Hieno tuo liukurilaskuri. Olen pettynyt. Tammikuun puolivälistä kun otin itse pörssin ja siitä toukokuun alkuun, niin olen päässyt nippanappa centin paremmaksi kuin spot-keskiarvo. Ja meillä on syynätty joka päivälle sähkönhintoja ja ajoitettu sen mukaan ruanlaittoa sen mitä pystyy ja varsinkin käyttöveden ja talon & tallin lämmitystä.
Vaikka jokaikinen päivä menisi pörssin alle, koko kuukausi voi mennä yli.
Helen mielestäni kokeilee kepillä jäätä hinnoittelun suhteen. Tuosta ei ole pitkä matka siihen kun muut sähkön myyjät tarttuvat tähän.
ihmiset itkivät kun hinnat eivät muuttuneet tarpeeksi nopeasti, mutta eivät kuitenkaan halunneet pörssisähköä. Helen vastaa tähän kysyntään?
Perinteinen toistaiseksi voimassa oleva on ollut vähän sellainen hämärä kun sähköyhtiön ostopäällikkö vetää MUTU taidoillaan hatusta milloin ja kuinka pitkäksi tai lyhyeksi sähköt ostetaan sisään.. Ja raskas koska muutoksista pitää ilmoittaa etukäteen kirjeellä.. eikä voi edes ostaa mitään liian pitkäksi koska asiakkaat voi mennä toiselle yhtiölle jos sähkön osto epäonnistuu ja hinta nousee liiaksi. Ollut jotenkin toimiva silloin kuin hinta oli ennustettavissa.
Vaasan ja Kokkolan sähkö muutti kaikki toistaiseksi voimassa olevat kvarttaaliperusteiksi just tämän takia. Käyttävät kuitenkin vielä MUTU / omaa harkintaa siitä milloin seuraavan vuosineljänneksen sähköt hankintaan futuurimarkkinalta, eli lopputulos voi olla eri.
Oli miten oli, Onhan se nyt vain hyvä että vaihtoehtoja tulee lisää. Itse kaipaisni pitempiä sopimuksia, mutta niitä ei kai kuluttajille tule. Yritysasiakkaille olisi tarjolla mukavat hinnat vuodelle 2027.
Ennen kriisiä joku, olikohan Vihreä Älysähkö tai Väre, tarjosi kuukausihintaisia sopimuksia joiden hinta määrittyi vasta jälkeenpäin kuukauden spot hinnasta. Marginaali oli muistaakseni pari kolme senttiä. En enää löytänyt tällaista.