Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 291
Unohtuiko asetuksesta antaa korttimaksulle maksukatto, vaikka halvin saatavilla oleva sovellushinta +15%?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 291

Virta & Autoliitto sisäänajaa plug 'n charge latausta.
Muuten hyvä, mutta monet autot ei tuota tue. Olisivat laittaneet reksiterikilven lukijan siihen niin toimisi kaikissa.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 504
Muuten hyvä, mutta monet autot ei tuota tue. Olisivat laittaneet reksiterikilven lukijan siihen niin toimisi kaikissa.
Ohessa lista autoista, jotka ei tue tuota. Monta mallia mut käytännössä suurinosa tukee.

Audi e-tron (model 2018, cannot be guaranteed for model 2019) & Q4 e-tron
Cupra Born
Lucid Air
Maxus eDeliver
Mazda MX-30
Volkswagen e-Up!, e-Golf, ID.3, ID.4 & ID.5, ID.Buzz
Seat Mii electric
Skoda Citigo e-iV & Enyaq iV
BMW iX1 & BMW i7
Rolls-Royce Spectre EV
ORA Funky Cat
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 583
Hyvä välisteppi kyllä autoille, jotka eivät tue sitä varsinaista plug&chargea :thumbsup:

Täytyy vaan muistaa aina autoa vaihtaessa poistaa auton tiedot sovelluksista, ettei uusi omistaja pääse latailemaan omaan laskuun :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 111
Hyvä välisteppi kyllä autoille, jotka eivät tue sitä varsinaista plug&chargea :thumbsup:

Täytyy vaan muistaa aina autoa vaihtaessa poistaa auton tiedot sovelluksista, ettei uusi omistaja pääse latailemaan omaan laskuun :)
Eikö tämä ole juuri se varsinainen mutta vain joku outo nimi keksitty?
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 583
Eikö tämä ole juuri se varsinainen mutta vain joku outo nimi keksitty?
Minä olen ymmärtänyt, että se varsinainen plug&charge on sellainen, että tallennat maksukortin tiedot autoon ja sen jälkeen auto kommunikoi maksutiedot automaattisesti kaikille tolpille jotka plug&chargea tukevat.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 111
Minä olen ymmärtänyt, että se varsinainen plug&charge on sellainen, että tallennat maksukortin tiedot autoon ja sen jälkeen auto kommunikoi maksutiedot automaattisesti kaikille tolpille jotka plug&chargea tukevat.
Joo on omansa.
Wiki sanoo että VW ei tukisi.

Täällä on että appin kautta tiedot.

Virta tulee tämän mukaan Plug&Chargea jo. Myös Fortum taisi tukea.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
598

Virta & Autoliitto sisäänajaa plug 'n charge latausta.
Tämä ei ole plug&charge vaan autocharge. Käyttö kokemuksena molemmat on saman kaltaisia "laita pistoke autoon ja lataus käynnistyy" mallisia. Pääero on, että plug&chargella on parempi tietoturva kuin autochargella.

Autochargella ja RFID:llä on melko helppo ladata jonkun muun laskuun kopioimalla tunniste.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
383
Onko täällä eParking ihmisille tuttu?

Oma (eParking-) tolppani hajosi, ja huomasin että aika lähellä on heidän muita latauspömpeleitä jotka näkyvät puhelinsovelluksessa. Latauspaikkoja on 6kpl, 11kW teholtaan. Syy miksi tässä kirjoitan on, että sijaitsevat tavallisella sopimuspysäköintiparkkipaikalla (lämmitystolppia muilla paikoilla). Kuitenkin nämä Typ2-tolpat näkyvät sovelluksessa samanlaisina kuin muutkin ns. julkiset tolpat, lukee hinta, varaustilanne, ja kaikki. Pohdinkin että ovatko tällaiset yleensä vapaasti käytettävissä, vai vaatiikohan vielä erillisen pysäköintiluvan?

Oma lataustolppani ei näy sovelluksessa lainkaan, paitsi erillisellä sivulla jossa on omat sopimukseni. Se ei siis ole julkinen tolppa josta kukaan muu saisi ladata.

Toki huomenna selviää kun soitan asiakaspalveluun, mutta eivät ole viikonloppuna auki, ja houkuttelisi ladata vähän autoa näin sunnuntaina, kun huomenna pitää taas likkua. Sovelluksessa lukee tuon kentän kohdalla kyllä "Huomioithan, että pysäköintilupaa ei voi ostaa eParkingin kautta, hanki pysäköintilupa tarvittaessa erikseen", mutta tuntuu geneeriseltä tekstiltä, koska juurikin tuo "tarvittaessa". Toki näin sunnuntaina olemattoman pieni riski ns. jäädä kiinni jos tuohon vie lataamaan.

Jos jollain arvauksia tai kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 964
Onko täällä eParking ihmisille tuttu?

Oma (eParking-) tolppani hajosi, ja huomasin että aika lähellä on heidän muita latauspömpeleitä jotka näkyvät puhelinsovelluksessa. Latauspaikkoja on 6kpl, 11kW teholtaan. Syy miksi tässä kirjoitan on, että sijaitsevat tavallisella sopimuspysäköintiparkkipaikalla (lämmitystolppia muilla paikoilla). Kuitenkin nämä Typ2-tolpat näkyvät sovelluksessa samanlaisina kuin muutkin ns. julkiset tolpat, lukee hinta, varaustilanne, ja kaikki. Pohdinkin että ovatko tällaiset yleensä vapaasti käytettävissä, vai vaatiikohan vielä erillisen pysäköintiluvan?

Oma lataustolppani ei näy sovelluksessa lainkaan, paitsi erillisellä sivulla jossa on omat sopimukseni. Se ei siis ole julkinen tolppa josta kukaan muu saisi ladata.

Toki huomenna selviää kun soitan asiakaspalveluun, mutta eivät ole viikonloppuna auki, ja houkuttelisi ladata vähän autoa näin sunnuntaina, kun huomenna pitää taas likkua. Sovelluksessa lukee tuon kentän kohdalla kyllä "Huomioithan, että pysäköintilupaa ei voi ostaa eParkingin kautta, hanki pysäköintilupa tarvittaessa erikseen", mutta tuntuu geneeriseltä tekstiltä, koska juurikin tuo "tarvittaessa". Toki näin sunnuntaina olemattoman pieni riski ns. jäädä kiinni jos tuohon vie lataamaan.

Jos jollain arvauksia tai kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.
En tiedä, mutta menisin katsomaan ko parkkipaikkaa ja siellä olevia liikennemerkkejä ja opastetauluja. Luulisi että siitä selviäisi miten saa pysäköidä?
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
383
En tiedä, mutta menisin katsomaan ko parkkipaikkaa ja siellä olevia liikennemerkkejä ja opastetauluja. Luulisi että siitä selviäisi miten saa pysäköidä?
Niinhän sitä fiksu ja ei-niin-laiska ihminen tekisi. :D Muttamutta, soitin, ja ihan vapaata riistaa tuo parkkialue kun kerran heidän sovelluksessaan näkyy. Jos on muita pysäköintirajoitteita niin kylteissä lukenee lisää, mutta kaikille tarkoitettuja lataustolppia ovat muuten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 393
Niinhän sitä fiksu ja ei-niin-laiska ihminen tekisi. :D Muttamutta, soitin, ja ihan vapaata riistaa tuo parkkialue kun kerran heidän sovelluksessaan näkyy. Jos on muita pysäköintirajoitteita niin kylteissä lukenee lisää, mutta kaikille tarkoitettuja lataustolppia ovat muuten.
Ratkesko omasta tolpasta mitään vai sanoivat pelkästään että lataile muualla?
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
383
Ratkesko omasta tolpasta mitään vai sanoivat pelkästään että lataile muualla?
Kovasti siellä on huomioitu ongelma ja kaikille ilmotettu mutta eipä tuolle mitään ole tapahtunut. Viikon ollut jo pimeänä. Nooh, ei ole mun tolppa varmaan ainoa olemassaoleva. Mutta, onni onnettomuudessa -- Tuo läheinen kenttä on halvempi kuin omani (0,20€/kWh vs. 0,23€kWh), ei ole mitään kylttejä missään että olisi latauspaikat mitenkään rajoitettu, ja kolmantena, ilmoitettu teho on 11kW, mutta kuitenkin tuo plugarini ottaa n. 7kW sisään (autossa on 7,4kW yksivaihelaturi), eli lieneekö kuitenkin 22kW pömpeli? Hyvänä puolena siis että auton saa mukavan nopeasti täyteen verrattuna oman paikkani 16A sukolataukseen (ja hitusen halvemmalla).
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
598
Jos ei siellä lue "pysäköinti sallittu vain luvan haltijoille / parkkipaikan varanneille" tms niin vaikea nähdä miksei siellä voisi ladata. Täälläkin on yksi yritys jonka edustalla on 6x parkkisähkön ruutua ilman mitään lisäkilpiä P-kylttiin. Kyllä siellä näyttää lähiseudun asukkaat lataavaan työaikojen ulkopuolella.
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
383
Jos ei siellä lue "pysäköinti sallittu vain luvan haltijoille / parkkipaikan varanneille" tms niin vaikea nähdä miksei siellä voisi ladata. Täälläkin on yksi yritys jonka edustalla on 6x parkkisähkön ruutua ilman mitään lisäkilpiä P-kylttiin. Kyllä siellä näyttää lähiseudun asukkaat lataavaan työaikojen ulkopuolella.
Niinpä, mitään kylttejä ei näkynyt, joten aivan hyvä ratkaisu tämä. Selvinnen hengissä vaikka oma tolppa on rikki.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
72
Eilen tuli vastaan laturi, jossa olis voinu maksaa latauksen kortilla ihan kuin entisaikaan. Kun sattu oleen Virran laturi ja appi siihen valmiina, niin ei tullu käytettyä. Mutta onhan toi hyvä satunnaislataajalle ettei tartte asennella appia ja muutenkin kin on joku toinen maksutapa jos kännykkä kiukuttelee.
Noita ei vain taida ihan kauheesti olla käytössä?
Onko tuo hinta kortilla maksaessa sama kun apilla/tagilla? Vai onko siinä joku lisähinta?
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 235
Onko tuo hinta kortilla maksaessa sama kun apilla/tagilla? Vai onko siinä joku lisähinta?
Virtan webisaitin mukaan ”Lataaminen kertamaksulla maksaa enemmän kuin rekisteröityneenä asiakkaana, sillä latauksen hintaan lisätään tulojen siirtomaksu”
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 583
Miten on, kannattaako Ionityn latureita varten hommata Ionityn oma appi ja tunnarit? Katsoin että Fortumin ja K-Latauksen tägillä latauksen hinta Ionityllä on jotain 61-63 senttiä / kWh ja jos oikein ymmärsin, niin Ionityn omallakin apilla se on 59 senttiä / kWh, mikäli ei ota sitä kuukausimaksullista palvelua. Vai onko tuossa mahdollisuus johonkin edullisempaan hintaan apilla?

Käyttö on sen verran harvinaista, etten viitsisi muutaman sentin eron vuoksi laitella jälleen yhtä uutta appia.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 595
Mikä auto alla? Monilla valmistajilla taitaa olla omia tilauspalveluita ionityyn, jolla pääsee halvimmalla.
 

OscarK

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 583
Audi, mutta tämä on liisari eikä minulla ole mitään latauspalveluita Audin kautta.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 595

Siel olis mahdollisuuksiakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 572
Hassu vaan että nää hinnat piilotetaan kuukausi-maksumuurin taakse. Ilmeisesti Ionityllä on joku syy, etteivät halua satunnaisemmin pikalataavia ollenkaan asiakkaiksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 182
Hassu vaan että nää hinnat piilotetaan kuukausi-maksumuurin taakse. Ilmeisesti Ionityllä on joku syy, etteivät halua satunnaisemmin pikalataavia ollenkaan asiakkaiksi.
Voihan siellä käydä lataamassa ilman kuukausimaksullistakin sopimusta. Hinnat vain ovat silloin korkeammat.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 595
Tuli vastaan...

[QUOTE] Nyt on aika vaikuttaa sähköautojen latausinfrastruktuurin palveluiden kehitykseen! Vastaa alla olevaan kyselyyn, jossa selvitetään latauspalveluiden tärkeimmät ominaisuudet sekä tarjotaan mahdollisuus uusien palveluiden ideointiin.

Vastaukset käytetään LUT-yliopiston tuotantotalouden kandidaatintyön tutkimuksen pohjatiedoksi. Tiedot kerätään anonyymisti ja käytetään vain tähän kandidaatintyöhön.

Yhteystietoni: Henri Saksman, [henri.saksman@student.lut.fi](mailto:henri.saksman@student.lut.fi).

Kiitos jo ennakkoon kaikille vastaajille! Tällä tavoin uusia ideoita saadaan tuotua esille ja latauspalveluita voidaan kehittää vastaamaan paremmin sähköautoilijoiden tarpeita.

[https://forms.office.com/e/VFW32y4BGB](https://forms.office.com/e/VFW32y4BGB
)

[/QUOTE]
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
222
Mitä appeja kannattaa ladata valmiiksi, kun on tarkoitus sähköautoilla Läntisen saksan ja Ranskan rajan alueella? Chargemap ja PlugShare? Vai onkohan joku paikallinen ehdottomasti kannattavampi?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 595
Millä autolla? Navi taitaa kaikilla löytää ihan hyvin latauspaikat, ionityä varten kuukausisoppari latauksiin ellei Teslaile.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
222
Vuokra-autolla, jonka ihan tarkkaa mallia ei ole etukäteen tiedossa.
Ajoa ainoastaan vajaa viikko ja tuhatkunta kilometriä.
Kaipa se noilla apeilla löytyy ja saa maksettua. Itse latureiden löytyminen ei niinkään jänskätä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 989
Muutama asia, joka ihmetyttää "julkisilla" latauspisteillä, joissa on käytössä kuitenkin tunnettu operaattori esim. Virta ja latauksesta veloitetaan markkinahinta.
- Miksi ihmeessä näitä latauspisteitä on sijoitettu yksityisalueille tai ruutuihin, joihin tarvitaan henkilökohtainen pysäköintilupa???
- Miksi joillain latauspisteillä on aukioloajat esim. klo 21.00 alue suljetaan, vaikka operaattorin hinnaston mukaan lataus olisi halvinta juurikin yöaikaan???
- Miksi Type2 latauspisteillä 11 kW tai 22 kW latausaika on rajoitettu maksimissaan kahteen tuntiin???
- Miksi osa julkisista latauspisteistä edellyttää myös pysäköintimaksun maksamista, eikö riitä että maksaa jo latauksesta???
- Miksi Lidlin laturit ovat jatkuvasti rikki???
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 393
Muutama asia, joka ihmetyttää "julkisilla" latauspisteillä, joissa on käytössä kuitenkin tunnettu operaattori esim. Virta ja latauksesta veloitetaan markkinahinta.
- Miksi ihmeessä näitä latauspisteitä on sijoitettu yksityisalueille tai ruutuihin, joihin tarvitaan henkilökohtainen pysäköintilupa???
- Miksi joillain latauspisteillä on aukioloajat esim. klo 21.00 alue suljetaan, vaikka operaattorin hinnaston mukaan lataus olisi halvinta juurikin yöaikaan???
- Miksi Type2 latauspisteillä 11 kW tai 22 kW latausaika on rajoitettu maksimissaan kahteen tuntiin???
- Miksi osa julkisista latauspisteistä edellyttää myös pysäköintimaksun maksamista, eikö riitä että maksaa jo latauksesta???
- Miksi Lidlin laturit ovat jatkuvasti rikki???
Kaikkiin näihin oikeastaan vastauksena on se, että sitä kanssa eloa pysäköinnin kanssa puljataan monessa paikkaa. Jos esimerkiksi lataajalle annettaisiin ilmainen pysäköinti (olettaen lataus hinnan olevan normaali), niin silloin syrjittäisiin muita käyttäjiä. Yksinkertaisin vastaus todennäköisesti kuitenkin on ettei lataukset ja pysäköintijärjestelmät keskustele keskenään vaan ovat täysin erilliset omat systeemit.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 989
Kaikkiin näihin oikeastaan vastauksena on se, että sitä kanssa eloa pysäköinnin kanssa puljataan monessa paikkaa. Jos esimerkiksi lataajalle annettaisiin ilmainen pysäköinti (olettaen lataus hinnan olevan normaali), niin silloin syrjittäisiin muita käyttäjiä. Yksinkertaisin vastaus todennäköisesti kuitenkin on ettei lataukset ja pysäköintijärjestelmät keskustele keskenään vaan ovat täysin erilliset omat systeemit.
Sen pysäköinnin hinnan voi jyvittää latausmaksussa, ja autot, jotka vievät latauspisteellisen paikan mutta eivät lataa, niin näille voi määrätä ihan surutta pysäköintivirhemaksun. Loppuisi samalla mm. Diesel autojen tunkeminen latauspisteellisille paikalla.

Its en ole hiffannut tähän mennessä, miksi yksityisiä latauspisteitä esitetään julkisina latauspisteinä, jos näitä ei ole julkisesti mahdollista käyttää. Otetaan yksi ääriesimerkki "julkisesta latauspisteestä", joka löytyy latauskartalta ja operaattoreiden palveluista.

Type2 latauspiste kahdelle sähköautolle vierekkäisissä ruuduissa, ammattikorkeakoulun pysäköintialueella.
- Pysäköintialueen ulkopuolella näkyy kilpi, jossa lukee yksityisalue, luvaton pysäköinti kielletty.
- Pysäköintialueen sisällä on toinen kilpi, jossa kerrotaan pysäköintialueen varattu henkilökunnalle klo 7 - 16 välillä.
- Sen jälkeen näkyy toinen kilpi, jossa kerrotaan parkkikiekolla saatavan aikaa enintään kolme tuntia.
- Latauspisteen yhteydessä kerrotaan uudella kilvellä, että latauspisteiden käyttö edellyttää lisäksi maksullista lupaa.
- Latauspisteen käyttö edellyttää Virta mobiilisovellukseen rekisteröitymistä, jonka kautta käytöstä veloitetaan 25 centtiä per kWh.

Sitä en huomannut vilkaista, oliko tuo alue lisäksi Parkkipaten tai vastaavan koijarifirman valvonnassa vai kuuluuko kunnallisen pysäköintivalvonnan piiriin.

Muita hienoja bongauksia ovat "julkiset latauspisteet" ulkoalueella, joihin kulku tapahtuu puomin kautta, joka avataan kiinteistön omistajan myöntämällä kortilla, ja Parkkipatelta tulee sakkoa, jos ei löydy virallista pysäköintilupaa etupellillä.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 504
Sen pysäköinnin hinnan voi jyvittää latausmaksussa, ja autot, jotka vievät latauspisteellisen paikan mutta eivät lataa, niin näille voi määrätä ihan surutta pysäköintivirhemaksun. Loppuisi samalla mm. Diesel autojen tunkeminen latauspisteellisille paikalla.

Its en ole hiffannut tähän mennessä, miksi yksityisiä latauspisteitä esitetään julkisina latauspisteinä, jos näitä ei ole julkisesti mahdollista käyttää. Otetaan yksi ääriesimerkki "julkisesta latauspisteestä", joka löytyy latauskartalta ja operaattoreiden palveluista.

Type2 latauspiste kahdelle sähköautolle vierekkäisissä ruuduissa, ammattikorkeakoulun pysäköintialueella.
- Pysäköintialueen ulkopuolella näkyy kilpi, jossa lukee yksityisalue, luvaton pysäköinti kielletty.
- Pysäköintialueen sisällä on toinen kilpi, jossa kerrotaan pysäköintialueen varattu henkilökunnalle klo 7 - 16 välillä.
- Sen jälkeen näkyy toinen kilpi, jossa kerrotaan parkkikiekolla saatavan aikaa enintään kolme tuntia.
- Latauspisteen yhteydessä kerrotaan uudella kilvellä, että latauspisteiden käyttö edellyttää lisäksi maksullista lupaa.
- Latauspisteen käyttö edellyttää Virta mobiilisovellukseen rekisteröitymistä, jonka kautta käytöstä veloitetaan 25 centtiä per kWh.

Sitä en huomannut vilkaista, oliko tuo alue lisäksi Parkkipaten tai vastaavan koijarifirman valvonnassa vai kuuluuko kunnallisen pysäköintivalvonnan piiriin.

Muita hienoja bongauksia ovat "julkiset latauspisteet" ulkoalueella, joihin kulku tapahtuu puomin kautta, joka avataan kiinteistön omistajan myöntämällä kortilla, ja Parkkipatelta tulee sakkoa, jos ei löydy virallista pysäköintilupaa etupellillä.
Miksi tartut näihin omituisissa paikoissa oleviin latauspisteisiin vai onko nämä sijainniltaan lähellä missä asioit? Virtahan tarjoaa yrityksille työautojen latausta ja latauskartta pohjautuu avoimeen dataan mitä voi kuka tahansa päivitellä. Jälkimmäiseen voi toki vaikuttaa päivittämällä openstreetmapiin tagit yksityisille latureille tai antamalla palautetta latauskartan ylläpidolle.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 989
Miksi tartut näihin omituisissa paikoissa oleviin latauspisteisiin vai onko nämä sijainniltaan lähellä missä asioit? Virtahan tarjoaa yrityksille työautojen latausta ja latauskartta pohjautuu avoimeen dataan mitä voi kuka tahansa päivitellä. Jälkimmäiseen voi toki vaikuttaa päivittämällä openstreetmapiin tagit yksityisille latureille tai antamalla palautetta latauskartan ylläpidolle.
Koska ne ovat A) toteutettu saavutettavuudeltaan järjenvastaisesti B) Eivät vastaa julkisena latauspisteenä sitä, mitä itse pidän julkisena latauspisteenä C) Löytyvät esimerkiksi Virta.fi mobiilisovelluksesta julkisena latauspisteenä, jota ei kuka tahansa piipertäjä tai perusmuro pysty päivittämään D) Erillinen veloitus pysäköinnistä ja latauksesta.

Ja kyllä, tuollaisia ihmetyksiä on tullut vastaan työmatkan ja reissujen varrella. Piti mennä ihan mielenkiinnosta katsomaan näiden toteutus, kun latauspisteiden sijainti oli kartalla vähintäänkin erikoinen. Erityisesti kiinnosti, kun latauksen hinta oli enimmillään hurjat 15 centtiä per kWh ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 989
Asiasta toiseen, ovatko Fortum Charge & Drive ja Recharge Infra samaa Fortum konsernia, vai onko näillä nykyään mitään tekemistä toistensa kanssa?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 687
Miten ehdottaisit että joku toteuttaa ”julkisen” latauspisteen vaikka koulun parkkiksella kuten esimerkkisi?

Muista että pysäköintiluvalliset saattaa muuttua lyhyelläkin aikavälillä.

Jos vaikka virran sovellus tietäisi että tietyllä käyttäjällä on lupa pysäköidä sinne, ja näyttää latauspisteen vain niille, se tarkoittaa että joku on sen tiedon asettanut sinne. Kumpaakaan osapuolta ei kiinnosta ylläpitää tietokantaa josta tämän tiedon saisi, eikä integraatiotyö ole vaivan väärti.

Eli toteutukseen saat käyttää 0€

Vaihtoehtona olemassaoleva sovellus johon lisätään koulun pihalla oleva laite ja sillä selvä.

Follow the money. Ja AC latauspalveluissa ei sitä rahaa juurikaan ole. Paino sanalla palvelu.

15snt/kWh on täysin palvelua, ei bisnestä
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 989
Miten ehdottaisit että joku toteuttaa ”julkisen” latauspisteen vaikka koulun parkkiksella kuten esimerkkisi?

Muista että pysäköintiluvalliset saattaa muuttua lyhyelläkin aikavälillä.

Jos vaikka virran sovellus tietäisi että tietyllä käyttäjällä on lupa pysäköidä sinne, ja näyttää latauspisteen vain niille, se tarkoittaa että joku on sen tiedon asettanut sinne. Kumpaakaan osapuolta ei kiinnosta ylläpitää tietokantaa josta tämän tiedon saisi, eikä integraatiotyö ole vaivan väärti.

Eli toteutukseen saat käyttää 0€

Vaihtoehtona olemassaoleva sovellus johon lisätään koulun pihalla oleva laite ja sillä selvä.

Follow the money. Ja AC latauspalveluissa ei sitä rahaa juurikaan ole. Paino sanalla palvelu.

15snt/kWh on täysin palvelua, ei bisnestä
Taisit missata pointin?

Vertaa tilannetta siihen, että operaattorien latauskartoilla näkyisi jokainen taloyhtiön latausruutu "julkisena latauspisteenä".

Operaattorit myös veloittavat kiinteistöä latauspisteiden ylläpidosta, joten kyseessä ei ole hyväntekeväisyyttä, jolloin odottaisi, että nähtäisiin edes vähän vaivaa tietokannan ylläpitoon.

Ottaisivat mallia esim. Eparkingista, jossa on erikseen piilotettu yksityiset latauspisteet, jotka näytetään vain niille, joille on myönnetty oikeudet alueen latauspisteille.

Ps. Miksi ihmeessä koulun pihassa tai jossain kunnallisella palvelulla tai virastotalolla pitäisi olla julkinen latauspiste? Löytyy varmasti sata järkevämpää paikkaa, kuten kauppakeskukset, liikenneasemat ym.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 393
Taisit missata pointin?

Vertaa tilannetta siihen, että operaattorien latauskartoilla näkyisi jokainen taloyhtiön latausruutu "julkisena latauspisteenä".

Operaattorit myös veloittavat kiinteistöä latauspisteiden ylläpidosta, joten kyseessä ei ole hyväntekeväisyyttä, jolloin odottaisi, että nähtäisiin edes vähän vaivaa tietokannan ylläpitoon.

Ottaisivat mallia esim. Eparkingista, jossa on erikseen piilotettu yksityiset latauspisteet, jotka näytetään vain niille, joille on myönnetty oikeudet alueen latauspisteille.

Ps. Miksi ihmeessä koulun pihassa tai jossain kunnallisella palvelulla tai virastotalolla pitäisi olla julkinen latauspiste? Löytyy varmasti sata järkevämpää paikkaa, kuten kauppakeskukset, liikenneasemat ym.
Ihan mielenkiinnosta, miten itse tekisit teknisen toteutuksen tuollaiseen kun virkamiesten ja kaikkien muidenkin (kuten koulujen) kalusto sähköistyy? Jotenkin pitäisi yksilöidä potentiaalisesti sadat/tuhannet käyttäjät joiden se ehdottomasti pitää nähdä, jotta voi käyttää, ja samalla rajata myös tuhannet muut käyttäjät niin etteivät nää. Yleensä mennään siitä mistä aita on matalin ja laitetaan vaan näkymään kaikille, ne käyttää jotka käyttää. Tuossa puhutaan aika isojen tietokantojen luonnista ja ylläpidosta ilman helppoa automatisointia, ja aina joku jäisi väkisin sieltä puuttumaan kun vierailee kohteessa eikä saa ladattua.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 989
Ihan mielenkiinnosta, miten itse tekisit teknisen toteutuksen tuollaiseen kun virkamiesten ja kaikkien muidenkin (kuten koulujen) kalusto sähköistyy? Jotenkin pitäisi yksilöidä potentiaalisesti sadat/tuhannet käyttäjät joiden se ehdottomasti pitää nähdä, jotta voi käyttää, ja samalla rajata myös tuhannet muut käyttäjät niin etteivät nää. Yleensä mennään siitä mistä aita on matalin ja laitetaan vaan näkymään kaikille, ne käyttää jotka käyttää. Tuossa puhutaan aika isojen tietokantojen luonnista ja ylläpidosta ilman helppoa automatisointia, ja aina joku jäisi väkisin sieltä puuttumaan kun vierailee kohteessa eikä saa ladattua.
Kun operaattori tekee sopimuksen kiinteistön kanssa latauspisteiden toimituksesta ja ylläpidosta, tällöin tulee väkisinkin tehtyä muutoksia tietokantaan. Kun sopimusasiakkaan sopimus muuttuu, päivitetään jälleen kerran tietokantaa. Ei tämä ole mitään liian työlästä tai kallista, ja aika pitkälle myös automatisoitavissa sopimusasiakkaalta tulevan inputin mukaan.

Jos eräillä operaattoreilla on niin pirskatin hankalaa piilottaa yksityisiä latauspisteitä, niin voisivat merkitä ne eri symbolilla ja nimetä lisätiedoilla esim. Jakomäen peruskoulun henkilökunnan latauspisteet 4 kpl Type2? Tämä tehdään jo Roaming latauspisteille muutaman operaattorin palvelussa, joten ei vaatisi mitään mullistavaa kehitystä.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
598
Its en ole hiffannut tähän mennessä, miksi yksityisiä latauspisteitä esitetään julkisina latauspisteinä, jos näitä ei ole julkisesti mahdollista käyttää. Otetaan yksi ääriesimerkki "julkisesta latauspisteestä", joka löytyy latauskartalta ja operaattoreiden palveluista.
Näitä tulee, kun joku unohtaa merkata latauspisteen yksityiseksi liittäessään laturia latauspalveluntarjoajan (esim virta) järjestelmään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 736
Facebookista katsellut niin Virralla on sitten jokseenkin kyrpä asenne tuossa. Latauspisteiden omistajat merkkaavat pisteitään kuinka sattuu ja Virta vertaa itseään googleen että ei se ole heidän vikansa ja he voivat jotain viestiä ehkä yrittää laittaa latauspisteen omistajalle. Siinä on Virralla käynyt joku käpy sopimuksien teossa missä ei ole osattu vaatia sopimussakon uhalla että tiedot pitää olla oikein ja hinnat tietyissä raameissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 182
Kun operaattori tekee sopimuksen kiinteistön kanssa latauspisteiden toimituksesta ja ylläpidosta, tällöin tulee väkisinkin tehtyä muutoksia tietokantaan. Kun sopimusasiakkaan sopimus muuttuu, päivitetään jälleen kerran tietokantaa. Ei tämä ole mitään liian työlästä tai kallista, ja aika pitkälle myös automatisoitavissa sopimusasiakkaalta tulevan inputin mukaan.

Jos eräillä operaattoreilla on niin pirskatin hankalaa piilottaa yksityisiä latauspisteitä, niin voisivat merkitä ne eri symbolilla ja nimetä lisätiedoilla esim. Jakomäen peruskoulun henkilökunnan latauspisteet 4 kpl Type2? Tämä tehdään jo Roaming latauspisteille muutaman operaattorin palvelussa, joten ei vaatisi mitään mullistavaa kehitystä.
Esim meillä töissä Virran laturit eivät näy normaalisti Virran sovelluksessa vaan ne nähdäkseen pitää saada siihen erikseen lupa. Tai ainakin näin tuo toimi ennen, luonnollisestikaan en voi tuota tarkistaa omalla tunnuksellani.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
492
Esim meillä töissä Virran laturit eivät näy normaalisti Virran sovelluksessa vaan ne nähdäkseen pitää saada siihen erikseen lupa. Tai ainakin näin tuo toimi ennen, luonnollisestikaan en voi tuota tarkistaa omalla tunnuksellani.
Näin se meilläkin toimii töissä. Laitetaan rakennuksen huoltotiimille mailia, että virran tunnus nönnönöö tahtoo pääsyn latauspisteille. Päivän sisällä latauspisteet näkyy Virran kartalla ja sitten niissä voi latailla. Muuten pisteet eivät näy ollenkaan. Eli kyllä tämä mahdollista on, mutta ilmeisesti tämänkin voi jossain sössiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 715
Viestejä
4 277 222
Jäsenet
71 521
Uusin jäsen
Juhaerland

Hinta.fi

Ylös Bottom