Lisätietoja. Rakennuttaja Fingrid Oyj. Juha Pikkupeura projektipäällikkö puh. 030 395 4169.Yritin löytää tietoa paljonko tuo MW :ssa mitattuna mut en löytänyt.
Kokeile piruuttasi soittaa ja kysya.
Olettaisin vastuksen olevan jotain tallaista. Jannite on 110kV. Maksimi virta on 4000A. Vauhtipyora pyorii vasten oikosulkua 5 sekunttia.
Noista minun arvoistani saataisiin lukema etta generaattorissa on 400 MW teho.
Opinnayte tyosta loytyi etta sita oikosulkuvirtaa loytyy sitten ihan 50x suhteessa nimellisvirtaan. Nimellisteho 44 MW ja Oikosulkuteho 2 GW.
Minulla on sellainen jonkinlainen muistikuva etta sahkolinjat ovat lahes jannitteesta riippumatta ovat suunniteltu 2-4 kA virroille. Olettaisin niissa silloin sitten olevat 5 kA sulakkeita niin tuon 160 kA pitaisi riittaa helposti sulattamaan se nopeasti.
Jos akuilla haluisi tehdä vastaavan oikosulkutehon niin heitetään lonkalta että akut kestävät 3 sekunttia 20C kuormitusta niin akkuja tarvittaisiin 100 MWh. 100 MWh ei ole mikään järjetön, kun miettii että Suomessa nyt jo asennellaan 40 MWh akkuja. Ongelma taitaa enemmänkin olla saada järkevään hintaan puolijohteet joka kestävät 150 kA. Mitä olen YouTubesta katsellut kuinka 230V invertterit käynnistävät isoja sähkömoottoreita niin invertterit vaikuttavat menevän kantti aalto moodiin. Ei ole mitään siniaaltoa enää siinä vaiheessa kun invertteriä kuormitetaan 10x virralla.
Viimeksi muokattu: