Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 208
Tuli hommattua uus kulkupeli ja akun pois saadakseen pyörä täytyy laittaa kyljelleen maata vasten. Tuntuu vähän vaivalloiselta ja mielummin jättäisin akun aina pyörän sisään. Työpaikalla ei kuitenkaan ole mahdollista päästä talvisin pakkasia karkuun, vaan pyörän voi jättää katoksen alle (tarkemmin sanottuna työpaikan rakennuksen alle, säältä suojassa mutta lämpötila sama kuin ulkona).

Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?
Screenshot_20240912-190103~2.png


No eihän se varastointi noin kylmässä sille hyvää varmaan tee, joskin ei se siitä pitäisi tuhoutua jos ei nyt aivan joka päivä -25°C ole.

Mutta takuun osalta jos tulee jotain ongelmia niin ei kannata ainakaan ekana mainita, että säilytetty kylmässä kun käyttöohjekin sanoo että ei pitkäaikaista säilytystä alle +10°C.

Toki käyttöohjeessa voi sanoa jos jonkinnäköistä, mutta jos pyörä on suomessa saatettu markkinoille niin kyllä valmistaja silloin on vastuussa siitä, että se toimii kohtuudella vaikka olisikin vähän kylmempää.

Mutta kuvauksen perusteella kyllä nyt itse vakavasti harkitsisin, että voiko pyörää vielä vaihtaa malliin, jossa akun saa helposti mukaan lämpimään. Jos siis todella aiot pyöräillä myös noissa kovissa pakkaslukemissa.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
51
Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?
Itseäni vielä lainaten, mahtaakohan tollaset rungon ympärille luiskautettavat neopreenisukat auttaa mitään?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 371
Tuli hommattua uus kulkupeli ja akun pois saadakseen pyörä täytyy laittaa kyljelleen maata vasten. Tuntuu vähän vaivalloiselta ja mielummin jättäisin akun aina pyörän sisään. Työpaikalla ei kuitenkaan ole mahdollista päästä talvisin pakkasia karkuun, vaan pyörän voi jättää katoksen alle (tarkemmin sanottuna työpaikan rakennuksen alle, säältä suojassa mutta lämpötila sama kuin ulkona).

Edellisestä D-luokan pyörästä sain yhden akun tuhottua jättämällä sen liian tyhjänä liian kylmään. Uskaltaako tätä uutta (Bosch PowerTube 750Wh) jättää ulos noihin 25 asteen pakkasiin esim. 50% varauksella?
Itse olen Spectralin akun jättänyt paikoilleen 20 asteen pakkasissa, eikä ole miksikään mennyt. Yli 20 asteen pakkasilla olen ottanut akun yleensä irti. Ei tuo nyt kovin vaivalloista kuitenkaan ole, minuutissa kerkeää irrottamaan pari pulttia ja vetämään akun rungon sisältä.

25 asteen pakkasiakin on kestänyt normaalin työpäivän, mutta 12 tunnin ylityövuoron ei kestänyt, vaan akun jäätymisen suoja esti akun käytön. Akku meni siis vikatilaan. Toimi taas täysin normaalisti kun vei sisälle.

Ladata ei tietenkään saa jäistä akkua. Tosin ei se akku anna ladatakkaan jäistä akkua.
 
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
336
Itseäni vielä lainaten, mahtaakohan tollaset rungon ympärille luiskautettavat neopreenisukat auttaa mitään?
Komppaan muita vastauksia osittain. Ei juurikaan auta, jos pyörä on ulkona useamman tunnin ajamatta. Auttaa, jos akku on säilytetty lämpimässä ja lähtee ajamaan. Akku lämpeää purkautuessaan ja kyllä se tuo neopreeni pitää akun lämpöisempänä. Oon huomannut tämän ihan konkreettisesti. Ilman sukkaa kovalla rasituksella voi olla, että akku sammuu ennen aikojaan (jännite laskee liikaa). Eli sitä parempi mitä lämpimämpänä akun saa pidettyä ajon aikana.

Yli -20 asteen pakkasissa olen laittanu 18mm solukumimattoa akun ympärille, niin kestää sitten jo selvästi paremmin vaikka 30 asteen pakkasilla. Siis kun olen pyöräillyt vaativassa ja mäkisessä maastossa.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
600
Komppaan muita vastauksia osittain. Ei juurikaan auta, jos pyörä on ulkona useamman tunnin ajamatta. Auttaa, jos akku on säilytetty lämpimässä ja lähtee ajamaan. Akku lämpeää purkautuessaan ja kyllä se tuo neopreeni pitää akun lämpöisempänä. Oon huomannut tämän ihan konkreettisesti. Ilman sukkaa kovalla rasituksella voi olla, että akku sammuu ennen aikojaan (jännite laskee liikaa). Eli sitä parempi mitä lämpimämpänä akun saa pidettyä ajon aikana.

Yli -20 asteen pakkasissa olen laittanu 18mm solukumimattoa akun ympärille, niin kestää sitten jo selvästi paremmin vaikka 30 asteen pakkasilla. Siis kun olen pyöräillyt vaativassa ja mäkisessä maastossa.
Mä en ole ikinä pitänyt mitään suojaa akun päällä, eikä pyörä ole sammunut kovillakaan pakkasilla, akkua kyllä kuluu reilusti ja -20c pakkasella 40km on maastossa hyvä suoritus.

Akku lämpenee purkautuessaan, mutta millä se akku lämpenee kun se seisoo käyttämättömänä 8h pakkasessa, ei millään = suojauksesta ei ole mitään hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
413
Hintavinkki: Verkkiksessä tästä päivästä klo 8 alkaen GZR Black Raw 3.0 -sähköläski hintaan 1299 €.
Ainakin joissakin arvosteluissa on moitittu akun hankalaa irroitusta sekä asennusta, eli se kannattaa ottaa huomioon.

Tää just jäi tästä mietityttämään että miten hankala toi on irroittaa/poistaa.

Kuvauksessahan on boldattuna "Rungon sisässä akku on suojassa kolhuilta, mutta se on myös helposti irrotettavissa esim. sisällä tapahtuvaa latausta varten" eli pitäisi helposti olla irroitettavissa.

Kuitenkin revikoista luin että pitäisi etupyörä irroittaa.

Tuo kinostelisi itseä (vaimoakin) ja jäi pohdintaan nyt. Akkua kun pitäisi melkein sisällä ladata.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
24
Tää just jäi tästä mietityttämään että miten hankala toi on irroittaa/poistaa.

Kuvauksessahan on boldattuna "Rungon sisässä akku on suojassa kolhuilta, mutta se on myös helposti irrotettavissa esim. sisällä tapahtuvaa latausta varten" eli pitäisi helposti olla irroitettavissa.

Kuitenkin revikoista luin että pitäisi etupyörä irroittaa.

Tuo kinostelisi itseä (vaimoakin) ja jäi pohdintaan nyt. Akkua kun pitäisi melkein sisällä ladata.
Mulla on tuo 19" koko. Äsken testasin ekan kerran irrottaa akkua ja se on ainakin ihan helppo homma tuossa. Vähän kääntää eturengasta sivuun, että akkua saa enemmän ulos ja sitten vähän nostaa ja ottaa akun alapään ensin pois ja siitä akku laskeutuukin nätisti irti. Akun alapäässä on sellainen kolo johon tulee "koroke". Nostaa akun pois siitä korokkeesta niin pääsee tulemaan ulos kolostaan. Meni joku 10 sekuntia irrotettaessa.

Jos ei akkua saa irti ilman eturenkaan irrotusta niin on aika onneton. Jos yrittää irrottaa akkua yläkautta niin se ei ole millään tavalla mahdollista ilman renkaan irrotusta, alakautta se mahtuu hyvin pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
413
Mulla on tuo 19" koko. Äsken testasin ekan kerran irrottaa akkua ja se on ainakin ihan helppo homma tuossa. Vähän kääntää eturengasta sivuun, että akkua saa enemmän ulos ja sitten vähän nostaa ja ottaa akun alapään ensin pois ja siitä akku laskeutuukin nätisti irti. Akun alapäässä on sellainen kolo johon tulee "koroke". Nostaa akun pois siitä korokkeesta niin pääsee tulemaan ulos kolostaan. Meni joku 10 sekuntia irrotettaessa.

Jos ei akkua saa irti ilman eturenkaan irrotusta niin on aika onneton. Jos yrittää irrottaa akkua yläkautta niin se ei ole millään tavalla mahdollista ilman renkaan irrotusta, alakautta se mahtuu hyvin pois.
No täähän kuulostaa hyvältä sit. En tiiä pitääkö kiittää vai syyttää et menee rahat
Ehkä kiitän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 618
Viestejä
4 395 712
Jäsenet
73 036
Uusin jäsen
otto3241

Hinta.fi

Ylös Bottom