Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
The E8000 drive unit packs a punch: it's rated at 250W continuous power, as all EU-standard motors are, but it puts out 70Nm of peak torque, suggesting its peak power output is some way north of that.
Shimano STEPS E8000



Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors.

Review: Shimano's STEPS EP8 Motor is Great, But Not Perfect - Pinkbike


1538520520439.png
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
The E8000 drive unit packs a punch: it's rated at 250W continuous power, as all EU-standard motors are, but it puts out 70Nm of peak torque, suggesting its peak power output is some way north of that.
Shimano STEPS E8000



Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors.

Review: Shimano's STEPS EP8 Motor is Great, But Not Perfect - Pinkbike


Jep se +500W on hetkellinen huipputeho eikä jatkuva teho, niinkuin noissa teksteissäsi sanotaankin 250W on jatkuva teho tuolla moottorilla. Tuo EP8 on sen verran pieni moottori, että sen moottorin käräyttää aika helposti ainakin kesähelteillä, jos tuon jatkuvan tehon nostaisi +500W tasolle. Tarkoittaa siis sitä, että moottori voi jatkuvasti käyttää sen +500W tehoa eikä vain lyhyissä pyrähdyksissä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
The E8000 drive unit packs a punch: it's rated at 250W continuous power, as all EU-standard motors are, but it puts out 70Nm of peak torque, suggesting its peak power output is some way north of that.
Shimano STEPS E8000



Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors.

Review: Shimano's STEPS EP8 Motor is Great, But Not Perfect - Pinkbike


Niin ja luitko mistä tuo kuvaaja on peräisin? Se on vuotanut joltain valmistajalta, eikä todellakaan mikään kuva siitä miten moottorit vakiona toimivat pidemmässä rasituksessa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Pääidea on kuitenkin, että vaikka tuolla liikkuu paljon pyöriä, joissa nopeusrajoitin on nostettu tai otettu US-asetukset käyttöön, ei niissä ole mitään tehoja nostettu. Eli ei ole mitään "viritettyjä" pyöriä liikenteessä. Ihan vakiopyöriä ne on moottorin ja tehojen suhteen. Tai jos jotain viritettyjä on, niiden osuus on alle 1% luokkaa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Pääidea on kuitenkin, että vaikka tuolla liikkuu paljon pyöriä, joissa nopeusrajoitin on nostettu tai otettu US-asetukset käyttöön, ei niissä ole mitään tehoja nostettu. Eli ei ole mitään "viritettyjä" pyöriä liikenteessä. Ihan vakiopyöriä ne on moottorin ja tehojen suhteen. Tai jos jotain viritettyjä on, niiden osuus on alle 1% luokkaa.
Nopeuden nosto yli 25km/h lasketaan viritykseksi euroopassa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 424
Itsellä on tosiaan vähän oman moraalin vastaista tuo nopeuden nostaminen tiekäytössä, ja lisäksi ainakin valmistaja epää käsittääkseni takuun jos noita menee muuttelemaan. En sitten tiedä miten menee käytännössä.

Mutta tämä ketju kun on tieliikennekelpoisille pyörille, niin näitä virittelyjuttuja ja tieliikenteen ulkopuolisia laitteita voi sitten käsitellä siellä toisessa ketjussa :thumbsup:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Itsellä on tosiaan vähän oman moraalin vastaista tuo nopeuden nostaminen tiekäytössä, ja lisäksi ainakin valmistaja epää käsittääkseni takuun jos noita menee muuttelemaan. En sitten tiedä miten menee käytännössä.

Mutta tämä ketju kun on tieliikennekelpoisille pyörille, niin näitä virittelyjuttuja ja tieliikenteen ulkopuolisia laitteita voi sitten käsitellä siellä toisessa ketjussa :thumbsup:
Kuitenkin fyysisesti aivan samaa pyörää myydään eri nopeusasetuksilla eri markkina-alueilla. Ei ne "viritetyt" kiihdy yhtään paremmin tai kiipeä mäkeä tms.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 424
Kuitenkin fyysisesti aivan samaa pyörää myydään eri nopeusasetuksilla eri markkina-alueilla. Ei ne "viritetyt" kiihdy yhtään paremmin tai kiipeä mäkeä tms.
Juu toki teknisesti näin, mutta ei siltäkään osin oikein houkuta, että valmistaja alkaa 4k€ pyörän kanssa hankalaksi jonkun takuuasian kanssa sen takia että pyörän asetuksia on muutettu takuuehtojen vastaisesti.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
74
Muistaakseni työsuhdepyörien kanssa sopimuskin kieltää kaikenlaiset muokkaukset ja tämä varmasti koskee myös softaa
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Mun mielestä MTB käytössä sillä 25km/h nopeusrajalla ei juurikaan ole mitään väliä. Yritän mieluummin jatkuvasti ajaa maastossa jossa vauhti ei yksinkertaisesti nouse niin korkeaksi. Ainoa tilanne olisi joku pidempi siirtymä paikasta toiseen mutta niitäkin yritän välttää tai sit olen niin kuollut menomatkasta että tulen jotain tasaista reittiä takaisin ja siinäkään ei halua mennä turhan kovaa.

Sen sijaan maantiepyörissä 25km/h on todennäköisesti ärsyttävän hidas ja avustuksella ei juurikaan tee yhtään mitään kun pienemmät mäetkin vedetään kovemmalla nopeudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Jatkan nyt näitä tehomutuiluja tällä threadissa, koska tässä keskustellaan kuitenkin pohjimmiltaan mottorien toiminnasta vakiona.

Kysyit millä voi nostaa yli 250W, joten vastasin. setunlockerin vakiona laittama 500W on suoraan nosto valmistajan 250W asetukseen. Aseta e-tubella kaikki high ja vertaa sitä stunlockerin "vakioon" niin huomaat eron.
Mielenkiintoista. Onko tämä siis ihan omaa havaintoa vai onko tästä jotain dokumentaatiota? En nyt ihan osta ajatusta että STunlocker itsekseen muuttelisi mitään asetuksia. Varsinkaan sellaisia mikä mahdollistaisi moottorin lämpökuormittamisen yli valmistajan speksin.

Shimanon vehkeissä tuota keinotekoista rajoitinta pystyy softalla nostamaan 500W asti ja se myös nostaa pyörän suorituskykyä ihan selkeästi.
Kyllä ja se vakion 500W huippu on oikeasti aika lyhyt. Sillä ei mitään pidempää mäkeä nousta. Mäkiä täällä jkl nimittäin riittää. :dead:
Kuinka pitkä mäki pitää siis ajaa että eron voi teoriassa huomata?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Mielenkiintoista. Onko tämä siis ihan omaa havaintoa vai onko tästä jotain dokumentaatiota?
Omaa havaintoa. Kerran testasin ihan tarkoituksella stunlocker 500W mutta muuten kaikki "vakiona" ja kesken ajolenkin heitin sitten e-tubella kaikki high. e-tube palauttaa kaikki asetukset alkuperäisiksi ja eron kyllä huomasi. Tämän testin tein siis fätillä lumisella tiellä. Siinä ihan tasaisellakin joutuu jo polkemaan paljon kovemmalla voimalla kuin kevyesti rullaavalla päällysteellä.

Kuinka pitkä mäki pitää siis ajaa että eron voi teoriassa huomata?
Ei edes kovin pitkä. Sanoisin että tuo 500W teho puskee vakiona vain hyvin lyhyitä aikoja. Esimerkiksi kun lähdet paikaltaan liikkeelle niin 500W teholla vauhtiin ja sitten ollaankin jo rajoitetummassa. Eli huipputehot on lähinnä lyhyitä sykähdyksiä ja nopeita kiihdytyksiä varten, ei niinkään matka-ajoa varten.

Voisin toki testata uudelleen miten persdyno tuntee sen. Toisaalta stride softalla näkee suoraan avustusprosentit kartalla hyvinkin tarkasti, joten jospa ajaisi vain saman reitin kaksi kertaa. Toinen kerta 250W ja toinen 500W niin voisi verrata sitten samoissa kohdissa prosentteja yms.
 
Liittynyt
06.08.2019
Viestejä
8
Kysytääs täältä mielipiteitä tälläisestä pyörästä: Conway Xyron S 327 27.5"

Eikös tuossa ole ihan ok osat hintaan nähden? Onko kellään kokemusta Conway merkistä? Käyttö olisi maastopyöräilyä sekä työmatka-ajoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itsellä on tosiaan vähän oman moraalin vastaista tuo nopeuden nostaminen tiekäytössä, ja lisäksi ainakin valmistaja epää käsittääkseni takuun jos noita menee muuttelemaan. En sitten tiedä miten menee käytännössä.

Mutta tämä ketju kun on tieliikennekelpoisille pyörille, niin näitä virittelyjuttuja ja tieliikenteen ulkopuolisia laitteita voi sitten käsitellä siellä toisessa ketjussa :thumbsup:
Suomessa saa olla 1000w ja jos avustus loppuu 25km/h ja vakuutettu niin on laillinen L1e-A luokan pyörä. Sen yli menevät sitten kuuluu omasta mielestäni sähkömopo sarjaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Pääidea on kuitenkin, että vaikka tuolla liikkuu paljon pyöriä, joissa nopeusrajoitin on nostettu tai otettu US-asetukset käyttöön, ei niissä ole mitään tehoja nostettu. Eli ei ole mitään "viritettyjä" pyöriä liikenteessä. Ihan vakiopyöriä ne on moottorin ja tehojen suhteen. Tai jos jotain viritettyjä on, niiden osuus on alle 1% luokkaa.
Tuo 25km/h on kyllä surkeaa lainsäädäntöä ja turhaan huonontaa sähköpyöriä kulkuvälineinä. Näiden vehkeiden haluttavuutta pitäisi päinvastoin kaikin keinoin tukea. Ajelin nuorempana maantiefillarilla lenkit yli 30km/h keskinopeudella niin tuntuu aivan naurettavalta tuo rajoitus ja todellakin kierrän sitä aina kuin mahdollista. Ja kyllä kävelen myös punaisia päin jos autoja ei näy.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 424
Suomessa saa olla 1000w ja jos avustus loppuu 25km/h ja vakuutettu niin on laillinen L1e-A luokan pyörä. Sen yli menevät sitten kuuluu omasta mielestäni sähkömopo sarjaan.
Juu, mutta tuossa nyt puhuttiin mm. nopeusrajan nostamisesta. Ja tämä ketjuhan oli siis sähköavusteisille polkupyörille.
Tuo 25km/h on kyllä surkeaa lainsäädäntöä ja turhaan huonontaa sähköpyöriä kulkuvälineinä. Näiden vehkeiden haluttavuutta pitäisi päinvastoin kaikin keinoin tukea. Ajelin nuorempana maantiefillarilla lenkit yli 30km/h keskinopeudella niin tuntuu aivan naurettavalta tuo rajoitus
Vähän samaa mieltä tuosta 25 rajasta, mutta minkäs teet. Kyllä tuossa itsellänikin oli tänään tosiaan nopeus suuren osan ajasta reilusti yli 30 vaikka ei sähköavustusta ollutkaan käytössä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Juu, mutta tuossa nyt puhuttiin mm. nopeusrajan nostamisesta. Ja tämä ketjuhan oli siis sähköavusteisille polkupyörille.

Vähän samaa mieltä tuosta 25 rajasta, mutta minkäs teet. Kyllä tuossa itsellänikin oli tänään tosiaan nopeus suuren osan ajasta reilusti yli 30 vaikka ei sähköavustusta ollutkaan käytössä.
Eiköhän tuo raja vielä tule joskus nousemaan kun sähköpyörät yleistyy oikein kunnolla.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Niin ja luitko mistä tuo kuvaaja on peräisin? Se on vuotanut joltain valmistajalta, eikä todellakaan mikään kuva siitä miten moottorit vakiona toimivat pidemmässä rasituksessa.
Miltäköhän valmistajalta on päässyt tälläinen lipsahdus että, kuvaaja jossa Boschin moottori on tehokkain, on päässyt julkisuuteen?
Hmmm.... :sidea:

Aina tämä sama kuvaaja nostetaan esille ja sitä pidetään jonain tieteellisenä faktana. Mitään oikeita tehomittauksia ei näytä näistä moottoreista löytyvän. Jotain perseellä mitattua "juuh, on tässä vähintään 700W koska ajoin tätä mun takapihan mäkeä näin kovaa" -tason arvauksia näissä kaikissa artikkeleissa. Moottorin ottama sähköteho on myös eri asia kuin ulostuleva mekaaninen teho.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Juu, mutta tuossa nyt puhuttiin mm. nopeusrajan nostamisesta. Ja tämä ketjuhan oli siis sähköavusteisille polkupyörille.

Vähän samaa mieltä tuosta 25 rajasta, mutta minkäs teet. Kyllä tuossa itsellänikin oli tänään tosiaan nopeus suuren osan ajasta reilusti yli 30 vaikka ei sähköavustusta ollutkaan käytössä.
Juu, ehdottomasti 45km/h rajaksi ja sähköpyörät pois kevyenliikenteenväyliltä autojen sekaan. :thumbsup:

Alkaa nuo 30+km/h nopeudet olemaan liian suuria 0-100 vuotiaiden kävelijöiden joukkoon kun normipulliaiset on tangossa - toki kaikki Iotekkiläiset on vähintään hieman parempia kuin Rachel Atherton, tjsp. :D
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 424
Juu, ehdottomasti 45km/h rajaksi ja sähköpyörät pois kevyenliikenteenväyliltä autojen sekaan. :thumbsup:

Alkaa nuo 30+km/h nopeudet olemaan liian suuria 0-100 vuotiaiden kävelijöiden joukkoon kun normipulliaiset on tangossa - toki kaikki Iotekkiläiset on vähintään hieman parempia kuin Rachel Atherton, tjsp. :D
Vähän nyt vetelet mutkia suoraksi tässä, joten en ihan päässyt käsiksi mikä oli tämän viestin pointti liittyen lainattuun viestiini.

On ihan totta että nuo nopeusrajat pitää suhteuttaa ainakin osittain lähtötason käyttäjän osaamisen mukaan. 45 olisi mielestäni ehdottomasti liikaa ja niillä vauhdein sitten tosiaan sinne tien pientareelle paahtamaan. Nopeus luonnollisesti suhteutetaan tilanteen mukaan, mutta toki sekin on totta etteivät kaikki siihen kykene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 732
Vähän nyt vetelet mutkia suoraksi tässä, joten en ihan päässyt käsiksi mikä oli tämän viestin pointti liittyen lainattuun viestiini.
Se että se 25km/h on ihan tarpeeksi suurimmalle osalle, varsinkin koska jo nyt näkee liikenteessä esim. mummoja jotka vetelee jatkuvaa 25km/h vaikka taidot ei riitä edes siihen vanhanajan 15km/h nopeuksiin.

Jos sitä oikeasti lähdetään nostamaan niin alkaa pyörien paikka olemaan suurimman osan aikaa ihan muualla, niin kuin esim. mopoillakin (niissä sentään on suurimmassa osassa ääni varoittamassa takaa tulevasta, toisin kuin pyörissä joissa tuntuu 90% olevan soittokellokin rikki).
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 424
Se että se 25km/h on ihan tarpeeksi suurimmalle osalle, varsinkin koska jo nyt näkee liikenteessä esim. mummoja jotka vetelee jatkuvaa 25km/h vaikka taidot ei riitä edes siihen vanhanajan 15km/h nopeuksiin.

Jos sitä oikeasti lähdetään nostamaan niin alkaa pyörien paikka olemaan suurimman osan aikaa ihan muualla, niin kuin esim. mopoillakin (niissä sentään on suurimmassa osassa ääni varoittamassa takaa tulevasta, toisin kuin pyörissä joissa tuntuu 90% olevan soittokellokin rikki).
Onhan tuo toki noinkin (kuten jo edelliseen ehdin vähän täydentämäänkin) - tuli ehkä ajateltua asiaa vähän liikaakin pelkästään omista saappaista katseltuna. Henkilökohtaisesti kun en näe että tuo nopeusrajan nostaminen vaikka 30:ppiin vaikuttaisi muuhun kuin ajon vaivattomuuteen.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Tuo 25km/h on kyllä surkeaa lainsäädäntöä ja turhaan huonontaa sähköpyöriä kulkuvälineinä. Näiden vehkeiden haluttavuutta pitäisi päinvastoin kaikin keinoin tukea. Ajelin nuorempana maantiefillarilla lenkit yli 30km/h keskinopeudella niin tuntuu aivan naurettavalta tuo rajoitus ja todellakin kierrän sitä aina kuin mahdollista. Ja kyllä kävelen myös punaisia päin jos autoja ei näy.
Juu, mutta tuossa nyt puhuttiin mm. nopeusrajan nostamisesta. Ja tämä ketjuhan oli siis sähköavusteisille polkupyörille.

Vähän samaa mieltä tuosta 25 rajasta, mutta minkäs teet. Kyllä tuossa itsellänikin oli tänään tosiaan nopeus suuren osan ajasta reilusti yli 30 vaikka ei sähköavustusta ollutkaan käytössä.
Tuota moottorin nopeus- ja tehorajojen nostoa ollaan lobattu LEVA-EUn(sähkövehkeiden valmistajien lobbauselin) puolesta aika paljon LEVA-EU – We help you to understand the Light Electric Vehicle Market in EuropeLEVA-EU . Esimerkiksi Tanskassa löytyy jo näitä ns. speed pedelecejä ja ne ovat olleet laillisia vuodesta 2018 lähtien: Denmark grants speed pedelecs access to bike lanes - electrive.com . Nämä vain käyvät EU tasolla melkoisen hitaasti, joku Yhdysvaltojen systeemit, jossa on class 1-3 sähköpyöriä ja niille eri vaatimuksia olisi hyvä. EUssa muutos vain melko hidasta ja joudutaan kärsimään melko pitkään tuosta typerästä 25km/h rajoituksesta. Kyllä tämä tulee jossain vaiheessa muuttumaan varsinkin, jos erinäisiin päästötavoitteisiin halutaan päästä ja sähköpyörästä hyvä vaihtoehto autolle pidemmällekin työmatkalle.

 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
e-tube palauttaa kaikki asetukset alkuperäisiksi ja eron kyllä huomasi.
Korjaanpa itseäni. E-tubella laitetut asetukset eivät vaikuta tehorajaan. Eli jos kerran nostaa tehorajaa unlockerilla niin se jää voimaan pysyvästi. Pitää erikseen käydä itse tiputtamassa takaisin alas että rajat astuu voimaan.

Voisi melkein kysyä tuon softan tekijältä että miksi siinä on oletuksena 500W tehot kun pyörissä 250W rajoittimet vakiona.

Tuosta nopeusrajan nostamisesta. Voisi olla hyvä vaatimus vaikka mopo/A1/A kortti että saisi ajaa nopeampaa vehjettä. 25km/h on ihan liian hidas ehjällä laatupyörällä, mutta mites sitten 5v päästä kun alkaa ekat halpispyörät olla 10v ikäisiä ilman toimivia jarruja yms. Jonkun (oikeasti ajetun) kaksipyöräiskortin vaatiminen olisi ihan hyvä ratkaisu. En siis kelpuuttaisi niitä B kortin kaupanpäälliseksi saatuja lupia ollenkaan. :)
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Korjaanpa itseäni. E-tubella laitetut asetukset eivät vaikuta tehorajaan. Eli jos kerran nostaa tehorajaa unlockerilla niin se jää voimaan pysyvästi. Pitää erikseen käydä itse tiputtamassa takaisin alas että rajat astuu voimaan.

Voisi melkein kysyä tuon softan tekijältä että miksi siinä on oletuksena 500W tehot kun pyörissä 250W rajoittimet vakiona.

Tuosta nopeusrajan nostamisesta. Voisi olla hyvä vaatimus vaikka mopo/A1/A kortti että saisi ajaa nopeampaa vehjettä. 25km/h on ihan liian hidas ehjällä laatupyörällä, mutta mites sitten 5v päästä kun alkaa ekat halpispyörät olla 10v ikäisiä ilman toimivia jarruja yms. Jonkun (oikeasti ajetun) kaksipyöräiskortin vaatiminen olisi ihan hyvä ratkaisu. En siis kelpuuttaisi niitä B kortin kaupanpäälliseksi saatuja lupia ollenkaan. :)
Eipä noi tehokkaammat sähköpolkupyörät ole muuallakaan aiheuttanut mitään härdelliä. Jos jotain tapahtuu, niin kaatumisia, joissa tulee vain itselle aiheutettua vahinkoa. Tanskassa noita on tutkittu jonkin verran ja +65v vanhukset ovat tilastoissa aika yliedustettuja: Danish report on e-bike incidents concludes that age and age-related disabilities were often contributing factors

Lisäksi ei olla löydetty mitään vahvaa linkkiä että onnettomuudet olisi sattuneet sähköpyörien tehojen takia:
Interestingly, there was no link found between the power of the e-bike and incident rates (in Denmark, speed-pedelecs that can go up to 45km/h assisted are legal): "Most cyclists were either traveling at low speeds while turning across traffic, or at a speed similar to that of a regular bicycle", said the report.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Siis e-tubehan on Shimanon softa.

Se ei varmasti mitään tehoja lisää...
Muoks. Stunlockerilla siis säädit?
No ei sekään mitään tehoja kyllä nosta..
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Sellainen juttu, että jotkut saavat shimanon 504Wh akun reilussa tunnissa tyhjäksi boostilla ajaen. Ja ihan vakiopyörällä. Tämä kertoo, että motista otetaan reilusti enemmän kuin 250W irti . Jos teho olisi rajattu 250W, ei akku pitäisi saada alle 2h ajolla millään tyhjäksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Voisi melkein kysyä tuon softan tekijältä että miksi siinä on oletuksena 500W tehot kun pyörissä 250W rajoittimet vakiona.
Ehkä voisi myös kysyä mistä olet keksinyt että siellä pitäisi olla joku 250 W raja... :smile:. Kuten sanottua, en ole koskaan aiemmin moisesta kuullut. 500 W se tehorajoitus on aina ollut. Siihen miten teho on aika- tai lämpötilarajoitettu en osaa ottaa kantaa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Sellainen juttu, että jotkut saavat shimanon 504Wh akun reilussa tunnissa tyhjäksi boostilla ajaen. Ja ihan vakiopyörällä.
Onkohan varmasti ollut vakio?


Ehkä voisi myös kysyä mistä olet keksinyt että siellä pitäisi olla joku 250 W raja... :smile:.
Alkujaan testasin stunlockeria niin että nostin vain nopeutta ja erikseen laitoin 250W tehot. En huomannut eroa tehoissa vakioon. Vasta myöhemmin tajusin että tuolla tehorajan nostolla on oikeasti eroa.

Pitäisi keksiä jostain 100% vakio pyörä ja testata sillä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Onkohan varmasti ollut vakio?



Alkujaan testasin stunlockeria niin että nostin vain nopeutta ja erikseen laitoin 250W tehot. En huomannut eroa tehoissa vakioon. Vasta myöhemmin tajusin että tuolla tehorajan nostolla on oikeasti eroa.

Pitäisi keksiä jostain 100% vakio pyörä ja testata sillä.
Eihän Stunlockerissa edes ole mitään tehoasetuksia?

Siellä on kyllä toi 500W näkyvissä, mutta ei sitä voi säätää. Se on Shimanon vakio max. teho

Säädettävät parametrit ovat vain % ja vääntö.
Screenshot_20210428-204812.jpg


Kuvassa tiedot omasta pyörästä, joka on täysin vakio.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Eihän Stunlockerissa edes ole mitään tehoasetuksia?

Siellä on kyllä toi 500W näkyvissä, mutta ei sitä voi säätää. Se on Shimanon vakio max. teho

Säädettävät parametrit ovat vain % ja vääntö.


Kuvassa tiedot omasta pyörästä, joka on täysin vakio.
Katso sovelluksen asetukset. Siellä on täppä jolla sen saa "auki".
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Katso sovelluksen asetukset. Siellä on täppä jolla sen saa "auki".
Jaa. No en ole omaani koskenutkaan ja ilmaisversiolla mennään. Mulla on toinen pyörä, jossa on US asetukset ja ihan samalla lailla siellä on toi 500W.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Alkujaan testasin stunlockeria niin että nostin vain nopeutta ja erikseen laitoin 250W tehot. En huomannut eroa tehoissa vakioon. Vasta myöhemmin tajusin että tuolla tehorajan nostolla on oikeasti eroa.

Pitäisi keksiä jostain 100% vakio pyörä ja testata sillä.
Pidän edellisen kysymyksen voimassa :rofl2:

En ole omaan pyörään koskaan avannut mitään tehoasetuksia ja aina on ollut 500W, kuten kaikissa muissakin näkemissäni pyörissä.

Voitaneen siis kohta sopia, että Shimanon teho vakiona on 500 W, ellei sitä itse siitä rajoita ;)
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Tiedän. Mutta ei voi kyllä oikein takuuta evätä tolla US-asetuksen käytöllä. Jenkeissähän on 1:1 sama pyörä myynnissä, mutta vain eri softalla.
Shimano lähtee moottori takuu jos laittaa us region. Kysyin just Eurajoen Pyörähuollosta asiaa, olin kiinnostunut yhdestä missä oli us region laitettu. Noita on jonkun verran kaiketi mennyt takuuhuoltoon mutta lokitietojen jälkeen ei olekkaan saatu takuuseen uutta moottoria...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Shimano lähtee moottori takuu jos laittaa us region. Kysyin just Eurajoen Pyörähuollosta asiaa, olin kiinnostunut yhdestä missä oli us region laitettu. Noita on jonkun verran kaiketi mennyt takuuhuoltoon mutta lokitietojen jälkeen ei olekkaan saatu takuuseen uutta moottoria...
Sanoisin että ei päde, jos lähdetään oikeasti haastamaan. Moottoria ei rasiteta yhtään EU asetusta enempää, eli ei voi olla vaikutusta moottorin takuuseen. Tietty jos tyytyy tohon, niin se on oma häpeä. Mitäs jos ostat pyörän Suomesta ja viet muuttokuormassa Jenkkeihin ja laitat US asetukset sisään. Palaat Suomeen ja laitat takaisin EU asetukset?
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Sanoisin että ei päde, jos lähdetään oikeasti haastamaan. Moottoria ei rasiteta yhtään EU asetusta enempää, eli ei voi olla vaikutusta moottorin takuuseen. Tietty jos tyytyy tohon, niin se on oma häpeä. Mitäs jos ostat pyörän Suomesta ja viet muuttokuormassa Jenkkeihin ja laitat US asetukset sisään. Palaat Suomeen ja laitat takaisin EU asetukset?
Tuosta en tiedä. Mutta näin vain kerrottiin kun kysyin. Niitä on ilmeisesti ollut aika paljon?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Tuosta en tiedä. Mutta näin vain kerrottiin kun kysyin. Niitä on ilmeisesti ollut aika paljon?
Ja tiedän ihan virallisessa pyöräkaupassakin noita nopeudenrajoittimia poistetun (ei regionilla, vaan suoraan laittamalla max. Nopeus)
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Ja tiedän ihan virallisessa pyöräkaupassakin noita nopeudenrajoittimia poistetun (ei regionilla, vaan suoraan laittamalla max. Nopeus)
Juu tiedän että on tehty. Shimanolla tuli joku uusi juttu näihin keväällä. Täytyy käyr kysymäs uudelleen kun kevät ruuhka rauhoittuu tuolla.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Juu tiedän että on tehty. Shimanolla tuli joku uusi juttu näihin keväällä. Täytyy käyr kysymäs uudelleen kun kevät ruuhka rauhoittuu tuolla.
Sanoahan voi mitä vaan. Edelleenkin ihan 100% samoja pyöriä myydään Jenkeissä. Vain softa on US.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Eiköhän sellaisten henkilöiden, joita rajoituksen EU/USA-muutokset kiinnostavat, kannattaisi kysyä suoraan Shimanolta näiden muutosten vaikutuksesta takuuseen. Tai pyytää jotain jälleenmyyjää kysymään Shimanolta. Silloin ei tällä takuuasialla sivukaupalla tarvitsisi täällä spekuloida.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Muistakaa, että takuu on sitten eri kuin virhevastuu. Ja maahantuoja voi sanoa mitä vain. Se ei aina ole se viimeinen totuus. Vrt. Lastutettu auto ja takuu. Tästäkin on useita caseja. Pitää osoittaa, että tehty muutos on syyllinen hajoamiseen.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Juu tiedän että on tehty. Shimanolla tuli joku uusi juttu näihin keväällä. Täytyy käyr kysymäs uudelleen kun kevät ruuhka rauhoittuu tuolla.
EP8 tallentaa tietoihinsa onko regionia tai renkaan kokoa muutettu koskaan. Olisiko voitu viitata siihen?
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
242
Tää voipi olla vähän ohi aiheen, mutta onko täällä ryhmää jossa on DYI sähköpyörä projekteja..

Pohdin tässä vaa kun omistin aijemmin GZR Pedelec Plus -sähköpyörä taittuvalla rungolla, musta, 20" 799,90
tuon pyörän, mutta tuli sitten myytyä pois paremman toivossa.
Edit lisätty moottori tieto:
Moottori: 36 V, 35 Nm, 250 W, hiiliharjaton, rattaallinen 12 mm akseli, Ningbo Siwei JKXH36V250W20

Tarina lyhyesti: takavanne meni paskaksi, sain takuuvaihdossa uuden renkaan moottoreineen, vanteineen. Vanha rikkinäinen vanne jäi käteen, lojuu varastossa.
Pohdin että voiko tuota moottoria vanhasta renkaasta hyödyntää jotenkin kun tosiaan eihän se moottori mitenkää siin rikki ole, eikä johdot tai mitää, vain pyörän vanne. Pohdin että jos siihen saisi jotenkin uuden vanteen tai moottorin avattua ja tehtyy jonkun dyi pyörän, tai muun menopelin :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Tää voipi olla vähän ohi aiheen, mutta onko täällä ryhmää jossa on DYI sähköpyörä projekteja..

Pohdin tässä vaa kun omistin aijemmin GZR Pedelec Plus -sähköpyörä taittuvalla rungolla, musta, 20" 799,90
tuon pyörän, mutta tuli sitten myytyä pois paremman toivossa.

Tarina lyhyesti: takavanne meni paskaksi, sain takuuvaihdossa uuden renkaan moottoreineen, vanteineen. Vanha rikkinäinen vanne jäi käteen, lojuu varastossa.
Pohdin että voiko tuota moottoria vanhasta renkaasta hyödyntää jotenkin kun tosiaan eihän se moottori mitenkää siin rikki ole, eikä johdot tai mitää, vain pyörän vanne. Pohdin että jos siihen saisi jotenkin uuden vanteen tai moottorin avattua ja tehtyy jonkun dyi pyörän, tai muun menopelin :D
Täällä toisessa langassa porukalla enemmän diy pyöriä: Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W) ja kyllä sitä pystyy hyödyntämään, kun kyseessä luultavasti perus Bafangin tai MXUS takanapamoottori.

E: nyt kun luin tuon verkkokaupan ilmoituksen kyseessä onkin jokin Ningbon moottori. Sen hyödyntämin taitaa olla vähän hankalampaa. Melkein voi olla järkevämpää ostaa kokonaan uusi Bafangin tai MXUSen kitti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Tää voipi olla vähän ohi aiheen, mutta onko täällä ryhmää jossa on DYI sähköpyörä projekteja..

Pohdin tässä vaa kun omistin aijemmin GZR Pedelec Plus -sähköpyörä taittuvalla rungolla, musta, 20" 799,90
tuon pyörän, mutta tuli sitten myytyä pois paremman toivossa.

Tarina lyhyesti: takavanne meni paskaksi, sain takuuvaihdossa uuden renkaan moottoreineen, vanteineen. Vanha rikkinäinen vanne jäi käteen, lojuu varastossa.
Pohdin että voiko tuota moottoria vanhasta renkaasta hyödyntää jotenkin kun tosiaan eihän se moottori mitenkää siin rikki ole, eikä johdot tai mitää, vain pyörän vanne. Pohdin että jos siihen saisi jotenkin uuden vanteen tai moottorin avattua ja tehtyy jonkun dyi pyörän, tai muun menopelin :D
Onhan tuolla yli 250 W sähköpyörien ketju:
Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W)

Pelkästä moottorista et kovin suurta hyötyä saa ja vastaavan karvalakkimoottorin saanee uutena reilulla satasella. Akku on kallein komponentti ja maksaa jo huomattavasti enemmän.

Sanoisin, että paras käyttökohde moottorille olisi ehkä myydä se varaosaksi vastaavan pyörän omistajalle.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Juu, ehdottomasti 45km/h rajaksi ja sähköpyörät pois kevyenliikenteenväyliltä autojen sekaan. :thumbsup:
45 km/h ajoradalla ajeltava "S-pedelec" on ihan laillinen vehjes. Ne eivät vain ole lainsäädännön näkökulmasta polkupyöriä, vaan mopoja. Polkupyörän ulkomuoto, osat ja polkimet niissä joka tapauksessa on. Semmoista vaan hankintaan, jos ei 25 km/h riitä. Hintaa näkyy olevan pienen moottoripyörän verran.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Kerrotaan nyt vastapainoksi yksi kokemus miksi EI kannata poistaa rajoitinta.

Sähkötäpäriin kun laittaa nopeudenrajoittimen ohittajan niin ei siitä ole iloa kuin max 20km edestakaiselle työmatkalle asfaltilla. Pyörä kyllä liikkuu siinä 40km/h kun kadenssi 90 ja suurin vaihde päällä. Vastaavasti akun varaustaso laskee ihan silmissä kasvaneen ilmanvastuksen seurauksena. 32kmh tuntuisi kesällä olevan aika hyvä mutta sekin vie jo akkua ihan kiitettävästi.

Nykyisessä sähkötäpärissä ei ole enää ohitinta koska olen ihan käytännön elämässä huomannut, että kun siirtymät poluille ovat pitkiä niin akku on jo puolessavälissä kun saavut sinne maastoon. Sitten ajat maastossa ECO:lla ja huomaat että kotiinpaluu aikaistuu kun pitäisi jaksaa vielä polkea kotiinkin. Sitkuttelen siirtymät tuolla alhaisella nopeudella ihan käytännön pakosta ja hetken se kyllä kesti henkisesti siihen sopeutua mutta ihan järkevä kompromissi ollut, varsinkin keväisin ja syksyisin kun akku ei kestä muutenkaan kauaa viileän ilman takia.

Aika monta kertaa joutunut sanomaan ajokavereille että sori nyt joutuu jättämään leikin kesken kun akku ei riitä muuten kotimatkaan. Kerran vedin reidet ihan piippuun maastossa ja tyhjällä akulla siirtymä kotiin ei ollut mitään herkkua.

Katupyörissä tuo 25kmh raja on kyllä turhan alhainen ja sweet spot tuntuisi olevan siinä 32kmh paikkeilla. Mutta kuten sanottu EU direktiivistä se on kiinni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 968
Viestejä
4 215 762
Jäsenet
70 984
Uusin jäsen
sisu1980

Hinta.fi

Ylös Bottom