Sähköauton akku on senverran kallis, jotta tuskimpa kovinkaan moni haluaa siihen yhtään ylimääräistä purkaus / lataussykliä jonkun sähkökikkailun takia.. Ja muutenkin on ärsyttävää, jos akku on sen 80%:n sijaan valmiiksi puolityhjä töihin lähtiessä...
Jos vuositasolla ei tule isoja syklimääriä niin ei se tunnu keskiverto auton elinkaaressa.
Kiintetät kotiaukut ei ole kilpailukykyisä jos jos auton kaksisuuntaisuuden muutaman satkun kertakustannus on kipukynnyksellä
Jos on tarvetta isommalle >=20 kWh kotiakkuvarastolle ja sille tulee niitä syklejä kymmenniä, jopa kolminumeroisia vuodessa, niin auton akku alkaa käymään kalliiks.
Ja muutenkin on ärsyttävää, jos akku on sen 80%:n sijaan valmiiksi puolityhjä töihin lähtiessä...
Varamasti ärsyttää jos tarve täydelle. Auton akun hyödyntämisessä yksi perus ajatuksia se että auton käyttökokemus ei kärsi, korkeintaan vain otetaan tavaksi kytkeä se piuha aina.
Jos puhutaan autoista missä netto kapasiteettia 40kWh-100kWh netto jo tuolla 80% lähtiessä rajalla on 8kWh- 20kWh mahku jättää vajaaksi. Jos se kulutus ja hintapiikki sattuu iskemään sitä lähtöä edeltävään hetkeen.
Jos se akku pitää olla lähtiessä täynnä, niin sitten sen auton akku hyödynnetään niin että se on täynnä.
Ja ei työpaikollakaan katsota hyvällä sitä, jos siellä ladataan akkuun jokapäivä huomattavan paljon energiaa, joka sitten kotona puretaan.. Ja selkeää varastamistahan tuo olisikin.. Sama, jos tankkaisi aina tankin täyteen päivittäin firman kortilla ja imisi osan aineesta pois ja pistäisi myyntiin tai käyttäisi kotona..
Tuo ihan muutenkin hyvä nosto, uskon että tämä nykyinen malli missä työsuhde sähköt ovat verottomia etuja ei ole 30 luvun juttu. ja mahdollista että joka tapauksessa lataamiset pystytään seuraamaan käyttäjäkohtaisesti, enemmänkin kyse siitä tulee kehittyneempiä ällykkäitä juttuja. Mutta jos kuvitellaan työpaikkoja niin jos se on latauskenttä on työpaikan ihan oma juttu, niin ehkä sen kannattaa suosia sähköautoja jotka tukevat kaksisuuntaista, autot joiden johdossa olo on ennustettava, niin se mahdollistaa ihan jo tehohuippujen tasaamisen, mahdollisten hintapiikkien tasaamisen.
Jos se taasen on sähkönmyyjän palvelu, niin sitten isommassa kuvassa., niin itse latauskentä liittymän optimointia, tinkimättä palveluista, että sitä energiakauppaa.
Nyt latausasemilla yleistyy kiivaasti akut, siis noilla pikalatausasemilla. akku busineksessä muistettava että käytettyjen kennojen kierrätys, eli ne voi tuoda akkuja niihin kohteisiin jotka eivät kestä uusien akkujen hintaa. syklejä vähän jne.
Ja muistettava että 30 luvulla ne sähköautojen lataaminen jo iso säätövara, sähkönmyyjälle jopa edullisempaa se että se voi säätää kulutusta, vs se että se pumppaa sitä varaston kautta häviöllisesti edes takaisin.
Edit:
Siis aiemmin ja tässä haen mm sitä että sähkönmyyjät voisi ohjata kulutusta ja sitä vastaan tarjota kuluttajille vakaampaa tai kiinteää hinnoittelua edullisemmin.