Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
338
Nuo absit toimi kyllä kuin junan vessa, kun jouduin tuon vuoden ainoan pitkän matkan ajamaan.
ABC huono puoli (ennenkun aloin käyttämään applepay siinä), niin kun ajeli samalla reissulla vaikka 3 eri osuuskaupan alueella joutui maksukortin vahvistamaan pankkitunnuksilla aina kun latasi uuden osuuskaupan alueella.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 977
Itsellä Helenin Virta -tägi ja ainakin se toimi vielä Virran asiointilatauksessa tässä jokin aika sitten. Toki on voinut tuon jälkeen muuttua, eipä sillä. Pitääkin testata. Sinänsä varsinainen Virta tägikin on käyttämättömänä tällä hetkellä kun sellainenkin on joskus tullut hommattua (joten sen aktivointi ei olisi paha rasti). Varsinaista Helenin tolppaa en ole tainnut edes koskaan käyttää.
Minun mielestä tuo on noin Heleniltä kommunikoitukin, eli vanhoilla Helenin tägeillä voi edelleen käyttää Virran latureita, eli Helenin tägi on paritettu Virran sovellukseen. Helenin latureita sitten pitää käyttää OmaHelen-sovelluksella ja siihen paritetulla tägillä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 328
Katselin vähän, että aika marginaalissa noi asiointilatauksien pisteet Helenillä on täällä päin. Pitää varmaan jossain vaiheessa parittaa vanha virta -tägi Virran sovelluksen kanssa ja parittaa Helenin tägi omaan sovellukseensa. Vähän turhaa nysäystä sinällään kun tällä hetkellä ei juuri tarvetta mutta harmittaa tietty siinä kohtaan jos tarvetta oikeasti tuleekin (jos ei muuten nopealla aikavälillä niin jos tulee tarvetta auronvuokrauksen kautta tai tulee enemmän ajeluita pääkaupunkiseudulla jossa noita on selvästi enemmän).
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 390
Mitkä kaikki ketjut toimii tällä hetkellä pelkällä korttimaksulla ilman että tarvitsee rekata mihinkään tai ladata appeja? Oliko Nesteen kaikki pisteet jo pelkkiä korttimaksuja? Mitkäs muut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Mitkä kaikki ketjut toimii tällä hetkellä pelkällä korttimaksulla ilman että tarvitsee rekata mihinkään tai ladata appeja? Oliko Nesteen kaikki pisteet jo pelkkiä korttimaksuja? Mitkäs muut?
ST1 ainakin. Myös rechargella ja teslalla alkanut näkyä maksupäätteitä vaan ei ole tosiaan koko ketju.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 308
Latauskartta.fi filtteri "800v" päälle. Kannattaa varmaan samalla lyödä 200kw+ filtteriin, kun 100kW/800v ei ilahduta sen enempää kuin 400v laturi...
Jos on Taycan karvalakki ilman 400v boostia niin ilahduttaa, mutta tämä ongelma tuskin koskee montaa kuskia tällä planeetalla…
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
652
Jos on Taycan karvalakki ilman 400v boostia niin ilahduttaa, mutta tämä ongelma tuskin koskee montaa kuskia tällä planeetalla…
Itse asiassa on on yksi ryhmä joille vaikka 50kW/800v laturi on hyödyksi. Sähköbussit ja -rekat lataa usein vain 800v jännitteellä.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
928
Tuli ensimmäinen ongelma latauksessa matkan varrella, tai ehkä ei olisi ollut ongelmaa, mutta ajattelin silti jättää lataamatta. Edellinen kävijä oli jättänyt latauspistokkeen huolimattomasti ja tämän jälkeen oli satanut vettä. Kun otin pistokkeen käteeni, niin liittimestä lorisi varmaan desi vettä. Mitä mieltä olette, olisiko lataus toiminut ongelmitta?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 390
Tuli ensimmäinen ongelma latauksessa matkan varrella, tai ehkä ei olisi ollut ongelmaa, mutta ajattelin silti jättää lataamatta. Edellinen kävijä oli jättänyt latauspistokkeen huolimattomasti ja tämän jälkeen oli satanut vettä. Kun otin pistokkeen käteeni, niin liittimestä lorisi varmaan desi vettä. Mitä mieltä olette, olisiko lataus toiminut ongelmitta?
Olisi todennäköisesti, ainahan noihin menee vettä vähän sateella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 122
Tuli ensimmäinen ongelma latauksessa matkan varrella, tai ehkä ei olisi ollut ongelmaa, mutta ajattelin silti jättää lataamatta. Edellinen kävijä oli jättänyt latauspistokkeen huolimattomasti ja tämän jälkeen oli satanut vettä. Kun otin pistokkeen käteeni, niin liittimestä lorisi varmaan desi vettä. Mitä mieltä olette, olisiko lataus toiminut ongelmitta?
Ennen kuin se lataus alkaa ja varsinainen dc-lataus suurella virralla ja jännitteellä alkaa, auto käy laturin kanssa läpi "kättelyn", joka sisältää useamman turvatarkistuksen. En nyt muista joka yksityiskohtaa, mutta kyllä siinä aika kattavasti käydään läpi ja monitoroidaan se, että virtaa menee vain ja ainoastaan akkuun eikä lataus ala jos on pienintäkään riskiä ongelmista.

Se olisi aivan megaluokan moka ja uhka yrityksen koko toiminnalle jos joku saisi käristettyä itsensä laturilla.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 928
Mitkä kaikki ketjut toimii tällä hetkellä pelkällä korttimaksulla ilman että tarvitsee rekata mihinkään tai ladata appeja? Oliko Nesteen kaikki pisteet jo pelkkiä korttimaksuja? Mitkäs muut?
Tuleeko korttimaksulla joku sikakallis roaming-hinta, jos ei ole ketjun appia?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 795
Noup. ST1 on moitittu suurista katevarauksista ja hintakin joissain aika jyrkkä, mutta valintojen maailma.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 797
Jännä kun Neste on avannut Kotileipomo Siiskonen & Punaisen Piipun kievarin yhteyteen Neste latauskentän. Siellä oli myös jo Recharge. Lähinnä jännä siinä mielessä kun tontilla ei siis ole Nesteen muuta toimintaa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 329
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 977
Ottaen huomioon suomalaisten toimittajien tason ja moraalin, en pitäisi mahdottomana ajatuksena, että tuo koko tarina ongelmista on keksitty omasta päästä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 348
Onhan noita ongelmia. Töissä Rechargen laturit ja vähän väliä ne ovat jumissa tai ties missä vikatilassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 434
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

En ihmettelisi jos tuohon asetukseen jätetään tai siitä kaivetaan joku mahdollisuus pistää tupla hinnat korttimaksajille ja sitä kautta yritetään pakottaa sovelluksien piiriin.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
330
Ryhmässä tuota on aamu ruodittu, että kuinka näille toimittajille aina sattuukin. :comp:
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 434
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Voi mennä aika kauan ennen kuin latauspaiklojen liittimet, tehot ja hinnat löytyy joka huoltsikan isosta mainosta tolpasta samalla tapaa kuin nyt polttoaineiden laadut ja hinnat.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
928
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.
Tilastollisesti lataaminen on varmasti epäluotettavampaa kuin tankkaaminen, tästä lienee turha väitellä. Tankkaamisessa käytettyä tekniikkaa on paranneltu vuosikymmeniä, ja suurimmat lastentaudit on saatu karsittua pois. Lataamisessa tämä taival on vasta alussa ja siihen nähden tilanne ei vaikuta epätoivoiselta.
Omalla kohdalla latauksen kanssa on ollut nyt kaksi keskeytystä, kerran oman latauspisteen automaattisulake oli "lauennut" ja toisella kertaa lataus keskeytyi Lidlin laturilla, johon heti perään kytkeytyi toinen auto. Tämä on ilmeisesti Lidlin latureiden ominaisuus?
Tankkaamisen kanssa on ollut huomattavasti useammin ongelmia, vaikka tilastollisesti prosentit ovat luultavasti vielä paremmat kuin lataamisessa. Olen törmännyt tyhjiin säiliöihin, jo saapuessa viallisiin pumppuihin, kesken tankkauksen vikaantuneeseen pumppuun ja myös sellaisiin joilla en ole onnistunut maksamaan vaikka joskus edellinen tankkaaja näytti täyttävän autonsa säiliön ongelmitta. Muutaman kerran näistä olen joutunut vaihtamaan toiselle asemalle saadakseni tankin täyteen ja useammin on riittänyt mittarin vaihto.
Kotilatauksen onnistumisprosentti on kuitenkin erittäin hyvä, joten uskon tilaston kääntyvän latauksen kannalta tankkausta luotettavammaksi varsin pian.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 795
Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä...
Aika iso osa meistä suomalaisista asuu omakotitaloissa, joissa on hyvin vaivatonta järjestää lataus itselleen eikä heidän tarvitse useinkaan arjessaan ylittää +300km päivämatkoja, jolloin kotilataus todistaa olevansa se parhain lataus jälleen kerran.

Kerros- ja rivitaloissa asuvatkin alkavat hiljalleen saada latauslaitteita parkkipaikoilleen päästen samaan tilaan, riippuu vaan ikävästi taloyhtiöistä eli kanssaihmisistä, että asioille saadaan yhteisiä päätöksiä. Mutta kepillä ja porkkanalla, kepillä ja porkkanalla... Kehitys kulkee, mutta ei pysähdy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 077
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

En nyt tiedä onko tässä toimittaja itse ollut se ongelma vai onko vain äärimmäisen huonoa tuuria vai koko juttu keksitty? 60tkm takana ja jos Lidl latureita ei lasketa mukaan (en jaksa enää edes yriittää kun ne nyt vaan ei toimi) niin kerran on ollut minulla ongelma kun abc lataus oli valtakunnallisesti alhaalla hetken aikaa tuossa heinäkuun alussa kun kortin vahvistaminen ei mennyt läpi. No jatkoin matkaani superille ja latasin siinä sitten.

Noin muuten ei yhtään ongelmaa ja jos kotona lataa apit valmiiksi niin ihan ok niiden kanssa pärjää. Ei kannata siinä laturilla vasta alkaa appia asentamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 122
Itse toivoisin että viranomaiset reguloisivat lataustapahtumiin liittyvää toiminnallisuutta jopa enemmän mitä nykyään.

Korttimaksu on hyvä alku, mutta Teslan tapaisen Plug&Chargen voisi säätää pakolliseksi vuodesta 202x alkaen kaikille markkinoilla myytäville autoille ja asennetaville latureille.

Olisi autonvalmistajilla oikea motivaatio asialle niin se tapahtuu kyllä kun standardihan on siihenkin jo olemassa.


Offtopiccia, jatketaan tuolla väittelyketjussa jos on tarve:

tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella.

*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Tämä argumentti nyt on aina ollut heikko ja huono ja se on sitä edelleen. Kalleus riippuu täysin siitä miten pitkällä aikajänteellä asiaa katsoo

Kyllä, tonnin pommi on halpa jos siihen ei tule mitään vikaa. Mutta tonnin pommeissa on sellainen feature, että ne saattaa räjähtää 100km ajon jälkeen ja kappas, kilometri maksoikin 10€.

Ei ole mitään järkeä verrata täysin eri hintaluokan autoja keskenään vaan niiden pitää olla edes samalla planeetalla.

Ok, alle 10k€ ei käytännössä ole tarjolla mitään järkeviä sähköautoja mutta se onkin sitten ihan toinen tarina.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
398
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
En pitäisi halpana pihassa sähköauto ja tonnin pommi toisella maksanut 100km Heinäkuun ajan alle euron ja toisella 14e näin köyhänä 14 kertainen hinta kilometriä kohden merkittävä.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 797
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Eipä se bensa tai dieselkään sieltä säiliöstä nouse ilman sähköä, eli jos on sähköt katki valtakunnasta niin en tiedä miten sitä ainetta sieltä saa. En tosin tiedä sitäkään onko huoltoasemilla jotkut varavoimalat jotka sitten syöttää virtasta bensa ja diesel pumpuille.
Itse panostaisin enempi nyt noihin koti ja työpaikka latauksiin kuin noihin pikalatureihin. Noilla pikalatureilla ei vaan oikeen korvata sitä vaivattomuutta mitä kotilataus on. Suurinosa suomalaisista asuu pientaloissa, joissa on helpohkoa järjestää lataus, joten ei tarvitse olla "rikas" lataakseen kotona autoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 179
Yli 60 v vanhemmat osti viimeviikolla ensimmäisen sähköauton ja eilen lähtivät sillä 600 km reissuun. Kaksi latausta olivat matkalla kuulemma ottaneet eikä ongelmia. Viimeviikolla kerran käytiin paikallisen K-marketin pihassa katsomassa miten se lataus aloitetaan, positiivinen yllätys ettei matkalla ollut mitään murheita. Taiisivat kylläkin käyttää Nesteen latureita eikä Rechargea kuten toimittelija tuossa artikkelissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 021
Viestejä
4 345 173
Jäsenet
72 332
Uusin jäsen
iceage88

Hinta.fi

Ylös Bottom