Sähkö läski skootterit 25 kmh.

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
197
runkonumerosta ja soittamalla vakuutusyhtiölle.
Runkonumeroa ei vaadita KSA härveleiltä :think:


E: Selvennyksenä, kevyt sähköajoneuvo, eli siis max 80cm, 1kw, 25km/h härveli, tuossa tulikin jo lain määritelmä.
Toki ei saa olla istuinta ellei pääsääntöisesti maastoon ja päällystämättömille teille.
Yksilöintitietoja ts. runkonumeroa ei vaadita vaan omavalmistehärveli vaikka keittiön jakkarasta tehtynä on laillinen, jos se painaa yli 25kg niin jatkossa tarvitset vakuutuksen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 884
Runkonumeroa ei vaadita KSA härveleiltä :think:


E: Selvennyksenä, kevyt sähköajoneuvo, eli siis max 80cm, 1kw, 25km/h härveli, tuossa tulikin jo lain määritelmä.
Toki ei saa olla istuinta ellei pääsääntöisesti maastoon ja päällystämättömille teille.
Yksilöintitietoja ts. runkonumeroa ei vaadita vaan omavalmistehärveli vaikka keittiön jakkarasta tehtynä on laillinen, jos se painaa yli 25kg niin jatkossa tarvitset vakuutuksen.
kyllä mä ainakin runkonumeron diy sähköpyörästä annoin ifille kun otin liikennevakuutuksen.

sen voi itse keksiä ja kaivertaa jos ei valmiiksi ole ...
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
100
Enää ei ole kaukana aikaa, kun tule myös pakollinen polkupyörän liikennevakuutus! Kuljettaja + polkupyörä yli 25kg. jne.... ;)
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
223
Tarjouspyyntö laitettu 7.5 useampaan vakuutusyhtiöön. Muutamalta tuli alle vuorokaudessa vastaus ettei vakuuteta kevyitä sähköajoneuvoja. Jos siinä olisi polkimet niin johan saisi vakuutettua. Lopuilta ei vastausta vielä. Tätä tahtia ajot loppuu tai kohta liikenteessä on iso liuta vakuuttamattomia vehkeitä mutta onhan se hyvä että saatiin sentään vähän neljättä viikkoa aikaa... Paskiaiset...:dead:
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
100
Tänä 14.05.2024 tuli IF vakuutusyhtiöltä tarjous siihen pakollisen liikennevakuutuksen mikä astu voimaan 1.06.2024 alkaen. Kyseessä Ego Evolutin sähköskootteri 1000W max 25km./h ja paino 65kg. Tarjous: 225 euro/vuosi. Lisäturvalla 295 euro/vuosi. Kyseiset hinnat tule IF nettisivuille näkyviin 20.05.2024.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
12
Tänä 14.05.2024 tuli IF vakuutusyhtiöltä tarjous siihen pakollisen liikennevakuutuksen mikä astu voimaan 1.06.2024 alkaen. Kyseessä Ego Evolutin sähköskootteri 1000W max 25km./h ja paino 65kg. Tarjous: 225 euro/vuosi. Lisäturvalla 295 euro/vuosi. Kyseiset hinnat tule IF nettisivuille näkyviin 20.05.2024.
Kiitos tiedosta. On tämä kyllä mielivaltaista touhua kun laitteiden oston jälkeen ilmestyy tämmöisiä vaatimuksia. Meillä skootteri käytössä pari kertaa vuodessa niin taksillakin pääsee halvemma retket kuin näillä vakuutushinnoilla.. Koen tämän tämän maksun kyllä täysin veroksi kun omalla kohdalla riskit onnettomuudelle on aika lähellä nollaa varovasti ajellen metsäpyöräteillä. Toivotaan että kilpailu toimii ja joku tuo parin kympin vakuutuksen tarjolle mutta taitaa jo säädökset veroineen ja yhtiön kulut vaatia enemmän rahaa ilman vahinkojakin.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
159
Tänä 14.05.2024 tuli IF vakuutusyhtiöltä tarjous siihen pakollisen liikennevakuutuksen mikä astu voimaan 1.06.2024 alkaen. Kyseessä Ego Evolutin sähköskootteri 1000W max 25km./h ja paino 65kg. Tarjous: 225 euro/vuosi. Lisäturvalla 295 euro/vuosi. Kyseiset hinnat tule IF nettisivuille näkyviin 20.05.2024.
Sain Lähitapiolasta tänään tarjouksen lähes vastaavaan 55kg laitteeseen. 182,59€ liikennevakuutus, 40,34€ osakasko tai 188,13€ laaja kasko.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
156
L1e-a sähköpyörässä osakaskolla 140€/v ifillä, moottoripyörässä 195€/v osakaskolla.

Tuon sähköpyörän vakuutus pitäis olla puolet tuosta nykyisestä niin ymmärtäisin.
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Minä uutena foorumilla ensimmäisellä kirjoituksellani kertoisin myös saaneeni IFI 'ltä tarjouksen YHZ-14 -skootteriini. Sekin oli tuo aiemmin mainittu 225€ vuodessa.

Jos käyttäisin tuota laitetta vaikkapa maaliskuun lopusta syyskuun loppuun ja talviajan pitäisin seisonnassa, olisi se todennäköisesti puolet tuosta hinnasta, joka sekin on mielestäni liikaa.
Olen lähettänyt kyselyitä muihinkin yhtiöihin, mutta en ole saanut niistä vastausta.

Ajattelen asian niin, että mikäli yhteishenkeä löytyisi tarpeeksi, aloittaisimme kansalaistottelemattomuuskampanjan ja ajelisimme vaan ilman vakuutusta kuten tähänkin asti.
Kuinkahan kauan pitäisi niin tehdä, ennenkuin muuttaisivat typerän lakinsa takaisin näiden pelien osalta? Siis jatkuvaa sakotusta niin, että se alkaisi jo haitata muuta poliisien toimintaa resurssipulan vuoksi.
No, minulla ei varmaankaan olisi paljon hätää, kun asustelen syrjäkulmilla, eikä täällä useinkaan poliiseja näy ja jos näkyykin, ovat menossa jollekin tehtävälle tästä ohi.

Pidän niitä pieniä ja keveitä sähköpotkulautoja huomattavasti turvattomampina, etenkin siksi, koska niitä käyttävät ensisijaisesti keskenkasvuiset penikat, jotka pelleilevät ja koheltavat niiden kanssa.
Näillä sähköskoottereilla ajavat ovat käsittääkseni valistuneempia ihmisiä, jotka ymmärtävät liikenteen käyttäytymistavat ja vain nauttivat hiljaisesta menopelistä.



"Haistakaa paska koko valtiovalta
Ette osaa muuta kuin verottaa
Muutenkin touhu tuntuu holtittomalta
Kaikki pitäs kerralla erottaa
On siinä meillä omituinen sakki
Kaikki sitä johtohommiin pääseekin
On nyt jo tyhjä joka jätkän takki
Mutta verotus vain jatkuu hurjemmin"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
785
möin just oman kontion pois kun kesässä tullu ajettua 30-50km yleensä niin ei mitään järkee ottaa vakuutusta noilla kilsoilla, sain onneks saman kun maksoin noin puoltoista vuotta sitten kun ostin käytettynä
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
12
Lähetään pe 31.5.2024 esim klo 17:00 eduskuntatalolle viimeisille cruisingeille! Mä haluisin antaa medialle kommentin että tällä hallituksen vakuutuspakkopäätöksellä kuluu noin tuhat litraa lisää bensaa osaltani joka raha on siis pois Suomen kansantaloudesta tuontienergiana että ilmaston co2 päästönä kun kai joitain ilmastotkin kiinnostaa..
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Lähetään pe 31.5.2024 esim klo 17:00 eduskuntatalolle viimeisille cruisingeille!...
Miksei lährettäiski, mut ko määki asu Kollas saakka, ni ov vähä pitkä matka ajjaa tämmösenkää asja takja. Mut kannata kyl kovasti hyvvää ajatust ja toivo kans sinnep paljo muit siäl lähel asuvvii mukkaa.
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Kysyin juuri äsken aiemmin saamani tarjouksen perusteella IFiltä sellaista, että jos pitää vakuutuksen tavallaan käytössä, päällä, vain pari kuukautta kesällä ja muulloin seisonnassa kuten auton tilapäinen liikennekäytöstäpoisto. Se ei kuitenkaan ole kuuleman mukaan heillä mahdollista, vaan vakuutus pitää irtisanoa kokonaan ja seuraavan tarpeen tullessa ottaa uusi vakuutus. Joten en aio parin kuukauden käytön vuoksi ottaa vakuutusta ja aina sählätä niitten irtisanomisten ja uusien vakuutustarjouksien peräänkysymisten kanssa joka vuosi.
Minulla on käytössä myös iso, 4000W kolmipyöräinen mopoksi rekisteröitu sähkömenopeli, Shansu CP7, joten ajelen sitten sillä ja tuo toinen, emännän enemmän käyttämä saa jäädä käyttämättä muuta kuin vain ilman lupaa ajellessa noita pikkuteitä ja metsäpolkuja, joissa ei ole pelkoa kiinnijäämisestä.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
12
Miksei lährettäiski, mut ko määki asu Kollas saakka, ni ov vähä pitkä matka ajjaa tämmösenkää asja takja. Mut kannata kyl kovasti hyvvää ajatust ja toivo kans sinnep paljo muit siäl lähel asuvvii mukkaa.
Jos kaikki pitää omat mielipiteenilmaisuajonsa omalla kylällä niin voishan se niinkin mennä. Kaikenlaisia kivoje banderolleja mukaan esim "Polkupyöriin liikennevakuutus 1.6.2025? Kenkävero 2026?". Tarpeeksi jos on porukkaa niin joku voi saada uutisiin vaikka kommenttisakin annettua.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
12
Kysyin juuri äsken aiemmin saamani tarjouksen perusteella IFiltä sellaista, että jos pitää vakuutuksen tavallaan käytössä, päällä, vain pari kuukautta kesällä ja muulloin seisonnassa kuten auton tilapäinen liikennekäytöstäpoisto. Se ei kuitenkaan ole kuuleman mukaan heillä mahdollista, vaan vakuutus pitää irtisanoa kokonaan ja seuraavan tarpeen tullessa ottaa uusi vakuutus. Joten en aio parin kuukauden käytön vuoksi ottaa vakuutusta ja aina sählätä niitten irtisanomisten ja uusien vakuutustarjouksien peräänkysymisten kanssa joka vuosi.
Minulla on käytössä myös iso, 4000W kolmipyöräinen mopoksi rekisteröitu sähkömenopeli, Shansu CP7, joten ajelen sitten sillä ja tuo toinen, emännän enemmän käyttämä saa jäädä käyttämättä muuta kuin vain ilman lupaa ajellessa noita pikkuteitä ja metsäpolkuja, joissa ei ole pelkoa kiinnijäämisestä.
Mulla meni mopossa ainakin niin ettei erillistä seisontavakuutusta saanut eli tauot ei onnistunut maksuissa. Eikös moottoripyörissä ole sama? Se on iso vaikutus kyllä kuluihin että maksaako 3kk vai 12kk ja saako tuon 80% bonuksen joka autossa?
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Jos kaikki pitää omat mielipiteenilmaisuajonsa omalla kylällä ...
Tuohan olisi kyllä hyvä ajatus. Taidan silti olla ainut osallistuja täällä. En tunne muita, ja yhteisymmärrystä tässä Rauman kupeessa on vaikea saada, vaikka jonkun onnistuisin löytämäänkin. Mutta uutisiin olisi hyvä saada kyllä joku seikka, joka toisi asialle enemmän julkisuutta ja ihmisille oikeaa mielikuvaa tästä vakuutuspakosta. Näin vanhan eläkeläisen kuten minä on vaikea keksiä mitään nykyaikaan sopivaa kuitenkin.
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Mulla meni mopossa ainakin niin ettei erillistä seisontavakuutusta saanut eli tauot ei onnistunut maksuissa. Eikös moottoripyörissä ole sama? Se on iso vaikutus kyllä kuluihin että maksaako 3kk vai 12kk ja saako tuon 80% bonuksen joka autossa?
Noinhan ne minullekin IFissä sanoivat, ei onnistu taukojen pitämiset, vaan pitäisi irtisanoa koko vakuutus ja sitten seuraavana kesänä hankkia uusi.

Moottoripyörissä on kyllä ollut noin, mutta nykyisin ainakin joissakin yhtiöissä sen saa tauolle. Ainakin Traficomin kautta saa tilapäiseen käytöstäpoistoon kuten autotkin.
Joissain moottoripyörävakuutuksissa on myös ns. vuodenaikahinnoittelu, jolloin laskennallisesti ottavat ajokauden ulkopuolisilta kuukausilta, eli talvikaudelta, pienemmän maksun ja laskevat sitten laskuihin jonkinlaisen keskiarvon. Tällöin käytöstä poisottamisessa ei ole järkeä, kun maksu kuitenkin loppujen lopuksi olisi yhtä suuri vaikka osan vuodesta seisottaisikin. Minulla oli Pohjolassa tällainen vakuutus vielä toissavuonna omassa moottoripyörässäni. Sittemmin lakkasin pyörää käyttämästä terveysongelmien takia ja siirryin auton lisäksi kokonaan näihin sähkökulkimiin.
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Eilen sain Tapiolasta vakuutustarjouksen YHZ-14 skootteriini. Se olisi 168€/v ja olisi vuodenaikahinnoiteltu, joten irtisanominen talvikaudeksi ei toisi paljonkaan hyötyä. Tarkkaan en tiedä. Mitään ns."seisontaa" ei näytä saavan missään yhtiössä. Lienee jokin yhteinen sääntö. Kuitenkin ajatellen kokonaisuutta, olisi se IFin tarjous, 225€/v, vajaa parikymppiä kuussa edullisin jos ottaisi kesäkuukausiksi ja irtisanoisi sitten ja ottaisi taas uuden vakuutuksen ensi kesäksi. Ja vaikka kilpailuttaisi silloin. Mikäli vastaisivat kyselyihin, nyt eivät tunnu oikein vastaavan.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
100
Olen hintakilpailuttanut kaikki vakuutusyhtiöt. Paras tarjous Pohjolasta! Ego Evolution 1000W 25 km/h ja paino 72 kg. Pakollinen liikennevakuutus 148,20 vuosi. Kuukauden hinnaksi tule 12,35. Kaikki kuukaudet kesä/talvi ovat saman hintaisia! Näin ollen vakuutuksen irtisanomisen jälkeen ei tule syksyllä yllätys tasauslaskua. Pohjolan vakuutuksen voi kysyä tästä: Niko Parkkinen puh. 0401925241
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Olen hintakilpailuttanut kaikki vakuutusyhtiöt. Paras tarjous Pohjolasta! Ego Evolution 1000W 25 km/h ja paino 72 kg. Pakollinen liikennevakuutus 148,20 vuosi. ...
Sain juuri samanlaisen vastauksen Pohjolasta OP-verkkopankkiin. Summa oli ihan sama YHZ-14 skootterille. Kaikissa muissa yhtiöissä oli joko kalliimpaa tai sitten sanottiin, että voivat antaa tarjouksen vasta muutoksen astuttua voimaan 1.6.-24.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
159
Sain juuri samanlaisen vastauksen Pohjolasta OP-verkkopankkiin. Summa oli ihan sama YHZ-14 skootterille. Kaikissa muissa yhtiöissä oli joko kalliimpaa tai sitten sanottiin, että voivat antaa tarjouksen vasta muutoksen astuttua voimaan 1.6.-24.
Minulle soitettiin äsken pohjolasta, ja odotin myös vastaavaa tarjousta. Pettymyksekseni sain pelkän liikennevakuutuksen hinnaksi 314,20€. Ilmeisesti hintaa nostaa alle 24-vuotias kuski, koska sellaista erikseen kysyttiin.
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
... Pettymyksekseni sain pelkän liikennevakuutuksen hinnaksi 314,20€. Ilmeisesti hintaa nostaa alle 24-vuotias kuski, koska sellaista erikseen kysyttiin.
Tuo oli harmillista. Kyllä se ikä varmasti vaikuttaa. Samanlainen kysymys minullekin esitettiin, että käyttääkö sitä alle 24-vuotias kuski. Kun olen 68-vuotias käyttäjä, eikä emännän lisäksi muita käyttäjiä ole, niin se oli sitten noin paljon alempi. Ero hinnoissa on yllättävän iso.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
12
OP:sta 155e/v. Aika runsas asiakkuus muutenkin siellä. Sanoi että voi pitää vaikka kuukauden ja maksaa vain 1/12 osa eli 13 euroa/kk. Bonuksia ja seisontaa ei saa koska ei trafissa nämä. Yli 24v kuski.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 963
Autolla pujottelen kehä1 ynm ruuhkissa päivittäin 200km 100 tonnin mersujen seassa jossa liikennevakuutus 100e vuodessa bonuksien jälkeen, sitten pitäs maksaa jostain polkupyöräskootterista 225e =D
Ei toi ollu paha hinta mersussa, kun serkulla oli aikanaan 600kuution Hondan moottoripyörä sekä kaskolla 1500€/vuosi ja joku isä taisi itkeä aikanaan lehdessä, että teinin mopoautossa on jopa 5000€/vuosi vakuutusmaksu.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 436
Minun ymmärtääkseni hän tarkoitti, että kalliissa autoissa paljon halvemmat vakuutukset kuin näissä pikkuskoottereissa nyt.
Liikennevakuutushan ei korvaa vakuutetun ajoneuvon vaurioita, joten ajoneuvon arvolla ei ole sinänsä merkitystä. Lakihan määrää, että liikennevakuutuksen pitää olla suhteessa maksettuihin korvauksiin, mikä on tietysti mahdotonta vielä, kun vakuutus otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön.

Liikennevakuutusten suurimmat korvaukset ovat henkilövahinkoja ja esim. nuoren ihmisen työkyvyttömyys voi tarkoittaa miljoonaluokan korvauksia. Hinnoittelu tulee varmasti elämään voimakkaasti.

Näissä sähköskoottereissa jne. henkilövahingot korostuvat (erityisesti kuskin omat henkilövahingot, jotka vakuutus korvaa), kun eihän noilla muille ajoneuvoille tai muiden omaisuudelle juuri vahinkoa saa aikaan, jotain pintanaarmuja lähinnä.
 
Viimeksi muokattu:

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
143
Liikennevakuutushan ei korvaa vakuutetun ajoneuvon vaurioita, joten ajoneuvon arvolla ei ole sinänsä merkitystä. Lakihan määrää, että liikennevakuutuksen pitää olla suhteessa maksettuihin korvauksiin, mikä on tietysti mahdotonta vielä, kun vakuutus otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön.

Liikennevakuutusten suurimmat korvaukset ovat henkilövahinkoja ja esim. nuoren ihmisen työkyvyttömyys voi tarkoittaa miljoonaluokan korvauksia. Hinnoittelu tulee varmasti elämään voimakkaasti.

Näissä sähköskoottereissa jne. henkilövahingot korostuvat (erityisesti kuskin omat henkilövahingot, jotka vakuutus korvaa), kun eihän noilla muille ajoneuvoille tai muiden omaisuudelle juuri vahinkoa saa aikaan, jotain pintanaarmuja lähinnä.
Erikoista tuossa sähköpotkulaudan liikennevakuutuksessa on se, että sen laajuus on erillainen yksityiskäytössä olevissa sähköpotkulaudoissa ja noissa vuokralaudoissa. Korvausten kattavuus on parempi yksityiskäyttöisessä, joten jos aikoo koheltaa sähköpotkulaudalla, niin sitä ei kannata tehdä vuokralaudalla.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 436
Erikoista tuossa sähköpotkulaudan liikennevakuutuksessa on se, että sen laajuus on erillainen yksityiskäytössä olevissa sähköpotkulaudoissa ja noissa vuokralaudoissa. Korvausten kattavuus on parempi yksityiskäyttöisessä, joten jos aikoo koheltaa sähköpotkulaudalla, niin sitä ei kannata tehdä vuokralaudalla.
Pahimmat räpellykset taitavat tapahtua näillä vuokraskuuteilla, eli kännissä rullataan naama verille ja hampaat kurkkuun baari-illan päätteeksi. Nyt maksajana on toiminut yhteiskunta, jatkossa liikennevakuutetut. Ehkä olisi riittänyt, että nämä vuokraskuutit olisi pitänyt vakuuttaa.
 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
12
Minun ymmärtääkseni hän tarkoitti, että kalliissa autoissa paljon halvemmat vakuutukset kuin näissä pikkuskoottereissa nyt.
Tarkotin että mä ajelen tonnin pommilla kaikkien arvokkaiden mersujen seassa joihin yks kylkikosketus maksaa 20 donaa ja läheltä piti tilanteita tulee kehien ruuhkissa usein. Totta tuo kommentti yllä että toi on vielä halpaa ihmisten vaurioihin verrattuna. Pointti oli että 150 euroa maksava auton liikennevakuutus on kyllä halpa verrattuna näihin samanhintasiin pyörätieskuuttivakuutuksiin jossa näkisin vahinkoriskit 1/100 suuruisiksi.

Tämä huomioiden markkinoille voi ilmestyä vielä merkittävästi halvempia tarjouksia jahka saavat tilastoa näiden pyörätievehkeiden vähäisistä vahingoista. Pelkään hieman että tilastoa ei paljon tule kun porukka ei vakuuta näitä hinnasta johtuen - hankala kierre =D..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Kävin tänään Tapiolan paikallisessa konttorissa muiden vakuutusasioiden vuoksi ja kysyin samalla pystyvätkö antamaan uutta tarjousta, joka olisi alle tuon heidän aiemman sekä Pohjolasta saamani tarjouksen.
Eivät pystyneet antamaan uutta, alempaa tarjousta, koska tuo oli heidän yhtiönsä kiinnilyömä vakuutusmaksu.

Kuitenkin asiakaspalvelu Tapiolassa on niin huomattavan paljon parempaa ja henkilöt ystävällisempiä, kuin Pohjolassa, että taidan ihan jo siitä syystä hyväksyä heidän pari kymppiä kalliimman tarjouksensa. Sen lisäksi heidän vakuutusmaksuistaan saa S-kauppojen bonusta.

Tässä vielä lopuksi kaikki saamani tarjoushinnat:

IF : 225€
Tapiola : 168€
Turva : 181,73€
POP Vakuutus : annetaan tarjouksia vasta 1.6 alkaen
Pohjantähti : 223,77€
Fennia : 250€
Säästöpankin vakuutukset : annetaan tarjouksia vasta 1.6 alkaen
Pohjola : 148,20€

Sain vielä selvennyksen Pohjolasta heidän vakuutuksestaan aiempien kyselyideni johdosta. Heidän vakuutuksensa ei ole vuodenaikahinnoiteltu, vaan sama hinta kuukautta kohden laskien joka kuukaudelle. Eli, irtisanomisen johdosta kesän lopussa ei tulisi mitään isompaa laskua, vaan tuo vuosihinta jaettuna sillä käytössäoloajalla.
Tapiolassa taas eilen mainittiin heidän vakuutuksensa olevan vuodenaikahinnoiteltu, joten irtisanominen kesän loputtua ei juuri isoakaan etua toisi.
Pistää miettimään, vaikka kolme kuukautta tänä kesänä käyttöä Pohjolan vakuutuksella olisi ilmeisesti siis ~37€...


Nuo siis rekisteröimättömään kevyeen sähköajoneuvoon, YHZ-14 sähköskootteriin, teho 1000W, maksiminopeus 25km/h. Ostettu 2021. Paino 65 kg

Vertailun vuoksi sanottakoon vielä, että kolmipyöräisen, mopoksi rekisteröidyn, 4000W tehoisen sähköskootterini vakuutus Pohjolassa maksaa ~163€.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
223
Mun Masteri rekisteroidään 6.6 mopoksi koska vakuutus... Tuntuu todella pöljältä kun paras tarjous mitä tuolle sain oli IF 225€/v, kun taas mopona huomattavasti halvempi, varmaan ikäni vuoksi edullinen. Rekisteröintikatsastus 159€ ja kilpi 5,50. COC todistus on onneksi vielä tallella ja kelpasi ainakin aikaa varatessa.
Reilu 7100km, takarenkaan ja takajouset uusin varuilta (toinen takaiskari vuosi hieman ja takarengas lähellä kulutusmerkkiä), muuten en keksi mikä voisi mennä vikaan mutta jos on moitittavaa niin eiköhän se mulle kerrota.

Yllättävän hyvin tuo on kestänyt käyttöä kiinalaiseksi. Talvikäyttöön en voi suositella, varsinkaan mopona, leveät renkaat on ihan huippukivat ja vakaat ajella kunnes tulee liukasta, eikä nuo vakiorenkaat kestä ainakaan täkäläistä hiekoitusta talvella. Pitänee laskea kamelinjöötit kun vaihdan uuden kumin :rofl:
En usko että mopona tässä range riittää mulle, kesällä 25km/h moodissa on alkanut pariinkin kertaan ahdistaa joten polttis on tulossa ja masteri periaatteessa jo myyty.
Kivaa oli mutta saanen haistatella idiooteille jotka tähän idiotismiin ovat syypäitä, luonto kiittää näitä idiootteja vielä monesti ja me maksetaan :dead:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 775
Hintaluokka tulikin jo selväksi mitä nopsaan lukaisin tätä sivua.
Solifer 1250 Senioriskootteri punainen HUIPPUOMINAISUUKSILLA -sisältää  toimituksen kotiin - Solifer Pyörät

Ongelmana kaverin isä seniori, sellainen istuttava nelipyörä sähköinen.. no kyllä tiedätte varmaan - siis joku tuollainen. Merkistä mallista muusta en tiedä mitään.
Kysyi vakuutusta pohjolasta, heillä ei mitään käsitystä miten tuollainen edes vakuutetaan. Kaverin puolesta kuulin eilen asiasta, tiedä sitten koska ollut framilla.
Jos ja kun tuollaiseen löytyy vakuutus, ilmeisesti ei pohjolasta ainakaan. Niin tarviiko tuollaiseen tai oikeastaan mihin tahansa sitten vielä rekisterikilven, vai meneekö runkonumeron perusteella?
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
" Ongelmana kaverin isä seniori, sellainen istuttava nelipyörä sähköinen.. ... "

Ihan samat säännöt kuin kaikille muillekin rekisteröimättömille sähköisille ajoneuvoille.
Siis ellei ole rekisteröity mopoksi. Mutta jos nopeus jää alle 25km/h, on se juuri lain tarkoittama kevyt sähköajoneuvo.
Ei mitään rekisterikilpiä, ellei rekisteröidä mopoksi. Mopoksi rekisteröinti vaatisi sen vaatimustenmukaisuustodistuksen, COC-certifikaatin, jota ei kaikille ole saatavilla, kaikki ei siis hyväksytty.
Esimerkiksi se, mitä olen kertonut Pohjolan vakuutuksesta omaan sähköskootteriini pätee ihan samalla tavalla tuohon senioriajoneuvoon. Edellyttäen, että sen nopeus on rajoitettu 25km/h. On kyllä todennäköisesti jopa vähemmän, ehkä 15km/h.
Maksun suuruuteen vaikuttanee oma vahinkohistoria yms. tekijät, mutta periaate on sama kaikissa rekisteröimättömissä sähköajoneuvoissa.

Pohjolassa eivät virkailijat tunteneet sääntöjä kunnolla. Heille piti selittää mitä tarvitaan.
Minulla sinne pankin sivujen kautta viestitellessäni kävi niin, että kaksi ensimmäistä henkilöä ei osannut lukea tai ymmärtää lukemaansa, eivätkä kirjoittaakaan. Jouduin moneen kertaan toistamaan samat asiat. Kunnon vastausta en saanut ollenkaan. Kolmas henkilö taas hoiti asiat kuten pitikin ja olenkin jo ilmoittanut hyväksyväni heidän tarjouksensa. Virallisesti tarjousta ei voi hyväksyä ennen lain voimaanastumista 1.6.-24.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 775
" Ongelmana kaverin isä seniori, sellainen istuttava nelipyörä sähköinen.. ... "

Ihan samat säännöt kuin kaikille muillekin rekisteröimättömille sähköisille ajoneuvoille.
Siis ellei ole rekisteröity mopoksi. Mutta jos nopeus jää alle 25km/h, on se juuri lain tarkoittama kevyt sähköajoneuvo.
Ei mitään rekisterikilpiä, ellei rekisteröidä mopoksi. Mopoksi rekisteröinti vaatisi sen vaatimustenmukaisuustodistuksen, COC-certifikaatin, jota ei kaikille ole saatavilla, kaikki ei siis hyväksytty.
Esimerkiksi se, mitä olen kertonut Pohjolan vakuutuksesta omaan sähköskootteriini pätee ihan samalla tavalla tuohon senioriajoneuvoon. Edellyttäen, että sen nopeus on rajoitettu 25km/h. On kyllä todennäköisesti jopa vähemmän, ehkä 15km/h.
Maksun suuruuteen vaikuttanee oma vahinkohistoria yms. tekijät, mutta periaate on sama kaikissa rekisteröimättömissä sähköajoneuvoissa.

Pohjolassa eivät virkailijat tunteneet sääntöjä kunnolla. Heille piti selittää mitä tarvitaan.
Minulla sinne pankin sivujen kautta viestitellessäni kävi niin, että kaksi ensimmäistä henkilöä ei osannut lukea tai ymmärtää lukemaansa, eivätkä kirjoittaakaan. Jouduin moneen kertaan toistamaan samat asiat. Kunnon vastausta en saanut ollenkaan. Kolmas henkilö taas hoiti asiat kuten pitikin ja olenkin jo ilmoittanut hyväksyväni heidän tarjouksensa. Virallisesti tarjousta ei voi hyväksyä ennen lain voimaanastumista 1.6.-24.
Ok. Tuskin on mikään nopea. Vahinkohistoriaa ei ole, luopui ajokortista omasta päätöksestä ajoissa kun ei enään autoon taivu. Pitää välittää tieto eteenpäin jälkikasvulle että kertoo että ottaa yhteyttä uudestaan pohjolaan niin monta kertaa että asia onnistuu. Asuu niin landella että periaatteessa siellä varmaan ihan sama, mutta on tarkka noista asioista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
631
Mutuna heittäisin jostain lukeneeni että juurikin invamopot jne. ei olisi vakuutus pakon alaisia koska ovat henkilön avustamiseen tarkoitettuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 775
Mutuna heittäisin jostain lukeneeni että juurikin invamopot jne. ei olisi vakuutus pakon alaisia koska ovat henkilön avustamiseen tarkoitettuja.
Mä heittän tähän että sähköpyörätuolit ei ole tuon pakotuksen alaisia. Mutta tilanne on nyt kai niin että kukaan ei oikein tiedä missä mennään näiden erikoisempien kanssa.
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14

Kevyet sähköajoneuvot
Kevyitä sähköajoneuvoja ovat muun muassa erilaiset itsestään tasapainottuvat henkilökuljettimet, sähköpotkulaudat, yksinomaan iäkkäiden henkilöiden tai liikuntarajoitteisten käyttöön tarkoitetut kolmi- tai nelipyöräiset skootterit sekä muut vastaavat ajoneuvot.
Kevyissä sähköajoneuvoissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 25 km/h. Kevyitä sähköajoneuvoja käytetään polkupyöräilijän liikennesäännöillä, eli oikea paikka näillä laitteilla liikkumiseen on pääsääntöisesti pyörätie. Tosin kävelyvauhtia liikuttaessa itsestään tasapainottuvilla laitteilla saa käyttää myös jalkakäytävää.
Kevyessä sähköajoneuvossa on oltava eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin ja taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin ja näkyvä heijastin. Heijastin saa olla myös kiinnitetty kevyen sähköajoneuvon kuljettajaan, ja myös muita polkupyörässä sallittuja valaisimia ja heijastamia saa käyttää.
Kevyissä sähköajoneuvoissa pitää olla äänimerkinantolaite.
Kevyessä sähköajoneuvossa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu ensisijaisesti maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä pinnoilla tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.
Kevyet sähköajoneuvot, jotka painavat yli 25kg, on 1.6.2024 alkaen liikennevakuutettava. Lue lisää kevyiden sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisesta liikennevakuutuskeskuksen sivuilta. Sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttaminen
 

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
143
" Ongelmana kaverin isä seniori, sellainen istuttava nelipyörä sähköinen.. ... "
Hyvähän tuollaisessa olisi liikennevakuutus olla, jos tuo sattuu vaikka kaatumaan syystä taikka toisesta ja kuljettaja loukkaa itsensä. Muutenhan iäkkäillä henkilöillä ei välttämättä enää ole mitään sairaskulu- tai tapaturmavakuutusta.
 
Liittynyt
25.01.2022
Viestejä
159
Lähitapiolasta nyt sitten otin vakuutuksen pojan sähköskootteriin, heiltä tuli vielä tarkentava laskelma tuohon vuodenaikahinnoitteluun jos jotakuta kiinnostaa:
Liikennevakuutuksen vuodenaikahinnoittelu, kuukausi yllä (numero), kuukauden %-osuus alla

123456789101112
0,000,005,009,0018,0018,0018,0016,0010,006,000,000,00

Käytännössä siis liikennevakuutuksen vuosimaksusta vähennetään 40 euron minimimaksu. Jäljelle jäävästä osuudesta peritään prosenttiosuuksien mukaisesti.
 
Liittynyt
16.05.2024
Viestejä
14
Ok. Tuskin on mikään nopea. Vahinkohistoriaa ei ole, luopui ajokortista omasta päätöksestä ajoissa kun ei enään autoon taivu. Pitää välittää tieto eteenpäin jälkikasvulle että kertoo että ottaa yhteyttä uudestaan pohjolaan niin monta kertaa että asia onnistuu. Asuu niin landella että periaatteessa siellä varmaan ihan sama, mutta on tarkka noista asioista.
Tähän haluaisin kertoa, että itse luovuin moottoripyörän käytöstä vuosi sitten juuri samanlaisesta syystä, ei jalka nouse enää satulan yli. Autolla vielä pystyn kyllä ajamaan, vaikka kulku sinne ja pois on vaikeaa.
Siirryin lyhyillä matkoilla näihin sähköskoottereihin, koska sinne jalan saa nousemaan sentään vielä. Ensin hankin tuon kaksipyöräisen YHZ-14 mallin jo pari vuotta aiemmin ja huomattuani kuinka mukava sillä on ajella, ostin sen kolmepyöräisen mallin lisäksi. Sellaisen, jossa taka-akselisto taipuu ja kallistuu mutkissa ja kuopissa. Malli on Shansu CP-7. Tilasin sen suoraan Kiinasta ja säästin jonkin verran hinnassa.
Kallistuksen saa lukittua ja ajella silloin kuin senioriskootterilla, kallistelematta, mutta silloin on oltava varovainen ja ajella hyvin hiljaa, muutoin mutkat menevät suoriksi helposti tottumattomalta. Siinä on tehoa 4000W, joten isommatkin mäet nousee hyvin, vaikka oma painoni onkin noin 130kg. Ajattelen kuitenkin käyttäväni sitä vielä varsinaisen senioriskootterin tapaan sitten, kun sellaisen tarve oikeasti on edessä.

Koska asun myös maalla syrjässä, ei sen pienemmän kaksipyöräisen skootterin vakuutuksia todennäköisesti kukaan tarkasta, mutta varmuuden vuoksi vakuutin sen sitten kuitenkin sinne Pohjolaan ja aion irtisanoa sen vakuutuksen kesän loputtua. Sillä pienellä on kuitenkin paljon mukavampi ajella, jos lähtee kaupunkiin. Minulla on kymmenisen kilometriä matkaa Raumalle ja koko matkan voi ajella pyörätietä pitkin ja kaupungissa pääsee kaikkien asioimispaikkojen ovelle samoin pyörätietä ajellen. Suurimmassa osassa pyöräteitä ei saa ajaa mopolla, eli sillä isommalla skootterilla.
Sekin on yksi suomalaisen yhteiskunnan omituisuuksista. Joskus 60-luvulla ei pyöräteillä saanut ajaa mopolla, kuten nytkin. Sitten tuli lain muutos, jonka mukaan oli mopolla pakko ajaa pyöräteitä ja nyt taas kuten aiemmin, pyöräteillä ei saa ajaa mopolla.
Muistan kun isäukkoni 60-luvulla ajeli mopolla töihin Porin puolessa kymmenen kilometriä yhteen suuntaan. Siellä oli yksi pitkä ja tuulinen suora, ja tiellä kulki paljon tukkirekkoja. Pyörätie kulki tien vieressä, mutta isäni ajoi mopolla siellä tukkirekkojen joukossa. Pientaretta ei juurikaan ollut, että olisi valkoisen viivan oikealla puolen pystynyt ajamaan. Kerran jopa joutui ajamaan kolmen pudonneen tukin yli ja sitten ojaan, kun rekasta tippui puita lastin hajotessa.
Kun isä lakkasi käymästä töissä, ei kulunut kauaakaan, kun laki muuttui ja oli pakko mopolla ajaessa käyttää pyöräteitä. Olisipa se laki ollut paljon aiemmin.

Vakuutukset periaatteessa ovat oikein hyvä asia näissäkin pienissä sähköajoneuvoissa, mutta hinta saisi olla jotenkin suhteessa käytön määrään.
Ja varmasti asenteilla on vaikutusta liikennekäyttäytymisiin, niinkuin aina. Ja sitä kautta vahinkojen sattumisiin omalta osaltaan.
;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4
En oikein usko, että noita tullaan laajasti vakuuttamaan. Itse asun esim. pienellä paikkakunnalla jossa ei ole poliisiasemaa ja kun poliisia näkyy, niin heillä on oikeitakin töitä. Jos joku saa noilla vahingon niin sanoo vaan että pyörällä tuli. Kontiolla ajellaan kuten tähänkin asti, mutta toki nyt syytä pitää mielessä tuo että nuo pitäisi olla vakuutettuja, vaikka sitä ei vakuuttaisikaan.

Edit.
Hieman modaamalla tuo laki voisi olla hyväkin. Voisi koskea esim. kaupallista toimintaa harjoittavia sähköpotkulautayrityksiä ainoastaan, jolloin yhteiskunta saisi onnettomuuksista koituvat harmit näiltä yrityksiltä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2022
Viestejä
157
En oikein usko, että noita tullaan laajasti vakuuttamaan. Itse asun esim. pienellä paikkakunnalla jossa ei ole poliisiasemaa ja kun poliisia näkyy, niin heillä on oikeitakin töitä. Jos joku saa noilla vahingon niin sanoo vaan että pyörällä tuli. Kontiolla ajellaan kuten tähänkin asti, mutta toki nyt syytä pitää mielessä tuo että nuo pitäisi olla vakuutettuja, vaikka sitä ei vakuuttaisikaan.
Olen melko varma, että jossain vaiheessa poliisi tulee järjestämään jonain viikonloppuna tehovalvonnan tämän vakuutushomman osalta tai yleensä potkulautojen osalta. Ei ehkä enää tänä kesänä ehdi, mutta joskus tulevaisuudessa. Pienellä paikkakunnalla toki epätodennäköisempää... Viime viikonloppuna oli "mopojen tehovalvontaa".


Jos joku saa noilla vahingon niin sanoo vaan että pyörällä tuli.
Mitäs sitten jos vahinko tulee toiselle eli kolaroi jonkun kanssa? Voi tulla maksamista aika lailla, jos pahimmillaan jonkun työkyvyttömyyden aiheuttaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
4
Mitäs sitten jos vahinko tulee toiselle eli kolaroi jonkun kanssa? Voi tulla maksamista aika lailla, jos pahimmillaan jonkun työkyvyttömyyden aiheuttaa.
Ei mahdotonta esim. kaupungissa alaikäisen hallussa. Tuossa tilanteessa kannattaisi varmaankin mahdollisuuksien mukaan karata onnettomuuspaikalta ja heittää vaikka laite jokeen. Vakuutukset ovat vähän kaksipiippuinen juttu. Itse pyrin elämään mahdollisimman vähillä vakuutuksilla ja toimin lopuissa riskeissä omana vakuutusyhtiönä ja korjaan maksut omaan talteen riskiä vastaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 580
Viestejä
4 251 721
Jäsenet
71 345
Uusin jäsen
Suskari

Hinta.fi

Ylös Bottom