Sähköyhtiöt tuntuvat tekevän näistä kulutusvaikutussopimuksista mahdollisimman epäselviä.
Itse asiassa omasta mielestä ne on hyvin selkeitä ja yksinkertaisia, mutta sitten kun sähköyhtiöt yrittää tehdä niistä helpommin ymmärrettäviä niin sotkevat vaan asiaa.
Lisäksi voidaan saada hinta näyttämään edulliselta esim. 8snt/kwh, mutta sitten taas kulutusvaikutus onkin tyyliin -2snt/kwh - +5snt/kwh
Joo siis kuka tahansahan voi laskea oman menneen kulutusvaikutuksensa (vaikkei olisi silloin ollut kulutusvaikutussopimusta) ja kerrostaloasuja
lagittaja tuolla ylempänä laittoi omat histoarialliset tuloksensa, jossa vaihteluväli oli -1,53 - +1.69 keskiarvon ollessa +0,35 cnt/kWh.
Voiko sähköyhtiö itse myös määritellä nämä halvat tunnit vai tulevatko sähkön spot-hinnoista halvat tunnit
Ei voi vaan tulevat spot-hinnoista (ainakin nyt Helen Fiksu ja muissa mihin olen törmännyt)
Miten pysyn ajantasalla, että käytän sähköä aina halvimpaan hintaan jne.
Ajantasaiset hinnat näkee vaikka sahko.tk.
Näin lapsiperheessä varsinkin ei juuri tule mietittyä, että milloin sitä sähköä käyttää, jos kusiset petivaatteet pitää esim. saada pestyä... Itse otan mieluiten kiinteän sähkösopimuksen, enkä tuollaista kulutusvaikutteista. Tai sitten pörssisopimuksin tuntuu selvemmältä, kuin nuo kulutusvaikutteiset kusetussopimukset, joilla viilataan kuluttajien linssiin.
Niin jos ei halua kyttäillä ja kiinteähintainen ei ole paljon kalliimpi kuin kulutusvaikutuksellinen, niin silloinhan sellainen tietysti on ihan ok vaihtoehto. Siis menneen perusteella täysin kiinteähintainen vastaa kulutusvaikutuksellista jos sen ilmoitettu hinta on noin puoli senttiä kalliimpi. Sähkölämmitteisessä asunnossa ero luultavasti vähän suurempi.
Kulutusvaikutuksellinen tai pörssisoppari taas kannattaa jos haluaa mahdollisuuden hyötyä itsekin siitä, että ajoittaa kulutusta edes jossain määrin edullisiin aikoihin. Se että silloin tällöin tarvitsee pissiset lakanat pestä epäoptimaaliseen aikaan ei ole mikään ongelma. Esim. itsellä (pörssisähkö, kaukolämpö) on tämän vuoden aikana "kulutusvaikutus" on ollut -0,17snt/kWh hyvin vähäisellä optimoinnilla, ja toteutunut hinta keskimäärin 5,42c/kWh marginaaleineen. Meilläkin pissalakanat on pesty tarvittaessa. Ja jos voisin ladata sähköauton omalla sähköllä, niin olisin saanut kulutusvaikutuksen helposti 2 senttiä pakkaselle. On vaan parkkiruutu liian kaukana omasta pistorasiasta
Itsekin ajattelen pörssisopimuksen olevan todennäköisesti parempi kuin kulutusvaikutuksellinen sopimus (nykyisillä hinnoilla), mutta näen kyllä kulutusvaikutuksellisen kiinteän sopimuksenkin ihan järkevänä tuotteena; siinä pyritään yhdistämään pörssisopimuksen mahdollisuus vaikuttaa omalla sähkönkäyttötavalla hintaan ja kiinteän sopimuksen suojaus siltä riskiltä, että hinnat raketoi erittäin korkeiksi.
Kiinteä kulutusvaikutuksellinen sopimus vastaa pörssisopimuksen ja keskihintavakuutuksen yhdistelmää. Eli keskihintavakuutus maksaa korvauksia jos pörssin kuukausikeskihinta nousee yli sopimuksen nimellishinnan ja vastaavasti vakuutusmaksua maksetaan niinä kuukausina joissa pörssin kuukausikeskihinta on sen alle.