Minusta pitäisi lähteä toisesta suunnasta: Paljonko sähköliittymän kk-maksua tai kwh-kohtaista hintaa saisi alemmas, jos kotiin asennetaan sähkölämmityksen termostaatti, sähköauton laturi ja lämminvesivaraaja, joiden etäohjausoikeus on sähköyhtiöllä?
Sähköverkkofirma voisi mitoittaa muuntajansa jne. lähemmäs todellista keskimääräisen tehon tarvetta, jos sillä olisi mahdollisuus kontrolloida piikkikulutusta tasaamalla esim. niitä illan sähkölämmityksen piikkejä ja kotiin tulevien sähkö/hybridiautoilijoiden latausnopeutta yms. juttua.
Myös sähköyhtiö voi päästä tekemään rahaa: Jos se pystyy siirtämään kalliita talvi-illan kilowattitunteja halvemmiksi yön tunneiksi tjsp. niin se kiinteähintainen 4s/kWh sähkösopimus voi tuottaa paremmin voittoa itselle. On helpompaa optimoida koko verkon + tuotanno kapasiteetti jne jos sähköfirma säätää keskitetysti tuhannen asiakkaan hetkellistä kulutusta kuin se, että jokainen tuhat asiakasta koittaa itse arvailla, että koska se lämminvesivaraaja kannattaa naksauttaa päälle.
Hyötyä tuollaisesta olisi tarjolla sekä sähkön myyjälle, siirtoyhtiölle ja kuluttajalle. Jonkun pitäisi vaan luoda se businessmalli.
Tässä ei oikeastaan ole mitään uutta ja mullistavaa vaan juuri tällainen on ollut olemassa ns ikuisesti. Ei toki jokaisessa paikassa mutta sähkölämmitteisissä omakotitaloissa varsinkin. Osassa vanhemmista mittareista oli suoraan ledinäkin indikoitu tehon ohjaus. Tosin näissä laitteissahan ei ollut vielä mitään etälukua joten ohjaukselle ei juuri muuta keinoa ollut kuin vuorotella eri alueita aluekohtaisten mittausten perusteella.
Ja toteutukseen verkkoyhtiön puolelta reunaehdot, eli miten pitkään voidaan pitää osaa kulutuksesta pois päältä, siinä kaikki. Mitään etua et siitä saanut ja jos ei käynyt, voit vapaasti irtisanoa siirron.
Nykyiset mittarit kykenevät aivan samaan mutta merkittävästi fiksummin vanhoihin verrattuna. Kokonaan eri asia on, johdottavatko edes vanhoissa kohteissa tuota mahdollisuutta mutta varsinkin niissä siis hyvin helposti käyttöön otettavissa. Aivan samalla tavalla toki se myöhemmin lisättävä sähköauton laturi voidaan liittää tuollaiseen ohjaukseen. Tosin nykyaikaisempi tapa on toki ainoastaan rajoittaa lataustehoa, ei pudottaa kokonaan pois päältä.
Googlella ensimmäinen sopiva verkkoyhtiöön osuva hakutulos:
Vaikuttaisi, ettei tuorein paperi ole mutta tuon kaltaisia vaatimuksia on tosiaan ollut ja mittarin kautta sähkölaitoksen ohjausmahdollisuus.
Todellisuudessa on vaarana, ettei tällaista toteutusta tulla ottamaan ihan nopeasti käyttöön, sen sijaan suunta on osalla ollut jo pelottavasti huipputehon mukaan laskutettavia perusmaksuja. Eli siirretään se huippujen tasaamisen vastuu sähkön käyttäjälle ja jos et tätä tee, maksat koko vuoden sen lyhyen huipun mukaista hintaa. Toivoa toki sopii, ettei tällainen leviäisi kovin laajalle mutta toisaalta toteutus on helppo. Muut vaihtoehdot taas vaativat helposti ainakin jonkin tason investointeja kuluttajankin osalta.
Vastaavasti verkkoon on tuotu koko ajan lisää älyä (smart grid) ja sen myötä mahdollisuudet hyvinkin älykkääseen säätöön kasvavat koko ajan. Tarve toki kasvaa koko ajan ihan jo esim pientuotannon (aurinkopaneelit) lisäätymisen myötä. Ja samaa kokonaisuutta ovat toki suunnitelmat siitä, miten sähköauton akkuja voisi käyttää energiavarastona huippujen kohdalla.
Autojen käyttöä huipuissa voikin taas miettiä tuolla lainauksessa mainitun mukaan. Mikä on se järkevä bisnesmalli, jolla kuluttaja lähtee mukaan. Uskaltaisin väittää monelle olevan paljon helpompi sallia tilapäisiä tehorajoituksia vaikkapa sen auton lataamisessa vs sen auton akun turha käyttö.