkaisin emolevylle niin lämpökilven alla joku hohkaa oikein kunnolla. No tiedot on saatava niin laitoin ilmakierron yhteentoista ja virittelin ilmapistoolin puhaltamaan vikakohtaan.

E6CF3231-3AFD-44F1-B0DB-F0A9A4FFE52B.jpeg


Sehän onnistui loistavasti ja asiakas sai puhelimensa tiedot uuteen :tup:

No siitähän tämä projekti lähti kun ei asiakas oudosti halunnut näytönvaihtoa joka olisi puhelimen hintainen niin hän jätti sen minulle. Napsaisin lämpökilven pois ja pääsin katsomaan tarkemmin mikä siellä mättää. Syylliseksi paljastui audio IC joka ampaisi muutamassa sekunnissa itsensä 70 asteeseen.

90EE1B0E-913D-4F42-AB3B-B534EBC1A7A0.jpeg

(kuva jo korjatusta kun unohdin ottaa kuvia)

Lähemmällä tarkastelulla IC:n viereiset konkat näytti olevan oikkarissa ja sitten kokeilemaan olisiko tuurilla vain yksi oikosessa.
Muutama irtikolvattuani ja mittailtuani syylliseksi paljastui kaksi konkkaa oikosessa. Kaksi isompaa mutta yksi pienin lähti sivullisena uhrina irti. Ja kun katsoo minkä kokoisia nuo on niin eipä ihme että lähtee suht helposti tuo pienin vahingossa irti.
Kaksi konkkaa on kiinni normaalin neulan päässä ja ylempänä pienin kolvin kärki joka itseltä löytyy.

751CA646-1010-4750-A953-E4F910637CE1.jpeg

78AB026B-780B-467F-A238-62BA7E5F300A.jpeg



Kolvi käteen ja putsaamaan piirilevyä kun applella on joku fetissi tuohon mustaan schaisseen ja sitä on pakko levittää joka paikkaan. Pädien tinaus, fluxit päälle ja hienoinen asettelu että osuvat kohdilleen. Kuvassa erivärinen, oikean puoleinen ja sen alla oleva pieni on kolvattu nyt uudelleen kiinni.

A4031AFF-F73A-475F-A4C2-78BC327141DB.jpeg



Mittaus ja testaus että kuumeneeko ja eihän se kuumene eikä ole mikään enää oikkarissa. Testaus tosin jää myöhemmäksi kun ei eilen ehtinyt :nb:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 409
Viestejä
4 490 244
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom