Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 856
Kivasti tuo antaa perspektiiviä elämää kun joku miettii sähkösopimusta jollain 200kwh/kk kulutuksella, itsellä marraskuun kulutukset eri käyttöpaikoissa 900, 1250 ja 500/1800kwh.

Ei näytä pörssisähkön hinta tällä hetkellä kovin valoisalta. Sinänsä vähän harmittaa kun tekisi mieli räystäät, rännit ja piha sulattaa mutta ei auta kun odotella niitä alle 3c pörssihintoja. Tavallaan kyllä ihmetyttää miten noiden 12 ja 24kk sopimusten hinnat voi elää niin paljon meneillään olevan viikon/sääennustuksen mukaan, vai hilataanko näitä ylöspäin sillä oletuksella että ihmiset säikkyvät pörssihintoja ja vaihtavat näihin juuri tälläisinä viikkoina niin saadaan parempi tuotto tulevilta vuosilta?
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 965
Kahden vuoden määräaikainen ajoituksellisesti kohtalaisen onnekas sopimus Helenillä 6,9snt/kWh on päättymässä vuoden loppuun joten jouduin miettimään fiksumpaa jatkoa. Helen tarjosi vain pörssiä hintaan Spot + 0,38snt/kWh (3,93 €/kk) tai 12kk määräaikaista 9,25snt/kWh (3,99 €/kk).

Olin aikaisemmin katsellut Lumme Energian Sähköpaketti S:ää (250kWh/kk, ylimäärä pörssillä) hinnalla 30€/kk (mielestäni ja muistaakseni), mutta hiljattain parin viikon aikana hinta oli noussut nykyiseen 36€/kk, kuten tuossa aiemminkin oli raportoitu hiljattaisista hintojen korotuksista. Tuohon parin viikon takaiseen tarjoukseen, kuten vielä tälläkin hetkellä Lumme Energia tarjoaa ensimmäisen kuukauden ilmaiseksi, joten tein sopparin ajatuksella: itselle käypä kompromissi talven yli ja katselisi sitten keväämmällä mahdollisesti pörssiä tai hyviä määräaikaistarjouksia sekä optimoisi aiempaa huoletonta kulutusta lähemmäksi 250kWh-lukua.
Sen ilmaisen kuukauden voi toki käyttää, mutta ei tuossa sopparista ole oikein muuten järkeä. Jos onnistut optimoinneissa täydellisesti ja osut joka kuukausi täsmälleen 250kWh niin maksat silti 14.4 snt/kWh. Tai 5€/kk + 12.4 snt/kWh jos niin haluaa ajatella.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 965
Tavallaan kyllä ihmetyttää miten noiden 12 ja 24kk sopimusten hinnat voi elää niin paljon meneillään olevan viikon/sääennustuksen mukaan, vai hilataanko näitä ylöspäin sillä oletuksella että ihmiset säikkyvät pörssihintoja ja vaihtavat näihin juuri tälläisinä viikkoina niin saadaan parempi tuotto tulevilta vuosilta?
Taitaa ihan markkinamekanismi aiheuttaa tuota ilman mitään aktiivista lypsämistä.

Pörssisähkön hinnan nousu lisää määräaikaisten kysyntää vanhalla hinnalla, ja lisäkysyntä futuureille nostaa niiden hintoja. Määräaikainen sopparihan on epäsuora futuuriostos.
 
Liittynyt
10.11.2021
Viestejä
281
Joo, kyllä se menee tuo peruutukseen kun vähän enemmän tuosta hehkusta alkoi lukemaan..
Mitäs luit Hehkusta? Onko siinä ollut muuta ongelmaa kuin, että ovat nostaneet toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen kuukausimaksun lähes nollasta samalle tasolle kuin muilla ja ilmoittaneet asiasta yli kuukausi etukäteen? Eli täysin normaalia toimintaa, eikä aiheuta ongelmia asiakkaalle. Muuta en löytänyt äkkiä tuon lisäksi, paitsi armotonta antimarkkinointia tästä ketjusta.
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
394
Mitäs luit Hehkusta? Onko siinä ollut muuta ongelmaa kuin, että ovat nostaneet toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen kuukausimaksun lähes nollasta samalle tasolle kuin muilla ja ilmoittaneet asiasta yli kuukausi etukäteen? Eli täysin normaalia toimintaa, eikä aiheuta ongelmia asiakkaalle. Muuta en löytänyt äkkiä tuon lisäksi, paitsi armotonta antimarkkinointia tästä ketjusta.
Eihän tuolla Hehkulla edes ole kunnollista kulutuksen seuranta sivuakaan.
 
Liittynyt
10.11.2021
Viestejä
281
Onko tuo nyt sitten jokin vakuutus? Kun sopimus on voimassa toistaiseksi, se on tietysti molemminpuolista. Lisäksi tuollaisten pöytälaatikkofirmojen kanssa tehtävät sopimukset katkeavat konkurssiin kun - ei jos - toisessa päässä, kjäh räh, vedetään töpseli.
Itsellä alkaa Hehkun soppari 10 päivän päästä ja tarkotus ajella sillä tammikuun loppuun. Miten todennäköisenä pidät, että laittavat tuon 2010 perustetun pöytälaatikkofirman konkurssiin ennen tammikuun loppua? Tai irtisanovat sopimukseni ennen minua? Ei tarvitse vastata.


Eihän tuolla Hehkulla edes ole kunnollista kulutuksen seuranta sivuakaan.
Okei. Itse en ole koskaan vähäistä kulutustani juurikaan seurannut ja nyt tosiaan menen Hehkun kiinteähintaisella "kesäkartanollani" tammikuun loppuun saakka, paikka on kylmillään, enkä ole varma käynkö siellä tuona aikana kerran vai kaksi. Kunnon seurannan puuttuminen ei vielä ole huijausta tai koijausta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 737
Itsellä alkaa Hehkun soppari 10 päivän päästä ja tarkotus ajella sillä tammikuun loppuun. Miten todennäköisenä pidät, että laittavat tuon 2010 perustetun pöytälaatikkofirman konkurssiin ennen tammikuun loppua? Tai irtisanovat sopimukseni ennen minua? Ei tarvitse vastata.

Eipä minun tosiaan kovin monisanaisesti tarvitse vastata. Artikkelin lukeminen riittää kertomaan, miksi ei kannata asioida Market Energia - sarjakuprun jatkeessa.

Ihmettelen miksi joku kehuisi tuota firmaa ellei tee sissimarkkinointia.
nyt tosiaan menen Hehkun kiinteähintaisella "kesäkartanollani" tammikuun loppuun saakka, paikka on kylmillään, enkä ole varma käynkö siellä tuona aikana kerran vai kaksi.
Jos käyttöpaikalla ei edes aiota kuluttaa sähköä asiakkuuden aikana, mitä väliä hinnalla on? Etenkin silloin arvostaisin enemmän ongelmilta välttymistä kuin mahdollista kahden markan säästöä. Mielenrauhaa ei ainakaan pysty ostamaan GNP:n sopparilla.
 
Liittynyt
10.11.2021
Viestejä
281

Eipä minun tosiaan kovin monisanaisesti tarvitse vastata. Artikkelin lukeminen riittää kertomaan, miksi ei kannata asioida Market Energia - sarjakuprun jatkeessa.

Ihmettelen miksi joku kehuisi tuota firmaa ellei tee sissimarkkinointia.

Jos käyttöpaikalla ei edes aiota kuluttaa sähköä asiakkuuden aikana, mitä väliä hinnalla on? Etenkin silloin arvostaisin enemmän ongelmilta välttymistä kuin mahdollista kahden markan säästöä. Mielenrauhaa ei ainakaan pysty ostamaan GNP:n sopparilla.
Yksi linkki kertoo enemmän kuin monta sanaa.
Miksiköhän luulet, että kyselen täällä asian perään? Luitko edes tuota ekaa kommenttiani mihin vastasit (sanoin: "Muuta _en_löytänyt_ äkkiä tuon lisäksi, paitsi armotonta antimarkkinointia tästä ketjusta.")?
Entä, oletko sitten nähny jonku kehuvan ko. firmaa? Itse ihmettelen, kun (mitä tahansa) yritystä tai henkilöä haukutaan ilman, että kerrotaan miksi. Nyt luin linkkaamasi artikkelin ja viisastuin, ja toivottavasti moni muukin, kiitos siitä. (Ei se tule Googlellakaan heti vastaan, ainakaan minulle.) En nyt kuitenkaan kauheasti pelkää, että tuleva 1,5 kk:n suhteemme tulisi olemaan suuresti ongelmallinen, tuonkaan tiedon valossa. Jatkossa sitten tuen asiakkuudella mieluummin muita toimijoita. Mutta en PKS:ä tätä pakollista enempää. Niille maksan jo tuosta kylmästä paikasta 35 euroa joka ikinen kuukausi pelkästään siitä, että saan sen ledilampun sytyttää verkkovirralla, jos on tarve, ja pidettyä kesällä jääkaapin kylmänä, paitsi silloin, kun myrskyn takia sähköt on poikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 737
Miksiköhän luulet, että kyselen täällä asian perään? Luitko edes tuota ekaa kommenttiani mihin vastasit (sanoin: "Muuta _en_löytänyt_ äkkiä tuon lisäksi, paitsi armotonta antimarkkinointia tästä ketjusta.")?
Tuo kaikki_löytyy_äkkiä. Ei tarvitse kuin googlata "hehku energia" ja paska haisee jo avaamatta yhtään linkkiä. Pelkästään otsikoista ja lyhennelmistä selviää, että kyseessä ei ole normaali liikeyritys vaan erilaisten viranomaisten kanssa matsia ottava rentseeking-pöytälaatikkofirma. Aiheeseen liittyvinä hakuina ehdotetaan esimerkiksi "GNP energia huijaus".
 
Liittynyt
10.11.2021
Viestejä
281
Tuo kaikki_löytyy_äkkiä. Ei tarvitse kuin googlata "hehku energia" ja paska haisee jo avaamatta yhtään linkkiä. Pelkästään otsikoista ja lyhennelmistä selviää, että kyseessä ei ole normaali liikeyritys vaan erilaisten viranomaisten kanssa matsia ottava rentseeking-pöytälaatikkofirma. Aiheeseen liittyvinä hakuina ehdotetaan esimerkiksi "GNP energia huijaus".
Menee ehkä yhteisön kannalta turhaksi jahkkaamiseksi, mutta esim. haulla "hehku gnp" 28 ensimmäisen hakutuloksen joukossa ei ole mitään muuta epäilyttävää kuin monta linkkiä juttuihin mainitsemastani hinnankorotuksesta. Näinpä oletin, että kyseinen asia nyt sitten varmaan on se huijaus ja koijaus, jonka takia muutaman foorumilaisen mielestä kenenkään ei enää ikinä pitäisi olla ko. yrityksen asiakas. Joo, ehdotetuissa hauissa tuo mainitsemasi on epäilyttävä, mutta saattoi mennä samaan väärinoletukseen. Eiköhän noi hakutulokset ole jokaiselle erilaiset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 737
Menee ehkä yhteisön kannalta turhaksi jahkkaamiseksi, mutta esim. haulla "hehku gnp" 28 ensimmäisen hakutuloksen joukossa ei ole mitään muuta epäilyttävää kuin monta linkkiä juttuihin mainitsemastani hinnankorotuksesta. Näinpä oletin, että kyseinen asia nyt sitten varmaan on se huijaus ja koijaus, jonka takia muutaman foorumilaisen mielestä kenenkään ei enää ikinä pitäisi olla ko. yrityksen asiakas. Joo, ehdotetuissa hauissa tuo mainitsemasi on epäilyttävä, mutta saattoi mennä samaan väärinoletukseen. Eiköhän noi hakutulokset ole jokaiselle erilaiset.
Ei välttämättä laisinkaan turhaa. Jostain syystä(yhtenä näistä toki se, että nimi vaihtuu kuin sukat) ihmiset asioivat samassa pönkälefirmassa jatkuvasti vaikka koijaus on ollut pitkään toiminnassa. Kaipa mediakin hieman hyssyttelee lakiteknisen häirinnän pelossa. En yhtään panisi pahakseni, jos erilaisten turvotuksen syiden ja ihotautiartikkeleiden seassa olisi enemmän varoituksia huijauksesta sisältäen myös henkilöiden nimiä. Ei näitä jokainen lukija tässäkään ketjussa tiedä, mikä tulee aina uudelleen todistetuksi. Lisäksi niissä perseilystä kertovissa hakutuloksissa on myös foorumikeskusteluja, just sayin'.
 
Liittynyt
28.03.2021
Viestejä
110
Mielestäni aliarvioit aika vahvasti muiden foorumin käyttäjien valistuneisuutta. Jos täällä kehotetaan pysymään jostain sähkönmyyjästä erossa, niin aika vahvasti siihen voi luottaa.

Eikö nämä (uusimmat palautteet ensin) herättäneet mitään epäilyksiä:

Minä tein Hehkun kanssa 8.49c/kWh toistaiseksi voimassa olevan sopparin ilman kuukausimaksua samana päivänä, kun viimeksi lensi pelikaani OL3:n turbiiniin (olin Lummen pörssiasiakas). Vahvistuksessa lukee selkeästi, että tarjoushinta tammikuun loppuun saakka, jonka jälkeen hinta räjähtää ja kuukausimaksu maksaa miljoonia. Ei kuulosta huijakselta, kun se lukee sopparissa. Sopimus astui voimaan 5.12. ja samaisena päivänä tein sopparin taas Lummen kanssa alkamaan 1.2.24, johon sain jo Lummelta vahvarin aloituspäivästä ja taas 6kk ilmaiset kuukausimaksut.

Voi olla, että olen naiivi ja ei olisi kannattanut Hehkun kanssa tehdä sopparia, koska se on leimattu "kusetusfirmaksi", mutta jos mennään sen mukaan, mitä sopimuksessa lukee, ei kait tässä isompaa huolta ole. Jos se menee ennen helmikuun alkua konkkaan niin menkööt, sitten pitää vaan pyytää Lummea aloittamaan soppari aikaisemmin.

Lupaan ilmoittaa täällä, jos Hehku "yrittää huijata minua", mutta sopimusten vahvareiden perusteella en ole kauhean huolissani yhtään mistään. Enemmänkin uskon, että ihmisten pitäisi vaan lukea kaikki sopimuksiin liittyvät asiat, sillä harvemmin firmat "keksivät" muuta, kuin mitä ne sopimusehtojen mukaan "pystyvät" sopimuksille tekemään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 737
Minä tein Hehkun kanssa 8.49c/kWh toistaiseksi voimassa olevan sopparin ilman kuukausimaksua samana päivänä, kun viimeksi lensi pelikaani OL3:n turbiiniin (olin Lummen pörssiasiakas). Vahvistuksessa lukee selkeästi, että tarjoushinta tammikuun loppuun saakka, jonka jälkeen hinta räjähtää ja kuukausimaksu maksaa miljoonia. Ei kuulosta huijakselta, kun se lukee sopparissa. Sopimus astui voimaan 5.12. ja samaisena päivänä tein sopparin taas Lummen kanssa alkamaan 1.2.24, johon sain jo Lummelta vahvarin aloituspäivästä ja taas 6kk ilmaiset kuukausimaksut.

Voi olla, että olen naiivi ja ei olisi kannattanut Hehkun kanssa tehdä sopparia, koska se on leimattu "kusetusfirmaksi", mutta jos mennään sen mukaan, mitä sopimuksessa lukee, ei kait tässä isompaa huolta ole. Jos se menee ennen helmikuun alkua konkkaan niin menkööt, sitten pitää vaan pyytää Lummea aloittamaan soppari aikaisemmin.

Lupaan ilmoittaa täällä, jos Hehku "yrittää huijata minua", mutta sopimusten vahvareiden perusteella en ole kauhean huolissani yhtään mistään. Enemmänkin uskon, että ihmisten pitäisi vaan lukea kaikki sopimuksiin liittyvät asiat, sillä harvemmin firmat "keksivät" muuta, kuin mitä ne sopimusehtojen mukaan "pystyvät" sopimuksille tekemään.
Mikäs siinä jos on valmis tappelemaan ja näkemään vaivaa. Jotain kiusaa on odotettavissa. Ainakin laskut päin helvettiä ja pari hyvän perintätavan mukaista proopuskaa kostoksi perään. Toivottavasti ei tule muustakaan syystä tarvetta yrittää ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.
 
Liittynyt
28.03.2021
Viestejä
110
Mikäs siinä jos on valmis tappelemaan ja näkemään vaivaa. Jotain kiusaa on odotettavissa. Ainakin laskut päin helvettiä ja pari hyvän perintätavan mukaista proopuskaa kostoksi perään.
Katsotaan ja toivotaan, että ei. En todellakaan jaksa tapella kympeistä, mutta tiedän myös hyvin, että kuluttaja on aina vahvoilla, oli kyse mistä tahansa. Firmojen välinen bisnes on sitten selkeästi hankalampaa. Mietin pitkään siitä "firmasta eroon pääsemisestä", mitä on Hehkusta myös täällä paljon valitettu, mutta kun sain Lummeltakin vahvarin, jossa lukee sopimuksen aloituspäivä, en usko millään, etteikö se myös kyseisenä päivänä alkaisi ja silloin on pakko vanhan sopparin (Hehkun) päättyä.

Pitää tässä myös elämään välillä saada jotain jännääkin :)
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 034
Mikäs siinä jos on valmis tappelemaan ja näkemään vaivaa. Jotain kiusaa on odotettavissa. Ainakin laskut päin helvettiä ja pari hyvän perintätavan mukaista proopuskaa kostoksi perään. Toivottavasti ei tule muustakaan syystä tarvetta yrittää ottaa yhteyttä asiakaspalveluun.
Niimpä. Tässä kun on näissä sopimusasioissa joutunut viime aikoina venyttämään hermoja ja käyttämään aivan liikaa aikaa, niin en enää ikinä lähtisi muutaman euron säästön vuoksi tekemään uusia sopimuksia. Onneksi kyseessä ovat olleet Helen ja Lumme, joten sieltä on ainakin reagoitu chatin kautta ja molemmat myös käyttävät perintäfirmoja jotka ymmärtävät mitä "saatava riitautettu" tarkoittaa :p

Lähinnä halusin myös korostaa sitä, että jos joku asia menee pieleen, niin siinä ei välttämättä riitä se että itse on hereillä, on oikeassa ja reklamoi viimeisen päälle oikein. Hankalan firman kanssa vain mielikuvitus on rajana.

e. ja toivon toki että ei tule ongelmia. kenellekään.
 
Liittynyt
13.10.2018
Viestejä
81
Hehkun edeltäjäfirmojen yksi koijausmuoto oli, että sähkö laskutettiin etukäteen "arvion" perusteella, eikä Market / 220 / Fi-nergy / GNP suinkaan käyttänyt verkkoyhtiön arviota, vaan 20 % korotettua. Sopimusehtojen mukaan laskut piti tasata vuosittain tai loppulaskulla, mutta kappas kehveliä, jos irtisanoit sopimuksen, tasaus jätettiin järjestään tekemättä. Aspaan ei ilmeisesti tuolloinkaan päässyt koskaan läpi, joka herättää kysymyksen onko aspaa todellisuudessa edes olemassa. Kun kuluttaja ajoi asiaa riitana, ajettiin kyseiset firmat konkkaan ja asiakas jäi ilman tasauspalautuksia sekä jo maksamansa sähköä. Ja joutui tietenkin ottamaan uuden sopimuksen ja maksamaan jo kertaalleen maksamastaan sähköstä uudelleen.

Ei, en ole itse ollut noiden firmojen asiakas, vaan edellä mainittu on kirjoitettu Internetissä, joten sen on oltava totta. Koska sähkönmyyjiä on kuitenkin kymmenittäin, en missään tapauksessa tökkäisi lusikkaani höyryävään läjään nimeltä Hehku. Firman edeltäjien toiminnassa on niin paljon sotkuja, että en lottoaisi toiminnan muuttuneen.
 
Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
52
Hehkun edeltäjäfirmojen yksi koijausmuoto oli, että sähkö laskutettiin etukäteen "arvion" perusteella, eikä Market / 220 / Fi-nergy / GNP suinkaan käyttänyt verkkoyhtiön arviota, vaan 20 % korotettua. Sopimusehtojen mukaan laskut piti tasata vuosittain tai loppulaskulla, mutta kappas kehveliä, jos irtisanoit sopimuksen, tasaus jätettiin järjestään tekemättä. Aspaan ei ilmeisesti tuolloinkaan päässyt koskaan läpi, joka herättää kysymyksen onko aspaa todellisuudessa edes olemassa. Kun kuluttaja ajoi asiaa riitana, ajettiin kyseiset firmat konkkaan ja asiakas jäi ilman tasauspalautuksia sekä jo maksamansa sähköä. Ja joutui tietenkin ottamaan uuden sopimuksen ja maksamaan jo kertaalleen maksamastaan sähköstä uudelleen.

Ei, en ole itse ollut noiden firmojen asiakas, vaan edellä mainittu on kirjoitettu Internetissä, joten sen on oltava totta. Koska sähkönmyyjiä on kuitenkin kymmenittäin, en missään tapauksessa tökkäisi lusikkaani höyryävään läjään nimeltä Hehku. Firman edeltäjien toiminnassa on niin paljon sotkuja, että en lottoaisi toiminnan muuttuneen.
Itsellä oli Fi-nergy muutama vuosi sitten. Etukäteisarviot olivat yläkantissa, eivätkä olisi maksaneet erotusta takaisin ilman erillisvaatimusta. Sain onneksi rahat ja vaihdoin heti firmaa. En tiedä oliko sopimuksellisesti tai lain näkökulmasta kusetus, mutta olisi jääneet rahat saamatta, jos ei olisi itse ollut valveutunut. Vähän myöhemmin luin, että sadat asiakkaat jäivät ilman tasausta ja firma meni konkkaan.
 
Liittynyt
28.03.2021
Viestejä
110
Itsellä oli Fi-nergy muutama vuosi sitten. Etukäteisarviot olivat yläkantissa, eivätkä olisi maksaneet erotusta takaisin ilman erillisvaatimusta. Sain onneksi rahat ja vaihdoin heti firmaa. En tiedä oliko sopimuksellisesti tai lain näkökulmasta kusetus, mutta olisi jääneet rahat saamatta, jos ei olisi itse ollut valveutunut. Vähän myöhemmin luin, että sadat asiakkaat jäivät ilman tasausta ja firma meni konkkaan.
Mielenkiiinnosta kysyn, kun otin Hehkun nyt pariksi kuukaudeksi. Hehkun sopimusehdoissa luki, että veloitus menee mitatun kulutuksen mukaan tai arvion mukaan niissä kohteissa, missä sitä ei voi mitata. Mitä niissä Fi-nergy:n soppareissa aikoinaan luki, kerrottiinko siellä jo etukäteen, että veloitetaan etukäteisarvon mukaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 125
Minä tein Hehkun kanssa 8.49c/kWh toistaiseksi voimassa olevan sopparin ilman kuukausimaksua samana päivänä, kun viimeksi lensi pelikaani OL3:n turbiiniin (olin Lummen pörssiasiakas). Vahvistuksessa lukee selkeästi, että tarjoushinta tammikuun loppuun saakka, jonka jälkeen hinta räjähtää ja kuukausimaksu maksaa miljoonia. Ei kuulosta huijakselta, kun se lukee sopparissa. Sopimus astui voimaan 5.12. ja samaisena päivänä tein sopparin taas Lummen kanssa alkamaan 1.2.24, johon sain jo Lummelta vahvarin aloituspäivästä ja taas 6kk ilmaiset kuukausimaksut.

Voi olla, että olen naiivi ja ei olisi kannattanut Hehkun kanssa tehdä sopparia, koska se on leimattu "kusetusfirmaksi", mutta jos mennään sen mukaan, mitä sopimuksessa lukee, ei kait tässä isompaa huolta ole. Jos se menee ennen helmikuun alkua konkkaan niin menkööt, sitten pitää vaan pyytää Lummea aloittamaan soppari aikaisemmin.

Lupaan ilmoittaa täällä, jos Hehku "yrittää huijata minua", mutta sopimusten vahvareiden perusteella en ole kauhean huolissani yhtään mistään. Enemmänkin uskon, että ihmisten pitäisi vaan lukea kaikki sopimuksiin liittyvät asiat, sillä harvemmin firmat "keksivät" muuta, kuin mitä ne sopimusehtojen mukaan "pystyvät" sopimuksille tekemään.
Saman minäkin otin, huomenna pitäisi alkaa.

Varmaan helmikuussa sitten takaisin pörssiin. Se minkä tässä leikissä menettää on nykyinen Oomin 0,25c marginaali. Nykyään taitaa marginaali olla tuplat eli omalla käytöllä joku reilu 60 € / a tulee takkiin.
 
Liittynyt
10.11.2021
Viestejä
281
Mielestäni aliarvioit aika vahvasti muiden foorumin käyttäjien valistuneisuutta.
En tunne yhtäkään anonyymiä fooruminkäyttäjää, mutta tunnen yleisesti ihmistä hiukan, ja ihmiset ovat keskimäärin typeryksiä (ajatteleva yksilö ei tätä voi olla näkemättä erityisesti internetissä ja politiikassa). Todellakaan en oleta vailla perusteluja huutelevalta anonyymiltä internetveijolta valistuneisuutta tai rationalisuutta. Sama koskee noita palautteiden antajia, ihmiset ovat sosialismiin tottuneita typeryksiä ja olettavat Valtion määräävän hinnan tuotteelle ja hinnan nostaminen on huijausta. (Yksi tähti tulee, vaikka toveri kansalainen olisi soittanu väärään numeroon.)
En koskaan soita minnekään / asiakaspalveluun, jos asia on mitenkään mahdollista käsitellä muilla tavoin. Vielä 90-luvulla se soittaminen oli kova juttu, ellei kotikaupungissa sattunut olemaan konttoria. (Tämäkään ei ole Hehkun tai itseni puolustamista, vaan tyhjänpäiväinen toteaminen tavoistani. Pakko korostaa, koska en luota foorumilaisen sisälukutaitoon.)

Eikä edellinen ole puolustus sille, että itse olisin voinu perehtyä paremminkin Hehkuun ennen sopparin tekemistä. Ja olen aidosti kiitollinen nyt saamastani infosta.

Ihmettelen myös monien luotettavien foorumilaisten kommentteja konkursseista. Kuitenkin linkitetyllä Wikipedia-sivulla sanotaan yhtiön vaihtaneen nimeä, ei suinkaan "edeltäjien" menneen konkurssiin. Esim. pari postausta aiemmin:
Hehkun edeltäjäfirmojen [...] Kun kuluttaja ajoi asiaa riitana, ajettiin kyseiset firmat konkkaan ja asiakas jäi ilman tasauspalautuksia sekä jo maksamansa sähköä.
Wikipedian mukaan Hehkun edeltäjäfirmoja ovat olleet Market Energia, Finkraft sekä GNP Energy Finland. Yksikään näistä _ei_ näytä menneen konkurssiin. Tosiasiassa nuo eivät näytä olleen edes "edeltäjäfirmoja", vaan Hehkun aikaisempia nimiä.

Arrowin ja Tonnin setelin kanssa tonnista vetoa, että vuonna 2010 perustettu Hehku ei mene konkurssiin tammikuun loppuun mennessä? :tup:
 
Liittynyt
19.07.2019
Viestejä
52
Mielenkiiinnosta kysyn, kun otin Hehkun nyt pariksi kuukaudeksi. Hehkun sopimusehdoissa luki, että veloitus menee mitatun kulutuksen mukaan tai arvion mukaan niissä kohteissa, missä sitä ei voi mitata. Mitä niissä Fi-nergy:n soppareissa aikoinaan luki, kerrottiinko siellä jo etukäteen, että veloitetaan etukäteisarvon mukaan?
Kerrottiin juu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 737
Ihmettelen myös monien luotettavien foorumilaisten kommentteja konkursseista. Kuitenkin linkitetyllä Wikipedia-sivulla sanotaan yhtiön vaihtaneen nimeä, ei suinkaan "edeltäjien" menneen konkurssiin. Esim. pari postausta aiemmin:
Wikipedian mukaan Hehkun edeltäjäfirmoja ovat olleet Market Energia, Finkraft sekä GNP Energy Finland. Yksikään näistä _ei_ näytä menneen konkurssiin. Tosiasiassa nuo eivät näytä olleen edes "edeltäjäfirmoja", vaan Hehkun aikaisempia nimiä.
Ei toki jokainen Håkanin kuvioon liittyvä firma mene konsernitason uudelleenjärjestelyissä konkurssiin. Mm. Fi-nergy ja Lumo kyllä.

Arrowin ja Tonnin setelin kanssa tonnista vetoa, että vuonna 2010 perustettu Hehku ei mene konkurssiin tammikuun loppuun mennessä? :tup:
Siihen en usko. Todennäköisempää on, että olet tammikuun lopussa jonkin sellaisen firman asiakas, josta et ole vielä kuullutkaan. Tosin sekin on niin epätodennäköistä etten lyö vetoa.

Tähän kuvioon liittyy niin monenlaista veivausta, että aiheesta riittää erilaisilla foorumeilla enemmänkin juttua. Uutislähteet on helppo kaivaa vahvistukseksi, jos jokin vastaan tuleva seikka kuulostaa uskomattomalta.
 
Liittynyt
13.10.2018
Viestejä
81
Ihmettelen myös monien luotettavien foorumilaisten kommentteja konkursseista. Kuitenkin linkitetyllä Wikipedia-sivulla sanotaan yhtiön vaihtaneen nimeä, ei suinkaan "edeltäjien" menneen konkurssiin. Esim. pari postausta aiemmin:

Wikipedian mukaan Hehkun edeltäjäfirmoja ovat olleet Market Energia, Finkraft sekä GNP Energy Finland. Yksikään näistä _ei_ näytä menneen konkurssiin. Tosiasiassa nuo eivät näytä olleen edes "edeltäjäfirmoja", vaan Hehkun aikaisempia nimiä.
Minulta meni ilmeisimmin Finkraft ja Fi-nergy sekaisin, kun ulkomuistista edellistä viestiä kirjoitin, pahoittelut. Siitä huolimatta edellisen viestin varsinainen pointti mielestäni pätee: kyseessä on ”tunnetun” sähkökoijarin alunperin perustama firma, joiden toiminta on ollut parhaimmillaan paskaa ja moraalitonta, pahimmillaan rikollista. Vanhat synnit eivät toki ole todistus siitä, että Hehku toimisi enää samalla tavalla kuin aiemmilla nimillään, tai kuten perustajansa muut firmat ovat toimineet. Voisin kuitenkin luonnehtia todennäköisyyden tälle olevan huomattavasti kohonnut, joten minun on vaikea keksiä yhtään syytä tarttua Hehkun sopimuksiin.

Esimerkiksi tuo Hehkun sopimusehdoista löytyvä ”Sähköstä laskutetaan valitun laskutusjakson aikana. Jos laskutusajankohtana mittaroitua kulutustietoa ei ole, se arvioidaan. Arviona käytetään kuukausikohtaista prosenttiosuutta paikallisen jakeluverkkoyhtiön ilmoittamasta käyttöpaikan vuosikulutusarviosta.” En luottaisi siihen, ettei tähän keksitä esimerkiksi jekkua, että laskutusajankohta onkin vaikkapa kuukauden viimeinen päivä, jolloin koko kuukauden kulutus ”ei ole saatavilla”. Hupskeikkaa on pakko käyttää arviota, ja kas kun myyntiehdot eivät kerrokaan mitä prosenttiosuutta vuosikulutusarviosta käytetään, laitetaan laskulle vaikkapa 80 % vuosikulutuksesta, niin riittäpähän varmasti, kjeh kjeh!

Arrowin ja Tonnin setelin kanssa tonnista vetoa, että vuonna 2010 perustettu Hehku ei mene konkurssiin tammikuun loppuun mennessä? :tup:
En lyö sen puolesta vetoa, konkurssi on vain yksi vaihtoehdoista, joita näillä epeleillä on repertuaarissaan :)
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 375
Eilen varhain illalla myytiin Vattenfallin standeilla korkeampaa määräaikaista kiinteää. Hinta näyttäisi olevan sama verkossakin, kuvat alle.

1701987230530.png
 
Liittynyt
26.03.2019
Viestejä
74
IlmastoMix 12kk 10,99c/kWh. Eipä uskoisi, että Vattenfallilta sai viikonlopputarjouksena vielä jokin aika sitten saman 7,49 hintaan. Hinnat elää ja kannattaa seurata näitä foorumeita joskus voi "tärpätä".
 
Liittynyt
04.07.2017
Viestejä
394
Oomi 24 kk. Kiinteä hinta
Kuukausimaksu 4.90 €/kk
Energiamaksu9.49 snt/kWh
Vielä eilen tein sopimukse halvemmalla 8,79 snt/kWh samalle myyjälle joten nopeasti hinnat vaihtelee.
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
497
Jaahas, Helenin perjantaipäivityksen myötä nyt kaksivuotinenkin sopimus on jo yli 10 senttiä. :oops:

Kiinteät sopimukset:
6 kk 12,98 snt/kWh (oli 12,59)
12 kk 11,59 snt/kWh (oli 11,20)
24 kk 10,49 snt/kWh (oli 9,75)
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
801
Jaahas, Helenin perjantaipäivityksen myötä nyt kaksivuotinenkin sopimus on jo yli 10 senttiä. :oops:

Kiinteät sopimukset:
6 kk 12,98 snt/kWh (oli 12,59)
12 kk 11,59 snt/kWh (oli 11,20)
24 kk 10,49 snt/kWh (oli 9,75)
Eipä ole 6kk sopparikaan enää kovin houkutteleva tähän hetkeen, kun suvivirretkin veisattu ennen sopimuksen päättymistä vaikka sopimuskausi alkaisi tänään.
 
Liittynyt
28.10.2018
Viestejä
52
Saman minäkin otin, huomenna pitäisi alkaa.

Varmaan helmikuussa sitten takaisin pörssiin. Se minkä tässä leikissä menettää on nykyinen Oomin 0,25c marginaali. Nykyään taitaa marginaali olla tuplat eli omalla käytöllä joku reilu 60 € / a tulee takkiin.
Itelle tuli sama Hehkun sopimus myös 5.12. alkaen ja solmin tuossa jo jatkoksi 1.2. alkaen Lumme energialle pörssisähkösopimuksen kun sai taas 6kk ilman perusmaksua.
Mielenkiinnolla odotan, että meneekö Hehkun kanssa kaikki putkeen. :smoke:
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 666
Vieläkin näkyy Oomin alkavan 6.12. Miten muilla oomin perunneilla näkyy?

Vattenfallista ei vieläkään mitään havaintoa Datahubissa, vaikka sopimusvahvistus saapui sähköpostiin 28.11.
Ilmeisesti olivat peruneet sopimuksen, mutta unohtaneet välittää tiedon Datahubille. Todennäköisesti sähköt olisivat siis katkenneet puoliltaöin. Tahallaanko näin tekevät?

Vattenfall edelleen tuolta Datahubista uupuu. Mikähän syynä?
Katsopa tarkasti kilahtiko sähköpostiin tosiaan sopimusvahvistus vaiko vain tilausvahvistus. Jos jälkimmäinen, niin todennäköisesti ovat yrittäneet laittaa sopimusta alkavaksi tuolloin, mutta se ei ole onnistunut kun datahubissa on sillä hetkellä ollut jotain muuta voimassa. Käsittääkseni eivät kokeile toista kertaa, vaan pitää olla itse yhteydessä Vattenfalliin. Itsestään se sinne datahubiin tuskin ilmestyy.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 412
Katsopa tarkasti kilahtiko sähköpostiin tosiaan sopimusvahvistus vaiko vain tilausvahvistus. Jos jälkimmäinen, niin todennäköisesti ovat yrittäneet laittaa sopimusta alkavaksi tuolloin, mutta se ei ole onnistunut kun datahubissa on sillä hetkellä ollut jotain muuta voimassa. Käsittääkseni eivät kokeile toista kertaa, vaan pitää olla itse yhteydessä Vattenfalliin. Itsestään se sinne datahubiin tuskin ilmestyy.
On tosiaan tilausvahvistus. Laittelin tuonne jo viestiä, mutta kovin nopeaan eivät tunnu vastailevan. Pitää maanantaina ottaa luuri käteen...

Tämä kaikkihan johtuu siitä Oomista, kun olivat unohtaneet poistaa sopimuksen Datahubista, vaikka asia oli puhelimitse sovittu.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 666
On tosiaan tilausvahvistus. Laittelin tuonne jo viestiä, mutta kovin nopeaan eivät tunnu vastailevan. Pitää maanantaina ottaa luuri käteen...

Tämä kaikkihan johtuu siitä Oomista, kun olivat unohtaneet poistaa sopimuksen Datahubista, vaikka asia oli puhelimitse sovittu.
Joo kannattaa soittaa. Mulla oli vähän samaa hommaa että aktivointi ei heti ollut onnistunut, ja soittamalla asiakaspalvelija teki sen siinä puhelun aikana ja tarkisti että meni oikein perille asti. Täydet pisteet sille asiakaspalvelijalle.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 412
Joo kannattaa soittaa. Mulla oli vähän samaa hommaa että aktivointi ei heti ollut onnistunut, ja soittamalla asiakaspalvelija teki sen siinä puhelun aikana ja tarkisti että meni oikein perille asti. Täydet pisteet sille asiakaspalvelijalle.
Soitin nyt tuonne ja hylättyä sopimusta ei saatu enää aktivoitua uudelleen vaan piti tehdä uusi sopimus alkamaan parin viikon päästä eli 26.12. Olisi kyllä kelvannut 7,99c/kWh joulukuulle, kun näyttää pörssi nyt olevan jatkuvasti tuon päälle. Lisäksi sopimuskausi päättyy joulupyhinä, joten saa tuleviakin (yllättäviä) ongelmia sitten jännittää. Kaikki tämä johtui Oomin kämmistä.

Vattenfallin asiakaspalvelu hoiti asian kyllä muuten ihan mallikkaasti, mutta puhelun maksullisuus aina vähän korpeaa (8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min). Tosin eipä ollut paljon jonoa. :speechless:
 
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
209
PKS Priimassa Q1/24 kiinnitys nyt 10,25c (-12,6 % perjantaista). Viimeksi 23.11. ollut tuolla tasolla. Huippu ollut 5.12. 12,8c. Vieläkin ollaan tosin sen 1-2c korkeammalla, mitä tuota sai syksymmällä. Ehdottomasti toki nyt harkinnan paikka, jos tuota on seuraillut ja kulutusvaikutus kiinnostaa talven yli.

Näyttökuva 2023-12-11 151402.png
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 965
Jos on nyt tarve ottaa uusi sähkösopimus ja puhdas pörssi ei houkuttele, niin Turku Energian Louna Nero vaikuttaa IMO ihan kohtuulliselta vaihtoehdolta:

12kk 50% 8,92 snt/kWh kiinteä ja 50 % pörssi 0,49snt/kWh marginaalilla. Kuukausimaksu 4,95€.

Jos haluaa riskejä minimoida, niin tuolla saa ainakin jotain pörssisähkön ja kiinteän välistä, osoittautui kumpi vaan sitten jälkiviisasta paremmaksi.
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
497
Helenillä on hinnat tulleet ihan pienesti alaspäin (kiinteät sopimukset).

6 kk 12,29 snt/kWh (oli perjantaina 12,98 ja viikko sitten 12,59)
12 kk 11,28 snt/kWh (oli perjantaina 11,59 ja viikko sitten 11,20)
24 kk 9,88 snt/kWh (oli perjantaina 10,49 ja viikko sitten 9,75)

Lisäksi ovat näköjään lisänneet tarjolle CO2-vapaat Suomisähkö 12 kk ja 24 kk sopimukset, jos haluaa maksaa vielä vähän enemmän. Näiden myöskin kiinteiden sopimusten hinnat ovat 11,38 snt ja 9,99 snt. Kuukausimaksut samat kuin muissa eli 5,99 e/kk.

Myynnissä on myös 24 kk Fiksu, joka on 14.12. saakka 8,99 snt/kWh + 3,99 e/kk. Tämä on siis kulutusvaikutuksellinen sopimus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
677
Lumme energialta tuli jatkotarjous 6kk sopparille, joka päättyy meillä 31.3.2024. Uusi hinta olisi 1.4 lähtien 8,8snt/kwh ja kuukausimaksu 3,99e/kk. Sopimus olisi kaksivuotinen. Tämän hetken hinnoilla olisi helppoa melkeinpä tuo hyväksyä, mutta taidan odotella kesään asti.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
3 078
Lumme energialta tuli jatkotarjous 6kk sopparille, joka päättyy meillä 31.3.2024. Uusi hinta olisi 1.4 lähtien 8,8snt/kwh ja kuukausimaksu 3,99e/kk. Sopimus olisi kaksivuotinen. Tämän hetken hinnoilla olisi helppoa melkeinpä tuo hyväksyä, mutta taidan odotella kesään asti.
Yllättävän hyvä tarjous. Toki 24kk on pitkä aika sitoutua. Itselläni päättymässä Lumpeen 6kk 9.27snt/kwh huhtikuun lopussa, joten oletettavasti kuukauden päästä tulossa tännekin jatkotarjous. Se on ainakin varmaa, että pörssihommaan en lähden kuin korkeintaan kesäajalle.
 
Liittynyt
17.12.2022
Viestejä
265
Lumme energialta tuli jatkotarjous 6kk sopparille, joka päättyy meillä 31.3.2024. Uusi hinta olisi 1.4 lähtien 8,8snt/kwh ja kuukausimaksu 3,99e/kk. Sopimus olisi kaksivuotinen. Tämän hetken hinnoilla olisi helppoa melkeinpä tuo hyväksyä, mutta taidan odotella kesään asti.
On vaikea kuvitella, että tuo tarjous tuntuisi vielä hyvältä puolen vuoden kuluttua (kun tuomi kukkii)...
 

Mandelbrot

Tukijäsen
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
89
Jaahas, Helenin perjantaipäivityksen myötä nyt kaksivuotinenkin sopimus on jo yli 10 senttiä. :oops:

Kiinteät sopimukset:
6 kk 12,98 snt/kWh (oli 12,59)
12 kk 11,59 snt/kWh (oli 11,20)
24 kk 10,49 snt/kWh (oli 9,75)
Sain ja tein Helenin jatkosopimuksen:
Sopimus jatkuu 01.01.2024 nykyisen päättyvän sopimuksen perään.
Tuote: Kiinteähintainen Perussähkö 12 kk
Sopimuksen hinnat:
- perusmaksu 3.99 €/kk

- energiamaksu 9.25 c/kWh

Tarjous koskee ilmeisesti vain nykyisiä asiakkaita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
101
Nyt PKS Prrima kiinnitykset ovat laskussa jo kolmatta päivää. Jos pörssihinnat alkavat hirvittämään, tällä hetkellä Q1 saa kiinnitettyä 10,188 hintaan. Alkaa itseäkin vähän houkuttamaan tämä vaihtoehto.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 201
Lumme energialta tuli jatkotarjous 6kk sopparille, joka päättyy meillä 31.3.2024. Uusi hinta olisi 1.4 lähtien 8,8snt/kwh ja kuukausimaksu 3,99e/kk. Sopimus olisi kaksivuotinen. Tämän hetken hinnoilla olisi helppoa melkeinpä tuo hyväksyä, mutta taidan odotella kesään asti.
Jos on talvella selkeästi kesää enemmän sähkönkulutusta, niin on oikein hyvä sopimus (Jos siis on todellakin täysin kiinteä, ilman kulutusvaikutushuijauksia.... Ei ole tulossa vakaata energiaa lisää kohta, niin tuskin menetät 2 senttiä enempää tuossa, vaikka tartut tuohon (vrt kesä). Riippuen missä asut, niin siirtohinnat voivat olla enemmän, kuin tuo hinta..
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
93
Lumme energialta tuli jatkotarjous 6kk sopparille, joka päättyy meillä 31.3.2024. Uusi hinta olisi 1.4 lähtien 8,8snt/kwh ja kuukausimaksu 3,99e/kk. Sopimus olisi kaksivuotinen. Tämän hetken hinnoilla olisi helppoa melkeinpä tuo hyväksyä, mutta taidan odotella kesään asti.
En näe pienintäkään järkeä sitoutua tuollaisilla fantasiahinnoilla kahdeksi vuodeksi.

Kallis määräaikainen sopii esimerkiksi lyhyelle talviajalle sellaiselle jolla talous on niin tiukalla ettei voi ottaa riskiä yhden kuukauden teoreettiselta korkeammalta laskulla pörssillä.

Edeltävän puolen vuoden pörssi oli itsellä neljä senttiä. Tuskin hinnat tästä ainakaan paljoa nousevat. Se kaksi vuotta on tosi pitkä aika.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 164
En näe pienintäkään järkeä sitoutua tuollaisilla fantasiahinnoilla kahdeksi vuodeksi.

Kallis määräaikainen sopii esimerkiksi lyhyelle talviajalle sellaiselle jolla talous on niin tiukalla ettei voi ottaa riskiä yhden kuukauden teoreettiselta korkeammalta laskulla pörssillä.

Edeltävän puolen vuoden pörssi oli itsellä neljä senttiä. Tuskin hinnat tästä ainakaan paljoa nousevat. Se kaksi vuotta on tosi pitkä aika.
Itse laskin että 8c vuoden määräaikainen maksaisi yhtä paljon kuin pörssisähkön keskihintaennusteet omalla kulutusprofiililla (20.000kwh vuodessa, 3000kwh pahimpana talvikuukautena). Otin sen, tosin 2 vuoden määräaikaisen, joten tulee jonkun verran takkiin mielenrauhan takia.

Jos olisi oikein halunnut pihistellä, niin pörssisähkö ja aina kun sähkö yli 10c niin puita uuniin. Jos taas varaava sähkölämmitys jossa yöllä voi lämmittää kaiken, niin sitten lienee pörssi paras. Jos noissa takoissa olisi ollut sähkövastukset, niin olisin jatkanut pörssisähköllä. Jos taas olisi ollut vesikiertoinen lämmitys, niin olisin liittynyt kaukolämpöön (n. 10c/kwh perusmaksuineen).
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 549
Edeltävän puolen vuoden pörssi oli itsellä neljä senttiä. Tuskin hinnat tästä ainakaan paljoa nousevat. Se kaksi vuotta on tosi pitkä aika.
Jos nyt vuosisopimukseen verrataan, niin eikö kannattaisi ennemmin katsoa edes edeltävän VUODEN toteutunutta pörssihintaa. Itselläkin on viime kuukausi -3 snt/kWh, että ehkä pyrkisin sen suodattamaan kokonaan tilastoista jos vertaisin mitä kannattaa tehdä jatkossa.
 
Liittynyt
13.07.2020
Viestejä
80
Hetken seurannut tuota Omavoima Priiman ja PKS priiman hintoja ja näyttäisi, että omavoimalla järjestään hiukan halvemmat hinnat kiinnityksillä. Jos jatkuu tuo hintaero vielä tulevaisuudessa, niin pitää kyllä vaihtaa PKS--->Omavoimalle. 24000kWh vuosikulutuksella äkkiä tulee euroissakin eroa esim. 0,4c/kWh erolla.

Aiemmin olen aina mennyt määräaikaisilla sopimuksilla, mutta nyt ensimmäistä kertaa pörssiin, kun 14.12 loppuu vanha "halpa" määräaikainen.

Yläpohjassa on 30cm lisää eristettä, shellyt ohjaamassa veden lämmitystä ja lattialämmityksiä. Tiskit ja pyykit totutellut ajastamaan yölle. Josko sitä näillä tempuilla saisi vähän ajastettua kulutusta tuonne halvemmille tunneille (ja jännä samalla nähdä, minne tuon kulutuksen saa tiputettua).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 683
Viestejä
4 289 128
Jäsenet
71 712
Uusin jäsen
eonosity1

Hinta.fi

Ylös Bottom