Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Shimanon Boost ei ole korkein avustustaso. Se on vain kiinteä avustus. Traililla saa ihan samanverran apua, mutta perusasetuksilla se vaatii polkijan omaakin työtä. Saa trailinkin konffattua potkimaan.
Eli Boostissa ei ole momentintunnistusta ja siksi se potkii. Trailissa on momentintunnistus, mutta ei tehorajoitusta (saa tosiaan konffattua ihan millaiseksi vaan).
Tämä on muuten täyttä puppua.

Boost tasolla on momenttitunnistus ja se on aivan yhtä lailla avustustaso kuin muutkin. Sen parametrit on vain niin äkkijyrkät että pienikin polkaisu saa heti täydet tehot ja polkemisen loputtua se vapauttaa vedon vasta viiveellä. Siitä tulee helposti mielikuva ettei siinä olisi momenttitunnistusta lainkaan, mutta kyllä siinä on. Voit itse testata ajamalla tasaisella, missä pyörän vauhti hidastuisi ilman polkemista, ja yrität ajaa boostilla alle 20km/h. Jos boost olisi ilman momenttitunnistusta niin meno olisi on/off/on/off/on/off nytkyttelyä. Sitä se ei ole, vaan höyhenen kevyellä polkemisella pyörä kulkee hitaammin ja avustettuna. Se on vain hyvin vaikeaa polkea jollain 2-5Nm voimalla. Tuollaisella voimalla se polkeminen muistuttaa enemmänkin poljinten pyörittämistä tyhjiltää kuin että polkisi oikeasti. Shimanolla boost taso on saatavilla vain tehokkaammissa malleissa ja ne on tehty maastoon/vuorille. Tuon boostin on siis tarkoitus olla sellainen moodi jolla isonkin mäen kiipeäminen onnistuu ja pyörä paikkaa myös ne polkemisen kuolleet pisteet. Eli renkaalle on jatkuva veto riippumatta polkimen asennosta. Boostilla se avustuksen vapautus tapahtuu pitkällä viiveellä ja sen kanssa pitää olla siksi varovainen mm. vaihteiden vaihtamisen kanssa. Vaikka itse lopetit polkemisen ennen vaihteeseen koskemista niin moottori potkii vielä hetken menemään. Trailin kanssa vastaavaa ei tapahdu. EP8 moottorilla ilmeisesti myös tuo boosti on nykyisin "luomumaisempi" ja tuota yliampuvaa tehoa on saatu huomattavasti pois. Pitäisi joskus testata sitäkin moottoria.

ps. testasin tämä tänään e8000 boost high asetuksilla.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Tämä on muuten täyttä puppua.

Boost tasolla on momenttitunnistus ja se on aivan yhtä lailla avustustaso kuin muutkin. Sen parametrit on vain niin äkkijyrkät että pienikin polkaisu saa heti täydet tehot ja polkemisen loputtua se vapauttaa vedon vasta viiveellä. Siitä tulee helposti mielikuva ettei siinä olisi momenttitunnistusta lainkaan, mutta kyllä siinä on. Voit itse testata ajamalla tasaisella, missä pyörän vauhti hidastuisi ilman polkemista, ja yrität ajaa boostilla alle 20km/h. Jos boost olisi ilman momenttitunnistusta niin meno olisi on/off/on/off/on/off nytkyttelyä. Sitä se ei ole, vaan höyhenen kevyellä polkemisella pyörä kulkee hitaammin ja avustettuna. Se on vain hyvin vaikeaa polkea jollain 2-5Nm voimalla. Tuollaisella voimalla se polkeminen muistuttaa enemmänkin poljinten pyörittämistä tyhjiltää kuin että polkisi oikeasti. Shimanolla boost taso on saatavilla vain tehokkaammissa malleissa ja ne on tehty maastoon/vuorille. Tuon boostin on siis tarkoitus olla sellainen moodi jolla isonkin mäen kiipeäminen onnistuu ja pyörä paikkaa myös ne polkemisen kuolleet pisteet. Eli renkaalle on jatkuva veto riippumatta polkimen asennosta. Boostilla se avustuksen vapautus tapahtuu pitkällä viiveellä ja sen kanssa pitää olla siksi varovainen mm. vaihteiden vaihtamisen kanssa. Vaikka itse lopetit polkemisen ennen vaihteeseen koskemista niin moottori potkii vielä hetken menemään. Trailin kanssa vastaavaa ei tapahdu. EP8 moottorilla ilmeisesti myös tuo boosti on nykyisin "luomumaisempi" ja tuota yliampuvaa tehoa on saatu huomattavasti pois. Pitäisi joskus testata sitäkin moottoria.

ps. testasin tämä tänään e8000 boost high asetuksilla.
Kiitos korjauksesta. No boosti on kyllä ainakin omiin ajoihin liki käyttökelvoton moodi. Se, että siinä jonkinlainen momentintunnnistus onkin, ei korjaa sitä vikaa, että parametrit on "liian jyrkät". No kai se on Shimanollakin huomattu, jos EP8 on tän suhteen parempi.

Idea mulla oli kuitenkin pääasiassa se, että ihan samanverran apua saa Traililla kuin Boostillakin moottorilta. Eli huipputeho ei ole mikään Boostin yksinoikeus.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Shimanollahan saa mukavasti itse muutettua noita avustusten jyrkkyyksiä joten ei ole mitään syytä tyytyä nykyiseen boostiin josnei siitä pidä.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Boostilla se avustuksen vapautus tapahtuu pitkällä viiveellä ja sen kanssa pitää olla siksi varovainen mm. vaihteiden vaihtamisen kanssa.
Eikö näissä ole muuten vaihdetunnistinta? Eli kun vaihtaa, niin katkaisee vedon vähäksi aikaa, että ei tuhoa rattaita/ketjua.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Shimanollahan saa mukavasti itse muutettua noita avustusten jyrkkyyksiä joten ei ole mitään syytä tyytyä nykyiseen boostiin josnei siitä pidä.
No toikin on totta.
Olen säätänyt vain Ecoa ja Trailia
Eco 60%/30Nm
Trail 70%/70Nm
Boost on vakio 300%/70Nm

Ajan 90% Ecolla .
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Sähkövaihteilla on. Mekaanisilla ei.
Kannattaa katsoa saako jälkiasennuksena tällaisen palikan siihen kiinni. Tunnistaa, kun tulee jännitettä vaijeriin ja pysäyttää moottorin vähäksi aikaa. Ainakin Bafangin ja Brosen moottoreihin onnistuu. En voisi itse kuvitellakaan käyttöä enää ilman tätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Kannattaa katsoa saako jälkiasennuksena tällaisen palikan siihen kiinni. Tunnistaa, kun tulee jännitettä vaijeriin ja pysäyttää moottorin vähäksi aikaa. Ainakin Bafangin ja Brosen moottoreihin onnistuu. En voisi itse kuvitellakaan käyttöä enää ilman tätä.
Kyllä se itsellä ainakin on niin automaatio jo luomupyöräilystä, että ei niitä vaihteita tule rusauteltua kuin ”tahallaan” jos väärään paikkaan ajaa väärällä vaihteella.
En oikein ymmärrä miten ilman tuollaista ei pärjäisi. Oikeastaan ajattelisin jopa, että ilman parempi, jalat kun tekee kevennyksen täysin huomaamatta ja oikeaan aikaan. Tuollainen vedonloppuminen voisi olla ärsyttävää, jos se katkos kestää aavistuksen liian pitkään.
Toki en ole kokeillut, niin en tiedä. Toisaalta en osaa kaivatakaan. :rolleyes:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Kyllä se itsellä ainakin on niin automaatio jo luomupyöräilystä, että ei niitä vaihteita tule rusauteltua kuin ”tahallaan” jos väärään paikkaan ajaa väärällä vaihteella.
En oikein ymmärrä miten ilman tuollaista ei pärjäisi. Oikeastaan ajattelisin jopa, että ilman parempi, jalat kun tekee kevennyksen täysin huomaamatta ja oikeaan aikaan. Tuollainen vedonloppuminen voisi olla ärsyttävää, jos se katkos kestää aavistuksen liian pitkään.
Toki en ole kokeillut, niin en tiedä. Toisaalta en osaa kaivatakaan. :rolleyes:
Sama itsellä. Ei tule kyllä koskaan vaihdettu "veto päällä". Niin selkärangasta tulee kevennys. Olen kyllä huomannut uusilla sähhköpyöräilijöillä (ilman luomutaustaa), että vaihteet paukkuu...
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Sama itsellä. Ei tule kyllä koskaan vaihdettu "veto päällä". Niin selkärangasta tulee kevennys. Olen kyllä huomannut uusilla sähhköpyöräilijöillä (ilman luomutaustaa), että vaihteet paukkuu...
Luomupyöräilijä + boost = kovaa pauketta. :D

Mutta joo. Shimanon sähköisellä vaihtajalla saisi toki tuon vedon pois, mutta ei se nyt kovin paljoa opettelua vaadi että oppii eri avustusten toiminnan. Traililla se vaihtaminen menee käytännössä ihan samalla tavalla kuin luomulla, mutta boostia käyttäessä on kyllä pakko opetella extra kytkinviive, ennen kuin koskee vaihteeseen. Boosti on "mopomaiseen" ajoon tai niihin kovimpiin ylämäkiin. Trail puolestaan luomutuntumalle.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Luomupyöräilijä + boost = kovaa pauketta. :D

Mutta joo. Shimanon sähköisellä vaihtajalla saisi toki tuon vedon pois, mutta ei se nyt kovin paljoa opettelua vaadi että oppii eri avustusten toiminnan. Traililla se vaihtaminen menee käytännössä ihan samalla tavalla kuin luomulla, mutta boostia käyttäessä on kyllä pakko opetella extra kytkinviive, ennen kuin koskee vaihteeseen. Boosti on "mopomaiseen" ajoon tai niihin kovimpiin ylämäkiin. Trail puolestaan luomutuntumalle.
Boostilla ei paljoa vaihteita tartte miettiä, kun se puskee niin kovaa...
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 868
Eikö shimanon keskimoottorilla varustetuissa pyörissä ole vaihdetunnistimia suoraan tehtaalta vai miksi noista niin kovasti keskustellaan?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Eikö shimanon keskimoottorilla varustetuissa pyörissä ole vaihdetunnistimia suoraan tehtaalta vai miksi noista niin kovasti keskustellaan?
Ei ole.

Boostilla ei paljoa vaihteita tartte miettiä, kun se puskee niin kovaa...
Lähinnä jos sillä ajelee "mopomaisesti" tietä pitkin ja välillä tarvitsee pysähdellä (risteyksiin) ja sitten taas kiihdyttää. Vaihteiden vaihtoon pitää varata sellainen hetki vapaata, ellei halua kuunnella pauketta.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 358
Eipä mennyt tämä työsuhdepyörän veroetukaan ihan putkeen


– Polkupyöräedusta näytti tulevan kohtuullisen suosittu. Sen käyttö jäänee kuitenkin marginaaliseksi, kun työnantajille ja työntekijöille käy selväksi, että edusta pitää maksaa niin työnantajan kuin palkansaajankin sosiaalivakuutusmaksut, Rantahalvari kommentoi Iltalehdelle.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 868
Eipä mennyt tämä työsuhdepyörän veroetukaan ihan putkeen


– Polkupyöräedusta näytti tulevan kohtuullisen suosittu. Sen käyttö jäänee kuitenkin marginaaliseksi, kun työnantajille ja työntekijöille käy selväksi, että edusta pitää maksaa niin työnantajan kuin palkansaajankin sosiaalivakuutusmaksut, Rantahalvari kommentoi Iltalehdelle.
Joo, harmi homma. Eipähän tuo ole mikään yllätys, että palkasta tai siihen rinnastettavasta edusta lähtee maksuja. Toki verot juuri noin silloin tällöin yllättää ihmiset. Ihan kuin talvi, aina se tulee mutta aina yhtä yllättävästi :D
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 358
Toki verot juuri noin silloin tällöin yllättää ihmiset. Ihan kuin talvi, aina se tulee mutta aina yhtä yllättävästi :D
Tuli se yllätyksenä hallituksellekin :D

"Iltalehden hallituslähteistä saaman tiedon mukaan ongelma tuli hallituksellekin yllätyksenä. Asia on tiedostettu, mutta mahdollisia jatkotoimia ei ole ehditty miettimään. "
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Eikö näissä ole muuten vaihdetunnistinta? Eli kun vaihtaa, niin katkaisee vedon vähäksi aikaa, että ei tuhoa rattaita/ketjua.
Boschin moottorilla varustetussa Scottin pyörässäni ainakin on tunnistin. Ei ole aavistustakaan, miten se on toteutettu, mutta veto katkeaa hetkeksi kun vaihtajaa naksauttaa. Ja ihan siis perinteisillä ratasvaihteilla mennään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
Boschin moottorilla varustetussa Scottin pyörässäni ainakin on tunnistin. Ei ole aavistustakaan, miten se on toteutettu, mutta veto katkeaa hetkeksi kun vaihtajaa naksauttaa. Ja ihan siis perinteisillä ratasvaihteilla mennään.
Onko tästä jotain faktaa vai onko vaan oma fiilis? En ole missään ebike medioissa tms. kuullut puhuttavan tälläsestä ominaisuudesta ja yleensä vain painotetaan sitä, että kuskin olisi syytä vähän keventää polkaisua vaihdettaessa.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
244
Onko tästä jotain faktaa vai onko vaan oma fiilis? En ole missään ebike medioissa tms. kuullut puhuttavan tälläsestä ominaisuudesta ja yleensä vain painotetaan sitä, että kuskin olisi syytä vähän keventää polkaisua vaihdettaessa.
No, jos vaikka suoraan Boschin sivuilta löytyisi tietoa vaihteen vaihto tunnistimesta. Eli kaikista Boschin moottoreista löytyy vaihteen vaihto tunnistin, ellei kyseessä ole napavaihteinen sähköfillari. Ja näin se on tainnu vuosia olla, että Boschin moottoreista moinen ominaisuus löytyy. Everything you need to know about the motor for Bosch eBike Systems
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onko tästä jotain faktaa vai onko vaan oma fiilis? En ole missään ebike medioissa tms. kuullut puhuttavan tälläsestä ominaisuudesta ja yleensä vain painotetaan sitä, että kuskin olisi syytä vähän keventää polkaisua vaihdettaessa.
Kyllä se oli jossain pyörän materiaaleissa mainittu, mutta en nyt pienellä kaivamisella löytänyt. En siis tarkoittanut, että pyörä jotenkin maagisesti katkaisisi voimansiirron kokonaan, vaan moottorin avustus vaan menee hetkeksi tauolle. Jos ajaja runttaa menemään täysillä, ei vaihtaminen eroa mitenkään sähköttömällä pyörällä ajelusta. Tuon havaitsee lähinnä suurimmalla avustuksella, jolloin kevyelläkin polkemisella painellaan 25 km/h.

Pakko niitä polkimia on joka tapauksessa pyörittää, jotta vaihde vaihtuu, ja jos pyörä vääntäisi täysillä siinä vaiheessa, niin se aiheuttaisi kyllä ongelmia. Ei ole kokemusta kuin omasta pyörästä, joten en sitten tiedä, miten vaihtaminen on hoidettu esimerkiksi tuolla yllä mainitulla Shimanon Boostilla, jos se kerran vääntää Täysillä heti.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
No, jos vaikka suoraan Boschin sivuilta löytyisi tietoa vaihteen vaihto tunnistimesta. Eli kaikista Boschin moottoreista löytyy vaihteen vaihto tunnistin, ellei kyseessä ole napavaihteinen sähköfillari. Ja näin se on tainnu vuosia olla, että Boschin moottoreista moinen ominaisuus löytyy. Everything you need to know about the motor for Bosch eBike Systems
Niin missäs tuolla semmoisesta puhutaan. Ei ole ainakaan omassa Boschissa mitään tuon kaltaista, enkä löydä laittamaltasi sivultakaan. Lämpimiksesi höpiset?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
No, jos vaikka suoraan Boschin sivuilta löytyisi tietoa vaihteen vaihto tunnistimesta. Eli kaikista Boschin moottoreista löytyy vaihteen vaihto tunnistin, ellei kyseessä ole napavaihteinen sähköfillari. Ja näin se on tainnu vuosia olla, että Boschin moottoreista moinen ominaisuus löytyy. Everything you need to know about the motor for Bosch eBike Systems
Näköjään. Tässa muutaman vuoden seurannut eMTB juttuja ja 2-vuotta vertaillu pyöriä ja moottoreita ennen hankintaa, eikä ikinä Boschin yhteydessä ole puhuttu kyseisestä toiminnosta.

Niin missäs tuolla semmoisesta puhutaan. Ei ole ainakaan omassa Boschissa mitään tuon kaltaista, enkä löydä laittamaltasi sivultakaan. Lämpimiksesi höpiset?
Ilmeisesti sivuston alla taulukossa tuo "Gear shift detection"...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Vaan toimiiko mekaanisten vaihteiden kanssa? Onhan toi Shimanollakin, mutta vain sähkövaihteilla.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
244
No kaivetaan vielä yksi esimerkki fillarin arvostelu, jossa mainitaan tunnistimesta, jossa mekaaniset vaihteet. Ja tarkoituksella valittu vähän vanhempi arvostelu, että käy selväksi, ettei mikään uusi keksintö ole Boschilla.

 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Vaan toimiiko mekaanisten vaihteiden kanssa? Onhan toi Shimanollakin, mutta vain sähkövaihteilla.
Bafangilla vaihdetunnistimen läpi työnnetään vaihdevaijeri ja se tunnistaa, kun vaihdettaessa vaihdevaijeri kiristyy tai löystyy. Ehkä Boschin systeemeissä samankaltainen ratkaisu.

1619275053595.png
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
No kaivetaan vielä yksi esimerkki fillarin arvostelu, jossa mainitaan tunnistimesta, jossa mekaaniset vaihteet. Ja tarkoituksella valittu vähän vanhempi arvostelu, että käy selväksi, ettei mikään uusi keksintö ole Boschilla.

No tämä selittää miksi Boschilla vaihtaimiset sujui paljon sulavammin kuin Shimanolla, toi Shimppa työntää veto päällä varmaan 1-2s vielä kun lopettaa polkemisen mikä takaa jatkuvat rutinat vaihtaessa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
No tämä selittää miksi Boschilla vaihtaimiset sujui paljon sulavammin kuin Shimanolla, toi Shimppa työntää veto päällä varmaan 1-2s vielä kun lopettaa polkemisen mikä takaa jatkuvat rutinat vaihtaessa.
Boostilla on viive, traililla ei juurikaan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
482
Ostettiin talouteen Specialized Turbo Como 4.0. Tässä on bluetooth ja voi puhelimella säätää miten moottori antaa tehoja. Hyvä ominaisuus, koska usein näiden valmiit 1-2-3-profiilit ovat olleet vähän huonoja, eikä taloutemme toinen osapuoli ole oikein heikoimmasta tehosta hyötynyt lainkaan, kun antaa tehoja silloin todella vähän.

Moottorista voi säätää prosentteina erikseen avustusta sekä tehoa. Tavallaan hahmotan näiden eron, mutta en nyt kuitenkaan. Osaisiko joku selittää oikein rautalangasta, että miten pyörä käyttäytyy, jos säädän vaikkapa avustustukseksi 50 % ja tehoksi 100 %, tai toisinpäin: avustus 100 % mutta tehot 50 %?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Ostettiin talouteen Specialized Turbo Como 4.0. Tässä on bluetooth ja voi puhelimella säätää miten moottori antaa tehoja. Hyvä ominaisuus, koska usein näiden valmiit 1-2-3-profiilit ovat olleet vähän huonoja, eikä taloutemme toinen osapuoli ole oikein heikoimmasta tehosta hyötynyt lainkaan, kun antaa tehoja silloin todella vähän.

Moottorista voi säätää prosentteina erikseen avustusta sekä tehoa. Tavallaan hahmotan näiden eron, mutta en nyt kuitenkaan. Osaisiko joku selittää oikein rautalangasta, että miten pyörä käyttäytyy, jos säädän vaikkapa avustustukseksi 50 % ja tehoksi 100 %, tai toisinpäin: avustus 100 % mutta tehot 50 %?
Veikkaan, että toimii vastaavasti kuin Shimano. Toinen kertoo, kuinka paljon motti antaa polkijan tehon päälle. Eli avustus 100% tuplaa kuskin tehot 200% triplaa jne. 300% taitaa olla Shimanon max. Sit toinen luku kertoo max tehon. Shimanossa nm. Itsellä esim. Ecomoodi 60%ja 30nm, traili 70%/70nm ja boost 300%/70nm
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Mikä näissä sähköpolkupyörissä vielä tänä päivänä maksaa kun kaikenlaisia sähkövatkainta moposta lähtien saa noin tonnilla, mutta näistä saa maksaa vähintään kaksi ?
Saathan sinä hinnat sähköpyöränkin tonnilla, kun puhutaan jostain Bilteman yms. peruslaitteesta. Se sähköistyshän maksaa kunnon pyörissä sen 1000-1500€ päälle luomupyörään, josta akku haukannee suhteessa suurimman osan. Jos katsot ihan luomupyörien hintoja, niin pelkästään kunnon osilla olevat fillarit on OVH:ltaa karkeasti siellä 1000-5000€ luokassa, riippuen kuinka rajusta pelistä puhutaan. Nykyisellään kun saatavuus on heikkoa, niin hinnat koholla 500-1000€ vuoden-kahden takaisesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Mikä näissä sähköpolkupyörissä vielä tänä päivänä maksaa kun kaikenlaisia sähkövatkainta moposta lähtien saa noin tonnilla, mutta näistä saa maksaa vähintään kaksi ?
Sama kuin sähköautoissa eli akku. Boschin, shimanon jne suljetun systeemin akku maksaa jo lähelle 1000e + muut sähkökilkkeet moottoreineen siihen lisäksi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Sähkömopossa on myös akku?
Esim. tässä Yadea C-Line, Tuusula

Ja hinta alle tonnin, mikä juttu?
Kyllä, ja tässä sähköpyörä alta tonnin:


Kalliimmat pyörät maksaa jo yksinään tonnin, toisin kuin skootterissa jossa polttomoottorin pois jättäminen säästää, polkupyörässä pitää runkoa ja voimansiirtoa vahvistaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Sähkömopossa on myös akku?
Esim. tässä Yadea C-Line, Tuusula

Ja hinta alle tonnin, mikä juttu?
Tarjous. Ovh. vajaat 2000e

Esimerkkinä akkulan hinnoilla tuon kokoiseen akkuun samsungin 30Q-kennot maksaisi 425 euroa. Siis pelkät akkukennot, ei edes koko akku. Lopulle mopolle jäisi hintaa 550 euroa. Huomaat varmasti itsekin, että jossakin on säästetty paaaaljon - tai sitten tarjous on vaan erittäin hyvä, eikä siten edusta yleistä hintatasoa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Sähkömopossa on myös akku?
Esim. tässä Yadea C-Line, Tuusula

Ja hinta alle tonnin, mikä juttu?
Shimanolla, Boschilla yms. on omat suljetut järjestelmät, jossa pyytävät esimerkiksi akuista aivan järkyttäviä hintoja. Jostain pienestä 500Wh Boschin akusta joutuu esimerkiksi maksamaan 600-700 euroa vielä nykyäänkin. Lisäksi kysyntää on niin paljon, että pyörät menee kaupaksi korkeisiinkin hintoihin.
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Jostain pienestä 500Wh Boschin akusta joutuu esimerkiksi maksamaan 600-700 euroa.
Mopossa heikommat kennot ja joku 1kg lisäpaino ei tunnu missään. Polkupyörään taas kilo lisäpainoa halvemmista kennoista olisi jo iso muutos. Ne merkkiakut maksaa juuri siksi että kennot ykköslaatua ja mahdollisimman kompakteja. Muutenkin joku mopon moottori saa olla vaikka 100% isompi kooltaan ja silloin voidaan käyttää heti halvempia osia.

Miksi formulat maksaa niin paljon? Saman painoisen pikkuauton saa muutamalla tonnilla ja yhtä paljon tehoa saa jenkki lava-autoihinkin.

Ja kuten mainittua sähköpyörän voit noutaa biltemasta tonnilla. Yhtä lailla siinä on takuut ja muut ja kahdella renkaalla kulkee.

Edit:
Ja siis kyllä minäkin mieluummin vähemmän maksaisin pyörästäni.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Mopossa heikommat kennot ja joku 1kg lisäpaino ei tunnu missään. Polkupyörään taas kilo lisäpainoa halvemmista kennoista olisi jo iso muutos. Ne merkkiakut maksaa juuri siksi että kennot ykköslaatua ja mahdollisimman kompakteja. Muutenkin joku mopon moottori saa olla vaikka 100% isompi kooltaan ja silloin voidaan käyttää heti halvempia osia.

Miksi formulat maksaa niin paljon? Saman painoisen pikkuauton saa muutamalla tonnilla ja yhtä paljon tehoa saa jenkki lava-autoihinkin.

Ja kuten mainittua sähköpyörän voit noutaa biltemasta tonnilla. Yhtä lailla siinä on takuut ja muut ja kahdella renkaalla kulkee.
Nykyään hyvän 1000Wh akun hinta on n. 500 euroa Samsungin, Panasonicin tai LGn laadukkailla kennoilla. Huonommilla kennoilla saakin sitten jo lähemmäs 300 euron hintaan. Lähinnä hintaa nostavat näiden valmistajien omat suljetut järjestelmät ja isot marginaalit joita ottavat noista akuista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Tarjous. Ovh. vajaat 2000e

Esimerkkinä akkulan hinnoilla tuon kokoiseen akkuun samsungin 30Q-kennot maksaisi 425 euroa. Siis pelkät akkukennot, ei edes koko akku. Lopulle mopolle jäisi hintaa 550 euroa. Huomaat varmasti itsekin, että jossakin on säästetty paaaaljon - tai sitten tarjous on vaan erittäin hyvä, eikä siten edusta yleistä hintatasoa.
Jep, mutta tuossa on LiFePO4(phylionin tai panasocin kennoja) akku ja se on kasattu Kiinassa. Isompi firma voi ostaa bulkkina kennoja, joten hinnat melkoisesti alhaisemmat kuin kuluttajilla. Alle 150 dollaria per 1 kWh hinnoissa keskimäärin nykyään mennään jo.

1619349555492.png
 
Liittynyt
25.04.2021
Viestejä
2
Onko kenelläkään kokemuksia tästä pyörästä?: Serious Bear Peak 7000, black matt netistä | bikester.fi

Ympärivuotiseen ajoon tulee. Hieman tuo Shimano kysymysmerkki talvikelien suhteen. Meillä yksi pyörä, jossa ohjainyksikkö pätkii talvella ihan huolella.

Serious tyystin tuntematon merkki minulle. GZR Black rawia katsellut, mutta myös 27,5+ vois olla jees. Tallista löytyisi tuohon jo IceSpikerit vanteilla...
Mielenkiinnosta kyselen, ostitko kyseisen pyörän? Ja jos ostit, miten on toiminut? Nyt itse mietin samaa mallia.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
724
Ostettiin talouteen Specialized Turbo Como 4.0. Tässä on bluetooth ja voi puhelimella säätää miten moottori antaa tehoja. Hyvä ominaisuus, koska usein näiden valmiit 1-2-3-profiilit ovat olleet vähän huonoja, eikä taloutemme toinen osapuoli ole oikein heikoimmasta tehosta hyötynyt lainkaan, kun antaa tehoja silloin todella vähän.

Moottorista voi säätää prosentteina erikseen avustusta sekä tehoa. Tavallaan hahmotan näiden eron, mutta en nyt kuitenkaan. Osaisiko joku selittää oikein rautalangasta, että miten pyörä käyttäytyy, jos säädän vaikkapa avustustukseksi 50 % ja tehoksi 100 %, tai toisinpäin: avustus 100 % mutta tehot 50 %?
Mulla on itselläni tuollainen Specialized Turbo Levo Comp ja oletettavasti samaa Mission Control softaa käytetään molemmissa pyörissä.

Se Support on sitä, että paljonko moottori avustaa polkijan päälle. Eli jos on kunnon ylämäki ja support on 10 prosenttia, niin siinä saa itse tehdä ihan kunnolla hommia vs. jos support on 100 prosenttia, jolloin se ylämäki menee melko helposti. Tämä on yleensä vielä aika helpo ymmärtää.

Se Peak taas on hieman hankalampi. Eli jos moottori antaa vaikka 500 W avustusta ja Peak on asetettu 100 prosenttiin, niin silloin se avustaa maksimissaan sen 500 watin edestä. Jos taas Peak on asetettu lukemaan 30 prosenttia, niin silloin se moottori ei anna missään tilanteessa kuin sen 150 wattia avustusta.

Eli jos on todella timmissä oleva kaveri ja Support ja Peak on vaikka 10/100, niin silloin se pyörä avustaa hyvin vähän, mutta jos on valmis itse tekemään helvesti hommia ylämässä, niin siitä moottorista on kuitenkin mahdollista saada se kaikki 500 wattia irti. Jos olet huonossa kunnossa, niin tuolla 10/100 yhdistelmällä et saa siitä moottorista kaikkea tehoa irti, koska polkijasta loppuu vääntö kesken.

Vastaavasti jos lukema olisi 10/30, niin silloin edes se todella kovassa kunossa oleva kaveri ei saisi moottorista kuin 150 wattia avustusta, vaikka tekisi mitä.

Ja taas asetuksella 100/50 jopa se huonossa kunnossa oleva kaveri saisi siitä moottorista 250 wattia. Ja vastaavasti 50/100 asetuksella joutuu tekemään jo vähän duunia, mutta silti olisi mahdollista saada siitä moottorista kaikki avustus.

Toivottavasti näistä oli jotain apua?

Melkein suosittelisin laittamaan vaikka Eco 30/100 Trail 60/100 ja Turbo 100/100, jos kyseessä on tuollainen normi kaupunkipyörä, millä ei ole tarkoitus hifistellä sen enempää :) Eli Peak vaan aina 100 prosenttiin ja sitten säädät Supportin itsellesi sopivaksi noihin Eco, Tour ja Turbo asetuksiin.

Tuolla lisää, jos kiinnostaa:

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
482
Toivottavasti näistä oli jotain apua?

Melkein suosittelisin laittamaan vaikka Eco 30/100 Trail 60/100 ja Turbo 100/100, jos kyseessä on tuollainen normi kaupunkipyörä, millä ei ole tarkoitus hifistellä sen enempää :) Eli Peak vaan aina 100 prosenttiin ja sitten säädät Supportin itsellesi sopivaksi noihin Eco, Tour ja Turbo asetuksiin.
Jep, nyt tuo alkaa aueta. Käytännön testeissä on jotenkin kohtalaisen vaikea huomata noita eroja tai selkeätä syy-seuraus-suhdetta sille, miten päin noita säätää. Tosin en ole itse kuin pari kertaa testaillut, pyörä on lähinnä vaimon käytössä. Olen kanssa päätynyt siihen, että teho saa olla yleensä täysillä ja on parempi säätää avustuksen voimakkuutta. Tuntuu ehkä mukavammalta sillä tavalla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuli tossa veivattua asiaa jonkin aikaa ja keskusteltua erinäisten omasta näkökulmasta itseä aihepiirissä fiksumpien henkilöiden kanssa ja tulin lopulta siihen tulokseen, etten tuu näissä tiedusteluissa hullua hurskaammaksi kun melkein jokaisella on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:

Joten, koostin hankitun tiedon ja saamani kommentit, vinkit ja ehdotukset yhteen ja tähän tarpeeseen potentiaalisesti toimivin ja riskittömin valinta oli lopulta tuo Canyonin Neuron:ON 8 -täpäri, jonka pistin tilaukseen. Pitäisi tulla 2-3 viikon päästä. Siitä en ole varma onko tuo absoluuttisesti paras ratkaisu, mutta siitä sain muodostettua melko vahvan mielipiteen, että tuo ei nyt ainakaan olemaan erityisen huono ratkaisu näihin tarpeisiin. Saas nähä.
Jokos pyörä on saapunut?
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Pitäisi hommata uudet ketjut kun venymä on yli 5mm toisessa ketjussa.

Pitkien 11v ketjujen saatavuus on vaan tosi huonoa. Varsinkin e-versiot ja mietin että pitäiskö vaihtaa SMC:n vai kasata useammasta Shimanon ketjusta HG:n takia.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Hillitömän arpomisen jälkeen tilaukseen lähtee Roadlite:ON.

Vielä heitetään noppaa komponenttitasosta. Onko 7 niin paljon parempi kuin 6, että 700€ lisähinnalle on katetta?

Roadlite:ON 6
Roadlite:ON 7

Updatena, akkusysteemi on päivittynyt ja näissä käynnistyy jo ilman konepellin raotusta, kuten pitääkin. Lisäksi tuossa on 35mm nakit ja 40mm pitäisi mahtua, joten pidemmillekin soratiesiirtymillekin pystyy rupeamaan. Pääosin arki on kuitenkin kaupunkikruisailua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 526
Viestejä
4 202 581
Jäsenet
70 916
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom