Sähköauton kotilataus

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 115
Näemmä Teslan Wall Connectorin Wifi- ja tehoasetuksia joutuu nykyään käpistelemään Tesla One-sovelluksen kautta. Kirjautumisen menee samoilla Tesla-tunnuksilla, mutta vähän joutui päätä rapsuttelemaan käytön kanssa, kun tuo yrittää tehdä muutoksista asennuskeikkaa.
Eli et voi enää suoraan Wifillä yhdistää tuohon ja selaimen kautta säätää? TWC näkyy myös Tesla appissa mutta siellä on todella rajoitettu säätö, voi lisätä autoja mutta siihen se jää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
824
Eli et voi enää suoraan Wifillä yhdistää tuohon ja selaimen kautta säätää? TWC näkyy myös Tesla appissa mutta siellä on todella rajoitettu säätö, voi lisätä autoja mutta siihen se jää.
Tuo tuli vastaan, kun oli Wifin asetukset muuttuneet. Eli mennään siihen laitteen paikalliseen wifiin kyllä kiinni, mutta Tesla Onen kautta. Siellä voi sitten säätää ampeereja, ketjutusta, wifiä yms.
Mutta ei siis enää selaimella, siellä on vain kehotus käyttää Tesla Onea.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 092
Onko muilla go-e:n käyttäjillä pilviyhteys kadonnut tai se ei yhdistä? Mulla toimii nyt vain kodin wifillä ja kun menen internet välilehdelle niin pilviyhteyden kohdalla lukee vain "yhdistetään". Pitäisikö parittaa tuo kokonaan uudestaan vai onko tämä joku bugi vaan jota ei olla vieläkään korjattu?
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
44
Onko muilla go-e:n käyttäjillä pilviyhteys kadonnut tai se ei yhdistä? Mulla toimii nyt vain kodin wifillä ja kun menen internet välilehdelle niin pilviyhteyden kohdalla lukee vain "yhdistetään". Pitäisikö parittaa tuo kokonaan uudestaan vai onko tämä joku bugi vaan jota ei olla vieläkään korjattu?
Näkyy toimivan edelleen, Pilviyhteys: Yhdistetty
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
291
Onko muilla go-e:n käyttäjillä pilviyhteys kadonnut tai se ei yhdistä? Mulla toimii nyt vain kodin wifillä ja kun menen internet välilehdelle niin pilviyhteyden kohdalla lukee vain "yhdistetään". Pitäisikö parittaa tuo kokonaan uudestaan vai onko tämä joku bugi vaan jota ei olla vieläkään korjattu?
Toimii ihan normaalisti.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 092
Ei mulla vaan yhdistä enää pilveen. Go-e:n sivuilla lukee että se ei yhdistä pilveen jos kodin internet käyttää samaa IP rangea kuin Go-e. En vaan ymmärrä miksi ennen on toiminut eikä mitään muutoksia mihinkään ole tullut.

Ehkä koitan resettaa koko systeemin ottamalla virrattomaksi koko mööpelin.
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
20
Ensimmäinen sähköauto hankinnassa, ja nyt pitäisi latausasema hankkia paritaloon. Sen verran jo tiedän että muutaman metrin kaivuuhomman joutuu tekemään varastolle ja siitä vetämään varaston välikaton läpi kaapelin autokatokseen. Olen nyt katsonut esimerkiksi tuota go-e Geminiä, onko mitään syytä miksi valitsisin kiinteän version flexin sijasta? Nyt kun joutuu muutenkin sähkötöitä vähän tekemään niin eikö se ole sama asennuttaa voimavirtapistorasia niin saisi liikuteltua asemaa helpommin tarvittaessa jne? Tuo kyseinen latausasema nyt saattaa olla ylimitoitettu tarpeisiini muutenkin mutta ehkä noin yleisestikin, jotenkin maallikolle tuo tuntuu lähtökohtaisestikin kätevämmältä asennustavalta, vai onko minulta jäänyt jotain ymmärtämättä?
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 092
Ensimmäinen sähköauto hankinnassa, ja nyt pitäisi latausasema hankkia paritaloon. Sen verran jo tiedän että muutaman metrin kaivuuhomman joutuu tekemään varastolle ja siitä vetämään varaston välikaton läpi kaapelin autokatokseen. Olen nyt katsonut esimerkiksi tuota go-e Geminiä, onko mitään syytä miksi valitsisin kiinteän version flexin sijasta? Nyt kun joutuu muutenkin sähkötöitä vähän tekemään niin eikö se ole sama asennuttaa voimavirtapistorasia niin saisi liikuteltua asemaa helpommin tarvittaessa jne? Tuo kyseinen latausasema nyt saattaa olla ylimitoitettu tarpeisiini muutenkin mutta ehkä noin yleisestikin, jotenkin maallikolle tuo tuntuu lähtökohtaisestikin kätevämmältä asennustavalta, vai onko minulta jäänyt jotain ymmärtämättä?
Niin, onhan kiinteä sitten kiinteä eikä sitä siirrellä. Go-e flexiä voit tarvittaessa siirrellä vaikka mökille välillä ja sen myyntikin on helpompaa jos joskus päätät vaihtaa sen, tosin en tiedä säädöksistä että saako sähköjä PURKAA kuka vaan niin onko tuolla mitään merkitystä.

Onhan tuo go-e aika kattava laturi ja siinä on kaikki aurinkosähkö ja pörssiominaisuudet.

Ja edellisiin viesteihini lainaten, pilvi taas toimii. Ehkä korjaantui kun reititin oli hetken aikaa pois päältä
 
Liittynyt
07.04.2023
Viestejä
8
Onko tuosta Volkkarin ID laturista millaisia omakohtaisia kokemuksia? Vai ovatko kaikki toisen, tai kolmannen käden tietoa?

Hinta puoltaa vahvasti sitä.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
291
Onko tuosta Volkkarin ID laturista millaisia omakohtaisia kokemuksia? Vai ovatko kaikki toisen, tai kolmannen käden tietoa?

Hinta puoltaa vahvasti sitä.
Tuolla hyvät tarjoukset ketjussa on melko paljon asiaa ko. laturista. Kannattaa selata läpi ennen hankintaa. Ei ole ollut kauheasti kehumista.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 963
Itse ajattelin kotiin sähkölaturia hankkiessa, että muutaman sadan euron hintaerolla ei suurta merkitystä, koska tulee kuitenkin pysyvä, pitkäaikainen ratkaisu (merkittävästi pitempi kuin yksi tai kaksi sähköautoa). Eli tuossa en alkaisi väkisin säästämään ja panostaisin laturiin, mistä löytyy järjen rajoissa tarvittaessa kaikki mahdolliset ominaisuudet ja muutenkin luotettava (Volkkarin ID voi toki olla tuollainen, en ole tutustunut), siis mielestäni väärä paikka säästää (ennemmin säästäisin sitten ensimmäisessä hankittavassa sähköautossa).
 
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
20
En tiedä meneekö offtopicin puolelle mutta onko kellään kokemuksia autonlataus.comin toiminnasta? Viikko sitten tilaus tehty, eikä ole toimituksen suhteen kuulunut mitään.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
40
Go-e Gemini ja Controller asennettu. Muuten pelaa hyvin, mutta 16A virralla polttaa hetken päästä latausaseman 16A sulakkeen 1-vaiheesta. 15A virralla kestävät. Mikähän voisi olla syynä?
 
Liittynyt
15.02.2020
Viestejä
23
Täälläkin on go-e ja controller otettu käyttöön. Jostain syystä kun kuormanhallinnan kytkee päälle, menee se aina ”fallback”-tilaan ikään kuin verkkoyhteys ei toimisi. Kumpaankin laitteeseen yhteys kuitenkin muodostuu pilven kautta ja laitteet ovat yhteydessä toisiinsa.

Onko vastaavaa tullut kenelläkään eteen?
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
40
Täälläkin on go-e ja controller otettu käyttöön. Jostain syystä kun kuormanhallinnan kytkee päälle, menee se aina ”fallback”-tilaan ikään kuin verkkoyhteys ei toimisi. Kumpaankin laitteeseen yhteys kuitenkin muodostuu pilven kautta ja laitteet ovat yhteydessä toisiinsa.

Onko vastaavaa tullut kenelläkään eteen?
Mulla oli ensimmäisellä yrityksellä ongelmaa Controllerin yhteyden kanssa. Controlleriin ei päässyt pilven kautta mutta kuormanhallinan asetuksissa yhteys ja teho näkyi. Korjaantui kun paritti laturin kanssa uudelleen ja katsoi myös että sensorien asetukset on oikein. Aluksi oli valittu grid + talo jolloin ladatessa näytti tehon tuplana ja pudotti tehoja.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
894
Oon joo. Reiluun vuorokauteen ei vastausta. Ehkä tässä vaan itse turhan hätäisenä liikkeellä.
No et ole. Jos yritän ottaa itse johonkin myymälään yhteyttä ja asiakaspalvelu on sellaista, etten saa vastausta parin tunnin sisään, niin firma voi pitää tunkkinsa.
 
Liittynyt
07.04.2023
Viestejä
8
Itse ajattelin kotiin sähkölaturia hankkiessa, että muutaman sadan euron hintaerolla ei suurta merkitystä
Samaa mieltä. Sen vuoksi kyselenkin omakohtaisia käyttökokemuksia. Hinta kun ei takaa laatua
 
Liittynyt
15.02.2020
Viestejä
23
Nyt yhtäkkiä aktivoitui Go-e kuormantasaus kun kytkin ja irrotin laturia ja controlleria verkosta. Vähän epäselvä näiden osalta toiminta ja aktiivinen tila..

Kuormantasauksen toimintaa täytyy vielä tarkkailla. Tuntuu että aika herkästi laskee virtaa jos havaitsee muuta kuormaa (kokonaiskuorman lukemat kyllä kohdillaan), ja sitten nostaa ylöspäin latauksen aikana.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 092
Nyt ei kyllä vakuuta tämä go-e:n päivitys. Hidas kuin mikä ja minä en ainakaan enää pysty muuttamaan daily tripin latauksen valmistumisajankohtaa, ei vaan ota komentoja vastaan tuo äppi enää. Noh se on mulla ollut samassa koko ajan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 821
Kuormantasauksen toimintaa täytyy vielä tarkkailla. Tuntuu että aika herkästi laskee virtaa jos havaitsee muuta kuormaa (kokonaiskuorman lukemat kyllä kohdillaan), ja sitten nostaa ylöspäin latauksen aikana.
Itse olen todennut, että menee juuri sen mukaan, mitä rajaksi asettelee. Olisiko asetettu maksimivirta liian alhaalla?

Nyt ei kyllä vakuuta tämä go-e:n päivitys. Hidas kuin mikä ja minä en ainakaan enää pysty muuttamaan daily tripin latauksen valmistumisajankohtaa, ei vaan ota komentoja vastaan tuo äppi enää. Noh se on mulla ollut samassa koko ajan.
Itselläni muutosten tekeminen on todella nopeaa. Kannattaisiko resetointi ja sovelluksen asentaminen uudestaan?

Minulla oli sellainen kummajainen, että en pystynyt näkemään controllerin tietoja kuin wlan-verkossa. Poistamalla controllerin sovelluksesta ja asentamalla uudestaan alkoi homma heti toimimaan.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 092
Kannattaisiko resetointi ja sovelluksen asentaminen uudestaan?
Resetointi ja äpin uudelleen asennus tehty. Sovellus on smootimpi mutta edelleen daily tripin valmistumiskellonaikaa ei voi muuttaa. Kellotaulu ei liiku mihinkään vaan pysyy tossa 06:00:ssa mihin olen sen joskus määritellyt. Noh ei mulla tarvetta sitä muutella mutta olisi kiva jos se toimisi jos haluaakin muuttaa sitä joskus.

Koitin jopa vanhemmilla versioilla. Ei toimi.
Muuten kyllä ihan ok äppi
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 595
ID.Charger 2 / Uuden sukupolven latauslaitteet julkaistu
Volkswagen AG:n tytäryhtiö Elli on julkaissut uudet, toisen sukupolven ID.Charger 2 latauslaitteet.
Uuden sukupolven latauslaitteista tulee tarjolle kolme eri mallia:
· Connect 11 / hinta 759 €
· Connect 22 / hinta 839 €
· Pro 22 / hinta 1099 €

Uusissa ID.Charger 2 -latauslaitteissa on sangen kattavat ja monipuoliset ominaisuudet, tässä muutamia nostoja:
· Latausteho jopa 22 kilowattia
· Latausteho 0.023 kW -> 11 kW / 22 kW mallista riippuen
· Lataustehon automaattinen, portaaton vaihtelu minimi- / maksimilataustehon välillä
· 22 kW:n tehoiset mallit mahdollista kytkeä myös 1-vaiheisena 32A jolloin latausteho 7,4 kW
· LED-statusbar latauslaitteen etukannessa / näyttää vihreällä valolla akun lataustason tilanteen MEB-autoissa
· Kaikissa malleissa asiakkaan halutessa käyttäjätunnistus RFID-kortilla
· Kaikissa malleissa WiFi- ja Ethernet -datayhteys, Pro -mallissa lisäksi LTE/4G mobiiliyhteys
· Kaikissa malleissa energiamittari, energian kulutus nähtävissä sovelluksen kautta
o Connect -mallissa Onboard energiamittari
o Pro -mallissa MID sertifioitu energiamittari
· Täysin integroitu dynaaminen kuormanhallinta, ei tarvetta hankkia erillisiä virtamuuntimia
o Tuki pörssisähkölle, Ellin palvelimen kautta päivittää Nordpool-sähköpörssin sähköhinnat ja optimoi auton latausta vuorokauden edullisimmille tunneille
· Latauslaitteita voi ketjuttaa, esimerkiksi parkkihalleissa tai taloyhtiöissä (esim. 5-30 laturia)
· Plug & Charge -ominaisuus, tulossa OTA-päivityksenä vuoden 2024 aikana
· Halutessaan latauslaitteen voi tilata etukannessa olevan Volkswagen logon sijaan Ellin, Cupran tai Skodan logolla
Pienemmät ulkomitat nykyiseen verrattuna

Alustavien tietojen mukaan ID.Charger 2 -latauslaitteiden myynti alkaa elokuussa ja laitteiden toimitukset noin 2-4 viikkoa sen jälkeen. Ellin verkkokaupassa on tarjolla ennakkorekisteröityjän etu, rekisteröitymällä saa 100 € arvoisen alennuskoodin ID.Charger 2 latauslaitteesta.
Toistaiseksi ensimmäisen sukupolven ID.Charger 1 -latauslaitteita on vielä saatavilla todella edulliseen tarjoushintaan. Tarjous on voimassa rajoitetun ajan.
· ID.Charger Connect 169 €
· ID.Charger Pro 219 €
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 685
Miten lähtisitte muuttamaan vai muuttaisitteko ollenkaan autokatoksessa tapahtuvaa latausta kun kyseessä xc90 ja range sellainen 40km. Tällä hetkellä tulossa
Wave EV 1-vaiheinen sähköauton latauslaite Schuko -> Type 2 hoitamaan latausta 10A sulakkeen takana olevasta pistorasiasta, onko tuo ihan käypä ratkaisu kun rajoittaa virransyötön tuohon 8A/10A?
Mulla vanhempi D6. Ostin 13A sulakkeita ja lataan 16A virralla. Latausjohto on sellainen mitä ei voi säätää. Talon kaapelit ja sulakepohja siis riittää 16A astikin.

Aluksi oli paikallaan epähuomiossa vain 10A sulake ja se kesti 3 päivää ja sitten paloi.

Sulla kun saa säädettyä, niin tosiaan 10A pitäisi "aika hyvin" kestää.
 
  • Tykkää
Reactions: Lem
Liittynyt
21.06.2023
Viestejä
27
Onko suosituksia latureista seuraavilla spekseillä:
  • 3-vaihe ideaali mutta myös 1-vaihe riittää
  • Virran säätö 1-2A portaissa alkaen 8A tai alempaa ja siten että voi säätää latauksen keskeytymättä
  • Integroituu hyvin Home Assistanttiin ja muutenkin avoimet rajapinnat plussaa
  • Edellisen myötä mielellään wifin kautta yhdistettävissä
HA:n kautta on aurinkosähkön tuoton mukaan kuorman optimointi niin ajatuksena olisi että pystyisi siihen yhdistämään myös auton latauksen nykyistä paremmin. Kun HA hoitaa logiikan niin oikeastaan isoin vaatimus että latauksen virtaa pysyisi säätämään sitä kautta. Hinta saisi myös olla varsin maltillinen kun aika peruslaturi muuten riittää.

Go-e Charger Geminiä katselin yhtenä vaihtoehtona missä tulisi kaikenlaista muutakin toiminnallisuutta. Muita hyviä vaihtoehtoja?
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
360
Onko suosituksia latureista seuraavilla spekseillä:
  • 3-vaihe ideaali mutta myös 1-vaihe riittää
  • Virran säätö 1-2A portaissa alkaen 8A tai alempaa ja siten että voi säätää latauksen keskeytymättä
  • Integroituu hyvin Home Assistanttiin ja muutenkin avoimet rajapinnat plussaa
  • Edellisen myötä mielellään wifin kautta yhdistettävissä
HA:n kautta on aurinkosähkön tuoton mukaan kuorman optimointi niin ajatuksena olisi että pystyisi siihen yhdistämään myös auton latauksen nykyistä paremmin. Kun HA hoitaa logiikan niin oikeastaan isoin vaatimus että latauksen virtaa pysyisi säätämään sitä kautta. Hinta saisi myös olla varsin maltillinen kun aika peruslaturi muuten riittää.

Go-e Charger Geminiä katselin yhtenä vaihtoehtona missä tulisi kaikenlaista muutakin toiminnallisuutta. Muita hyviä vaihtoehtoja?
Go-e Charger ollut käytössä reilun vuoden HA:n kanssa pörssiohjattuna ja kombinaatio on toiminut käytännössä ongelmitta koko ajan, ladattu kohta 7 MWh. En keksi mitään huonoa.
 
Liittynyt
21.06.2023
Viestejä
27
Go-e Charger ollut käytössä reilun vuoden HA:n kanssa pörssiohjattuna ja kombinaatio on toiminut käytännössä ongelmitta koko ajan, ladattu kohta 7 MWh. En keksi mitään huonoa.
Meneekö tuossa tehonsäätö ihan 1,4-11kW välillä koko rangella eli osaako 1- ja 3-vaiheen välillä vaihdella? Katoin ohjeista että kolmevaiheisesti ladattavalle autolle olisi merkattu 4,2-11kW. Omaan käyttöön olisi paras jos pystyisi 1,4-5kW rangella vaihtelemaan kun suurinpiirtein sillä välillä ylijäämä sähköt päivän aikana.

1718439251985.png
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
360
Meneekö tuossa tehonsäätö ihan 1,4-11kW välillä koko rangella eli osaako 1- ja 3-vaiheen välillä vaihdella? Katoin ohjeista että kolmevaiheisesti ladattavalle autolle olisi merkattu 4,2-11kW. Omaan käyttöön olisi paras jos pystyisi 1,4-5kW rangella vaihtelemaan kun suurinpiirtein sillä välillä ylijäämä sähköt päivän aikana.

Minulla on auton puolesta käytössä vain yhden vaiheen lataus eli ei ole tuosta kolmivaiheisuudesta omakohtaista kokemusta. Käsittääkseni laturista voi pakottaa myös yhden vaiheen latauksen käyttöön.

Kai kolmivaihelaturilla varustetut autot osaa hyödyntää myös vain yhtä vaihetta, jos laturi antaa virtaa vain yhteen vaiheeseen?

Luulisin foorumilta löytyvän tästäkin kokemusta.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
40
Minulla on auton puolesta käytössä vain yhden vaiheen lataus eli ei ole tuosta kolmivaiheisuudesta omakohtaista kokemusta. Käsittääkseni laturista voi pakottaa myös yhden vaiheen latauksen käyttöön.

Kai kolmivaihelaturilla varustetut autot osaa hyödyntää myös vain yhtä vaihetta, jos laturi antaa virtaa vain yhteen vaiheeseen?

Luulisin foorumilta löytyvän tästäkin kokemusta.
Löytyy automaattinen vaiheen vaihto ainakin jos käyttää Go-e Controllerin aurinkosähkön käytön maksimointia. HA rajapintoihin en ole perehtynyt
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
44
osaako 1- ja 3-vaiheen välillä vaihdella?
Mulla gemini + controller, ja asetuksista löytyy raja (oletus 4.2kW) jolloin aurinkoylijäämäsähköllä ladatessa vaihdetaan kolmeen vaiheeseen. Mahtaa olla controllerin ominaisuus, kun sehän se sen ylijäämän mittaakin. Joku jolla on pelkkä gemini osannee sanoa löytyisikö vastaavaa asetusta sellaisessa kokoonpanossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 777
Viestejä
4 279 564
Jäsenet
71 531
Uusin jäsen
Jussi58

Hinta.fi

Ylös Bottom