Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Meni viime kuussa Lumon pörssisähkö yli 12 snt/kWh. Sähkölasku oli pikkasen päälle 100e ja siihen siirrot päälle. Otinpa Kokkolan Energialta toistaiseksi voimassaolevan sopparin 5,76 snt/kWh ja 2,65 e/kk
Meinattiin perseellemme lentää kun tuli kans Lumolta samanlainen lasku.

Aikamme kelailtiin noita netin "kilpailutuksia" kunnes tuli mieleen katsoa täältä keskusteluita ja päädyimme kanssa Kokkolaan
 
Oomin pörssi ja viime kuu 9,73c per kWh. Tuntuu hirvittävältä, mutta sähkön osuus laskulla 54€, joten ei tämä totuudenmukaisesti vielä näillä kulutuksilla näy.
 
mulla on nykyisessä ollut jo vuoden toistaiseksi oleva sähkösoppari ja yritin vaihtaa toiseen mutta siirto ei kuulemma onnistu ? eikö tuo toistaiseksi nimenomaan sitä tarkoita että voi vaihtaa kun lystään (14 vrk irtisanomusajalla)?
 
mulla on nykyisessä ollut jo vuoden toistaiseksi oleva sähkösoppari ja yritin vaihtaa toiseen mutta siirto ei kuulemma onnistu ? eikö tuo toistaiseksi nimenomaan sitä tarkoita että voi vaihtaa kun lystään (14 vrk irtisanomusajalla)?
Miksei se onnistunut? 14 päivää se odotusaika on ennen siirtymistä uuteen jos ei mitään määräaikaista ole.
 
mulla on nykyisessä ollut jo vuoden toistaiseksi oleva sähkösoppari ja yritin vaihtaa toiseen mutta siirto ei kuulemma onnistu ? eikö tuo toistaiseksi nimenomaan sitä tarkoita että voi vaihtaa kun lystään (14 vrk irtisanomusajalla)?

Voisiko syy olla siinä että yrität vaihtaa sähkönsiirtoyhtiötä (mitä ei voi vaihtaa). Eli sähkön voi kilpailuttaa mutta se oma paikallinen verkkoyhtiösi perii aina sinulta sähkönsiirrosta maksua mutta sen sähkösopimuksen voi ostaa myös joltain (halvemmalta) yhtiöltä.
 
en ole siirtoyhtiötä vaihtamassa tietenkään vaan sähkönmyyntiä koskevaa sopparia. no maanantaina aspaan viestiä ja liitän siihen tuon uuden sähkönmyyjän viestin mukaan. (btw,laitoin vielä 15 päivän päähän tuon siirronajankohdan eli siitäkään ei ole kiinni.)
 
en ole siirtoyhtiötä vaihtamassa tietenkään vaan sähkönmyyntiä koskevaa sopparia. no maanantaina aspaan viestiä ja liitän siihen tuon uuden sähkönmyyjän viestin mukaan. (btw,laitoin vielä 15 päivän päähän tuon siirronajankohdan eli siitäkään ei ole kiinni.)
Ei sinun mitään tarvitse "liittää". Ilmoitat nykyiselle, että irtisanot sopimuksen ja sovit uuden kanssa alkamisen sinne seuraavalle päivälle, kun nykyinen loppuu.
 
Ainakin winback-tapauksissa jotkut sähköyhtiöt eivät hyväksy toisen sähköyhtiön asiakkaan puolesta tekemää irtisanomista, esim. itse ~1.5 vuotta sitten laitoin sopimuksen siirtymään Lumme Energilalle Heleniltä mutta Helen teki paremman tarjouksen ja jouduin itse irtisanomaan Lumpeen sopimuksen, jos siis tästä oli kyse. Voi olla laajemminkin käytössä jollain firmoilla, että asiakas joutuu tekemään enemmän työtä siirtymiseen.
 
Ei sinun mitään tarvitse "liittää". Ilmoitat nykyiselle, että irtisanot sopimuksen ja sovit uuden kanssa alkamisen sinne seuraavalle päivälle, kun nykyinen loppuu.

Vielä helpommalla pääsee kun tekee uuden kanssa sopimuksen ja sopii että ne hoitaa irtisanomisen
 
Vielä helpommalla pääsee kun tekee uuden kanssa sopimuksen ja sopii että ne hoitaa irtisanomisen
päivitystä tähän juttuun: uutta sopparia ei voida tehdä, tarkista nykyinen sopimustilanteesi sähkönmyyjältä. asia tarkistettu NGE:n omilta sivuilta missä sopparissa lukee
Sopimus luotu:
1.8.2020
Päättyy:
Voimassa toistaiseksi

Puhelin Aspa heillä nurin ja muutama viesti lähetetty jo, ei vastausta.
pitänee varmaan odotella ja toivoo parempaa päivää ennenkuin menettää hermonsa!
 
Laita uudelle myyjälle viesti, että olet tarkastanut sopimuksen ja se on toistaiseksi voimassa. Tämän jälkeen yhtiöt sitten selvittelee keskenään miksi ei onnistunut. Todennäköisesti vastaus on "ups meillä oli väärä tieto täällä" ja korjailevat sitten.

Ei kannata haaskata aikaa soittelemalla kun ei se aspan tyyppi kuitenkaan edes hoida sitä asiaa itse. Helposti kestää, joka sähköpostiin 1-2pv käsittelyaika kun noita pallotellaan kahden yhtiön välillä.
 
Soita kuluttaja-asiamiehelle ja kysy myös sieltä neuvoja, kun toistaiseksi voimassa olevaa sopparia ei voi katkaista ja siirtää toiselle.
 
päivitystä tähän juttuun: uutta sopparia ei voida tehdä, tarkista nykyinen sopimustilanteesi sähkönmyyjältä. asia tarkistettu NGE:n omilta sivuilta missä sopparissa lukee
Sopimus luotu:
1.8.2020
Päättyy:
Voimassa toistaiseksi

Puhelin Aspa heillä nurin ja muutama viesti lähetetty jo, ei vastausta.
pitänee varmaan odotella ja toivoo parempaa päivää ennenkuin menettää hermonsa!
Tee nyt niinkuin sinulle on neuvottu. Irtisanot nykyisen ja teet uuden firman kanssa sopimuksen, joka alkaa seuraavana päivänä. Ei ole rakettitiedettä tämä.
 
Haluatko kertoa vielä miten se tehdään kun ei saa asiakaspalvelua kiinni?

Tekee irtisanomisilmoituksen kirjallisena ja tilaa uuden sähkösopimuksen alkamaan seuraavana päivänä. Kirjallisesti toimitettu irtisanomisilmoitus pätee.
Uudelle sähkönmyyjälle voi ilmoittaa irtisanoneensa sähkösopimuksen. Jos vanha yrittää jatkaa laskuttamista, niin kiistää laskut.
 

Tekee irtisanomisilmoituksen kirjallisena ja tilaa uuden sähkösopimuksen alkamaan seuraavana päivänä. Kirjallisesti toimitettu irtisanomisilmoitus pätee.
Uudelle sähkönmyyjälle voi ilmoittaa irtisanoneensa sähkösopimuksen. Jos vanha yrittää jatkaa laskuttamista, niin kiistää laskut.
Ongelmahan ei nyt ollut tuo mitenkään. Ongelma oli se että uusi yhtiö ei suostunut tekemään sopimusta, koska vanha soppari jumissa. Se nyt on aivan sama mitä sen entisen kanssa taustalla pelailee (saamatta sinne oikeaa yhteyttä ja mitään lisätodisteita aiheeseen), kun se ei auta sitä uuden tekemistä tässä tilanteessa.

Ainoa apu neuvoistaisi voisi olla että koittaa sanoa uudelle yhtiölle että on tosiaankin irtisanonut sen kirjallisesti, mutta ei vaan saa sinne yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla. Jos uuden case etenisi sitten.
 
Ongelmahan ei nyt ollut tuo mitenkään. Ongelma oli se että uusi yhtiö ei suostunut tekemään sopimusta, koska vanha soppari jumissa. Se nyt on aivan sama mitä sen entisen kanssa taustalla pelailee (saamatta sinne oikeaa yhteyttä ja mitään lisätodisteita aiheeseen), kun se ei auta sitä uuden tekemistä tässä tilanteessa.

Ainoa apu neuvoistaisi voisi olla että koittaa sanoa uudelle yhtiölle että on tosiaankin irtisanonut sen kirjallisesti, mutta ei vaan saa sinne yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla. Jos uuden case etenisi sitten.
Sanoo sopparin irti ja jos sähkö ei katkea sovittuna päivänä niin reklamoi kaikista sen päivän jälkeen tulleista maksuvaatimuksista?
 
Jos kumminkin löytyisi turvallisempia keinoja kuin laskujen kiistäminen. Ei tunnu kovin mielekkäältä jos jossain vaiheessa joutuu tappelemaan käräjillä sähkölaskuista. Joihin valmistautuminen sähköttömässä kämpässä hieman epämukavaa.
 
Jos kumminkin löytyisi turvallisempia keinoja kuin laskujen kiistäminen. Ei tunnu kovin mielekkäältä jos jossain vaiheessa joutuu tappelemaan käräjillä sähkölaskuista. Joihin valmistautuminen sähköttömässä kämpässä hieman epämukavaa.
No mut eihän niitä laskujakaan tule jos sähköt on poikki :)
 
Just näin. Ikinä en ole irtisanonut sähkösopimusta vaan uusi yhtiö on hoitanut homman. Tämä useita kertoja.
Pojat nyt ilmeisesti tahallaan ei ymmärrä et nykyinen sähkönmyyjä syystä X pistää siirrossa hanttiin. En itsekään ole koskaan vastaavaan tilanteeseen joutunut, mutta internet kertoo joidenkin sähkön myyjien toimivan näin.
 
Ainoa apu neuvoistaisi voisi olla että koittaa sanoa uudelle yhtiölle että on tosiaankin irtisanonut sen kirjallisesti, mutta ei vaan saa sinne yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla. Jos uuden case etenisi sitten.
Lähetä se irtisanomisilmoitus sekä vanhalle, että uudelle toimittajalle. Samaan kirjeeseen laita kopio tehdystä sopimuksesta. Tiedä auttaako mutta...
 
Pojat nyt ilmeisesti tahallaan ei ymmärrä et nykyinen sähkönmyyjä syystä X pistää siirrossa hanttiin. En itsekään ole koskaan vastaavaan tilanteeseen joutunut, mutta internet kertoo joidenkin sähkön myyjien toimivan näin.

Samaa lukenut, ei vaan tunnu menevän jakeluun että aspasta eivät vastaa soittoihin, sähköposteihin ei ole vastattu. Ja uutta sopimusta ei voi sopia, ennen kuin vanha on katkaistu , ja vanhaa ei voi katkaista kun aspasta eivät vastaa puheluihin tai viesteihin että katkaistaan sopimus että voi tehdä uuden sopimuksen toisen kanssa, kun vanha pitäisi katkaista että voi tehdä uuden ja aspasta eivät vastaa puheluihin eikä viesteihin...
 
Jos taloudesta löytyy toinen täysi-ikäinen niin tekee uuden sopimuksen tämän nimiin. Kohteeseen tulee uusi verkkopalvelusopimus ja tämän myötä vanha myynti- ja verkkopalvelusopimus katkeavat ilman yhteydenottoa nykyiseen myyjään. Samalla keinolla on mahdollista vaihtaa määräaikainenkin sopimus.
 
Jos taloudesta löytyy toinen täysi-ikäinen niin tekee uuden sopimuksen tämän nimiin. Kohteeseen tulee uusi verkkopalvelusopimus ja tämän myötä vanha myynti- ja verkkopalvelusopimus katkeavat ilman yhteydenottoa nykyiseen myyjään. Samalla keinolla on mahdollista vaihtaa määräaikainenkin sopimus.

Onnistuu myös kenen tahansa kaverin tai vaikka sukulaisen avustuksella. Ei vain passaa määräaikaista sopimusta hänen tehdä.

Kun sähkösopimus vaihtunut, niin vaihtaa sen sitten vaikka viikon jälkeen taas omiin nimiin.
 
Kirjattu kirje vastaanottajan kuittauksella voisi kenties auttaa, tosin maksaa aika paljon. Tai yhteydenotto kuluttajaneuvontaan.
 
Jos taloudesta löytyy toinen täysi-ikäinen niin tekee uuden sopimuksen tämän nimiin. Kohteeseen tulee uusi verkkopalvelusopimus ja tämän myötä vanha myynti- ja verkkopalvelusopimus katkeavat ilman yhteydenottoa nykyiseen myyjään. Samalla keinolla on mahdollista vaihtaa määräaikainenkin sopimus.
Päteekö tämä kaikkiin määräaikaisiin sähkösopimuksiin ? Eli onnistuuko näin lopettaa määräaikainen voimassa oleva sähkösopimus ?
 
Jos taloudesta löytyy toinen täysi-ikäinen niin tekee uuden sopimuksen tämän nimiin. Kohteeseen tulee uusi verkkopalvelusopimus ja tämän myötä vanha myynti- ja verkkopalvelusopimus katkeavat ilman yhteydenottoa nykyiseen myyjään. Samalla keinolla on mahdollista vaihtaa määräaikainenkin sopimus.
Kyllä pätee ja kyllä onnistuu.
Eli tarkennetaan vielä kysymystä. Meillä vaimon nimissä 7/2022 asti voimassa oleva määräaikainen sähkösopimus. Loppuuko tämä sopimus määräajasta huolimatta ilman mitään ongelmia ja kyselyitä vanhalta sopimuksentuottajalta jos minä itse solmin toisen yhtiön kanssa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen samaan osoitteeseen ?
 
Eli tarkennetaan vielä kysymystä. Meillä vaimon nimissä 7/2022 asti voimassa oleva määräaikainen sähkösopimus. Loppuuko tämä sopimus määräajasta huolimatta ilman mitään ongelmia ja kyselyitä vanhalta sopimuksentuottajalta jos minä itse solmin toisen yhtiön kanssa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen samaan osoitteeseen ?

Loppuu voit verrata tilanteeseen että muuttaisit pois ja uusi asiakas tekee sopimuksen.
 
Eli tarkennetaan vielä kysymystä. Meillä vaimon nimissä 7/2022 asti voimassa oleva määräaikainen sähkösopimus. Loppuuko tämä sopimus määräajasta huolimatta ilman mitään ongelmia ja kyselyitä vanhalta sopimuksentuottajalta jos minä itse solmin toisen yhtiön kanssa toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen samaan osoitteeseen ?
Huomiona, että sun pitää tehdä sopimus muuttajana, eli ikään kuin muuttaisit uuteen asuntoon.
Sähköyhtiöillä ei ole väyliä/resursseja seurata todellisuutta, eli he toimivat vain ilmoituksesi perusteella.
 
päivitystä tähän juttuun: uutta sopparia ei voida tehdä, tarkista nykyinen sopimustilanteesi sähkönmyyjältä. asia tarkistettu NGE:n omilta sivuilta missä sopparissa lukee
Sopimus luotu:
1.8.2020
Päättyy:
Voimassa toistaiseksi

Puhelin Aspa heillä nurin ja muutama viesti lähetetty jo, ei vastausta.
pitänee varmaan odotella ja toivoo parempaa päivää ennenkuin menettää hermonsa!

Tee nyt niinkuin sinulle on neuvottu. Irtisanot nykyisen ja teet uuden firman kanssa sopimuksen, joka alkaa seuraavana päivänä. Ei ole rakettitiedettä tämä.

nonii, tänään pääsin aspaan 26 min jonotuksen jälkeen. heillä oli merkitty määräikaiseksi "vahingossa" vaikka soppari on toistaiseksi oleva. asia korjattu nyt, enkä ruvennut keuhkoo tuosta asiasta. nyt on uusi soppari vetämässä ja eiköhän se nyt onnistu ongelmitta.

en tiedä oliko yksittästapaus tuo "vahingossa" vai yleinen tapa jolla yritetään vaikeammaksi sopparin irtisanominen ja siten asiakas pysymään tai ainakin ottamaan yhtettä ennen sopimuksen purkua.

asia on nyt hoidettu omalta osaltani, eihän tämä mitään rakettitiedettä ole. hiukan aikaa vievää tällä kertaa. (lähettämiin posteihin ei ole vieläkään vastattu NGE:n osalta)

-loppu-
 
Vielä helpommalla pääsee kun tekee uuden kanssa sopimuksen ja sopii että ne hoitaa irtisanomisen
Just näin. Ikinä en ole irtisanonut sähkösopimusta vaan uusi yhtiö on hoitanut homman. Tämä useita kertoja.
Pojat nyt ilmeisesti tahallaan ei ymmärrä et nykyinen sähkönmyyjä syystä X pistää siirrossa hanttiin. En itsekään ole koskaan vastaavaan tilanteeseen joutunut, mutta internet kertoo joidenkin sähkön myyjien toimivan näin.

Ilmeisesti kyseessä nämä erään henkilön hämäräfirmat jotka pistää hanttiin??? eikös ne ole nyt viranomaisten selvityksessä? Aika paljon kertoo firman nimi ja googlen setä löytää nopeasti lisää tietoa kun selvittää etukäteen näitä huijareita. Edelleen sanon että ei ikinä ole ollut ongelmia siirron kanssa. Seuraava selvitys itsellä parin kuukauden päästä edessä.

PS. kerro ihmeessä mistä firmasta kyse muillekin
 
Ilmeisesti kyseessä nämä erään henkilön hämäräfirmat jotka pistää hanttiin??? eikös ne ole nyt viranomaisten selvityksessä? Aika paljon kertoo firman nimi ja googlen setä löytää nopeasti lisää tietoa kun selvittää etukäteen näitä huijareita. Edelleen sanon että ei ikinä ole ollut ongelmia siirron kanssa. Seuraava selvitys itsellä parin kuukauden päästä edessä.

PS. kerro ihmeessä mistä firmasta kyse muillekin

Nordic Green Energy.
@yber pari viestiä ylempänä selvittikin jo tilannetta.
 
Nopeasti kun selasin muutaman päivän jakson sähkön spot hintoja ja verta sinne niitä viime vuoden hintoihin aika pienet ovat erot.. Tällä hetkellä vuorokauden korkeimmat ovat piikkinä selvästi yli viime vuoden, taas yön alimmat ovat alle..

En jaksanut mitään pitkän ajan vertailua ruveta tekemään.. Mutta ihan vaan huomio kun puhutaan reilusti nousseista hinnoista.
 
Nopeasti kun selasin muutaman päivän jakson sähkön spot hintoja ja verta sinne niitä viime vuoden hintoihin aika pienet ovat erot.. Tällä hetkellä vuorokauden korkeimmat ovat piikkinä selvästi yli viime vuoden, taas yön alimmat ovat alle..

En jaksanut mitään pitkän ajan vertailua ruveta tekemään.. Mutta ihan vaan huomio kun puhutaan reilusti nousseista hinnoista.

Tuolla otannalla ja tarkkuudella en kyllä lähtisi yleistä kommentointia tekemään. Kannattaa varmaan katsella niitä Tilastokeskuksen/energiaviraston taulukoita jos spot-hintojen tulkinta on noin metsässä.

Viimevuonna sähkö oli poikkeuksellisen halpaa joten siihen verrattuna nyt on kallista. Jos taas otetaan pidempää keskiarvoa vaikka 10v ajalta niin aikalailla "vaihteluväliin" menee nämä tämänkin syksyn hinnat.
 
Kattelin just uutisia ja seillä mainittiin että sähkön hinta todennäköisesti nousee reilusti alkuvuodesta 2022. Vieläkin ?
Olen Oomin asiakas ja onnistuin uusimaaan 24kk sopparin kesän lopussa 5,79 c/kWh hintaan ja nyt se näytää olevan jo 7,9 c/kWh, eli nousua on ollut jo aika rajusti. Jos hinta vielä nousee reilusti alkuvuonna, niin silloihan hinta alkaa kohta oleen meilekin tuplat kesään verrattuna.

Aika hurjaa menoa. Enpä muista ihan heti tapahtuneen vastaavaa. ( tai sitten ei oo vaan kiinnoistanut )

OL3:seen turboruuvia pitää hieman kiristää ja laitaa halpaa sähköä tulemaan....
 
Itse yritin kysellä vastaavan perään.... minulla siis myös tällä hetkellä Lumpeen 3,99c/kWh tarjous joka on voimassa tuonne helmikuun alkuun -22...
Lumpeelta tuli kuitenkin tarjous sopimuksen uusimisesta tuosta samaisesta Vuosi Lumme 24kk... hintana 6,69c/kWh aja 1,99€/kk......
Soittelin vielä Lumpeelle ja kyselin että löytyisikö tännepäin myös tuollainen parempi tarjous, mutta ei puhettakaan.... se on kuulemma ollut henkilökohtainen tarjous vaan sinulle?!?
Aika mielenkiintoista kun kuitenkin samanlaisesta sopparista ollaan jatkamassa samanlaiseen... ainoa ero kaiketi sitten tuo että minun nykyinen sopimus päättyy noin kuukausi tuon jälkeen...

No aikaa on ja voihan sitä toivoa että alkuvuodesta hinnat vaikka vahingossa alkaa menemään taas alaspäin... :)
Itsellä ihan sama tilanne. Vanha soppari päättyy helmikuussa ja uusi tarjous oli tuo 6,69c/kWh ja 1,99€/kk, siis Lumme 24kk. Soittelin ja yritin tinkiä edes kk-maksut pois, mutta ei mitään reagointia. Joskus aikoinaan sain näiden kilpailluttajien kautta selkeästi halvemman ja kuukausimaksuttomaton tarjouksen muistaaksi entiseltä Loisteelta. Käytin jo tänään aika tovin työajasta näiden parissa, mutta nyt ei kyllä parempaa tullut vastaan. Tämä on kuitenkin huonoin mahdollinen vuodenaika tehdä pitkiä sopimuksia, niin taidan siirtyä alkutalven ja kevään ajaksi toistaiseksi voimassa olevan sopparin piiriin ja sitten kesällä tutkia tilannetta uudestaan.

Jos raadilla ei ole parempia vinkkejä. Itsellä maalämpö rivitalo ja vapaa-ajan asunto, joten ihan valtavia kk-maksuja ei kannata ainakaan maksaa.
 
Lokakuun pörssisähkö 5,08, ja viikonloppuna kuun keskihinta aika varmasti menee alle viiden. Alkaa ottaa kiinni kesän ”menetyksiä”.
 
Huonoon väliin päättyy vanha 2v määräaikanen soppari: 5,8snt/kwh/1,25€kk. Tarjosivat jatkoon 7,8snt/kwh/1,25€kk (2v) jonka hyväksyin. Oma kulutus sen verran pieni ettei tuo juuri vaikuta laskuun.

Tuleepahan tuettua paikallista sähköyhtiötä.
 
Huonoon väliin päättyy vanha 2v määräaikanen soppari: 5,8snt/kwh/1,25€kk. Tarjosivat jatkoon 7,8snt/kwh/1,25€kk (2v) jonka hyväksyin. Oma kulutus sen verran pieni ettei tuo juuri vaikuta laskuun.

Tuleepahan tuettua paikallista sähköyhtiötä.
Mielenkiintoinen ratkaisu.
Esim Helen tarjoaa 6.96snt/kwh ilman kuukausimaksua 2v määräaikaiselle.
Vaikka kulutus olisi nolla kwh niin tuolla tulisi säästöä 30€.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom