Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Täällä on vaan -8°C astetta pakkasta ja kävin heittämässä Tikkurilan ytimessä kauppareissun useassa putiikissa samalla kertaa.

Aika huoletta pystyy ajamaan kahva pohjassa hiekoitetuilla suorilla, mutta mutkissa ja ylipäätään kääntyessä vauhti pitää mitoittaa tosi hiljaiseksi.

Hämärän aikaa en välttämättä lähtisi ajamaan jos ei näe tiellä olevia kuoppia ja uria. Niistä lentää melkoisella varmuudella kenttään.

Pari kertaa takarengas veti vauhditta liikkeelle lähtiessä linttaan, mutta se oli ihan hauskaa kun tein sen tahallaan.

Aika paljon sain katseita osakseni, kun aika vähiin on käynyt sähköpotkulautailijat talvea kohti.
Joo, käväsin itekin tiksin prismassa tossa viimeiltana. Sillon oli vielä vähän kipakampi pakkanen ja kyllähän siellä kaupassa porukka tuijotti et onkohan mulla kaikki ihan ok. Mitä tohon ajotuntumaan tulee niin tollasessa lähemmäs -20c säässä on kyllä aika paljon pitoa jo siinä lumessakin et kehtas aikalailla urku auki vedellä pidemmät pätkät, mutkissa järki sit jo kyllä muistuttelee et ne fysiikan lait on edelleen kuitenkin voimassa, samoten suojateillä yms missä saattaa ainakin tiemerkinnät olla aika petollisia.

Mut varmaan omat ajot tältä vuodelta tais olla siinä nyt sit. Ellei jostain syystä lumet katoa täysin ja tiet edes jokseenkin kuivu. Pitäs kyllä muutenkin mustalla silikonilla muurata noi selvimmät raot ja reiät umpeen niin voi sit hyvillä mielin ajella pikkasen kosteemmallakin säällä, harmi vaan et ton hintana on se et sisuskaluihin on huomattavasti vittumaisempi päästä käsiks kun on pistäny koko romun vesitiiviiks.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Itse ainakin ajan niin kauan kun pystyn, vaikka läpi talven jos tiet on aurattuja ja hiekoitettuja.

Huomenna ei välttämättä pääse liikkeelle, kun on luvattu nollakeliä ja lumisadetta. Silloin lähtee renkaat helposti alta, kun alla on liukasta loskaa.

Ensi viikolle on luvattu plussakelejä ja varmaan ne viimeisetkin lumet sulaa, joten eiköhän tässä vielä jonkin aikaa pääse ajelemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Itse vedin joensuussa runsaassa lumisateessa ihan hyvin omalla Max g30. Ainoa ongelma on jää, lumi ei nyt haittaa mitään kun kokonaismassaa laitteen kanssa reippaasti yli 130kg niin ei tuolla voi oikeinkaatua ellei tee äkkinäisiä liikkeitä. Takapotku vetää hyvin ja kuitenkin tässä ajatuksena laittaa nastat eteen ainakin testiksi. Itseruuvautuvia nastoja mitkä on suunniteltu käytettäviksi kenkiin ja pyöriin. Saa nähdä onko eturenkaassa tarpeeksi kumia, että pysyy ilmatiiviinä.

EDIT: Noita siis tarkoitus kokeilla La Sportiva A.T. Grip Spike Set (sisältää nastaruuvarin) | Nastat | Varuste.net
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 013
Kerro sitten miltä tuntui ajaa etuvetoisella liukkaalla?

Itse lähden kohta normi kauppareissulle laudalla (onneksi takavetoinen).
Ihan ajettavissa oli lyhyt 2km matka, tosin pidin nopeuden 15-20km/h:ssa jo ihan viimankin takia. Tasaisella auratulla jalkakäytävällä ei tuntunut mitenkään liukkaalta, mutta epätasaisella huomasi heti että lähtee rengas menemään sivuttain maaston muotojen mukaan. Kaikkia epätasaisuuksia kannattaa välttää ja nopeus matalaksi niin kyllä tällä talvellakin ajaa välillä.

edit: niin ja tosiaan kovemmalla pakkasella varmasti pito paljon parempi kuin nollakelillä, silloin en edes kokeilisi lumella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
41
Tässä parina päivinä testaillut E-way E600 toimintaa -15 pakkasella. Tehot häviää pienessäkin ylämäessä ja vauhti putoaa alle 10km/h. Onko muilla minkälaisia kokemuksia?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Tässä parina päivinä testaillut E-way E600 toimintaa -15 pakkasella. Tehot häviää pienessäkin ylämäessä ja vauhti putoaa alle 10km/h. Onko muilla minkälaisia kokemuksia?
MAX-G30 kulkee noin 31-33 kovilla pakkasilla, kun normaalisti 38-39. Alamäkeen noi huiput saa helposti.

Ylämäkiin menee kuten ennenkin ja kiihtyy samalla tavalla kuin palmun alta lähtiessä. Ainoastaan huippunopeus rajoittuu ja akun varaustila putoaa nopeammin.

Eiköhän siellä firmwareen ohjelmoitu lämpötila-anturi käske mitä elektroniikka saa tehdä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Itsellä meni maxilla 8 km normaalisti 25 km / h kun lämpimästä ajoi kauppakeskukseen 10 asteen pakkasella. Siellä vietin pari tuntia ja huiput tippui 10 - 15 kmh.. Kylmänä meni sähköä myös varmaan 3 x enemmän kuin normaalisti.. Takaisin piti ajaa junalla pätkä ettei tarvinut kävellä..Olisi sen varmaan just ja just voinnut melkein ajaa, mutta ei huvittanut ottaa riskiä..
No mulla on GEN2-moottori ja DaddyNordV2 firmware.

Vakiolaitoksella toki putoaa arvot tuonne mitä ilmoitit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
No mulla on GEN2-moottori ja DaddyNordV2 firmware.

Vakiolaitoksella toki putoaa arvot tuonne mitä ilmoitit.

Tästähän oli jo aiemminkin puhetta mut en kyllä mitään firmistä tai tuotetta käyttäis mikä ton äijän nimeä kantaa. En pysty ite dekryptaamaan tota V2 firmistä ja tsekkaamaan mitä se on oikeastaan syöny, mut jos veikkausta pitäis heittää niin saattaapi olla et se sisältää jotain pelleilyä ton renkaan koon kanssa.

Suosittelen muutenkin duunaamaan noi firmikset ite kun näppärät työkalut siihenki on annettu ja tietää sit tarkalleen mitä siinä on ja mitä ei. Plus saa ehkä hippasen enemmän omaan makuun säädettyä mitä noi presetit tarjoaa.

 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@Raxama

Onhan noita firmiksiä, mutta tämä on ollut itselläni lähes 2 vuotta käytössä ja todennut parhaaksi.

Ainoastaan kontrollerilta moottorille menevät johdot sulivat ja kontrolleri pamahti, mutta nyt on kunnon liittimet välissä ja ei pitäisi enää tapahtua.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
29
@Raxama

Onhan noita firmiksiä, mutta tämä on ollut itselläni lähes 2 vuotta käytössä ja todennut parhaaksi.

Ainoastaan kontrollerilta moottorille menevät johdot sulivat ja kontrolleri pamahti, mutta nyt on kunnon liittimet välissä ja ei pitäisi enää tapahtua.
En kyllä itse käyttäisi sanoja "paras" ja "johdot suli ja kontrolleri pamahti" samassa yhteydessä :redface:

Tuota Scooterhackingin työkalua voin kyllä itsekin suositella. Tuollaiset kustomointimahdollisuudet nostavat mielestäni laudan arvon seuraavalle tasolle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
En kyllä itse käyttäisi sanoja "paras" ja "johdot suli ja kontrolleri pamahti" samassa yhteydessä :redface:
No tää tuli itelläkin mieleen tota viestiä kirjottaessakin. Tolla sivulla on ylipäätään maininta et nordbotin paskoissa imetään akulta vähän liikaakin virtaa ja rautatason vahingot on mahollisia, ei tässä mun mielestä kovinkaan kummosta insinööriä tarvita laskemaan 1+1.

Toki on mahollista et siel on jotain kosteusvauriota, oikosulkua tai ihan vaan tärinästä päässy liittimet irtaantumaan toisistaan joka sit lämpötilaa nostanu, mut jos mulla jollain firmiksellä johdot ja controlleri sulais, niin vaihtasin kyllä suosiolla virtarajat pienemmiks.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ei ole ollut kyse kosteudesta.

Kyseisen laudan kontrollerilta moottorille menevät johtojen liittimet eivät kestä kuumuutta ja sulavat yhteen aiheuttaen oikosulun ja sitä kautta kontrollerin rikkoutumisen, oli lauta sitten vakio tai firmwarella viritetty.

Nyt omassa on sellaiset liittimet, ettei pitäisi enää tapahtua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 855
Itsellä meni maxilla 8 km normaalisti 25 km / h kun lämpimästä ajoi kauppakeskukseen 10 asteen pakkasella. Siellä vietin pari tuntia ja huiput tippui 10 - 15 kmh.. Kylmänä meni sähköä myös varmaan 3 x enemmän kuin normaalisti.. Takaisin piti ajaa junalla pätkä ettei tarvinut kävellä..Olisi sen varmaan just ja just voinnut melkein ajaa, mutta ei huvittanut ottaa riskiä..
Oma max seisoi vajaalla akulla työpäivän muutaman asteen pakkasessa ja kotimatkan eka kilsa kulki sen 10-15 km/h. Kilsan jälkeen kulki taas maxit, mutta jännitin koko matkan kun akun palkki näytti yhtä palkkia tai punaista. Mutta silti lauta suoriuitui 9 km matkasta ihan nätisti.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Sähköpotkulautayhtiö Voi aikoo pitää kalustonsa saatavilla aiempien vuosien tapaan myös talvella.

On kuitenkin kolme säätilaa, jolloin akkuvirralla toimivat sähköpotkulaudat poistetaan hetkellisesti käytöstä odottamaan parempia kelejä.

– Tällä viikolla sää on ollut yksinkertaisesti liian kylmä, jotta sähköpotkulautojen akut toimisivat sillä tasolla kuin haluamme. Ehdoton pakkasraja on -20 astetta ja harkitsemme skuuttien väliaikaista sulkua jo, kun lämpötila laskee -15 asteeseen, Voin maajohtaja Reetta Alastalo kertoo.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Morjens, pitäis ostaa joku istuttava lauta vuoden alussa, tällähetkellä duunimatka olisi 19km molempiin suuntiin, joten 60km ajomatka voisi olla hakusessa (45 pitää päästä), ideana olisi että jos unohtaa ladata duunissa, pääsee viel kotiin

teoriassa 25km riittäisi, mutta joutuu vain duunissa ladata (on latauspaikka sähköfillareille)

Onko muita vaihtoehtoja kuin scogo'n mallit joissa olisi optiot tuplaakulle?
 

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
549
Jos ei takuuasiat ole päällimmäisenä agendalla, niin tuolta. 30Ah akulla päästelee reilut 70km. Tietty pakkanen lyhentää kantamaa. Itel ollut lähes 3y käytössä ja on pelittänyt.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
joo, unohtui sanoa että tahdon todella läskit renkaat :D

Tuolla olisi kyllä muutamia, mutta hinta kapuaa silti 1700-1900 luokkaan (postikulut yllättävän kalliita, joissain 4-500€ vaikka mainostivat että storagehouse on euroopassa...)


kiesus, onko noi tosissaan postitusten suhteen (kuva) :o

ja jos valitsen tilausmaaksi ruotsin... "Shipping: US $845.98 " :D
 

Liitteet

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
@MasterMind Kuusikon "tappomäki" on kyllä melkoinen. Kellotin kerran siihen karvan verran yli 40km/h vielä silloin kun siihen ei oltu vedetty uutta asfalttia.

Onko tietoa missä kunnossa on Tikkurilan ytimen teiden tilanne? Lähinnä kiinnostaisi Valkoisenlähteentien ja Kielotien tilanne.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
mmm, kontion longrange kävi mielessä, mutta tarkemmin kun asiaa pohdin (sama scogon kanssa), en tahtoisi kahta akkua jos ei ole ihan pakko, ikävä viedä lataukseen lämpimään (ja taitaa tarvita 2 laturia vielä?)
itsellä on muutamia ikäviä nousuja. Tiedän että toi vikan nousun muutama kohta pistää normi fillarillakin välillä talututtamaan. sähkäpyörällä pääsi ajettua kohtuullisesti, mutta 250W moottoria (500W hetkellinen) piti avittaa kyllä :/

Duunimatka on sen 17,5km google mapsin mukaan ja itse painan alle 70, voisikohan kontion perusvermeeltä odottaa pääsevän tuon mukaan "Ajomatka yhdellä latauksella: 15-35 km" ja mieluusti vielä -5C° tulisi päästä (akun voisi kyllä pitää lämpöisessä latingissa)
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Pitää käydä lähtee ajelemaan tonne ja katella miltä näyttää, ainakin Viertola - Veromies - välillä aika hyvin sulannut jäät pois ja asfaltti hyvin näkyvissä :cool:

Joo tuossa mäessä sain tuolla Kontiollakin melkein 40 mittariin ja en oo sen jälkeen viittinyt antaa rullata vapaasti :cautious: mutta sitten toiseen suuntaan se meneekin huikeat 7 km/h, tosin oon tukeva kaveri ja painoa löytyy kun vielä on vielä reppu
Kerro sitten miltä teiden kunto vaikutti. Pitäisi päästä huomenna kauppaan tekemään täydennystä jääkaappiin.
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
51
pitänee tännekki päivittää ku vihroon ja viimeen sain vaihrettua nastarenkaat sähkövatkaameen

bc5a3621-85c2-4936-a344-bdc63c3dadb9.jpg

oliki yllättävän vaikia saara halkaastavaa vannetta nippuun ilman että sisäkumi puhkiaa mut tunniin taikinnoonnin jälkeen keksiin kuinka se vois onnistua
3d5437d1-6758-4e70-b909-c13e5ac4fd6f.jpg

puristimella piti puristaa että alkas kierteet ottamaan mut ei siinä mitää sen kummempaa
d3cb2ca2-a02a-41ad-bcf4-fe7e470e0ace.jpg
91d4b5af-d43a-4dc6-8e9a-1576ebe3430f.jpg

koeajolla totesin että vaan 2 veto päällä muute etupyörä jarruttaa vitusti menoa. alamäkeen hirastu ku antoo rullata, jäällä toimii hyvin mut jotaki jännää hakemista välillä ja kanttaamine melko jännän tuntuusta huiput 37km/h mittarin mukaan, sohjolla perseestä haki perkeleesti, asvaltilla kans melko tasaane mut ruuvit kuluu melko nopiaa
 

Liitteet

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kunnon Mad Max tuunausta, mutta pysyykö noilla asfaltilla pystyssä, vai lähteekö renkaat liukumaan omiin suuntiin :thumbsup:

Mielenkiintoinen ääni varmaan ainakin kuuluisi :D
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
51
Aika saatanan kallista renkaanvaihron työn osuus ku vertaa omaan eiliseen kummien irrotukseen 6.5 tuuman vanteilta
Liitteet
asiaa sivuten. meinasin laittaa alunperin kukkoohi renkaat mutta rengas ei pyörinykkää siinä ton haarukkatyypin takia (otti pultinpäät ns jouseen) joten suunnitelma vaihtu tohon isompaan ja vähä tehokkaampaan lautaan (noin 6400w tehokkaampi)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Kai se on melkein pakko kokeilla Augmentilla joku pieni lenkki jos vähänkin keli antaa periksi. Onnistuin tampioimaan akun täyteen muutama viikko sitten kun piti vielä ajaa. Tokihan tuollainen rimpula etuveto on melkein paskin mahdollinen asetelma jos on liukasta - ei sentään ole umpikumeja. Sähköjarru on ehkä parasta kytkeä pois tai ehkä minimiin, ja ajaa sen mukaan.

Ajovalossa saisi olla vähän parempi sähköteho, jotta purkaminen onnistuisi. Taitaa olla sellaista mallia, että pari päivää pitäisi valaista jotta akun saa vähänkään fiksumpaan varastolataukseen talveksi. Mahdoton sitäkään on tehdä, kun aikakatkaisu on täysin mielipuolinen joku noin 5 minuuttia. Kulutushan on niin mitätön, että olisivat voineet laittaa vaikka 2 tuntia.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Kävin hakemassa postista kulutusmittarin ja näin nippelitietona, että MAX-G30 kuluttaa ladatessa 125.5W virtaa.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Onko kukaan testaillut max matkoja mitä on päässyt ajaen, olis kiva vähän tietää onko 0,72kWh akustolla päässyt x km (ajajan paino ja lämpötila olisi kohtuu tärkeitä infoja).
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ei sentään ylöspäin :)

Tosiaan tuossa Kyytitiellä, mutta aika harvoin on sinne asiaa, jollei muuten vaan lähde ajelemaan sitä kautta.

kyytitie.PNG

Toinen hyvä alamäki on tässä ihan hoodeilla Tikkurilantiellä, mutta siinä saa varoa oikealta tulevaa liikennettä yhdessä risteyksessä ja sitä seuraavaa bussipysäkkiä ja sen jälkeen Hakkilan kivisiltaa.

tikkurilantie.PNG
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Asustelet jossain Jokiniemen / Satomäen-suunnilla? Kivaa seutua ja lähellä kunnon palvelutkin :cool:

Harvoin törmää mihinkään skuuttiin tai Kontion-näköisiin laitteisiin tähän vuodenaikaan, mutta kiva kuulla että Vantaalla asuvia myös täällä :thumbsup:
Arvaus osui oikeaan.

Tuossahan voisi seuraavan ajokauden aikana ottaa asiaksi ja käydä ajelulla jossain.

Samalla pääsisi näkemään erilaisia lautoja ja niiden virityksiä ja varmaan noi omatkin virirykset lisäosineen saattaisi kiinnostaa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Nyt kannattaa ajaa varovaisesti ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.

Äsken meinasi lähteä lapasesta, kun tie näytti märältä, mutta todellisuudessa alla olikin peilikirkasta jäätä.

Takarengas alkoi vatkaamaan s-mutkaa, mutta onneksi pysyin pystyssä (vauhtia oli ehkä 15km/h).
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
258
Kyylä täällä pohjosessa ei pääse eteenpäin eikä taakse jos ei ole nastarenkaita alla. on kolmirenkainen ja 2000w on vähän liian heppanen. -20 pakkasilla katoaa puolet akkutehosta. eli toinen akku pitää ottaa lataukseen työpäiväksi sisälle ja samalla se lämpiää kotiinpäin tullessa. tollanen 3 renkainen painaa jo itessään 80kg ja itekun painaa 100kg niin on se 3000-4000 todella tarpeen. Ei paljoa iskarit liikahtele pakkasella ;) saattaapi olla 15-20km matka se kriittinen.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Minkäkökoisilla akuilla siellä pohjoisessa ajelet? jos viel -20C° saa 15-20km, niin toi kuulosaa jo kohtuulliselta, ellei alla ole jotkut 2x 60V / 40Ah't :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
toi näyttää hyvältä diililtä ja olisi myös isohko akku. mutta mistä tietää onko tossa, kontiossa tai scogossa energian talteenottoa? En aja paljoa kaupungissa ja jarrutuksia ei ole usein, mutta se olisi varmaan kiva feature.
Valitettavasti energian talteenotolla ei ole tavallisessa kännimopossa juuri minkäänlaista merkitystä energiataloudellisuudelle. Lisäksi se on mahdollisesti(joissakin tapauksissa todetusti) akkua tai säädintä vahingoittava ominaisuus.

Lähinnä mäkisessä maastossa(ja tarkoitan oikeita pitkiä nousuja ja laskuja) lataus ajon aikana parantaisi(parantaa) toimintamatkaa (hyvin vähän). Ja kun niitä pitkiä laskuja on, lataava moottorijarrutus lähinnä kuumottaa. Moniko kuluttajalaitteen käyttäjä tietää, mitä kennoja akustossa on oikeasti käytetty tai osaisi itse mitoittaa akuston? Moniko ajoneuvon valmistaja suunnittelee laitteen estämään ylilatauksen täydellä akulla pitkään alamäkeen ajettaessa?

Missään tasamaalla kiihdytyksen ja jarrutuksen kontekstissa jälleenlataus ei ole merkityksellistä kuten se sähköautossa olisi. Tämä on intuitiivisestikin selvää, kun miettii sähköpotkulaudan(myös vapaarullaukseen kykenevän) rullausmatkoja tasaisella, ajonopeutta, moottoritehoa ja akkukapasiteettia vrt. Teslaan. Moottoripyörässä tilanne olisi jo hieman mutta merkityksellisesti erilainen. Toki kaksipyöräinen pubiskootteri on hieman eri laite kuin tavallinen Ninebot, mutta onko se ero sähköprätkän suuntaan? En olisi täysin vakuuttunut, vaan voi olla sähköpyörätuolin tai traktorin suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Moniko ajoneuvon valmistaja suunnittelee laitteen estämään ylilatauksen täydellä akulla pitkään alamäkeen ajettaessa?
Kaikki mitä mä oon testannu. Täydellä akulla sähköjarrutus ei toimi, eli oot pelkän normijarrun varassa joka voi olla vähän mitä sattuu laudasta riippuen. Tätä ei tosin onneks kestä kun parin kiihdytyksen verran ja sit alkaa se moottorijarrukin skulaamaan.

Mut joo, ei sillä mitään funktiota akun lataamisen kannalta kyllä oo et ei sitä energiaa jarrutuksesta niin paljoa talteen saa kerättyä. Mut se sähkö/moottorijarrutus on oikeasti aika tärkeä ominaisuus ottaen huomioon et näitten jarrut ei yleensä mitään parhaimmistoa oo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Kaikki mitä mä oon testannu. Täydellä akulla sähköjarrutus ei toimi, eli oot pelkän normijarrun varassa joka voi olla vähän mitä sattuu laudasta riippuen. Tätä ei tosin onneks kestä kun parin kiihdytyksen verran ja sit alkaa se moottorijarrukin skulaamaan.
Joo, mutta täyttääkö tämä määritelmäni? Eihän se täysi akku ole parin kiihdytyksen jälkeen läheskään siinä tilassa, että sitä voisi huoletta ladata voimakkaasti.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 035
Joo, mutta täyttääkö tämä määritelmäni? Eihän se täysi akku ole parin kiihdytyksen jälkeen läheskään siinä tilassa, että sitä voisi huoletta ladata voimakkaasti.
Miksi ei olisi?
Totesit itsekkin aikaisemmin että energian talteenotto on näissä vehkeissä melko vaatimatonta, eihän nämä (yleensä) lataa jarruttaessa sen kovemmalla teholla kuin mitä seinälaturi antaisi (nopealla googlauksella 50-125W).
Eli oletko nyt sitä mieltä että jarruttaminen lataa voimakkaasti vai ei?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Eli oletko nyt sitä mieltä että jarruttaminen lataa voimakkaasti vai ei?
Eihän se ole mielipideasia enkä tiedä. Siksi pohdin.

Tosin seinälaturin vakiovirtavaihetta vastaava lataava jarrutus on sekin liikaa jos akku on oikeasti lähes maksimivaraustasossaan. Tämä tuskin haittaa kun vain pysähdytään, mutta mikäli lasketaan pitkää alamäkeä, tilanne voi olla eri.

Totesit itsekkin aikaisemmin että energian talteenotto on näissä vehkeissä melko vaatimatonta,
Tämä on erillinen kysymys. Energian talteenoton vaikutus toimintamatkaan on potkulaudassa yleensä hyvin vähäinen, ja olisi myös sillä oletuksella että kaikki jarrutukset tehtäisiin kokonaan moottorilla ja hyvällä hyötysuhteella ladaten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
41
Eihän se ole mielipideasia enkä tiedä. Siksi pohdin.

Tosin seinälaturin vakiovirtavaihetta vastaava lataava jarrutus on sekin liikaa jos akku on oikeasti lähes maksimivaraustasossaan. Tämä tuskin haittaa kun vain pysähdytään, mutta mikäli lasketaan pitkää alamäkeä, tilanne voi olla eri.
Mun lauta antaa vikakoodin ja lopettaa moottorijarrutuksen, jos täydellä akulla jarruttelee mäkeen.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
79
Ihan hyviä pointseja kyllä, kieltämättä duunimatkalla en paljoa jarruttele fillarilla mennessäkään. Eli omallekohdalle voi olla hyödytön ominaisuus.

Kai vähän ajattelin että kertoo laadusta myös jos siihen säätimeen Ominaisuus tehty
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Joo, mutta täyttääkö tämä määritelmäni? Eihän se täysi akku ole parin kiihdytyksen jälkeen läheskään siinä tilassa, että sitä voisi huoletta ladata voimakkaasti.
Kyl se mun mielestä itseasiassa täyttää. Sähköjarru ja samalla lataava jarrutus ei toimi jos akku on liian täynnä ettei se pysty turvallisesti ottamaan sitä virtaa vastaan. Mitään ylilatausta ei tapahdu jos ylipäätään mitään latausta ei tapahdu kunnes se akku ei enää ole niin täynnä et se ei latausta pysty ottamaan vastaan. Joko yliarvioit sen et paljonko sitä virtaa sinne oikeasti menee tai sit aliarvioit sen et totakin ollaan kyllä tehtaalla mietitty.

Mieleen kyllä tulee ne ekat Xiaomin M365 laudan paskat controllerit jotka porukalla saatto poksahdella alamäessä jos jarrutti liian tiukasti ja pitkään. En tasan tarkkaan tiedä oliko syynä liian vahvaks asetettu sähköjarrutus firmiksen puolelta vai ihan vaan paskat komponentit ite controllerissa, mut lopputuloksen kannalta ei kai kauheasti väliä taida ollakkaan. Se controllerihan tossa ekana kärtsää ennenkun akulle mitään tapahtuu, kun BMS kyllä ilmottaa jos latausta ei oteta vastaan mut se sähköjarru on silti käytössä syystä tai toisesta.

Mistä päästään sit takas siihen alkuperäseen pointtiin, eli ei sillä sähköjarrun latausominaisuudella oikeastaan mitään tee eikä sillä mitään huomattavia lisämatkoja saavuteta, mutta se samalla kans mahdollistaa sen sähköjarrun toiminnan joka on se huomattavasti hyödyllisempi osa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Joko yliarvioit sen et paljonko sitä virtaa sinne oikeasti menee tai sit aliarvioit sen et totakin ollaan kyllä tehtaalla mietitty.
Luultavasti molempia. Olen aika pessimisti.
Mistä päästään sit takas siihen alkuperäseen pointtiin, eli ei sillä sähköjarrun latausominaisuudella oikeastaan mitään tee eikä sillä mitään huomattavia lisämatkoja saavuteta, mutta se samalla kans mahdollistaa sen sähköjarrun toiminnan joka on se huomattavasti hyödyllisempi osa.
Tässähän se oleellinen perspektiivi on. Toiminnolla on lähinnä ajotekninen merkitys. Pitkissä mäkilaskuissa saadaan myös jonkin verran merkityksellistä latausta(kuten yllä demonstroitiin videossa), mutta ennen kaikkea säästetään jarrujen paistamista. Kaupan päälle valmistaja saa vihreää markkinointijargonia.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Tilasin tuon e-wayn e-500 kulkineen nyt. Täällä joillain tuntui olevan kyseinen laite, niin onko siitä löytynyt heikkoja kohtia jotka kannattaa vahvistaa/parannella ennen kuin ottaa käyttöön.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 254
Viestejä
4 192 541
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom