Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 191
Ylläpidon lisäys: Tässä ketjussa keskitytään omakohtaisiin käyttökokemuksiin sähköautoista. Yleinen sähköautokeskustelu omassa ketjussaan: Yleistä keskustelua sähköautoista

Eli vain sähköautot ( ei plugarit tai hybridit tai kaasut jne)

- Hyvässä hengessä, ei jankkausta, ei tinkausta pääseekö kilsan vai sata kusematta.
- Toki voi myös huonot kokemukset tuoda ilmi, jättikö auto välille, jumittiko ikkunat alas. Mut näiden vatvominen ei vikoja poista joten pidemmät itkut ja raivot valmistajan tai yhteiskunnan suuntaan :)

Kiinostuneet voi kysellä toki vinkkiä auton valintaan tms mutta tuo kusematta lappiin tyylin skeida muualle kiitos.

Hyvä tietää:

Latausverkot ja niiden lätkät. Näillä neljällä pärjää alkuun:

* K-lataus, rekisteröidy: K-Lataus on koko maan kattava sähköautojen latausverkosto
* Virta, rekisteröidy HELENin kautta niin ei tule kk-maksua ja tägi on ilmainen Helen
* Recharge infra. Helpointa käyttämällä Fortum Charge & Drive sovellusta, jolla pystyy maksamaan myös Savosta löytyvät Lumme Enerfgia / Väre energia latauspisteet. Löytyy play/app storesta.
*Fortum charge & drive

****HUOM*** useasti latauspisteitä voi käytä eri lätkillä/apeilla mutta tällöin roaming hinnat voi olla kovat! ****

Latauspisteet löytyvät helpoiten näillä kahdella sovelluksella:

* plugshare.com - kansainvälinen, vihreät pallurat hidaslatureita, oranssit pikalatureita
* latauskartta.fi - suomalainen yhteistötuote, vihreät hidaslatureita, muut erilaisia pikalatureita

Reitin suunnitteluun:
A Better Routeplanner osaa hakea tiedot autosta, live sään ja on todella tarkka arvioissa. (ainakin omasta teslasta)

Kattavasti tietoa sähköautoista:

26.12.2021 > sähköautoilijat ry:n discord:Join the Sähköautoilijat ry Discord Server!




Omaksi iloksi pientä blogia pidän, lukihäiriön tynkä eli typot voi olla yleisiä Sähköllä kairassa

Yst.Esa
 
Viimeksi muokattu:
Ja lyhyesti näin töissä ollessa:

Meidän perheen auto 12/2015 Tesla model S , 251000km ajettu nyt.

Perus kuluvaa osaa vaihdettu jarrulevyt, palat (taakse nuo) ja taakse ylätukivarret.

Muutoin ajettu menemään meidän omistuksessa 50+ tuhatta jo.

Kuusamossa vaikutetaan ja tästä Savoon ja Lappiin ajellaan.

-edit- laitetaan kuvakin

23C3F323-3AB2-4FB5-A9B7-7AF559783066.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos. Itselleni on seuraava auto sahko auto kunhan saan nuo edelliset ajettua loppuun. Pisin saannollinen matka on 300km Stadi Pori valia ja siina tulee aina poikeattua matkalla kahville jossa saa autoa ladattua niin ettei ole maaranpaassa aivan akku tyhjana. Eli minun kohdalla sahko autot ovat olleet valmiita jo muutaman vuoden.

Sahkoautossa minua eniten kiihottaa se mielettoman sivistynyt voimalinja ja se etta auto alkaa puhaltaa lamminta heti talvella.
 
Projekti "käy koeajamassa kaikki sähköautot" etenee täälläkin. Vaikka itse vielä bensalla liikunkin niin silti alkaa tulla olo ruuhkassa seisoessa pakokaasun käryssä, että tässä ollaan vähän niinkuin mustavalkokuvassa historic luokan ajopelejen keskellä ja vähän ajan päästä tämmöinen näyttää jo yhtä kummalliselta kuin tie täynnä hevosia helsingin keskustassa jossain historian kirjassa.
 
Projekti "käy koeajamassa kaikki sähköautot" etenee täälläkin. Vaikka itse vielä bensalla liikunkin niin silti alkaa tulla olo ruuhkassa seisoessa pakokaasun käryssä, että tässä ollaan vähän niinkuin mustavalkokuvassa historic luokan ajopelejen keskellä ja vähän ajan päästä tämmöinen näyttää jo yhtä kummalliselta kuin tie täynnä hevosia helsingin keskustassa jossain historian kirjassa.

Kyllähän sähköautot on tullut jäädäkseen. Kehittyvät kovaa kyytiä ja ranget sekä latausverkostot kasvavat. Volvokin siirtyy tekemään pelkkää sähköistä kalustoa hiljakseen.

Nyt ollaan etenkin Suomessa vielä siinä tilanteessa että iso osa maata on vielä harvahko mitä tulee nopeampien laturien määrään ja halvemmat autot uupuu vielä.

Itse haaveilin pitkään sähköön siirtymisestä , oikeastaan eka ioniq aiheutti tesla björnin road trip videoin katsomisen jälkeen kovan kuumeen vaihtaa sähköön.

Meni kuitenkin vuosia ennen kuin oli mahdollista, etenkin kun muutettiin 3v sitten Kuusamoon joka on surkeaa aluetta sähköauton näkökulmasta.

Mutta viimevuonna tuo tesla model s sopivilla spekseillä tuli Ruotsista ja BMW F10 520D Xdrive meni vaihtoon.

Alkuun oli jännää eka kuukausi kun ostokrapula vaivasi ja pelko siitä että sähkö loppuu. Etenkin eka Iisalmen reissu jäi mieleen, talvi ja ei vielä luottoa autoon tai tuntumaa.

Tuli ladattua paljon turhaan, nyt kesällä ajelee ilman stoppia savoon ja talvella yhdellä stopilla.

Teslan navi on älyttömän tarkka ennusteissa etenkin jos ajaa rajoitusten mukaan järki päässä.

Ainakaan meidän perheessä paluuta ei ole.

Model X alkaa olla seuraavaksi kiikarissa ja hinnat kohtuullisempia käytetyissä. Jos vuosi pari Ässällä ja sitten X alle.
 
Otin toissapäivänä dataa ylös kun tuolla toisessa ketjussa joku pyysi, laitoin kuvaan hieman tekstiä että millainen ajoreitti on ja mitä nopeuksia. Tässä siis tyypillinen työmatka jota ajaisin lähes päivittäin jos koronaa ei olisi.

Ulkolämpötila oli sellanen -10C, auto näyttää lämpimämpää kun ajoin parkkihalliin. Esilämmitin noin 15 minuuttia ennen lähtöä, niin että kabiinin lämpötila oli asetetussa 21 asteessa mutta akussa oli vielä kylmää kun regen limittiä oli pari katkoviivaa.

Mielenkiintoisimmat poiminnat on mielestäni maantieosuuden loppuosa joka on aika tasaista, ja kulutus menee lähelle tuota "Typical" kulutusta eli siinä kohtaa huidellaan lähellä kesälukemia.
Viimeisessä osassa ajomatkaa ollaan kaupungissa, ja mitä syvemmälle mennään niin sen hitaampaa on meno. Kulutus nousee roimasti kun lämmittimen teho on vakio mutta nopeus hiipuu.

Maantieosuuden alussa on ensin ylämäkeä ja sitten alamäkeä, sen näkee hyvin tuosta vuoresta.

Eli tämän mukaan maantieajossa ei kauheasti range kärsi tälläisissa etelän normipakkasissa. En niinä päivinä ajanut kun oli yli 20 astetta pakkasta niin ei tullut dataa siitä. Moiset pakkaset tuntuvat olevan harvinaista herkkua täällä joten en tiedä saako tänä talvena enää testattua sellaisissa keleissä.

Tämä data kyllä korreloi ihan hyvin niihin reissuihin mitä ollaan tehty kesällä ja talvella. Samoissa paikoissa pysätään lounaalla kesät ja talvet eikä range ole huolenaihe ainakaan pohjoisen napapiirin eteläpuolella.

Tuo typical viiva taitaa olla 180wh/km lukeman kohdalla. Jos maantieajon kulutus tasoittuu siihen, se antaa reilu 400km rangea. Tämä kuulostaa aika realistiselta mitä itse olen ajanut. En kertaakaan ole joutunut 100% lataamaan enkä alle 5% tyhjentämään, joten sellaiset 350km oikeaa kelistä riippumatonta rangea löytyy ja se on riittänyt. Suomen teillä se on ajallisesti jo aika pitkä taipale. En siis mikään rekkakuski ole. Kyllä siinä välissä tulee jo itsellä tarve pysähtyä.

Seinä tekstiä mutta toivottavasti joku siitä saa jotain irti



commuutti.jpg
 
Model X alkaa olla seuraavaksi kiikarissa ja hinnat kohtuullisempia käytetyissä. Jos vuosi pari Ässällä ja sitten X alle.
Varoitus/vinkki siihen potentiaaliseen vaihtoon. Varmista että taka-/keskirivin penkit ovat uudempaa taittuvaa versiota. Alkupään tuotannossa toisen penkkirivin istuimet ovat samanlaiset kuin eturivin eivätkä siis siirry kuin vähän eteen ja taakse. Vaihdettiin Model S Model X signature editioniin, jossa siis on nämä epäkäytännölliset "paremmat" penkit ja tavarankuljetuskyky tippui dramaattisesti. Eritoten jos on tottunut S:n tiloihin niin se voi ja jäi kalvamaan. Tilannetta kuvastaa hyvin että kävin juuri starkissa ja otin B mersun enkä Teslaa kun tiesin että siihen mahtuu ja Teslasta en ollut varma vaikka Tesla on joka suuntaan merkittävästi isompi.
 
Varoitus/vinkki siihen potentiaaliseen vaihtoon. Varmista että taka-/keskirivin penkit ovat uudempaa taittuvaa versiota. Alkupään tuotannossa toisen penkkirivin istuimet ovat samanlaiset kuin eturivin eivätkä siis siirry kuin vähän eteen ja taakse. Vaihdettiin Model S Model X signature editioniin, jossa siis on nämä epäkäytännölliset "paremmat" penkit ja tavarankuljetuskyky tippui dramaattisesti. Eritoten jos on tottunut S:n tiloihin niin se voi ja jäi kalvamaan. Tilannetta kuvastaa hyvin että kävin juuri starkissa ja otin B mersun enkä Teslaa kun tiesin että siihen mahtuu ja Teslasta en ollut varma vaikka Tesla on joka suuntaan merkittävästi isompi.

Joo, pitää olla tarkkana jahka aika auton vaihdolle on kypsä.
 
Moitteetta talven läpi tähän asti selvinnyt Kona Electric pääsi yllättämään vähemmän positiivisesti sunnuntaina. lämpöä -8, ja saatana saapui kaupunkiin alijäähtyneen veden muodossa muuraten tuulilasiin jääkerroksen. Vain ihan ikkunan alareunaan jäi kurkistusaukko. Ei auttanut tuulilasinpyyhkimet tai puhallus tuulilasille. Pysähdys hetkeksi tien varteen jäätä raapimaan ja jäät suli tuulilasilta ennenkuin ehti kunnolla autosta ulos. Matka jatkuu ja sama kohta uudestaan :poop: Seuraavaan autoon lämmitettävä etulasi kiiiiitos.
 
Moitteetta talven läpi tähän asti selvinnyt Kona Electric pääsi yllättämään vähemmän positiivisesti sunnuntaina. lämpöä -8, ja saatana saapui kaupunkiin alijäähtyneen veden muodossa muuraten tuulilasiin jääkerroksen. Vain ihan ikkunan alareunaan jäi kurkistusaukko. Ei auttanut tuulilasinpyyhkimet tai puhallus tuulilasille. Pysähdys hetkeksi tien varteen jäätä raapimaan ja jäät suli tuulilasilta ennenkuin ehti kunnolla autosta ulos. Matka jatkuu ja sama kohta uudestaan :poop: Seuraavaan autoon lämmitettävä etulasi kiiiiitos.
Miten se Konan latausportti on toiminut talvella? Sehän on siinä keulassa ottamassa kaiken skeidan vastaan ja kuulemma saattaa jäätyä kiinni?
 
Parempaa otsikkoa saa ehdota :)
Tuossa on tuo "omistajat" otsikossa ja se rajaa ainakin minut ulos, vielä.

Olisiko tyyliin "Sähköautokeskustelu: tekniikka, kokemukset ja vinkit"?

Edit: Laitetaan samaan viestiin.

Meidän perheen auto 12/2015 Tesla model S , 251000km ajettu nyt.
Hyvin kilsoja, onko tuo alkuperäisellä akulla? Jos on niin paljonko näyttää toimintamatkaa täyteen ladattuna?

Noin 90% kapasiteetti nuilla kilsoilla Model S/X akuille taitaa olla aika normi:
1610983731678.png

"Another 5% (total of 10%) is gone (on average) around 125,000-150,000 miles (200,000-241,000 km), but it's difficult to estimate because the curve is really flat"
- Check Out This Official Tesla Model S/X Battery Capacity Degradation Chart

Teslakuskien itse keräämä data näyttää about samoja lukemia: Tesla battery degradation at less than 10% after over 160,000 miles, according to latest data - Electrek
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän sähköautot on tullut jäädäkseen. Kehittyvät kovaa kyytiä ja ranget sekä latausverkostot kasvavat. Volvokin siirtyy tekemään pelkkää sähköistä kalustoa hiljakseen.

Nyt ollaan etenkin Suomessa vielä siinä tilanteessa että iso osa maata on vielä harvahko mitä tulee nopeampien laturien määrään ja halvemmat autot uupuu vielä.

Itse haaveilin pitkään sähköön siirtymisestä , oikeastaan eka ioniq aiheutti tesla björnin road trip videoin katsomisen jälkeen kovan kuumeen vaihtaa sähköön.

Meni kuitenkin vuosia ennen kuin oli mahdollista, etenkin kun muutettiin 3v sitten Kuusamoon joka on surkeaa aluetta sähköauton näkökulmasta.

Mutta viimevuonna tuo tesla model s sopivilla spekseillä tuli Ruotsista ja BMW F10 520D Xdrive meni vaihtoon.

Alkuun oli jännää eka kuukausi kun ostokrapula vaivasi ja pelko siitä että sähkö loppuu. Etenkin eka Iisalmen reissu jäi mieleen, talvi ja ei vielä luottoa autoon tai tuntumaa.

Tuli ladattua paljon turhaan, nyt kesällä ajelee ilman stoppia savoon ja talvella yhdellä stopilla.

Teslan navi on älyttömän tarkka ennusteissa etenkin jos ajaa rajoitusten mukaan järki päässä.

Ainakaan meidän perheessä paluuta ei ole.

Model X alkaa olla seuraavaksi kiikarissa ja hinnat kohtuullisempia käytetyissä. Jos vuosi pari Ässällä ja sitten X alle.

Itsekin olin jo vuosia aiemmin päättänyt, että senhetkisen polttiksen jälkeen seuraava auto on täyssähkö. Hankintahinnat olivat kuitenkin aika plajon korkeampia kuin, mitä olin autoon tottunut sijoittamaan. Talvella 2019 olin kuitenkin laskeskellut, että korkeammasta hankintahinnasta varsin suuri osa hukkuisi matalampiin käyttökustannuksiin, ja silloisesta tarjonnasta päädyin Kona Electriciin.

Hyundai ei kuitenkaan autoja oikein saanut toimitettua, joten peruin tilauksen, kun Model 3 SR+ ilmestyi saataville. Tilauksen peruminen oli myös sikäli helpottava juttu, että kolmonen tuntui kuitenkin tarjoavan paremmin sitä, mitä varsinaisesti halusin.

Loppukesästä '19 alkoi sitten sähköauton aika, eikä ole kaduttanut, vaikka hankintahinta vähän jyrkältä tuntuikin. Tuolloin pearl white oli maksullinen erikoisväri, ja hankintatukeakaan ei saanut. Pari kuukautta myöhemmin olisi säästänyt ihan muutaman tonnin,

Autoon olen ollut todella tyytyväinen. Takalasi meni vaihtoo valmistusvirheen vuoksi, mutta muuten on ollut helppoa ja huoletonta ajoa. Voimalinjasta nauttii joka ajolla, ja auton yleinen estetiikka sopii minulle. Käyttökokemus on kokonaisuutena niin hiottu, että on vaikea nähdä, että tästäkään mihinkään tekisi mieli hetkeen vaihtaa. Haluaisin ehkä muutenkin pyrkiä pitämään auton ainakin sen viisi vuotta. LR nyt olisi pitkällä matkalla joustavampi, mutta todella harvoin sitäkään kaipaa.
 
Miten se Konan latausportti on toiminut talvella? Sehän on siinä keulassa ottamassa kaiken skeidan vastaan ja kuulemma saattaa jäätyä kiinni?
Pölyävällä lumella jos ajaa niin lunta kertyy portin sisälle. Asiasta selviää kunnialla kun älyää harjata lumet pois portista huolella ennenkuin ottaa suojatulpat auki - muuten latauspistokkeen sisään menee lunta, ja sitten latausjohto ei välttämättä mene pohjaan asti. Olen tosin kuullut että muilla sitä lunta on mennyt latauspistokkeeseen vaikka on ollut tulpat sun muut paikoillaan.

Latausportti jäätyi pari kertaa viime talvena kiinni. Nämä ratkesivat parin yrityksen jälkeen parhaiten niksipirkka-henkisellä tempulla: täyttämällä muovipussi kuumalla vedellä ja laskemalla pussi latausportin päälle joksikin aikaa. Tänä syksynä laitoin silikonisuihketta latausportin mekanismeihin, eikä ainakaan vielä ole mennyt jumiin *koputtaa puuta*
 
Pölyävällä lumella jos ajaa niin lunta kertyy portin sisälle. Asiasta selviää kunnialla kun älyää harjata lumet pois portista huolella ennenkuin ottaa suojatulpat auki - muuten latauspistokkeen sisään menee lunta, ja sitten latausjohto ei välttämättä mene pohjaan asti. Olen tosin kuullut että muilla sitä lunta on mennyt latauspistokkeeseen vaikka on ollut tulpat sun muut paikoillaan.

Latausportti jäätyi pari kertaa viime talvena kiinni. Nämä ratkesivat parin yrityksen jälkeen parhaiten niksipirkka-henkisellä tempulla: täyttämällä muovipussi kuumalla vedellä ja laskemalla pussi latausportin päälle joksikin aikaa. Tänä syksynä laitoin silikonisuihketta latausportin mekanismeihin, eikä ainakaan vielä ole mennyt jumiin *koputtaa puuta*

Bjornin videoissakin se on jumittanut, taisi kaataa kuumaa vettä suoraan päälle :coffee:

Varmaan ärsyttävää mutta ei vissiin mitenkään ylitsepääsemätön este
 
Tuossa on tuo "omistajat" otsikossa ja se rajaa ainakin minut ulos, vielä.

Olisiko tyyliin "Sähköautokeskustelu: tekniikka, kokemukset ja vinkit"?

Edit: Laitetaan samaan viestiin.


Hyvin kilsoja, onko tuo alkuperäisellä akulla? Jos on niin paljonko näyttää toimintamatkaa täyteen ladattuna?

Noin 90% kapasiteetti nuilla kilsoilla Model S/X akuille taitaa olla aika normi:
1610983731678.png

"Another 5% (total of 10%) is gone (on average) around 125,000-150,000 miles (200,000-241,000 km), but it's difficult to estimate because the curve is really flat"
- Check Out This Official Tesla Model S/X Battery Capacity Degradation Chart

Teslakuskien itse keräämä data näyttää about samoja lukemia: Tesla battery degradation at less than 10% after over 160,000 miles, according to latest data - Electrek

401km nyt range täydellä akulla (typical)
Orkkis akku.

446km ollu uutena

Ei nää ikäänny pahasti.
 
Bjornin videoissakin se on jumittanut, taisi kaataa kuumaa vettä suoraan päälle :coffee:

Varmaan ärsyttävää mutta ei vissiin mitenkään ylitsepääsemätön este

Itellä model s portti jäätyy joskus hieman (myös ex bmw diesel lunkka teki samaa) , molempiin auttaa ohut muovi (mulla vanha pankki kortti millä vähän apua avatessa ) jolla avittaa.

Silikoni huolellisen pesun jälkeen on nyt toiminut. Ei ole enää jäätynyt :)
 
Carwow oli laskeskellut mikä auto on halvin UK:ssa £/maili rangea mittarilla: Top 3 on Zoe, ID.3, e-208

 
Jos tuossa käytettiin joka auton kohdalla 0.86 kerrointa niin se kyllä hieman vääristää. Muistaakseni Kona pääsi heidän testissä käytännössä luvattuun lukemaan, eli hinta/range sihde olisi oikeasti parempi kuin mitä tuossa kuvattiin. Ihan hyvä suuntaa-antava infopläjäys silti
 
E-Golf 2015, ostettu käytettynä 2018, jolloin 32tkm mittarissa.

Nyt on mittarissa 100tkm eikä suurempia murheita ole tullut vastaan. Ostin työmatka-autoksi 80km motariajoon per suunta ja akku riittääkin talvella siihen nippa nappa. Kesällä ei ole huolen häivää rangen suhteen tuolla pätkällä.

Työpaikalla ja kotona on latausmahdollisuus ja lisäksi työmatkan varrella on pari pikalaturia jos sattuisi jotain odottamatonta tapahtumaan sähkön kulutukselle.

Plussat:
+ Edullinen käyttää ja ylläpitää
+ Tuntuu ja näyttää Golfilta, ei avaruusalukselta
+ Testeissä päässyt Leafiakin pienempään kulutukseen
+ Hyvä ajaa
+ Kattava vakiovarustelu. Esim navi, lämmitettävä tuulilasi, täys-LED ajovalot
+ Akussa ei ainakaan toistaiseksi havaittavissa muutoksia rangessa

Miinukset:
- 24kwh akku on auttamatta liian pieni mihinkään pidempään reissuun. Pisin siirtymä mitä olen motarilla ajanut oli 120km ja silloinkin tein varmuuden vuoksi pikalatauksen puolimatkassa
- Akun lämmitys puuttuu. Kovilla pakkasilla pikalataus ei onnistu kuin about 10kw teholla
- Vain 3,6kw AC-laturi. Faceliftin mukana tulisi 7,2kw mutta tietysti auton hintakin pompsahtaa
- Voi kun tämän olisi saanut farkkuna...
 
Sähkö kiinnostaa, mutta pitää miettiä sitten kun alkaa vanha olemaan loppuun ajettu ja se ei ihan heti ole tapahtumassa, toki taloudessa kaksi autoa joista toisen voisi 1-2v sisään vaihtaa sähköön.
 
Itse olen koeajanut vain ID.3. Valitettavasti liian pieni, ei sovellu vielä.
Skoda Enyaq on kiinnostava, mutta voi olla että Tesla Model Y on ainut mikä tulee soveltumana omaan käyttöön. (riittävä range).
Ajoprofiili muuttuu siten, että yleisin ajettava pitkä matka on 270km, joka pitää onnistua talvellakin - siellä päässä sitten hidaslatauksella yön yli ja pitäisi taas riittää eteenpäin..
Paljon on tullut luettua viime aikoina, kun kerkeäisi vielä hyödyntää "halvempaa autoilua", kuin se tulee jatkossa joskus olemaan.
Suurin harmitukseni on ollut netistä luettuna (ihan oikeiden ihmisten kirjoittamia), että kylmällä säällä kylmällä akulla latausnopeudet ovat ihan vitsi. Mutta nähdäkseni jos sähköauton omistaa, niin yöllä sitä on latailtava kuitenkin..
Voi olla, että päädymmekin suunniteltua nopeammin sähköauto + dieselauto seisonnassa komboon, jolla voisimme taklata osan pitkistä matkoista ja seisottaa autoa sitten sen 90% ajasta..
--
Aloittajalla mielekäs blogi, seuraillaan.
 
Tämän artikkelin innoittamana lähdin tutkimaan mitä lataustasoja eri valmistajat suosittelevat päivittäiseen ajoon. Tuossa testissä siis ilmeisesti Porsche ladattiin täyteen, kun Tesla ladattiin 90% asti, sillä verukkeella että Tesla suosittelee 90% maksimia päivittäiskäyttöön. Artikkelin tekijöiltä jäi ilmeisesti huomaamatta että Porsche suosittelee vain 85% latausta päivittäisajoon.

Eli tässä listaa suositelluista päivittäiskäytön latausrajoista

Tesla90% (LFP 100%)
Porsche85%
VW ID80%
Audi80%
Mercedes80%
Ford90%
HondaSuositellaan lataamaan täyteen aina ennen ajamista.
Polestar/Volvo90%
Mazda"Only charge the battery with as much power as needed, and do not always fully charge the battery."
MGEi tietoa
JaguarEi tietoa
CitroenEi tietoa (en löytänyt ohjekirjaa)
MiniEi tietoa
RenaultEi tietoa
SmartEi tietoa
PeugeotEi tietoa
NissanEi tietoa
Hyundai/KiaEi tietoa
OpelEi tietoa
BMWEi tietoa

Nopeasti kuin ohjeita luin läpi niin aika monelta en löytänyt mitään tietoa suositellusta lataustasosta. Kaikissa ne on vähän eri paikassa joten saattoi jäädä huomaamattakin. Joillain se on latauksen ohjeissa, joissain akun yleistiedoissa ja joissain ohjeissa se on huollon alla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän artikkelin innoittamana lähdin tutkimaan mitä lataustasoja eri valmistajat suosittelevat päivittäiseen ajoon. Tuossa testissä siis ilmeisesti Porsche ladattiin täyteen, kun Tesla ladattiin 90% asti, sillä verukkeella että Tesla suosittelee 90% maksimia päivittäiskäyttöön. Artikkelin tekijöiltä jäi ilmeisesti huomaamatta että Porsche suosittelee vain 85% latausta päivittäisajoon.

Eli tässä listaa suositelluista päivittäiskäytön latausrajoista

Tesla90%
Porsche85%
VW ID80%
Audi80%
Mercedes80%
Ford90%
HondaSuositellaan lataamaan täyteen aina ennen ajamista.
Polestar/Volvo"Avoid fully charging the battery to the maximum level unless needed for the distance you will drive."
Mazda"Only charge the battery with as much power as needed, and do not always fully charge the battery."
MGEi tietoa
JaguarEi tietoa
CitroenEi tietoa (en löytänyt ohjekirjaa)
MiniEi tietoa
RenaultEi tietoa
SmartEi tietoa
PeugeotEi tietoa
NissanEi tietoa
Hyundai/KiaEi tietoa
OpelEi tietoa
BMWEi tietoa

Nopeasti kuin ohjeita luin läpi niin aika monelta en löytänyt mitään tietoa suositellusta lataustasosta. Kaikissa ne on vähän eri paikassa joten saattoi jäädä huomaamattakin. Joillain se on latauksen ohjeissa, joissain akun yleistiedoissa ja joissain ohjeissa se on huollon alla.
Ja tuossakin vielä lisäksi se että Tesla LFP akuilla ihan vapaasti 100% täyteen niin usein kuin haluaa.
 
Itse olen koeajanut vain ID.3. Valitettavasti liian pieni, ei sovellu vielä.
Skoda Enyaq on kiinnostava, mutta voi olla että Tesla Model Y on ainut mikä tulee soveltumana omaan käyttöön. (riittävä range).
Ajoprofiili muuttuu siten, että yleisin ajettava pitkä matka on 270km, joka pitää onnistua talvellakin - siellä päässä sitten hidaslatauksella yön yli ja pitäisi taas riittää eteenpäin..
Paljon on tullut luettua viime aikoina, kun kerkeäisi vielä hyödyntää "halvempaa autoilua", kuin se tulee jatkossa joskus olemaan.
Suurin harmitukseni on ollut netistä luettuna (ihan oikeiden ihmisten kirjoittamia), että kylmällä säällä kylmällä akulla latausnopeudet ovat ihan vitsi. Mutta nähdäkseni jos sähköauton omistaa, niin yöllä sitä on latailtava kuitenkin..
Voi olla, että päädymmekin suunniteltua nopeammin sähköauto + dieselauto seisonnassa komboon, jolla voisimme taklata osan pitkistä matkoista ja seisottaa autoa sitten sen 90% ajasta..
--
Aloittajalla mielekäs blogi, seuraillaan.

Juu, tuo latailu onnistuu myös pakkasella työmaa töpöstä eli 3-vaiheesta ilman että hidastuu käytännössä merkittävästi.

Alimmillaan oli -36 , lataus 3x13A , ihan normisti tuli täyteen yöllä.

-24 keleillä ainakin 10A virta riitti shuckosta hyvin lataukseen porukoilla käydessä kun auto kuite 12h vähintään töpössä. Parempi pistorasia niin 13A uskaltaa kyllä ottaa ja caravan (sinine) tarkoitus laittaa sinne niin saa täydet 16A yhdestä vaiheesta aina kun mummolaan mennään :D

Mutta joo, valovirta töpö on lataamiseen ihan ok, etenkin jos sen vaihtaa uuteen että uskaltaa 13A vähintää vetää.

Kahdella autolla jos voi operoida niin murheet on aika vähänä. :)


-edit- Mut joo, huomasin et 270km yhteen suuntaan. Tarkoittaa kyl sitä et talvella määränpäässä sais olla 3-vaihe jos haluaa et on reilusti akussa virtaa ku takasin lähtee.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään olikin aamulla hauskaa kun auto meinasi jäädä katokseen.

Jarrut oli liimautuneet kiinni yöllä.

Yhdellä polkimella ajoa viikkotolkulla, ohjeistin nyt rouvaakin et jarruille välillä näin talvella runtua et levyt kuivuu.

Piti useamman kerran nitkutella P - R - P - R enne ku voimapolkimella irtos kunnolla paukahtaen.

Samaa teki kyl ex bemmi mut harvemmin.

Jarrut tykkää ku niitä käytetään :D
 
Tuohon jarruasiaan sen verran, et ainakin Mii tykkää jäädyttää jarruja ja tavaksi aina liikennevaloissa seisoessa on painaa jarru ihan pohjaan, et varmasti ottaa palat kiinni. Ei ole pakkasilla tai muutenkaan enää liimajarruja ollut. Vaikka se B kuinka kiva onkin ajella, jarrut ovat edelleen mielissään käytöstään.
 
Tämän artikkelin innoittamana lähdin tutkimaan mitä lataustasoja eri valmistajat suosittelevat päivittäiseen ajoon. Tuossa testissä siis ilmeisesti Porsche ladattiin täyteen, kun Tesla ladattiin 90% asti, sillä verukkeella että Tesla suosittelee 90% maksimia päivittäiskäyttöön. Artikkelin tekijöiltä jäi ilmeisesti huomaamatta että Porsche suosittelee vain 85% latausta päivittäisajoon.

Eli tässä listaa suositelluista päivittäiskäytön latausrajoista

Tesla90% (LFP 100%)
Porsche85%
VW ID80%
Audi80%
Mercedes80%
Ford90%
HondaSuositellaan lataamaan täyteen aina ennen ajamista.
Polestar/Volvo"Avoid fully charging the battery to the maximum level unless needed for the distance you will drive."
Mazda"Only charge the battery with as much power as needed, and do not always fully charge the battery."
MGEi tietoa
JaguarEi tietoa
CitroenEi tietoa (en löytänyt ohjekirjaa)
MiniEi tietoa
RenaultEi tietoa
SmartEi tietoa
PeugeotEi tietoa
NissanEi tietoa
Hyundai/KiaEi tietoa
OpelEi tietoa
BMWEi tietoa

Nopeasti kuin ohjeita luin läpi niin aika monelta en löytänyt mitään tietoa suositellusta lataustasosta. Kaikissa ne on vähän eri paikassa joten saattoi jäädä huomaamattakin. Joillain se on latauksen ohjeissa, joissain akun yleistiedoissa ja joissain ohjeissa se on huollon alla.
jotenkin tuntuu hassulta että suositellaan lataan vain 80%/90% tms täyteen, että pitäisi itse loppukäyttäjän tuosta huolehtia ja olla kyttäämässä ettei täyteen lataa. Lähtökohtaisesti pitäisi olla rajoitettu ne lataukset niin etteivät lataa täysiksi.

Edit: jaa nyt kun luin tuon artikkelin niin siinähän sanotaan että muut valmistajat rajoittaa latauksen mutta Tesla ei ja jättää sen loppukäyttäjän huolehdittavaksi. Ainakin Porche mainittiin että rajoittaa ja nyt jos tuota listaa katsoo niin pitäis 85% lataus lopettaa (eli siis 85% siitä jo rajoitetusta 80-90% kapasiteetistä)
 
jotenkin tuntuu hassulta että suositellaan lataan vain 80%/90% tms täyteen, että pitäisi itse loppukäyttäjän tuosta huolehtia ja olla kyttäämässä ettei täyteen lataa. Lähtökohtaisesti pitäisi olla rajoitettu ne lataukset niin etteivät lataa täysiksi.

Teslassa homma menee siten et auto herjaa jos lataat 100% toistuvasti ja ajat vaan lyhen matkan.
En muista ny laskiko automaagisesti tohon 90% tienoille sit. En ole ehtinyt aikohin testaa.
 
jotenkin tuntuu hassulta että suositellaan lataan vain 80%/90% tms täyteen, että pitäisi itse loppukäyttäjän tuosta huolehtia ja olla kyttäämässä ettei täyteen lataa. Lähtökohtaisesti pitäisi olla rajoitettu ne lataukset niin etteivät lataa täysiksi.

Edit: jaa nyt kun luin tuon artikkelin niin siinähän sanotaan että muut valmistajat rajoittaa latauksen mutta Tesla ei ja jättää sen loppukäyttäjän huolehdittavaksi. Ainakin Porche mainittiin että rajoittaa ja nyt jos tuota listaa katsoo niin pitäis 85% lataus lopettaa (eli siis 85% siitä jo rajoitetusta 80-90% kapasiteetistä)

Juuri noin eli pitää itse säätää se.

Porschen manuaalista sivulta 79:
Use the Timer or Profile function to program a maximum high-voltage battery charge of 85% for daily use of the vehicle without any long-distance driving.
 
Hyvä ja asiallinen video:



Ja kyllä, ennen kuin paskaa aletaan taas ketjuun täytä niin sähköautolla joutuu lataamaan. Sitä on turha jauhaa enempää.
Tulevat superit (oulu ja roi) helpottaa kyllä hieman tuotakin väliä.

Mutta taukojen tarvetta ei poista.


140047608_10225927609725228_9205900546068750752_n.jpg


Tuollainen tarkempi kartta lukuineen on kiva.
 
Ja kyllä, ennen kuin paskaa aletaan taas ketjuun täytä niin sähköautolla joutuu lataamaan. Sitä on turha jauhaa enempää.

Toivottavasti tähän ketjuun osallistujat ymmärtävät että se on vaan fakta ja jos se ei itselle sovellu niin ei ketään ole pakottamassa sähköllä ajamaan, vaikka tuntuu että jotkut niin luulee. "Mutku emmää pääse mökille" ketju on jo olemassa
 
Jos kulkisin Lapissa niin tulisin aika paljon kayttaneeksi VR palvelua missa auto vaunuu ja mie nukkumaan. Saakohan VR vaunussa ladata sahkoautoa?
 
Jos kulkisin Lapissa niin tulisin aika paljon kayttaneeksi VR palvelua missa auto vaunuu ja mie nukkumaan. Saakohan VR vaunussa ladata sahkoautoa?
Muistaisin että ei, toki se pärjää hyvin ladattuna junamatkan.

Aika moni tuota käyttää. On myös turvallinen kulkumuoto käyttövoimaan katsomatta :)
 
Jos kulkisin Lapissa niin tulisin aika paljon kayttaneeksi VR palvelua missa auto vaunuu ja mie nukkumaan. Saakohan VR vaunussa ladata sahkoautoa?
Miksi se pitäisi ladata? Eikö sen voi ladata lähtöpäässä? Ei kai akku yössä itsekseen tyhjene?
 
Miksi se pitäisi ladata? Eikö sen voi ladata lähtöpäässä? Ei kai akku yössä itsekseen tyhjene?
Ei se tyhjene edes pakkasella, toki jos jostain syystä joutuisi kovin vajaan akun ajaa kyytiin niin oishan se kiva perillä päästä täydellä akulla liikkeelle.
 
Auton lohkolämmittimen kytkemiestä verkkoon ennen kuljetusta, kuljetuksen aikana ja/tai kuljetuksen jälkeen on tarvittaessa sovittava avainten jätön yhteydessä.

Eli on ehkä mahdollista jos nätisti pyytää? Tuo avainten jättö on tuossa sen takia että se on osion alla missä puhutaan auton lastaamisesta VR:än toimesta. En löytänyt mitään mainintaa muualta

 
Eli on ehkä mahdollista jos nätisti pyytää? Tuo avainten jättö on tuossa sen takia että se on osion alla missä puhutaan auton lastaamisesta VR:än toimesta. En löytänyt mitään mainintaa muualta


Tätä selvitin, auton saa kiinni mutta pistoke menee päälle vasta 2h enne perille tuloa (dinojen lohkolämmitintä jne varten )
 
Muistaisin että ei, toki se pärjää hyvin ladattuna junamatkan.

Aika moni tuota käyttää. On myös turvallinen kulkumuoto käyttövoimaan katsomatta :)
Paitsi että aivan kohtuuttoman kallista kun joskus mietin tuota.
 
Paitsi että aivan kohtuuttoman kallista kun joskus mietin tuota.
No kaikki on suhteellista.

Just tsekkasin Pasila-Rovaniemi ensi viikolle 4 henkeä+auto (2kpl 2 hengen makuuhyttiä). 394e. Se on satkun per pää. Jos on neljä aikuista matkassa, niin ei paha mielestäni.
Kahdelle hengelle sama setti yhdellä hytillä on 266e.

Tietty kahteen suuntaan toi pitää kertoa kahdella. Mutta ei mitenkään kohtuuttoman kallista.

Tietty Rovaniemelle pääsee myös lentäen n. 150e/pää Helsingistä meno-paluu. Siinä on sitten omat logistiset ongelmansa ja matkatavarat maksaa jotain, jos niitä on. Ja tosiaan riippuu minnepäin on Rollosta jatko. Itse olen 50/50 vuokrannut auton tai jatkanut skibussilla kentältä (lähtee suoraan lennon laskeutumisen jälkeen). Omat Lapinresissut on jo 10+ vuotta menneet lentäen (keskimäärin 2x talvessa).
 
Sähköauto kiinnostaisi mutta joutuu lyödä aivan liikaa rahaa autoon ettei olisi "pudotus huonompaan". Eli nyt on työajossa (huoltokeikkoja) A6 quattro ja siinä on tilaa, mukavuutta ja rangea. Menee myös huonommallakin kelillä sivuteillä. Asiakaskäynneissä ongelmaksi muodustuu myös mahdollinen lataus toisten piikkiin kohteessa. En näe vielä realistisena että selviäisin päivän ajoista sähköllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 797
Viestejä
4 499 150
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom