- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 285
Unohtuiko asetuksesta antaa korttimaksulle maksukatto, vaikka halvin saatavilla oleva sovellushinta +15%?
Muuten hyvä, mutta monet autot ei tuota tue. Olisivat laittaneet reksiterikilven lukijan siihen niin toimisi kaikissa.Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia
Sähköautoilijaa kismittää, jos julkisella latausasemalla ajoneuvon ja laturin yhteispeli tökkii. Helpotusta on luvassa: Virran ja Autoliiton kokeilu lupailee uuden Autocharge-tekniikan mukavoittavan lataamista.moottori.fi
Virta & Autoliitto sisäänajaa plug 'n charge latausta.
Ohessa lista autoista, jotka ei tue tuota. Monta mallia mut käytännössä suurinosa tukee.Muuten hyvä, mutta monet autot ei tuota tue. Olisivat laittaneet reksiterikilven lukijan siihen niin toimisi kaikissa.
Audi e-tron (model 2018, cannot be guaranteed for model 2019) & Q4 e-tron
Cupra Born
Lucid Air
Maxus eDeliver
Mazda MX-30
Volkswagen e-Up!, e-Golf, ID.3, ID.4 & ID.5, ID.Buzz
Seat Mii electric
Skoda Citigo e-iV & Enyaq iV
BMW iX1 & BMW i7
Rolls-Royce Spectre EV
ORA Funky Cat
Eikö tämä ole juuri se varsinainen mutta vain joku outo nimi keksitty?Hyvä välisteppi kyllä autoille, jotka eivät tue sitä varsinaista plug&chargea
Täytyy vaan muistaa aina autoa vaihtaessa poistaa auton tiedot sovelluksista, ettei uusi omistaja pääse latailemaan omaan laskuun
Minä olen ymmärtänyt, että se varsinainen plug&charge on sellainen, että tallennat maksukortin tiedot autoon ja sen jälkeen auto kommunikoi maksutiedot automaattisesti kaikille tolpille jotka plug&chargea tukevat.Eikö tämä ole juuri se varsinainen mutta vain joku outo nimi keksitty?
Joo on omansa.Minä olen ymmärtänyt, että se varsinainen plug&charge on sellainen, että tallennat maksukortin tiedot autoon ja sen jälkeen auto kommunikoi maksutiedot automaattisesti kaikille tolpille jotka plug&chargea tukevat.
Tämä ei ole plug&charge vaan autocharge. Käyttö kokemuksena molemmat on saman kaltaisia "laita pistoke autoon ja lataus käynnistyy" mallisia. Pääero on, että plug&chargella on parempi tietoturva kuin autochargella.Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia
Sähköautoilijaa kismittää, jos julkisella latausasemalla ajoneuvon ja laturin yhteispeli tökkii. Helpotusta on luvassa: Virran ja Autoliiton kokeilu lupailee uuden Autocharge-tekniikan mukavoittavan lataamista.moottori.fi
Virta & Autoliitto sisäänajaa plug 'n charge latausta.
En tiedä, mutta menisin katsomaan ko parkkipaikkaa ja siellä olevia liikennemerkkejä ja opastetauluja. Luulisi että siitä selviäisi miten saa pysäköidä?Onko täällä eParking ihmisille tuttu?
Oma (eParking-) tolppani hajosi, ja huomasin että aika lähellä on heidän muita latauspömpeleitä jotka näkyvät puhelinsovelluksessa. Latauspaikkoja on 6kpl, 11kW teholtaan. Syy miksi tässä kirjoitan on, että sijaitsevat tavallisella sopimuspysäköintiparkkipaikalla (lämmitystolppia muilla paikoilla). Kuitenkin nämä Typ2-tolpat näkyvät sovelluksessa samanlaisina kuin muutkin ns. julkiset tolpat, lukee hinta, varaustilanne, ja kaikki. Pohdinkin että ovatko tällaiset yleensä vapaasti käytettävissä, vai vaatiikohan vielä erillisen pysäköintiluvan?
Oma lataustolppani ei näy sovelluksessa lainkaan, paitsi erillisellä sivulla jossa on omat sopimukseni. Se ei siis ole julkinen tolppa josta kukaan muu saisi ladata.
Toki huomenna selviää kun soitan asiakaspalveluun, mutta eivät ole viikonloppuna auki, ja houkuttelisi ladata vähän autoa näin sunnuntaina, kun huomenna pitää taas likkua. Sovelluksessa lukee tuon kentän kohdalla kyllä "Huomioithan, että pysäköintilupaa ei voi ostaa eParkingin kautta, hanki pysäköintilupa tarvittaessa erikseen", mutta tuntuu geneeriseltä tekstiltä, koska juurikin tuo "tarvittaessa". Toki näin sunnuntaina olemattoman pieni riski ns. jäädä kiinni jos tuohon vie lataamaan.
Jos jollain arvauksia tai kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.
Niinhän sitä fiksu ja ei-niin-laiska ihminen tekisi. Muttamutta, soitin, ja ihan vapaata riistaa tuo parkkialue kun kerran heidän sovelluksessaan näkyy. Jos on muita pysäköintirajoitteita niin kylteissä lukenee lisää, mutta kaikille tarkoitettuja lataustolppia ovat muuten.En tiedä, mutta menisin katsomaan ko parkkipaikkaa ja siellä olevia liikennemerkkejä ja opastetauluja. Luulisi että siitä selviäisi miten saa pysäköidä?
Ratkesko omasta tolpasta mitään vai sanoivat pelkästään että lataile muualla?Niinhän sitä fiksu ja ei-niin-laiska ihminen tekisi. Muttamutta, soitin, ja ihan vapaata riistaa tuo parkkialue kun kerran heidän sovelluksessaan näkyy. Jos on muita pysäköintirajoitteita niin kylteissä lukenee lisää, mutta kaikille tarkoitettuja lataustolppia ovat muuten.
Kovasti siellä on huomioitu ongelma ja kaikille ilmotettu mutta eipä tuolle mitään ole tapahtunut. Viikon ollut jo pimeänä. Nooh, ei ole mun tolppa varmaan ainoa olemassaoleva. Mutta, onni onnettomuudessa -- Tuo läheinen kenttä on halvempi kuin omani (0,20€/kWh vs. 0,23€kWh), ei ole mitään kylttejä missään että olisi latauspaikat mitenkään rajoitettu, ja kolmantena, ilmoitettu teho on 11kW, mutta kuitenkin tuo plugarini ottaa n. 7kW sisään (autossa on 7,4kW yksivaihelaturi), eli lieneekö kuitenkin 22kW pömpeli? Hyvänä puolena siis että auton saa mukavan nopeasti täyteen verrattuna oman paikkani 16A sukolataukseen (ja hitusen halvemmalla).Ratkesko omasta tolpasta mitään vai sanoivat pelkästään että lataile muualla?
Niinpä, mitään kylttejä ei näkynyt, joten aivan hyvä ratkaisu tämä. Selvinnen hengissä vaikka oma tolppa on rikki.Jos ei siellä lue "pysäköinti sallittu vain luvan haltijoille / parkkipaikan varanneille" tms niin vaikea nähdä miksei siellä voisi ladata. Täälläkin on yksi yritys jonka edustalla on 6x parkkisähkön ruutua ilman mitään lisäkilpiä P-kylttiin. Kyllä siellä näyttää lähiseudun asukkaat lataavaan työaikojen ulkopuolella.
Onko tuo hinta kortilla maksaessa sama kun apilla/tagilla? Vai onko siinä joku lisähinta?Eilen tuli vastaan laturi, jossa olis voinu maksaa latauksen kortilla ihan kuin entisaikaan. Kun sattu oleen Virran laturi ja appi siihen valmiina, niin ei tullu käytettyä. Mutta onhan toi hyvä satunnaislataajalle ettei tartte asennella appia ja muutenkin kin on joku toinen maksutapa jos kännykkä kiukuttelee.
Noita ei vain taida ihan kauheesti olla käytössä?
Virtan webisaitin mukaan ”Lataaminen kertamaksulla maksaa enemmän kuin rekisteröityneenä asiakkaana, sillä latauksen hintaan lisätään tulojen siirtomaksu”Onko tuo hinta kortilla maksaessa sama kun apilla/tagilla? Vai onko siinä joku lisähinta?
Voihan siellä käydä lataamassa ilman kuukausimaksullistakin sopimusta. Hinnat vain ovat silloin korkeammat.Hassu vaan että nää hinnat piilotetaan kuukausi-maksumuurin taakse. Ilmeisesti Ionityllä on joku syy, etteivät halua satunnaisemmin pikalataavia ollenkaan asiakkaiksi.
Kaikkiin näihin oikeastaan vastauksena on se, että sitä kanssa eloa pysäköinnin kanssa puljataan monessa paikkaa. Jos esimerkiksi lataajalle annettaisiin ilmainen pysäköinti (olettaen lataus hinnan olevan normaali), niin silloin syrjittäisiin muita käyttäjiä. Yksinkertaisin vastaus todennäköisesti kuitenkin on ettei lataukset ja pysäköintijärjestelmät keskustele keskenään vaan ovat täysin erilliset omat systeemit.Muutama asia, joka ihmetyttää "julkisilla" latauspisteillä, joissa on käytössä kuitenkin tunnettu operaattori esim. Virta ja latauksesta veloitetaan markkinahinta.
- Miksi ihmeessä näitä latauspisteitä on sijoitettu yksityisalueille tai ruutuihin, joihin tarvitaan henkilökohtainen pysäköintilupa???
- Miksi joillain latauspisteillä on aukioloajat esim. klo 21.00 alue suljetaan, vaikka operaattorin hinnaston mukaan lataus olisi halvinta juurikin yöaikaan???
- Miksi Type2 latauspisteillä 11 kW tai 22 kW latausaika on rajoitettu maksimissaan kahteen tuntiin???
- Miksi osa julkisista latauspisteistä edellyttää myös pysäköintimaksun maksamista, eikö riitä että maksaa jo latauksesta???
- Miksi Lidlin laturit ovat jatkuvasti rikki???
Sen pysäköinnin hinnan voi jyvittää latausmaksussa, ja autot, jotka vievät latauspisteellisen paikan mutta eivät lataa, niin näille voi määrätä ihan surutta pysäköintivirhemaksun. Loppuisi samalla mm. Diesel autojen tunkeminen latauspisteellisille paikalla.Kaikkiin näihin oikeastaan vastauksena on se, että sitä kanssa eloa pysäköinnin kanssa puljataan monessa paikkaa. Jos esimerkiksi lataajalle annettaisiin ilmainen pysäköinti (olettaen lataus hinnan olevan normaali), niin silloin syrjittäisiin muita käyttäjiä. Yksinkertaisin vastaus todennäköisesti kuitenkin on ettei lataukset ja pysäköintijärjestelmät keskustele keskenään vaan ovat täysin erilliset omat systeemit.
Miksi tartut näihin omituisissa paikoissa oleviin latauspisteisiin vai onko nämä sijainniltaan lähellä missä asioit? Virtahan tarjoaa yrityksille työautojen latausta ja latauskartta pohjautuu avoimeen dataan mitä voi kuka tahansa päivitellä. Jälkimmäiseen voi toki vaikuttaa päivittämällä openstreetmapiin tagit yksityisille latureille tai antamalla palautetta latauskartan ylläpidolle.Sen pysäköinnin hinnan voi jyvittää latausmaksussa, ja autot, jotka vievät latauspisteellisen paikan mutta eivät lataa, niin näille voi määrätä ihan surutta pysäköintivirhemaksun. Loppuisi samalla mm. Diesel autojen tunkeminen latauspisteellisille paikalla.
Its en ole hiffannut tähän mennessä, miksi yksityisiä latauspisteitä esitetään julkisina latauspisteinä, jos näitä ei ole julkisesti mahdollista käyttää. Otetaan yksi ääriesimerkki "julkisesta latauspisteestä", joka löytyy latauskartalta ja operaattoreiden palveluista.
Type2 latauspiste kahdelle sähköautolle vierekkäisissä ruuduissa, ammattikorkeakoulun pysäköintialueella.
- Pysäköintialueen ulkopuolella näkyy kilpi, jossa lukee yksityisalue, luvaton pysäköinti kielletty.
- Pysäköintialueen sisällä on toinen kilpi, jossa kerrotaan pysäköintialueen varattu henkilökunnalle klo 7 - 16 välillä.
- Sen jälkeen näkyy toinen kilpi, jossa kerrotaan parkkikiekolla saatavan aikaa enintään kolme tuntia.
- Latauspisteen yhteydessä kerrotaan uudella kilvellä, että latauspisteiden käyttö edellyttää lisäksi maksullista lupaa.
- Latauspisteen käyttö edellyttää Virta mobiilisovellukseen rekisteröitymistä, jonka kautta käytöstä veloitetaan 25 centtiä per kWh.
Sitä en huomannut vilkaista, oliko tuo alue lisäksi Parkkipaten tai vastaavan koijarifirman valvonnassa vai kuuluuko kunnallisen pysäköintivalvonnan piiriin.
Muita hienoja bongauksia ovat "julkiset latauspisteet" ulkoalueella, joihin kulku tapahtuu puomin kautta, joka avataan kiinteistön omistajan myöntämällä kortilla, ja Parkkipatelta tulee sakkoa, jos ei löydy virallista pysäköintilupaa etupellillä.
Koska ne ovat A) toteutettu saavutettavuudeltaan järjenvastaisesti B) Eivät vastaa julkisena latauspisteenä sitä, mitä itse pidän julkisena latauspisteenä C) Löytyvät esimerkiksi Virta.fi mobiilisovelluksesta julkisena latauspisteenä, jota ei kuka tahansa piipertäjä tai perusmuro pysty päivittämään D) Erillinen veloitus pysäköinnistä ja latauksesta.Miksi tartut näihin omituisissa paikoissa oleviin latauspisteisiin vai onko nämä sijainniltaan lähellä missä asioit? Virtahan tarjoaa yrityksille työautojen latausta ja latauskartta pohjautuu avoimeen dataan mitä voi kuka tahansa päivitellä. Jälkimmäiseen voi toki vaikuttaa päivittämällä openstreetmapiin tagit yksityisille latureille tai antamalla palautetta latauskartan ylläpidolle.
Taisit missata pointin?Miten ehdottaisit että joku toteuttaa ”julkisen” latauspisteen vaikka koulun parkkiksella kuten esimerkkisi?
Muista että pysäköintiluvalliset saattaa muuttua lyhyelläkin aikavälillä.
Jos vaikka virran sovellus tietäisi että tietyllä käyttäjällä on lupa pysäköidä sinne, ja näyttää latauspisteen vain niille, se tarkoittaa että joku on sen tiedon asettanut sinne. Kumpaakaan osapuolta ei kiinnosta ylläpitää tietokantaa josta tämän tiedon saisi, eikä integraatiotyö ole vaivan väärti.
Eli toteutukseen saat käyttää 0€
Vaihtoehtona olemassaoleva sovellus johon lisätään koulun pihalla oleva laite ja sillä selvä.
Follow the money. Ja AC latauspalveluissa ei sitä rahaa juurikaan ole. Paino sanalla palvelu.
15snt/kWh on täysin palvelua, ei bisnestä
Ihan mielenkiinnosta, miten itse tekisit teknisen toteutuksen tuollaiseen kun virkamiesten ja kaikkien muidenkin (kuten koulujen) kalusto sähköistyy? Jotenkin pitäisi yksilöidä potentiaalisesti sadat/tuhannet käyttäjät joiden se ehdottomasti pitää nähdä, jotta voi käyttää, ja samalla rajata myös tuhannet muut käyttäjät niin etteivät nää. Yleensä mennään siitä mistä aita on matalin ja laitetaan vaan näkymään kaikille, ne käyttää jotka käyttää. Tuossa puhutaan aika isojen tietokantojen luonnista ja ylläpidosta ilman helppoa automatisointia, ja aina joku jäisi väkisin sieltä puuttumaan kun vierailee kohteessa eikä saa ladattua.Taisit missata pointin?
Vertaa tilannetta siihen, että operaattorien latauskartoilla näkyisi jokainen taloyhtiön latausruutu "julkisena latauspisteenä".
Operaattorit myös veloittavat kiinteistöä latauspisteiden ylläpidosta, joten kyseessä ei ole hyväntekeväisyyttä, jolloin odottaisi, että nähtäisiin edes vähän vaivaa tietokannan ylläpitoon.
Ottaisivat mallia esim. Eparkingista, jossa on erikseen piilotettu yksityiset latauspisteet, jotka näytetään vain niille, joille on myönnetty oikeudet alueen latauspisteille.
Ps. Miksi ihmeessä koulun pihassa tai jossain kunnallisella palvelulla tai virastotalolla pitäisi olla julkinen latauspiste? Löytyy varmasti sata järkevämpää paikkaa, kuten kauppakeskukset, liikenneasemat ym.
Kun operaattori tekee sopimuksen kiinteistön kanssa latauspisteiden toimituksesta ja ylläpidosta, tällöin tulee väkisinkin tehtyä muutoksia tietokantaan. Kun sopimusasiakkaan sopimus muuttuu, päivitetään jälleen kerran tietokantaa. Ei tämä ole mitään liian työlästä tai kallista, ja aika pitkälle myös automatisoitavissa sopimusasiakkaalta tulevan inputin mukaan.Ihan mielenkiinnosta, miten itse tekisit teknisen toteutuksen tuollaiseen kun virkamiesten ja kaikkien muidenkin (kuten koulujen) kalusto sähköistyy? Jotenkin pitäisi yksilöidä potentiaalisesti sadat/tuhannet käyttäjät joiden se ehdottomasti pitää nähdä, jotta voi käyttää, ja samalla rajata myös tuhannet muut käyttäjät niin etteivät nää. Yleensä mennään siitä mistä aita on matalin ja laitetaan vaan näkymään kaikille, ne käyttää jotka käyttää. Tuossa puhutaan aika isojen tietokantojen luonnista ja ylläpidosta ilman helppoa automatisointia, ja aina joku jäisi väkisin sieltä puuttumaan kun vierailee kohteessa eikä saa ladattua.
Näitä tulee, kun joku unohtaa merkata latauspisteen yksityiseksi liittäessään laturia latauspalveluntarjoajan (esim virta) järjestelmään.Its en ole hiffannut tähän mennessä, miksi yksityisiä latauspisteitä esitetään julkisina latauspisteinä, jos näitä ei ole julkisesti mahdollista käyttää. Otetaan yksi ääriesimerkki "julkisesta latauspisteestä", joka löytyy latauskartalta ja operaattoreiden palveluista.
Esim meillä töissä Virran laturit eivät näy normaalisti Virran sovelluksessa vaan ne nähdäkseen pitää saada siihen erikseen lupa. Tai ainakin näin tuo toimi ennen, luonnollisestikaan en voi tuota tarkistaa omalla tunnuksellani.Kun operaattori tekee sopimuksen kiinteistön kanssa latauspisteiden toimituksesta ja ylläpidosta, tällöin tulee väkisinkin tehtyä muutoksia tietokantaan. Kun sopimusasiakkaan sopimus muuttuu, päivitetään jälleen kerran tietokantaa. Ei tämä ole mitään liian työlästä tai kallista, ja aika pitkälle myös automatisoitavissa sopimusasiakkaalta tulevan inputin mukaan.
Jos eräillä operaattoreilla on niin pirskatin hankalaa piilottaa yksityisiä latauspisteitä, niin voisivat merkitä ne eri symbolilla ja nimetä lisätiedoilla esim. Jakomäen peruskoulun henkilökunnan latauspisteet 4 kpl Type2? Tämä tehdään jo Roaming latauspisteille muutaman operaattorin palvelussa, joten ei vaatisi mitään mullistavaa kehitystä.
Näin se meilläkin toimii töissä. Laitetaan rakennuksen huoltotiimille mailia, että virran tunnus nönnönöö tahtoo pääsyn latauspisteille. Päivän sisällä latauspisteet näkyy Virran kartalla ja sitten niissä voi latailla. Muuten pisteet eivät näy ollenkaan. Eli kyllä tämä mahdollista on, mutta ilmeisesti tämänkin voi jossain sössiä.Esim meillä töissä Virran laturit eivät näy normaalisti Virran sovelluksessa vaan ne nähdäkseen pitää saada siihen erikseen lupa. Tai ainakin näin tuo toimi ennen, luonnollisestikaan en voi tuota tarkistaa omalla tunnuksellani.