• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Ideaalitilanteessahan ne laitettaisiin myös töissä/harrastuksissa piuhan päähän tasottamaan verkkoa ja tästä saisi palkkioksi esim. ilmaista sähköä tai ihan puhdasta rahaa joka kompensoisi akun kulumista. Mutta siitä ollaan varmaankin vielä aika kaukana, että tämä olisi teknisesti mahdollista.
No nythän monilla työpaikoilla on tilanne, ettei ole edes lämmitystolppaa autolle, niin ollaan kyllä hyvin kaukana tuollaisesta tilanteesta. Tuollainen järjestely muutenkin niin monimutkainen, että tuskin on työnantajalla innostusta alkaa tuollaista rakentamaan. Ihmiset vaihtaa autoja, sähkösopimuksia ja työpaikkoja sen verran, että melkoinen tivoli olisi ainakin isommilla työpaikoilla.

Vähän veikkaan, että paljon kustannustehokkaampaa rakentaa iso akkuvarasto firmoissa kun alkaa työntekijöiden autoja kytkemään. Itse veikkaan akkuvarastojen yleistyvän huomattavasti vuosikymmenen loppuun mennessä (olettaen, että nykyinen hinnanvaihtelun trendi vaan kasvaa).
 
Niin se on parkissa kyllä suurimman osan ajasta, mutta kun se ei ole siellä kotona parkissa. Se auto on työpaikalla parkissa, kaupassa, harrastuksissa, kavereilla, reissussa jne. jne.
Yksilö esimerkkejä voidaan tehdä, ja on aivan totta että on talouksia joilla se auto liikkuu kuudesta aamu neljään, ja ei ole johdon päässä edes ns virasto aikaan. Ei se nyt ole pointti, vaan se että kun liikenne sähköistyy, niin siellä kotona seisoo polttiksen sijaan sähköauto akkuineen, joillain se on sielä pois kun on töissä, ja kerran viikkoon kauppa reisulla, osalla ei niin paljonkaan pois, töissäkin saattaa olla johdonpäässä.

Siihen väliin sitten sopii ne joilla viitenäpäivänä viikossa viiden kymmenän välillä kuskataan kakaroita harjoituksiin jne.

Kuitenin se auto on monella kotona silloin kun ollaan kotona.

Ja voi ehkä tulla yllättyksenä , niin osalla se auto on nimenomaan kotona työajalla, ja osalla talouksia autoja on useampi ja siellä kotona melkein aina joku auto.

(Ja on sitten talouksia missä auto voi olla viikon tai pidempäänki pois eikä ole silloin missään johdon perässä.

Jos niitä syklejä tulee vähän ei ole mitään järkeä alkaa koko laitteistoon investoimaan. Niitä syklejä pitää olla ihan minimissään kymmeniä vuodessa, että tuolla saisi kuoletettua edes sen vaadittavan laitteiston hankintahinnan.
Muutama satku, jos sitäkään jos nyt kuorma ja hinta ohjausta joka tapauksessa, Ja joku voi maksaa sen jo ihan huoltovarmuudesta. Yksi sykli 50kWh-80kWh, niin ei siinä vuositasolla niitä syklejä kymmeniä tarvita, riittääkö kymmenen riippuu lättäseekö säästöksi kymennen , vai kaksikymmentä senttiä.
 
No nythän monilla työpaikoilla on tilanne, ettei ole edes lämmitystolppaa autolle, niin ollaan kyllä hyvin kaukana tuollaisesta tilanteesta. Tuollainen järjestely muutenkin niin monimutkainen, että tuskin on työnantajalla innostusta alkaa tuollaista rakentamaan. Ihmiset vaihtaa autoja, sähkösopimuksia ja työpaikkoja sen verran, että melkoinen tivoli olisi ainakin isommilla työpaikoilla.
Autojen latauspaikkojen rakentaminen ei taida olla työnantajan innostuksesta kiinni, vaan laki pakottaa rakentamaan latauspaikkoja, mikäli pysäköintipaikkoja on vähintään 20. Monestihan tuo toteutetaan ulkoistamalla homma jollekin Virralle, Helenille, Easyparkille jne., joka hoitaa infran sekä lataussoftan, joten jos nuo latausoperaattorit alkaa tukea V2L-systeemejä, niin homma voi laajentua nopeastikin.
 
Kouvolassa kerrotaan olevan akkuvarastobuumi. Kuulemma vajaa 20 kpl hankkeita on tiedossa. Esimerkkeinä mainitaan 5 MW varasto sekä toisen toimijan 50 MW varasto.

Oletetaan tyypillisen varaston tehoksi jotain noiden väliltä eli 25 MW ja kapasiteetiksi 50 MWh. Pelkästään Kouvolaan saattaisi olla suunnitteilla noin 300-400 MW/600-800 MWh akkuja. Vaikuttaa siltä, että meillä on pumppuvoimalan verran akkutehoa verkossa varsin pian. Vastaavaan varastokapasiteettiin tarvittaisiin kuitenkin n. 40 "Kouvolaa". Sähkön korkeimpien hintojen laskemiseen tarvitaan vain muutamien kymmenien megawattien lisätehoa, joten akuilla todennäköisesti on jo nyt äärimmäisiä piikkejä tasoittava vaikutus.
 
Kouvolassa kerrotaan olevan akkuvarastobuumi. Kuulemma vajaa 20 kpl hankkeita on tiedossa. Esimerkkeinä mainitaan 5 MW varasto sekä toisen toimijan 50 MW varasto.

Oletetaan tyypillisen varaston tehoksi jotain noiden väliltä eli 25 MW ja kapasiteetiksi 50 MWh. Pelkästään Kouvolaan saattaisi olla suunnitteilla noin 300-400 MW/600-800 MWh akkuja. Vaikuttaa siltä, että meillä on pumppuvoimalan verran akkutehoa verkossa varsin pian. Vastaavaan varastokapasiteettiin tarvittaisiin kuitenkin n. 40 "Kouvolaa". Sähkön korkeimpien hintojen laskemiseen tarvitaan vain muutamien kymmenien megawattien lisätehoa, joten akuilla todennäköisesti on jo nyt äärimmäisiä piikkejä tasoittava vaikutus.
Uutisten seasta löytyi myös kesäkuussa avautunut 57MW varasto Lappeenrantaan Itärajan tuntumaan avataan jätti-iso akkuvarasto: ”Asiat ovat sujuneet todella nopeasti”, sanoo asiantuntija
 
Yksilö esimerkkejä voidaan tehdä, ja on aivan totta että on talouksia joilla se auto liikkuu kuudesta aamu neljään, ja ei ole johdon päässä edes ns virasto aikaan. Ei se nyt ole pointti, vaan se että kun liikenne sähköistyy, niin siellä kotona seisoo polttiksen sijaan sähköauto akkuineen, joillain se on sielä pois kun on töissä, ja kerran viikkoon kauppa reisulla, osalla ei niin paljonkaan pois, töissäkin saattaa olla johdonpäässä.

Siihen väliin sitten sopii ne joilla viitenäpäivänä viikossa viiden kymmenän välillä kuskataan kakaroita harjoituksiin jne.

Kuitenin se auto on monella kotona silloin kun ollaan kotona.


Ja voi ehkä tulla yllättyksenä , niin osalla se auto on nimenomaan kotona työajalla, ja osalla talouksia autoja on useampi ja siellä kotona melkein aina joku auto.
No tottakai jollakin se auto on kotona kun tehdään töitä. Suurinosa ei kuitenkaan on hankkinut sen auton sitä varten, että sillä liikutaan. Vähän veikkaan, että hirveän moni ei kakkosauto ei vielä ihan heti tue V2G. Eiköhän se halpa kakkosauto ole joku perus polttis vielä pitkään Suomessa.

Muutama satku, jos sitäkään jos nyt kuorma ja hinta ohjausta joka tapauksessa, Ja joku voi maksaa sen jo ihan huoltovarmuudesta. Yksi sykli 50kWh-80kWh, niin ei siinä vuositasolla niitä syklejä kymmeniä tarvita, riittääkö kymmenen riippuu lättäseekö säästöksi kymennen , vai kaksikymmentä senttiä.
Se muutoma satku menee pelkästään sen sähkärin palkkoihin (tästä pitää olla paperit sähköyhtiölle ym. niin ei näitä kukaan ilmaiseksi tee). Siihen päälle sitten mahdollisesti uusi latausasema kun vanha ei tuota V2G tue jne. Ei tuo mitään ihan ilmaista ole, jos ei ole jo valmiiksi ko.valmiuksia talossa.

Autojen latauspaikkojen rakentaminen ei taida olla työnantajan innostuksesta kiinni, vaan laki pakottaa rakentamaan latauspaikkoja, mikäli pysäköintipaikkoja on vähintään 20. Monestihan tuo toteutetaan ulkoistamalla homma jollekin Virralle, Helenille, Easyparkille jne., joka hoitaa infran sekä lataussoftan, joten jos nuo latausoperaattorit alkaa tukea V2L-systeemejä, niin homma voi laajentua nopeastikin.
Ei ole ei yli 20 auton parkkipaikalla, mutta kannattaa muistaa, että ei siellä myöskään edellytetä mitään 100% tai isoja tehoja. Muistaakseni yli 30 parkkipaikan tapauksessa 20% pitää olla lataus paikkoja ja lataus tehosta taisi olla vaan maininta "normaalitehoisia". Kuinkahan monella työpaikalla mahtaa tällä hetkellä olla käytössä joku tuollainen V2G ratkaisu?
 
No tottakai jollakin se auto on kotona kun tehdään töitä. Suurinosa ei kuitenkaan on hankkinut sen auton sitä varten, että sillä liikutaan. Vähän veikkaan, että hirveän moni ei kakkosauto ei vielä ihan heti tue V2G. Eiköhän se halpa kakkosauto ole joku perus polttis vielä pitkään Suomessa.
Yritin viestiä sitä että ei kaikki sähköautot ole seitsemästä viiteen johdosta irti, vaan osa on mm. kotona, osa töissä johdon päässä. Ja ihan merkittäviä määriä. Ja jos auto ei ole kotona, niin usein myös ollaan silloin kotoa pois.

Tänäpäivänä jos talouksia joissa on useampi sähkis, joka kaikki talouden käyttöautot sähkiksiä. Saati sitten mikä odotus 30 luvulla. Työsskäynti auto ei välttämättä ole se talouden komein, isoin, uusin. Jos tänäpäivänä alkaa tulla sitä kaksisuuntaisen tukea, jos muutamassa vuodessa kovasti yleistyy, niin 30 luvulla voisi olettaa olevan vakio kamaa sähkiksissä.


Se muutoma satku menee pelkästään sen sähkärin palkkoihin (tästä pitää olla paperit sähköyhtiölle ym. niin ei näitä kukaan ilmaiseksi tee). Siihen päälle sitten mahdollisesti uusi latausasema kun vanha ei tuota V2G tue jne. Ei tuo mitään ihan ilmaista ole, jos ei ole jo valmiiksi ko.valmiuksia talossa.

Oletan että itse asemien osalta kaksisuuntaisuus alkaa yleistyyn ja hintaero kapenee, jos puhutaan kehittyneistä latausasemista ja jos joka tapauksessa kuormanhallinta ja hintaohjausta, niin sillä muutamalla satkulla saa jotain ylimääräistä tehty.
Jos homma ei saa tulta-alle, niin kustannusero isompi, mutta jos siitä innostuu sähkönmyyjät/verkkoyhtiöt niin tehokkaat asennusprosessit kehittyy.


Yllä siis oli oletus että kysyntää, eli pörssisähköhinnoissa välillä merkittävää aikavaihtelua, ja tai kotitalous liittymien teho hinnoittelussa merkittävää hintaporrastusta. ns kotitalouksien huoltovarmuus kysyntä voi hiippua jos mailman tilanne rahoittuu.

Kyllä tuota sähköautojen mahdollisuutta pyöritelty ihan papereissakin.

Jos meidän viimevuosina näkemät piikkihinnat katoaa, niin sitä myöten hiipuu myös into hintaperässä jumppaamisesta. Mutta siitä huolimatta tai sen yhtenä osa mahdollistajana näen silti sähköautot.


Tai oikeastaan, tarvitaan yhteisiä rajapintoja, oikeastaan tuohon vähittäismarkkinoiden Datahubiib ja mittarin asiakas rajapintaan. Sähkönmyyjälle mahdollisuus ohjata älykkäästi ja tehokkaasti.
 
Yritin viestiä sitä että ei kaikki sähköautot ole seitsemästä viiteen johdosta irti, vaan osa on mm. kotona, osa töissä johdon päässä. Ja ihan merkittäviä määriä. Ja jos auto ei ole kotona, niin usein myös ollaan silloin kotoa pois.


Tänäpäivänä jos talouksia joissa on useampi sähkis, joka kaikki talouden käyttöautot sähkiksiä. Saati sitten mikä odotus 30 luvulla. Työsskäynti auto ei välttämättä ole se talouden komein, isoin, uusin. Jos tänäpäivänä alkaa tulla sitä kaksisuuntaisen tukea, jos muutamassa vuodessa kovasti yleistyy, niin 30 luvulla voisi olettaa olevan vakio kamaa sähkiksissä.
Kuten sanoin kyllä suurinosa on siellä töissä, jolloin se auto ei kotona töpselissä. Mitä tulee määrien merkittävyyteen niin, meillä on tieliikenteessä yli 2,5 miljoonaa henkilöautoa ja sähkiksiä niistä on 125k (en laskenut hybdidejä kun niissä on niin pienet akut keskimäärin), eli alle 5%. Eli eiköhän se työpäivän kotona töpselissä olevien autojen määrä ole aika pieni. Jos taloudessa on vaikka 100k sähkis ja joku 15k sähkis toisena, niin eiköhän sillä 100k autolla mennä töihin. Sähkikset tuskin on juuri kenellekkään harrasteauto, jolla ajetaan vain sunnuntaina kauniilla säällä.
Oletan että itse asemien osalta kaksisuuntaisuus alkaa yleistyyn ja hintaero kapenee, jos puhutaan kehittyneistä latausasemista ja jos joka tapauksessa kuormanhallinta ja hintaohjausta, niin sillä muutamalla satkulla saa jotain ylimääräistä tehty.
Jos homma ei saa tulta-alle, niin kustannusero isompi, mutta jos siitä innostuu sähkönmyyjät/verkkoyhtiöt niin tehokkaat asennusprosessit kehittyy.


Yllä siis oli oletus että kysyntää, eli pörssisähköhinnoissa välillä merkittävää aikavaihtelua, ja tai kotitalous liittymien teho hinnoittelussa merkittävää hintaporrastusta. ns kotitalouksien huoltovarmuus kysyntä voi hiippua jos mailman tilanne rahoittuu.

Kyllä tuota sähköautojen mahdollisuutta pyöritelty ihan papereissakin.

Jos meidän viimevuosina näkemät piikkihinnat katoaa, niin sitä myöten hiipuu myös into hintaperässä jumppaamisesta. Mutta siitä huolimatta tai sen yhtenä osa mahdollistajana näen silti sähköautot.


Tai oikeastaan, tarvitaan yhteisiä rajapintoja, oikeastaan tuohon vähittäismarkkinoiden Datahubiib ja mittarin asiakas rajapintaan. Sähkönmyyjälle mahdollisuus ohjata älykkäästi ja tehokkaasti.
No vielä ei ainakaan mitään suurta ryntäystä ole näkyuvissä V2G, vain osa autoista edes sitä tukee nykyisellään. Meillä autokanta uudistuu todella hitaasti, viime vuonnakin ensirekisteristeröitiin vain 74k autoa ja niistä sähköautoja oli 30%. Uusien autojen ensirekisteröinnit on olleet alle 100k/v koronan alusta asti. Moni sähköautoilija on kotiinsa jo asentanut kotilatausaseman, jossa ei ole V2G tukea, niin tuskin ovat heti vaihtamassa. Vaikka palattaisiin niihin koronaan edeltäviin lukuihin ja uusista henkilöautoista vaikka 50% olisi sähköisiä kestää autokannan uusiutuminen todella pitkään. Samoin koteihin ne V2G laturit tulevat myös hitaasti, koska monet on jo kotilaturin asennuttaneet.

Ideana ihan hyvä, mutta eiköhän nuo verkkoon kytketyt akut ehdi valloittamaan tämän markkinan ennen kuin sähköautot ehtii näille apajille missään merkittävissä määrissä Suomessa. Kuten tässäkin keskustelussa on lukuisia kertoja todettu, kennojen hinnat tippuu jatkuvasti. @kapiteeli jo edellä kertoi miten akkuja alkaa jo tulla verkkoon Suomessa. Monet näistä akuista on modulaarisia, joten nostaa vaan merikontit tms. paikalleen ja kytkentä. Jos ja kun akkujen hinnat laskee, niin näitä on nopea lisätä verkkoon. Kotiakkujakin myydään valmiina paketteina, jotka on nopea ammattilaisen asentaa. Nykyisellä suunnalla meillä tulee sähkömarkkina muuttumaan merkittävästi vielä tämän vuosikymmenen loppuun mennessä ja siihen nuo V2G ratkaisut ei Suomessa kyllä tule ehtimään. Jos tässä pitää alkaa vielä uusia rajapintoja kehittämään, niin seuraavan vuosikymmen lopulla voi olla realistinen tavoite saada jonkinlaista kapasiteettia verkkoon. Sitä ennen meillä on kyllä tapahtunut jo niin paljon sähkömarkkinoilla, että ratkaisut on täytynyt jo sitä ennen löytyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 912
Viestejä
4 907 715
Jäsenet
79 084
Uusin jäsen
Banlu6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom