Valittamisen sijaan niitä osakkeita voi kuka vain ostaa pörssistä ja saada osansa tuotosta. Itse omistanut Fortumia toistakymmentä vuotta. Osinko ei ole mikään oikotie onneen. Paljon mieluummin näkisin investointeja jotka kasvattaisivat Fortumin tulosta. Mutta mitään järkeä niissä ei olisi jos tuottovaatimus ei täyttyisi. Silloin tulos jaetaan omistajille kuten pitääkin.
Mutta pelkästään kuluttajaa varten Fortum ei investoi, vaan tehdäkseen kannattavaa liiketoimintaa.
Valtion olisi pitänyt ottaa Fortumilta osakkeita enemmän, kun pelasti sen myöntämällä lainaa meidän veronmaksajien riskillä. Fortumin johdon futuureilla leikkiessä.
Saksalaiset osasivat paremmin pi
Mutta toki ymmärän kantasi, siitä en tosin ole varma hyödytkö oikeasti? Joka riippunee paljonko omistat niitä ja miten paljon muut hinnat tuotteissa ja palveluissa nousevat valtion talouden kurjistuessa. Erittäin vaikea yhtälölaskea.
Pörssiyhtiön tehtävät on tuottaa omistajilleen, joten osingonjako on normaalia toimintaa, jota myös ne kunnalliset yhtiöt jakaa ihan samoin. Se Helen kunnallisena yhtiönä jakaa omistajallaan (Helsingin kaupungille) osinkoa joka vuosi ja kaupunki itseassa vaatiikin sitä.
Niinhän se tekee ja olen arvostellut vain sen osingon suuruutta, koska se peritään "sähkömarkkinalain" vastaisesti ylisuurina korotuksina.
kirjoitin :" En ole koskaan sanonut, ettei kuntaomisteinen energiayhtiö kelpaa. Ne on selkeästi parempi vaihtoehto kuin pörssiyhtiöyhtiö, joka ei kuntalaistenkaan taloutta mieti. Koska kunnan energialaitosten johdossa on henkilöitä, heidänkin toimia pitää tietysti valvoa ja voida tarvittaessa arvostella sekä epäpätevä johto vaihtaa. "
Älä viitsi valehdella, melkoinen itkuvirsi oli viime syksyn/talven Helenistä. Ei kelvannut, se fakta nyt ei muutu vaikka miten yrität asiaa kääntää.
Lopeta jo toi väärän tiedon levittäminen ja käyttäydy asiallisesti. tai "Laita se viesti missä mulle kunnan sähköomistus ei kelpaa" on aivan eri asia arvostella tota Heleninkin
ylihinnoittelua kuluttajan oikeuksien vastaisena. Siitä on kuluttajansuoja viranomainen tehnyt valituksen.
No sitähän sinä juuri kokoajan esität. Mitä muuta sähköyhtiöiden siirtäminen valtion & kuntien hallintaan muka voisi olla?
Sosialismiin siirtyminen on tarkoittaa paljon muutakin kuin (vesi-ja) sähkölaitosten oleminen yhteiskunnan hallussa. Ehkäpä perehdyt aiheeseen.
Kyllä se ongelma johtui ihan puhtaasti puten energia-aseesta, jolla yritti horjuttaa Europpaa sen mitä pystyi. Tuhnuksi jäi kuitenkin yritys, Eurooppa ei antanut periksi. Ennen sitä homma toimi todella hyvin ja meillä oli halpaa sähköä
Voithan sä sen noinkin halutessasi tulkita, mutta ilman eurooppalaisten reagointia asiaan homma olisikin jäänyt tuhnuksi. EU:n politikot vain eivät halunneet tai kyenneet siihen oikein reagoimaan. Vaan päästivät energiaytiöt rahastamaan. Putte tiesi/arvasi ton ja käytti tilannetta, vähän vastaava kuvio meneillää Itärajalla. Nyt näytettäs kyettävän tekemään nopeammin päätöksia, hyvä niin.
Sähkön halpuudesta olen kyllä erimieltä, se on vain halvempaa kuin viimevuonna.
Tuo ydinpolttoaine on kyllä iso kysymysmerkki, saako muualta maailmasta korvaavaa polttoainetta tilattua? Eli onko muualla kapasiteettia tuottaa ja saako sopivaa polttoainetta? Jos ei niin tilanne on kyllä sietämätön.
Tästä minäkin olen huolissani. Nyt kun nostamme sähkön hintaa on luonnollista (vaikka en tietenkään siitäkään pidä), että ton ydinpolttoaineenkin hinta nousee.
Sekä koska emme halua sitä Venäjältä tuoda (jos enää edes möisivät), niin hinta nousee koska kysyntä kasvaa. En kylläkään tiedä, kiertääkö toi Venäjän ydinpolttoaine kuten öljykin kiertää ympäri maailmaa ja Venäjä saa öljystään hyvän hinnan VS 30 dollarin hintaan.