Jos hän tarkoitti omavaraisellavoimaloilla varavoimaloita niin paljon että vuoden katko ei aiheuttaisi mitään ongelmaa. Niin tulee mieleen että meillä on muulloin aika isoa rasite/ongelma. Jonka hinnan maksaa yhteiskunta.
Toki meidän pitää varautua poikkeustilanteisiin, ja niihin olemme olleet varautuneet, ja sen toki osoitti miten viimetalvi sujui vaikka meillä oli useita haasteita ja viivästyksiä yhtäaikaa ja ongelmissa oltiin myös eteläpuolellamme.
Varautumisella on hintansa ja häiriöillä on hintansa, mutta häiröttömyydestä ei kannata maksaa liikaa.
Omavaraisuus sanalla voi olla erialisia tulkintoja, mutta tässä nyt tullkitsin niin että vuoden varmuusvarastot tuonti energiasta menee tähän omavarainen sähkökekusteluun.
Viime talvi sujui vain siksi, että meidät köyhät pakotettiin järkyttävällä hinnalla karsimaan sähkön käyttöä (sähkökytkimiä tekevät yhtiöt tulevaisuudessa kiittelenevät ja tulevaisuudessa sähkömiehille lisää töitä
) sekä pudottamaan sisälämpötilaa (meilläkin 15-18 astetta) sekä he jotka pystyivät siirtyivät takaisin fossiilisten käyttäjiksi.
Jokainen joka haluaa läskeille sähkömarkkinoille kehiin, niin senkun aloittaa osakeyhtiön tai osuuskunnan, somessa kalastelemaan rahoitusta ja uutta voimalaa pystyyn. Sinne vaan myymään pörssiin 20snt/kWh hinnalla pörssiin tai jakamaan osakkaille omakustannehinnalla sähköt niin massia vaan valuu hanasta.
Tiedät varmasti, että muut sähköyhtiöt pystyvät halutessaan tollasen "pörssihäirikön" nujertamaan. Eikä tollaseen saa helposti sitä tarvittavaa sitoutumista saati hemmoa joka ton jaksaisi vetää ensin omalla riskilläään. Eikä ole tarvettakaan meillä on jo toi tehtymonessa kunnassa, isoin ongelma vaan on, että osa on päästetty pörsiin.
Sähköyhtiöille asetettiin täksi vuodeksi 2023 ylimääräinen windfall vero. Alalla on vahva pelko että se ei tule jäämään kertatapahtumaksi. 2022 tullee jäämään poikkeuksellisena vuotena myös taseisiin ja tuloksiin. Muistuttaisin myös että oikeastaan Fortumia lukuunottamatta suomalaisten sähköyhtiöiden omistajina on usein suomalaiset kunnat joille tuloutetaan osinkoina iso osa sähköyhtiöiden tuloksista. Että kun yhteiskuntaa katsotaan kokonaisuutena niin se raha ei täältä tuota kautta häviä. Verkkojen myynti ulkomaisille sijoittajille oli sen sijaan omasta mielestäni aikoinaan melkoisen typerää.
Toi Windfall vero oli ehkä edellisen hallituksen järkevin toimi paitsi, että sitä olis voitu vielä vähän enemmän ottaa. Eihän sitä kaikilta otettukaan, oli selkeästi suunnattu noihin hyvin kannattaviin yhtiöihin, eikä tosiaa edes otettu kaikkea ansiotonta voittoa valtiolle.
Onneksi vanhat sukupolvet ymmärsivät (vaiko käytännön pakosta) tehdä noi yhtiöt kuntalaisten omistukseen. Harmi vaan, että niitä voittoja sitten käytetään turhiin
esim. Hesan kassan kasvattamiseen ja sitten sallii kunnan tuhlata. Parempi noin kuin ulkomaille suoraan.
Verkkojen myynnistä olen täysin samaa mieltä. Espoolaiset kiroavat vieläkin kokoomuslaista ex. kaupunginjohtajaansa ja sen aikaisia kokoomus päättäjiä valtuustossa, jotka päättivät myydä Espoon Sähkölaitoksen ja vieläpä pilkkahinnalla. Kyllä silloinkin valtuustossa osa tiesi, että hölmöläisen hommaa oltiin tekemässä, ei vaan ollut heitä
tarpeeksi.
Eivätkä ole palaamassakaan. Myyntiyhtiöiden kateprosentit eivät ole juuri muuttuneet (en ole siis itse myyntiyhtiössä töissä, mutta olen vuosien varrella kyllä päässyt hyvin selville heidän rakenteistaan ja tuloutusmalleistaan), kilpailu yhtiöiden välillä on edelleen kovaa. Isoin osa hintatason nousua on epävarmat futuurimarkkinat joissa ei ole samanlaista luottoa tulevaisuuteen kuin ennen Ukrainan sodan alkua oli. Tämä vaikuttaa suoraan varsinkin määräaikaisiin ja toistaiseksi voimassaolevien sopimusten hintatasoihin. Paluuta siihen 4snt/kWh tasoon tullaan tuskin näkemään vuosiin jos koskaan.
Tolla "Myyntiyhtiöiden kateprosentit eivät ole juuri muuttuneet" onkin hyvä "näyttää", että ei ryöstetä sekä samalla yrittää hämärtää sitä, että ne sähköä tekevät yhtiöt
keräävät suuria voittoja, onneksi toi Windfallvero sentään huomioi koko konsernin tuoton. Puhtaita (joilla ei ole konsernissa sähköä tekevääpuolta) toi Windfall-vero ei edes koskenut.
Syynä on se että jokivoimalaitoksilla luodaan jokiin (ja järviin) jääkannet ja lisäksi ainakin Suomessa jokivoimaloiden ajoa ohjataan erittäin tarkoilla ympäristömääräyksillä jotka määrittävät korkeimmat ylä- ja alarajat vedenpinnoille. Pelivaraa on yllättävän vähän ja jonkinlainen juoksutus on pakko pitää yllä.
Mikäs on maksimi mitä vedellä käytännössä voidaan talvella tuottaa ja käytönnön maksimi joulukuu-maalikuun loppu ajalle?
Kyseisten yhtiöiden on tarkoitus tuottaa osinkoa omistajille. Voisivatko nämä yhtiöt myydä sähkö ulos halvemmalla? Kyllä. Kannattaako niiden lähteä polkumyymään sähköä alle markkinahinnan? Jätän siihen vastaamatta. Kannattaa myös tarkistaa nämä osuuskunnat joilla on omaa sähköntuotantoa: Esim. Oulun Seudun Sähkö myy osakuntansa alueella oleville asukkaille sähkö pörssihinnalla josta otetaan pois muuttuva prosentti. Prosentti on vähän vaihdellut, välillä se on ollut -20%, välillä jopa -33%. Siinä sitä omaa tuotantoa käytetään sen loppuasiakkaan hyväksi.
Se on jo nähty, etteivät halua myydä halvemmalla, kun kerran voivat rahastaa. Eli se vaatii niitä poliittisia päätöksiä, toisaalta vaikuttaisi siltä, että toi Windfall-vero
tänä vuonna olis vähän hillinnyt noita korkeimpia hintapyyntejä?
Toivottavasti Oululaiset eivät aikoinaan tukehtuneet nauruun, lukiessaan Espoolaisten hölmöydestä kun Espoo möi sähkölaitoksensa. Sekä vanhemmat politikot muistavat kertoa siitä nuoremmille, etteivät itse joudu muiden naurattajiksi.
Säätövoimaa kyllä rakennetaan mutta pienessä mittakaavassa (esim. akustoja). Fakta on että jos uusien voimalahankkeiden kannattavuus on huonoa niin säätövoimahankkeilla se on vieläkin huonompaa. Hyvänä esimerkkinä myttyyn mennyt pumppuvoimalaitos hanke Pyhäsalmen hylättyyn kaivokseen. Kannattavuutta ei ollut vaikka hankkeelle olisikin saatu jonkin verran EU:n tukea. Sinänsä huoli säätövoimasta on kyllä alalla vahvasti esillä, mutta kaikilla on fiilis että joku muu saisi sen rakentaa (ja ennen kaikkea maksaa). Verotuksesta tuossa otinkin jo alkuun kantaa.
Niinpä "meille voitot ja muille kulut" kyllä valtio sitten tulee apuun. Me laitetaan yli 2miljardia joka vuosi puolusmenoihin, kyllä meillä pitää olla varaa (ottaa vaikkasähköyhtiöien katteista kuten jo sanoin) hoitaa toi säätövoima kuntoon ja seisottaa niitä laitoksia kun niitä ei ole taloudellisesti järkevää käyttää.
Pakkanen ei meitä ketään kumartele. Tosiaan järkeä siihen mitä tehdään, ettei euroja polteta huuhaa juttuihin "viherryksen" varjolla.
Jokaiselle joka tätä ehdottaa niin esitän saman kysymyksen. Kuka asettaa katon ja mille taholle se katto asetetaan (pörssiin, myyntiyhtiöille vai ?)
No sittenhän sinä olet luultavasti jo melkoinen asiantuntija
on mistä valita.
-Katon asettaa valtion johto/eduskunta, muilla ei siihen ole riittävää valtaa, puolueettomia asiantuntijoita käyttäen (Energiavirasto ei ole sellainen taho).
- tuotolle yläraja esim. vastaava tapa kuin siirtoverkoissa, mutta pienemällä prosentilla sekä puolueetonta valvontaa sille, ettei voida niitä kuluja tarkoituksella nostaa vailla oikeaa käytännön hyötyä.
-Puhtaat myyntiyhtiöit voisi vaikka lakkauttaa, jos eivät tee sähköä ovat lähinnä vain lisäkuluja. Varsinkin kun nyt näytettiin 24.11.23 -50c, miten helpposti hintaa polkevat voidaan laittaa ruotuun.
-Jos Ulkomaiset sähköä tekevät yhtiöt voivat kyllä tehdä tänne oman myyntiyhtiönsa. Tosin tavoite pitäisi olla, että kaikki sähkö voitaisiin tehdä Suomessa.
-johtajien huippupalkkoihin tuntuvat leikkaukset (eihän heillä näytä olevan mitään käytännön vastuuta, joilla kohtuuttomia liksojaan perustelevat, Fortum ex. johto on sen hyvin näyttänyt)
-jos pitää jakaa sen alennetun palkan päälle palkkioita, ne pitäisi perustua saavutettuun tulokseen vähintään 15-vuoden tarkastelun perusteella. Se oikeasti sitouttaisi johtajat pysymään töissään ja toivottavasti miettimään yhtiönsa kehittämistä pitemmällä ajanjaksolla.