^^^Tuossa samsungaajan tapauksessa sen sopimuksen saisi silti haluttaessa siirrettyä Väreelle. Kyse on siitä että tuo nykyinen systeemi ei ole suunniteltu tuollaiseen epätavalliseen "nopeaan" vaihtoon.
Kuitenkin se Vattenfallin sopmus ei ole vielä edes voimassa, ja sen voi irtisanoa koska tahansa 2 viikon irtisanomisajalla koska se on toistaiseksi voimassaoleva. Niin sen voi irtisanoa, tai yrittää "peruuttaa" mutta teknisesti kyse ei olisi peruuttamisesta jos sen solmimisesta on kulunut yli 2 viikkoa.
Kyse oli vain siitä että Väre ei halunnut tehdä sitä normaalina yhtiön vaihtona koska se sopimus ei vielä ollut varsinaisesti voimassa. Se kuitenkin oli jo siellä datahubissa valmiina joten Väre pystyi näkemään että se heidän sopimuksensa oli tehty myöhemmin ts. sen pitäisi silmää räpäyttämättä tulla tilalle, ja että kyse on saman henkilön kanssa tehdystä sopimuksesta.
Toi nyt on tuollaisia nyasseja, ongelma olisi että voisiko täysin ilmaiseksi sen sopimuksen irtisanoa Vattenfallilta. Itsekin törmäsin tähän joulukuussa koska Vattenfallin sopimuksen siirron(toiselta yritykseltä) voi vain
peruuttaa netistä löytyvällä lomakkeella, selkeä
irtisanominen voisi joutua tekemään asiakaspalvelun kautta soittamalla, se maksaa joten rajahyöty kahden eri yrityksen marginaalien erotusten suhteen on olematon.
Mun kohdalla mä olisin halunnut
irtisanoa joulukuussa tehdyn sopimuksen normaalin 2 viikon irtisanomisajan puitteissa niin, että se sopimus päättyy vuoden(2023) lopussa. Tuo itseasiassa suoraan liittyi allaolevaan, koska Lumme Energian systeemi ei sallinut mun enää tehdä tammikuun ensimmäisestä päivästä alkavaa sopimusta, vaikka mä yritin tehdä sitä ennen joulukuun puoliväliä. Ilmeisesti Lumme laskee omalla tavallaan nää joulupyhät sun muut, mä sain sen alkamaan "sopimuksen siirtona" vasta tammikuun toisesta päivästä lähtien. Aikaisemmin ne oli hyväksynyt tammikuun ekan kun olin kokeillut sitä tilausprosessia harjoitteluna edellisenä päivänä. Itse sopimuksen siirto kuitenkin vaatii erilaisia kirjautumisia joten olin sen tehnyt vasta seuraavana päivänä.
Sen sijaan jos olisin helposti voinut irtisanoa sen Vattenfallin sopimuksen päättymään vuoden lopussa, niin olisinkin voinut tehdä kokonaan uuden sopimuksen Lumme Energialle, alkamaan tammikuun ekasta päivästä lähtien. En voinut peruuttaa sitä koska en halunnut mistään järkevästä tai järjettömästä syystä vaihtaa takaisin Enefitille, ja varmaankin se 2 viikon peruutusaika oli jo kulunut. Olisin halunnut nimenomaan irtisanoa sen loppumaan reilun parin viikon päästä, ja vain sen takia että Lumme Energian systeemi ei hyväksynyt sitä siirtoa alkamaan 1.1 vaikka siihen oli selvästi yli kaksi viikkoa vielä aikaa.
Lopulta annoin olla koska kyse oli vain yhdestä ylimääräisestä päivästä Vattenfallin pörssisopimuksella, ja tämän kuukausimaksusta.
Sen sijaan, en muista paljon lukeneeni täältä pahaa Lumme-energiasta, jonka kanssa minulla oli (vajaa) huhtikuun ajan sopimus, josta mainostetaan näyttävästi:
Harmikseni ei tullut oltua "kartanolla" (kesäpaikalla) huhtikuun aikana kuin muutama päivä, joten kulutusta tuli vain kolmannes (80 kWh) kuukausimaksuun (0 e) sisältyvästä 250 kWh:sta. No, niin vain tänään tuli sähköpostiin 25,13 euron lasku vajaa kuukauden kuukausimaksusta.
Oma pieni kokemukseni: Hehku 6 - Lumme 0
No mutta sä et kertonut tarpeeksi että me nähtäisiin kenen virheestä on kyse.
Oliko sun laskusi huhtikuulta, vai toukokuulta? Mistä mihin se sun sopimuksesi on? Mistä on mistä lähtien, mihin on mihin asti. Onko sulla edelleen kyseinen sopimus?
Mulla oli 2.1 alkaen tammikuun loppuun asti tuollainen 250 kWh S paketti, jonka jälkeen taas 1.2 palasin Vattenfallin kuukausimaksuttomaan pörssiin. Mun normaali kulutus pyörii aika tasaisesti 150 kWh kuukaudessa, tuolloinkin mulla oli tammikuussa mennyt vain 167 kWh. Eikä se ollut täysin ilmaista, jouduinhan tietysti maksamaan kuitenkin siirrosta sen noin 4,54 senttiä per kWh.
Joulukuussa tammikuun ekaan asti mulla oli Vattenfallin normaali pörssi(normaali=joutuu maksamaan kuukausimaksun), jonka siirron olin tehnyt Powerilla black friday viikon sunnuntaina, vaihtaen Enefitin normaalista pörssistä. Mä en ulkoa muista koska se BF täsmälleen oli mutta siis ehkä joskus joulukuun toisella viikolla tuohon tammikuun ekaan mulla oli se Vattenfallin normaali pörssisopimus, koska siinä oli kuitenkin se normaali 2 viikon vaihtoaika.
Maksoin 0 euroa tuosta tammikuusta Lummelle koska tosiaan kuten yllä lukee, XS ja S pakettien kuukausimaksut ovat ekalta kuukaudelta nolla. Mitään soittoa, sähköpostia tai nollalaskua en Lumme Energialta saanut. Koska se Vattenfallin pörssi jatkui kuukausimaksuttomana sitten helmikuun alusta lähtien.
Musta on vähän erityisen hassua että sittemmin jälkikäteen jokainen pörssisähköä käyttävä havaitsi ne ennätysmäiset yli 2 euroa kWh hinnat tammikuun muutaman tunnin ajan. Kyllä mäkin niistä kuulin tän ketjun jorinoiden kautta, mutta kun tammikuussa mä olisin saanut ilmaiseksi joka tapauksessa sen 250 kWh niin juuri se ei koskettanut mua. Kuitenkin tuota tammikuun rupeamaa lukuuottamatta mulla on ollut pörssisähkö jostain myöhäisestä syksystä lähtien. Ja mä olisi saanut sen vaihdettua jo paljon aikasemminkin, tuohon asti mulla oli se Enefitin 23 senttiä per kWh(plus joku kuukausimaksukin) mikä siis maksoi kivasti enemmän kuin pörssisähkö, mutta ei niin paljon että mä olisin ehtinyt kiireellä sitä vaihtaa pois.
Voihan tuossa olla ihan kämmi niitten puolesta että ovat ohjelmoineet laskutusjärjestelmän antamaan kk-maksun verran hyvitystä kun kuukausi on kulunut, eivätkä ole tajunneet huomioida että jollakin voi olla sopimus alle kuukauden. Veikkaan että hyvittävät jos reklamoit.
Itse tuotteesta - en mitenkään ymmärrä miksi kukaan haluaisi ottaa tuon paketin (muuta kuin hyötyäkseen ilmaisesta ekasta kuukaudesta). No ellei sitten halua nimenomaan maksaa sähköstä liikaa.
Ei, koska mullakin oli päivää alle kuukausi tammikuussa ja mitään laskua ei koskaan tullut, kuten ei määritelmällisesti olisi pitänyt tuolla. Ja tuolloin se S paketti maksoi 39 euroa kuussa. 1/31 * 39 olisi silti 1,26 euroa. Ne ei välttämättä haluaisi laskuttaa moista mutta siis selitys ei päde. Yksi päivä alle kalenterikuukausin on "alle kuukauden".
Parooni voi selventää sitä varsinaista sopimusta. Kannattaa muistaa että kun se paketti sisältää tietyn määrän todella vitun kiinteään hintaan laskutettua sähköä, niin se kuukausimaksu voidaan hyvin laskuttaa etukäteen. Kun se ei perustu kulutukseen, vaan pelkästään siihen sopimukseen. Mä en tiedä miten se laskutetaan koska multa ei ole koskaan laskutettu selllaista.
Tuo on vähän hölmö sopimus sähköyhtiölle, ainakin minusta siis, järkevämpi sisäänheittotarjous olisi antaa kaksi kuukautta puolella hinnalla. Tällöin paikalle ei pääse minun kaltaista "asiakasta" nappaamaan ilmaiseksi maksimissaan 250 kWh sähköä ja sitten siirtymään perään taas pois.
Niin mä veikkaisin logiikaksi sen että kaikki sopimuksen tekijät eivät tiedä että sen sopimuksen irtosanomisessa tai vaihtamisessa on 2 viikon viive. Paroonin luulisin hyvin tietävän, mutta siinä on tosiaan se että se siirto parempaan pitää tehdä tarpeeksi aikaisin, jottei joutuisi maksamaan seuraavalta kuulta sitä poskettoman kovaa hintaa.