Sähköauton kotilataus

Ensimmäinen sähköauto saapuu pihaan huomenna. Laturi pitäis löytää. Täällä olikin jo useita mielipiteitä.
Mitenkäs jos joskus toinenkin auto sähköistyy, kannattaako molemmille ostaa omat erilliset latausasemat vai pitäisikö jo nyt varautua ja ostaa kahdelle autolle sopiva latausasema? Jos sellaisia järkevän hintaisia nyt edes on.
 
Ensimmäinen sähköauto saapuu pihaan huomenna. Laturi pitäis löytää. Täällä olikin jo useita mielipiteitä.
Mitenkäs jos joskus toinenkin auto sähköistyy, kannattaako molemmille ostaa omat erilliset latausasemat vai pitäisikö jo nyt varautua ja ostaa kahdelle autolle sopiva latausasema? Jos sellaisia järkevän hintaisia nyt edes on.

Jos ajaa alle ~50 tkm vuodessa, niin eiköhän yhelläkin pärjää. Sit voi harkita paria, jos niillä kahdella autolla ajaa vaikka tuon yli yhteensä.
 
Ensimmäinen sähköauto saapuu pihaan huomenna. Laturi pitäis löytää. Täällä olikin jo useita mielipiteitä.
Mitenkäs jos joskus toinenkin auto sähköistyy, kannattaako molemmille ostaa omat erilliset latausasemat vai pitäisikö jo nyt varautua ja ostaa kahdelle autolle sopiva latausasema? Jos sellaisia järkevän hintaisia nyt edes on.
Me on ladattu auton mukana tulleella hitaalla laturilla, pistorasia ja johdot vaihdettiin järeämpiin . 100km päivä ajetaan. Homman voi tehdä monella tapaa
 
Kaks laturia pariin tulee halvemmaks kuin nuo tuplalaturit, vaikka Teslan.

Mut Wallbox, perus Walle 16, Go-E... Riippuu mitä laturilta kaipaat.
 
Ensimmäinen sähköauto saapuu pihaan huomenna. Laturi pitäis löytää. Täällä olikin jo useita mielipiteitä.
Mitenkäs jos joskus toinenkin auto sähköistyy, kannattaako molemmille ostaa omat erilliset latausasemat vai pitäisikö jo nyt varautua ja ostaa kahdelle autolle sopiva latausasema? Jos sellaisia järkevän hintaisia nyt edes on.
Meillä 2kpl Wallbox Pulsar Plussaa kuormanhallinnalla. Laitoin heti nämä kun sähköön siirryttiin. Ihan huippulaitteita ovat .

Yhdellä laitteella voi tulla tilanteita, että molemmat autot kaipaa latausta ja mitenkäs sen hoidat? Meillä nykyään kolme autoa ja kaksi laturia ja välillä saa tossakin säätää, että kaikki saa latinkia. Kuitenkin 99% ladataan vain öisin 01-07, kun pörssisähkössä ollaan.
 
Hyviä pointteja! Unohdetaan siis tuplalaturit ja ostetaan sitten vaan toinen rinnalle jos tulee joskus tarve.
Pitää noihin mainittuihin latureihin perehtyä. Defa Power oli itselle kiinnostava mutta lähinnä tutun brändin takia.
Kuormahallintaa ei luultavasti tarvitse eikä tällä tietoa pörssisähkö-ohjaustakaan koska kiinteä hinta vielä -26 loppuun asti. Ei näistä toki haittaakaa ole mutta lisähintaa jos tulee niin sitten ehkä turhia. Tällä hetkellä ainakin.

Ilmeisesti suositellaan ladattavan vain 80% jos ei välttämättä tarvitse täyttä rangea. Hoituukos tuon rajoittaminen auton vai laturin asetuksista?
 
Hyviä pointteja! Unohdetaan siis tuplalaturit ja ostetaan sitten vaan toinen rinnalle jos tulee joskus tarve.
Pitää noihin mainittuihin latureihin perehtyä. Defa Power oli itselle kiinnostava mutta lähinnä tutun brändin takia.
Kuormahallintaa ei luultavasti tarvitse eikä tällä tietoa pörssisähkö-ohjaustakaan koska kiinteä hinta vielä -26 loppuun asti. Ei näistä toki haittaakaa ole mutta lisähintaa jos tulee niin sitten ehkä turhia. Tällä hetkellä ainakin.

Ilmeisesti suositellaan ladattavan vain 80% jos ei välttämättä tarvitse täyttä rangea. Hoituukos tuon rajoittaminen auton vai laturin asetuksista?
No kahdella autolla kuormanhallinnan avulla laitteet osaavat ladata kahta autoa samaan aikaan polttamata pääsulakkeita. Meillä laitetaan illalla auton lataukseen ja 01 alkaa lataus, aika tasan 17kW ottaa, eli maksimin, mitä 3x25A pääsulakkeilla saa.

Alla esimerkki parin päivän takaa.
IMG_6150.jpeg
 
Hyviä pointteja! Unohdetaan siis tuplalaturit ja ostetaan sitten vaan toinen rinnalle jos tulee joskus tarve.
Pitää noihin mainittuihin latureihin perehtyä. Defa Power oli itselle kiinnostava mutta lähinnä tutun brändin takia.
Kuormahallintaa ei luultavasti tarvitse eikä tällä tietoa pörssisähkö-ohjaustakaan koska kiinteä hinta vielä -26 loppuun asti. Ei näistä toki haittaakaa ole mutta lisähintaa jos tulee niin sitten ehkä turhia. Tällä hetkellä ainakin.

Ilmeisesti suositellaan ladattavan vain 80% jos ei välttämättä tarvitse täyttä rangea. Hoituukos tuon rajoittaminen auton vai laturin asetuksista?
Normaalisti AC-laturi ei tiedä auton lataustilaa, joten rajoitus pitää hoitaa autosta. Tai sitten pitää olla joku hienompi integraatio jossa AC-laturi + Auto on kytketty Home Assistanttiin tai johonkin muuhun automaatiotyökaluun joka sitten ohjaa sitä latausta.
 
Defa Power oli itselle kiinnostava mutta lähinnä tutun brändin takia.
Ite on kyllä tykännyt tuosta Defa Powerista. Näyttö on kiva lisä kun siitä näkee suoraan mitä on tapahtumassa ja millä teholla ladataan ja paljonko on autoon ladattu yms.. Takuu tietty mukava 5v jota harvalla on. Toki tuo näyttö on vain kiva lisä ja varmaan tuossa maksetaan hieman Defa lisää.
 
Kellään tietoa miksi go-e laturin daily trip tila alkaa lataamaan ainakin omasta mielestä liian aikasin, laitoin rajaksi 50kwh ja valmistumisaika 6:00. Aloitti latauksen samantien kun laitoin laturiin vaikka tossa olisi klo 00:00 jälkeen 6h aikaa ladata halvimmilla tunneilla? Lataan kolmella vaiheella hieman reilu 9,7kw teholla.

Tätä tekee siis aika usein, välillä en jaksa edes vilkaista koska lataa. Go-e:n pörssisähköhinta on kyllä oikein kun vertaan.
 
Tallista löytyy nyt hybridi, mutta se menee kesällä vaihtoon ja tilalle tulee sähköauto. Nykyisen auton mukana tuli 3v latauskaapeli, jossa latauslaite johdossa ja se palautetaan auton mukana.

Millainen lataussysteemi uuteen autoon kannattaisi hankkia? 11kW lataus riittää ja ajatus on ohjata latauslaitetta Shellyn, kontaktorien ja HA:n avulla eli laitteelle tulee virtaa kun sähkön hinta on sopiva. Kysymys kuitenkin on, jatkuuko tai alkaako lataus sen mukaan miten latauslaitteelle tulee virtaa? Tämä pitää tutkia toki tuon nykyisen auton kanssa.
 
Laitoin urakkamaailmaan tarjouspyynnön laturin asennuksesta. Laite löytyy jo, valmis läpivienti, 5 m pintaveto, ei kuormanhallintaa tai mitään muuta ihmeellistä. Arvioin, että ehkä reilu tunti menisi itsellä vetäistä piuhat paikalleen ja pömpeli seinään (jätän toki silti sähköasennukset ammattilaiselle).

Melkoinen hajonta kyllä tähän mennessä tulleissa tarjouksissa. Kallein 820€ ja edullisin 350€ ja muutenki melko kirjavaa settiä nämä tarjoukset. Yksikin sankari ihan pokkana hinnoittelee 5 m alumiinisen pinta-asennusputken 50€ arvoiseksi. :D

Mutta niin, oli sellainen kysymys, että onko tosiaan näin, että sulaketauluun tarvitsee vielä toisen vikavirtasuojan, vaikka pömpelistä (go-e Gemini) sellainen jo löytyy? Lähinnä kun tuostakin on tarjouksissa vähän hajontaa, osa listaa vikavirtasuojan osa ei.
 
Mutta niin, oli sellainen kysymys, että onko tosiaan näin, että sulaketauluun tarvitsee vielä toisen vikavirtasuojan, vaikka pömpelistä (go-e Gemini) sellainen jo löytyy? Lähinnä kun tuostakin on tarjouksissa vähän hajontaa, osa listaa vikavirtasuojan osa ei.
Kyllä sellainen mulle laitettiin ja eikös se ole vähän niinkuin hyvä / pakko ?

Kannattaa tarkistaa että keskukseen mahtuu hyvin se vikavirtasuoja ja mahdollisesti se kuormanhallintamokkula ( jos sellainen on tulossa ). Meidän keskukseen mahtui nipin napin, mutta teetti hieman lisätyötä kun piti tehdä tilaa uusille komponeteille ja vähän leikellä suojapeltejä .

Mulla vastaava asennus maksoi 423 töineen osineen yms ( seinään tehtiin myös uusi läpiveineti ja noin 5m pintaveto )
 
Laitoin urakkamaailmaan tarjouspyynnön laturin asennuksesta. Laite löytyy jo, valmis läpivienti, 5 m pintaveto, ei kuormanhallintaa tai mitään muuta ihmeellistä. Arvioin, että ehkä reilu tunti menisi itsellä vetäistä piuhat paikalleen ja pömpeli seinään (jätän toki silti sähköasennukset ammattilaiselle).

Melkoinen hajonta kyllä tähän mennessä tulleissa tarjouksissa. Kallein 820€ ja edullisin 350€ ja muutenki melko kirjavaa settiä nämä tarjoukset. Yksikin sankari ihan pokkana hinnoittelee 5 m alumiinisen pinta-asennusputken 50€ arvoiseksi. :D

Mutta niin, oli sellainen kysymys, että onko tosiaan näin, että sulaketauluun tarvitsee vielä toisen vikavirtasuojan, vaikka pömpelistä (go-e Gemini) sellainen jo löytyy? Lähinnä kun tuostakin on tarjouksissa vähän hajontaa, osa listaa vikavirtasuojan osa ei.
Kyllä sinne pitää asentaa A-tyypin vikavirtasuoja.
Manuaali.

IMG_3759.jpeg
 
Mutta niin, oli sellainen kysymys, että onko tosiaan näin, että sulaketauluun tarvitsee vielä toisen vikavirtasuojan, vaikka pömpelistä (go-e Gemini) sellainen jo löytyy? Lähinnä kun tuostakin on tarjouksissa vähän hajontaa, osa listaa vikavirtasuojan osa ei.

Löytyykö varmasti? Ettet sekoita dc-vikavirran tunnistukseen? Ja oliko se nimenomaan kiinteästi asennettava Gemini, että ei tuo voimavirtapistokkeeseen kytkettävä?


1737660181735.png


Ainakin datasheetin mukaan tuossa ei varsinaista vikavirtasuojakytkintä ole, vaan "ylimääräinen ac-tunnistus" mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Jos tuo DC-vikavirran tunnistus puuttuisi niinkuin joistakin puuttuu, pitää käyttää erikseen B-tyypin vikavirtasuojaa joka kykenee sen havaitsemaan. Tuo a-tyypin vikis on halvempi noista.
 
Tuossahan se lukee että vikavirtasuoja on asennettava, ja "pienoiskatkaisija" mitä se nyt sitten tarkoittaakaan.
 
Tuossahan se lukee että vikavirtasuoja on asennettava, ja "pienoiskatkaisija" mitä se nyt sitten tarkoittaakaan.
Haiskahtaa huonolta käännökseltä johdonsuojakatkaisijasta. Englanninkielisessä datasheetissä:
(An RCD type A must be installed on the building side and a miniature circuit breaker must be connected upstream. The local installation regulations must be observed).
Eli kyllä, johdonsuojakatkaisijasta kyse. Tokihan ne sulakkeet voi käytännössä olla vaikka tulppasulakkeet, kunhan toiminnallisuus on olemassa eli oikosulku- ja ylikuormitussuojaus.
 
Tallista löytyy nyt hybridi, mutta se menee kesällä vaihtoon ja tilalle tulee sähköauto. Nykyisen auton mukana tuli 3v latauskaapeli, jossa latauslaite johdossa ja se palautetaan auton mukana.

Millainen lataussysteemi uuteen autoon kannattaisi hankkia? 11kW lataus riittää ja ajatus on ohjata latauslaitetta Shellyn, kontaktorien ja HA:n avulla eli laitteelle tulee virtaa kun sähkön hinta on sopiva. Kysymys kuitenkin on, jatkuuko tai alkaako lataus sen mukaan miten latauslaitteelle tulee virtaa? Tämä pitää tutkia toki tuon nykyisen auton kanssa.
Tuo ei välttämättä sitten toimi kauhean hyvin shellyllä ”ohjattuna”. Jotkut autot ottavat nokkiinsa jos laturista lähtevät yllättäen sähköt ja kieltäytyvät lataamasta vaikka sähköt tulisivat takaisin.

Parempi olisi vissiin hommata suoraan Home Assistanttiin menevä latausasema joka osaa pudotella virran nolliin pyytämällä autoa lopettamaan latauksen.
 
Kiitoksia @Kimly @ossid ja @Pakana, tuossahan se selvällä suomilontoolla tosiaan lukee, oli vaan mennyt ohi kun manuskaa pläräilin. Kyllä tuossa laitteessa itsessään näyttäisi tyypin B RCD olevan, mutta nyt kun asiaa tarkemmin tongin niin go-e varsin yksiselitteisesti käskee asentamaan myös tyypin A suojuksen talon puolelle. Mitä tuossa nyt itseäni näistä sivistin niin vaikuttaa hieman hätävarjelun liioittelulta tuo tyyppi A tuohon päälle kun periaatteessa tyypin B pitäisi tunnistaa kaikki samat vikavirrat kuin tyyppi A:kin, mutta ehkä se on sähköasioissa ja varsinkin voimavirran kanssa parempi erehtyä ylivarovaisuuden puolelle kuin toisin päin.
 
Kiitoksia @Kimly @ossid ja @Pakana, tuossahan se selvällä suomilontoolla tosiaan lukee, oli vaan mennyt ohi kun manuskaa pläräilin. Kyllä tuossa laitteessa itsessään näyttäisi tyypin B RCD olevan, mutta nyt kun asiaa tarkemmin tongin niin go-e varsin yksiselitteisesti käskee asentamaan myös tyypin A suojuksen talon puolelle. Mitä tuossa nyt itseäni näistä sivistin niin vaikuttaa hieman hätävarjelun liioittelulta tuo tyyppi A tuohon päälle kun periaatteessa tyypin B pitäisi tunnistaa kaikki samat vikavirrat kuin tyyppi A:kin, mutta ehkä se on sähköasioissa ja varsinkin voimavirran kanssa parempi erehtyä ylivarovaisuuden puolelle kuin toisin päin.
Ei siellä ole B tyypin vikistä sisäisesti, jos olisi, niin erillistä A vikistä ei tarvitsisi asentaa.
 
Tuo ei välttämättä sitten toimi kauhean hyvin shellyllä ”ohjattuna”. Jotkut autot ottavat nokkiinsa jos laturista lähtevät yllättäen sähköt ja kieltäytyvät lataamasta vaikka sähköt tulisivat takaisin.

Parempi olisi vissiin hommata suoraan Home Assistanttiin menevä latausasema joka osaa pudotella virran nolliin pyytämällä autoa lopettamaan latauksen.

Sen verran kokeilin tuolla nykyisellä systeemillä, että lataus alkaa vaikka auton pään kytkee ensin ja vasta sitten latauskaapelin pistorasiaan.

Onko suosituksia latausasemista, jotka juttelevat suoraan HA:n kanssa?
 
Millainen lataussysteemi uuteen autoon kannattaisi hankkia? 11kW lataus riittää ja ajatus on ohjata latauslaitetta Shellyn, kontaktorien ja HA:n avulla eli laitteelle tulee virtaa kun sähkön hinta on sopiva. Kysymys kuitenkin on, jatkuuko tai alkaako lataus sen mukaan miten latauslaitteelle tulee virtaa? Tämä pitää tutkia toki tuon nykyisen auton kanssa.
Tarvitseeko sun ladata joka päivä? Jos ei, niin eikö noiden ohjauslaitteiden kanssa pelaaminen ole vähän turhaa kikkailua 11kW laturin kanssa? Halvimmat tunnit lähes poikkeuksetta peräkkäin, joten ihan perusajastuksella pääsee varmaan samaan lopputulokseen
 
Jos ostat Buusti boxin niin onnistuu helposti, laittaa vaan suhteellisen hinnan ohjaukseen.
Onnistuisi esim. niin, että auton ollessa piuhassa ladataan vain 22-06 välisenä aikana ja vain silloin kun pörssisähkön hinta < 1c? Eli ei koskaan 07-22 välillä, eikä koskaan yölläkään jos hinta > 1c.
 
Halvimmat tunnit lähes poikkeuksetta peräkkäin, joten ihan perusajastuksella pääsee varmaan samaan lopputulokseen
Juuri näin. Jos yölataus on se normaali/mahdollinen tapa ladata, niin on varmaan turha kikkailla hintojen kanssa. Yöllä sähkö on halpaa. Mitä tuolla kikkailulla voisi edes saavuttaa taloudellisesti? Jos nyt joku erityisen kallis yö tulisi , niin nykypäivänä siitä huudellaan netissä ja uutisissa, niin ei se voi yllätyksenä kenellekkään enään tulla.
 
Onnistuisi esim. niin, että auton ollessa piuhassa ladataan vain 22-06 välisenä aikana ja vain silloin kun pörssisähkön hinta < 1c? Eli ei koskaan 07-22 välillä, eikä koskaan yölläkään jos hinta > 1c.
Entäs sitten kun Olkiluoto on huollossa ja sähkö on kolme päivää putkeen kokoajan yli 1c/kwh?
 
Entäs sitten kun Olkiluoto on huollossa ja sähkö on kolme päivää putkeen kokoajan yli 1c/kwh?
Ei omalla kohdalla normaalisti mitään ongelmaa. Ma-pe välin 200-300km taittuvat kyllä. Nyt olen viimeksi lataillut joskus viikonloppuna tai maanantaina ja ensi yönä näyttäisi olevan taas ilmaista tarjolla.
 
Tarvitseeko sun ladata joka päivä? Jos ei, niin eikö noiden ohjauslaitteiden kanssa pelaaminen ole vähän turhaa kikkailua 11kW laturin kanssa? Halvimmat tunnit lähes poikkeuksetta peräkkäin, joten ihan perusajastuksella pääsee varmaan samaan lopputulokseen

Ei sitä joka päivä tarvi ladata ja tuskin edes joka toinen päivä. Ajatus olisi että latauskaapelin voisi laittaa aina kiinni autoon ja sähköä tulee vain silloin kun hinta on alle asetetun hintarajan.
 
Entäs sitten kun Olkiluoto on huollossa ja sähkö on kolme päivää putkeen kokoajan yli 1c/kwh?

Varmaan tarkoitit 1€/kWh?

Sitten kerran vuodessa tms voi ehkä mennä kauppareissun yhteydessä abc:n/k-kaupan hidaslaturille imemään ~25c sähköä jos tulee sellainen poikkeus, että on sekä samaan aikaan kylmä, tuuletonta ja olkiluodot huollossa.
 
Ei sitä joka päivä tarvi ladata ja tuskin edes joka toinen päivä. Ajatus olisi että latauskaapelin voisi laittaa aina kiinni autoon ja sähköä tulee vain silloin kun hinta on alle asetetun hintarajan.
No tollasella speksillä menen itsekin enkä lataa ikinä jos sähkö maksaa. Tähän asti on toiminut. Ei tarvii sen johdonkaan kanssa leikkiä kun laittaa ainoastaan sellaisiksi öiksi kiinni kun on ilmaista pörssiä tarjolla.
 
Olisiko jollain ehdottaa 16A 3-vaihe (ilmeisesti max 11 kW) latausboxia, jossa WiFi ja vähintään mahdollisuus itse koodaamalla tehdä pörssisähkön seuranta sovellutus? Osaan koodata vaikka alusta asti, kunhan rajapinnat on auki vaikka mieluummin toki olisi valmis toteutus.

Katsoin jotain tälläista: https://www.feyree.com/products/fey...se-app-control?sku=18064881384179638018722795
Minulla on tuollainen ja aika tappelu oli custom pideistä rakentaa home assistantiin ohjaus. Tuya-sovelluksessa jonkinlainen hallinta, mutta myös nollaa näytöstä ja puhelimen äpistä aina tiedot kun johdon irrottaa.
Tämä laturi ei myöskään suostu/pysty vaihtamaan latausvirtaa (tulee error) ilman latauksen keskeytystä, joten kuormanhallintaakaan ei pysty toteuttaa.
 
No tollasella speksillä menen itsekin enkä lataa ikinä jos sähkö maksaa. Tähän asti on toiminut. Ei tarvii sen johdonkaan kanssa leikkiä kun laittaa ainoastaan sellaisiksi öiksi kiinni kun on ilmaista pörssiä tarjolla.
Idea on se, ettei autoa talliin ajessa tarvisi kuin pistää roikka kiinni autoon. Ja virtaa tulee sitten jos hinta on alla Xc/kWh. Jos ymmärrän oikein niin tuossa sinun mallissa pitäisi tutkia Fingrid sovellusta aina ennen roikan kiinnitystä niin tietää onko seuraavana yönä sopivan hintaista sähköä vaiko ei. Tässä tarkoitus olisi ohjata virran tuloa latauskaapeliin ohjelmallisesti niin roikan voi huoletta aina kiinnittää.
 
Idea on se, ettei autoa talliin ajessa tarvisi kuin pistää roikka kiinni autoon. Ja virtaa tulee sitten jos hinta on alla Xc/kWh. Jos ymmärrän oikein niin tuossa sinun mallissa pitäisi tutkia Fingrid sovellusta aina ennen roikan kiinnitystä niin tietää onko seuraavana yönä sopivan hintaista sähköä vaiko ei. Tässä tarkoitus olisi ohjata virran tuloa latauskaapeliin ohjelmallisesti niin roikan voi huoletta aina kiinnittää.
Tässä kannattaa huomioida, että Fingridin sovelluksen tsekkaaminen vie alle 10 sekuntia, mutta se turha latauspiuhan kytkeminen ja irrottaminen vie aikaa huomattavasti enemmän ja on vaivalloisempaa. Tämän lisäksi tuossa automatisoidussa systeemissä, jossa lataat akkua joka ajon jälkeen (jos hinta on alle rajan) akkuun kertyy enemmän syklejä. Vähempi kytkeminen on latausportin kestävyydellekin edullista.
 
Tässä kannattaa huomioida, että Fingridin sovelluksen tsekkaaminen vie alle 10 sekuntia, mutta se turha latauspiuhan kytkeminen ja irrottaminen vie aikaa huomattavasti enemmän ja on vaivalloisempaa. Tämän lisäksi tuossa automatisoidussa systeemissä, jossa lataat akkua joka ajon jälkeen (jos hinta on alle rajan) akkuun kertyy enemmän syklejä. Vähempi kytkeminen on latausportin kestävyydellekin edullista.
Eihän tuo syklien määrä lisää. Sehän riippuu ainoastaan akkuun ladatun energian kokonaismäärästä, ei lataustapahtumien määrästä.
 
Vaihdoin laturin pistokkeen voimavirtapistokkeeseen ja luulin saavani 11kW latausvirran mutta auto näyttää silti 3-3,5kw latausta ja kestää ikuisuuden saada edes 80% täyteen.

Laturista ei löydy käyttöohjetta paitsi auton käyttöohje miten muutetaan lataus low => high ja nyt on asetuksella high ja edelleen tulee vain 3,4kw
Välissä 25m voimavirtajatkojohto mutta ei kai sen pitäisi pitäisi sitä 1 vaiheelle tiputtaa?
Ekaa kertaa tässä latailin viime yönä ja eikös vain polttanut talon 1 vaiheen pääsulakkeen 25A vaikka tuli vain tuo 3,4kw, oli tosin hella päällä silloin kun meni.
 
Tässä kannattaa huomioida, että Fingridin sovelluksen tsekkaaminen vie alle 10 sekuntia, mutta se turha latauspiuhan kytkeminen ja irrottaminen vie aikaa huomattavasti enemmän ja on vaivalloisempaa. Tämän lisäksi tuossa automatisoidussa systeemissä, jossa lataat akkua joka ajon jälkeen (jos hinta on alle rajan) akkuun kertyy enemmän syklejä. Vähempi kytkeminen on latausportin kestävyydellekin edullista.
Muutenkin jos ajastuksen tekee vaikka 00-05 välille niin kallis sähkö on todella harvinaista. Ja jos tarkoitus laittaa auto laturiin joka ilta niin akkua ei ladata tyhjästä täyteen joka yö vaan esim 20kWh per yö. Tai jos joka yö tarvii ladata 0-100% niin lataamatta jättäminen ei ole vaihtoehto.

Excel kyykkäsi Finngridin datamäärän kanssa, mutta liukuri.netin historiasta selailemalla kalleimmat yötunnit ovat olleet 2022 joulukuussa kun 00-05 sähkön hinta on pyörinyt 30 sentin tuntumassa. Mutta silloinkin niitä kalliita öitä on ollut senverran paljon peräkkäin että säästökikkailu ei edes oisi tainnut onnistua. Esimn 2024 tammikuussa kun taidettiin tehdä 240snt/kwh pörssisähkön hintaennätys 00-05 aika oli alle 15snt/kWh
 
Eihän tuo syklien määrä lisää. Sehän riippuu ainoastaan akkuun ladatun energian kokonaismäärästä, ei lataustapahtumien määrästä.
Joo pitää paikkansa, meni termit sekaisin. Tarkoitin, että on akun pitkäikäisyydelle parempi ladata säännöllisesti ennemmin 30-80% kuin 70-80%. Voisiko sanoa, että pitämällä jatkuvasti korkeaa varaustasoa akku rasittuu enemmän ja kestää vähemmän syklejä elinikänsä aikana? Ei tuolla kyllä kovin isoa merkitystä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Jos yölataus on se normaali/mahdollinen tapa ladata, niin on varmaan turha kikkailla hintojen kanssa. Yöllä sähkö on halpaa. Mitä tuolla kikkailulla voisi edes saavuttaa taloudellisesti? Jos nyt joku erityisen kallis yö tulisi , niin nykypäivänä siitä huudellaan netissä ja uutisissa, niin ei se voi yllätyksenä kenellekkään enään tulla.
"Kikkailussa" on järkeä etenkin jos kotona on aurikopaneelit. Silloin myös tehon säätö voi olla varsin hyödyllinen feature kun voi säätää tehoa sen mukaan että paljonko paneeleiden tuotosta jää jäljelle talon muun kulutuksen jälkeen.
 
Vaihdoin laturin pistokkeen voimavirtapistokkeeseen ja luulin saavani 11kW latausvirran mutta auto näyttää silti 3-3,5kw latausta ja kestää ikuisuuden saada edes 80% täyteen.

Laturista ei löydy käyttöohjetta paitsi auton käyttöohje miten muutetaan lataus low => high ja nyt on asetuksella high ja edelleen tulee vain 3,4kw
Välissä 25m voimavirtajatkojohto mutta ei kai sen pitäisi pitäisi sitä 1 vaiheelle tiputtaa?
Ekaa kertaa tässä latailin viime yönä ja eikös vain polttanut talon 1 vaiheen pääsulakkeen 25A vaikka tuli vain tuo 3,4kw, oli tosin hella päällä silloin kun meni.
Onko sulla yleismittaria jolla voit mitata, että se 3-vaihetöpseli on varmasti kytketty 3-vaiheisesti ja jatkoroikassakaan ei ole pinnit poikki?

Oletko testanntu julkisilla latausasemilla että auto näyttää 10-11kW lukemia? (Ettei auton type2-töpselissä ole mitään vialla). Entä olisiko mahdollista testata laturia toisen auton kanssa?

Tuon pitäisi kyllä antaa 11kW jos kaikki on kunnossa.
 
Onko sulla yleismittaria jolla voit mitata, että se 3-vaihetöpseli on varmasti kytketty 3-vaiheisesti ja jatkoroikassakaan ei ole pinnit poikki?

Oletko testanntu julkisilla latausasemilla että auto näyttää 10-11kW lukemia? (Ettei auton type2-töpselissä ole mitään vialla). Entä olisiko mahdollista testata laturia toisen auton kanssa?

Tuon pitäisi kyllä antaa 11kW jos kaikki on kunnossa.
Yleismittari löytyy mutta en osaa mitata sillä ja jatkojohto ihan uusi joten luulisin senkin olevan ok. Julkisilla en ole vielä ehtinyt ladata kun autokin ihan vasta hankittu, mutta työpaikalla ilmainen lataus 22kW ja tarkoitus testailla sitäkin ensi viikolla. Työkaveri voisi varmaan tulla kupposelle kahvetta nauttimaan jos tarjoan ilmaiset (hitaat) sähköt. Kiitos hyvistä neuvoista! :) Vinkkejä hyvistä latausasemista kuormantasauksella otetaan vastaan. Vanha sähkömittari kyseessä ilman HAN porttia Carunan verkossa joka ilmoittaa alkavansa uusimaan mittareita vasta vuonna 2027 varttihinnoittelun myötä.
 
Idea on se, ettei autoa talliin ajessa tarvisi kuin pistää roikka kiinni autoon. Ja virtaa tulee sitten jos hinta on alla Xc/kWh.

Kuten jo aiemmin sanottu, se buusti box.

Markkinoiden monipuolisimmat lataussäännöt mahdollistavat sinulle juuri sellaisen latauksen kuin vain haluat. Voit käyttää lataussäännöissä hyödyksi myös vapaasti erilaisia laskukaavoja ja muita järjestelmään liitettyjä mittareita. Lisäksi lataussäännöt ovat konfiguroitavissa juuri sille ajalle voimaan kuin haluat niiden olevan voimassa. Esimerkiksi voit asettaa päivälle pienemmän lataustehon kuin yölle, tai ottaa esimerkiksi pörssisähkön käyttöön lataussääntönä viikonlopun ajaksi.
Pörssisähkölataaminen
Buusti Box tukee myös Suomen pörssisähköä. Se tarkoittaa sitä että voit ohjata latausta kun pörssisähkön hinta on tietyntasoista. Monesta muusta pörssisähköä tukevasta asemasta poiketen pörssisähkötoiminnallisuus voidaan ottaa käyttöön kahdella eri tavalla:

Pörssisähkölataus määrätyllä hinnalla – Lataus alkaa kun pörssisähkön hinta alittaa asetetun raja-arvon, esimerkiksi 10snt/kWh
Pörssisähkölataus suhteellisella halpuudella – Lataus alkaa kun pörssisähkön hinta on suhteessa halpa vuorokauden muihin tunteihin. Esimerkiksi ladataan vuorokauden 7 halvinta tuntia
Pörssisähkölataamisen voi lataussääntöjen avulla laittaa myös esimerkiksi maanantaista perjantaihin menemään suhteellisella halpuudella ja launtaista sunnuntaihin määrätyllä hinnalla. Toimiakseen pörssisähkötoiminto vaatii toimivan internet-yhteyden, jotta hinta voidaan hakea ulkoisesta palvelusta.
Buusti Boxissa dynaaminen kuormanhallinta on mahdollista toteuttaa neljällä eri tavalla. Uusien pääenergiamittareiden HAN-porttia hyödyntäen joko langattomasti tai langallisesti, langattomasti WiFin ylitse tai langallisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 954
Viestejä
4 606 937
Jäsenet
75 717
Uusin jäsen
Rafa83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom