Helenin määräaikaisen sopimuksen ehdoissa sanotaan, että peruutusaika alkaa sopimuksen tekemisestä. Tästä voidaan tietenkin vääntää kättä, milloin sopimus katsotaan tulleen tehdyksi, mutta normaalisti sopimus on tehty vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoituksin tai muulla tavalla sopimuksen vahvistaneet, ja sopimuspaperit on toimitettu osapuolille. Tilauksen tekeminen ei ole sama kuin sopimuksen tekeminen ja vasta sopimusvahvistus vahvistaa sopimuksen. Tilanne on täysin verrannollinen verkkokauppaostokseen, jossa tilaus on hyväksytty vasta, kun myyjä lähettää vahvistuksen.Tuliko tuon vahvistusviestin mukana mitään tietoa peruutusoikeudesta? Katsoin Helenin sopimusehtoja, ja siellä todetaan ihan samoin kuin Vattenfallilla, että peruutusoikeus alkaa sopimuksen tekohetkestä. eli silloin kun Helen on vastaanottanut tiedon sopimuksesta, esim. netin kautta. Milloin teit tuon sopimuksen?
Nyt Helenin käytäntö lähettää jokin epämääräinen "tilauskuitti", jossa ei ole edes hintoja mainittu, asettaa asiakkaan oikeusturvan hyvin heikoksi, etenkin jos itse sopimusvahvistus lähetetään vasta kuukausien päästä. Ei sellainen tilanne ole minkään hyvän periaatteen mukainen, että peruutusoikeus päättyy jo kauan ennen kuin sopimusehdot ovat edes selvillä...
Viimeksi muokattu: