Sähköinen matkustajalentokone...missä ne viipyy ?

Miksi jokaiselle tarvitaan oma generaattori ? Kaikkihan isuu riveissa ja jonoissa kun asiaa ajattelee..siis lentokoneessa...eikö niin ?
Eli jokainen rivi polkee samaa tahtia? Kai siinä vähän säästää generaattoreissa, mutta polkemisen hyötysuhteessa ei niinkään. Kenties tulee takapakkiakin kuin tandempyörässä konsanaan.

Olitko siis huomioinut nuo kaikki hyötysuhteen kannalta erittäin olennaiset muunnokset?
 
Nää tarinat on kyllä hyviä, lentomatkalla vähän polkemaan :lol:.
Eikö nykyään ole jo hyviä mini ydinreaktoreita? Siitähän saisi sähköä moottoreille, tankkausväli useita kuukausia tai vuosia?
Sopisi ehkä enemmän pelkkän tavarankuljetukseen, ei tarvitsisi suojata kuin kuski tai sitten etähallittava lentää.
 
Nää tarinat on kyllä hyviä, lentomatkalla vähän polkemaan :lol:.
Eikö nykyään ole jo hyviä mini ydinreaktoreita? Siitähän saisi sähköä moottoreille, tankkausväli useita kuukausia tai vuosia?
Sopisi ehkä enemmän pelkkän tavarankuljetukseen, ei tarvitsisi suojata kuin kuski tai sitten etähallittava lentää.
Polkemalla estetään liikalihavuutta ja pidetään esimerkiksi viihde-elektroniikka päällä ja paineistus jne jne. Estetään laskimotukokset...ja päästään aikuistenoikeasti "kuntolomalle" !

:cool:
 
Tämä 1,25 kw per matkustaja on 5 x enemmän tehoa kuin mitä tarvitaan lentämiseen lihasvoimalla keskimäärin.
Se siis riittää mihin nopeuteen? Päästäänkö edes auton taajamanopeutta? Noi polkukoneet joissa on suoravedolla saatu kone pysymään ilmassa vähän yli 0,25 kw teholla on kulkenu hitaammin ku mitä ihminen juoksee.
 
Se siis riittää mihin nopeuteen? Päästäänkö edes auton taajamanopeutta? Noi polkukoneet joissa on suoravedolla saatu kone pysymään ilmassa vähän yli 0,25 kw teholla on kulkenu hitaammin ku mitä ihminen juoksee.
Aerodynaamimen muoto n. 50% parempi niin päästään jonnekin 100-150 km/t nopeuteen...vasta akuilla korkealla päästään 400-500 km/t nopeuteen...300n yli jokatapauksessa.

Parhaat pyöräilijät kykenevät tuottaamaan hetkellisesti yli 2 hv...eli ehkä jopati 2 kw...jolloin saataisiin jo massiivinen lisäys kapasiteettiin jos kaikki olisivat huippukilpayöräilijöitä. Ihmettelen ettei tätä olla koskaan kokeiltu..koska monelle tehty laite saadaan aika aerodynaamisesti paljon paremmaksi.
 
Miksi jokaiselle tarvitaan oma generaattori ? Kaikkihan isuu riveissa ja jonoissa kun asiaa ajattelee..siis lentokoneessa...eikö niin ?

Kaveri miettii tehokasta toteutusta. Oli miettynyt asiaa vähän pidemmälle, eli oli pohtinut muitakin vaihtoehtoja. Oliko sinulla jokin idea miten jollain keskus generaattorilla. toteutus tehokkaammin.

Nyt jää mieleen vanha akseli/hihna/ketju voimalinjat, tai yksikertaisen tandem polkupyorän tyylinen ratkaisu. Jos niitä lähtee sovittaan matkustajakoneeseen niin se kai juuri se missä edellinen kirjoittaja oli päätynyt ehdottaan jokaisella oma generaattori. Paino, kustannukset, koko.


503 wattia päivän tasaajalla ja 320 m2 on kennoalaa...eli 161 kw....joka tässä koneessa jonka minä olin luonnostellut
Nämä luonnostelmat random luvuilla sotkee vain aiheesta keskustelua.


Kuvan koneella on lennetty 2 päällä yhden polkiessa.


Musculair-2_BN_49760_15148e11a8.jpg

Samoin nämä liiteet ja satesanat joilla ei mitään tekemistä aiheen kanssa.
 
Oho! pääsisikö sinun rakentamallasi polkukoneella kuinka kovaa? Helpot maailmanennätykset tiedossa.

Jaa toki laskelmat, niin voidaan arvioida että mitä niistä kenties puuttuu. Halvempi jos on ns. 'fail fast' metodologia käytössä.
Mullahan on näitä ennätyskoneita suunniteltuna jo 25 vuoden takaa. Virtausdynamiikkaa opiskelin yliopistossa pari talvea.

162547-4d2bcd4d0582f300e9b4e42c26b52afb.jpg
 
Kaveri miettii tehokasta toteutusta. Oli miettynyt asiaa vähän pidemmälle, eli oli pohtinut muitakin vaihtoehtoja. Oliko sinulla jokin idea miten jollain keskus generaattorilla. toteutus tehokkaammin.

Nyt jää mieleen vanha akseli/hihna/ketju voimalinjat, tai yksikertaisen tandem polkupyorän tyylinen ratkaisu. Jos niitä lähtee sovittaan matkustajakoneeseen niin se kai juuri se missä edellinen kirjoittaja oli päätynyt ehdottaan jokaisella oma generaattori. Paino, kustannukset, koko.



Nämä luonnostelmat random luvuilla sotkee vain aiheesta keskustelua.




Samoin nämä liiteet ja satesanat joilla ei mitään tekemistä aiheen kanssa.
Kyllä ne monelle saattaa avata asiaa...ja laittaa mielikuvituksen liikumaan. Minulle ainakin kuvat ovat inspiraation lähde..ennemmin kuin harhailevat sanat. Islamissahan kuvat ovat kiellettyjä...sano vaan jos on vakaumustasi vastaan katsoa kuvia...kestän sen kyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jää mieleen vanha akseli/hihna/ketju voimalinjat, tai yksikertaisen tandem polkupyorän tyylinen ratkaisu. Jos niitä lähtee sovittaan matkustajakoneeseen niin se kai juuri se missä edellinen kirjoittaja oli päätynyt ehdottaan jokaisella oma generaattori. Paino, kustannukset, koko.
Nimenomaan. Joku 100w rimpulageneraattori ja alumiiniset polkimet ei paina kovin paljoa, mutta mekaaniset välitykset kymmenille polkijoille painaa jotakin ja laskee mekaanista hyötysuhdetta aika rajusti.
 
Laskelmat vaan tiskiin! Päästään sit ihmettelemään.
Nämä ovat liikesalalsisuuksia. Aiemmin jo sanoin että tarvitaan armeija aerodynaamikkoja laskemaan kaikki tarkasti ja satoja rakenneinssejä ja muuta insinööriä tuhansia. Kokemusta laskemisesta on kuitenkin tullut sen verran 30 vuoden aikana että "ball park" on selvillä. Laskea pitää silti kymmeniä laskuja että voi pysyä sanoissaan.
 
Nämä ovat liikesalalsisuuksia. Aiemmin jo sanoin että tarvitaan armeija aerodynaamikkoja laskemaan kaikki tarkasti ja satoja rakenneinssejä ja muuta insinööriä tuhansia. Kokemusta laskemisesta on kuitenkin tullut sen verran 30 vuoden aikana että "ball park" on selvillä. Laskea pitää silti kymmeniä laskuja että voi pysyä sanoissaan.
Ymmärrät varmaan ette tämä näkyy lukijoilla että ketju on jatkoa aiemmille ketjuille.

- Julkaistut ajatukset pohjaa totaalisesti virheellisiin laskelmiin, laskelmien julkaisu ei sitä muuttaisi.
- Tai ei ole mitään laskelmia.

tai

- Jos kuvitellaan että olisi jotain NDA alaisia suunnitelmia, oikeita varteenotettavia ja olisi oikeita laskelmia, niin ei olisi mitään järkeä toistuvasti aloittaa uusiaketjuja joiden ainoa merkitystä tehdä suunnitelmista pilkkaa. Päinvastoin oltaisiin hissukseen.


En tiedä mikä on motiivisi, jos tätä on jatkunut 25 vuotta, ja sinä aikana ei ole laskelmat edenneet edes etäisesti toimivaan, niin ei ne tällä tavalla etene. Tainnut jo ne NDA raueta.
 
Sähköraketti? Avaruushissi ja liitokoneet vois myös olla hyvä out of the box ratkaisu.

Off topic. Rocket Labin pieni Electron-raketti pyörittää polttoainepumppuja sähköllä. Tällä yksinkertaistetaan moottorin rakennetta, kun ei tarvitse erillistä palokammiota pumppujen pyörittämiseen. Se on todellinen out-of-the-box ratkaisu ja menestyksekkäästi kaupallisessa käytössä. Akkuja on useampia ja tyhjentyessään niitä tiputellaan toisesta rakettivaiheesta yläilmakehään.
 
Off topic. Rocket Labin pieni Electron-raketti pyörittää polttoainepumppuja sähköllä. Tällä yksinkertaistetaan moottorin rakennetta, kun ei tarvitse erillistä palokammiota pumppujen pyörittämiseen. Se on todellinen out-of-the-box ratkaisu ja menestyksekkäästi kaupallisessa käytössä. Akkuja on useampia ja tyhjentyessään niitä tiputellaan toisesta rakettivaiheesta yläilmakehään.
Raketissa se lienee hyvin tarpeellista koska rakettiyhtälö on aika raaka.

Suurin ongelma näissä sähkölekojutuissa on se että yritetään lentää liian kovaa..silloin koneen tulee aina olla erittäin painava....koska turvakertoimilla ja kovalla nopeudella ei saada mitään toimivaa matkustajasähkölekoa aikaseksi.

Trendi on mennä aina vaan kovempaa...silmät avautuu vasta jos mennään hiljaa matalalla...ja hieman kovempaa korkealla.

Kyse on vauhtisokeudesta...joka näyttää täälläkin vaivaavan melko montaa kommentoijaa.



Nopeudelle on paikkansa...mutta sillä ei maailmaa pelasteta.
 
En aio paljastaa mitään liikesalaisuuksia. Uhkailukaan ei auta sinua siinä.
Eli et halua keskustella omista suunnitelmistasi tai niihin liittyvistä teoreettisista toteutuksista? Miksi sitten tuot niitä jatkuvasti osaksi keskustelua? En aidosti ymmärrä.

Vaihtoehtoisesti voitaisiin keskustella muiden tekemistä prototyypeistä ja muiden tekemistä laskelmista, unohtaen kokonaan ja lopullisesti noi sun "salaiset" suunnitelmat, joista näköjään ei ikinä saada keskustelua aikaiseksi.
 
Ymmärrät varmaan ette tämä näkyy lukijoilla että ketju on jatkoa aiemmille ketjuille.

- Julkaistut ajatukset pohjaa totaalisesti virheellisiin laskelmiin, laskelmien julkaisu ei sitä muuttaisi.
- Tai ei ole mitään laskelmia.

tai

- Jos kuvitellaan että olisi jotain NDA alaisia suunnitelmia, oikeita varteenotettavia ja olisi oikeita laskelmia, niin ei olisi mitään järkeä toistuvasti aloittaa uusiaketjuja joiden ainoa merkitystä tehdä suunnitelmista pilkkaa. Päinvastoin oltaisiin hissukseen.


En tiedä mikä on motiivisi, jos tätä on jatkunut 25 vuotta, ja sinä aikana ei ole laskelmat edenneet edes etäisesti toimivaan, niin ei ne tällä tavalla etene. Tainnut jo ne NDA raueta.
Sulle ei ilmeisesti puhe kelpaa...eikä esimerkit.

Katsoppa kun metallista tehdään lentokoneita ne tuppaa painamaa hirvittävästi ja moottorit ovat valtavia metalli möykkyjä. Näistä tavallaan puuttuu aerodynamiikka tyystin.

Tässä DC-3: Douglas DC-3 - Wikipedia

Tässä SI 2 jossa yli 2 x kärkiväli: Solar Impulse – Wikipedia

Koska meillä ei ole olemassa aurinkoenergia matkista niin vaikea on siitä esittää mallia mutta huomaat jotakin eroa painossa.

SI 2 lentää yöllä jolloin siinä on tarpeettomasti akkuja mukana. Jos akut ottaa siitä pois ja laittaa kaiken tehon moottoreille se olisi moninverroin tehokkaampi päivällä ja kykenisi kuljettamaan 10 ihmistä helposti....pienin modauksin.


Akkuja oli 633 kiloa eli 8 ihmisen painon verran...kun siinä on kuski niin silloin saadaan 9...voidaan olettaa että koko aurinkoenergia otetaan propulsioon niin noin 10 lisää saadaan ylös taivaalle...eli noin 20. Pieni runkosiipi sovelluis tuohon niin mahtuu matkustajat sisään.
Borschberg halusi lentää maapallon ympäri yksin niin siksi syntyi tuo hirvitys....menetetty mahdolisuus tehdä matkustajakone...mutta samapa se.

Tämä on mielestäni yleistä keskustelua aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:
SI 2 lentää yöllä jolloin siinä on tarpeettomasti akkuja mukana. Jos akut ottaa siitä pois ja laittaa kaiken tehon moottoreille se olisi moninverroin tehokkaampi päivällä ja kykenisi kuljettamaan 10 ihmistä helposti....pienin modauksin.
Ei varmasti olisi moninverroin tehokkaampi, tai vähintään kuljettu matka olisi tavattoman lyhyt.
 
Yksi realistinen vaihtoehto olisi kerätä lennossa ilman hiilidioksidia ja muuttaa se aurinkoenergian avulla polttoaineeksi suoraan lennossa.
 
Niin on sulla tässä pointteja kyllä. Mitkä osoittaa kuinka järjetön nykytysysteemi metallikoneilla on. Polkemalla saisi tuplattua kennotehon koneessa ja lentämään sen vaikka 30 minuuttia senkin jälkeen kun akut on loppuneet...mahdollisesti tunnin pari ( jos on alussa lentokorkeutta ).

Mikäli Solar Impulsen käytetyillä rahoilla olisi haluttu osoittaa että aurinkoenergialla matkustaminen mukavasti esimerkiksi 10 ihmisen laitteella on piece of cake niin se olisi vienyt paljon enemmän eteenpäin sähkölentämisasiaa kuin lentää aurinkoenergialentokoneella öisin.

Tämä lensi yli 10 vuotta sitten...kun kennoteho oli 20% luokkaa.
Mielestäni tämä osoittaa hyvin miten järjetön nykyisillä akuilla on edes yrittää tehdä pitkän kantaman matkustajalentokonetta. Ei lentokoneessa ole enää mitään järkeä, jos se matkanopeus on 75km/h, kuten vaikka tuolla Solar Impulsella. Vastatuuli matkalentokorkeuksissa voi olla jo niin kova, että maanopeus on käytännössä lähellä nollaa. Ei sellaisella koneella voi kuvitella mitään kaupallista matkustajaliikennettä. Auto voittaa jo ihan 10-0 tuollaisen koneen käytännössä, kun sillä voi matkata oli tuulensuunta mikä tahansa ja tuuli ei vaikuta etenemisnopeuteen. Joo autolla ei pääse atlantin yli, mutta eipä tuollaisellakaan pääse luotettavasti. Jos on vastainen tuuli, niin etenemistä ei juuri tapahdu ja on pakko palata takaisin ja yrittää uudelleen kun on suotuisammat tuulet.

Eiköhän sille ole syynsä, miksei sähkölentäminen ole koskaan yleistynyt - eikä tule yleistymäänkään niin kauan kun akku on mukana yhtälössä.

Kyllähän se on akuilla täysin mahdollista, ei vaan nykyisillä akuilla. Tarvitaan suunnilleen samanlainen tehopainosuhteen parannus kun lyijyakuista parhaimpiin lithium akkuihin (eli noin 10x). Se onko tuollainen realistista onkin sitten jo toinen asia.
 
Ei varmasti olisi moninverroin tehokkaampi, tai vähintään kuljettu matka olisi tavattoman lyhyt.

No mitä nyt päiväsaikaan saadaan lennettyä jos seurataan aurinkoa...muutama tunti varmaan. Pointti oli se että kone painaisi vain muutaman tuhat kiloa....kun DC-3 painaa 8 tonnia ilman löpöä ja matkustajia....ja SI2ssa on 2,5 x pidemmät siivet.
 
