No tottakai jollakin se auto on kotona kun tehdään töitä. Suurinosa ei kuitenkaan on hankkinut sen auton sitä varten, että sillä liikutaan. Vähän veikkaan, että hirveän moni ei kakkosauto ei vielä ihan heti tue V2G. Eiköhän se halpa kakkosauto ole joku perus polttis vielä pitkään Suomessa.
Yritin viestiä sitä että ei kaikki sähköautot ole seitsemästä viiteen johdosta irti, vaan osa on mm. kotona, osa töissä johdon päässä. Ja ihan merkittäviä määriä. Ja jos auto ei ole kotona, niin usein myös ollaan silloin kotoa pois.
Tänäpäivänä jos talouksia joissa on useampi sähkis, joka kaikki talouden käyttöautot sähkiksiä. Saati sitten mikä odotus 30 luvulla. Työsskäynti auto ei välttämättä ole se talouden komein, isoin, uusin. Jos tänäpäivänä alkaa tulla sitä kaksisuuntaisen tukea, jos muutamassa vuodessa kovasti yleistyy, niin 30 luvulla voisi olettaa olevan vakio kamaa sähkiksissä.
Se muutoma satku menee pelkästään sen sähkärin palkkoihin (tästä pitää olla paperit sähköyhtiölle ym. niin ei näitä kukaan ilmaiseksi tee). Siihen päälle sitten mahdollisesti uusi latausasema kun vanha ei tuota V2G tue jne. Ei tuo mitään ihan ilmaista ole, jos ei ole jo valmiiksi ko.valmiuksia talossa.
Oletan että itse asemien osalta kaksisuuntaisuus alkaa yleistyyn ja hintaero kapenee, jos puhutaan kehittyneistä latausasemista ja jos joka tapauksessa kuormanhallinta ja hintaohjausta, niin sillä muutamalla satkulla saa jotain ylimääräistä tehty.
Jos homma ei saa tulta-alle, niin kustannusero isompi, mutta jos siitä innostuu sähkönmyyjät/verkkoyhtiöt niin tehokkaat asennusprosessit kehittyy.
Yllä siis oli oletus että kysyntää, eli pörssisähköhinnoissa välillä merkittävää aikavaihtelua, ja tai kotitalous liittymien teho hinnoittelussa merkittävää hintaporrastusta. ns kotitalouksien huoltovarmuus kysyntä voi hiippua jos mailman tilanne rahoittuu.
Kyllä tuota sähköautojen mahdollisuutta pyöritelty ihan papereissakin.
Jos meidän viimevuosina näkemät piikkihinnat katoaa, niin sitä myöten hiipuu myös into hintaperässä jumppaamisesta. Mutta siitä huolimatta tai sen yhtenä osa mahdollistajana näen silti sähköautot.
Tai oikeastaan, tarvitaan yhteisiä rajapintoja, oikeastaan tuohon vähittäismarkkinoiden Datahubiib ja mittarin asiakas rajapintaan. Sähkönmyyjälle mahdollisuus ohjata älykkäästi ja tehokkaasti.