Tässä hyvin lentävä alkeellinen esimerkki.
Ja tuo ei muuta mitenkään sitä, mitä mä sanoin. Jos koneen kapasiteetti kantaa väkeä on vain 30 matkustajaa, ei ole mitenkään järkevää tehdä mitään 40 metrin kärkivälillä varustettua konetta.
Pikainen reality check niistä ihan oikean maailman rajoitteista, jotka määräävät matkustajalentokoneiden kokoa ja rakennetta:
1. Vaikka on järkevää rakentaa koneita, joiden siipien kärkiväli on mahdollisimman pitkä, lentokenttien infra tulee vastaan. Tuon takia jos on pieni määrä matkustajia, niin niiden siipien välien pitää pysyä suht pieninä, koska muuten tarvii käyttää isompien koneiden gateja, jotka taaskin ovat reippaasti kalliimpia. Ja niitä on vähemmän.
Isoissa koneissa tämä tulee myös vastaan, minkä takia esim. A380:n siipi ei ollut hirveän hyvä mitoiltaan ja 777x:ssä on taittuvat siivenkärjet.
2. Lentokoneiden koko pitää optimoida siten, että tietyllä reitillä tarvitaan mahdollisimman vähän lentoja. Jos Finnarin Helsinki - New York reitillä on keskimäärin 300 matkustajaa per päivä, niin tuo reitti kannattaa ehdottomasti lentää koneella, johon mahtuu tuo 300 matkustajaa. Ei kahdella koneella, joihin mahtuu 150 per kone tai kolmella joihin mahtuu 100 per kone. Kun lennetään koneella, joka on riittävän suuri, niin säästetään henkilöstökuluissa, huoltokuluissa, polttoainekuluissa ja slottikuluissa. Jälkimmäinen on erittäin tärkeä, kerta isoilla ja kiireisillä kentillä ne laskeutumisslotit ovat kortilla ja siten myös erittäin kalliita, joten kannattaa tuoda kerralla mahdollisimman suuri määrä väkeä.
3. Vaikka on olemassa lentokoneiden rungon muotoja, jotka olisivat parempia aerodynaamisesti kuin nuo perinteiset putket, niin nuo törmäävät usein käytännön ongelmiin. Esimerkiksi koneen evakuointi on helppoa tuollaisesta putkesta, koska kaikki matkustajat ovat suht lähellä hätäpoistumistietä. Jos rakennetaan joku tuollainen blended wing kone, niin sieltä takaoven keskipaikoilta alkaa jo olemaan todella vaikeaa päästä pihalle siinä 90 sekunnissa.
Lopputuloksena on se, että valmistajat eivät tee muita kuin putkia, koska muiden muotojen tuomat haitat ovat suuremmat kuin niiden tuomat edut.