Mielestäni tämä osoittaa hyvin miten järjetön nykyisillä akuilla on edes yrittää tehdä pitkän kantaman matkustajalentokonetta. Ei lentokoneessa ole enää mitään järkeä, jos se matkanopeus on 75km/h, kuten vaikka tuolla Solar Impulsella. Vastatuuli matkalentokorkeuksissa voi olla jo niin kova, että maanopeus on käytännössä lähellä nollaa. Ei sellaisella koneella voi kuvitella mitään kaupallista matkustajaliikennettä. Auto voittaa jo ihan 10-0 tuollaisen koneen käytännössä, kun sillä voi matkata oli tuulensuunta mikä tahansa ja tuuli ei vaikuta etenemisnopeuteen. Joo autolla ei pääse atlantin yli, mutta eipä tuollaisellakaan pääse luotettavasti. Jos on vastainen tuuli, niin etenemistä ei juuri tapahdu ja on pakko palata takaisin ja yrittää uudelleen kun on suotuisammat tuulet.



Kyllähän se on akuilla täysin mahdollista, ei vaan nykyisillä akuilla. Tarvitaan suunnilleen samanlainen tehopainosuhteen parannus kun lyijyakuista parhaimpiin lithium akkuihin (eli noin 10x). Se onko tuollainen realistista onkin sitten jo toinen asia.
Solar impulsesta oli tehty hidas koska sen piti kyetä lentämään minimiteholla kun leijonan osa kennotehosta meni akkujen lataamiseen yöksi.
 
No mitä nyt päiväsaikaan saadaan lennettyä jos seurataan aurinkoa...muutama tunti varmaan.
Jep. kaksi, ehkä kolme tuntia ja nopeus mitä, 45km/h jos ollaan si2:n optimissa (jossa lienee pakko olla tolla sun 1000 kilon lisämassalla).

Check-in, boarding, lounge, turvatarkastus ja oikeastaan olis juostenkin ollut perillä ennen kuin tuolla.

Kyllä kuulostaa taas matkustajalentokoneiden tulevaisuudelta.
 
Raketissa se lienee hyvin tarpeellista koska rakettiyhtälö on aika raaka.

Suurin ongelma näissä sähkölekojutuissa on se että yritetään lentää liian kovaa..silloin koneen tulee aina olla erittäin painava....koska turvakertoimilla ja kovalla nopeudella ei saada mitään toimivaa matkustajasähkölekoa aikaseksi.

Trendi on mennä aina vaan kovempaa...silmät avautuu vasta jos mennään hiljaa matalalla...ja hieman kovempaa korkealla.

Kyse on vauhtisokeudesta...joka näyttää täälläkin vaivaavan melko montaa kommentoijaa.

Trendi ei ole mennä aina vaan kovempaa, vaan lentokoneiden nopeudet ovat olleet paikallaan (tai jopa vähän laskeneet) jo vuosikymmenien ajan. On löydetty se sweet spot nopeuden ja hinnan välillä.

Lisäksi kerta se nopeus on aikalailla se lentämisen suurin etu, niin ei ole kyllä mitään järkeä tehdä siitä merkittävästi hitaampaa. Meinaan jos vaikkapa Helsinki - Oulu matkanopeus olisi lentäen kolminkertainen nykyiseen verrattuna, niin alkaa käymään aika turhaksi verrattuna junaan.¨

Lentonopeus on myös taloudellinen kysymys. Joo, nopeasti lentäminen kuluttaa enemmän bensaa, mutta nopeasti lentäminen myös antaa mahdollisuuden lentoyhtiöille saada enemmän tuloja siitä lentokoneesta. Halpalentoyhtiöt etenkin nojaavat tuohon ja pyrkivät pitämään koneensa mahdollisimman paljon ilmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjuhan on selkeää trollausta kun verrataan keskenään kohta satavuotiasta DC-3:aa ja sitten jotan ultrakevyttä erikoislentokonetta ja sitten vedetään samaan lauseeseen se, että voisi jopa 10 matkustajaa olla koneessa, helposti. Mutta minkäänsortin selkänojaa ei jutuissa ole kuin "salassapito".

Ketju menee täysin aiempien lukotettujen ketjujen mukaisesti. Alkaa muka asialla ja päättyy täysin päättömiin juttuihin.
 
En aio paljastaa mitään liikesalaisuuksia. Uhkailukaan ei auta sinua siinä.
Oli ne liikesalaisuudet todellisia tai omia näennäis salaisuuksia niin ihan turha näitä ketjuja perustella jos ei edes aikomusta niitä avata.

Jos itsetunto on esteenä, nolottaa paljastaa "salaisuuksia" , niin lukijan näkökulmasta ei sen takia kannata salailla.

Jos jotain virheellistä on tai niitä ei ole lainkaan, niin joku voi kuittailla, mutta salailuun vetoaminen on se mikä vie syvemmälle.

Jos pelkäät että julkaisu tuhoaa jonkin potenttiaalisen idean, niin päinvastoin.

Lukijat ja kommentoijat ovat hyvin rakentavasti suhtautuneet kirjoituksiisi , vaikka kommentoijia on toistuvasti dissattu. enemmän tai vähemmän osaamattomiksi , tyhmiksi ym. Joten jos paljastat ideasi, niin tuskin kohtuuttomasti teilataan.
 
Solar impulsesta oli tehty hidas koska sen piti kyetä lentämään minimiteholla kun leijonan osa kennotehosta meni akkujen lataamiseen yöksi.
No näytä yksikin esimerkki vaikka 10 hengen matkustajakoneesta, joka voisi lentää ~500km/h vauhdilla nyt vaikka 2000km? Aivan sellaista ei ole kun akkujen tehopainosuhde on mikä on. Sähköiset matkustalentokoneet olisi realismia, jos akkujen tehopainosuhde saataisiin moninkertaistettua.
 
Trendi ei ole mennä aina vaan kovempaa, vaan lentokoneiden nopeudet ovat olleet paikallaan (tai jopa vähän laskeneet) jo vuosikymmenien ajan. On löydetty se sweet spot nopeuden ja hinnan välillä.

Lisäksi kerta se nopeus on aikalailla se lentämisen suurin etu, niin ei ole kyllä mitään järkeä tehdä siitä merkittävästi hitaampaa. Meinaan jos vaikkapa Helsinki - Oulu matkanopeus olisi lentäen kolminkertainen nykyiseen verrattuna, niin alkaa käymään aika turhaksi verrattuna junaan.¨

Lentonopeus on myös taloudellinen kysymys. Joo, nopeasti lentäminen kuluttaa enemmän bensaa, mutta nopeasti lentäminen myös antaa mahdollisuuden lentoyhtiöille saada enemmän tuloja siitä lentokoneesta. Halpalentoyhtiöt etenkin nojaavat tuohon ja pyrkivät pitämään koneensa mahdollisimman paljon ilmassa.
Juuri näin...tämä tappaa kaikki yritykset tehdä jotakin järkevää sähköllä. Pitkän matkan kone ei sähköllä koskaan tule liikkumaan 925 km/t kuten suihkumoottorikoneet.

Tsekkasin että Solar Impulsen kennot tuotti pahaimmillaan 84 kw aurinkotehoa mutta maksimi moottoriteho oli vain 52 kw. Eli jos siihen laitetaan maksimi teho kennoista ja mukaan akuista vaikka tuplat niin ollaan jo aivan erinopeuksisessa koneessa.
 
Ketjuhan on selkeää trollausta kun verrataan keskenään kohta satavuotiasta DC-3:aa ja sitten jotan ultrakevyttä erikoislentokonetta ja sitten vedetään samaan lauseeseen se, että voisi jopa 10 matkustajaa olla koneessa, helposti. Mutta minkäänsortin selkänojaa ei jutuissa ole kuin "salassapito".

Ketju menee täysin aiempien lukotettujen ketjujen mukaisesti. Alkaa muka asialla ja päättyy täysin päättömiin juttuihin.
Onko sulla joku pervessi tarve uhkailla lukituksesta joka kommentissa...miksi ?
 
Juuri näin...tämä tappaa kaikki yritykset tehdä jotkakin järkevää sähköllä. Pitkän matkan kone ei sähköllä koskaan tule liikkumaan 925 km/t kuten suihkumoottorikoneet.
Niin ja niin kauan, kun se pitkän matkan kone ei tule liikkumaan niillä nopeuksilla, niillä sähkökoneilla ei tulla korvaamaan suihkumoottoreita.

Tsekkasin että Solar Impulsen kennot tuotti pahaimmillaan 84 kw aurinkotehoa mutta maksimi moottoriteho oli vain 52 kw. Eli jos siihen laitetaan maksimi teho kennoista ja mukaan akuista vaikka tuplat niin ollaan jo aivan erinopeuksisessa koneessa.
Ei olla aivan eri nopeuksisessa koneessa. Jos tuplaat tehot, saat about 50% lisää nopeutta. Jos haluat tuplata nopeuden, eli Solar Impulsen 2 tapauksessa sinne johonkin 200kmh matkanopeuteen, niin tarvit 4x enemmän tehoja.
 
No näytä yksikin esimerkki vaikka 10 hengen matkustajakoneesta, joka voisi lentää ~500km/h vauhdilla nyt vaikka 2000km? Aivan sellaista ei ole kun akkujen tehopainosuhde on mikä on. Sähköiset matkustalentokoneet olisi realismia, jos akkujen tehopainosuhde saataisiin moninkertaistettua.
Valitettavasti en voi näyttää sitä...kuten sanoin se puolustusvoimille suunniteltu konsepti ja erittäin salainen. Tosin puolustusvoimat ei ole tilaaja....ainakaan vielä.
 
Niin ja niin kauan, kun se pitkän matkan kone ei tule liikkumaan niillä nopeuksilla, niillä sähkökoneilla ei tulla korvaamaan suihkumoottoreita.


Ei olla aivan eri nopeuksisessa koneessa. Jos tuplaat tehot, saat about 50% lisää nopeutta. Jos haluat tuplata nopeuden, eli Solar Impulsen 2 tapauksessa sinne johonkin 200kmh matkanopeuteen, niin tarvit 4x enemmän tehoja.
Niin tai 3 x paremman aerodynamiikan suuremmalle nopeusalueelle.
 
Tsekkasin että Solar Impulsen kennot tuotti pahaimmillaan 84 kw aurinkotehoa mutta maksimi moottoriteho oli vain 52 kw. Eli jos siihen laitetaan maksimi teho kennoista ja mukaan akuista vaikka tuplat niin ollaan jo aivan erinopeuksisessa koneessa.
Ei se saanu koskaan kennoista 84 kw. Se on noiden kennojen teoreettinen maksimi, ei käytännössä saavutettavissa oleva teho. Sit jos akutkin on taas mukana kuvioissa, niin matkustajia on 0kpl.

Käytännössä taidettiin saada 66kW hetkellinen maksimi.
Niin tai 3 x paremman aerodynamiikan suuremmalle nopeusalueelle.
Ei kuulosta kovin helpolta noin vain tehdä 3 x parempaa, eli 400% niin hyvää, aerodynamiikkaa. Mitä sillä edes tarkoitat?
 
Ei se saanu koskaan kennoista 84 kw. Se on noiden kennojen teoreettinen maksimi, ei käytännössä saavutettavissa oleva teho. Sit jos akutkin on taas mukana kuvioissa, niin matkustajia on 0kpl.

Käytännössä taidettiin saada 66kW hetkellinen maksimi.

Ei kuulosta kovin helpolta noin vain tehdä 3 x parempaa, eli 400% niin hyvää, aerodynamiikkaa. Mitä sillä edes tarkoitat?
Sitä että Solar Impulsen paksut siivet tuottivat massiivisesti nostovoimaa koska lensi niin hiljaa...se tuottaa indusoitua vastusta. Kovemmalla nopeudella saadaan tarvittava nostovoima siivestä jonka tuottama indusoitu vastus on aivan murto-osa Solar Impulsen siiven tuottamasta vastuksesta.

Saksalaisten hävittäjissä ei ollut laminaarista siipiprofiilia jenkkien P-51Dssä oli. Se mahdollisti lentämisen kovemmalla nopeudella paljon pienemmällä moottoriteholla. Siksi ne saattoivat saattaa Berliiniin ja takaisin pommikoneensa.

Tämä on tätä aeromystiikkaa.
 
Sitä että Solar Impulsen paksut siivet tuottivat massiivisesti nostovoimaa koska lensi niin hiljaa...se tuottaa indusoitua vastusta. Kovemmalla nopeudella saadaan tarvittava nostovoima siivestä jonka tuottama indusoitu vastus on aivan murto-osa Solar Impulsen siiven tuottamasta vastuksesta.
Näinköhän? Nelinkertainen aerodynamiikka (mitä sekin sitten taas tarkoittaa) siipiä ohentamalla. Kaikkea sitä kuuleekin.
Tämä on tätä aeromystiikkaa.
Toki joku lasku auttaisi tässä väitteesi perillesaattamisessa. Ei varmasti ole super salaisen nda:n alla tuo si2:n siipiprofiili tai sen ohentaminen.
 
Sitä että Solar Impulsen paksut siivet tuottivat massiivisesti nostovoimaa koska lensi niin hiljaa...se tuottaa indusoitua vastusta. Kovemmalla nopeudella saadaan tarvittava nostovoima siivestä jonka tuottama indusoitu vastus on aivan murto-osa Solar Impulsen siiven tuottamasta vastuksesta.

Saksalaisten hävittäjissä ei ollut laminaarista siipiprofiilia jenkkien P-51Dssä oli. Se mahdollisti lentämisen kovemmalla nopeudella paljon pienemmällä moottoriteholla. Siksi ne saattoivat saattaa Berliiniin ja takaisin pommikoneensa.

Tämä on tätä aeromystiikkaa.

Jos nyt oikeasti yrittäisit keksiä esimerkkejä, jotka ei ole yli 80 vuotta vanhoja.
Heitäppä nyt vaikkapa yksi esimerkki sellaisesta modernista koneesta, josta löytyy sellainen siipi, jolla tuollaiset lukemat olisivat mitenkään mahdollisia.
 
Periaatteessa pienillä sähkökäyttöisillä koneilla voisi lentää syöttöliikennettä helsinki-vantaalle. Ilman polkemista ja valtavia siipiä. Koneen lataaminen täyteen veisi nykytekniikalla sen puoli tuntia, joten siitä ei ole kiinni. Joitakin startuppeja on vielä olemassa ja olen siinä luulossa että nykytekniikalla olisi mahdollista. Ongelma pienissä ja hitaahkoissa koneissa on henkilöstökulut, joten regulaatioon vaatisi muutoksia jotta siitä saataisiin kannattavaa. Mikä on vähimmäisvaatimus esim. 15 paikkaisen matkustajakoneen miehistömäärälle?
 
Jos nyt oikeasti yrittäisit keksiä esimerkkejä, jotka ei ole yli 80 vuotta vanhoja.
Heitäppä nyt vaikkapa yksi esimerkki sellaisesta modernista koneesta, josta löytyy sellainen siipi, jolla tuollaiset lukemat olisivat mitenkään mahdollisia.
Tässä tulee mukaan myös innovoimani runkosiipi..se tuottaa nostovoimaa kohtauskulmalla ja se vähenee kun kulma muuttuu....ja korkealla vielä vähemmän. Se on nerokas....kone ei tarvi lainkaan laippoja.
 
Tässä tulee mukaan myös innovoimani runkosiipi..se tuottaa nostovoimaa kohtauskulmalla ja se vähenee kun kulma muuttuu....ja korkealla vielä vähemmän. Se on nerokas....kone ei tarvi lainkaan laippoja.
Niin siis mikä tässä Kokkosen ohjeistuksessa on nyt niin vaikeaa ymmärtää:
Muistutan nyt yhden ainoan kerran, että tässä(kään) ketjussa ei ole tarkoitus keskustella sinun keksinnöistäsi, vaan ketjun aiheesta, eikä myöskään ole tarkoitus keskustella argumenteilla, joihin liittyvät kysymykset sivuutat "trade secret" -perusteella. Älä sotke keskustelua asioilla, joita et voi/pysty avaamaan/perustelemaan.

Eli onko sulla nyt sitä ihan konkreettista, oikean maailman esimerkkiä siitä, mistä puhut?
Vai pitääkö tää keskustelu sun kanssa lopettaa täysin toivottomana?
 
Periaatteessa pienillä sähkökäyttöisillä koneilla voisi lentää syöttöliikennettä helsinki-vantaalle. Ilman polkemista ja valtavia siipiä. Koneen lataaminen täyteen veisi nykytekniikalla sen puoli tuntia, joten siitä ei ole kiinni. Joitakin startuppeja on vielä olemassa ja olen siinä luulossa että nykytekniikalla olisi mahdollista. Ongelma pienissä ja hitaahkoissa koneissa on henkilöstökulut, joten regulaatioon vaatisi muutoksia jotta siitä saataisiin kannattavaa. Mikä on vähimmäisvaatimus esim. 15 paikkaisen matkustajakoneen miehistömäärälle?
Kyllä noissa aina 2 pilottia pitää olla...ilmeisesti juuri heikommin koulutettuja huokeita pilotteja ( ainakin koklemattomampia kuten Toronton koneessa ) on juuri syöttöliikenne firmoilla...pienemmissä koneissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 525
Viestejä
4 688 757
Jäsenet
76 770
Uusin jäsen
PireV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom