Päivittelin e-kirjoihin, Kindleen ja
Calibreen liittyvää workflow'tani, jonka ajattelin samalla dokumentoida tänne. Olen siis jo vuosien ajan ostanut kirjoja lähinnä sähköisinä versioina. Lainailen kyllä fyysisiä opuksia silloin tällöin kirjastosta, mutta romaanien lukemisessa pidän e-kirjaa mukavuudeltaan ylivoimaisena.
Englanninkieliset kirjat ostan yleensä Amazonista helposti toimivan Kindle-integraation vuoksi. Nykyään tosin
Send to Kindle -toimintokin tukee EPUB-tiedostoja, joten myös muualta ostetut kopiosuojaamattomat e-kirjat pystyy esim. kännykän kautta lähettämään Kindlelle. Toistaiseksi olen kuitenkin ostanut kirjoja Amazonin ulkopuolelta palveluista vain tietokoneella, sillä silloin tiedostot on helppo konvertoida Calibrella AZW3-muotoon ja viedä USB:n kautta Kindlelle.
Kopiosuojauksen olen joskus poistanut
DeDRM tools pluginillä. Poiston voi tehdä Calibressa nappia painamalla, kunhan vain on ostamista edeltävästi varmistanut, että DRM ylipäätään on purettavissa! Jos kopiosuojatun kirjan ostaa, on tärkeää pitää itsellään varmuuskopio, josta DRM on paistettu. Muutoin et pahimmassa tapauksessa enää tulevaisuudessa saa ladattua ostamastasi kirjasta sellaista versiota, jota pystyisit omalla lukulaitteellasi lukemaan! Minulle on käynyt näin, kun Barnes & Noble muutti toimintaansa. On siis parempi olla ostamatta DRM:llä pilattuja tiedostoja, jos vain mahdollista.
Suomenkieliset kirjat olen ostanut aina
Elisa Kirjasta, mutta nähtävästi myös
Adlibris,
Ellibs ja
Suomalainen Kirjakauppa myyvät e-kirjoja. Onkohan muilla niistä kokemusta? Olen tähän mennessä löytänyt kaipaamani kirjat Elisa Kirjasta, enkä ole kokenut tarvetta kokeilla muita vaihtoehtoja. Kopiosuojauksena siellä toimii tiedostoon ympätty "vesileima", jossa lukee ostajan sähköpostiosoite. Mielestäni tämä on erinomainen vaihtoehto DRM:lle. Ärsyttävin piirre Elisalla ollut tekstin tasaaminen vasemmalle (left alignment), jolloin sivun oikea laita muistuttaa sahalaitaa. Onneksi Calibrella saa muutettua tiedostot sellaisiksi, että kirjanlukija tasaa tekstin molempiin laitoihin (justification). Tarvittavan asetuksen saa muutettua täältä:
Koodi:
Preferences -> Change Calibre behavior -> Conversion -> Common options -> Look & feel -> Text -> Text justification: Justify Text.
Valitettavasti Kindle hoitaa tekstin tasauksen vain pidentämällä sanojen väliä. Kirjainten välinen rako on siis tietyllä fontilla ja koolla aina vakio. Tämä vuoksi pitkät yhdyssanat aiheuttavat joillakin riveillä sanojen välin paisumisen häiritsevän pitkäksi. Tai pahimmillaan yksittäinen rivi on left aligned muiden ollessa justified. Ilmeisesti Kindle venyttää sanojen välin korkeintaan tietyn mittaiseksi, minkä jäkleen se mieluummin jättää rivin vain vasemmalle tasatuksi. Tämäkin on kuitenkin korjattavissa
Hyphenate This! -pluginilla. Se ei tue Voikko-sanakirjaa, mutta se ymmärtää yksinkertaisempia Libreofficen tavutussanakirjoja. Voit ladata tarvittavan hyph_fi_FI.dic-tiedoston esim.
täältä. Oletusasetuksilla tavutuksia tulee turhankin usein, jolloin tekstin luettavuus kärsii. Muuttamalla pluginin asetuksista LEFTHYPHENMIN ja RIGHTHYPHENMIN arvoiksi 5, tulee molempiin laitoihin tasatusta kirjasta miellyttävän näköinen Kindlelläkin! Muitakin arvoja voi toki kokeilla.
Viimeisenä silauksena: Tykkään pitää Kindlen "näytönsäästäjänä" kulloisenkin kirjan kantta. Kuitenkaan kirjojen kansikuvat eivät yleensä vastaa Kindlen näytön kuvasuhdetta, jolloin kuvaa jää reunustamaan rumat palkit. Olen joskus käsin croppaillut kansia oikeaan kuvasuhteeseen, mutta taidan jatkossa käyttää kuvan venyttämiseen
Resize Cover -pluginia. Lopputulos näyttää testaamallani kirjalla aivan riittävän hyvältä.