Vanha 1 TB:n HDD alkoi temppuilla ja tilalle piti pikaisesti löytää korvaaja. Sen olen jo aikoja sitten päättänyt, etten mitään pyörivää enää halua. Itselle tärkeintä on tietojen säilymisen luotettavuus, ja moninkertaisesti olen varmistukset pilveen, toiselle koneelle ja irroitettaville asemille tehnyt. Samoin nuukana miehenä hinnatkin vaikuttavat.
Paljon kaikkea olen pitkän aikaa tilannut Amazonilta eli 30 vuotta, eniten Saksasta. Nykyiset ssd:t ovat Samsungin EVOja, mutta nyt katselin 860 QVO:n lisäksi muitakin vaihtoehtoja kuten Crucial, WD ja SanDisk. Valinnasta tipahti ekana tämän ketjun QVO, koska hinnat olivat EVOja korkeampia, samoin WD.
Hintoja vertaillessa pitää tietenkin ottaa huomioon EU:n alueelta tilatessa rahdit ja erilaiset alv:t. Esim. Saksasta tilatessa 100 €:n tuote maksaa Suomeen 104 €. Tämä silloin kun kyseisen verkkokaupan myynti Suomeen ylittää tietyn rajan, muistaakseni 30 000 €, eli tällöin myyntimaan alv:n sijaan tulee tuote hinnoitella kohdemaan Suomen alv:llä.
Sen olen myös huomannut, että muiden maiden Amazoneilta kannattaa katsoa hintoja. Brittien hinnat ovat järjestään karanneet, mutta Ranskasta olen monesti löytänyt edullisimman vaihtoehdon, joskus Italiastakin. No mistä sitten tänään teran ssd:n tilasin, tässä kisan loppumetreille kaikkine kuluineen selvinneet:
• Amazon DE: Crucial MX500 133 €
• Amazon DE: Samsung 860 EVO 158 €
• Amazon FR: Samsung 860 EVO 150 €
Ja sieltä Ranskasta tilasin, vaikka Crucial olisi ollut hyvä vaihtoehto

Lisäksi tavara näytti lähteneen liikkeelle kolmessa tunnissa, ei koskaan Saksasta näin nopeasti!
Eri maiden Amazonien hintojen vertailu on minulle tietenkin helppoa, kun olen Excelillä tehnyt ohjelman, joka huomioi rahtikustunnukset painovaikutuksineen, alv-kantojen aiheuttamat lisät ja valuuttakurssit