Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitä futuurit olivat viime vuonna, että miten hyvin voi luottaa?Futuurit tulleet edelleen alas. Näyttää ihan hyvältä ensi talvea ajatellen. Marraskuussa voisi kiinnittää Helenin pörssisähkön kolmeksi kuukaudeksi näillä näkymin.
![]()
Lokakuu 2022- helmikuu 2023 futuurit taisi pyöriä 20snt-50snt hujakoilla. Toteutuneet sähköhinnat oli aika lailla samassa haarukassa.Mitä futuurit olivat viime vuonna, että miten hyvin voi luottaa?
Ei niin. Kommentoin vaan väitettä, että pörssisähkö voi maalis-huhtikuussakin olla kallista. Voi tietysti olla, mutta ei ole todennäköistä.Maaliskuu ei ole enää varsinainen talvikuukausi eikä silloin hätyytellä koskaan kulutushuippuja.
Ei tarvi muutells mihinkään. Joku toinen ottaa sun osoitteeseen vaikka pörssisähkö ja kun se on siirtynyt toiselle siirrät sen takaisin itsellesi. Tuolla tyylillä useampi vaihdellu monet kerratLähden kohta ulkomaille pariks viikoks jossa kohtaa aion irtisanoa (eli muuttaa pois asunnostani) mun nykyisen lähes 30snt/kwh sähkösopimuksen.
Palattuani teen uuden sopparin.
Ei oo mitää järkee maksaa tuota hintaa enää kun saa alle 10snt/kwh kiinteitä soppareita.
Tarviiko tuossa huomioida mitää erityistä? Irtisanoo sopimuksen muuton takia ja pistää vaikka porukoiden osoitteen muuttoilmotukseen?
Ei tarvi muutells mihinkään. Joku toinen ottaa sun osoitteeseen vaikka pörssisähkö ja kun se on siirtynyt toiselle siirrät sen takaisin itsellesi. Tuolla tyylillä useampi vaihdellu monet kerrat
Niin. No siis, voin iha hyvin pistää muuttoilmotuksen porukoille, ja olla porukoiden kirjoilla vaikka seuraavat 2kk. Etähommia ja ei himassa tarvii välttis lymytäSähköä ei sinänsä tarvii ku jääkaappi/pakastin jotka on tyhjillään x aikaa. Joten sinänsä en tällä ketään ole huijaamassa tai sopimusrikkomusta tekemässä, turhaa sähköyhtiö kitisis perään.
Eikö tähän kikkailuun ole sähköyhtiöt alkaneet puuttua tänä vuonna?
>Sopimuksista on yritetty päästä eroon tekemällä uusi sähkösopimus samaan talouteen esimerkiksi puolison nimissä. Myyntijohtaja Harri Salon mukaan Turku Energia on yhteydessä näihin asiakkaisiin.
>– Seuraamme näitä tapauksia ja olemme lähettämässä sopimusrikkomuksen tehneille asiakkaille kirjeen asiasta, Salo sanoi Turun Sanomille. Hänen mukaansa kirje sisältää laskun sopimusrikkomuksesta tai mahdollisuuden palata määräaikaiseen sopimukseen. Laskussa veloitetaan tappiot, jotka yhtiölle sopimuksen keskeyttämisestä aiheutuvat.
![]()
TS: Sähköyhtiön asiakkaat yrittivät kikkailla sopimuksilla – yllätyslasku seuraa perässä
Sopimuksista on yritetty päästä eroon tekemällä uusi sähkösopimus samaan talouteen esimerkiksi puolison nimissä.www.is.fi
Ei ainakaan juuri Turku energia ole reagoinut mitenkään vaikka tässä tuttava piirissä useampi leikkinyt sopimusten kanssa jo. Yrityksiähän ne tais tutkia tarkemminEikö tähän kikkailuun ole sähköyhtiöt alkaneet puuttua tänä vuonna?
>Sopimuksista on yritetty päästä eroon tekemällä uusi sähkösopimus samaan talouteen esimerkiksi puolison nimissä. Myyntijohtaja Harri Salon mukaan Turku Energia on yhteydessä näihin asiakkaisiin.
>– Seuraamme näitä tapauksia ja olemme lähettämässä sopimusrikkomuksen tehneille asiakkaille kirjeen asiasta, Salo sanoi Turun Sanomille. Hänen mukaansa kirje sisältää laskun sopimusrikkomuksesta tai mahdollisuuden palata määräaikaiseen sopimukseen. Laskussa veloitetaan tappiot, jotka yhtiölle sopimuksen keskeyttämisestä aiheutuvat.
![]()
TS: Sähköyhtiön asiakkaat yrittivät kikkailla sopimuksilla – yllätyslasku seuraa perässä
Sopimuksista on yritetty päästä eroon tekemällä uusi sähkösopimus samaan talouteen esimerkiksi puolison nimissä.www.is.fi
Minulla oli Turku Energian määräaikainen, jossa piti olla 50€:n sopimussakko. Otin toukokuussa vaimon nimiin Herrforssin pörssisähkön, eikä Turku Energian loppulaskussa ollut mitään sopimussakkoa.Eikö tähän kikkailuun ole sähköyhtiöt alkaneet puuttua tänä vuonna?
![]()
Niin. No siis, voin iha hyvin pistää muuttoilmotuksen porukoille, ja olla porukoiden kirjoilla vaikka seuraavat 2kk. Etähommia ja ei himassa tarvii välttis lymytäSähköä ei sinänsä tarvii ku jääkaappi/pakastin jotka on tyhjillään x aikaa. Joten sinänsä en tällä ketään ole huijaamassa tai sopimusrikkomusta tekemässä, turhaa sähköyhtiö kitisis perään.
Joo, lukee siellä sopimustyyppinä Helen Fiksu, eli käyttövaikutus soppari tuo on.Toihan on kai käyttövaikutuksella, jossa tapauksessa en ihan sanoisi että "alle 8½ sentin kWh päästään jo", paitsi jos on valmis ajallisesti optimoimaan omaa sähkönkäyttöä. Ilman optimointia vaikutus tyypillisesi suurempi kuin +0,04 snt/kWh.
Sinänsä ärsyttävää että sahkonhinta.fi -palvelussa ei ole tukea (eli ei voi rajata sen mukaan eikä näy helposti tuloksissa) tuolle käyttövaikutusasialle.
Et ole ainoa. meillä kun ei sähkölämmityksen vuoksi voi hirveitä optimointeja tehdä, niin toi tuntien kikkaileminen ei kyllä oikein maistu.Oonko mie ainut jolle tuo kulutusvaikutus on joku peikko? Mie yritin tuota liukuri.fi käyttää, jotta osais menneen vuoden perusteella about arvioida mikä se lopullinen hinta olis tuolla kulutusvaikutuksulle, mutta ei oikein auennu mulle![]()
Näin katsellut itsekin.Tuskin olet ainoa, mutta et toisaalta myöskään ehkä enemmistössä. Jossain lehdessähän oli ollut artikkelikin siitä paljonko se kulutusvaikutus keskimäärin on ollut erityyppisillä käyttäjillä. Muistelen että hyvin pieni.
Näköjään olin ladannu tuonne ainoastaan kuukauden tiedot... nyt on vuoden ajalta, mutta viitsiikö joku selittää mulle parit kohdat?
Elikkä noilla tiedoilla voinko jotenkin laskea, että paljonko mun sähkön hinta olis vaikka tuolla Helenin tarjouksella?
- Average spot price (incl. margin)13.000547 c/kWh , eli?
- Spot average14.57 c/kWh , eli käytännössä pörssisähkön hintaan verrattuna olisin maksanu tuon verran per kWh?
- Spot difference %-10.77%, mun käytöllä olen säästäny 10% ?
- Spot difference-1.57 c/kWh, raaka luku hintana mitä olen säästäny?
Tuskin olet ainoa, mutta et toisaalta myöskään ehkä enemmistössä. Jossain lehdessähän oli ollut artikkelikin siitä paljonko se kulutusvaikutus keskimäärin on ollut erityyppisillä käyttäjillä. Muistelen että hyvin pieni.
Toki siinä on riskinsä ja itsekin olen valinnut pörssisähkön mieluummin kuin tuollaisen kulutusvakutuksellisen "kiinteän" sopimuksen. Siis "kulutusvaikutus" on aivan sama mutta perushinta (pörssin keskihinta kullekin kuukaudelle) on ollut reilusti halvempi kuin 8.5 snt/kWh.Kulutusvaikutuksen ongelma on, ettei hinta ole ennustettavissa.
Vaikka ajoittaisit alkukuusta "halpoihin" tunteihin, nämä halvat tunnit voivat muuttua kalleiksi tunneiksi myöhemmin.
No eikös Alke viime perjantaina juuri tiivistänyt mikä muuttuu:Kirjeestä on lisäksi hieman hankala tajuta, että mikä nousee nykyiseen verrattuna.
Herrforsilta tuli juuri postissa kirje, että nostavat pörssisähkön kuukausimaksua 2,03 €/kk -> 3,00 €/kk 1.9. lähtien. Samalla pörssisähkö jaetaan kahteen eri tuotteeseen - perus ja 100% uusiutuva. Uusiutuvan marginaali nousee 1,00 c/kWh, tavallinen pysyy 0,40 c/kWh.
No sinälläänhän nuo sivuilla olevat hinnat on nykyiset hinnat ja voimassa vielä yli kuukauden. Mutta joo, olisihan siinä hyvä lukea jo nyt että 1.9. alkaen 3,00€/kkIlmeisesti houkutellaan edelleen asiakkaita joille tulee heti kirje hinnan nousista.

Kuten täällä on aikaisemminkin todettu, niin sähkölämmitys vie niin suuren osan sähkönkulutuksesta, että pörssisähköstä maksettava hinta on melko automaattisesti suurin piirtein sama kuin pörssin keskihinta. Optimoimattakin pörssisähkö tulee silloin todennäköisesti halvemmaksi kuin mikään muu vaihtoehto.Et ole ainoa. meillä kun ei sähkölämmityksen vuoksi voi hirveitä optimointeja tehdä, niin toi tuntien kikkaileminen ei kyllä oikein maistu.
Ja muutenkin, itse en halua lotota tulojen tai menojen kanssa muutenkaan, niin etenkään tällaisen perustavanlaatuisen asian kuin sähkön kanssa se ressaa aika hyvin....
Kuten täällä on aikaisemminkin todettu, niin sähkölämmitys vie niin suuren osan sähkönkulutuksesta, että pörssisähköstä maksettava hinta on melko automaattisesti suurin piirtein sama kuin pörssin keskihinta. Optimoimattakin pörssisähkö tulee silloin todennäköisesti halvemmaksi kuin mikään muu vaihtoehto.
No varmaan joo näin nykyisiin hintoihin verrattuna. Nopealla googlella keskihinnat 2019 5,46c/kWh, 2020 3,47c/kWh, 2021 8,95c/kWh ja 2022 ei tartte edes mainita.
Mulle on periaatteessa ihan sama mitä se sähkö maksaa vuodessa, mutta pörssissä pelottaa ne talvikuukaudet. Ei perse kestä maksaa pörssisähköstä jos kuukauden keskihinta on 17c/kWh(tämä on siis ihan hihasta vedetty luku, tod.näk. se on jotain muuta suuntaan tai toiseen) ihan suoraan sanottuna vaikka se pörssisähkön hinta oliskin kesäkuukausina 1c/kWh. Mie ja varmaan aika moni muukin haluaa sitä ettei tartte kytätä sahko.tk niitä halpoja hetkiä vaan elää "huoletta" kulutuksen kanssa.
OKT ja sähkölämmitys. Talossa toki varaava takka ja leivinuuni, puusauna ja lämpiää kesät/talvet viitenä(ka.) päivänä viikossa. + ILP toki nykyään.
Hauskaa, kun oma sopimus on loppumassa ja se tarjous minkä tekivät on tuo sama käytännössä, mutta perusmaksu on euron kalliimpi. Sivuilta itse tilaamalla saa siis paremman tarjouksen.Helenillä on tarjolla kiinteähintainen ilman kulutusvaikutusta oleva sopimus jonka saa myös vuodeksi.
Kiinteähintainen Perussähkö 12 kk
9,76 c/kWh, perusmaksu 2,99 €/kk
Tarjous voimassa 31.07.2023 saakka
Onhan nämä hinnat kovia 4-5c/kWh tottuneille, mutta eipä sitä tiedä halpuuko nuo hinnat minkä verran kohti syksyä.
Hyvin.Onko täällä minua valistuneempia Ksat.fi (9,30cKwh+4,49kk/6kk) sopparin talveksi tehneitä? Miten tuo hinta suhtautuu tämän pvän tarjousten hintatasoon? Tuohan oli kiinteä hinta ilman kulutusvaikutusta, jos oikein muistan.
Hauskaa, kun oma sopimus on loppumassa ja se tarjous minkä tekivät on tuo sama käytännössä, mutta perusmaksu on euron kalliimpi. Sivuilta itse tilaamalla saa siis paremman tarjouksen.
Tähän mennessä tietääkseni mikään sähköyhtiö ei ole näin lyhyttä ja kiinteähintaista sopimusta tähän hintaan tarjonnut.Onko täällä minua valistuneempia Ksat.fi (9,30cKwh+4,49kk/6kk) sopparin talveksi tehneitä? Miten tuo hinta suhtautuu tämän pvän tarjousten hintatasoon? Tuohan oli kiinteä hinta ilman kulutusvaikutusta, jos oikein muistan.
Onko täällä minua valistuneempia Ksat.fi (9,30cKwh+4,49kk/6kk) sopparin talveksi tehneitä? Miten tuo hinta suhtautuu tämän pvän tarjousten hintatasoon? Tuohan oli kiinteä hinta ilman kulutusvaikutusta, jos oikein muistan.
Helenillä nyt 12kk 9,47snt ja 24kk 9,16snt.Helenillä on tarjolla kiinteähintainen ilman kulutusvaikutusta oleva sopimus jonka saa myös vuodeksi.
Kiinteähintainen Perussähkö 12 kk
9,76 c/kWh, perusmaksu 2,99 €/kk
Tarjous voimassa 31.07.2023 saakka
Onhan nämä hinnat kovia 4-5c/kWh tottuneille, mutta eipä sitä tiedä halpuuko nuo hinnat minkä verran kohti syksyä.
Oonko mie ainut jolle tuo kulutusvaikutus on joku peikko? Mie yritin tuota liukuri.fi käyttää, jotta osais menneen vuoden perusteella about arvioida mikä se lopullinen hinta olis tuolla kulutusvaikutuksulle, mutta ei oikein auennu mulle![]()
Toistan tässä itseäni:Mulle tämä on ainakin peikko. Sähköyhtiöt tuntuvat tekevän näistä kulutusvaikutussopimuksista mahdollisimman epäselviä. Lisäksi voidaan saada hinta näyttämään edulliselta esim. 8snt/kwh, mutta sitten taas kulutusvaikutus onkin tyyliin -2snt/kwh - +5snt/kwh, jolloin itse alkaa jo miettimään, että mikäs ajankohta se nyt sitten onkaan halvinta käyttää sähköä? Voiko sähköyhtiö itse myös määritellä nämä halvat tunnit vai tulevatko sähkön spot-hinnoista halvat tunnit, vai onko kyseessä joku muu epäselvä laskukäytäntö sähköyhtiön osalta jne. Miten pysyn ajantasalla, että käytän sähköä aina halvimpaan hintaan jne. Näin lapsiperheessä varsinkin ei juuri tule mietittyä, että milloin sitä sähköä käyttää, jos kusiset petivaatteet pitää esim. saada pestyä... Itse otan mieluiten kiinteän sähkösopimuksen, enkä tuollaista kulutusvaikutteista. Tai sitten pörssisopimuksin tuntuu selvemmältä, kuin nuo kulutusvaikutteiset kusetussopimukset, joilla viilataan kuluttajien linssiin.
Itse asiassa omasta mielestä ne on hyvin selkeitä ja yksinkertaisia, mutta sitten kun sähköyhtiöt yrittää tehdä niistä helpommin ymmärrettäviä niin sotkevat vaan asiaa.Sähköyhtiöt tuntuvat tekevän näistä kulutusvaikutussopimuksista mahdollisimman epäselviä.
Joo siis kuka tahansahan voi laskea oman menneen kulutusvaikutuksensa (vaikkei olisi silloin ollut kulutusvaikutussopimusta) ja kerrostaloasuja lagittaja tuolla ylempänä laittoi omat histoarialliset tuloksensa, jossa vaihteluväli oli -1,53 - +1.69 keskiarvon ollessa +0,35 cnt/kWh.Lisäksi voidaan saada hinta näyttämään edulliselta esim. 8snt/kwh, mutta sitten taas kulutusvaikutus onkin tyyliin -2snt/kwh - +5snt/kwh
Ei voi vaan tulevat spot-hinnoista (ainakin nyt Helen Fiksu ja muissa mihin olen törmännyt)Voiko sähköyhtiö itse myös määritellä nämä halvat tunnit vai tulevatko sähkön spot-hinnoista halvat tunnit
Ajantasaiset hinnat näkee vaikka sahko.tk.Miten pysyn ajantasalla, että käytän sähköä aina halvimpaan hintaan jne.
Niin jos ei halua kyttäillä ja kiinteähintainen ei ole paljon kalliimpi kuin kulutusvaikutuksellinen, niin silloinhan sellainen tietysti on ihan ok vaihtoehto. Siis menneen perusteella täysin kiinteähintainen vastaa kulutusvaikutuksellista jos sen ilmoitettu hinta on noin puoli senttiä kalliimpi. Sähkölämmitteisessä asunnossa ero luultavasti vähän suurempi.Näin lapsiperheessä varsinkin ei juuri tule mietittyä, että milloin sitä sähköä käyttää, jos kusiset petivaatteet pitää esim. saada pestyä... Itse otan mieluiten kiinteän sähkösopimuksen, enkä tuollaista kulutusvaikutteista. Tai sitten pörssisopimuksin tuntuu selvemmältä, kuin nuo kulutusvaikutteiset kusetussopimukset, joilla viilataan kuluttajien linssiin.
Oomi, 0,25c mutta kk maksu on 4,90€Millä firmalla on tällä hetkellä pienin marginaali pörssisähkössä. Helenillä 0,38 senttiä marginaalia. Ajatuksena olisi siirtyä halvan 4 sentin sopparin loppuessa marraskuussa pörssisähköön tai ainakain kulutusvaikutteiseen soppariin.
Spekseinä itsellä isohko omakotitalo maalämmöllä ja puusaunalla. Peruskuorma (lämmitys, valaistus yms.) näyttäisi olevan ympäri vuoden aika stabiilisti 2kw/h, mutta taloudessa myös sähköauto jolla ajetaan plus 40k kilsoja vuodessa, jota olisi järkevää varmasti ladata yöllä halvoilla tunneilla. Lapsiperheessä en kyllä jaksa mitään pesukoneen tai astianpesukoneen ajastuksia alkaa miettiä.
Oomi, 0,25c mutta kk maksu on 4,90€
Vajaan 25e takia säätämistä? 18k kwh kulutuksella?Lumme on tuolla noin 18000 kWh/vuosi kulutuksella halvin pörssisähkösoppari sen takia, että siinä on nyt 6kk perusmaksu ilmaiseksi. Ilman tuota alennusta Oomi olisi halvempi.
(No vihreä älyenergia olisi vielä inasen halvempi, mutta mulla on siitä negatiivinen mielikuva)
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.