Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Ihmisillä on eri tarpeet; joku ajaa viikossa 150km, toinen 1500 ja kolmas 50. Kaks heistä pärjäis sukolla, mutta kaikkien on mukavampi ja turvallisempi ladata latausasemasta.

Ei nykyään uuden auton mukana edes tule suko eli tilapäislaturia; ihan syystä.
 
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
Kannattaa kokeilla lataamista tuolla suko-kaapelilla ennen kuin tuomitsee sen. Tietysti jos työmatkaa tulee päivässä 100km, niin viimeistään talvella saattaa osoittautua riittämättömäksi.
Tosiasia on kuitenkin valtaosalla se, että auto seisoo parkkipaikalla enemmän kuin riittävästi päivittäisajoja ajatellen.
 
Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
Tavallista sukopistorasiaa ei ole tarkoitettu jatkuvalle 16Amppeerin kuormalle. Alan yleinen näkemys on että 8Alla kestää kuormittaa.

Oikea pistorasia yksivaiheisena ja 16A kuormalle on ns. Caravan pistorasia. Esim. Teslan matkalaturi antaa ottaa max. 13A sukopistorasiasta ja vaihtamalla laturin pään ns. Caravan pääksi sallii se 16Ampeerilla lataamisen.
 
vaihtamalla laturin pään ns. Caravan pääksi sallii se 16Ampeerilla lataamisen.
Mukana ilmeisesti tulee käyttäjän itsensä vaihdettavissa oleva pää, ja laturi tunnistaa kumpi pää kiinni. ? vai miten vaihto toteutettu ?

Edit, kuvakaappaus seuraavan viestin linkin documentista.
kuva_2025-07-26_094917994.png
 
Viimeksi muokattu:
Lue kotilataus lankaa, riippuu niin kovasti tilanteesta mitä haluaa asemalta ja mihin paikkaan laitetaan.
 
No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran.
Jos ja kun sinulla ilmeisesti pitkä työmatka eikä työpaikalla latausmahdollisuutta, niin tuolla nyt pärjää jo aika pitkälle jos ei arkena isosti muuta ajoa.

Eli jos ajat työmatkan lisäksi illalla jotan muuta pientä ajoa, esim harrastukset, ilman asiointi latausta, niin se lataus aika voi jäädä lyhyeksi, että päivän kulutusta ei saa aina ladattua. Se tarkoittaa sitä että jäät paitsi siitä sähkisen edusta että tankkai aina aamulla täynnä, mutta ei se mikään hätätilanne, tarkoittaa vain sitä että joskus joudut käymään julkisilla asemilla "tankilla". En keskimääräisiä ajojasi tiedä, mutta monella riittää viikottainen asiointi lataus jossa 22kw AC pisteessä.

Toinen on sitten se että laittaa auton aina roikan perään kun kotona, lisää vaivaa ja ei ehkä ole sen arvoista vs. satunnainen asiointi lataus, ja pikalataus.

Mutta he joilla mahdollisuus kotona tehokkaampaa lataukseen niin hommaavat sellaisen, 11Kw tyypillinen tai ainakin 16A yksivaiheinen, silläkin jo lataa aika isot päivittäisen kilometrit.




Lisää tymiä kysymyksiä lataamisesta. Sain auton mukana Deltacon sukokaapelin, mutta tuossa puhutaan, että on 1.84kW ja 8A. Siis ymmärränkö nyt jotain väärin vai sainko minä jonkun kuppaisen kaapelin? Kyllähän nyt seinästäkin pitäisi saada 3.7kW 16 ampeerilla.

No onhan se tietysti halvin mahdollinen. Myyjä laittoi sitten mukaan kaapelin, joka ei kyllä minusta sovi alkuunkaan täyssähköautoon. Kuka hullu noita 8 ampeerilla lataa? 8 tunnin aikana saa 11 kWh ladattua. Eli hyvä kun työmatkan verran. Itsekö tässä pitää vielä 160€ heittää että saa 16A kaapelin?

Siis tuollahan menisi akun lataamiseen sellainen leppoisa 50 tuntia. Pitää heti perjantaina kotiin tullessa laittaa lataukseen ja pitää siinä melkein koko viikonloppu jos meinaa akun saada täyteen.

Äh, olin kuvitellut, että ei tämä sähköautoilu näin hankalaa olisi. Saisi edes tällaiset perusasiat hoitoon vähän kuin itsestään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 957
Viestejä
4 858 360
Jäsenet
78 508
Uusin jäsen
Sarpo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom