Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
214
Ongelmahan näissä liukureissa on se että se tieto perustuu historiadataan. Kukaan ei tiedä paljonko ensi tammikuussa on se keskihinta. Voi olla halpa tai voi olla hiton kallis.

Kiinteällä ei tätä ongelma atietysti ole.

Lisäksi kuukausittaissen laskun summa voi vaihdella ihan hitosti pörssillä mentäessä, Voi tulla helmikuusta hernekeittokuukausi jos huonosti asiat menevät tammikuussa.
Kyllähän tuo liukuri silti on paras arvaus minkälainen se oma kulutusvaikutus voisi olla, jos tuota katselee vaikka viimeisen 12/24kk ajalta. Kiinteällähän ei ole ongelmaa, että hinta muuttuisi, mutta kyllähän se sähkölasku silti voi olla tammikuussa 150e tai 300e riippuen siitä onko lämminä tai todella kovia pakkasia, kun kulutus kuitenkin muuttuu säiden mukaan.
 
Liittynyt
04.10.2018
Viestejä
376
Siksi kannattaakin ottaa vuoden jakso Liukuriin, jolloin yksittäinen kuukausi ei merkitse niin paljon. Joka vuosi on tietysti erilainen, mutta väitän, että viime talvi nyt ei ainakaan antanut mitenkään erityisen ruusuista kuvaa pörssisähköstä.
Vuoden jaksotieto antaa liian karkean kuvan oman kulutusvaikutuksen arvioinnissa. Tärkeintä tietää onko päässyt lähtökohtaisesti kalliimmalla kuukausilla miinukselle ja tarkastelu tulisi tehdä kuukausitasolla. Jos ei ole päässyt niin muun kuin pienessä kerrostalossa asuvalle se tekee alustavasti ainakin pörssisähköstä määräaikaista riskialttiimman ja talvella kalliimman sopparin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 251
Kyllähän tuo liukuri silti on paras arvaus minkälainen se oma kulutusvaikutus voisi olla, jos tuota katselee vaikka viimeisen 12/24kk ajalta. Kiinteällähän ei ole ongelmaa, että hinta muuttuisi, mutta kyllähän se sähkölasku silti voi olla tammikuussa 150e tai 300e riippuen siitä onko lämminä tai todella kovia pakkasia, kun kulutus kuitenkin muuttuu säiden mukaan.
Kuten olen aikaisemminkin kirjoittanut, pörssiä tehtäessä on hyvä ymmärtää se, että suurimman osan meistä talous pyörii kuukausiperusteisesti. Jos tammikuun sähkölasku on vaikka 500 EUR , niin siinä ei kesäkuukausin 50 EUR sähkölasku paljoa lämmitä jos yksi lasku on iso.

Tuo esimerkin 500 EUR voi olla kova pala monelle jos ei ole tajunnut laittaa raha jemmaan. Ja siltikin se vituttaa maksaa iso lasku vaikka olisikin raahaa jemmassa. Ainakin minua.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 412
Kuten olen aikaisemminkin kirjoittanut, pörssiä tehtäessä on hyvä ymmärtää se, että suurimman osan meistä talous pyörii kuukausiperusteisesti. Jos tammikuun sähkölasku on vaikka 500 EUR , niin siinä ei kesäkuukausin 50 EUR sähkölasku paljoa lämmitä jos yksi lasku on iso.

Tuo esimerkin 500 EUR voi olla kova pala monelle jos ei ole tajunnut laittaa raha jemmaan. Ja siltikin se vituttaa maksaa iso lasku vaikka olisikin raahaa jemmassa. Ainakin minua.
Jos asuu omakotitalossa, niin parempi olla vähintään muutoma tonni jemmassa, kun talossa jotain hajoaa ja se on pakko korjata/vaihtaa. Itse pitäisi 3kk kulutusta vastaavan summan jemmassa pahan päivän varalle. Itse katson kyllä kuluja ihan vuositasolla mikä tulee halvimmaksi, joten talven isompi sähkölasku ei ole mikään ongelma, jos vuositasolla tulee halvemmaksi. Itsemurha kuutiossa ei tule 500€ sähkölaskua kuukaudessa.

Viime vuoden pörssin keskiarvo oli 6.66snt/kWh. Jos liukuri näyttää, että olisi päässyt lähelle spottia tai alle viime vuonna olisi pörssi ollut hyvä valinta (noin halpoja määräaikaisia ei ollut viime tai tänäkään vuonna tarjolla). Oma spot on alle keskiarvon tämän vuoden osalta, joten aika paljon halvemmaksi pörssi on tullut vrt. kiinteä. Pörissin keskiarvo on reilussa 6snt/kWh tämän vuoden osalta. Halpoja 6kk soppareita ei ole ollut talveksi tarjolla ja mihinkään 24kk soppariin en halua sitoutua, koska ensi vuonna valmistuu Aurora linja, joka tulee laskemaan sähkön hintaa. Tänä vuonna tuon siirtolinjan rakentaminen on nostanut sähkön hintaa, koska siirtoyhteyksiä on jouduttu rajoittamaan (nytkin paljon siirtokapasiteetti pois käytöstä).

Ei pörssisähkö tietenkään ole kaikille se oikea soppari, mutta kannattaa katsoa liukurilla paljonko viime vuonna olisi pörssi maksanut niin ei ole ihan pelkkien arvauksien varassa.
 
Liittynyt
18.06.2024
Viestejä
20
Paljonko oli esim. tammikuun laskun loppusumma? Kun täällä aina vedotaan siihen ettei pörssin keskihinta kerro mitään, niin olisi kiva kuulla joskus niitä summiakin mitä laskussa seisoo.

Itse asun sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja monesti miettinyt minkälaisia sähkölaskuja tulisi pörssillä talvisin jos eläisi ihan normaalisti, vilkaisematta pörssihintoja. Vielä en ole tohtinut moista tehdä.
Minulla oli esimerkiksi n. 300e josta viimeiset 10 päivää oli 9,5snt/kWh kiinteää, alkukuun lasku pörssistä oli n. 250e.
Tuttavallani oli päälle 600e. En tiedä paljonko heillä siirreltiin käyttöä, meillä ainakin paleltiin pimeässä.. noin 100 neliön sähkölämmitteisiä hirsitaloja molemmat. Hinnat siis pelkästään energiaa, ei siirtoa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 958
Viestejä
4 320 830
Jäsenet
72 144
Uusin jäsen
Murmelihurri

Hinta.fi

Ylös Bottom