Sähköautojen ostaminen, tarjoukset, kamppanjat, leasing, osarit jne.

Samaa mietin, itse pitää hommata vakuutukset eikä pakettiin kuulu toisia renkaita.

Tuossa sivullahan lukee selkeästi :

2. VALITSE TALVIRENKAAT
Valittavanasi ovat kitkarenkaat tai nastarenkaat. Molemmat vaihtoehdot ovat 16" Peugeot kevytmetallivanteilla varustettuina.

Kaikki autot toimitetaan aina tehtaalta kesärenkailla, joten niitä ei erikseen mainita.
 
"Voit myös jatkaa ensimmäisen vuoden jälkeen samalla edullisella kuukausierällä vielä 5 vuotta ja myydä auton itse haluamassasi vaiheessa. "

Mitä tässä on nyt jätetty sanomatta? Onko se nyt leasing vai osamaksu? Tästä saa sellaisen kuvan, että auto muuttuu omaksi 6 vuoden jälkeen.
Samat mietintäongelmat myös itselläni. Onko tämä nyt se porttihuume sähköajamiseen? Mitä en osaa ottaa tässä nyt huomioon, että mitä lisäkuluja tähän on odotettavissa? o_O:hmm:
 
Samat mietintäongelmat myös itselläni. Onko tämä nyt se porttihuume sähköajamiseen? Mitä en osaa ottaa tässä nyt huomioon, että mitä lisäkuluja tähän on odotettavissa? o_O:hmm:
Suurin riski lisäkuluihin on, että vuoden päästä olet huomannut ettei tuon auton akku ihan riitä kaikkeen ajamiseen mukavasti, ja päätät vaihtaa huomattavasti kalliimppaan sähköautoon...
 
Samat mietintäongelmat myös itselläni. Onko tämä nyt se porttihuume sähköajamiseen? Mitä en osaa ottaa tässä nyt huomioon, että mitä lisäkuluja tähän on odotettavissa? o_O:hmm:
No jos oletetaan, että tuo koko kk-erä menee auton velan lyhennykseen ilman korkoja ja kuluja, niin viiden vuoden päästä siitä on tullut maksettua 14940€. Luulisin tuollaisen auton, jonka ovh on siis yli 36000€, olevan viiden vuoden päästä ainakin 20000€ arvoinen, joten siitä voisi jokunen killinki vielä jäädä taskun pohjalle.

edit. Mitenkäs tuon sähköauton hankintatuen kanssa käy, saako senkin vielä itselle?

edit2. Laitoin tuosta nyt varauksen vetämään, oli kyllä sen verran halpa tarjous. Vaimollehan samanlainen tilattiin jo tammikuussa, eli koeajot oli jo valmiiksi suoritettuna ja auto todettu hyväksi meille.
 
Viimeksi muokattu:
No jos oletetaan, että tuo koko kk-erä menee auton velan lyhennykseen ilman korkoja ja kuluja, niin viiden vuoden päästä siitä on tullut maksettua 14940€. Luulisin tuollaisen auton, jonka ovh on siis yli 36000€, olevan viiden vuoden päästä ainakin 20000€ arvoinen, joten siitä voisi jokunen killinki vielä jäädä taskun pohjalle.

edit. Mitenkäs tuon sähköauton hankintatuen kanssa käy, saako senkin vielä itselle?

edit2. Laitoin tuosta nyt varauksen vetämään, oli kyllä sen verran halpa tarjous. Vaimollehan samanlainen tilattiin jo tammikuussa, eli koeajot oli jo valmiiksi suoritettuna ja auto todettu hyväksi meille.
Itse olen kanssa koeajanut melko kauan aikaa sitten e-2008 Pösön. Oli mielestäni aika hiljainen auto.

Saitko jo tietoa, että onko pitkä tilausjono? Vähän mietin, että josko itse tilaisi myös.
Ehkä tuo hankintatuki, olisi jo vähennetty? Nythän saa vain yhden tuen per vuosi per henkilö ja autoa tulee pitää vähintään 12kk itsellä.
 
Tulipahan itsekkin paiskattua lomakkeella yhteydenottopyyntö kun sen verran hyvältä ainakin paperilla vaikutti tarjous. Täytyy kysellä hieman ehtoja tuolle tarjoukselle ja koeajoa tietysti varata ennen ostoa.
Jos kokoa on riittävästi pikkugolffia enemmän ja voin varmasti rullailla Tampereelta Helsinkiin pakkasella niin kyllä sitä vuoden testin ainakin voi ottaa. Vaihtaa sitten tarvittaessa myöhemmin toiseen.
 
Tuolla autorahoitus-ketjussa siitä joku olikin saanut jo tarkemman tarjouksen:
 
Laitoin tuonne kanssa mielenkiinnosta viestiä niin kertoivat, että elo-syyskuulle toimitus. Itse vähän ajattelin että olisi ollut joku jo olemassa oleva valmis erä kun sivuilla puhutaan rajoitetusta kampanjaerästä.
 
Mulle ei vaivauduttu vastaamaan mitään vaikka jo aamupäivästä lomakkeet täyttelin. Pitää kilautella aamusella, josko hyväksi havaittu e208 vaihtuisi isompaan.
 
Laitoin tilauksen menemään e-2008 autosta. Itse olen vähän siinä uskossa, että autojen hinnat olisi pienessä nousussa. Lisäksi saatavuus vähän heikko?

Ihan mukavalta tuo e-2008 tuntui, kun toistamiseen sen kävin koeajamassa. Ja muut sähkikset saattaa olla vähän kalliimpia? Ainakin joissakin on nostettu myös hintaa.
 
Aika nihkeä range tuossa e-2008:ssa. Todellisuudessa tuolla siis pääsee rapiat 200km yhdellä latauksella mikä on mielestäni varsin vähän.
 
Aika nihkeä range tuossa e-2008:ssa. Todellisuudessa tuolla siis pääsee rapiat 200km yhdellä latauksella mikä on mielestäni varsin vähän.

Riippuu ihan olosuhteista, ajotavasta ja nopeudesta. Nylandin testissä kesäkelillä (19 astetta) 90kmh keskivauhdilla kulutus oli 15kw/100 eli täydellä akulla pääsee 300km. Ja tuossa oli 18" kiekot, 16-tuumasilla menee varmaan 315-320km.
 
Oli vissiin turhan hyvä tarjous :lol:

-snip-
e-2008 Kampanjaerä on loppuunmyyty ennakkovarausten johdosta.

SUUREN KYSYNNÄN JOHDOSTA ASIAKASPALVELUMME JA PEUGEOT-JÄLLEENMYYJÄT OVAT RUUHKAUTUNEET. PAHOITTELEMME NORMAALIA PIDEMPÄÄ VIIVETTÄ PALVELUSSAMME
-snip-
 
Tuossa linkin kuvassa lukee: ”Toimi nopeasti, toimitukset alkavat jo kesällä!”
 
Suosittelen kiertämään nämä CHAdeMO Nissanit kaukaa. Nuo tulevat kärsimään tulevaisuudessa merkittävästä hinnanalenemasta latausverkon alasajon vuoksi.
En sanoisi että tuo pikalatausmahdollisuus edustaa kovin montaa tuhatta tuossa Leafin hinnassa. Jos katsoo ilman pikalatausta olevaa tarjontaa (esim. B-Mersu, jenkeistä tuotu Fiat 500,Zoe(tässä toki 22kW AC, joka melkein vastaa Leafin pikalatausta)) niin Leafin hinta on ihan kohtalaisesti linjassa suhteessa vaikka auton tiloihin ja rangeen.
 
En sanoisi että tuo pikalatausmahdollisuus edustaa kovin montaa tuhatta tuossa Leafin hinnassa. Jos katsoo ilman pikalatausta olevaa tarjontaa (esim. B-Mersu, jenkeistä tuotu Fiat 500,Zoe(tässä toki 22kW AC, joka melkein vastaa Leafin pikalatausta)) niin Leafin hinta on ihan kohtalaisesti linjassa suhteessa vaikka auton tiloihin ja rangeen.

Tällä hetkellä kyllä ja foorumia käyttävien mielestä näin on. Tavis Leafin omistaja ei välttämättä edes tajua tuota chademon paskuutta, ennen kuin ensimmäinen pikalatauskerta on tulossa ja jossain Cittarissa ei olekaan 100kW laturissa muuta kuin normaalia nykyaikaista standardia. Näitä on aina kiva jotenkin katsolla kun tulee yllärinä moinen kuvio.
 
2013 -> leaffeille löytyy kyllä markkinarakoa kun V2G pääsee boomin asteelle.
 
Leafilla ajellut nyt 8kk ja edelleen taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa pikalautauskerrat. Koko sähköautoilu-urani aikana taasen selvitty kahden käden sormilla.

Ihan siitä omasta ajoprofiilista kiinni, tarvitaanko sitä pikalatausta ihan mahdottomasti. Minulla vielä tuo pikkuakkuinen 40kwh N-connecta). Toki kotoa lähdetään aina täydellä "tankilla".

Silti kun rahoitusleasing loppuu niin lähtee takaisin, en ajatellut lunastaa. Ostan sitten takaisin kun hinnat näyttää olevan laskussa.
 
2013 -> leaffeille löytyy kyllä markkinarakoa kun V2G pääsee boomin asteelle.

Rohkenen epäillä että boomi ei toteudu tuhansien hintaisilla poistumassa olevaa liitintä käyttävillä kotilatureilla. Jos ja kun V2G-boomi tulee niin homman kyllä pitäisi toimia ihan type2-liittimellä ja edullisella latausasemalla.
 
Viimeksi muokattu:
Rohkenen epäillä että boomi ei toteudu tuhansien hintaisilla poistumassa olevaa liitintä käyttävillä kotilatureilla. Jos ja kun V2G-boomi tulee niin homman kyllä pitäisi toimia ihan type2-liittimellä ja edullisella latausasemalla.
Tämäkin voi pitää paikkaansa, mutta epäilen että Leaffit alkavat tällöin olla hyvinkin halvoissa hinnoissa mikä saattaa viehättää myös.
 
Tämäkin voi pitää paikkaansa, mutta epäilen että Leaffit alkavat tällöin olla hyvinkin halvoissa hinnoissa mikä saattaa viehättää myös.
Toki noinkin, mutta onko niin merkittävä ilmiö, että vaikuttaisi merkittävästi käytettyjen hintoihin vs. muut vanhat sähköautot? Niidenkin akuille on erilaisia käyttötarkoituksia ja ovat myös arvokasta materiaalia kierrätykseen kuten myös Leafin akut.
 
Polestarin karvalakkimallin tilausmahdollisuus on näköjään poistettu. Q1/2023 alkavat vasta ottamaan tilauksia sisään - onkohan hinnoittelu nousemassa merkittävästi vai mikähän tässä takana ettei edes tilauksia oteta vastaan?

Standard Motor Long Rangen saa tilattua, toimitusaika toukokuu 2023 ja mikäli sen ottaa ilman Plus-pakettia niin +8vk toimitukseen eli käytännössä heinäkuussa 2023 auton voi ehkä saada.

Rahoituskorkokin noussut 3,49% + kulut lukemaan.
 
Polestarin karvalakkimallin tilausmahdollisuus on näköjään poistettu. Q1/2023 alkavat vasta ottamaan tilauksia sisään - onkohan hinnoittelu nousemassa merkittävästi vai mikähän tässä takana ettei edes tilauksia oteta vastaan?

Mallivuosi vaihtuu valmistuksessa kesällä, joten ensi vuoden alusta voi sitten tilata 2024 speksin autoa.
 
Mallivuosi vaihtuu valmistuksessa kesällä, joten ensi vuoden alusta voi sitten tilata 2024 speksin autoa.

Loogista sinänsä, mutta silloin luulisi kaikki variaatiot olevan katkolla - ei ainoastaan tuo. Ulkonäöllisesti kaikki autothan ovat identtisiä (pl. lasikatto Plus-paketin autoissa). Saas nähdä.
 
Näkisin että Polestar 2:n long rangessa on parempi valmistajan kate ja sille allokoitua tuotantokapasiteettia jäljellä. Mallivuoden 2023 autot pitää ehtiä valmistaa ennen heinäkuista tehtaan seisokkia. Tilauskirjojen kiinni laittaminen ei silti kovin yleinen käytäntö ole ollut, joten saa nähdä onko edessä hintamuutoksia tjms.

Onko täällä muuten kokemuksia kuinka myyjätahot kunnioittavat tilaushetkellä olleita rahoitustarjouksia, kun korkoympäristö muuttunut puolessa vuodessa radikaalisti ja toimitusajat on pitkiä?
 
Onko täällä muuten kokemuksia kuinka myyjätahot kunnioittavat tilaushetkellä olleita rahoitustarjouksia, kun korkoympäristö muuttunut puolessa vuodessa radikaalisti ja toimitusajat on pitkiä?

Ainakin paikallinen VW kauppias kunnioitti. ID.4 tilasin huhtikuussa ja sain marraskuun ekalla viikolla. Tosin aina ite kuvitellut että tilaushetki määrittää koron sekä auton hinnan. ID.4 sai parikin hinnankorotusta odotellessa.
 
Onko pistänyt silmään vielä Black Friday/Week/Month/MikäLie -tarjouksia sähkäreihin liittyen?
 
Käytännössä kaikilta Toyotan jälleenmyyjiltä bZ4X rahoitustarjous 1,9% korko, kulut 7e/kk ja perustamismaksu 60e.

Esimerkissä vain lyhyt 40kk maksuaika, liekkö pidempää saatavilla. Talvirenkaat kaupan päälle.

Talvirengaskampanja koskee 18" talvirengasyhdistelmiä, "arvo" 3 104 €.

 
Tyhjiössä hyvä tarjous mutta kun Teslaa löytyy muutaman tonnin halvemmalla niin...
Tuskinpa Teslalta kuitenkaan saa bZ4X:ää vastaavan korimallin muutaman tonnin halvemmalla.

Toyotan tarjous 50 100,00 € sis. toim. kulut ja 18" talvirengaspaketti kevytmetallivantein.

Tesla Y, 51 590,00 € sis. toim. kulut ja 19 " talvirenkaat.

Ei ollut Tesla muutaman tonnin halvempi, vaan puolitoista tonnia kalliimpi. Toki Teslan voisi saada melkein yhtä halvalla kuin Toyotan, jos hommaisi muualta renkaat ja vanteet. Noin isot maksavat melkoisesti vaikka ostaisi kiinantinavanteet halpisrenkailla. Muutamaa tonnia halvemmalla Teslaa ei saa mitenkään. Se olisi vain 1 510 € Toyotaa halvempi, vaikka tyytyisi pelkkiin kesärenkaisiin ja seisottaisi talvet.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230622-225647.png
    Screenshot_20230622-225647.png
    842,9 KB · Luettu: 85
  • Screenshot_20230622-225559.png
    Screenshot_20230622-225559.png
    414,5 KB · Luettu: 84
Tuskinpa Teslalta kuitenkaan saa bZ4X:ää vastaavan korimallin muutaman tonnin halvemmalla.

Toyotan tarjous 50 100,00 € sis. toim. kulut ja 18" talvirengaspaketti kevytmetallivantein.

Tesla Y, 51 590,00 € sis. toim. kulut ja 19 " talvirenkaat.

Ei ollut Tesla muutaman tonnin halvempi, vaan puolitoista tonnia kalliimpi. Toki Teslan voisi saada melkein yhtä halvalla kuin Toyotan, jos hommaisi muualta renkaat ja vanteet. Noin isot maksavat melkoisesti vaikka ostaisi kiinantinavanteet halpisrenkailla. Muutamaa tonnia halvemmalla Teslaa ei saa mitenkään. Se olisi vain 1 510 € Toyotaa halvempi, vaikka tyytyisi pelkkiin kesärenkaisiin ja seisottaisi talvet.
Koon puolesta model kolmosta ajattelin. Se on ihan totta ettei ulkonäöllisesti vastaa toisiaan.
 
Koon puolesta model kolmosta ajattelin. Se on ihan totta ettei ulkonäöllisesti vastaa toisiaan.
Oikeasti vertaat 1,6 m korkeaa SUV:ia johonkin matalaan sedaniin?

Esim. koiraa ei voi tunkea sedanin umpikonttiin. Suuria esineitä ei saa sisään sedanin lyhyestä tavaratilan aukosta, mutta SUV:in takalasia myöten aukeavasta luukusta saa. Huonommat mökkitiet, marjastus/sienestys tai PKS:n huonosti auratut kadunvarsiparkkipaikat talvisin sujuvat paljon paremmin SUV:in ~20 cm maavaralla kuin sedanin 13-15 cm maavaralla kolistellen.

Kaikkea sitä kuulee. Korimallierot ovatkin vaan ulkonäköeroja.


Edit. Oheisista kuvista näkee sedanin ja SUV:in konttien aukon ja korkeuden eron.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230622-235353.png
    Screenshot_20230622-235353.png
    914,3 KB · Luettu: 111
  • Screenshot_20230622-235412.png
    Screenshot_20230622-235412.png
    1 006,9 KB · Luettu: 111
Viimeksi muokattu:
Oikeasti vertaat 1,6 m korkeaa SUV:ia johonkin matalaan sedaniin?

Esim. koiraa ei voi tunkea sedanin umpikonttiin. Suuria esineitä ei saa sisään sedanin lyhyestä tavaratilan aukosta, mutta SUV:in takalasia myöten aukeavasta luukusta saa. Huonommat mökkitiet, marjastus/sienestys tai PKS:n huonosti auratut kadunvarsiparkkipaikat talvisin sujuvat paljon paremmin SUV:in ~20 cm maavaralla kuin sedanin 13-15 cm maavaralla kolistellen.

Kaikkea sitä kuulee. Korimallierot ovatkin vaan ulkonäköeroja.


Edit. Oheisista kuvista näkee sedanin ja SUV:in konttien aukon ja korkeuden eron.
Kontin erot voin kyllä allekirjoittaa mutta tuo etenemiskyky lumessa ja loskassa on asia mikä ei ihan tunnu pätevän. Model 3 Performance (matalampi) meni sohjossa ja paksussa lumessa niin monesta katumaasturista ja "maasturista" ohi ettei jaksanut enää laskea. Jengi oli jumissa ties missä kun itse vain painoi huoleti menemään. Ja tuo tasainen pohja vielä auttoi tilannetta.
 
Kontin erot voin kyllä allekirjoittaa mutta tuo etenemiskyky lumessa ja loskassa on asia mikä ei ihan tunnu pätevän. Model 3 Performance (matalampi) meni sohjossa ja paksussa lumessa niin monesta katumaasturista ja "maasturista" ohi ettei jaksanut enää laskea. Jengi oli jumissa ties missä kun itse vain painoi huoleti menemään. Ja tuo tasainen pohja vielä auttoi tilannetta.
En tarkoittanut etenemiskykyä lumessa ja loskassa, vaan maavarajuttuja. Huonojen mökki- ja sienestysteiden kivikohoumat ottaa matalan auton pohjaan kesälläkin. Talvella taas huonosti auratut kadunvarsiparkit@Hki jäävät helposti käyttämättä matalalla autolla vaikka vetopito ei olisi ongelma. Auraamattomat parkkialueetkin voivat aamuisin olla ikävää eestaas heijaamista ja pohjamuovien kahisuttelua matalalla autolla. Ja se poistamaton aurausvalli pihasta lähtiessä. Lapioidako kiireessä vai rusauttaako kylmästi läpi? SUV:lla on pykälää tai paria helpompaa kuin matalalla sedanilla.

Mutta luultavasti Toyota on lumen ja loskan etenemiskyvyssäkin Model 3:sta etevämpi, kun verrataan tarjoustojoa ja sitä muutamaa tonnia halvempaa Model 3:a, eli takavetoista:

-bZ4X:n maavara arviolta 30 % suurempi
-bZ4X:n pyörien halkaisija ~10 % suurempi (235/60R18 vs. 235/45R18)
-bZ4X raskaampana syrjäyttää kevyemmin loskan
-molemmissa sähkömoottori
-molemmat uusia autoja uusine renkaineen
-molemmat kaksivetoisia (Tojo etuveto ja Tesla takatuuppari)

Joo, kyl mä noista kahdesta valkkaisin bZ4X:n ajoon, jos pitäisi varmemmin edetä lumessa ja loskassa.


Sinulla on ollut aivan eri vertailuparit, jolloin lopputuloskin on eri:
-aivan oleellisimpana erona sinulla on nelivetoinen Model 3 Perf. vs. tyypillinen katumaasturi on etuveto
-sinulla katkoton sähköveto vs. muilla yleensä erilaisia nykiviä käsi- ja automaattivaihteistoja
-sinulla uudehko auto uusine renkaineen vs. muilla keski-ikäistä kalustoa ja rengastusta

En ollenkaan epäile havaintojasi muiden jumeista ja omasta helppoudestasi. Sitten taas jos kaikilla muilla olisi bZ4X AWD, niin Model 3 Perf. muuttuisi altavastaajaksi lumimäärän kasvaessa.
 
En tarkoittanut etenemiskykyä lumessa ja loskassa, vaan maavarajuttuja. Huonojen mökki- ja sienestysteiden kivikohoumat ottaa matalan auton pohjaan kesälläkin. Talvella taas huonosti auratut kadunvarsiparkit@Hki jäävät helposti käyttämättä matalalla autolla vaikka vetopito ei olisi ongelma. Auraamattomat parkkialueetkin voivat aamuisin olla ikävää eestaas heijaamista ja pohjamuovien kahisuttelua matalalla autolla. Ja se poistamaton aurausvalli pihasta lähtiessä. Lapioidako kiireessä vai rusauttaako kylmästi läpi? SUV:lla on pykälää tai paria helpompaa kuin matalalla sedanilla.

Mutta luultavasti Toyota on lumen ja loskan etenemiskyvyssäkin Model 3:sta etevämpi, kun verrataan tarjoustojoa ja sitä muutamaa tonnia halvempaa Model 3:a, eli takavetoista:

-bZ4X:n maavara arviolta 30 % suurempi
-bZ4X:n pyörien halkaisija ~10 % suurempi (235/60R18 vs. 235/45R18)
-bZ4X raskaampana syrjäyttää kevyemmin loskan
-molemmissa sähkömoottori
-molemmat uusia autoja uusine renkaineen
-molemmat kaksivetoisia (Tojo etuveto ja Tesla takatuuppari)

Joo, kyl mä noista kahdesta valkkaisin bZ4X:n ajoon, jos pitäisi varmemmin edetä lumessa ja loskassa.


Sinulla on ollut aivan eri vertailuparit, jolloin lopputuloskin on eri:
-aivan oleellisimpana erona sinulla on nelivetoinen Model 3 Perf. vs. tyypillinen katumaasturi on etuveto
-sinulla katkoton sähköveto vs. muilla yleensä erilaisia nykiviä käsi- ja automaattivaihteistoja
-sinulla uudehko auto uusine renkaineen vs. muilla keski-ikäistä kalustoa ja rengastusta

En ollenkaan epäile havaintojasi muiden jumeista ja omasta helppoudestasi. Sitten taas jos kaikilla muilla olisi bZ4X AWD, niin Model 3 Perf. muuttuisi altavastaajaksi lumimäärän kasvaessa.
Rehellisesti, toissa talvena oli pirusti lunta, jäätä ja sohjoa. Oma katu oli harvoin aurattu ja silti mentiin sieltä mistä suurin osa ei. Moni jumiin jäänyt paremma maavaran omaava kierrettiin vielä syvemmän hangen kautta. En olisi uskonut ellen olisi itse ajanut. Tasainen pohja, nelikko ja sähköauton/Teslan pirun hyvin kalibroitu luistonesto=menee pirun syvässä lumessa, vaikkei maavaran perusteella pitäisi edes päästä kyseiseen hankeen. Samaa sanoi autojen perään oleva naapuri takaveto Model 3:staan. Kivikohoumat ovat toki oma juttunsa, mutta lumessa ja jäässä, Model 3 vain liukui yli (ja tarkistelin pohjaa tasaisin välein ja muoveissa näkyi jälkiä mutta ei mitään isoa ja pohja oli paremmassa kunnossa kuin suurimmassa osassa polttiksia.

Toki, tuossa on myös kuskin uskallus ja/tai taito kyseessä. Itse vedin viime talven madalletulla takaveto "urheiluautolla" ilman mitään ajoapuja, ilman että jäin mihinkään jumiin, tai edes lähelle sitä. En siis väitä että olisin eeppisin kuski, tai lähelläkään sitä, mutta kyllä se kummasti auttaa kun ymmärtää perusasiat siitä miten auto toimii ja käyttäytyy, toisin kuin liian moni nykykuskeista.

Huom, en siis väitä että tuo Toyota on huonompi etenemään. Lähinnä tuon esiin sitä että jos Model 3 (jo takatuupparina) pääsee jo sinne ja tänne ja tuonne... Tarvitseeko sitä etenemiskykyä yhtään enempää?

Plus ihan henk.koht. mielipide. Kertonee paljon että luotan Teslaan enemmän kuin Toyotaan ihan ajokkina, Teslasta voi hajota sitä ja tätä, mutta toisaalta siinä on miljoona ominaisuutta enemmän kuin Toyotassa, mutta vie silti yhtä varmasti perille kuin Toyota (omien ja tuttujen kokemusten pohjalta). Työsuhdeautona Toyota... Piru kun olisin tiennyt mihin elämä vie niin en olisi myynyt Teslaa. Tuo Toyotan laatuvaikutelma, antiikkisuus ja todella naurettavat pienet elämää yllättävän isosti haittaavat typeryydet ovat oikeassa elämässä enemmän kuin raivostuttavia. Jos ei olisi vapaa autoetu ja MX-5:ssä olisi vakkari, ajaisin kaikki ajoni sillä.
 
No ei tuota Toyotaa voi Model Y:n verrata. Ihan eri kokoluokan autot kyseessä niin sisältä kuin ulkopuolelta. Onko tässä tarjous-Toyotassa ne 80-luvulta tutut perinteiset hiirenharmaat kangaspenkit?
Sinulla on vertailu väärinpäin. Joku linkkasi tarjouksen bZ4X:stä, mihin toinen vastasi Teslalta löytyvän muutaman tonnin halvemmalla. Tuohon minä vastasin, että vastaava korimalli Teslalta maksaa ei vähemmän vaan enemmän.

Mitä Teslaa voi verrata tarjoustojoon? Mielestäni se on Toyotaa 1,5 k€ kalliimpi Model Y, olkoonkin, että Y on vieläkin tilavampi saman korimallin edustaja.

Model 3:sta puuttuu normaalia suurempi maavara, koiraa ei voi kuljettaa kontissa, eikä tavaratilan lyhyestä ja pienestä aukosta mahdu suuremmat esineet ollenkaan sisään.


Entäpä Björn Nylandin banaanilaatikot?

Model 3: 6 kpl/17 kpl penkit kaadettuna

Model S facelift: 8 kpl/22 kpl

bZ4X: 8 kpl/23 kpl

Model Y: 9 kpl/25 kpl (frunkin kanssa 10 kpl/26 kpl)

Kokonaistilavuutta kuvaa paremmin jälkimmäinen luku.

Model 3:een mahtuu kuusi banaanilaatikkoa vähemmän kuin bZ4X:ään.

Lähimpänä Toyotaa kokonaistilavuuden osalta on Model S, johon mahtuu vain yksi laatikko vähemmän. Lisäksi Model S:ssä on monikäyttökori aukeavine takalaseineen, mutta maavara puuttuu, eikä hintakaan ole Toyotaa halvempi.

Teslan osuvin vertailupari tarjoustojolle on Model Y, jossa on monikäyttökorin lisäksi tavallista suurempi maavara. Laatikoita mahtuu 2-3 kpl enemmän kuin bZ4X:ään. Tesla Model Y maksaa toimituskuluineen ja talvirenkaineen 1 490 € enemmän kuin tarjoustojo.


@dragnaz
 

Liitteet

  • Screenshot_20230623-013926.png
    Screenshot_20230623-013926.png
    1,1 MB · Luettu: 119
BMW i4 M50 leasing alkaen 699€/kk (36kk/30tkm)

 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 204
Viestejä
4 452 613
Jäsenet
73 674
Uusin jäsen
Eemeli77

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom