Minä olen ollut tyytyväinen Samsungin launcheriin. Laitoin ainakin toistaiseksi sovellusvalikon kokonaan pois päältä alkuperäiseen iOS-tyyliin. Yhdessä roskakansiossa on sitten kaikki sovellukset mitä en käytä, eikä voi poistaa. Positiivisena seikkana Googlen hakupalkkia ei ole pakko käyttää edellisen Motorolan Android One -pohjaisen laitteen tapaan. Vivaldin hakupalkkia sen sijaan tykkään käyttää, sillä se aukoo hakutulokset mainokseneston sisältävällä Vivaldilla. Ilmoitusvalikonkin saa auki pyyhkäisemällä näyttöä alas kotinäkymässä, eikä täten yläreunaan asti tarvitse aina kurottaa.
Edellisessä puhelimessani oli toiminto, joka avulla näyttö pysyy aina päällä sitä katsoessa (tunnistaa etukameralla). Varmistin etukäteen, että toiminto löytyy myös Samsungeista, ja löytyihän se. Elenavigoinnissa alareunan viivan voisi piilottaa, mutta silloin ei voi enää vaihtaa eleellä edelliseen sovellukseen kotinäkymästä. Sinällään outoa, sillä asetuksista saa laitettua sovellusten vaihtumisen toimimaan eleellä ilman sitä viivaakin, mutta kotinäkymässä se vaan ei sitten toimi.
Sormenjälkilukija on toiminut ihan hyvin. Se ei ole maailman nopein, mutta ainakaan tähän mennessä suorassa olevaa sormea ei ole tarvinnut tököttää lukijaan useaa kertaa, kuten edellisen puhelimeni takakannessa olevan lukijan kanssa piti turhan usein tehdä. Olen myös osunut lukijaan ihan hyvin näytön ollessa pimeänäkin.
Mukavasti asetuksista pystyi rajoittamaan akun latautumisen 85 prosenttiin ja estämään pikalatauksen. Näin akku säilyy pitkään parempana. Latailen muutenkin 97% ajasta tietokoneen USB-portista. Langattoman laturin tilasin, saas nähdä toimiiko sekin käyttämällä tietokonetta virtalähteenä.
Näppäimistön vaihdoin GBoardiin, koska sillä on kätevä etsiä giffejä pikaviestimissä. Myös kuvia selailen mieluummin Googlen sovelluksella, joka myös varmuskopioi harvat ottamani kuvat pilveen talteen. Tiedostojen selailuun Samsungin ohjelma olikin ainakin intuitiivisempi käyttää, minkä huomasin siirtäessäni soittoääniä oikeaan kansioon. Puhelinsovelluksen, kalenterin ja kontaktit vaihdoin myös Googlen sovelluksiin, ehkä eniten vanhasta tottumuksesta. Signal handlaa tekstiviestit.
Äänenvoimakkuussäädössä on ihan hyvin pykäliä, eikä alin voimakkuus ole aivan liian kova. Ehkä yksi pykälä lisää alaspäin olisi kyllä kiva olla, kun huumorisovelluksessa rääkyviä videoita yömyöhään kuuntelee naamansa edessä.
Pystyykö kuulokkeiden värin itse määrittää? Tol mun kauniimmalla puoliskolla olisi kova halu saada kultaiset nappikuulokkeet...
Ei pysty.