Lisäksi vielä sellainen juttu, että useimmat datakeskukset ovat sitoutuneet toimimaan 100%:sti "uusiutuvalla energialla" koska asiakkaat vaativat tällaista. Käytännössä datakeskuksen omistaja tekee sopimuksen jonkun tahon kanssa uusiutuvan energian toimittamisesta (käytännössä sertifikaateista) - itse sähkö on tietenkin sitä mitä sattuu verkosta löytymään.Minä olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että niitä datakeskuksia ei tänne pitäisi houkutella kuten esim. Fortum houkutteli. Tästä kun aiemmin tänne kirjoitin niin moni kummasteli, että miksei muka pitäisi. Samalla sanoin, että suurkuluttajien sähkövero ale pitäisi poistaa, että tilanne olisi reilumpi kaikille. Kun datakeskukset haluaa fossiilivapaata sähköä, niin käytännössä ainut tapa sitä tarjota paljon 24/7 on ydinvoima. No uuden ydinvoiman rakentaminen Euroopassa on niin kallista, että ei datakeskukset halua niin paljon maksaa sähköstä. Fortum myy sähköä näille polkuhintaan taisi olla myynyt 4,1snt/kWh hintaan yli puolet tuotannosta. No tuo hinta varmaan kelpaa datakeskuksille, mutta tuon saat vähintään tuplata uuden ydinvoiman kohdalla Suomessa, jos tänne nyt alettaisiin uutta ydinvoimaa rakentamaan.
Eli käytännössä datakeskusten omistajat sitoutuvat pahentamaan sähkömarkkinan tilaa tuolla uusiutuvan energian pakkokäytöllä. Ydinvoimaa eivät osta.
Esimerkkinä Microsoft / Azure:
Azure Sustainability—Sustainable Technologies | Microsoft Azure
Learn about sustainable cloud infrastructure with Azure and explore sustainable technologies for lowering the carbon footprint of your business.
azure.microsoft.com
- What is Azure doing to use renewable energy?
Renewable energy is energy that is collected from renewable resources, which are naturally replenished on a human time scale—such as solar energy, wind power, hydroelectric power, geothermal energy, tidal power, and biofuels. By 2025, Azure will shift to 100 percent supply of renewable energy, meaning that we will have power purchase agreements (PPA) for green energy contracted for 100 percent of carbon-emitting electricity consumed by all our datacenters, buildings, and campuses.
Viimeksi muokattu: