Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
No varmaan joo näin nykyisiin hintoihin verrattuna. Nopealla googlella keskihinnat 2019 5,46c/kWh, 2020 3,47c/kWh, 2021 8,95c/kWh ja 2022 ei tartte edes mainita.

Mulle on periaatteessa ihan sama mitä se sähkö maksaa vuodessa, mutta pörssissä pelottaa ne talvikuukaudet. Ei perse kestä maksaa pörssisähköstä jos kuukauden keskihinta on 17c/kWh(tämä on siis ihan hihasta vedetty luku, tod.näk. se on jotain muuta suuntaan tai toiseen) ihan suoraan sanottuna vaikka se pörssisähkön hinta oliskin kesäkuukausina 1c/kWh. Mie ja varmaan aika moni muukin haluaa sitä ettei tartte kytätä sahko.tk niitä halpoja hetkiä vaan elää "huoletta" kulutuksen kanssa.

OKT ja sähkölämmitys. Talossa toki varaava takka ja leivinuuni, puusauna ja lämpiää kesät/talvet viitenä(ka.) päivänä viikossa. + ILP toki nykyään.
Helenillä on tarjolla kiinteähintainen ilman kulutusvaikutusta oleva sopimus jonka saa myös vuodeksi.
Kiinteähintainen Perussähkö 12 kk
9,76 c/kWh, perusmaksu 2,99 €/kk
Tarjous voimassa 31.07.2023 saakka
Onhan nämä hinnat kovia 4-5c/kWh tottuneille, mutta eipä sitä tiedä halpuuko nuo hinnat minkä verran kohti syksyä.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 346
Helenillä on tarjolla kiinteähintainen ilman kulutusvaikutusta oleva sopimus jonka saa myös vuodeksi.
Kiinteähintainen Perussähkö 12 kk
9,76 c/kWh, perusmaksu 2,99 €/kk
Tarjous voimassa 31.07.2023 saakka
Onhan nämä hinnat kovia 4-5c/kWh tottuneille, mutta eipä sitä tiedä halpuuko nuo hinnat minkä verran kohti syksyä.
Hauskaa, kun oma sopimus on loppumassa ja se tarjous minkä tekivät on tuo sama käytännössä, mutta perusmaksu on euron kalliimpi. Sivuilta itse tilaamalla saa siis paremman tarjouksen.
 

iPhonelover

Tukijäsen
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
84
Onko täällä minua valistuneempia Ksat.fi (9,30cKwh+4,49kk/6kk) sopparin talveksi tehneitä? Miten tuo hinta suhtautuu tämän pvän tarjousten hintatasoon? Tuohan oli kiinteä hinta ilman kulutusvaikutusta, jos oikein muistan.
 
Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Hauskaa, kun oma sopimus on loppumassa ja se tarjous minkä tekivät on tuo sama käytännössä, mutta perusmaksu on euron kalliimpi. Sivuilta itse tilaamalla saa siis paremman tarjouksen.
Jos olet jo Helenin asiakas et saa tuota tarjousta perusmaksun osalta, se koskee vain uusia asiakkaita.

Onko täällä minua valistuneempia Ksat.fi (9,30cKwh+4,49kk/6kk) sopparin talveksi tehneitä? Miten tuo hinta suhtautuu tämän pvän tarjousten hintatasoon? Tuohan oli kiinteä hinta ilman kulutusvaikutusta, jos oikein muistan.
Tähän mennessä tietääkseni mikään sähköyhtiö ei ole näin lyhyttä ja kiinteähintaista sopimusta tähän hintaan tarjonnut.
Itse tartuin tähän talveksi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 135
Onko täällä minua valistuneempia Ksat.fi (9,30cKwh+4,49kk/6kk) sopparin talveksi tehneitä? Miten tuo hinta suhtautuu tämän pvän tarjousten hintatasoon? Tuohan oli kiinteä hinta ilman kulutusvaikutusta, jos oikein muistan.
Todella hyvä. Jos olisi vielä tarjolla niin tilaisin sen samantien äidilleni. Myöhästyttiin joten saa tyytyä tuohon Helenin 9,76snt+2,99 12kk sopimukseen.
Teknisestihän tuo Ksatti tulisi kalliimmaksi hänen kulutuksellaan mutta nykyisessä markkinatilanteessa 6kk sopimus parempi ainakin minun mielestäni ja mitä ketjua lukenut niin aika monen muunkin mielestä.

Edit: Oletuksena siis että sähkö on keväällä tuon 6kk sopimuksen jälkeen halvempaa kuin mihin 12kk sopimuksen kanssa sitoutuu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Helenillä on tarjolla kiinteähintainen ilman kulutusvaikutusta oleva sopimus jonka saa myös vuodeksi.
Kiinteähintainen Perussähkö 12 kk
9,76 c/kWh, perusmaksu 2,99 €/kk
Tarjous voimassa 31.07.2023 saakka
Onhan nämä hinnat kovia 4-5c/kWh tottuneille, mutta eipä sitä tiedä halpuuko nuo hinnat minkä verran kohti syksyä.
Helenillä nyt 12kk 9,47snt ja 24kk 9,16snt.
Alaspäin tulevat sentin kymmenyksiä kerrallaan, mutta sentään onneksi 1-2krt/vko näyttävät tippuvan.
Lisäksi kk-maksuun -50% ale kamppis menossa....
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
516
Tiistaiaamuisin näyttää Helen muuttavan kiinteähintaisen sopimuksen hintojaan, ainakin mitä nyt kolmisen viikkoa olen itse seurannut.

vk. 28: 9,88 snt (12 kk) tai 9,78 snt (24 kk)
vk. 29: 9,76 snt (12 kk) tai 9,59 snt (24 kk)
vk. 30: 9,47 snt (12 kk) tai 9,16 snt (24 kk)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
679
Oonko mie ainut jolle tuo kulutusvaikutus on joku peikko? Mie yritin tuota liukuri.fi käyttää, jotta osais menneen vuoden perusteella about arvioida mikä se lopullinen hinta olis tuolla kulutusvaikutuksulle, mutta ei oikein auennu mulle :x3:
Mulle tämä on ainakin peikko. Sähköyhtiöt tuntuvat tekevän näistä kulutusvaikutussopimuksista mahdollisimman epäselviä. Lisäksi voidaan saada hinta näyttämään edulliselta esim. 8snt/kwh, mutta sitten taas kulutusvaikutus onkin tyyliin -2snt/kwh - +5snt/kwh, jolloin itse alkaa jo miettimään, että mikäs ajankohta se nyt sitten onkaan halvinta käyttää sähköä? Voiko sähköyhtiö itse myös määritellä nämä halvat tunnit vai tulevatko sähkön spot-hinnoista halvat tunnit, vai onko kyseessä joku muu epäselvä laskukäytäntö sähköyhtiön osalta jne. Miten pysyn ajantasalla, että käytän sähköä aina halvimpaan hintaan jne. Näin lapsiperheessä varsinkin ei juuri tule mietittyä, että milloin sitä sähköä käyttää, jos kusiset petivaatteet pitää esim. saada pestyä... Itse otan mieluiten kiinteän sähkösopimuksen, enkä tuollaista kulutusvaikutteista. Tai sitten pörssisopimuksin tuntuu selvemmältä, kuin nuo kulutusvaikutteiset kusetussopimukset, joilla viilataan kuluttajien linssiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 756
Mulle tämä on ainakin peikko. Sähköyhtiöt tuntuvat tekevän näistä kulutusvaikutussopimuksista mahdollisimman epäselviä. Lisäksi voidaan saada hinta näyttämään edulliselta esim. 8snt/kwh, mutta sitten taas kulutusvaikutus onkin tyyliin -2snt/kwh - +5snt/kwh, jolloin itse alkaa jo miettimään, että mikäs ajankohta se nyt sitten onkaan halvinta käyttää sähköä? Voiko sähköyhtiö itse myös määritellä nämä halvat tunnit vai tulevatko sähkön spot-hinnoista halvat tunnit, vai onko kyseessä joku muu epäselvä laskukäytäntö sähköyhtiön osalta jne. Miten pysyn ajantasalla, että käytän sähköä aina halvimpaan hintaan jne. Näin lapsiperheessä varsinkin ei juuri tule mietittyä, että milloin sitä sähköä käyttää, jos kusiset petivaatteet pitää esim. saada pestyä... Itse otan mieluiten kiinteän sähkösopimuksen, enkä tuollaista kulutusvaikutteista. Tai sitten pörssisopimuksin tuntuu selvemmältä, kuin nuo kulutusvaikutteiset kusetussopimukset, joilla viilataan kuluttajien linssiin.
Toistan tässä itseäni:
Mikäli sähkösopimuksessa on kohta: "Katso tästä miten se toimii" niin mä vaihdan sopimustyyppiä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 562
Sähköyhtiöt tuntuvat tekevän näistä kulutusvaikutussopimuksista mahdollisimman epäselviä.
Itse asiassa omasta mielestä ne on hyvin selkeitä ja yksinkertaisia, mutta sitten kun sähköyhtiöt yrittää tehdä niistä helpommin ymmärrettäviä niin sotkevat vaan asiaa.

Lisäksi voidaan saada hinta näyttämään edulliselta esim. 8snt/kwh, mutta sitten taas kulutusvaikutus onkin tyyliin -2snt/kwh - +5snt/kwh
Joo siis kuka tahansahan voi laskea oman menneen kulutusvaikutuksensa (vaikkei olisi silloin ollut kulutusvaikutussopimusta) ja kerrostaloasuja lagittaja tuolla ylempänä laittoi omat histoarialliset tuloksensa, jossa vaihteluväli oli -1,53 - +1.69 keskiarvon ollessa +0,35 cnt/kWh.

Voiko sähköyhtiö itse myös määritellä nämä halvat tunnit vai tulevatko sähkön spot-hinnoista halvat tunnit
Ei voi vaan tulevat spot-hinnoista (ainakin nyt Helen Fiksu ja muissa mihin olen törmännyt)

Miten pysyn ajantasalla, että käytän sähköä aina halvimpaan hintaan jne.
Ajantasaiset hinnat näkee vaikka sahko.tk.

Näin lapsiperheessä varsinkin ei juuri tule mietittyä, että milloin sitä sähköä käyttää, jos kusiset petivaatteet pitää esim. saada pestyä... Itse otan mieluiten kiinteän sähkösopimuksen, enkä tuollaista kulutusvaikutteista. Tai sitten pörssisopimuksin tuntuu selvemmältä, kuin nuo kulutusvaikutteiset kusetussopimukset, joilla viilataan kuluttajien linssiin.
Niin jos ei halua kyttäillä ja kiinteähintainen ei ole paljon kalliimpi kuin kulutusvaikutuksellinen, niin silloinhan sellainen tietysti on ihan ok vaihtoehto. Siis menneen perusteella täysin kiinteähintainen vastaa kulutusvaikutuksellista jos sen ilmoitettu hinta on noin puoli senttiä kalliimpi. Sähkölämmitteisessä asunnossa ero luultavasti vähän suurempi.

Kulutusvaikutuksellinen tai pörssisoppari taas kannattaa jos haluaa mahdollisuuden hyötyä itsekin siitä, että ajoittaa kulutusta edes jossain määrin edullisiin aikoihin. Se että silloin tällöin tarvitsee pissiset lakanat pestä epäoptimaaliseen aikaan ei ole mikään ongelma. Esim. itsellä (pörssisähkö, kaukolämpö) on tämän vuoden aikana "kulutusvaikutus" on ollut -0,17snt/kWh hyvin vähäisellä optimoinnilla, ja toteutunut hinta keskimäärin 5,42c/kWh marginaaleineen. Meilläkin pissalakanat on pesty tarvittaessa. Ja jos voisin ladata sähköauton omalla sähköllä, niin olisin saanut kulutusvaikutuksen helposti 2 senttiä pakkaselle. On vaan parkkiruutu liian kaukana omasta pistorasiasta :(

Itsekin ajattelen pörssisopimuksen olevan todennäköisesti parempi kuin kulutusvaikutuksellinen sopimus (nykyisillä hinnoilla), mutta näen kyllä kulutusvaikutuksellisen kiinteän sopimuksenkin ihan järkevänä tuotteena; siinä pyritään yhdistämään pörssisopimuksen mahdollisuus vaikuttaa omalla sähkönkäyttötavalla hintaan ja kiinteän sopimuksen suojaus siltä riskiltä, että hinnat raketoi erittäin korkeiksi.

Kiinteä kulutusvaikutuksellinen sopimus vastaa pörssisopimuksen ja keskihintavakuutuksen yhdistelmää. Eli keskihintavakuutus maksaa korvauksia jos pörssin kuukausikeskihinta nousee yli sopimuksen nimellishinnan ja vastaavasti vakuutusmaksua maksetaan niinä kuukausina joissa pörssin kuukausikeskihinta on sen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 070
Noku joku kyseli sähkölämmittäjän kantilta . Tuossa tietoja 1.9.2021 -> 31.8.2022 ajalta. Tuolla kulutuksella kulutusvaikutus +2.55% eli +0.4 snt/kwh

122 neliötä jossa 5m2 lämminsisävarasto. Ilppi, sähkölämmitys ja uuni. Lämmityksiä ei ole sen kummemmin optimoitu tuossa.

Eli sopimuksien osalta ei nyt haittaa vaikka sen kiinteä 9.9c sopimuksen vaihdoinkin pois pörssiin ja kulutusvaikutuksella olevaan.
1690272063330.png
 
Liittynyt
31.01.2022
Viestejä
21
Millä firmalla on tällä hetkellä pienin marginaali pörssisähkössä. Helenillä 0,38 senttiä marginaalia. Ajatuksena olisi siirtyä halvan 4 sentin sopparin loppuessa marraskuussa pörssisähköön tai ainakain kulutusvaikutteiseen soppariin.

Spekseinä itsellä isohko omakotitalo maalämmöllä ja puusaunalla. Peruskuorma (lämmitys, valaistus yms.) näyttäisi olevan ympäri vuoden aika stabiilisti 2kw/h, mutta taloudessa myös sähköauto jolla ajetaan plus 40k kilsoja vuodessa, jota olisi järkevää varmasti ladata yöllä halvoilla tunneilla. Lapsiperheessä en kyllä jaksa mitään pesukoneen tai astianpesukoneen ajastuksia alkaa miettiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 300
Maalämpötalo 214 m2 ja n. 17 000 kW vuodessa. Hyvin näkyy kyllä tuo saunomispiikki tuossa.

Varmaan pyykkärit ja astianpesukoneet pystyisi ajastamaan öiseen aikaan ja ehkä lämpimän veden maalämmöstä (En tiedä taipuuko IVT moiseen).

Mainio palvelu kyllä.

1690273839634.png
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 763
Millä firmalla on tällä hetkellä pienin marginaali pörssisähkössä. Helenillä 0,38 senttiä marginaalia. Ajatuksena olisi siirtyä halvan 4 sentin sopparin loppuessa marraskuussa pörssisähköön tai ainakain kulutusvaikutteiseen soppariin.

Spekseinä itsellä isohko omakotitalo maalämmöllä ja puusaunalla. Peruskuorma (lämmitys, valaistus yms.) näyttäisi olevan ympäri vuoden aika stabiilisti 2kw/h, mutta taloudessa myös sähköauto jolla ajetaan plus 40k kilsoja vuodessa, jota olisi järkevää varmasti ladata yöllä halvoilla tunneilla. Lapsiperheessä en kyllä jaksa mitään pesukoneen tai astianpesukoneen ajastuksia alkaa miettiä.
Oomi, 0,25c mutta kk maksu on 4,90€
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 562
Lumme on tuolla noin 18000 kWh/vuosi kulutuksella halvin pörssisähkösoppari sen takia, että siinä on nyt 6kk perusmaksu ilmaiseksi. Ilman tuota alennusta Oomi olisi halvempi.

(No vihreä älyenergia olisi vielä inasen halvempi, mutta mulla on siitä negatiivinen mielikuva)
 

JSoi

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
897
Oomi, 0,25c mutta kk maksu on 4,90€
Oomilla kannattaa olla tarkkana, ettei ota vahingossa heidän tyrkyttämäänsä vihreän energian lisää siihen. Sen jälkeen marginaali on jossain 2c hujakoilla.
Puhelinmyynnissä ainakin ujuttivat sen sinne myyntilitanjan sekaan ihan muina miehinä, mutta käskin peruuttaa hieman ja ottaa sen pois sopimuksesta.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 562
Vajaan 25e takia säätämistä? 18k kwh kulutuksella?
Olettaisin että jos ei halua pieniä säästöjä, ei kysele foorumilla halvinta sopimusta... Ei noissa eri firmojen pörssisähkösopimuksissa mitään satasien hintaeroja ole noilla kulutuksilla.

En ihan ymmärrä miksi minun viesti 25 euron säästöllä ansaitsee nipotuksen mutta Markkasen 12 euron säästövinkki (Oomi vs kysyjän mainitsema Helen) ei aiheuta nipotusta.
 
Liittynyt
31.01.2022
Viestejä
21
Jos tässä viitattiin minun kyselyyn, niin tosiaan noin 18k kwh tulee ilman sähköautoa ja sähköautoon menee melkein samanlainen satsi vuodessa, eli kyllä sitä mieluusti kaikkein pienimmän marginaalin ottaa ja hyvinkin helposti helpot säästöt pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 756
Olettaisin että jos ei halua pieniä säästöjä, ei kysele foorumilla halvinta sopimusta... Ei noissa eri firmojen pörssisähkösopimuksissa mitään satasien hintaeroja ole noilla kulutuksilla.

En ihan ymmärrä miksi minun viesti 25 euron säästöllä ansaitsee nipotuksen mutta Markkasen 12 euron säästövinkki (Oomi vs kysyjän mainitsema Helen) ei aiheuta nipotusta.
No eikai siinä mitään, 25e vaan on niin pieni summa 6kk ajalta 18 000kwh kulutuksella.. mä ymmärtäisin jos kulutus olis 1800kwh vuodessa.. mutta ei siinä mitää, säästö se toki on pienikin säästö.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 562
Jos tässä viitattiin minun kyselyyn, niin tosiaan noin 18k kwh tulee ilman sähköautoa ja sähköautoon menee melkein samanlainen satsi vuodessa, eli kyllä sitä mieluusti kaikkein pienimmän marginaalin ottaa ja hyvinkin helposti helpot säästöt pois.
No 33MWh vuosikulutuksella Oomi on tosiaan selkeästi edullisin tämänhetkisistä pörssisähkösopimuksista. Aika kova kulutus sähköautolle muuten 15 MWh / 40 Mm. :o
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 132
Laskeskelin tuolla liukuri.fi laskurilla marras-maaliskuun ajalta, kuukauisittain, niin kulutusvaikus oli -1,5c — -2,2c/kWh eli ei tuo nyt ainakaan laskurin mukaan olis kovin paska diili ottaa tuommonen kiinteä + kulutusvaikutus. Käytäntö sitte varmaan aikalailla eri?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 600
Oomilla kannattaa olla tarkkana, ettei ota vahingossa heidän tyrkyttämäänsä vihreän energian lisää siihen. Sen jälkeen marginaali on jossain 2c hujakoilla.
Puhelinmyynnissä ainakin ujuttivat sen sinne myyntilitanjan sekaan ihan muina miehinä, mutta käskin peruuttaa hieman ja ottaa sen pois sopimuksesta.
Tämä erittäin hyvä pointti! Samaa koittivat mullekin. Varovaisuutta sopimusten tekoon! Luetaan ja kuunnellaan huolella kaikki.
 
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
503
Oomilla kannattaa olla tarkkana, ettei ota vahingossa heidän tyrkyttämäänsä vihreän energian lisää siihen. Sen jälkeen marginaali on jossain 2c hujakoilla.
Puhelinmyynnissä ainakin ujuttivat sen sinne myyntilitanjan sekaan ihan muina miehinä, mutta käskin peruuttaa hieman ja ottaa sen pois sopimuksesta.
Tämä erittäin hyvä pointti! Samaa koittivat mullekin. Varovaisuutta sopimusten tekoon! Luetaan ja kuunnellaan huolella kaikki.
Tällainen toiminta on totaalinen red flag. Sellaista tekevän firman kanssa en halua olla missään tekemisissä. Se että jossain puhelinmyyynnin litanian sivulauseessa ujutetaan mukaan roimasti ylihinnoiteltu tuote siitä asiakkaalta selkeästi kysymättä (tai asiakkaan sitä pyytämättä) on todella epäeettistä.

Vertailun vuoksi: 100% vihreän energian spot-marginaali asiallisilla firmoilla liikkuu välillä 0,39-0,60 c/kWh, eli tuo 2 c on suorastaan törkeä hinta, em. myyntitapaan yhdistettynä tässä olisi KKV:hen yhteydenoton paikka.

Oomin tapauksessa ei muuten ole eka kerta kun syyllistyvät tällaiseen täysin epäasialliseen toimintaan. En muista mikä se aiempi keissi oli mutta löytyy tästä ketjusta, silloin jo päätin että en halua olla ko. firmaan koskaan missään yhteyksissä. Tulee kyllä aina vain paskempi ja paskempi vaikutelma tästä Oomista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
712
Tällainen toiminta on totaalinen red flag. Sellaista tekevän firman kanssa en halua olla missään tekemisissä. Se että jossain puhelinmyyynnin litanian sivulauseessa ujutetaan mukaan roimasti ylihinnoiteltu tuote siitä asiakkaalta selkeästi kysymättä (tai asiakkaan sitä pyytämättä) on todella epäeettistä.

Vertailun vuoksi: 100% vihreän energian spot-marginaali asiallisilla firmoilla liikkuu välillä 0,39-0,60 c/kWh, eli tuo 2 c on suorastaan törkeä hinta, em. myyntitapaan yhdistettynä tässä olisi KKV:hen yhteydenoton paikka.

Oomin tapauksessa ei muuten ole eka kerta kun syyllistyvät tällaiseen täysin epäasialliseen toimintaan. En muista mikä se aiempi keissi oli mutta löytyy tästä ketjusta, silloin jo päätin että en halua olla ko. firmaan koskaan missään yhteyksissä. Tulee kyllä aina vain paskempi ja paskempi vaikutelma tästä Oomista.
Fortumilla vastaava red flag. Netistä sopparia tehdessä oli valmiina valittu uusiutuva energia, sivuston lisäpalvelut -kohta oli myös toteutettu siten että se saa helposti luulemaan, että on pakko valita joku niistä lisämaksua tuovista valinnoista, joista esivalittu uusiutuvan energian lisä oli halvin. Näemmä nyt päivitetty ettei ole enää esivalittuna ko. tuote ja layouttia muutenkin muutettu viime syksyltä. Nyt "vähemmän" juksaavan oloinen ja esivalinta on vaihdettu "suosittu" merkintään uusiutuvan energian kohdalle. Toki vieläkään ei ole valintaa "ei lisäpalveluita" vaan siitä täytyy vaan painaa jatka nappia jolla pääsee eteenpäin.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
120
Ensimmäinen talvi sähkölämmittäjänä olisi edessä ja sopimusvaihtoehtoja on mietitty kovasti. Vaihtoehdot on nyt rajautuneet kahteen. Joko otetaan riski ja mennään pörssillä tai sitten 6kk sopimus ~10snt/kwh + kulutusvaikutus. Ajatuksena olisi tehdä lämminvesivaraajaan pörssisähkön hintaa seuraava ohjaus. Saisikohan sillä kulutusvaikutuksen miinuksen puolelle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Ensimmäinen talvi sähkölämmittäjänä olisi edessä ja sopimusvaihtoehtoja on mietitty kovasti. Vaihtoehdot on nyt rajautuneet kahteen. Joko otetaan riski ja mennään pörssillä tai sitten 6kk sopimus ~10snt/kwh + kulutusvaikutus. Ajatuksena olisi tehdä lämminvesivaraajaan pörssisähkön hintaa seuraava ohjaus. Saisikohan sillä kulutusvaikutuksen miinuksen puolelle?
Pelkkä LVV ei kuluta kauhean paljon jos vettä ei lotraa tolkuttomia määriä. Ja vaikka lotraisikin, niin pelkkä ajastus yön tunneille pudottaa sen lähes varmasti hyvin lähelle halvinta mahdollista.

--
Itse ajattelen myös niin, että kiinteähintainen on myös tietyllä tavalla riski, koska on mahdollista että pörssisähkö on halvempaa kuin kiinteähintainen ja silloin kiinteän ottamalla häviää. Toki häviön suuruus on rajattu, koska hinta ei voi pudota loputtoman alas, siinä missä se voi periaatteessa nousta mielivaltaisen korkeaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 830
No eikös Alke viime perjantaina juuri tiivistänyt mikä muuttuu:


No sinälläänhän nuo sivuilla olevat hinnat on nykyiset hinnat ja voimassa vielä yli kuukauden. Mutta joo, olisihan siinä hyvä lukea jo nyt että 1.9. alkaen 3,00€/kk
Onkohan nämä "uusiutuvat" tuotteet ihan vaan rahastusta vai miksi pitäisi maksaa, kun suomessa muutenkin aika isolla % uusiutuvaa.

Äiti kyseli mikä soppari kannattais ottaa. Vanhassa sopparissa (24kk) oomilta sille oli myyty joku uusiuva mikä maksoi kai 3€/kk siihen 3,99€/kk perusmaksun päälle.
Katoin että toukokuun energiamaksu oli 12€.. eli puolet meni noihin kiinteisiin :)

Kätevä tuote myydä kerrostaloasujille, joilla pieni kulutus.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
120
Itse ajattelen myös niin, että kiinteähintainen on myös tietyllä tavalla riski, koska on mahdollista että pörssisähkö on halvempaa kuin kiinteähintainen ja silloin kiinteän ottamalla häviää. Toki häviön suuruus on rajattu, koska hinta ei voi pudota loputtoman alas, siinä missä se voi periaatteessa nousta mielivaltaisen korkeaksi.
Näinhän se on. Syyskuun alusta pitäisi aloittaa, joten tulee useampi potentiaalisesti halpaa kuukausi ennen talvipakkasia. Sopimuksen loppuminen osuisi kyllä sitten sopivasti kevääseen, pörssisähköön siirtymistä ajatellen.
Täytyy nyt vielä odotella hetki ja katsoa miten hinnat kehittyy. Ei vaan kovin paljoa ole tarjolla noita 6kk sopimuksia, joten hintakilpailukaan tuskin niissä on kovin kovaa.
 
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
150
Tällainen toiminta on totaalinen red flag. Sellaista tekevän firman kanssa en halua olla missään tekemisissä. Se että jossain puhelinmyyynnin litanian sivulauseessa ujutetaan mukaan roimasti ylihinnoiteltu tuote siitä asiakkaalta selkeästi kysymättä (tai asiakkaan sitä pyytämättä) on todella epäeettistä.

Vertailun vuoksi: 100% vihreän energian spot-marginaali asiallisilla firmoilla liikkuu välillä 0,39-0,60 c/kWh, eli tuo 2 c on suorastaan törkeä hinta, em. myyntitapaan yhdistettynä tässä olisi KKV:hen yhteydenoton paikka.

Oomin tapauksessa ei muuten ole eka kerta kun syyllistyvät tällaiseen täysin epäasialliseen toimintaan. En muista mikä se aiempi keissi oli mutta löytyy tästä ketjusta, silloin jo päätin että en halua olla ko. firmaan koskaan missään yhteyksissä. Tulee kyllä aina vain paskempi ja paskempi vaikutelma tästä Oomista.
Samaa koittivat minulle, alkoi sen verran sieppaamaan että peruin koko sopimuksen ja vaihdoin firmaa.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 889
Ensimmäinen talvi sähkölämmittäjänä olisi edessä ja sopimusvaihtoehtoja on mietitty kovasti. Vaihtoehdot on nyt rajautuneet kahteen. Joko otetaan riski ja mennään pörssillä tai sitten 6kk sopimus ~10snt/kwh + kulutusvaikutus. Ajatuksena olisi tehdä lämminvesivaraajaan pörssisähkön hintaa seuraava ohjaus. Saisikohan sillä kulutusvaikutuksen miinuksen puolelle?
Jos et saa koko lämmitystä automatisoitua niin että kalliit tunnit leikataan pois, niin todennäköisesti päädyt kulutusvaikutuksessa plussalle. Pelkkä LVV ei riitä millään.
 

JSoi

Make ATK Great Again
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
897
Eipä itsekään noilla Oomin näytöillä tule jatkettua heidän kanssaan enää ensi keväänä kun KSAT:n määräaikainen sopimus päättyy. Parin kuukauden takia en kuitenkaan viitsi enää vaihtaa pörssisähkön toimittajaa loppukesälle/syksylle.
 
Liittynyt
06.07.2023
Viestejä
34
Joko otetaan riski ja mennään pörssillä tai sitten 6kk sopimus ~10snt/kwh + kulutusvaikutus
Miten olisi pks, jossa kiinnitykset nyt q4 ~6.9snt ja q1 ~8.9snt + kulutusvaikutus? Missaanko jotain, kun jengi puhuu yli 9snt kulutusvaikutussoppareista vaihtoehtona? Parikkalalta sai koko 6kk ajalle myös saman hinnan, joka jotain noiden kahden väliltä.
 
Liittynyt
11.11.2018
Viestejä
194
Ensimmäinen talvi sähkölämmittäjänä olisi edessä ja sopimusvaihtoehtoja on mietitty kovasti. Vaihtoehdot on nyt rajautuneet kahteen. Joko otetaan riski ja mennään pörssillä tai sitten 6kk sopimus ~10snt/kwh + kulutusvaikutus. Ajatuksena olisi tehdä lämminvesivaraajaan pörssisähkön hintaa seuraava ohjaus. Saisikohan sillä kulutusvaikutuksen miinuksen puolelle?
Pelkällä varaajalla en itse saa, mutta kun ohjelmoin varaavan lattiaämmityksen muutaman asteen lämpimämmäksi yölle ja viileämmäksi päivälle sain noin 70% kulutuksesta yöajalle. Takkaa poltan aina aamuisin etätyöpäivinä ja viikonloppuisin.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 562
Miten olisi pks, jossa kiinnitykset nyt q4 ~6.9snt ja q1 ~8.9snt + kulutusvaikutus? Missaanko jotain, kun jengi puhuu yli 9snt kulutusvaikutussoppareista vaihtoehtona? Parikkalalta sai koko 6kk ajalle myös saman hinnan, joka jotain noiden kahden väliltä.
Tässä puhutaan pks:stä (Pohjois-Karjalan Sähkö) Ilmeisesti siis niiden Priima -tuote kyseessä?

Ja Parikkalalla tarkoitataan ilmeisesti Parikkalan Valo? Siellä viakuttaa että pitää syöttää aika paljon tietoja että saa mitään hintoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
536
Miten olisi pks, jossa kiinnitykset nyt q4 ~6.9snt ja q1 ~8.9snt + kulutusvaikutus? Missaanko jotain, kun jengi puhuu yli 9snt kulutusvaikutussoppareista vaihtoehtona? Parikkalalta sai koko 6kk ajalle myös saman hinnan, joka jotain noiden kahden väliltä.
Juuri PKS Priima sopimuksen solmin ja tein kiinnitykset syksyn ja talven vuosineljänneksille. Tuolla on kätevä hintavahti tai kiinnitysautomaatti, millä saa tehtyä kiinnityksen automaattisesti hinnan laskiessa edes hetkellisesti alle asettamansa rajan. Syksylle sain 5,85 ja talvelle 8,5 snt/kwh kiinnityshinnat, joihin tulee päälle 0,45 snt/kwh marginaali sekä profiilivaikutus. Aika isoa vaihtelua on kiinnityksien hinnoissa ihan päivänkin sisällä, joten suosittelen hälytyksen tai automaatin käyttöä. Voi säästää jopa tuon marginaalin verran päivän sisäisessä heilahtelussa.

Kokeillaan nyt tällaista kun talviasuttavasta loma-asunnosta kyse ja kulutusvaikutuksen ei pitäisi olla erityisen huono.
 
Liittynyt
29.04.2021
Viestejä
73
Peruin 14 päivän puitteissa Heleniltä 12kk 9,88snt + 2,99e/kk -sopimuksen.

Samassa yhteydessä puhelimessa tarjosivat 8,9x snt + 3,99 12kk -sopimusta (normaali määräaikainen ilman kulutusvaikutuksia tms). En tarttunut, vaan otin tähän väliin Lumpeen pörssisähkön.

Eli alle 9 sentin normaaleja määräaikaisia sopimuksia voivat jo tarjota tietyissä tilanteissa. Viittaa mielestäni siihen, että sopimuksissa edelleen hinnanlaskulle paineita.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
120
Miten olisi pks, jossa kiinnitykset nyt q4 ~6.9snt ja q1 ~8.9snt + kulutusvaikutus? Missaanko jotain, kun jengi puhuu yli 9snt kulutusvaikutussoppareista vaihtoehtona? Parikkalalta sai koko 6kk ajalle myös saman hinnan, joka jotain noiden kahden väliltä.
Kiitos vinkistä! Parikkala tarjoaa 8,22snt/kwh + kulutusvaikutus 6kk sopimukselle 1.9. alkaen. Vaikuttaisi mielestäni ihan hyvältä, kun vertaa PKS:n tarjoamiin kiinnityshintoihin syksylle ja talvelle. Taidan tarttua tähän. Täytyy vaan vielä varmistaa tuo kulutusvaikutus. En löytänyt sivuilta tarkkaa tietoa miten sen laskevat, uskoisin että samalla tavalla kuin muutkin.

Edit.
Kulutusvaikutus lasketaan vertaamalla käytettyjen tuntien hintaa kuukauden keskihintaan, eli siis samalla tavalla kuin muillakin. Tarjouksen hinta tuntuu tuollakin vaihtuvan tiuhaan. Hetken päästä laskemalla sain vähän halvemman tarjouksen. Tartuin nyt tähän 6kk sopimuksella hintaan 8,13snt/kwh + kulutusvaikutus + 3,80e/kk.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 830
Peruin 14 päivän puitteissa Heleniltä 12kk 9,88snt + 2,99e/kk -sopimuksen.

Samassa yhteydessä puhelimessa tarjosivat 8,9x snt + 3,99 12kk -sopimusta (normaali määräaikainen ilman kulutusvaikutuksia tms). En tarttunut, vaan otin tähän väliin Lumpeen pörssisähkön.

Eli alle 9 sentin normaaleja määräaikaisia sopimuksia voivat jo tarjota tietyissä tilanteissa. Viittaa mielestäni siihen, että sopimuksissa edelleen hinnanlaskulle paineita.
Luulis olevan, koska ensi vuoden futuurit ja näkymät ovat edullisemmat kuin loppuvuosi ja mitä pidemmälle mennään, sitä pienempi osa 12kk sopimuksesta jää tälle vuodelle.

Vesitilanne vissiin myös hyvä, joten tästä loppuvuodestakin voi tulla halvempi kuin ensin luultiin.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 116
Tästä Helenin kiinteä 12kk 8,87c/kWh + perusmaksu 3,99€/kk

En näe järkevänä tehdä tuohon hintaan 12kk sopparia. Talvelle todnäk hyvä hinta, mutta syksyllä-keväällä-kesällä kalliimpaa kuin pörssi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
585
En näe järkevänä tehdä tuohon hintaan 12kk sopparia. Talvelle todnäk hyvä hinta, mutta syksyllä-keväällä-kesällä kalliimpaa kuin pörssi.
Siksipä ne 6kk kiinteät onkin kadonneet. Pörssisähkö taitaa olla monelle tämän talven valinta.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 567
Olis ollu hyvä 12kk pätkä kyllä, talvi alkaa lähestyä. Pörssillä menty. No ei toiminut linkki enää
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 374
Liittynyt
07.09.2017
Viestejä
95
Fortumilta soitti.
Ei kuukausimaksuja (norm 4,5e)
6kk toistaiseksi voimassaoleva soppari
0.45c marginaali + spot

Omalla kulutuksella järkevämpi kuin 0.38c marginaali + spot niin otin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 073
Viestejä
4 316 632
Jäsenet
71 970
Uusin jäsen
blacknex

Hinta.fi

Ylös Bottom