minapamina
Tukijäsen
Huhtikuussa alkaa myös lämpötilat nousemaan, jolloin energiaa vapautuu lämmityksestä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
OL3:ko laskee koko Euroopan alueen sähkönhintaa? Kyllä tämä hintakriisi on alkanut muualta kuin Suomesta. Ja OL3:n pitäisi olla täydessä höyryssä jo aika piankin, viimeistään silloin 10.12.
OL3:ko laskee koko Euroopan alueen sähkönhintaa? Kyllä tämä hintakriisi on alkanut muualta kuin Suomesta. Ja OL3:n pitäisi olla täydessä höyryssä jo aika piankin, viimeistään silloin 10.12.
Ja eihän tässä myöskään vielä lämmitellä, mutta hinnat ovat olleet nousussa jo pitkään, ja räjähtivät nyt elokuun lopulla käsiin.
itse en periaatteessakaan jatkaisi tuollaisessa firmassa josta ei voi vanhaa sopparia siirtää uuteen osoitteeseenEn tiedä onko täällä mainittu vielä, mutta Enefitiltä saisi 36kk sopimuksen 22,90snt / kWh hinnalla. Nykyinen määräaikainen sopimus ollut heidän kanssa, mutta eivät suostu nykyistä 6snt / kWh hintaa siirtämään uuteen osoitteeseen. Tuotteet
Mikäli oikein käsitin tuon 24kk jälkeen sopimuksen saisi "kilpailuttaa" eli tämä toimisi toistaiseksi voimassaolevana 24kk jälkeen, mutta sähkön toimittajalla on velvollisuus tarjota hinnaksi 36kk ajan tuo 22,90snt / kWh. Jotenkin kyllä ärsyttävää miettiä, että ottaako nyt 24kk tämän 4x hinnan vai odottaako vielä jotain ihmettä, että sähkön hinta alenisi tulevana keväänä sinne 10-15snt hujakoille..
Helenin ympäristösähkö, sopimusta tehdessä 24.09c/kWh ja vahvistuksesta 39.22c/kWh.
Itsekkin sain Heleniltä tarjouksen 28,67c/kwh + 3,99e/kk. 24kk määräaikainen, sopimussakko 50e. Vastapainona olisi Yritys Aktiivin hintaennuste | fortum.fi eli Fortumin yrityssoppari, jossa ennuste talvikuukausille olisi n. 5e/kk + 28c/kwh (+alv 24 eli n. 35c/kwh + 6e/kk). Tämä toistaiseksi voimassa oleva, eli voi purkaa ilman sopimussakkoa. Katsoin että itsellä kulutus n. 300kwh/kk vähän reilu, eli eroa syntyisi n. 23e/kk. Talvikuukausien aikana siis n. 70e, eli vähän enemmän kuin tuo sopimussakko. Toisaalta ennusteen mukaan huhtikuussa hinta olisi edukkaampi. Mikähän olisi kannattavaa, ja miten tarkkoja nuo ennusteet lienevät?
En tiedä onko täällä mainittu vielä, mutta Enefitiltä saisi 36kk sopimuksen 22,90snt / kWh hinnalla. Nykyinen määräaikainen sopimus ollut heidän kanssa, mutta eivät suostu nykyistä 6snt / kWh hintaa siirtämään uuteen osoitteeseen. Tuotteet
Mikäli oikein käsitin tuon 24kk jälkeen sopimuksen saisi "kilpailuttaa" eli tämä toimisi toistaiseksi voimassaolevana 24kk jälkeen, mutta sähkön toimittajalla on velvollisuus tarjota hinnaksi 36kk ajan tuo 22,90snt / kWh. Jotenkin kyllä ärsyttävää miettiä, että ottaako nyt 24kk tämän 4x hinnan vai odottaako vielä jotain ihmettä, että sähkön hinta alenisi tulevana keväänä sinne 10-15snt hujakoille..
itse en periaatteessakaan jatkaisi tuollaisessa firmassa josta ei voi vanhaa sopparia siirtää uuteen osoitteeseen
Onko tietoa Enefitin sopimussakosta jos tulee tarvetta päästä sopimuksesta irti aikaisemmin?
Ilmeisesti asiakaspalvelusta saatu tietoa? Vähän tämä helpottaa nyt, kiitos tiedosta. Säästyn jonottamiselta aspaan.."Järjestelmävirhe" pistänyt ympäristösähkölle korotuksen sinne hinnastoon. Se hinta joka tilausvahvistuksessa on, pitää.
Lienee marraskuun toistaiseksi voimassa olevien sopimusten hinta (mitä niitä Helenillä oli 200k?) tiedossa kun tuollainen jo järjestelmässä on .
Ilmeisesti asiakaspalvelusta saatu tietoa? Vähän tämä helpottaa nyt, kiitos tiedosta. Säästyn jonottamiselta aspaan..
Aivan samalla tavalla määräaikaisen sopimuksen hyvyys on onnenkauppaa, jota ei voi etukäteen koskaan tietää. Olen ajatellut niin, että pysyttäydyn spot-hinnoitellussa sähkössä, koska sähköyhtiöllä on minua paremmat mahdollisuudet ennustaa tulevaa. Näin ollen on todennäköisempää, että määräaikainen on edullinen yhtiölle kuin minulle.Ainoa varmuudella hyvä asia missään toistaiseksi voimassa olevassa on se, että siitä pääsee nopealla aikataululla eroon. Kaikki muuhan voi muuttua koska tahansa. Varsinaisesti ei voida sanoa, että olisi tehnyt hyvän diilin tehdessään minkä tahansa toistaiseksi voimassaolevan. Ainoastaan siinä tapauksessa, että hinta on kohdillaan ja pysyy määräaikaisia edullisempana pitkiä aikoja. Mutta se on sitten onnenkauppaa jota ei voi etukäteen koskaan tietää.
Heh joo. Meillä ihan satavarmaan tulee ongelma tästä. Aina ollut vähintään 23 ja nyt varmaan pakko pudotella 20 pintaan ens talvena.Sääliksi käy naisia ensi talvena. Iso osa tuntuu vapisevan horkassa jo 24 asteen sisälämpötiloissa.
Saa nähdä tuleeko ympäri Suomen riitoja ja jopa eroja, kun lämpötilaa alkavat ukot hanakasti kiristämään.
Näinköhän nykytalot (1960->) kestää kylmäks laittoja?sanoisin etta 1960 luvulla talvella suurimmassa osassa asuntoja talvella ei ollut edes 20 astetta lamminta ja silloinkaan ei ihmiset mihinkaan kuolleet.
Jos tuntuu etta talvi tuhoaa talouden koska kaikki saastot menevat omakotitalon lammittamiseen niin eikun putkimies paastamaan talosta vedet pois ja muuttoa vaikka vanhempien tyokse. Ei siella tarvitse olla kuin 3kk kun jo helppaa.
Näinköhän nykytalot (1960->) kestää kylmäks laittoja?
Kyllähän ne kestää nykytalotkin.
Ei se aina mene sähköyhtiöilläkään ihan putkeen Nimim. oma yhtiöni joutuu myymään mulle alle 5snt hintaan vielä 2 vuotta Toki ennustaminen on käytännössä mahdotonta tällä hetkellä.Olen ajatellut niin, että pysyttäydyn spot-hinnoitellussa sähkössä, koska sähköyhtiöllä on minua paremmat mahdollisuudet ennustaa tulevaa. Näin ollen on todennäköisempää, että määräaikainen on edullinen yhtiölle kuin minulle.
Sinulla kävi hyvä tuuri. Pitkällä aikavälillä uskon kuitenkin sähköyhtiön voittavan määräaikaisilla sopimuksilla.Ei se aina mene sähköyhtiöilläkään ihan putkeen Nimim. oma yhtiöni joutuu myymään mulle alle 5snt hintaan vielä 2 vuotta Toki ennustaminen on käytännössä mahdotonta tällä hetkellä.
Täällä sama. Pitää olla 23, että saa olla ilman sukkia jne. Kuitenkin kesällä 23 on aivan liikaa, joten viilennetään pumpulla 19 asteeseen, että saa pitää hupparia sisälläHeh joo. Meillä ihan satavarmaan tulee ongelma tästä. Aina ollut vähintään 23 ja nyt varmaan pakko pudotella 20 pintaan ens talvena.
Eikä siinä mitään ongelmaa ole, jos se kuumasta pitävä maksaa laskuja. Eri asia jos loisii ja toinen maksaa laskut.Täällä sama. Pitää olla 23, että saa olla ilman sukkia jne. Kuitenkin kesällä 23 on aivan liikaa, joten viilennetään pumpulla 19 asteeseen, että saa pitää hupparia sisällä
Tänään halvin sopimus näyttää olevan kilpailuttaja.fi sivustolla tuo:
Helen
Tuote: Kiinteähintainen Perussähkö
Sopimuksen kesto: Määräaikainen 24 kk
Hinta, Yleissähkö: 32,64 snt / kWh
Perusmaksu: 3,99 € / kk
Nousua muutamassa päivässäkin melkoisesti.
Itse olen kilpailuttanut sähköni siitä lähtien, kun sähkön myynti avautui kilpailulle (joskus 90-luvulla) ja varmaan 80% ajasta olen mennyt määräaikaisilla (tai no ainakin viimeiset reilu 10 vuotta koko ajan määräaikaisilla soppareilla). Kallein määräaikainen diili on tainnut olla jotain 6 sentin tietämillä, joten sinne tasolle se vielä joskus taipuu. Tulevalle talvelle ei ole olemassa hyviä vaihtoehtoja, jos ei ole vanhalla sopparilla liikkeellä. Toivottavasti tätä tilannetta ei kestä kauan ja jää vain yhteen talveen...Komeasti pelasin viivyttämällä itseni pussiin. Hauskintahan tässä on, että minulla loppui edellinen määräaikainen sopimus 2021 keväällä. Unohdin sen tyystin ja sopimus jatkui kalliilla syksyyn asti, jolloin havahduin ja vaihdoin halvempaan toistaiseksi olevaan (Kokkolan Energia). No koska määräaikaisten sopimusten hinnat olivat nousseet jo silloin roimasti, päätin odottaa 2022 kevättä ja kesää, jolloin hinnat olisivat halvempia. No eivätpä olleet, päinvastoin.
Nyt ei auta kuin ensi kuun alussa ottaa sen hetken halvin kvartaalisopimus alkamaan lokakuun alusta. Silloin luulisi jo saavan paremman kuvan seuraavan kvartaalin hinnoista. En missään nimessä ota pidempää määränaikaista sopimusta näillä hinnoilla. Mieluiten maksan kalliimpaa talven ajan ja toivottavasti keväällä/kesällä on parempia vaihtoehtoja.
Vaikka itse olen kilpailuttanut sähkön jo vuosia, ei tämä aina helppoa ole.
Nyt on Helenin soppari loppuvuoden 4.5c/kwh 0€/kk.
Eilen tuli tarjous 28.67€/kwh ja 3.99€/kk jolle repesin ensin, mutta asiaa tutkittua niin ilmeisesti ei parempaa ole?
Sähkölaskut ollut talvella sen +200€/kk. Ensi talvena sitten köyden jatkona..
Lain mukaan maksimikesto on 24 kk, joten tuossa 36 kk sopparissa vika 12 kk on kuluttajalle riskitön optio.Tuotteet
www.enefit.fi
22,9 snt/kwh ja 3,49 €/kk, mutta 36 kk sopimus. En ole lukenut ehtoja niin en tiedä paremmin miten tuosta pääsisi irti.
Siinä tapauksessa tuo lienee paras nykyisistä vaihtoehdoista, ellei halua näihin sopimussakkoihin tai muuttoilmoituskikkoihin lähteä.Lain mukaan maksimikesto on 24 kk, joten tuossa 36 kk sopparissa vika 12 kk on kuluttajalle riskitön optio.
Kiitos tiedosta. Onko tämä tulkittavissa niin, että aiemmin linkkaamani enefit on huijarifirma, kun ei tullut tuolla kilpailutuslaskurissa vastaan, vaikka on n. 20% edullisempi kuin tuolta tullut halvin (Lammaisten energia)?
Tuossa ylempänä energiaviraston sivusto jo linkattukin. Suomessahan tuo kilpailu taitaa olla kovempaa kuin juuri missään muualla. Tilanne vaan on tällä hetkellä susipaska josta johtuen tuo tarjontakin on niin surkea, sähköfirmat ei halua ottaa mitään riskejä.Miksei muuten kukaan ole pykännyt sivua, joka kilpailuttaisi kaikki (luotettavat) sähkönmyyjät? Johtuuko tämä siitä, että firmat eivät halua läpinäkyvää kilpailua eivätkä ole halukkaita lähtemään tähän vai eikö muka oikeasti vain kelleen tullut mieleen.
Pari kilpailutussivua olen löytänyt ja niillä vain pari yhtiötä ja yleensä nekin jotain kusetusfirmoja.
Googlella pääsee aika pitkälle. Viron valtion omistaman Eesti Energian Suomen markkinoille perustettu tytäryhtiö. Eli ei nyt mikään huijarifirma.Kiitos tiedosta. Onko tämä tulkittavissa niin, että aiemmin linkkaamani enefit on huijarifirma, kun ei tullut tuolla kilpailutuslaskurissa vastaan, vaikka on n. 20% edullisempi kuin tuolta tullut halvin (Lammaisten energia)?
Siinä tapauksessa tuo lienee paras nykyisistä vaihtoehdoista, ellei halua näihin sopimussakkoihin tai muuttoilmoituskikkoihin lähteä.
Tilausvahvistus ja myös sopimusvahvistus.Kuuluisiko Oomilta tulla joku vahvistusviesti tehdystä sopimuksesta?
Minulla on kiinteähintainen sopimus voimassa Joulukuuhun saakka ja Heinäkuussa tein sähköpostin kautta uuden sopimuksen (14,39 c/kWh) jonka kuuluisi alkaa edellisen päättyessä. Mutta en ole saanut tästä mitään viestiä eikä Oomin omilla sivuilla näy muuta kuin tuo vanha sopimus.
Jos koko asia on hukkunut bittiavaruuteen, niin onkohan minulla mitään mahdollisuutta vaatia tuota sopimusta näiden sähköpostiviestien perusteella enää tässä vaiheessa?
Kuuluisiko Oomilta tulla joku vahvistusviesti tehdystä sopimuksesta?
Minulla on kiinteähintainen sopimus voimassa Joulukuuhun saakka ja Heinäkuussa tein sähköpostin kautta uuden sopimuksen (14,39 c/kWh) jonka kuuluisi alkaa edellisen päättyessä. Mutta en ole saanut tästä mitään viestiä eikä Oomin omilla sivuilla näy muuta kuin tuo vanha sopimus.
Jos koko asia on hukkunut bittiavaruuteen, niin onkohan minulla mitään mahdollisuutta vaatia tuota sopimusta näiden sähköpostiviestien perusteella enää tässä vaiheessa?
Enefit Takuu sähkönmyyntisopimuksen ehdotSiis pääseekö tästä enefit sopparista aikaisemmin irti? Tai siis millä ehdoilla, osaako kukaan sanoa? 24kk on se maksimi mutta jos aikaisemmin irtisanoo tuleekohan isot sakot?
Sähkönmyyntisopimus on voimassa Enefit Oy:n ja asiakkaan välillä tarjouskirjeessä mainitun määräajan. Kumpikaan osapuoli ei voi irtisanoa määräaikaista Sähkönmyyntisopimusta sopimuskauden aikana ellei laissa tai SME 2014:ssä toisin mainita.
Joo no minulle ei sitten tosiaan tullut mitään sieltä. Roskapostiin menneen viestinkin olisin kyllä huomannut.Tilausvahvistus ja myös sopimusvahvistus. Iä
Itsellä tuli Tilausvahvistus heti, sopimusvahvistista ei kuulunut 2viikkoon, soitin ja oli kuulemma jäänyt johonkin avoimeksi, homma kuntoon ja 2pv päästä sopimusvahvistus tuli sähköpostiin.
Kummankohan sitä nyt ottaisi, Kokkolan Energian ”toistaiseksi” 13c / 3kk vai Helenin tarjouksen (tarjous päättyy tänään) vanhalle asiakkaalle 19,74 c/kWh /24kk?
Öh, esim Carunalla tuusulassa pelkkä kk. maksu 61,50e 35A nalleilla ja aikasiirtona