Ei ne liimat pehmene lämpötilan seurauksena vaan haurastuu ja murtuu helposti väännettäessä. Reflow asemaa ei tarvitse tommosen perus 1x1cm piirin irtijuottamiseen, jos vaan tietää oikean tekniikan ja omaa edes n. 20W kolvin, tylpät pinsetit ja hieman kärsivällisyyttä.
Sit jos se liima on sellaista että pitää dremeli kaipaa esiin ja hioa se irti maskista, niin tuskimpa sitä piirilevyä saa ehjänä pysymään millään. Mua ihan oikeasti kiinnostaisi tietää että missä kuluttajaelektroniikassa oot johonkin kalliisiin ihmeliimoihin törmännyt, toi lämmöllä haurastuva epoksi on käytetyin ensisijaisesti hintansa takia, joten olisi kiehtovaa tietää että millainen firma polttaa rahaa tuotteidensa korjaamisen vaikeuttamiseen, kun edes apple ei moista tee. Pääsee saman tien mustalle listalle.
Joku, muistaakseni creativen tietokonekajari järjestelmä se oli, jossa oli mm dsp toimintoja ym kypsyneitä integraatio I/O ihmeitä siinä piirissä.. Siitä on jo aikaa. Samoin jossain autostereossa oli prossa myös liimailemalla kovasti.. Siitä on vielä pidempään aikaa..
Lähinnnä jalat piti saada varmasti irti. Sitten piiriä voi kuumentaa ja tukeva nykäisy (/ kääntäminen), niin se oli irti, ilman vaurioita..
Halppispaskoissa tahtoo olla jokatapauksessa ne johteet melko huonosti kiinni siinä levyssä Sitten, kun se piiri on siitä pois tieltä, niin voi varovasti siivota ne jalantähteet pois ja kaikki säilyy varmasti ehjänä.. En usko, että yksikään emolevy tai esim näyttis on yhtä happamelle tavaralle tehty. Sellaisen 32+ jalkaisen piirin yksikin jalka kun jää tina vähän sulamatta, niin haperosta on heti johde mukana. Tai vähänkin joku työkalu vääntää terävämmin..
Ongelmaa ei yleensä ole, jos tietää, että ei ole esim liimattu tai että liima antaa periksi. Itse vain olen skeptinen, kun käteen tulee laite, jollaista ei ole aikaisemmin nähnyt.. Sitä voi puhallella ja töniä vähän tms, mutta jos ei käy tapahtumaan, niin sitten on turvallisinta vain tosiaankin tinata ne jalat tönköiksi ja vetää ensin poikki ja sitten siivota pois ja piiri irti sitten tms. (Jos on siis selkiö, että piiriä ei tarvitse säästellä).
Ja sitten koko paskan lämmittely on tosiaankin melko teoreettinen homma, jos ei ole oikeaa työkalua ko hommaan..
Tämähän on "DIY" keju, joten lie syytä olettaa, että työkalut ovat monella, mitä ovat, eikä erikoistyökaluihin investoida paljon..