Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
26.02.2023
Viestejä
88
Onko muille tullut ksat sopparivahvistusta spostiin kuinka pian sopimuksen teon jälkeen?
Itsellä meni kaksi päivää.
Vahvistus löytyi roskapostista, johon täällä foorumilla on jo aiemmin viitattu.
Edit: Voit myös tarkistaa ksat Online palvelusta sopimustilanteesi jos se on jo käsitelty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 030
Ai perhana niillä oli tuokin vaihtoehto.

Energia päivä
10,04 c/kwh
Energia yö
8,56 c/kwh


Ite otin siis tuon 9,30snt yleissähkön vaikka mulla on aina ollut päivä/yösähkösopimus aiemmin.

Jaksaisikohan vaihtaa. Ei taida olla suurta eroa. Kattelin viime talven kuukausia niin suurin osa energiasta on mennyt päiväsaikaan vaikka lämminvesivaraaja lämpeää klo 23 yösähköllä.

Viime talvena tosin poltin aivan helvetisti puuta.
Hmm en tiedä, ei taida olla suurta merkitystä. Vai mitä mieltä olette?

Kulutus sellainen 10 000 kWh/vuosi. Viime vuonna meni vain 8400 kWh. ILP+varaava leivinuuni.
Itellä vuodessa about 17 000kWh/vuosi ja LVV sekä lattiat(kylppäri, keittiö ja vessa) lämpeää yösähköllä. Onko jotenki mahdollista saada tarkempia tietoja esim vuoden ajalta, tai vaikka talvikuukausilta, minkä verran esim yöllä kuluu sähköä?
 
Liittynyt
17.05.2023
Viestejä
49
Itellä vuodessa about 17 000kWh/vuosi ja LVV sekä lattiat(kylppäri, keittiö ja vessa) lämpeää yösähköllä. Onko jotenki mahdollista saada tarkempia tietoja esim vuoden ajalta, tai vaikka talvikuukausilta, minkä verran esim yöllä kuluu sähköä?
Viime talvi:
Marraskuu Päivä 42% Yö 37% 19% ALV 2% Perusmaksu - yhteensä 634 kWh
Joulukuu Päivä 52% Yö 38% - 928 kWh
Tammikuu Päivä 50% Yö 39% - 832 kWh
Helmikuu Päivä 49% Yö 40% - 794 kWh
Maaliskuu Päivä 48% Yö 41% - 797 kWh

Luulen että tuohon vaikutti aika paljon se, että lämmitin yleensä aina leivinuunin työpäivän jälkeen noin klo 18-20 jolloin se puskee eniten lämpöä nimenomaan yöaikaan. Muuta ajastusta minulla ei ole yölle kuin se lämminvesivaraaja. Sähköinen kylpyhuoneen lattialämmitys on aina päällä. Sähköpattereita en pitänyt ollenkaan päällä viime talvena eikä ollut tarvettakaan kun ILP+uuni riittää.
 
Liittynyt
26.11.2021
Viestejä
6
Itellä vuodessa about 17 000kWh/vuosi ja LVV sekä lattiat(kylppäri, keittiö ja vessa) lämpeää yösähköllä. Onko jotenki mahdollista saada tarkempia tietoja esim vuoden ajalta, tai vaikka talvikuukausilta, minkä verran esim yöllä kuluu sähköä?
Kyllähän tiedot saa yleensä kaikista sähköyhtiöstä. Itsellä kulutus n. 15 000kWh/vuosi ja joulukuussa 2022 yösähkön osuus oli 52 %, just suurin osa tulee LVV:sta. Lämmitysmuotona suora sähkölämmitys ja yksi ilmalämpöpumppu.

Otin juuri KSS:n 9,30c/kWh sopparin, niin eipähän tarvitse miettiä, mihin aikaan sähköä käyttää. Päivä/yösähköön siirtymisellä säästäisin talvikuukautena vain n. 40-50 senttiä kuukaudessa.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
532
Vaikka käyttää yösähköä, niin silti voi ostaa yleissähköä. Koska siirtoyhtiöltä tulee ne tulikomennot lämmivesivaraajaa varten.

Tälläkin hetkellä mulla on Helenin markkinasähkö, eli yksi aika/yleissähkö, ja siirtoyhtiöltä tulee päivä/yösähkö...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436


Työ- ja elinkeinoministeriön alainen Energiavirasto totesi tänään julkaistussa linjauksessaan energiayhtiö Helenin toimineen lainvastaisesti.
Energiaviraston päätös liittyy Helenin toimitusvelvolliseen sähkönmyyntiin. Päätöksessä todetaan, että Helen oli toiminut sähkönmarkkinalain vastaisesti tarjotessaan pörssisähköä ainoana toimitusvelvollisena sopimuksena 1. syyskuuta 2022 alkaen.
Yhtiö toimi lainsäädännön vastaisesti myös jättämällä Perussähkö-tuotteen hinnat julkaisematta helposti saataville. Hintoja ei myöskään toimitettu Energiaviraston tietoon.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 678
Minulle kilahti välittömästi.
Sama täällä. Tuli sitten tartuttua myös tuohon tarjoukseen talveksi, kun ei nuo futuurit hirveän lupaavalta näytä eikä tämä viimeaikainen hintojen käyttäytyminen. Todennäköisesti nyt sitten tulee heti 14 päivän irtisanomisajan jälkeen kovia tarjouksia :D

Vuosikulutus n. 23 000 kWh, mistä iso osa talvella lämmitykseen, niin ehkä se on parempi ottaa tuo 9,30snt/kWh vanhan 5,15snt/kWh sopparin jatkoksi - tosin väliin tulee pätkä pörssiä, kun otin tuon KSAT:n sopparin alkamaan mahdollisimman myöhään. Siirron kanssa nousee hinta karkeasti ottaen nyt sitten n. 33% viime talvesta.
 
Liittynyt
11.08.2020
Viestejä
34
Nyt oli Helenille ilmestynyt uusi sopimusmuoto, oli myös pörssisähkön kohdalle jäänyt tuo maininta toimitusvelvollisuustuotteesta.

1687966405543.png
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
52
Itsellä meni kaksi päivää.
Vahvistus löytyi roskapostista, johon täällä foorumilla on jo aiemmin viitattu.
Edit: Voit myös tarkistaa ksat Online palvelusta sopimustilanteesi jos se on jo käsitelty.
Pitää tuo tsekata vielä myöhemmin, ei näkynyt roskapostissakaan. Kiitos.
 
Liittynyt
11.07.2019
Viestejä
164
Pitää tuo tsekata vielä myöhemmin, ei näkynyt roskapostissakaan. Kiitos.
Oletko hiljattain irtisanonut määräaikaisen? Itsellä kävi niin että määräaikaisen päättymistiedot eivät valuneet datahubiin ja tuli kieltävä vastaus. Piti soittaa nykyiselle sähköyhtiölle, niin toisella yrittämällä tuli saman tien tilausvahvistus.
 
Liittynyt
05.09.2018
Viestejä
235
Itellä vuodessa about 17 000kWh/vuosi ja LVV sekä lattiat(kylppäri, keittiö ja vessa) lämpeää yösähköllä. Onko jotenki mahdollista saada tarkempia tietoja esim vuoden ajalta, tai vaikka talvikuukausilta, minkä verran esim yöllä kuluu sähköä?
Fingridin Datahubista saa oman käyttöpaikkansa tuntikohtaisen kulutusdatan haettua CSV-tiedostona sähköyhtiöstä riippumatta. Se avautuu Excelissä ihan siististi ilman ylimääräisiä jumppia (tai no, kellonaika on siinä UTC-aikaa, eli Suomen aikaan pitää lisätä kaksi tuntia tai kolme kesäaikana).


Laskeskelin juuri tuon datan avulla olisiko siirtohinnoissa omalla käytöllä menneen vuoden ajalta ollut eroa Caruna Espoo Oy:n siirtoalueella yleissiirron, yösiirron tai kausisiirron välillä n. 17500 kWh vuosikulutuksella. Kaikki olivat n. 15 euron sisällä toisistaan, halvin oli n. 615 e/v yleissiirto. Ei tarvinnut lähteä sopimusta vaihtamaan, kun se oli jo käytössä oleva :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2022
Viestejä
52
Mahtaako Oomille löytyä tällä hetkellä jotain kampanjaa esim. perusmaksuja ilmaiseksi?
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Jos näin hyvällä säällä on pörssisähkön hinnat kohtuullisen korkealla, niin mahtaako pörssisähkön edulliset hinnat olla tältä vuodelta ohi?

Mitä arvelette, nouseeko myös määräaikaisten hinnat ensi kuun alusta, eli pitäisikö pitää jo kiirettä luoda talvelle sopimus?

Pahoittelut jos on ihan perusasiaa, olen itse vasta alkanut perehtyä asiaan*. Jos joku silti jaksaa ystävällisesti antaa näkemyksensä/neuvonsa, arvostan kovasti.

* Tämän vuoksi ei kannata suutahtaa, jos tässä olen täysin väärillä jäljillä asioista.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 860
Jos näin hyvällä säällä on pörssisähkön hinnat kohtuullisen korkealla, niin mahtaako pörssisähkön edulliset hinnat olla tältä vuodelta ohi?

Mitä arvelette, nouseeko myös määräaikaisten hinnat ensi kuun alusta, eli pitäisikö pitää jo kiirettä luoda talvelle sopimus?

Pahoittelut jos on ihan perusasiaa, olen itse vasta alkanut perehtyä asiaan*. Jos joku silti jaksaa ystävällisesti antaa näkemyksensä/neuvonsa, arvostan kovasti.

* Tämän vuoksi ei kannata suutahtaa, jos tässä olen täysin väärillä jäljillä asioista.
Ainakin tuulituotanto on aikalailla nollissa ja se selittää osittain hintaa tällä hetkellä. Ei näitä kannata ihan päivätasolla ihmetellä. 28 vrk keskihinta on tällä hetkellä 5.29 c/kWh ja ennemmin seuraisin sitä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 860
Niin ja itse ainakin otin 6kk määräaikaisen tolla 9.3 c/kWh loka-maaliskuuksi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 126
Jos näin hyvällä säällä on pörssisähkön hinnat kohtuullisen korkealla, niin mahtaako pörssisähkön edulliset hinnat olla tältä vuodelta ohi?

Mitä arvelette, nouseeko myös määräaikaisten hinnat ensi kuun alusta, eli pitäisikö pitää jo kiirettä luoda talvelle sopimus?

Pahoittelut jos on ihan perusasiaa, olen itse vasta alkanut perehtyä asiaan*. Jos joku silti jaksaa ystävällisesti antaa näkemyksensä/neuvonsa, arvostan kovasti.

* Tämän vuoksi ei kannata suutahtaa, jos tässä olen täysin väärillä jäljillä asioista.
Jos kulutuksesi painottuu talvikuukausille ja on siellä normaalin omakotitalon 10-20 000 kWh huiteilla niin nyt lienee viimeisiä hetkiä vielä saada tuollainen 6kk lyhyt pätkä määräaikaisuutta, veikkaan että nuo poistuvat saatavilta ensi kuun aikana. Sähkön hinta on aina halvimmillaan kevättulvien jälkeen ja lähtee nousuun syksyä kohti juuri näillä paikkeilla, kunnes sitten syysmyrskyt tasoittavat hintaa reilusti.

Itsekään en voi ottaa riskiä siitä että talvella tulee pitkä pakkasjakso jolloin ei tuule, ja valitsin tuollaisen 9,3c 6kk pätkän marras-toukokuun ajaksi kun niitä vielä viime kuussa Lumpeelta sai. Nyt on ollut pitkä jakso kuivuutta ja vesivoiman käyttämien altaiden täyttöasteet ovat viime vuottakin pienemmät Suomessa ja Ruotsissa, joten vesivoiman kanssa pitää himmailla viime vuottakin enemmän. Mutta se aihepiiri kuuluu enemmän tänne: Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
378
Tännekin tulossa Lumme energian sähköä ketjun vinkkausten perusteella parin viikon päästä, kun Helenistä pääsee irti. Ensin pörssillä syyskuun loppuun ja sitten 6kk 9,70c/kWh hinnalla talven yli. Ja ainakin minulla Oma Lumme sovelluksessa näkyy nuo molemmat sopimukset, kun taas webbisivulla vain tuo seuraavana alkava pörssisoppari.
Juhannusta edeltävänä torstaina yllättäen Heleniltä soittivat ja kyselivät että miksi olen lähdössä heiltä pois ja että millaista sopimusta olen muualta saanut. Kysyi että ”rahastako se oli kyse” :D. Olisi kyllä pitänyt älytä sanoa että Helenin asiakaspalvelun kankeus on se toinen syy, ei kiinnosta tunteja puhelimessa jonottaa tai yrittää botin kanssa asioita hoitaa. Olisi voinut kysellä sieltä jotain tarjousta edellisen päättyessä, mutta jos tavoitettavuutta ei ole niin parempi mennä muualle. Lumpeen kanssa on saanut ihmisen chattiin muutamassa minuutissa joka kerran.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
173
Onko noita 6kk määräaikaisia millään toimijalla mahdollista saada alkamaan 5-6kk päästä? Itselläni kiintelä loppuu joulukuun alusta vasta, joten ei tuossa 3kk rajoissa sitä saa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 126
Onko noita 6kk määräaikaisia millään toimijalla mahdollista saada alkamaan 5-6kk päästä? Itselläni kiintelä loppuu joulukuun alusta vasta, joten ei tuossa 3kk rajoissa sitä saa.
Lumpeella oli mahdollista vaikka vuoden päähän, mutta se tarjous päättyi ja näillä nykyisillä ei enää näyttäisi olevan. Syynä on se että Fingridin Datahubiin voi syöttää tietoja vain 90pv päähän joten ne yritykset jotka tarjoavat tuota pidemmälle ulottuvia alkamispäivämääriä, joutuvat hilloamaan niitä sopimuksia omissa järjestelmissään tuon väliajan, ja ymmärrettävästi kaikki eivät tuohon halua lähteä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
970
Tuolta windystä kun seuraa perämerenkin tuulia niin viimeiset pari päivää ja tulevat pari päivää aika violetin näköistä eli tuulta ei yhtään, sitten alkaa taas enemmän tuulemaan niin eiköhän nää spotit taas laske, niinkuin aina ennenkin. Kuvittelisi että tässä on heinäkuu ainakin vielä matalan sähkönkulutuksen aikaa suomessa että kerkeää kytätä noita määräaikaisia hetken.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
286
Huomenna loppuu 5,18c diili Helenin kanssa ja tuli sitten otettua tuo Ksat tiili 27.9.-> 6kk.
Pidemmälle ei antanut viedä sopparin tekoa.

Tää väli sit mennään vissiin Pörssisähköllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Huomenna loppuu 5,18c diili Helenin kanssa ja tuli sitten otettua tuo Ksat tiili 27.9.-> 6kk.
Pidemmälle ei antanut viedä sopparin tekoa.

Tää väli sit mennään vissiin Pörssisähköllä.
Anteeksi aloittelijamaisuuteni, mutta pientä jeesiä kaipaisin fiksuilta oletuksiini:
- mulla loppuu Helenin määräaikainen sopimus 5.7.
- otan pörssisähkön (toistaiseksi voimassaoleva soppari, 14vrk irtisanominen) sen jatkoksi vaikka tänään
- otan määräaikaisen 6/12/24kk sopparin alkamaan joskus syyskuussa tällä tai ensi viikolla kunhan tarjouksia perkaan läpi

Onko tässä joku looginen ongelma mitä en hoksaa? Ei pitäisi olla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
189
Anteeksi aloittelijamaisuuteni, mutta pientä jeesiä kaipaisin fiksuilta oletuksiini:
- mulla loppuu Helenin määräaikainen sopimus 5.7.
- otan pörssisähkön (toistaiseksi voimassaoleva soppari, 14vrk irtisanominen) sen jatkoksi vaikka tänään
- otan määräaikaisen 6/12/24kk sopparin alkamaan joskus syyskuussa tällä tai ensi viikolla kunhan tarjouksia perkaan läpi

Onko tässä joku looginen ongelma mitä en hoksaa? Ei pitäisi olla?
Kyllä tuo minusta ihan loogiselta suunnitelmalta vaikuttaa. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
286
Anteeksi aloittelijamaisuuteni, mutta pientä jeesiä kaipaisin fiksuilta oletuksiini:
- mulla loppuu Helenin määräaikainen sopimus 5.7.
- otan pörssisähkön (toistaiseksi voimassaoleva soppari, 14vrk irtisanominen) sen jatkoksi vaikka tänään
- otan määräaikaisen 6/12/24kk sopparin alkamaan joskus syyskuussa tällä tai ensi viikolla kunhan tarjouksia perkaan läpi

Onko tässä joku looginen ongelma mitä en hoksaa? Ei pitäisi olla?
Ei. Paitsi se että tuo KSAT diil vissiin loppuu kuunvaihteessa, eli huomenna vika päivä.

Tehdessäsi VakaaWirta -sähkösopimuksen Online -palvelussa kampanja-aikana 2.5.2023-30.6.2023 osallistut Viikonloppu Kuortaneella -matkapaketin arvontaan.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
143
Soittelin tuosta ksatille, koska osoitteella ei antanut tehdä. Puhelimessa ei onnistunut, koska myynnissä hirveä ruuhka. Kuullosti vähän siltä ettei tarjoushinta ainakaan tipu kuun vaihteessa.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
588
Itse tilasin just tänään ksat:ila ton 9.30€/6kk sopimuksen. Ei onnistunut osoitteella, mutta kaivoin sähkölaskusta käyttöpaikan jolla onnistui. Vahvistus tuli sähköpostilla samantein.
 
Liittynyt
13.08.2017
Viestejä
23
Itse tilasin just tänään ksat:ila ton 9.30€/6kk sopimuksen. Ei onnistunut osoitteella, mutta kaivoin sähkölaskusta käyttöpaikan jolla onnistui. Vahvistus tuli sähköpostilla samantein.
Sama juttu täällä, käyttöpaikkanumerolla onnistui, osoitteella ei...
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 459
Nyt on tosiaan ollut lähes tuuletonta reilun viikon koko maassa ja osa uusista pörssisähkön käyttäjistä näyttää jo pikkaisen panikoituneen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että keskiarvot näissä ratkaisee. Lehtien otsikoissa nuo korkeimmat hintapiikit toki vilisevät, mutta eivät ne ole ratkaisevia kokonaishinnassa mitä siihen lopulliseen laskuun tulee.

7 vrk keskihinta nyt 9.08 snt/kWh ja 28 vrk keskihinta 5.54 snt/kWh. Nämäkin ovat kuitenkin alempana kuin ne määräaikaiset 6kk tarjoukset. Itsellä oma keskihinta ollut max sentin enemmän kuin tuo 28vrk keskihinta samalta ajalta. Käytön optimoinnit olen lopettanut joulukuun jälkeen muuten kuin saunan lämmityksen osalta ja siinäkin aika harvoin saunapäivää on tarvinnut vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
189
Nyt on tosiaan ollut lähes tuuletonta reilun viikon koko maassa ja osa uusista pörssisähkön käyttäjistä näyttää jo pikkaisen panikoituneen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että keskiarvot näissä ratkaisee. Lehtien otsikoissa nuo korkeimmat hintapiikit toki vilisevät, mutta eivät ne ole ratkaisevia kokonaishinnassa mitä siihen lopulliseen laskuun tulee.

7 vrk keskihinta nyt 9.08 snt/kWh ja 28 vrk keskihinta 5.54 snt/kWh. Nämäkin ovat kuitenkin alempana kuin ne määräaikaiset 6kk tarjoukset. Itsellä oma keskihinta ollut max sentin enemmän kuin tuo 28vrk keskihinta samalta ajalta. Käytön optimoinnit olen lopettanut joulukuun jälkeen muuten kuin saunan lämmityksen osalta ja siinäkin aika harvoin saunapäivää on tarvinnut vaihtaa.
En jaksa itse liikaa murehtia, mutta ajastan kaiken minkä voi ajastaa yön edullisemmille tunneille.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 669
Nyt on tosiaan ollut lähes tuuletonta reilun viikon koko maassa ja osa uusista pörssisähkön käyttäjistä näyttää jo pikkaisen panikoituneen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että keskiarvot näissä ratkaisee. Lehtien otsikoissa nuo korkeimmat hintapiikit toki vilisevät, mutta eivät ne ole ratkaisevia kokonaishinnassa mitä siihen lopulliseen laskuun tulee.

7 vrk keskihinta nyt 9.08 snt/kWh ja 28 vrk keskihinta 5.54 snt/kWh. Nämäkin ovat kuitenkin alempana kuin ne määräaikaiset 6kk tarjoukset. Itsellä oma keskihinta ollut max sentin enemmän kuin tuo 28vrk keskihinta samalta ajalta. Käytön optimoinnit olen lopettanut joulukuun jälkeen muuten kuin saunan lämmityksen osalta ja siinäkin aika harvoin saunapäivää on tarvinnut vaihtaa.
Totta turiset, itsekin pahimpina pörssisähköaikoina jaksoin optimoida kaiken astian ja pyykinpesusta, nyt en jaksa kuin sähköauton latauksen. Tosiaan nyt on menossa tyynein viikko miesmuistiin ja loppuviikosta näyttää helpottavan. Ensviikko näyttää jo paremmalta tuulten suhteen.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
57
Olikos niin, että näihin määräaikaisiin sähkösopimuksiin, esim ksat 6kk tarjous, sovelletaan 14 vrk peruutusoikeutta eli tänään/huomenna tilatessa voi vielä kaksi viikkoa seurata jos tulisi parempia tarjouksia vastaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 189
Sähkön spot- keskihinta heinäkuussa vuosina 2019-2022.
2018 6,696
2019 5,693
2020 2,502
2021 9,764
2022 22,857

ja elokuussa
2018 6,88
2019 6,047
2020 5,028
2021 8,459
2022 32,426

Voiko näistä päätellä tulevaa hintatasoa, en osaa sanoa. Ainoastaan se on huomattavaa että viime vuosi poikkesi aikaisemmista viime vuoden tapahtumien vuoksi, kaasuputki yms.

Halvimmillaan hinta kyseisinä vuosina oli
2018 tammikuu
2019 kesäkuu
2020 toukokuu
2021 huhtikuu
2022 maaliskuu

Vuosikohtaiset spot-sähkön keskihinnat ovat olleet seuraavat:
  • 2018 spot-keskihinta 5,80 snt/kWh
  • 2019 keskihinta 5,46 snt/ kWh
  • 2020 keskihinta 3,47 snt/kWh
  • 2021 spot-keskihinta 8,95 snt/kWh


 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 669
Sähkön spot- keskihinta heinäkuussa vuosina 2019-2022.
2018 6,696
2019 5,693
2020 2,502
2021 9,764
2022 22,857

ja elokuussa
2018 6,88
2019 6,047
2020 5,028
2021 8,459
2022 32,426

Voiko näistä päätellä tulevaa hintatasoa, en osaa sanoa. Ainoastaan se on huomattavaa että viime vuosi poikkesi aikaisemmista viime vuoden tapahtumien vuoksi, kaasuputki yms.

Halvimmillaan hinta kyseisinä vuosina oli
2018 tammikuu
2019 kesäkuu
2020 toukokuu
2021 huhtikuu
2022 maaliskuu

Ennen vanhaan fossiilituotteiden maailmanmarkkina hinta, vesivoimaloiden vesivarat ja ydinvoimaloiden seisokit ja/tai ongelmat vaikuttivat sähkönhintaan. Nyt kun tuulivoimaa on noussut valtavasti lisää on tuulivoimasta tullut selvästi suurin hintojen heiluttaja. Vaikka kesällä olisi kallista se ei kerro mitään kuinka paljon joulu-tammi-helmikuussa sähkö maksaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
286
Sähkön spot- keskihinta heinäkuussa vuosina 2019-2022.
2018 6,696
2019 5,693
2020 2,502
2021 9,764
2022 22,857

ja elokuussa
2018 6,88
2019 6,047
2020 5,028
2021 8,459
2022 32,426

Voiko näistä päätellä tulevaa hintatasoa, en osaa sanoa. Ainoastaan se on huomattavaa että viime vuosi poikkesi aikaisemmista viime vuoden tapahtumien vuoksi, kaasuputki yms.

Halvimmillaan hinta kyseisinä vuosina oli
2018 tammikuu
2019 kesäkuu
2020 toukokuu
2021 huhtikuu
2022 maaliskuu

Vuosikohtaiset spot-sähkön keskihinnat ovat olleet seuraavat:
  • 2018 spot-keskihinta 5,80 snt/kWh
  • 2019 keskihinta 5,46 snt/ kWh
  • 2020 keskihinta 3,47 snt/kWh
  • 2021 spot-keskihinta 8,95 snt/kWh


Nyt kun kerran sait kaivettua heinä- ja elokuun spot-keskihinnat, niin laittaisitko vaikka joulu-, tammi- ja helmikuun spot-keskihinnat? Lähinnä meinaan sitä että jos kerran nyt porukka on ottanut ns. varman päälle tuon vajaan 10snt talvikaudeksi niin paljon se pörssisähkö on keskimääräisesti ollut talven kylmempinä aikoina?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 189
Nyt kun kerran sait kaivettua heinä- ja elokuun spot-keskihinnat, niin laittaisitko vaikka joulu-, tammi- ja helmikuun spot-keskihinnat? Lähinnä meinaan sitä että jos kerran nyt porukka on ottanut ns. varman päälle tuon vajaan 10snt talvikaudeksi niin paljon se pörssisähkö on keskimääräisesti ollut talven kylmempinä aikoina?
Tuolta sivustolta on helppo itse katsoa haluamansa kuukaudet.
 

KimmoZ28

Tukijäsen
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
186
Ei oikein toimi toi kovin hyvin noi ksat-sivut. Menin tekemään sopparia alkamaan 90 päivän päähän. Eka valitti, että en ole täysi ikäinen, vaikka sos-tunnus oli oikein ja syntymävuosi on 84. Painoin uudestaan ja sitten se hyväksyi sopparin. Sähköpostin vahvistuksessa alkamispäivä olikin sitten 14.7, eikä syyskuun lopussa. Huomenna sitten jonottamaan asiakaspalveluun.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Olikos niin, että näihin määräaikaisiin sähkösopimuksiin, esim ksat 6kk tarjous, sovelletaan 14 vrk peruutusoikeutta eli tänään/huomenna tilatessa voi vielä kaksi viikkoa seurata jos tulisi parempia tarjouksia vastaan?
Kyllä
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 860
Ei oikein toimi toi kovin hyvin noi ksat-sivut. Menin tekemään sopparia alkamaan 90 päivän päähän. Eka valitti, että en ole täysi ikäinen, vaikka sos-tunnus oli oikein ja syntymävuosi on 84. Painoin uudestaan ja sitten se hyväksyi sopparin. Sähköpostin vahvistuksessa alkamispäivä olikin sitten 14.7, eikä syyskuun lopussa. Huomenna sitten jonottamaan asiakaspalveluun.
Mulla kävi sama moka. Maililla laitoin aspaan ja eivät pystyneet muuttamaan päivää, vaan peruivat sopparin. Tein sitten uuden oikeilla pävillä ja se meni ok.
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
532
Tuo ksatin 6 kk sopimus poistuu kuun vaihtuessa, eikä uutta ole tulossa aspan mukaan. Viikko sitten kysyin puhelimessa asiasta.

Huomenna teen itse 6kk:n sopimuksen alkamaan syyskuun lopulta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 107
KSAT tuli nyt itellekkin hommattua 6kk soppari alkamaan syyskuun lopusta. Siihen saakka pörssillä. Kyllä taas on helpottunut olo viime talven toistaiseksi voimassa olevan ja pahimmillaan 29snt/kwh maksaneena.. en halua tuon toistuvan ja vaikka hinnat tippuisi niin ihan vitun sama, ton summan maksaa helposti mielenrauhasta. Kattellaan sitten taas keväällä uudelleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
450
Saako tuon KSATin koko Suomen alueelle? Pitää varmaan itsekin se laittaa tulemaan. Te ketkä sinne on jo laittanut tilauksen niin mikä on maksimiaika aloitukseen?

Edit. Olikin tuossa ylhäällä jo että syyskuun lopulle saa, eli varmaankin se on maksimi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 779
Viestejä
4 240 760
Jäsenet
71 245
Uusin jäsen
oppipoika_

Hinta.fi

Ylös Bottom