Onhan se tosiaan aika surullista, jos viralliset tahot on noteeranneet littuilun.
No... mennään itsekin tähän jo turhankin paisuneeseen trolliin...
Nappasin pari kuvaa hieman normaalia korkeammalla lentävästä reittilentokoneesta. Ei mihinkään concorden 60000ft korkeuksiin noustu, mutta yli 45000ft kuitenkin. Toisessa kuvassa sommittelin horisontin kuvan ylempään puoliskoon ja toisessa vastaavasti alempaan puoliskoon. Tämä siis mahdollisen linssivääristymän poissulkemiseksi. No, silmällä maan kaareutumisen kyllä huomasi jo ennen kuvien ottamistakin, johtuen huomattavasti laajemmasta havainnointikulmasta (lähes 180 asteen näkyvyys nykyaikaisesta isosta lentokoneen ikkunasta, ovat näköjään kasvamaan päin näissä uusissa konetyypeissä). Testasin vielä suorilla linjoilla jälkeenpäin linssin ominaisuudet - linjat olivat luotisuorat sekä ylemmässä että alemmassa kuvan puoliskossa.
No, mitä kuvista sitten paljastui? Aivan selvä horisontin kaareutuminen. Ei toki paljoa, mutta suurehkosta resoluutiosta johtuen useiden kymmenien pikselirivien verran kuitenkin. Saman verran kaareutumista sekä kuvan ylä- että alapuoliskossa.
Ja jos vielä jaksaa vängätä, että "ei voi nähdä", "silmä kaareutuu", "kalansilmä" tms., niin menkää itse tekemään samat havainnot, ei tuo niin paljoa maksa, etteikö asian vakavasti ottava voisi vaikka varta vasten lipun hankkia. Selvittäkää etukäteen lentokorkeus ja valitkaa joku reitti jossa mennään hieman perus Helsinki-Oulu -reittiä korkeammalla, niin saatte parempia havaintoja.
...eikäku, maahan näytti pallolta jonkun ihme ilmiön takia kun mennään tarpeeksi kauas... vaikkei oikeasti olekaan sellainen... ..ttu...